Auteur Topic: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander  (gelezen 46100 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Zelfrijdende trucks rijden voor het eerst door Antwerpen
« Reactie #90 Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 14:20:04 »
Citaat van: GVA
Zelfrijdende' trucks rijden voor het eerst door Antwerpen

http://www.gva.be/cnt/dmf20160405_02220024/daf-laat-zelfrijdende-truck-vertrekken-vanuit-westerlo

De opmars valt niet meer te stuiten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: zelfrijdende voertuigen: ondermeer hierom ben ik geen echte voorstander
« Reactie #91 Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 14:53:18 »
Die rijden op 10 meter van elkaar, zie ik al jaren gebeuren....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #92 Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 20:46:25 »
Die rijden op 10 meter van elkaar, zie ik al jaren gebeuren....

Ja, maar deze kunnen het wel veilig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #93 Gepost op: dinsdag 05 april 2016 - 21:50:05 »
Ja, maar deze kunnen het wel veilig.

Ik hoop dat dit niet leidt tot een vals gevoel van veiligheid.  En dat éénieder die ooit zo'n voertuig bestuurt, ten allen tijde er zélf ook mee over waakt dat alles veilig verloopt.  Softwarefouten, of tekortkomingen kunnen nooit uitgesloten worden.  Iedereen herinnert zich ongetwijfeld wel die video waar VOLVO stevig de mist in ging ?

Citaat van: uit het artikel
Het is ook mogelijk dat de stuurbewegingen worden gekopieerd maar zo ver gaat het experiment bij DAF nog niet.

WOW ....Gelukkig maar, dat men nog niet zo ver gaat.  Ik huiver al ergens bij de gedachte. 

Ik beeld me dan een situatie in, waarbij de eerste zich naar de linkse rijstrook begeeft en zijn twee achterliggers die stuurbeweging volgen.  Wat als pakweg de derde op dat moment niet naar links kàn zonder daarbij een motorrijder links naast hem morsdood te rijden ?  Zal het eerste voertuig in de kolonne dan zodanig geprogrammeerd zijn, dat hij er rekening mee houdt om die zijdelingse verplaatsing pas te maken op het ogenblik dat ze dat alledrie veilig kunnen ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 05 april 2016 - 21:53:41 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #94 Gepost op: woensdag 06 april 2016 - 14:49:51 »
En dat éénieder die ooit zo'n voertuig bestuurt, ten allen tijde er zélf ook mee over waakt dat alles veilig verloopt.  Softwarefouten, of tekortkomingen kunnen nooit uitgesloten worden.  Iedereen herinnert zich ongetwijfeld wel die video waar VOLVO stevig de mist in ging ?

Ja, ik herinner mij ook hoe Volvo in de mist gegaan is bij mijn ongeval in januari 2014, en vooral dat Volvo het niet wilde toegeven, zodat er zeker geen verbetering te verwachten valt.

Ja, elke vrachtwagenbestuurder zou er ten allen tijde moeten over waken dat alles veilig verloopt. In de praktijk gaan er wereldwijd elke dag miljoenen opnieuw de weg op met mastodonten met levensgevaarlijke gebreken, rijden ze oververmoeid terwijl ze zich bezighouden met allerlei activiteiten die de aandacht van de weg afleiden, brengen ze met hun agressiviteit en roekeloosheid andere mensen in gevaar, en veroorzaken ze ook elke dag opnieuw weer vreselijke ongevallen.

Maar de eerste keer dat een zelfrijdende vrachtwagen na 1.000.000 km ook maar één ongeval veroorzaakt, gaat men moord en brand schreeuwen, want dan zou een vrachtwagenbestuurder het beslist toch zoveel beter gedaan hebben.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #95 Gepost op: vrijdag 01 juli 2016 - 07:39:04 »
Citaat van: rtlnieuws
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/ongeluk-met-zelfrijdende-tesla-inzittende-komt-om-het-leven

Een inzittende in een deels zelfrijdende Tesla Model S is bij een ongeluk om het leven gekomen. De Autopilot greep niet in. Het is voor het eerst dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen tijdens het gebruik van de Autopilot.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #96 Gepost op: vrijdag 01 juli 2016 - 13:10:10 »
Citaat van: rtlnieuws
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/ongeluk-met-zelfrijdende-tesla-inzittende-komt-om-het-leven

Een inzittende in een deels zelfrijdende Tesla Model S is bij een ongeluk om het leven gekomen. De Autopilot greep niet in. Het is voor het eerst dat er een dodelijk slachtoffer is gevallen tijdens het gebruik van de Autopilot.

