Auteur Topic: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander  (gelezen 42425 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander
« Reactie #120 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 11:32:18 »
Het was alsof ze de nieuwste Iphone gingen kopen...
ja, en dat is nu één van de dingen waar ik het moeilijk mee heb, alles wordt een gadget, nu ontsnapt een auto er zelfs niet meer aan

En laat elelctronica nu net één van de meest onbetrouwbare dingen zijn, in die zan dat door het falen van 1 enkele sensor een heel systeem onbruikbaar wordt.  En waarbij een defecte sensor van enkele euro's er kan voor zorgen dat een hele module van 100'den of 1000'de euro's vervangen wordt omdat die sensor op zich niet vervangen kan worden.

Niets kan nog hersteld worden tegenwoordig, "koop maar een nieuwe", de wegwerpmaatschappij ten top. 
En dan hypocriet doen over het milieu ...

Hoe kan het overigens dat een korte vliegtuigreis goedkoper is dan dezelfde reis per trein of per auto, als men van het principe uitgaat dat de vervuiler betaalt ?  Maar nu wijk ik af  ;D

Ik zie het al je je staat kritisch tov electronische systemen, maar ook de premium fossiele auto zit vol van electronica, radar - camera - en x-sensoren enz... hoor (meestal optie).

Je spreekt ook van vliegtuigreizen, een modern vliegtuig vliegt quasi op niets anders als op electronica...  ttz de piloot vertrouwt zijn instrumenten... zoals de luchtverkeersleider zijn hard- en software vertrouwt...
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2016 - 11:38:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #121 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 11:47:05 »
Ik zie het al je je staat kritisch tov electronische systemen, maar ook de fossiele auto zit vol van electronica en sensoren hoor.
Ja, dat weet ik, het is zelfs vooral daarover dat ik concreet voorbeelden kan aangeven (hoewel moderne wasautomaten, verwarmingsinstallaties e.d. ook voor "leuke" verrassingen kunnen zorgen)
Maar nu naar de voorbeelden:

Bij mijn vorige auto was er een sensor in de stuurkolom defect (bewegingssensor van een paar €), maar daarvoor moest de hele stuurkolom vervangen worden (350 €).  Die sensor diende voor het aansturen van de servo, resultaat was dus: plots geen servo meer.  Leuk hoor, moet je eens proberen om met een auto te rijden zonder servo, als die gebouwd is om mét servo gebruikt te worden

Ik heb weet van auto's die om onbekende reden stilvielen, en dan later om even onbekende reden toch weer reden.  Ik heb zelfs weet van 1 geval waar het automerk de auto ten einde raad vervangen heeft door een nieuwe omdat ze er ook niet meer aan uit raakten

Een motorfiets waar een sensor in de versnellingsbak het laat afweten: niet meer te starten.  En er is een stockbreuk voor die sensoren, nergens aan te raken, motor staat al stil van in april.  Leuk, in de zomer  ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #122 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 12:28:10 »
Nakomertje: in een 100 %-electrische auto zullen in de regel veel minder "sensoren enz..." zitten dan bij een fossiele auto met dezelfde snufjes.

Alle sensoren om de fossiele motor perfect te doen draaien.
Alle sensoren qua emissiezuivering.
Ook voor de versnellingsbak is een E-wagen meestal heel simpel: 1 versnelling, rijdt men achteruit draait de E-motor andersom.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #123 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 13:51:17 »
men zal nog altijd zelf kunnen rijden (indien men rijbekwaam blijft). Of dat nu met een fossiele wagen is of met een electrische.

Zelf kunnen blijven rijden is het ergste wat ons kan overkomen, want mensen veroorzaken verkeersongevallen. Alleen als mensen niet meer zelf kunnen rijden, zullen er vrijwel geen verkeersslachtoffers meer vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #124 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 14:07:11 »
men zal nog altijd zelf kunnen rijden (indien men rijbekwaam blijft). Of dat nu met een fossiele wagen is of met een electrische.

