Auteur Topic: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen  (gelezen 22498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #45 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 19:06:04 »
Google streetview is al een paar jaar oud, Deze situatie nog maar een paar maand. De plaat einde zone 30 staat waar de Appelboomstraat eindigt (Anderlecht) en de Koeivijverstraat (Itterbeek) begint.
OK.

Idd ook aan de Itterbeekstraat, kan men aan ook de foto zien die ik gepost heb, men hoeft enkel maar de datacursor te verschuiven in het kleine venster.

Juni 2014



September 2014




Uiteraard had na 100-150 m Appelboomstraat het einde-zone-30-bord al "moeten staan":
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2014 - 19:18:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 20:27:06 »
Als men inderdaad binnenkort de zeldzame 90 km/u wegen om zeep helpt dan zal je zien dat de volgende golf begint. Er zijn nu een aantal wegen, dikwijls binnen BBK die 70 km/u zijn. Je zal zien dat ze die gaan verminderen naar 50 en 50 wegen naar 30 tot de complete stilstand!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 21:30:07 »
Idd ook aan de Itterbeekstraat, kan men aan ook de foto zien die ik gepost heb, men hoeft enkel maar de datacursor te verschuiven in het kleine venster.

Op het hele grondgebied vanaf de brug over de RO is het 30 km/u op de Itterbeekse Laan op het grondgebied van Anderlecht ook een kleine km. Vanaf Dilbeek heet het Itterbeeksebaan, en dan is het 50 km/u, een belangrijke verbindingsweg, maar geen voorrangsweg. Ook zo'n absurde toestand.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 21:37:59 »
Als men inderdaad binnenkort de zeldzame 90 km/u wegen om zeep helpt dan zal je zien dat de volgende golf begint. Er zijn nu een aantal wegen, dikwijls binnen BBK die 70 km/u zijn. Je zal zien dat ze die gaan verminderen naar 50 en 50 wegen naar 30 tot de complete stilstand!

Daarom geloof ik ook niet aan die algemene 70 voor de veiligste 1+1 N-wegen, want de oude 90-70-50-30 zou dan 70-50-30-stapvoets? moeten worden...
Uiteraard sluit ik niets uit...  :P
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 21:48:27 »
Op het hele grondgebied vanaf de brug over de RO is het 30 km/u op de Itterbeekse Laan op het grondgebied van Anderlecht ook een kleine km. Vanaf Dilbeek heet het Itterbeeksebaan, en dan is het 50 km/u, een belangrijke verbindingsweg, maar geen voorrangsweg. Ook zo'n absurde toestand.

Amai wat een apeland, een hoofdbaan (soms met verkeerslichten) door de bbk (soms enkel wat lintbebouwing), en dan geldt aan elk (ook pietluttig kp) de VVR... (met frequent busverkeer en + 7,5 T) wie gelooft die apen nog ?  >:D  (het fietspad speelt geen rol...)


https://www.google.be/maps/@50.8380391,4.2501862,3a,75y,80.54h,89.5t/data=!3m5!1e1!3m3!1sq5-owNeyMF2TIO1xT7RRfQ!2e0!5s20130801T000000!6m1!1e1?hl=nl

Gaat het nog erger ?

Achter die bushalte (evtl met bus) geldt VVR hé...  ::) ???

https://www.google.be/maps/@50.8380094,4.2513549,3a,75y,105.76h,68.81t/data=!3m5!1e1!3m3!1sQUw-0RuPtqrEIVrIA5-uqw!2e0!5s20130801T000000?hl=nl


VVR op de naderende hoofdbaan...:

ook zeer smalle doodlopende wegen hebben VVR op de hoofdbaan Itterbeeksebaan vb Kerkwegstraat een vd vele...:
https://www.google.be/maps/@50.8365167,4.257027,3a,75y,193.51h,77.46t/data=!3m5!1e1!3m3!1sXItd7-JAmDChiXmPWNVa9w!2e0!5s20130801T000000?hl=nl
of Doornstraat:

ook deze weg:


Ik tel 18 kp-VVR op 2 km Itterbeeksebaan waar de zone 50 geldt, bij de overige 1 km is het zone 30 (vanaf kp Neerhofstraat) bij zone 30 kan ik die VVR nog ergens begrijpen ... 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2014 - 22:28:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 22:36:41 »
Ik heb het hier al meermaals neergeschreven. Het ultieme doel van de immobiliteitslobby is 90 km/u op de snelweg, 50 km/u op secundaire wegen en 30 km/u in de bebouwde kom. Op 2x2 kan soms 70 km/u toegelaten worden! Begin jaren 2000 kende ik een verkeersdeskundige die dit sterk verdedigde. Hij werkt nog steeds voor een studiebureau dat o.a. mobiliteitsplannen uitschrijft.
Hij verdedigde wel meer onzin zoals: "90 km/u is niet verantwoord op wegen waar verkeerslichten staan". Enkel met dit argument breng je de meeste 2x2's terug naar 70 of lager.