Die Tesla was wel nog een slechts gedeeltelijk zelfrijdende auto: de bestuurder moet ten allen tijde bereid zijn om in te grijpen als het systeem faalt, wat hij niet gedaan heeft.

Ik vind het gevaarlijk om mensen die geen testrijders zijn, met een dergelijke auto te laten rijden. De wagen schept al gauw de illusie dat er geen tussenkomsten meer zouden nodig zijn.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #97 Gepost op: vrijdag 01 juli 2016 - 16:17:06 »
Het kan zijn dat het detectiesysteem iets te laag detecteerde bij een hoog gelegen witte trailer die plots de rijbaan op korte afstand dwars overreed, de Tesla reed de trailer zijdelings aan en het eerste kontakt was de voorruit, de detectiebundel (ultrasonic sensors) keek dus onder de trailer door en zag geen hndernis...., gis ik... :
Citaat
https://www.teslamotors.com/nl_NL/blog/tragic-loss?redirect=no

Following our standard practice, Tesla informed NHTSA about the incident immediately after it occurred. What we know is that the vehicle was on a divided highway with Autopilot engaged when a tractor trailer drove across the highway perpendicular to the Model S. Neither Autopilot nor the driver noticed the white side of the tractor trailer against a brightly lit sky, so the brake was not applied. The high ride height of the trailer combined with its positioning across the road and the extremely rare circumstances of the impact caused the Model S to pass under the trailer, with the bottom of the trailer impacting the windshield of the Model S. Had the Model S impacted the front or rear of the trailer, even at high speed, its advanced crash safety system would likely have prevented serious injury as it has in numerous other similar incidents.

It is important to note that Tesla disables Autopilot by default and requires explicit acknowledgement that the system is new technology and still in a public beta phase before it can be enabled. When drivers activate Autopilot, the acknowledgment box explains, among other things, that Autopilot “is an assist feature that requires you to keep your hands on the steering wheel at all times," and that "you need to maintain control and responsibility for your vehicle” while using it. Additionally, every time that Autopilot is engaged, the car reminds the driver to “Always keep your hands on the wheel. Be prepared to take over at any time.” The system also makes frequent checks to ensure that the driver's hands remain on the wheel and provides visual and audible alerts if hands-on is not detected. It then gradually slows down the car until hands-on is detected again.

Hier ~ bevestigd met foto´s, kan ook bij het zelfparkeren gebeuren:
http://electrek.co/2016/06/30/tesla-autopilot-fata-crash-nhtsa-investigation/

Het systeem zal dus een groter-hoger detectieveld moeten hebben... dus wslk ook meer sensoren... en sowieso een frontradarsysteem en camera´s...

Nog meer uitleg in het Nederlands:
http://nos.nl/artikel/2114618-eerste-dode-door-zelfrijdende-auto.html

Het ongeluk gebeurde 7 mei al in de staat Florida, maar is vandaag door Tesla zelf bekendgemaakt in een blog op de website van het autobedrijf. Waarschijnlijk botste de auto tegen de oplegger van de vrachtwagen toen die op een kruisende snelweg reed.

De auto remde niet, mogelijk doordat de witte trailer in combinatie met de laagstaande zon niet gezien werd door de automatische sensoren. Ook de chauffeur heeft niet op de rem getrapt. De Tesla kwam onder de oplegger terecht.

Volgens de chauffeur van de vrachtwagen was de bestuurder van de Tesla tijdens de rit naar een film aan het kijken.

