Vraag aan de rijprof: hoe weet jij dat je, als je van rechts komt, voorrang gaat krijgen? Want zelfs als de van links komende bestuurder gestopt is, kan hij op ieder ogenblik opnieuw vertrekken.
Als ik zo vrij mag zijn, om te reageren. Dat weet je
niet.
Ergens kan ik de rechtspraak wel volgen. Als de ene verplicht wordt iets te geven/verlenen, mag de andere redelijkerwijs verwachten dat de eerste aan die verplichting voldoet. Maar ..... Wat heb ik aan "mijn recht", als op een kpt met voorrang van rechts, de van links komende bestuurder mij die voorrang niet verleent ? Juist: met een beetje tegenslag het vooruitzicht op minstens een maandenlange revalidatie. Als ik er dan al niks aan overhou, en het überhaupt nog kan navertellen ....
Enige argwaan jegens een andere weggebruiker kan daarom geen kwaad.
* Ben je zeker dat de van links komende bestuurder op de dwarsweg ook effectief de weg gaat inslaan, waar jij komt uitgereden als hij richting aangeeft naar rechts ?
==> Mss bedenkt hij zich nog, en rijdt hij alsnog rechtdoor
(toemme, 't is pas de volgende waar ik moet afslaan) ...
* Ben je zeker dat je voorligger wel tijdig weg zal zijn, als hij te kennen geeft rechts te willen afslaan naar de parking van een supermarkt ?
==> Mss bedenkt hij zich nog, en moet hij pas de volgende parking op, mss slaat hij om 1 of andere reden tilt en gooit hij alles dicht voor een fietser die nog tweehonderd meter veraf is.
En zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Met dat laatste gevalletje, heb ik zo 's een leerling tegengehouden. Sloot nogal kort aan, op de voorligger die wou afslaan naar de supermarkt. "Ben je zeker dat hij wel tijdig weg zal zijn ?" Hem aangeleerd om daar maar niet blindelings op te vertrouwen. Amper twee dagen later, kom ik met diezelfde leerling bij een naburige supermarkt. Was er daar toch wel ene op z'n voorligger geknald, zeker ? Voorligger stond deels op de rijbaan, deels op het fietspad (en was duidelijk bezig geweest met de parking op te rijden). Politie was er al bij, blikschade was aanzienlijk. Leerling had zichtbaar de boodschap begrepen: "Ahaa, dàt kan er dus gebeuren ... ouch". Al bij al geen échte toevalstreffer, ik denk dat het daar zowat om de vijf botten
prijs is ....