Auteur Topic: Elektrische wagens vallen door de mand  (gelezen 14240 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 november 2014 - 13:26:13 »
Het verheugt me dat ook eens op deze manier de balans van de elektrische auto gemaakt wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 november 2014 - 14:15:25 »
Toch serieus kort door de bocht die zeer oppervlakkige studie (ook andere bronnen # genomen) :

1. Ze zetten fijnstof-uitlaat gelijk aan fijnstof niet-uitlaat op hetzelfde toxiteitsniveau wat toch fel overdreven is na al die studies over de giftigheid van uitlaatemissies in het bijzonder de fijnstofpartikels van dieselroet, vooral PM 2,5 en PM 1 tot PM 0,1. (waarom die roetfilter ? en nu euro6 nog extra NOx-filter ?)

Dus domweg alle soorten fijnstof op een hoopje smijten bewijst niets op gebied van milieu, de zwevende kleinste roetdeeltjes die men diep inademt zijn het gevaarlijkste (kankerverwekkend) en niet de rubberdeeltjes die van de weg gespoeld worden... of drinkt men tegenwoordig van dat water ?  ;D

2. Ze hebben blijkbaar nog nooit met een electrowagen gereden want die heeft eerder (veel) minder remslijtage omdat de E-motor recuperatief remt met grote remwerking, voet weg van het E-pedaal is genoeg om te stoppen voor een rood licht. Bron ** ... en ook eigen ervaring van 20 jaar geleden (E-laadwagen voor transport in gesloten ruimte)

#
Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2144441

De elektrische auto produceert nauwelijks minder fijn stof dan benzinewagens. Dat komt onder meer door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek. Dat blijkt uit een analyse van Bruno Van Zeebroeck, verbonden aan het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML).

De uitstoot door de verbranding van brandstoffen (de zogenoemde uitlaatemissies) mag bij elektrische auto's -die op batterijen rijden- dan al nihil zijn, de uitstoot van fijn stof door de grotere slijtage van de remmen, de banden en het wegdek is bij elektrische wagens even hoog en mogelijk zelfs hoger dan bij een "klassieke" benzinewagen. Dat komt onder meer omdat elektrische wagens door de zware batterijen meer wegen dan conventionele wagens. Zeker in de stad, waar vaker wordt geremd, maakt dit een groot verschil.
Rood = denkfout.
Daarenboven weegt bvb een BMW i3 zelfs (duidelijk) minder als een ca. vergelijkbare benzinewagen van BMW (1-serie is de kleinste).
De duurdere E-auto´s gebruiken namelijk meer koolstofcomposietmateriaal en-of aluminium (bvb Tesla S) dit compenseert het -in de regel- gewichtsverschil aanzienlijk. Naja TM Leuven zal het over de gemiddelde E-wagen hebben, soit enige nuancering vind ik in die krantenberichten niet.
http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_F20 (1-serie) :  Leergewicht:   1365–1440 kg
http://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3 :   Leergewicht:   1270–1390 kg

In elk geval lees ik nog altijd dat de E--wagens zelfs minder fijnstof afgeven als benzinewagens ondanks die blijkbare denkfouten. Ik heb het volledg rapport niet welke E-auto´s ze in de praktijk testen, of is het een eerder theoretische denkoefening ?

**
Citaat
http://www.welt.de/motor/article125673813/Wie-normal-ist-der-Golf-mit-Elektromotor.html

14 kWh auf 100 km – was bedeutet das?

Geht man bei einem Elektroauto vom Gas oder bremst, kehrt sich die Wirkungsrichtung des Motors um, er wird zum Generator und lädt die Akkus. Je stärker er das macht, desto besser, doch das Auto bremst dann auch spürbar, wenn man nur den rechten Fuß lupft.

BMW hat sich für eine sehr kräftige Rekuperation entschieden, man stoppt den i3 nach ein wenig Gewöhnung ohne Tritt aufs Bremspedal an der roten Ampel. Das geht beim E-Golf auch, aber darüber hinaus stehen drei leichtere Rekuperationsstufen zur Verfügung, die weniger Energie in die Akkus einspeisen, aber etwa auf der Autobahn das Auto auch entspannter rollen lassen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2014 - 19:35:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 november 2014 - 14:55:03 »
http://www.knack.be/nieuws/auto/elektrische-wagens-vallen-door-de-mand-evenveel-fijn-stof-als-benzinewagens/article-normal-509717.html?utm_source=Newsletter-10/11/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN&M_BT=183623168979

exclusief gerekend hoe elektriciteit wordt opgewekt.
Uw topic-titel is onzin. Vergeet dat oppervlakkig TMLeuven onderzoek maar (zie ook post hierboven)