De Florida Highway Patrol heeft de identiteit van het slachtoffer bekendgemaakt. Het betrof een 40-jarige man. Hij was een ervaren Tesla S-chauffeur: op een Youtube-kanaal plaatste hij filmpjes van zichzelf terwijl hij in de Tesla S op automatische piloot reed. In april zette hij nog een filmpje online waarin te zien was dat de auto succesvol automatisch opzij bewoog toen er een vrachtwagen dichtbij kwam.
Het systeem van de automatische piloot wordt steeds beter, maar is nog niet perfect.
Tesla Motors in een verklaring
200 miljoen kilometer

Het ongeluk wordt onderzocht door de autoriteiten. Tesla benadrukt dat het om het eerste dodelijke ongeval gaat in meer dan 200 miljoen kilometer dat er gereden is met de automatische piloot. "Het systeem van de automatische piloot is steeds beter aan het worden, maar het is nog niet perfect", aldus een verklaring van de fabrikant. Volgens het bedrijf is het onderzoek er vooral op gericht om te bepalen waarom systeem niet goed werkte. De topman van Tesla Motors heeft in een tweet zijn medeleven geuit.

De automatische piloot in een Tesla kan niet zomaar worden gebruikt. Chauffeurs moeten tijdens het rijden de handen aan het stuur houden. Als het stuur wordt losgelaten geeft het systeem audio- en beeldsignalen om te waarschuwen en remt de auto af. De chauffeur blijft ook als de auto zelf rijdt altijd verantwoordelijk.

Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk is met een zelfrijdende auto. Eerder dit jaar botste een testauto van Google op een stadsbus. Daarbij raakte niemand gewond. Andere ongelukken met zelfrijdende auto's waren aantoonbaar de schuld van de bestuurder.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 01 juli 2016 - 16:58:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #98 Gepost op: zondag 03 juli 2016 - 18:20:08 »
Citaat van: BGLand24
Der Tesla fuhr danach nach Angaben der Polizei zunächst weiter, kam von der Fahrbahn ab und traf einen Strommast.

Bron: http://www.bgland24.de/wirtschaft/erster-unfalltod-warum-tesla-autopilot-nicht-bremste-zr-6538536.html

Jawadde. Dat Tesla er zelfs nog niet aan gedacht heeft dat, wanneer een dermate sterke ongewilde vertraging van het voertuig geregistreerd wordt, het wellicht best is dat het voertuig dan niet meer verder rijdt!

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #99 Gepost op: zondag 03 juli 2016 - 21:12:14 »
-
« Laatst bewerkt op: zondag 03 juli 2016 - 21:17:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #100 Gepost op: zondag 03 juli 2016 - 21:16:53 »
Citaat van: BGLand24
Der Tesla fuhr danach nach Angaben der Polizei zunächst weiter, kam von der Fahrbahn ab und traf einen Strommast.

Bron: http://www.bgland24.de/wirtschaft/erster-unfalltod-warum-tesla-autopilot-nicht-bremste-zr-6538536.html

Jawadde. Dat Tesla er zelfs nog niet aan gedacht heeft dat, wanneer een dermate sterke ongewilde vertraging van het voertuig geregistreerd wordt, het wellicht best is dat het voertuig dan niet meer verder rijdt!
Verder "rijden" na iets gedeeltelijk geraakt te hebben ? Meen je dat? Ik begrijp jouw punt niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Traagheid

Tiens "stoppen of remmen" andere auto´s dan wel automatisch ogenblikkelijk na een bepaalde vertraging wanneer ze onder een hoge trailer aan pakweg 105 kmh "doorknallen"? Op basis van? Geldt die wet van Newton niet meer?

Je hoeft niet verder te lezen...

Hoe ? Mirakel ? dermate sterke vertraging ? Hoe sterk ? Waar staat die sterkte ? Hoeveel meter ver bolde die Tesla nog uit -zonder dak welswaar- nog verder 100 m 300 m 500 m meer ? Staat dat ergens? Hoe hoog was de snelheid van de Tesla ? Liep de weg mss bergaf, Ja (downhill) Liep de berm ook nog extra bergaf ja zie googleview bron, waarom zou die Tesla zonder dak dan niet bergaf die berm afbollen én dit na een vermoedelijke - lichte+gedeeltelijke (enkel dak) - impact van +100 kmh? En waarom ging de airbag dan niet open ? (alles onderaan politieverslag)

En wie gaat daarvoor zorgen als de bestuurder dat niet meer kan? Het systeem dat niet werkte?