Zelf kunnen blijven rijden is het ergste wat ons kan overkomen, want mensen veroorzaken verkeersongevallen. Alleen als mensen niet meer zelf kunnen rijden, zullen er vrijwel geen verkeersslachtoffers meer vallen.
Is er dan iets wat we wel zelf mogen blijven doen ? 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #125 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 14:25:17 »

Natuurlijk het adres of naam intikken waar je naartoe wilt.  ;D
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #126 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 14:33:04 »

Maar dan wél opletten dat je het juiste adres intikt, of 't gaat NOG mis ..... zoals >>> déze sjarel met z'n touringcar     ;D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #127 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 14:59:20 »

Ja maar, ik bedoel dan in het algemeen:

mogen we dan nog met een (brom/motor)fiets rijden ?  Want die kan toch niet zelfrijdend worden, toch ?  Mogen we nog te voet gaan ?
En mogen we dan nog wel gaan werken ?  Je moest eens weten hoeveel ongevallen er op het werk gebeuren (en ik kan het weten) !
mogen we nog zelf eten en drinken ?

Kortom, mogen we zélf nog leven ?  Of gaan we ons làten leven onder een glazen stulp ?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #128 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 15:24:50 »
Kortom, mogen we zélf nog leven ?

Jazeker. We gaan niet meer moeten doen wat we niet kunnen: met een auto rijden zonder ongevallen te veroorzaken. De tijd die we daarmee uitsparen kunnen we dan besteden aan activiteiten waar we wél goed in zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #129 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 15:33:24 »
Kortom, mogen we zélf nog leven ?

Jazeker. We gaan niet meer moeten doen wat we niet kunnen: met een auto rijden zonder ongevallen te veroorzaken. De tijd die we daarmee uitsparen kunnen we dan besteden aan activiteiten waar we wél goed in zijn.

Werken zonder ongevallen schijnt ook niet te lukken, hoor.  Dus iedereen op pensioen  ;D
Met de fiets rijden kunnen we ook niet, want er vallen er dagelijks op hun gezicht, zelfs te voet gaan is een risico, en zeker als we trappen op moeten ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #130 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 15:52:39 »
Werken zonder ongevallen schijnt ook niet te lukken, hoor.  Dus iedereen op pensioen  ;D
Met de fiets rijden kunnen we ook niet, want er vallen er dagelijks op hun gezicht, zelfs te voet gaan is een risico, en zeker als we trappen op moeten ...

Maar hoe meer ongevallen we kunnen vermijden, hoe beter, toch?

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #131 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 16:01:09 »

Maar hoe meer ongevallen we kunnen vermijden, hoe beter, toch?
Dat is waar, maar ik wil niet aan handen en voeten gebonden worden.  Ik wil léven, en dat betekent dat er eens iets mis kan gaan, alleen als je als kamerplant door het leven gaat kan je het risico tot vrijwel 0 herleiden, maar dan hoeft het voor mij niet meer

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #132 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 21:25:07 »
ik wil niet aan handen en voeten gebonden worden.  Ik wil léven, en dat betekent dat er eens iets mis kan gaan

Vind je het dan ook erg dat je, als je met de trein of het vliegtuig reist, die dingen niet zelf mag besturen?

Met beide heb je alvast de zekerheid dat er al eens iets mis gaat.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #133 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 14:28:11 »
Ervaring autopiloot in detail beschreven, trips vanuit BE naar buurlanden:

http://www.silver-lining.be/2015/11/teslas-autopilot-a-simple-driving-aid-or-being-driven/
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #134 Gepost op: zondag 14 augustus 2016 - 11:41:44 »
Tesla autopiloot level 3/4# wslk eerder dan gedacht:
Ik schat 6 maand eerder, Musk voorspelde eerst tegen einde 2017, begin 2018. Wslk wil Tesla het al hebben als Model 3´s van de band rollen (standaard)

# Definities levels van autonoom rijden: https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car#Classification

Meer en betere hardware, ttz extra radars en betere camera´s enz.. maken dat mogelijk, dit behoeft natuurlijk snellere digitale verwerking (snellere chips gevraagd)
Bron:
Citaat
http://teslamag.de/news/autopilot-2-0-einige-bauteile-sollen-sich-bereits-in-produktion-befinden-9297

Autopilot 2.0: Einige Bauteile sollen sich bereits in Produktion befinden

Veröffentlicht am 12. August 2016

Wie der Branchendienst Electrek von einer nicht näher genannten Quelle erfahren haben will, befinden sich einige Bauteile für den Autopiloten 2.0 bereits in Produktion. Das bedeutet, dass man möglicherweise schon bald eine entsprechende Ankündigung machen wird. Mit der neuen Autopilot-Generation soll das autonome Fahren auf Level 3- oder möglicherweise sogar Level 4-Niveau (vollkommen autonomes Fahren) ermöglicht werden.

