Auteur Topic: Belgen willen rookverbod in de wagen  (gelezen 8377 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgen willen rookverbod in de wagen
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 11:28:20 »
zolang de staat zich verrijkt aan de rokers, al er niks veranderen
[...]
nu zijn de inkomsten uit tabak nog steeds grote dan de kosten ten gevolge van tabak, anders was het al lang verboden

De nagel op de kop, sniper.

Citaat
laat gewoon de verkoop van tabakswaren verboden worden, en dan praten we verder over de volksgezondheid

Ach, dan is het nog erger, want dan ontstaan er al snel illegale circuits. Of denk je dat je de prostitutie kunt afschaffen door ze te verbieden?

Ik ken een roker die al jarenlang sigaretten koopt van een schipper die op zee gaat vissen. Sigaretten welke die visser zogezegd meebrengt van buiten de territoriale wateren, zijn taxfree. Nog veel goedkoper dan in Luxemburg. Nooit is er controle op, de Scheepvaartpolitie heeft de handen meer dan vol met het opsporen van illegalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #31 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 12:29:24 »
Welke louter materiële vaststellingen (en niet eigen meningen) gaat hij weerhouden waaruit onomstotelijk blijkt dat een rokende bestuurder een overtreding op artikel 8.3 pleegt?
Slingeren over de weg ; extreem bijsturen ; snelheidsvariaties zonder reden ; ....

Als ze snugger zijn, proberen ze daar géén oorzaak van te vinden om in het PV te schrijven.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 12:52:00 »
Hij zou dan nog gemakkelijker iemand kunnen verbaliseren omdat de wagen nog handbediende versnellingen, ruitenwissers en lichten heeft, want dat leidt allemaal af van het verkeer.

Bij mijn weten, is een handgeschakelde wagen, met dito ruitenwissers en lichten nog altijd niet verboden op onze wegen.  En vermits men in dergelijke wagens die dingen nu éénmaal noodgedwongen manueel  MOET bedienen.....

Bij mijn wagen, kan ik de ruitenwissers en lichten op automatisch zetten.  Alleen: bij miezerige smos-regen, zet ik hem zélf manueel in interval.  Als ik de automaat dit zélf zou laten bepalen, is de werking niet naar m'n zin.  En ik zie graag waar ik rij. 

Idem dito bij valavond, zo tegen dat het begint te schemeren.  Dan schakel ik zélf m'n lichten in.  Ook hier: omdat de sensor naar mijn mening te lang wacht om de dimlichten automatisch te ontsteken.  En daarbij: stel dat er morgen wat zou haperen aan zo'n sensor.  Dat zou hoegenaamd nog geen excuus zijn om dan maar zonder licht te gaan rondtoeren.  Ook als je wagen ermee uitgerust is, zal je dan als bestuurder je dimlichten (indien gebruik verplicht) ZELF moeten inschakelen.

Kortom: de vergelijking die je maakt, gaat in de verste verten niet op.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 oktober 2014 - 16:21:50 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 16:48:03 »
Bij mijn weten, is een handgeschakelde wagen, met dito ruitenwissers en lichten nog altijd niet verboden op onze wegen.

Inderdaad, net zo min als roken in een wagen verboden is.

Citaat
En vermits men in dergelijke wagens die dingen nu éénmaal noodgedwongen manueel  MOET bedienen.....

Er is niemand die je verplicht om met een dergelijke wagen te rijden. En er zijn mensen die nu eenmaal noodgedwongen MOETEN (verdorie, ik ben ook al aan het roepen) roken, of ze hebben door niet te roken zoveel last dat ze nog slechter gaan rijden.

Citaat
Bij mijn wagen, kan ik de ruitenwissers en lichten op automatisch zetten.  Alleen: bij miezerige smos-regen, zet ik hem zélf manueel in interval.  Als ik de automaat dit zélf zou laten bepalen, is de werking niet naar m'n zin.  En ik zie graag waar ik rij.

Ja, de regensensor op onze Suzuki is ook lang niet wat hij op onze BMW is. Bij de BMW heb ik na 14.000 km de voorste ruitenwissers al altijd perfect met de regensensor kunnen gebruiken, wel met sporadisch enige bijregeling.