Electrische wagens zijn de milieuvriendelijkste ook inclusief stroommix gerekend, bvb eerder vuile US-mix, inbegrepen volledige live-cyclus:

alle 45 onderzoeksparameters:  http://www.automotivescience.com/the-standard/4580141111

Citaat
http://www.automotivescience.com/methodology/4580141110

The ENVIRONMENTAL PERFORMANCE SCORE assesses vehicle environmental impacts over its life-cycle: from raw material acquisition through end-of-life vehicle disposal and recovery. The assessment focuses on seven core areas:
 
1. Raw material extraction and production impacts;
 
2. Vehicle manufacturing and assembly impacts;
 
3. Vehicle shipping distribution impacts from foreign manufacturing sites to U.S. consumers;
 
4. Vehicle use-phase impacts, including fuel inputs;
 
5. Vehicle end-of-life disposal and material recovery impacts;
 
6. Environmental laws, policies and practices in country of assembly to assess the corporate advantage and externalized environmental impact of automobile manufacturing; and
 
7. Environmental policies and practices of manufacturer to assess manufacturer’s commitment to environmentally responsible business conduct and efforts employed to mitigate gaps found in country of assembly’s environmental performance.
 
The distinguished BEST ENVIRONMENTAL PERFORMANCE AWARD is given to the vehicle that achieves the highest level of protection for the environment throughout its life-cycle.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2014 - 15:21:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 november 2014 - 16:17:59 »
Nog veel meer verkeersdrempels leggen & verkeer nog wat meer hinderen ... dan zal het beteren.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 november 2014 - 17:17:35 »
Nog veel meer verkeersdrempels leggen & verkeer nog wat meer hinderen ... dan zal het beteren.

En uiteraard de vervuilende 70 kmh-limiet op de meeste (N-)wegen niet vergeten, waar de meeste diesels ondertoerig rijden in hoogste versnelling, en tot 3 maal meer fijnstof uitblazen.

Diagram:  Y=motordruk | X=toerental  => factor 0,5 tot x 3 roetuitstoot : http://www.motorlexikon.de/img.php4?fotos/gross/K/K34.jpg  en https://www.uni-due.de/ivg/rf/forschung/fo_pa.shtml ...

Kijk eens op je toerenteller als je 70 kmh rijdt met een turbodiesel, onder het max koppel stijgt de roetuitstoot evenredig aan...

Links eerste generaties turbodiesels max koppel 1900 t/min, rechts moderne turbodiesel max koppel 1500 t/min

Daarenboven werkt de roetfilter nog niet eens deftig bij snelheden tot 70 kmh, wordt tot in den treure hier herhaalt:
Citaat
http://www.lne.be/campagnes/roetfilter/roetfilter/faq/veelgestelde-vragen/#3a  ...
Wat gebeurt er met het roet als de filter vol is?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen. Autogebruikers die voornamelijk korte afstanden afleggen, kiezen best een benzine- of lpg-wagen. Een roetfilter werkt immers niet optimaal bij korte afstanden waarover je geen hoge snelheden kunt maken.

Kan ik stilvallen als de roetfilter verstopt is ?

Een roetfilter is in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld met roet. Roet verbrandt als het voertuig met een snelheid vanaf 70 kilometer per uur rijdt. De temperatuur van de motor wordt dan hoog genoeg om het roet te verbranden. In de file of in de stad haal je die snelheid zelden en kan het roet niet verbranden. Een gesloten roetfilter zal dan verstoppen, een half- open roetfilter kan niet verstoppen, maar zal wel geen roet meer opvangen.
Voor filters in nieuwe auto’s (= gesloten filters) hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om de filter ook bij lage snelheden schoon te branden.
Een roetfilter die nadien wordt geplaatst kan niet verstoppen, maar zal geen roet meer opvangen. Als je vooral korte afstanden rijdt of aan lage snelheden (minder dan 70 km/h) is een bezine- of LPG wagen een properdere en gezondere oplossing.
Dus wegens het milieu regelmatig de  90-wegen of best snelweg opzoeken, of overtredingen maken...  ;D

 de fijnste roetdeeltjes (tot ca. 80 %#  van het aantal) vliegen er sowieso los door...)
# figuur: http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#mediaviewer/File:Partikelgr%C3%B6%C3%9Fenverteilung.png
Citaat
Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (< 100 nm)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 november 2014 - 17:45:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 november 2014 - 14:59:46 »
Moest het iemand nog niet weten, steden kiezen voor E-taxi´s: (en Hollanders zijn niet dom  ;) )
http://cleantechnica.com/2014/10/21/amsterdam-airport-enlists-167-tesla-taxis/

uitleg Nederlands van hun uitgekiend laadnetwerk (of enkel uit noodzaak openbare laadpalen):
http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3770056/2014/10/16/Elektrische-Tesla-taxi-s-rijden-vanaf-Schiphol-door-Amsterdam.dhtml

Brussel ook:
http://www.bydeurope.com/news/news.php?action=readnews&page=1&nid=192

Nog andere steden zullen volgen.