Het systeem werkte niet Jozef. Het onderzoek loopt trouwens nog. Software? Iets anders ?

Pas in 2018 is het systeem rijp voor kruispunten lees ik daar, zelfs in het vet gedrukt.

Citaat
Warum keine automatische Bremsung ausgelöst wurde

Der Entwickler von Technik für selbstfahrende Autos Mobileye, der einer der Zulieferer von Tesla ist und am Freitag eine groß angelegte Kooperation mit BMW einging, stellte zuvor klar, dass seine aktuellen Systeme für Verkehrssituationen wie bei dem Crash nicht ausgelegt seien. Mobileye-Technologie solle querende Fahrzeuge erst ab 2018 erkennen, erklärte ein Sprecher.

BMW gaat ook met Mobileye samenwerken. Maar natuurlijk is Tesla aan alles schuldig, wie eerst zijn nek uitsteekt en al talrijke ongevallen vermeden heeft (# zelfs van het slachtoffer # ) ja ook dankzij "autopiloot # " moet natuurlijk het zwart schaap worden lijkt het wel, het eerste ongeval moest er altijd komen met een systeem in test- en ontwikkelingsfaze en sowieso niet werkbaar bij kruispunten en flagrante voorrangsnegatie. Jawadde  ::)

Hier werkte de # autopiloot wel, filmpje zou zelfs van het slachtoffer zijn:
via video van :
Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2700853
Eerder aan botsing ontsnapt

Joshua Brown, de bestuurder van de auto, was een Tesla-fan die op zijn persoonlijke YouTube-kanaal filmpjes publiceerde waarin hij de Autopilot-functie van zijn auto demonstreerde.

Een maand voor zijn dood zette Brown nog een filmpje online waarin te zien is dat hij met zijn auto ternauwernood aan een botsing ontsnapt was toen een hoogwerker plots op zijn rijstrook kwam rijden. De automatische piloot greep in, stuurde de auto naar links (moet rechts zijn), waardoor een botsing nipt vermeden werd # https://www.youtube.com/watch?v=9I5rraWJq6E  #
05.04.2016
Tesla Model S autopilot saved the car autonomously from a side collision from a boom lift truck. I was driving down the interstate and you can see the boom lift truck in question on the left side of the screen on a joining interstate road. Once the roads merged, the truck tried to get to the exit ramp on the right and never saw my Tesla. I actually wasn't watching that direction and Tessy (the name of my car) was on duty with autopilot engaged. I became aware of the danger when Tessy alerted me with the "immediately take over" warning chime and the car swerving to the right to avoid the side collision.
...
Het gaat om het eerste dodelijke ongeval met een Tesla in zelfrijdende functie in ruim **200 miljoen kilometer.
** https://www.teslamotors.com/nl_BE/blog/tragic-loss?redirect=no  Volgens de blogpost gebeurde het ongeval toen een vrachtwagen met oplegger onverwacht een snelweg 2+2 overstak links afdraaide, vlak voor de Tesla Model S. Door het felle licht merkten de bestuurder noch de sensoren de witte kant van de oplegger op, en waren ze niet in staat te remmen.

Volgens een lokaal medium reed de Tesla onder de grote trailer door, maar raakte het dak van de Tesla de onderkant van de oplegger en werd het dak daardoor van de auto gerukt. Vervolgens moet de auto zijn doorgereden, tot hij uiteindelijk tegen een paal tot stilstand kwam.

