Auteur Topic: Belgen willen rookverbod in de wagen  (gelezen 8375 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen willen rookverbod in de wagen
« Gepost op: dinsdag 30 september 2014 - 11:13:53 »
Citaat van: GVA
Belgen willen rookverbod in de wagen

Zo’n 67 procent van de Belgen is voorstander van een rookverbod in de wagen. [...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20140930_01295208/belgen-willen-rookverbod-in-de-wagen
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Belgen willen rookverbod in de wagen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 00:29:19 »
Ik hoor daar niet bij...
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 01:28:23 »
Ik heb zelf jarenlang gerookt in de auto, en ben er ongeveer 8 jaar geleden vrijwillig mee gestopt. Op langere ritten neem ik sowieso een pauze ongeveer om de 2 uren, en zolang gaat het wel zonder nicotinetoevoer.

Ik ben ervan overtuigd dat roken in de auto een negatieve invloed op de veiligheid heeft, evenals op de gezondheid van niet-rokende medereizigers.

Alleen brengt men het naar mijn gevoel weer eens veel te agressief aan.

Het is nog niet zo lang geleden dat roken als heel normaal beschouwd werd. Waar ik werkte, stond er op ieder bureau een asbak, en kon je in de kantine goedkoop sigaretten kopen. In de trein waren er maar bitter weinig niet-rokersafdelingen, en vrijwel iedere auto was uitgerust met één of meer asbakken, en meestal ook met een zogenaamde sigarenaansteker. Niet-rokers weigeren halsstarrig om daarmee rekening te houden.

Niet-rokers zijn zich bijzonder onverdraagzaam gaan opstellen. Ooit, toen je er nog mocht roken, en ik in een restaurant mijn eerste sigaret opstak, zei een dame aan de tafel naast mij me boos dat ze erop rekende dat het tevens mijn laatste sigaret van die avond zou worden. Ik heb er die avond een volledig pakje opgepaft. Had ze het respektvol gevraagd, had ik wellicht niet meer gerookt, of alvast niet aan tafel.

Waar ik werkte, vond een niet-roker het telkens weer aangewezen om papiertjes in de asbak van rokers te kieperen, of om een dossier op hun bureau te leggen, waarbij hij het op de rand van de asbak plofte, zodat die omkapte. Het heeft geduurd tot één van de rokers het beu was en een brandende sigaret in de papiermand van de pester gooide, waardoor de inhoud van de papiermand al vlug in lichter laaie stond. De chef zette de papiermand buiten en sprak alleen maar de pester aan met "Dat moest ervan komen, daar heb jij voor gezorgd". Kan er dan echt niet op een respektvolle manier met elkaar omgegaan worden?

Waarom niet beginnen met de rokers te wijzen op de voordelen van het niet roken in een auto, in plaats van weeral meteen een verbod te eisen, alsof rokers misdadigers zouden zijn?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 08:06:05 »
Mij lijkt het niet meer dan logisch om roken in de auto te verbieden, vooral voor de veiligheid. Maar ik vind dat hier geen extra artikels aan de wegcode moeten gevoegd worden. Gebruik gewoon het bestaande artikel 8.3 om dit af te dwingen. [q]Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.[/q]
Het niet hands-free gebruik van de gsm kan trouwens ook met dit artikel afgedwongen worden.
Wetten die roken in het algemeen bestrijden lijken me meer aangewezen dan weer eens aan de wegcode te gaan knoeien.

Ik heb de tijd ook nog meegemaakt dat er gerookt werd op kantoor. In principe kon één niet-roker toen al eisen dat er niet gerookt zou worden. Mij werd al snel duidelijk gemaakt dat ik er niet moest aan denken om dat te vragen. Ik zat in een kantoor met twee personen. Mijn collega pafte er dagelijks meer dan een pakje sigaretten. Niet alleen mijn gezondheid werd hierdoor aangetast, mijn kleren stonken, het IT-materiaal had er duidelijk onder te leiden.
Een zachte aanpak om roken te verminderen of te verbieden werkt voor de meeste rokers niet. Het is een verslaving en dan komt men er niet met logische argumenten. Mijn vader is gestorven aan de gevolgen van het roken, mijn moeder paft er nog altijd lustig op los. Ze ontkent ondertussen zelfs dat haar man aan de gevolgen van het roken is gestorven. Ze weet zeer goed dat ik roken in het bijzien van mijn kinderen niet tolereer, maar telkens moet ik het haar toch vragen. Ik moet elke keer vragen om ofwel buiten of onder de dampkap te gaan roken. Laat ik het één keer passeren rookt dan rookt ze onmiddellijk meerdere sigaretten in het bijzijn van de kinderen. Er moet altijd druk op staan. De rokers die vrijwillig hun gedrag aanpassen zijn zeldzaam!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 08:07:56 »
Wij hebben hier zeer lang geleden ook eens een pol gelanceerd met dezelfde vraag, zo'n 6 jaar geleden!