Citaat
Idem dito bij valavond, zo tegen dat het begint te schemeren.  Dan schakel ik zélf m'n lichten in.  Ook hier: omdat de sensor naar mijn mening te lang wacht om de dimlichten automatisch te ontsteken.

Besef dan wel dat jouw mening slechts een persoonlijke indruk is tegenover wetenschappelijk verantwoorde instellingen van de constructeur, en je nutteloos brandstof verspilt en de lucht vervuilt.

Citaat
En daarbij: stel dat er morgen wat zou haperen aan zo'n sensor.  Dat zou hoegenaamd nog geen excuus zijn om dan maar zonder licht te gaan rondtoeren.  Ook als je wagen ermee uitgerust is, zal je dan als bestuurder je dimlichten (indien gebruik verplicht) ZELF moeten inschakelen.

Juist. En omdat ze het dan niet gewend zijn om de lichten zelf te bedienen, zullen vele chauffeurs daardoor meer van het verkeer afgeleid worden dan door te roken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #34 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 16:49:35 »
Welke louter materiële vaststellingen (en niet eigen meningen) gaat hij weerhouden waaruit onomstotelijk blijkt dat een rokende bestuurder een overtreding op artikel 8.3 pleegt?
Slingeren over de weg ; extreem bijsturen ; snelheidsvariaties zonder reden ; ....

Allemaal waaraan ik mij niet pleegde te bezondigen toen ik nog in de auto rookte.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #35 Gepost op: zaterdag 04 oktober 2014 - 16:55:03 »
Er is niemand die je verplicht om met een dergelijke wagen te rijden. En er zijn mensen die nu eenmaal noodgedwongen MOETEN (verdorie, ik ben ook al aan het roepen) roken, of ze hebben door niet te roken zoveel last dat ze nog slechter gaan rijden.

Die verschijnselen heeft hij dus omdat hij behoefte heeft aan z'n hoeveelheid nicotine, als ik het goed begrijp ?  Wat weerhoudt de roker er dan in hemelsnaam van om een parking of de eerste de beste afrit op te zoeken om eventjes z'n sigaretje te roken ?  Je gaat me toch niet wijsmaken, dat hij die behoefte niet tijdig voelt opkomen ?

Zo ben ik ooit als medewerker van Ziekenzorg met de autocar naar Lourdes gereisd.  Op de trein was te weinig plaats, dus een aantal medewerkers reisden vooraf met de autocar.  1 van de twee chauffeurs , was een verstokte kettingroker.  Had op tijd z'n sigaretje nodig, of hij kon 't naar eigen zeggen niet volhouden.  Toch was hij er perfect op voorzien, wist perfect waar/wanneer we een tussenstop zouden maken en hij z'n sigaretje buiten kon opsteken.  En zelfs een tegenvaller van een dik uur, zorgde er beslist niet voor dat hij minder goed ging rijden.  Zodra hij echter uitstapte, was het wél goed zichtbaar , hoezeer hij z'n kankerstok op dat moment nodig had.  De tegenstelling kon niet groter zijn.  Hij laveerde z'n bus perfect beheerst door dat hectische Franse verkeer.  Maar zodra hij dan -een uur later dan gepland, doch nog perfect binnen zijn wettelijke rijtijd- uitstapte, stond hij meteen te bibberen als een overjaarse parkinson-patiënt.  "Tsja, ik heb NU m'n sigaret nodig, anders hou 'k 't niet meer vol" zei hij dan, zich enigszins verontschuldigend.  Na zijn tussenstop, zat hij weer perfect beheerst na z'n collega, die van daar het stuur weer overnam.

Besef dan wel dat jouw mening slechts een persoonlijke indruk is tegenover wetenschappelijk verantwoorde instellingen van de constructeur, en je nutteloos brandstof verspilt en de lucht vervuilt.

Als ik de "wetenschappelijk verantwoorde instellingen van de constructeur" van mijn wagen zou volgen, zou ik na het vallen van de avond simpelweg gedurende minstens een uur -terecht- strafbaar zijn.  Het valt me trouwens erg hard op, dat de Berlingo van m'n schoonpa beduidend vroeger dan mijne Scénic besluit om de dimlichten te ontsteken.  Dus stelt zich bij mij de vraag: zou het kunnen dat de ene constructeur andere waarden/normen in de computer stopt, om te besluiten de lichten te activeren ?  En welke van de twee is dan de meest wetenschappelijk correcte ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 oktober 2014 - 19:59:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #36 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 00:10:01 »
Bert, iedere roker is verschillend.