Nog een bewijs dat het systeem niet echt werkte: de airbag zou niet opengegaan zijn volgens politieverslag, of was de vertraging van het voertuig bij impact niet groot genoeg indien het dak afgerukt wordt toen die Tesla onder de oplegger doorging? Kan ik me moeilijk voorstellen, maar het kan... (ik heb geen idee hoe sterk de A-B-C-stijlen van een Tesla zijn en hoe de gemiddelde vertraging met de stalen onderkant van een trailer is

Scheelde er dan iets aan de airbags? Werken die dan niet onafhankelijk van de autopiloot? Zou toch moeten (autopiloot kan men altijd uitschakelen, of menige Tesla heeft ook geen), wie was van de airbags de leverancier? dus nog onderzoek is nodig... denk je niet?

bron: http://documents.latimes.com/tesla-accident-report/  met ongevaltekening

page 2 van 4: Person record (person#2=Tesla) Air Bag deployed : 2 not deployed  V02 of Vehicle02  = Tesla  (V01=trekker en oplegger)

Googlemaps: KP: links afslaande truck van US27 naar NE140Ct, US27=2+2 met zeer brede middenberm en afslagstroken
of de sterk aflopende schuine berm waar de Tesla afbolde, ook de brede 2+2 was downhill, de zware Tesla bolde daardoor nog door 2 zeer lichte omheiningen en kwam na geschatte 200-300 m tot volledige stilstand na tegen een stroompaal of -mast (power pole) gebotst te zijn.

snelheidslimiet volgens website Florida: wslk 65 mph of 105 kmh.
Citaat
Florida Speed Limit - Divided Roads
The maximum speed limit on divided roads in Florida is 65 miles per hour. Divided roads must have a concrete median or buffer zone separating opposite lanes, and may have one or more lanes going in the same direction.
Because the median helps protect drivers from head-on collisions, Florida has a higher maximum speed limit for divided roads than undivided roads.
http://www.speed-limits.com/florida.htm

Dat gezoek kon ik me besparen want in deze link staat alles van het ongeval logisch uitgelegd, ook met de luchtfoto´s van de plaats:
http://electrek.co/2016/07/01/understanding-fatal-tesla-accident-autopilot-nhtsa-probe/

« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2016 - 00:53:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #101 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 01:04:10 »
Waarom twijfel je aan die sterke vertraging, Michel? Als die vent morsdood was, dan zal het wel geen geringe vertraging geweest zijn zeker.

Dat hij morsdood is, heeft hij natuurlijk mede te danken aan die extreem schuine voorruit. Het dak moet dan maar weinig naar onder en naar achter verbogen worden om tegen die vent zijn appel te knotsen, mede omdat de airbag niet geactiveerd werd.

En waarom werd die airbag niet geactiveerd, niettegenstaande die vent morsdood is? Vraag het aan Volvo: mijn airbag werd ook niet geactiveerd toen ik met mijn Volo S60 onder een vrachtwagen gereden ben. Wel de passagiersairbag, niettegenstaande ik alleen in de auto zat. Kwestie van, mocht de auto nog te herstellen geweest te zijn, voor bijkomende 1.000 Euro nutteloze kosten te kunnen zorgen.

Een auto die verder rijdt, niettegenstaande zijn dak eraf gemaaid is, dat vind jij normaal. Of kan een Tesla misschien niet automatisch stoppen in bergaf?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #102 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 02:52:51 »
Een auto die verder rijdt, niettegenstaande zijn dak eraf gemaaid is, dat vind jij normaal. Of kan een Tesla misschien niet automatisch stoppen in bergaf?
Ik vroeg je welk automerk wel automatisch stopt na een gedeeltelijke impact (en bestuurder verliest controle). Geen antwoord.
Waarom zou een Tesla van 2,1 ton en +100 kmh rijdende dan wel moeten kunnen automatisch stoppen na een gedeeltelijke impact op een plots dwarsend voertuig. Is er iets mis aan die vraag?