http://forum.christophoros.be/index.php/topic,823.0.html

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 09:28:19 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 10:13:36 »
Jozef, dat je nu de niet-rokers als asocialen afschildert, is me een brug te ver.

Mijn eigen zus bvb (toen ik er nog contact mee had), vond het op een gastronomisch weekendje aangewezen om te beginnen paffen als een Turk.  Geweldig: onze kleren die afschuwelijk stonken naar vre-se-lijke stinkende sigaretten.  Ook dat onze kids, de oudste was toen 2 en m'n zoon was nog maar enkele maanden oud moesten meepaffen, interesseerde haar geen bal.  Daarenboven, vind ik het degoutant wansmakelijk om aan tafel te roken.  Mijn eetlust is dan compleet weg.  Als zij en die rotvent van haar zichzelf alletwee per sé kapot willen paffen, moeten zij dat weten.  Maar mijn kids hàdden geen keuze.  dus heb IK maar gekozen: ik ben toen rechtgestaan met m'n echtgenote en m'n kids en een frietje gaan halen.    De twee keren dat ze zwanger was, heeft ze 9 maanden lang niet gerookt.  Nu ze zélf twee kinderen heeft, wordt er bij haar niet meer binnenshuis gerookt.  Vind ze te ongezond voor haar kids.  Maar andermans kinderen, interesseerden haar destijds geen bal.  Om maar te illustreren hoe egoïstisch die trut was (en nog steeds is).

Mijn eerste werkgever, was ook al zo'n verstokte kettingroker.  Dikke, walgelijk stinkende sigaren.  Nu: hij rookte die op z'n eigen bureau, dus daar hadden wij als personeel in feite geen last van.  Doch, 1 van de vier bedienden rookte ook op den bureau.  Nu ja, bureau: eigenlijk een container waarin we zaten.  Niks airco, niks natuurlijke circulatie.  Zodra die gast begon te roken, was het er niet meer te harden.  Een raam openen, mocht ik niet.  "Want dan had meneer kou".  Urenlang gigantisch pikkende ogen van die sigaretten-walm.  Iedere avond je kledij die vreselijk stonk naar zijn sigaretten.  Bij de werkgever -zelf dus een verstokte kettingroker- moest ik ook al niet aankomen, terwijl m'n enige vraag was om gewoon efkes het raam te openen zodat de rook weg kon.  Finaal was ik het dermate beu, dat ik er de vakbond bijgehaald heb.  Hij mag zichzelf van mijn part kapot paffen, dat moet hij weten.  Maar daarom hoeven ik en de twee andere collega's nog niet noodgedwongen  collectief longkanker te krijgen van zijn vetzakkerij.  En al zeker niet als het dan teveel gevraagd is, om minstens het raam even te openen.  Ik vroeg écht niet veel: het was gratis en slechts een kleine moeite om dat raam ff te openen.  Maar neen, dan zou hij verkouden worden, stel je voor zeg! Dat wij daardoor longkanker konden oplopen, moesten we er maar voor lief bij nemen.  Finaal kreeg hij dan de kans om z'n sigaretje buiten te gaan opsteken.  Uiteraard was ik weer de onverdraagzame ambetanterik.  Maar guess what: zodra z'n zoontje geboren was, heeft hij op z'n appartementje geen sigaret meer aangeraakt.  Zelfs niet op z'n terrasje.  Ook hier weer egïsme ten top.  Thuis elke dag van het 7e naar beneden om te gaan roken: no problem.  Op de werkvloer ff buiten gaan roken, of minstens een raam te openen daarentegen: HO MAAR ! Dàt was teveel gevraagd .....

