Bert, je extreme zwart-wit visie belet jou uiteraard om in een dergelijke materie zinnige uitspraken te doen, en maakt duidelijk dat je alleen maar op een welles-nietes spelletje uit bent.
De duisternis is nochtans voor beide voertuigen hetzelfde op dat bewuste ogenblik. Dus ofwel ontsteekt de ene ze te vroeg, met méér electriciteits- en dus méér brandstofverbruik. Ofwel ontsteekt de andere ze te laat, met alle gevaren vandien.
[...]
Ik stel alleen maar objectief en zakelijk vast de ene groep ingenieurs andere waarden hanteert, dan een andere groep bij nochtans dezelfde duisternis, dezelfde zichtbaarheid op datzelfde bewuste ogenblik. De éne wagen schakelt de dimlichten dan immers al wél in, wijl een andere wagen het dan daartoe nog niet duister genoeg vindt. Dus ofwel doet de ene wagen het te vroeg, met onnodig extra electriciteits- en dus ook brandstofverbruik tot gevolg. Ofwel doet de andere wagen het te laat, met alle gevolgen inzake verkeersveiligheid vandien. 't Is 't 1 of 't ander hé.
Daar heb je al zo een perverse zwart-wit visie.
Als de lichten automatisch
werkelijk te laat ontstoken worden, dan zijn er maar twee mogelijkheden:
- er is een fout in het ontwerp geslopen, en omdat het een veiligheidsitem betreft, is de constructeur verplicht om het systeem te corrigeren, ofwel door een bijwerking van de software op afstand, ofwel door een terugroeping naar de werkplaatsen.
- het systeem is op een bepaalde wagen ontregeld of defekt.
Anders is er geen enkel systeem dat de lichten te laat ontsteekt.
Een constructeur die minder ver dan een andere gaat bij het op punt stellen van een systeem om de lichten automatisch te ontsteken, zal ze voor alle zekerheid al wat vroeger ontsteken, met als gevolg een iets hoger brandstofverbruik.
Is dat een fout van de constructeur? Neen, het is een keuze die hij gemaakt heeft in functie van zijn specifieke objectieven en prioriteiten voor deze wagen.
Onze BMW X3, een SUV met bijbehorende relatief grote luchtweerstand en met een ledige massa van 1.800 kg, verbruikt zelden meer dan 7 liter op 100 km. Hij behoort tot de efficiëntieklasse B. Bovendien dringt BMW geen keuze van de constructeur inzake brandstofverbruik op. De wagen heeft 4 rijposities, met bijbehorend weggedrag, comfort, prestaties en verbruik. Geen enkele van deze 4 rijposities is fout, ondanks het verschil in verbruik. Integendeel, het draagt bij tot de veiligheid dat elke bestuurder altijd de keuze kan maken die hem op een bepaald ogenblik het best past.
Onze Suzuki Jimny daarentegen, een kleine wagen met een ledige massa van 1.200 kg, verbruikt op dezelfde trajecten zelden minder dan 10 liter op 100 km. Hij behoort tot de efficiëntieklasse G. De Suzuki Jimny is dan ook niet ontworpen voor de autosnelweg of voor lange reizen. Hij is daarentegen wel relatief goedkoop bij de aanschaf, en het is een volwaardige terreinwagen.
Dan weer twijfel je aan de goede werking van de automatische verlichting van de Scénic
Ik beweer enkel dat, als jouw Scénic daadwerkelijk een uur later dan jij de lichten ontsteekt, er een ernstig probleem is. Ofwel met die Scénic, ofwel met jou.
dan weer lijkt het wel alsof de ingenieurs die dit systeem ontwierpen en vervaardigd hebben alwetende goden zijn.
Nog een zwart-wit visie: ingenieurs kunnen ofwel in de verste verte zelfs nog niet eens bepalen wanneer de lichten moeten ontstoken worden, ofwel zijn het goden.
Zou het misschien kunnen dat er bij de autoconstructeurs ook nog ingenieurs werken die iets beter dan de melkboer kunnen uitmaken wanneer de lichten moeten ontstoken worden, en toch ook maar mensen zijn?
En om mij daartoe af te schilderen als een betweter, is dan ook een volstrekt ongegrond verwijt.
Volstrekt niet ongegrond.
Betweter vind ik te zwak. Als jij beweert dat je beter dan de ingenieurs van de autoconstructeurs weet wanneer de lichten moeten ontstoken worden, dan ben je iemand die men in het Duits een
Klugscheißer noemt.
Intussen heb je al 25x een teken gekregen van je tegenligger omdat zij je amper zien naderen.
In Duitsland beslissen andere weggebruikers niet wanneer de lichten van mijn wagen moeten branden. Zelfs als je hier eens je grootlichten vergeet te dimmen, knipperen de tegenliggers niet met hun grootlichten.