Wie es heißt, wird man den bereits jetzt installierten Frontradar beibehalten und weitere Radare am Fahrzeug ergänzen, wahrscheinlich an jeder Ecke des Fahrzeugs einen. Zusätzlich dazu, soll das System über eine neue, nach vorne gerichtete Dreifachkamera verfügen, wofür bereits die entsprechenden Halterungen in dieser Woche in den Fahrzeugen installiert werden.

Erst im vergangenen Monat hatte Electrek von einer neuen Halterung am Rückspiegel des Model X berichtet, die statt einer Öffnung gleich zwei vorwies. Zunächst ging man davon aus, dass in Zukunft ein System mit zwei Kameras integriert wird, doch jetzt wird von gleich drei Kameras berichtet.

Einführung könnte sich noch verzögern

Obwohl Tesla bereits einige Bauteile für den Autopiloten der 2. Generation produziert und sogar die aktuelle Software auf die neue Hardware angepasst haben soll, könnte es noch eine Weile dauern, bis der Autopilot 2.0 eingeführt wird. So wird das neue System ein eigenes Rechnersystem benötigen, das ausschließlich die Daten aus den Radaren und Sensoren auswertet. Passenderweise bringt NVIDIA die neue Plattform für Autos, NVIDIA DRIVE PX 2, noch in diesem Herbst auf dem Markt. Der Chiphersteller beliefert Tesla bereits mit Prozessoren für das Infotainment-System des Model S und X.

Auch wenn aktuelle Fahrzeuge mit der ersten Autopilot-Generation weniger Möglichkeiten bieten werden, als Fahrzeuge mit dem Autopiloten 2.0, dürften diese dennoch von den Neuerungen profitieren. Die dann gesammelten Daten werden womöglich auch dem älteren System zugutekommen.

E. Musk is zelf verrast hoe snel er vooruitgang gemaakt wordt betreft "autopilot":
Citaat
http://www.teslarati.com/tesla-autopilot-narrow-ai-neural-maps/    [...]

It’s exciting, it blows me away, the progress we’re making.” – Elon Musk

Elon finally gave some more details: “Well, full autonomy is really a software limitation. I mean the hardware is just to create full autonomy, so it’s really about developing advanced, narrow AI for the car to operate on. I want to emphasize narrow AI, it’s like not going to take over the world, but it needs to be really good at driving a car. So increasingly sophisticated neural maps that can operate in reasonably sized computers in the car. That’s our focus. I’m very optimistic about this. It’s exciting, it blows me away, the progress we’re making. So I think if I’m this close to it and it’s blowing me away, it’s really going to blow other people away when they see it for the first time.”

According to Wikipedia, “narrow AI,” also known as “weak AI”, “defines non-sentient computer intelligence or AI that is focused on one narrow task. Weak AI is defined in contrast to either “strong AI” (a machine with consciousness, sentience and mind) or “artificial general intelligence” (a machine with the ability to apply intelligence to any problem, rather than just one specific problem).” Wikipedia cites Apple’s Siri as an example of a “narrow AI”.

Combining all of Elon’s responses, we can expect a major [significant] announcement regarding an internal Tesla solution to autonomous driving, which will involve  a combination of “narrow AI” software implementing sophisticated neural maps, and much higher definition maps but likely no major new hardware. So much for being “confidential.”

This is great news to current Tesla owners because it is a “software” solution: current Model S, Model X and eventual Model 3 owners may be capable of full autonomous driving.

If Elon thinks that all of this “is going to blow other people away”, it probably will.
(Tesla stopt ook de samenwerking met hardware-leverancier Mobil Eye betreft chips enz..., en gaat met AMD, Nvidia,... verder: http://www.recode.net/2016/7/26/12285930/tesla-mobileye-self-driving-cars )

Maar ik vrees dat de wetgeving en sowieso de weginfrastructuur (vooral-BE) autonoom rijden zal uitstellen op specifieke goede wegen, maar in bepaalde Europese landen met goede weginfra en belijning, ttz op hun (snel/auto)wegen, zal het wel eens sneller kunnen toegelaten worden als men denkt. NL, Noorwegen, Zwitserland, Zweden, UK, in D op de V-beperkte autobahnen... (wegenwerken herkent het systeem en dan zal men ook moeten overnemen)
« Laatst bewerkt op: zondag 14 augustus 2016 - 12:14:22 door Michel »
© Koning Willem I