Ik heb een collega gehad die zonder te roken nooit een volgende afrit of parking zou kunnen bereiken hebben zonder compleet door te flippen. De man dronk zich elke avond ladderzat om niet om het kwartier te moeten opstaan om te roken.

De reacties op het missen van nicotine zijn zeer verschillend. Van mezelf weet ik dat ik zelfs van hier naar België volgens de regels van de kunst zou kunnen rijden zonder te roken, maar dat ik er dan niet voor insta als er in België een flik voor mijn wielen loopt en ik het gas- en rempedaal verwissel.

De persoonlijke indruk wanneer het nodig is om de lichten te ontsteken, varieert zeer sterk van de ene tot de andere persoon. Zo zul je bijvoorbeeld zien dat, hoe ouder je wordt, hoe eerder je de indruk zult hebben dat je al met lichten moet rijden.

Onze BMW ontsteekt nu eens vroeger, dan weer later de dimlichten dan ik het zou doen. Ik vertrouw daarbij liever op de ingenieurs van BMW dan op mijn eigen subjectieve indruk.

Nog afgezien van de vraag of de automatische bediening van de lichten bij jouw Scénic wel correct werkt, is het ook in dit domein niet ongewoon dat de ene constructeur met zijn proefnemingen en berekeningen al wat verder gaat dan de andere, wat uiteraard tot verschillende resultaten leidt. Waarbij ik uiteraard wel meer vertrouwen heb in BMW dan in Citroën en Renault.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 oktober 2014 - 00:13:51 door jozef »

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 01:44:42 »
Sigaretten welke die visser zogezegd meebrengt van buiten de territoriale wateren, zijn taxfree. Nog veel goedkoper dan in Luxemburg. Nooit is er controle op, de Scheepvaartpolitie heeft de handen meer dan vol met het opsporen van illegalen.
geloof me dat er veel controle op is
ik heb het meermaals meegemaakt (ben zelfs een keer 'gepakt' geweest ;)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #38 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 08:45:02 »
Nog afgezien van de vraag of de automatische bediening van de lichten bij jouw Scénic wel correct werkt,

De Nissan Note's ontsteken hun dimlichten NOG wat later ....

is het ook in dit domein niet ongewoon dat de ene constructeur met zijn proefnemingen en berekeningen al wat verder gaat dan de andere, wat uiteraard tot verschillende resultaten leidt. Waarbij ik uiteraard wel meer vertrouwen heb in BMW dan in Citroën en Renault.

Je schrijft het dus zélf.  Verschillende resultaten bij verschillende constructeurs. ..... Welke van de drie mogen dan wel de "wetenschappelijk meest juiste benadering" zijn ?  De "wetenschappelijke benadering" waarover je 't hebt, is simpelweg bijzonder dubieus.   Hoe mooi verpakt ook, een drogredenering blijft een drogredenering.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #39 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 08:59:28 »
Bert, iedere roker is verschillend.

Dat kan best zijn.  Behalve welgeteld 1 sigaret, die me ferme diarree opleverde heb ik nooit actief gerookt.  Dus ja, wie ben ik dan ?

Maar voor mij is het simpel: wie gaat autorijden, moet vooraf een duidelijke keuze maken.  Ofwel zich in de eerste plaats concentreren op zijn taak als chauffeur, ofwel niet gaan autorijden.  Ik neem aan dat elke roker z'n eigen verslaving, z'n eigen behoeftes kent.  Dus is het aan de bestuurder om er op een iets of wat verantwoorde manier mee om te gaan.  Zodra duidelijk is, dat de bestuurder zijn voertuig niet meer onder controle heeft bij het opsteken van de sigaret, is hij dubbel en dik verkeerd bezig.  Dat hij anders nog sléchter zou gaan rijden, is daarbij hoegenaamd geen excuus.  Hij moet maar op 1 of andere manier zijn voorzorgen nemen om ten allen tijde zijn auto onder controle te hebben, en zoniet wegblijven van achter het stuur.  Kan me niet schelen hoe hij dat doet.  Door tijdig rustpauzes in te lassen.  Door zijn reisroute aan te passen aan zijn behoeften.  Door de obligate sigaretten dan minstens binnen handbereik te houden en ervoor te zorgen dat het opsteken ervan hem niet verhindert zijn auto onder controle te hebben, whatever.  Zolang hij z'n voertuig maar fatsoenlijk onder controle heeft.