M'n huidige werkgever, voert -gelukkig- een zero-tolerance beleid wat dat betreft.  De tijd dat een (kleine zelfstandige) chauffeur liep te paffen in het voedingsbedrijf, ligt ver achter ons.  Destijds vaak genoeg gezien hoe hij met een sigaret in z'n kwek boven de mangaten hing om melkstalen uit de vrachtwagen te nemen.  Vandaag de dag krijgen rokers voldoende voorzieningen waar er gerookt mag worden, doch nooit in arbeidskledij.  Er dient getikt te worden, arbeidskledij uit en  in een overdekte ruimte kan er dan gerookt worden.  Rokers die willen stoppen, mogen rekenen op sociale begeleiding op kosten van de werkgever.  Er zijn voor de rokende collega's dus kosten noch moeite gespaard om hen hun sigaretje te gunnen.  En toch ....  toen hier een tiental jaar geleden een brand gewoed heeft, kwamen de verzekeraars naderhand op inspectie.  Het ganse bedrijf is toen geïnspecteerd geweest om te zien of er geen bijkomende maatregelen genomen moesten worden, en of de premie niet omhoog moest natuurlijk.  Stel je nu eventjes in de plaats van de veiligheidscoördinator, op het moment dat er dàn TOCH NOG godbetert sigarettenpeuken gevonden werden aan de brandstofpomp voor vrachtwagens en in het atelier van de lassers.....  Nog deze afgelopen lente heeft de werkgever dan ook niet geaarzeld om een ploegbaas op staande voet te ontslagen wegens dwingende redenen.  De kerel was in arbeidskledij betrapt aan de stoomketels, mét een sigaret.  In een voedingsbedrijf !  Dertig jaar dienst of niet: zoiets doe je niet.  Je krijgt een hoop faciteiten aangeboden, en als het dan NOG teveel gevraagd is om er ook gebruik van te maken, dan heb je je eigen miserie zélf gezocht.

Wat mij betreft, mag roken in de auto verboden worden.  Het zicht wordt minder scherp (want ook hier: het raam blijft veelal gesloten).  En als je ziet HOE sommigen dan roken.  Halsbrekende toeren uithalen, want de sigaretten zitten natuurlijk nog in de achterzak.  En waar zit die aansteker ook alweer ?  Dan nog aansteken, ondertussen het stuur enkel nog geklemd tussen de knieën.  Nog erger zijn dan de soort chauffeurs die zelfs nog een sigaretje moeten rollen à 120 km/u op de autosnelweg.  Nog te lomp om die sigaretjes dan op z'n minst al vooraf te rollen.  Een beetje chauffeur zoekt dan toch gewoon een rustplek op, om z'n sigaretje op te steken.  Maar vermits er desondanks nog teveel koerskemels tussenzitten, ben ik ergens wel gewonnen voor een verbod op roken in de auto.  En zeker als er kids in die auto zitten.  Alleen vraag ik mij af, of er ooit controle op zal zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 10:21:48 »
Wat mij de laatste jaren het meest stoort aan de rokers in de auto, zijn die asociale pummels die hun sigaret buiten gooien. Zal niet de eerste keer zijn dat ik er 1 uit mijn voorbumper/radiator moet keuteren.

Belgen zijn nu éénmaal gepatenteerde viezerikken.  Helaas niet enkel de rokers, en helaas ook niet enkel bestuurders.  Je moet maar 's kijken aan een verkeerslicht hoeveel rotzooi er naar buiten gekieperd wordt.  Te lam om het gewoon ff bij te houden tot je het in een vuilbak kan droppen.  Heb ik nooit gesnapt: hoe kan het dat iemand plaats genoeg heeft in de auto, of in z'n rugzak voor een VOL flesje, maar twee minuten later ineens geen plek meer vindt voor datzelfde lege flesje, dat hij dan zelfs nog gemakkelijk kan bijeenplooien ?  Organiseer eender welk evenement.  En je mag nog zoveel vuilbakken plaatsen als je wil: gegarandeerd wordt er meer vuiligheid op de grond gesmeten dan in de vuilbak die amper een halve meter verderop staat.

Op straat ook: sigaretje uit en hop: de grond op.  En daar blijft het dan gewoonlijk liggen.  Nochtans verwed ik er mijn kop op, dat je bij hen thuis in de living niet 1 sigaret op de grond zal vinden.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 10:25:20 »
Roken is een verslaving net daarom raak je er nooit met rationele argumenten. Er is een minderheid die inziet dat ze moeten stoppen met roken, op zijn minst in de buurt van kinderen.

