artikel 67.2 gaat over bestuurders die aan het volgend kruispunt voorrang hebben.
Die bladzijde is heus niet weggescheurd.
Hadden we het hier niet hoofdzakelijk over voorrang aan rechts?
Aha, ben je nu aan het terugkrabbelen, ik citeer nog eens je redenering over het woordje hebben.
Lees je eigen woorden nog eens:
[...]
Ik zou evengoed kunnen zeggen dat gedoe of gezeik over voorrang 'hebben' nu eindelijk eens moet stoppen in de hoofden van de mensen.
Het heeft nooit zo in de wegcode gestaan en het staat er nu niet anders.
Nergens staat te lezen dat je voorrang hebt. Hooguit kun je interpreteren dat je 'recht' op voorrang hebt of, verbeterd door Jozef, het 'recht' om als éérste te mogen verder rijden. (voorrangsgerechtigd). Zo staat het ook in Van Daele.##
(Sorry, Mazda, ik hoor niet graag voorranghebbende.)
Is het dan zo moeilijk om te aanvaarden dat je geen voorrang hebt, maar voorrang moet krijgen?
Is het dan zo moeilijk om te aanvaarden dat je iets dat je nooit gehad hebt, in feite had moeten krijgen?
Het lijkt wel alsof men 'iets' afneemt van iemand die 'iets' in feite nooit gehad heeft en daar een heel gedoe over maakt.
Er staat in dat artikel slechts 1 x 'voorrang hebben' (een ongelukkige slip of the tongue als je 't mij vraagt) en wat lees je bij de andere borden? Voorrang of voorrangsweg##, enz...
Kronkel kronkel krabbel krabbel, en waarom zou voorrang hebben meer dan 1 keer er moeten instaan ? In Artikel 12 kan het niet staan omdat het daar ENKEL gaat over de verplichting voorrang te moeten verlenen, bestuurders die voorrang hebben (voorrang, voorrangsweg)
kunnen daar dus niet in staan want als je voorrang hebt ben je ook niet verplicht voorrang te moeten verlenen, snap jij dat wel met je
tongslippertje?En wat betekent voorrang nu alweer? Juist, het werd hier correct door Jozef geformuleerd, n.l. het recht om als eerste te mogen verder rijden.
kronkel rond de pot, met
heeft (het recht op)
voorrang... zo begreep ik Jozef. "het recht op" is evident en kan men weglaten
En als je nog een stapje verder denkt, betekent 'voorrang hebben' > 'het recht hebben om als éérste te mogen verder rijden'.
Men
heeft steeds voorrang op een voorrangsweg is dat te moeilijk voor jou ?
Ik ga je kronkeltaktiek eens toepassen, citeer me eens uit de wegcode waar je geen voorrang hebt of eerst voorrang moet krijgen als de opponnent verplicht voorrang moet verlenen. LOL We hebben met meerdere bronnen - zelfs het internationaal Verdrag van Wenen - aangetoond dat men voorrang HEEFT als de andere voorrang moet verlenen. In hoeveel talen wil je het hebben, alle 27 ofzo ?
ARTICLE 18
Intersections and obligation to give way
1. Every driver approaching an intersection shall exercise such extra care as may be appropriate to local conditions.
Drivers of vehicles shall, in particular, drive at such a speed as to be able to stop to allow vehicles having the right of way to pass.
Artikel 18. Kruisingen en de verplichting voorrang te verlenen
1. Elke bestuurder die een kruising nadert dient zoveel extra voorzichtigheid in acht te nemen als de situatie ter plaatse vereist. Bestuurders van voertuigen dienen met name niet harder te rijden dan met een snelheid die het hun mogelijk maakt te stoppen, ten einde voertuigen die voorrang hebben te laten passeren.
En zo zal het in Duitsland ook bedoeld worden.
Jaja, Duitsland heeft dat verdrag van Wenen ook ondertekend en heeft dezelfde voorrangregels ook bij VVR, zij schrijven ...
heeft voorrang.
An Kreuzungen und Einmündungen hat die Vorfahrt, wer von rechts kommt.
Aan kruispunten en mondingen heeft degene voorrang, die van rechts komt
Enkel het 'recht'. Je hebt er recht op. maar daarom 'heb' je het nog niet.
Natuurlijk
heb je het (recht staat nergens) want
je rijdt op een voorrangsweg, definieer eens voorrangsweg aub.
Ik neem
ook Van Dale online
##:
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=voorrangsweg&lang=nn#.VFv74_mG98c
voor·rangs·weg (de; m; meervoud: voorrangswegen)
1
weg waarop het verkeer voorrang heeft boven dat van de erop uitkomende zijwegen
Vb: je hebt 'recht' op huurgeld maar daarom 'heb' je dat geld 'nog niet'.
Toch wel. Ik
heb mijn broek aan als ik over het voetpad ga.
Ik begrijp dat men het in het buitenland heeft over voorrang hebben maar bij ons is dat niet zo.
Bij ons is dat evenzo, je hebt niets.
Ik begrijp dat sommigen het wenselijk zouden vinden dat het net zo geschreven stond zoals in Duitsland, maar het is niet zo.
(niet dat het dan zo'n groot verschil zal maken)
Ik begrijp dat je verkeerd zit, en het gewoon niet echt wilt toegeven, ik geef graag mijn misvattingen toe al is het maar een door mij foutief interpetreerbare zin of zinnen waar ik de context uit het oog verloren heb.
Waar het in essentie over gaat, is dat je niet blind mag verwachten dat je het recht om als éérste te mogen verder rijden, zal krijgen.
Zucht neen, de "blinde" trein en trambestuurder moeten eerst voorrang krijgen want ze worden ook indirect genoemd in artikel 12 verplicht voorrang verlenen...
Zucht Neen, de 40 tonner en schoolbus mogen niet verwachten dat ze altijd voorrang krijgen als ze 90 kmh rijden op een voorrangsweg, want voorrang krijgen is een gunst van een zelfmoordenaar die zich nog even bedacht.
Dus aan elk kp hoe petieterig ook best altijd in de remmen gaan als daar iemand staat te wachten, uitstappen ... op de ruit tikken en vragen of je wel je voorrang moogt nemen op een voorrangsweg en dan rap instappen en vertrekken voor hij zich bedenkt... LOL
Misschien is het voor sommigen wenselijk dat je dat wel blind zou mogen verwachten tot... zij ook eens een kruispuntje wat te laat opmerken
Amai, dat heeft nu eens helemaal niets met iets blind zo mogen verwachten te maken (overdrijven maakt geen indruk hé) , weet je wat het woord
voorzichtig betekend ? Staat
in het blauw gezet te vinden in de -Internationale- principeregel van voorrang aan kruispunten.
Ik citeer het nog eens:
Artikel 18. Kruisingen en de verplichting voorrang te verlenen
1. Elke bestuurder die een kruising nadert dient zoveel extra voorzichtigheid in acht te nemen als de situatie ter plaatse vereist. Bestuurders van voertuigen dienen met name niet harder te rijden dan met een snelheid die het hun mogelijk maakt te stoppen, ten einde voertuigen die voorrang hebben te laten passeren.