Ik heb een collega gehad die zonder te roken nooit een volgende afrit of parking zou kunnen bereiken hebben zonder compleet door te flippen. De man dronk zich elke avond ladderzat om niet om het kwartier te moeten opstaan om te roken.

::)

Tsja, en ZO iemand zou je achter het stuur van een auto willen ? 

Voor mij is het simpel.  Men is nog altijd bestuurder.  Dus moet het veilig blijven, zowel voor zichzelf en de passagiers als voor duizenden andere weggebruikers.  Dus ofwel is de bestuurder in staat om op een veilige en correcte manier zijn voertuig te besturen, ofwel moet hij van achter het stuur wegblijven. 

Als iemand  écht niet lang genoeg zonder z'n sigaret kan én dit resulteert in vreselijk zwalpen, het vertonen van onvoorspelbare snelheidsvariaties, en andere gevaarlijke capriolen, .... is hij DIK verkeerd bezig.  Het rijgedrag is dan té gevaarlijk, en daar is geen enkel excuus goed genoeg voor.  Dus daar mag gerust wat meer controle (volgens bestaande regelgeving) op zijn, om dergelijke bestuurders eruit te halen.

En before you start: ja, ook als dergelijke gedragingen àndere oorzaken hebben, moet de bestuurder uit het verkeerd gehaald worden.

« Laatst bewerkt op: zondag 05 oktober 2014 - 13:07:46 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #40 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 14:40:10 »
Je schrijft het dus zélf.  Verschillende resultaten bij verschillende constructeurs. ..... Welke van de drie mogen dan wel de "wetenschappelijk meest juiste benadering" zijn ?  De "wetenschappelijke benadering" waarover je 't hebt, is simpelweg bijzonder dubieus.   Hoe mooi verpakt ook, een drogredenering blijft een drogredenering.

Dit is hoegenaamd geen drogredenering of een dubieuze wetenschappelijke benadering, en ik vind het jammer dat je dergelijke kwalificaties in plaats van zakelijke argumenten aanwendt.

De ene constructeur houdt het simpel en steekt de lichten al relatief vroeg aan. De andere gaat wat verder met onderzoek van de lichthoeveelheid en het lichtspectrum, en slaagt er aldus in om de veiligheid optimaal te verzekeren met minder elektriciteits-, en dus minder brandstofverbruik. In functie van zijn specifieke objectieven en prioriteiten bepaalt de constructeur welke methode hij aanwendt.

Maar goed: als jij denkt dat je het beter weet dan de ingenieurs van de constructeurs, dan houdt het voor mij hier uiteraard op.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #41 Gepost op: zondag 05 oktober 2014 - 15:18:42 »
De ene constructeur houdt het simpel en steekt de lichten al relatief vroeg aan. De andere gaat wat verder met onderzoek van de lichthoeveelheid en het lichtspectrum, en slaagt er aldus in om de veiligheid optimaal te verzekeren met minder elektriciteits-, en dus minder brandstofverbruik. In functie van zijn specifieke objectieven en prioriteiten bepaalt de constructeur welke methode hij aanwendt.

De duisternis is nochtans voor beide voertuigen hetzelfde op dat bewuste ogenblik.  Dus ofwel ontsteekt de ene ze te vroeg, met méér electriciteits- en dus méér brandstofverbruik.  Ofwel ontsteekt de andere ze te laat, met alle gevaren vandien.

Maar goed: als jij denkt dat je het beter weet dan de ingenieurs van de constructeurs, dan houdt het voor mij hier uiteraard op.