Noodremsystem en zeker Multikollisionsbremse zegt jou toch iets, bvb de airbag erkent de vertraging en geeft het sein te stoppen na voldoende vertraging, ook andere sensoren kunnen helpen of assisteren:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Notbremsassistent

Multikollisionsbremse
Wird durch die Airbag-Steuereinheit ein Unfall erkannt und fährt das Fahrzeug danach noch weiter, löst die Multikollisionsbremse eine Bremsung des Fahrzeugs mit 0,6 g[3] aus, um weitere Kollisionen zu vermeiden oder zumindest die kinetische Energie des Fahrzeuges so weit wie möglich zu reduzieren. Neben dem Airbag-Steuergerät können, je nach System, weitere Sensoren des Fahrzeugs, wie Körperschallsensoren oder Drucksensoren in den Türen, für die Entscheidung über die Aktivierung der Multikollisionsbremse berücksichtigt werden.
Nog eens het systeem van Tesla reageerde niet, en ook de airbag ging niet open. Waarom dat nochtans degelijk systeem van Tesla niet reageerde heeft de leverancier van dat systeem uitgelegd. Ik heb hier talrijke links gepost, en jij toch ook:
http://electrek.co/2016/07/01/understanding-fatal-tesla-accident-autopilot-nhtsa-probe/

Ja dat vind ik heel normaal, mijn wagen rolt bij voldoende bergaf zelfs verder uit stilstand als ik de handrem niet optrek (en niet in versnelling).
Jouwe niet?

Jozef ik begrijp gewoon jouw stelling niet. Nergens wordt jouw stelling trouwens gezegd in de talrijke media die die microbe van één Tesla-ongeval na 200 miljoen km autopiloot uitvergroot hebben tot een olifant. Dat ongeval zal grondig onderzocht worden (niet alleen door Tesla) en ieder automerk dat vroeg of laat zulke snufjes krijgt zal ervan kunnen profiteren wat ze uit zulke ongevallen leren.
Edit: en als je van de duivel spreekt ziet je zijn staart, Tesla steekt zijn nek als eerste uit in de praktijk en andere merken gaan ervan profiteren:
vers van het www:
Citaat
http://www.deraktionaer.de/aktie/ist-das-die-trendwende-fuer-die-aktie--bmw-baut-selbst-fahrendes-auto-mit-mobileye-und-intel-254090.htm

04.07.2016 - 08:29 Uhr - JOCHEN KAUPER - Redakteur
Ist das die Trendwende für die Aktie? BMW baut selbst fahrendes Auto mit Mobileye und Intel

Tesla bastelt schon länger am selbst fahrenden Auto. Gerüchten zu Folge arbeitet Apple mit dem Projekt „Titan“ an einer Lösung für autonomes fahren und Google natürlich auch. Nachdem BMW sehr früh Milliarden in die Elektromobilität investiert hat, folgt jetzt endlich der nächste Step. BMW will in fünf Jahren ein komplett selbstfahrendes Auto auf den Markt bringen. Zusammen mit dem weltgrößten Chiphersteller Intel und dem israelischen Roboterwagen-Spezialisten Mobileye als Partner entwickele BMW die Technik, um bis 2021 mit der Serienproduktion zu starten, sagte Konzernchef Harald Krüger am Freitag in München. Mit Blick auf den tödlichen Unfall eines per "Autopilot"-Fahrassistent gesteuerten Tesla in den USA betonte er: "Das Ziel ist 2021 - aber Sicherheit geht vor!"

Technik ist noch nicht reif
Der traurige Unfall zeige, dass die Technik im Augenblick noch nicht für ein computergesteuertes Serienfahrzeug sei. "Wir nutzen die nächsten Jahre", sagte Krüger. BMW wolle aber "die Nummer eins für autonomes Fahren sein". Intel-Chef Brian Krzanich betonte in München, 90 Prozent aller Unfälle würden durch Fehler von Menschen am Steuer verursacht.
BMW, Intel und Mobileye wollten zusammen die Technik für ein Auto entwickeln, bei dem der Fahrer nicht nur die Hände vom Lenkrad nehmen, sondern während des Fahrens sogar fernsehen oder schlafen kann - ob auf der Autobahn oder in der Großstadt. Es müsse gar kein Fahrer mehr an Bord sein, sagte BMW-Entwicklungschef Klaus Fröhlich und sprach von einem "neuen Zeitalter der Mobilität". Eine ähnliche Vision verfolgen etwa auch Google, der Fahrdienst-Vermittler Uber oder die Opel-Mutter General Motors , die an Roboter-Taxis arbeiten. Ein BMW-Konkurrent wie Toyota setzt zugleich auf künstliche Intelligenz, die von menschlichen Fahrern lernen soll.
Die technische Plattform soll auch für andere Unternehmen und Konkurrenten offen sein, betonte BMW. "Wir wollen eine Standard-Plattform schaffen", sagte Krüger.