Ik vermelde mijn kettingrokende moeder al die ondanks de dood van mijn vader is blijven roken. Enkele jaren geleden had ze een nieuwe vriend, een kettingrokende Fransman. Hij rookte zo'n 70 à 80 zelfgerolde sigaretten per dag (Gauloise). Hij is enkele jaren geleden vertrokken naar Frankrijk. Vorig jaar hoorde ik dat hij ondertussen volledig gestopt was met roken. Je kan zijn graf bezoeken in Millau, gestorven aan kanker.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 10:42:25 »
Enkele jaren geleden had ze een nieuwe vriend, een kettingrokende Fransman. Hij rookte zo'n 70 à 80 zelfgerolde sigaretten per dag (Gauloise). Hij is enkele jaren geleden vertrokken naar Frankrijk. Vorig jaar hoorde ik dat hij ondertussen volledig gestopt was met roken. Je kan zijn graf bezoeken in Millau, gestorven aan kanker.

Tsja, de uitleg die je dan vaak hoort: "Ik weet tenminste waaraan ik doodga".  Maar neem maar van mij aan: zo'n dood (sterven aan longkanker), wens ik m'n ergste vijand niet toe.

Enkele maanden nadat wij gehuwd waren, kreeg een oom van Greet (verstokte kettingroker) longkanker.  Ik heb zijn laatste drie levensmaanden gezien: ronduit akelig, ronduit gruwelijk.  Ik wens het niemand toe, om ooit door zo'n hel te moeten.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 12:12:30 »
Jozef, dat je nu de niet-rokers als asocialen afschildert, is me een brug te ver.

Niet alle niet-rokers, maar wel velen zijn helaas bijzonder onverdraagzaam tegenover rokers.

Onlangs maakte een kerel van zijn tak omdat ik minstens tien meter verder in het station op het perron stond te roken. Hij zal er wel meer last in zijn hoofd dan in zijn longen van gehad hebben zeker.

En de ergsten zijn meestal diegenen die vroeger zelf gerookt hebben.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 15:30:58 »
Roken is een verslaving net daarom raak je er nooit met rationele argumenten.

Tsja, maar als men ergens een wettekst over wil maken, doet men dat (wat mij betreft) toch maar liever niet op basis van sentimentele argumenten .....

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 17:03:29 »
'k denk dat we al regeltjes genoeg hebben.

Correctie : we hebben er al te véél ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 01 oktober 2014 - 17:13:21 »
'k denk dat we al regeltjes genoeg hebben.

En zeker als er nog wat regeltjes gaan bijkomen waarop nadien toch nooit controle is.

Correctie : we hebben er al te véél ...

Jamaar, ja.  We weten allemaal dat elke politieker binnen z'n postje maar al te graag en al te gretig z'n eigen regeltjes invoert, om er nadien mee te kunnen uitpakken.  (Al is het resultaat mede daardoor net veelal zo erbarmelijk dat men er naderhand maar beter over zwijgen).

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 02 oktober 2014 - 09:00:12 »

Onlangs maakte een kerel van zijn tak omdat ik minstens tien meter verder in het station op het perron stond te roken. Hij zal er wel meer last in zijn hoofd dan in zijn longen van gehad hebben zeker.

Rokers beseffen blijkbaar niet hoever hun rook wel niet draagt.
Als mijn buur in zijn tuin rookt, dan komt dat in mijn slaapkamer binnen (als het raam open staat) in die mate dat mijn ogen er van gaan prikken.
Als je rookt onder een afdak, ook al is die ruimte voor 3/4de open, dan zit die rook onder heel dat afdak.
Als je rookt op het voetpad en ik fiets langs, wees maar zeker dat ik daar last van heb.
En als je de rokers erop wijst, wel dan krijg je reacties zoals die van jou nu.

Aanvulling:
Mensen die buiten voor de deur ergens gaan roken.  Als die terug binnen komen stinken die nog behoorlijk lang, er blijft een hele walm rond hen hangen van rook.  Als die dan nog eens de lift nemen is het helemaal om zeep in die lift ook, zelfs als ze er al minuten uit zijn.
Een collega gehad die ging roken, daarna bij mij kwam kwam zitten om iets te vragen, ik werd er gewoon misselijk van, niet te harden wat er nog uit die zijn mond kwam.

« Laatst bewerkt op: donderdag 02 oktober 2014 - 09:45:51 door Paprieka »