Ik stel alleen maar objectief en zakelijk vast de ene groep ingenieurs andere waarden hanteert, dan een andere groep bij nochtans dezelfde duisternis, dezelfde zichtbaarheid op datzelfde bewuste ogenblik.  De éne wagen schakelt de dimlichten dan immers al wél in, wijl een andere wagen het dan daartoe nog niet duister genoeg vindt.  Dus ofwel doet de ene wagen het te vroeg, met onnodig extra electriciteits- en dus ook brandstofverbruik tot gevolg.  Ofwel doet de andere wagen het te laat, met alle gevolgen inzake verkeersveiligheid vandien.  't Is 't 1 of 't ander hé. 

Dan weer twijfel je aan de goede werking van de automatische verlichting van de Scénic, dan weer lijkt het wel alsof de ingenieurs die dit systeem ontwierpen en vervaardigd hebben alwetende goden zijn.  Erg consequent is het allemaal niet meer te noemen.  En om mij daartoe af te schilderen als een betweter, is dan ook een volstrekt ongegrond verwijt.

Je schrijft trouwens zélf dat je je BMW beter vertrouwt dan je SUZUKI.  Dus wacht, ik ben flexibel en pas mij aan de manier waarop er hier gedebateerd wordt.  Wat zou je dan doen, op een ogenblik dat je met je SUZUKI rijdt en je SUZUKI het dan nog niet nodig vindt zijn dimlichten te ontsteken, terwijl je wéét dat je  BMW het wél al zou doen ? 

optie 1

Zonder blijven rijden.  Dan weet je het bijgevolg beter dan de ingenieurs die je BMW ontwierpen.  Maar soit, vandaag ben je met je SUZUKI onderweg, dus vertrouw je maar op de methode en waarden die déze constructeur hanteert. Aie, je bent mss 1 van de laatsten die ze uiteindelijk zal (laten) ontsteken.  Intussen heb je al 25x een teken gekregen van je tegenligger omdat zij je amper zien naderen.  Maar neen, je blijft dit alles stoïcijns negeren, en blijft toch maar vrolijk zonder je dimlichten rijden tot je SUZUKI het finaal duister genoeg vindt om het automatisch te doen in jouw plaats.  Kies je voor deze optie, dan krijg je het verwijt dat je onverantwoord bezig bent.

optie 2

De verkeersveiligheid primeert, dus je ontsteekt ze déze keer toch maar zélf manueel.  Oei, nu krijg je het verwijt dat je het beter weet dan de ingenieurs die je SUZUKI ontwierpen, en je bijgevolg je brandstofverbruik volstrekt onnodig de hoogte injaagt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #42 Gepost op: maandag 06 oktober 2014 - 01:28:47 »
Bert, je extreme zwart-wit visie belet jou uiteraard om in een dergelijke materie zinnige uitspraken te doen, en maakt duidelijk dat je alleen maar op een welles-nietes spelletje uit bent.

De duisternis is nochtans voor beide voertuigen hetzelfde op dat bewuste ogenblik.  Dus ofwel ontsteekt de ene ze te vroeg, met méér electriciteits- en dus méér brandstofverbruik.  Ofwel ontsteekt de andere ze te laat, met alle gevaren vandien.
[...]
Ik stel alleen maar objectief en zakelijk vast de ene groep ingenieurs andere waarden hanteert, dan een andere groep bij nochtans dezelfde duisternis, dezelfde zichtbaarheid op datzelfde bewuste ogenblik.  De éne wagen schakelt de dimlichten dan immers al wél in, wijl een andere wagen het dan daartoe nog niet duister genoeg vindt.  Dus ofwel doet de ene wagen het te vroeg, met onnodig extra electriciteits- en dus ook brandstofverbruik tot gevolg.  Ofwel doet de andere wagen het te laat, met alle gevolgen inzake verkeersveiligheid vandien.  't Is 't 1 of 't ander hé.

Daar heb je al zo een perverse zwart-wit visie.

Als de lichten automatisch werkelijk te laat ontstoken worden, dan zijn er maar twee mogelijkheden:

- er is een fout in het ontwerp geslopen, en omdat het een veiligheidsitem betreft, is de constructeur verplicht om het systeem te corrigeren, ofwel door een bijwerking van de software op afstand, ofwel door een terugroeping naar de werkplaatsen.
- het systeem is op een bepaalde wagen ontregeld of defekt.