Ooit stelt men de vraag, waarvoor zijn 100 % fossiele brandstofwagens (diesel, benzine, LPG, CNG,...) nog nodig ?
Die brandstoffen geraken ooit op, of de produktie wordt te duur.

Stroom daarentegen kan men altijd opwekken (ook hernieuwbare) en de opslag zal met de jaren steeds beter worden.
Naast milieu, zijn E-auto´s (bron-tot-wiel) al de efficiëntste op de markt.

Een brandstofcelauto heeft natuurlijk ook een E-motor.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcelauto
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 november 2014 - 15:31:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 01:13:58 »
http://www.knack.be/nieuws/auto/elektrische-wagens-vallen-door-de-mand-evenveel-fijn-stof-als-benzinewagens/article-normal-509717.html?utm_source=Newsletter-10/11/2014&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBDAGKN&M_BT=183623168979

exclusief gerekend hoe elektriciteit wordt opgewekt.
Op vakantie ?  ;)

Zoals ik al dacht en argumenteerde...
Citaat
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/column/henri-bontenbal/uit-de-bocht-gevlogen-met-een-rammelend-onderzoek

Uit de bocht gevlogen met een rammelend onderzoek

Een elektrische auto produceert net zoveel fijnstof als een benzinewagen, aldus onderzoek van Transport & Mobility Leuven. Elektrisch rijden zou daarmee net zo slecht voor de milieu zijn als een gewone auto. Maar het onderzoek rammelt aan alle kanten, stelt Henri Bontenbal.

Als je het onderzoek van TML mag geloven, is de elektrische auto net zo slecht voor de lokale luchtkwaliteit als de gewone auto. Het bewijs daarvoor is dun. Dit onderzoek is namelijk niet meer dan een hele beperkte literatuurstudie. En de beschikbare literatuur is al vrij mager.

De gebruikte cijfers hebben bijvoorbeeld alleen betrekking op de uitstoot van fijnstof in de stad. Fijnstof is een verzamelnaam voor kleine luchtverontreinigende deeltjes. Sommige deeltjes zijn schadelijker voor de gezondheid dan andere. *Vooral roet blijkt schadelijk te zijn voor de gezondheid, maar daar kijkt deze studie niet expliciet naar. Naar CO2-reductie wordt ook niet gekeken, terwijl dat belangrijk is om klimaatverandering te beperken.

Waar hebben de onderzoekers dan wél naar gekeken? Naar de uitstoot van fijnstof bij elektrische auto’s en nieuwe brandstofauto’s dus. Het grootste deel van deze uitstoot wordt veroorzaakt door slijtage van remmen, banden en het wegdek. Door de innovatieve manier van remmen, waarbij energie wordt teruggewonnen, is de remslijtage bij een elektrische auto lager dan bij een gewone auto. Dat is dus winst.
...

Ten slotte hadden de onderzoekers naar de volledige levenscyclus van de auto moeten kijken. Zo stelt ook prof. Joeri van Mierlo (VU Brussel), die brandhout maakt van het onderzoek. Hij wijst er terecht op dat je ook moet kijken naar de emissies bij de productie van de brandstof en van het voertuig. De uitstoot van fijnstof vanwege slijtage van remmen, banden en wegdek is maar een fractie* van de totale uitstoot van fijnstof over de gehele levensduur van een auto. Als je de volledige levenscyclus meeneemt, dan wint de elektrische auto het in meerdere opzichten ruim van conventionele auto, zo betoogt hij.