In een reactie van de link van electrek wordt uit de Tesla manual tech 101 geciteerd:
Citaat
I do know that Autopilot was not a factor in the crash. To understand why, you need to understand what Tesla Autopilot is and what it is not. So here is Tesla tech 101:

Tesla has three technologies that people lump into one item:
1. Automatic Emergency Braking (AEB): This is on all the time and is designed to prevent the car from running into an object. The size of the object and height and location etc all pay into whether AEB will prevent a collision.
2. Adaptive Cruise Control: This is cruise control that also watches for cars in front of you and slows your speed to keep a distance between you and cars in front of you travelling at speeds slower than your set speed. Once they get out of the way, the car automatically returns to the preset speed. This is selected similar to other cars cruise control.
3. Autopilot: Autopilot is the automatic lane keeping and lane changing feature of the car. One selected, the car will keep itself in the lane of the road on which you are currently travelling. If you signal to move to the passing lane or back, it will make that lane change for you and then center itself in the new lane. There is absolutely no indication that the Autopilot feature steered the car incorrectly. In fact, it appears to have continued to steer the car correctly for several hundred yards after the crash.

In summary: I do know that Autopilot did NOT cause the crash. AEB is the tech that did not activate, not Autopilot. These are very different. I also stated that driver distraction MAY have played a role in the driver's ability to PREVENT the crash CAUSED by the truck driver.

Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_emergency_braking_system

An advanced emergency braking system (AEBS) or autonomous emergency braking (AEB)[1] is an autonomous road vehicle safety system which employs sensors to monitor the proximity of vehicles in front and detects situations where the relative speed and distance between the host and target vehicles suggest that a collision is imminent. In such a situation, emergency braking can be automatically applied to avoid the collision or at least to mitigate its effects. United Nations Economic Commission for Europe (UNECE) has announced that this kind of system will become mandatory for new heavy vehicles starting in 2015.[2] A recent study suggests that if all cars feature the system, it will reduce accidents by up to 27 percent and save up to 8000 lives per year.[3][4]
Common types of proximity sensors[edit]
Camera employing image recognition
LIDAR
Radar
Sensor

Alle automerken met CAS systemen, de ene wat meer dan de andere...:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collision_avoidance_system

Dit zal wel van Tesla zijn:
https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly.net/uploads/2015/10/19/1006811-1445278171149748-Paulo-Santos_origin.png

Leveranciers mogen zich uitleven met verbeteringen - ook hardware -  op ... Tesla:
http://www.techinsider.io/tesla-model-s-with-new-sensors-photos-2016-3
« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2016 - 11:27:17 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #103 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 14:31:07 »
Nu heb je eens een artikel aangehaald waarin eerlijk wordt gezegd wat Tesla doet:

Citaat
Tesla bastelt schon länger am selbst fahrenden Auto.

Juist: ze ontwikkelen geen zelfrijdende auto, ze  knutselen er maar wat aan.  ;D ;D ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #104 Gepost op: maandag 04 juli 2016 - 14:52:22 »
Nu heb je eens een artikel aangehaald waarin eerlijk wordt gezegd wat Tesla doet:

Citaat
Tesla bastelt schon länger am selbst fahrenden Auto.

Juist: ze ontwikkelen geen zelfrijdende auto, ze  knutselen er maar wat aan.  ;D ;D ;D

Sure Jozef, en al de anderen zullen van Tesla profiteren.  ;D

BMW is natuurlijk "enorm moedig  :P" in 2021 ergens als Tesla en hun leveranciers jarenlang al het vuile ontwikkelings- en testwerk in de reale praktijk opgeknapt heeft, gaan ze beweren dat zij alles "uitgevonden hebben" en gaan ze het pas toepassen in de praktijk.
Citaat
Zusammen mit dem weltgrößten Chiphersteller Intel und dem israelischen Roboterwagen-Spezialisten Mobileye als Partner entwickele BMW die Technik, um bis 2021 mit der Serienproduktion zu starten, sagte Konzernchef Harald Krüger am Freitag in München. Mit Blick auf den tödlichen Unfall eines per "Autopilot"-Fahrassistent gesteuerten Tesla in den USA betonte er: "Das Ziel ist 2021 - aber Sicherheit geht vor!"
Echt stoer.  ::)