Anders is er geen enkel systeem dat de lichten te laat ontsteekt.

Een constructeur die minder ver dan een andere gaat bij het op punt stellen van een systeem om de lichten automatisch te ontsteken, zal ze voor alle zekerheid al wat vroeger ontsteken, met als gevolg een iets hoger brandstofverbruik.

Is dat een fout van de constructeur? Neen, het is een keuze die hij gemaakt heeft in functie van zijn specifieke objectieven en prioriteiten voor deze wagen.

Onze BMW X3, een SUV met bijbehorende relatief grote luchtweerstand en met een ledige massa van 1.800 kg, verbruikt zelden meer dan 7 liter op 100 km. Hij behoort tot de efficiëntieklasse B. Bovendien dringt BMW geen keuze van de constructeur inzake brandstofverbruik op. De wagen heeft 4 rijposities, met bijbehorend weggedrag, comfort, prestaties en verbruik. Geen enkele van deze 4 rijposities is fout, ondanks het verschil in verbruik. Integendeel, het draagt bij tot de veiligheid dat elke bestuurder altijd de keuze kan maken die hem op een bepaald ogenblik het best past.

Onze Suzuki Jimny daarentegen, een kleine wagen met een ledige massa van 1.200 kg, verbruikt op dezelfde trajecten zelden minder dan 10 liter op 100 km. Hij behoort tot de efficiëntieklasse G. De Suzuki Jimny is dan ook niet ontworpen voor de autosnelweg of voor lange reizen. Hij is daarentegen wel relatief goedkoop bij de aanschaf, en het is een volwaardige terreinwagen.

Citaat
Dan weer twijfel je aan de goede werking van de automatische verlichting van de Scénic

Ik beweer enkel dat, als jouw Scénic daadwerkelijk een uur later dan jij de lichten ontsteekt, er een ernstig probleem is. Ofwel met die Scénic, ofwel met jou.

Citaat
dan weer lijkt het wel alsof de ingenieurs die dit systeem ontwierpen en vervaardigd hebben alwetende goden zijn.

Nog een zwart-wit visie: ingenieurs kunnen ofwel in de verste verte zelfs nog niet eens bepalen wanneer de lichten moeten ontstoken worden, ofwel zijn het goden.

Zou het misschien kunnen dat er bij de autoconstructeurs ook nog ingenieurs werken die iets beter dan de melkboer kunnen uitmaken wanneer de lichten moeten ontstoken worden, en toch ook maar mensen zijn?

Citaat
En om mij daartoe af te schilderen als een betweter, is dan ook een volstrekt ongegrond verwijt.

Volstrekt niet ongegrond. Betweter vind ik te zwak. Als jij beweert dat je beter dan de ingenieurs van de autoconstructeurs weet wanneer de lichten moeten ontstoken worden, dan ben je iemand die men in het Duits een Klugscheißer noemt.

Citaat
Intussen heb je al 25x een teken gekregen van je tegenligger omdat zij je amper zien naderen.

In Duitsland beslissen andere weggebruikers niet wanneer de lichten van mijn wagen moeten branden. Zelfs als je hier eens je grootlichten vergeet te dimmen, knipperen de tegenliggers niet met hun grootlichten.
« Laatst bewerkt op: maandag 06 oktober 2014 - 01:30:54 door jozef »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #43 Gepost op: maandag 06 oktober 2014 - 18:17:25 »
In een tunnel zijn AL die systemen te laat ...

Ik reed ooit achter een 307CC, die gingen dan weer ONMIDDELLIJK aan als dat geval in de schaduw onder een brug reed.
Verschoot ik daar even, dacht dat die remde zonder enige reden, op de snelweg.

Ik ben geen echte fan van automatisch alles.
Vind het wel een schande dat dashboardverlichting mag branden terwijl men geen lichten voert.

VW doet dat in mijn up wel elegant:
Die dimt de dashboardverlichting als het buiten wat te donker wordt naar zijn zin.
Er zit dus een omgevingslichtsensor in, maar lichten aan of uitdoen, dat doet ie niet ... dat zal te up-market zijn.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: maandag 06 oktober 2014 - 18:23:21 »