Ik zie het al je je staat kritisch tov electronische systemen, maar ook de fossiele auto zit vol van electronica en sensoren hoor.
Ja, dat weet ik, het is zelfs vooral daarover dat ik concreet voorbeelden kan aangeven (hoewel moderne wasautomaten, verwarmingsinstallaties e.d. ook voor "leuke" verrassingen kunnen zorgen)
Maar nu naar de voorbeelden:
Bij mijn vorige auto was er een sensor in de stuurkolom defect (bewegingssensor van een paar €), maar daarvoor moest de hele stuurkolom vervangen worden (350 €). Die sensor diende voor het aansturen van de servo, resultaat was dus: plots geen servo meer. Leuk hoor, moet je eens proberen om met een auto te rijden zonder servo, als die gebouwd is om mét servo gebruikt te worden
Ik heb weet van auto's die om onbekende reden stilvielen, en dan later om even onbekende reden toch weer reden. Ik heb zelfs weet van 1 geval waar het automerk de auto ten einde raad vervangen heeft door een nieuwe omdat ze er ook niet meer aan uit raakten
Een motorfiets waar een sensor in de versnellingsbak het laat afweten: niet meer te starten. En er is een stockbreuk voor die sensoren, nergens aan te raken, motor staat al stil van in april. Leuk, in de zomer