Of BMW en anderen... dan wel moet gaan bedelen bij Tesla, voor al die reeds opgeslagen wegendata -in al die jaren-, verzameld door vele Tesla-bestuurders over de ganse wereld, weet ik niet....

Tesla, of beter E. Musk schat dat Tesla tegen einde 2017 de volgende level 4 van zelfrijdendheid (volgens US-norm*) kan bereiken:
Citaat
Elon Musk setzt Zeitraum für vollständiges autonomes Fahren von 3 auf 2 Jahre herab
Veröffentlicht am 22. Dezember 2015  http://teslamag.de/news/elon-musk-zeitraum-autonom-fahren-6187

*
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_car
In the United States, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has proposed a formal classification system:[10] NHTSA automated vehicle classifications:

Level 0: The driver completely controls the vehicle at all times.
Level 1: Individual vehicle controls are automated, such as electronic stability control or automatic braking.
Level 2: At least two controls can be automated in unison, such as adaptive cruise control in combination with lane keeping.
Level 3: The driver can fully cede control of all safety-critical functions in certain conditions. The car senses when conditions require the driver to retake control and provides a "sufficiently comfortable transition time" for the driver to do so.
Level 4: The vehicle performs all safety-critical functions for the entire trip, with the driver not expected to control the vehicle at any time. As this vehicle would control all functions from start to stop, including all parking functions, it could include unoccupied cars.
An alternative classification system based on six different levels (ranging from driver assistance to fully automated systems) has been published by Society of Automotive Engineers (SAE), an automotive standardisation body.[12] This classification system is based on the amount of driver intervention and attentiveness required, rather than the vehicle capabilities, although these are very closely related.

SAE automated vehicle classifications:

Level 0: Automated system has no vehicle control, but may issue warnings.
Level 1: Driver must be ready to take control at anytime. Automated system may include features such as Adaptive Cruise Control (ACC), Parking Assistance with automated steering, and Lane Keeping Assistance (LKA) Type II in any combination.
Level 2: The driver is obliged to detect objects and events and respond if the automated system fails to respond properly. The automated system executes accelerating, braking, and steering. The automated system can deactivate immediately upon takeover by the driver.
Level 3: Within known, limited environments (such as freeways), the driver can safely turn their attention away from driving tasks.
Level 4: The automated system can control the vehicle in all but a few environments such as severe weather. The driver must enable the automated system only when it is safe to do so. When enabled, driver attention is not required.
Level 5: Other than setting the destination and starting the system, no human intervention is required. The automatic system can drive to any location where it is legal to drive.
Natuurlijk is niemand vandaag verplicht dat "autopilot-packet" te nemen, men kan wel de complete hardware als optie al betalen (vandaag 2800 €) en later als de software geoptimaliseerd is het activeren/updaten voor 600 €. Of onmiddelijk bij levering aan 3400 € dit voor het Model S en X.
(SAC en AEB is wel standaard op alle modellen).
Opmerkelijk: volgens Tesla of verwante bronnen zal het goedkopere model 3 (pas 2018) de hardware voor de autopilot wel standaard hebben dat zullen we eind juli  100 % zeker weten...:
Citaat
http://teslamag.de/news/tesla-model3-alle-details-ueberblick-7828
Viele Optionen serienmäßig inbegriffen: Autopilot, Supercharger uvm.
Tesla-CEO Elon Musk erklärte, dass das Model 3 auch ohne aufpreispflichtige Optionen ein tolles Fahrzeug sein wird. Serienmäßig erhält man die Autopilot-Funktionen (Sicherheitsfunktionen) und kann an Superchargern laden.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 juli 2016 - 15:31:16 door Michel »
© Koning Willem I