Dat het *fijnstof niet uitlaat maar een fractie is en veel minder schadelijk is als het ultrafijnstof wordt hier nog eens bevestigd, door het Umweltbundesamt (D):
http://www.kfz-betrieb.vogel.de/fahrzeugtechnik/raederundreifen/articles/138429/

Amper 5 % plaatselijk hoogstens 15 % wordt geschat deel uit te maken van de fijnstofgrootte PM 10, wat de minst gevaarlijke fijnstofmaat is omdat het in regel niet in de longen indringt (enkel vanaf waarde PM 2,5 en kleiner). Roetdeeltjes zijn vooral PM 2,5 (< 2,5 micrometer), en qua hoeveelheid deeltjes -ook na de roetfilter- vooral PM 0,1 of de allergevaarlijkste die via de longblaasjes (of zelfs door de huid) in de bloedbanen geraken, zie figuur.



Daarenboven heeft de EU in 2010 strenge richtlijnen opgelegd milieuvriendelijkere rubberchemie te maken, in 2008 hadden Pirelli en Nokian al zulke banden op de markt.

Qua remschijven en remblokken zijn er ook steeds strengere richtlijnen (ECE-R90#), ook de remsystemen zelf worden beter met de tijd, wat zich laat zien in veel minder remstof dat zich aan de velgen verzamelt.
# http://www.truck-business.com/nieuwe_ece_r90_reglementering_voor_schijven_en_trommels_58818-nl-157-195361.html

 
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 november 2014 - 03:39:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline pieter

  • Starter
  • *
  • Berichten: 10
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 16:07:46 »
Dus nu de hamvraag: Wel of geen elektrische auto?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 13 november 2014 - 17:16:58 »
Dus nu de hamvraag: Wel of geen elektrische auto?

En zo ja, waarom niet?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 10:10:18 »
Dus nu de hamvraag: Wel of geen elektrische auto?

Als je de centen hebt en je moet niet regelmatig lange afstanden rijden dan zou ik zeggen ja.

De studie uit deze draad is al door de mand gevallen, dus daar moet je het niet voor laten. Bovendien is de efficiëntie van de elektrische wagen een stuk hoger als die van de wagens met verbrandingsmotoren. Ik gebruik hiervoor dan liever de well-to-wheel efficiëntie. Dus vanaf het ontginnen van de brandstof tot datgene wat je op de weg kan zetten. Voor de opwekking van de elektriciteit zal er nog wel CO2 uitstoot zijn, maar in België gebruiken we nogal wat nucleaire energie en hebben we wat windmolens staan, dus dat valt wel mee.

Het bereik van de elektrische wagen is in de meeste omstandigheden genoeg. Hou er rekening mee dat je 's morgens steeds zal vertrekken met een 'volle tank'. Voor mij persoonlijk zou een bereik van zowat 300 km het minimum zijn, de betere modellen halen dat makkelijk.

De vraag is dus: heb je 75 000 om te besteden aan een wagen?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 10:40:01 »
Het prijskaartje voor de aanschaf ligt vrij hoog maar zal in de toekomst waarschijnlijk dalen.
Wat verbruikt een elektrische auto? Wat is de kost per Km rekening houdend met afschrijving/onderhoud/verbruik?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 12:29:11 »
Het prijskaartje voor de aanschaf ligt vrij hoog maar zal in de toekomst waarschijnlijk dalen.
Wat verbruikt een elektrische auto? Wat is de kost per Km rekening houdend met afschrijving/onderhoud/verbruik?

Ik ga uit van een gemiddeld verbruik van 0,2 kWh/km. Sommige elektrische wagens gaan daar trouwens nog vlot onder.

De kostprijs van 1 kWh hangt af van waar je woont/contract/nachttareif. Het lijkt me aangewezen om op nachttarief te laden. Dat zal zowat 0,15 euro/kWh kosten. Brandstofprijs van een elektrische auto is dus ongeveer 0,03 euro /km. Neem een diesel die 5 l/100 km verbruikt aan de huidige lage prijzen (1,25 euro/l) en je komt op meer dan het dubbel.

Momenteel betaal je op de elektriciteit die je in je wagen tankt geen accijnzen. Ik kan me voorstellen dat dat een doorn in het oog van de regering is. Gelukkig kan men electronen niet eenvoudig kleuren en zal dit nog wel even zo blijven. Met slimme meters zullen ze waarschijnlijk wel zien wanneer er een wagen wordt geladen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Elektrische wagens vallen door de mand
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 14 november 2014 - 12:47:28 »
Ik zou het inclusief willen zien, zoniet is het appelen met peren vergelijken.
Als je nu eens post 3 zou lezen.   ;)
Voor elke wagenklasse vind je daar zowat de milieuvriendelijkste wagen (live cyclus), en nog andere klassementen.

Ook de rtl.nl -link in post 7 is heel duidelijk, ook niet gelezen ?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 november 2014 - 12:49:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I