De meeste 2+2 met verkeerslichten hebben al 70 kmh... zeker op ruime afstand voor de verkeerslichten, ondanks dat men ook de 90 kmh kan behouden want men heeft tenslotte de gevaarsborden A33 (ook met onderbord ... m afstand) dus een dubbele verwittiging dat men verkeerslichten nadert:

of zelfs dubbel-A33, ook boven de rijbaan zoals de N80 Hasselt-St-Truiden (2+2 veilige middenberm- 120 kmh) met dubbele Oranjelichten:
https://www.google.be/maps/@50.8561431,5.247496,3a,75y,234.71h,84.61t/data=!3m4!1e1!3m2!1skzUq_QUJOczUJ3-DYAcP7A!2e0?hl=nl
daar wordt ruim voor de verkeerslichten de snelheid naar 90 kmh beperkt en voor + 3,5 T naar 70 kmh, aan de verkeerslichten nog extra flitspalen...

A33. Verkeerslichten.

Maar ik begrijp het al... de 40 gevaarsborden in de wegcode zijn waardeloos geworden bij de hersenloze Vmax-lobby, ook Art 10 aangepaste snelheid naargelang...  is van geen tel meer.
Alle weggebruikers worden als seniel-debiel aangezien... en zonder Vmax borden weten ze niet hoe ze zich moeten gedragen...  ::)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 november 2014 - 22:53:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 23:12:00 »
Citaat
beetje ontspanning nu, welk verkeersveilig land kan dit zijn ?
Gokje op Zuid Afrika.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 28 november 2014 - 23:27:24 »
Citaat
ook Art 10 aangepaste snelheid naargelang...  is van geen tel meer.
Dat is de kern van de zaak.
Door standaardsnelheidsbeperkingen leert men het rijden met aangepaste snelheid af. Straks staat aan elke versmalling of bocht een precieze maximum snelheid , een C43 met 44 km/u, 68 km/u of 83 km/u. En wat doen we dan met de aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers, verkeersdrukte of de mogelijkheden van de auto en bestuurder? Gepersonaliseerde variabele borden?  ;D

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 10:07:41 »
Ik tel 18 kp-VVR op 2 km Itterbeeksebaan waar de zone 50 geldt, bij de overige 1 km is het zone 30 (vanaf kp Neerhofstraat) bij zone 30 kan ik die VVR nog ergens begrijpen ...

Klopt, behalve voor het laatste, dat is een uitrit van een rusthuis met een stopbord. Waarvan trouwens de meesten zich niet van bewust zijn omdat het de uitzondering is op alle andere straten, en dus denken ze daar ook voorrang hebben.
In geen enkel ander land is een belangrijke drukke weg als in dit voorbeeld niet een voorrangsweg.
Intussen zijn we het lande met de laagste toegelaten snelheden.
De nagenoeg hoogste dodencijfer op de weg
En met de grootst aantal files.
Het erbarmelijkste rijbewijssysteem.
En de zich meest in het verkeersbeleid ergerende bestuurders misschien ook wel.
Lijstje oncompleet.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 12:59:14 »
Citaat
beetje ontspanning nu, welk verkeersveilig land kan dit zijn ?
Gokje op Zuid Afrika.
???
Ierland hé, ik had nog een tip bijgevoegd met de kaart van Europa, waar Ierland in 2012 quasi het 5e verkeersveiligste land is verkeersdoden/miljoen inwoners meer als dubbel zo veilig als Belziek.

En ook qua verkeersdoden per miljard voertuigkilometer zou Ierland met 3,4 tov Belziek met 7,7 het meer als dubbel zo goed doen.
voorlaatste kolom: http://internationaltransportforum.org/irtadpublic/pdf/risk.pdf

In Ierland leren ze nog met aangepaste snelheid rijden, en dus vooral op de weg en zw-weggebruikers te letten, zonder op die V-borden en struikrovers te moeten loeren...

Enkele tips: http://www.rsa.ie/en/RSA/Licensed-Drivers/Driving-in-Ireland/Deutsch/ (Nederlands)

Wist je dat in Ierland -waar ze links rijden- ook VVR bestaat (zonder borden) maar niet aan T-kruispunten* waar de weg rechtdoor steeds voorrang geniet.
Citaat
http://www.drivingschoolireland.com/junctions.html

Right of way

Traffic travelling straight ahead in either direction along a major road has right of way at all times.
If you are at a junction where the roads are of equal importance, the traffic on your right has right of way. You must let that traffic pass before moving on. It is important to understand that the right of way is not an absolute right. You must proceed with caution while showing regard for other users of the road.

* If you are approaching a T junction, the traffic already on the road you are joining has right of way. This means any traffic on the road ending at the junction must wait for the other traffic to pass before turning left or right.  :)

If you are turning right at a junction, the traffic coming straight through the junction from the opposite direction has right of way.

If you plan to turn right at a junction and a vehicle from the opposite direction wants to turn into the same road, the vehicle that is turning left has right of way. If yours is the vehicle turning right, you must wait for the other vehicle to turn first.

If you are approaching a junction with a major road, you must yield to other traffic. This means giving right of way or letting them pass before you enter the road you are joining.
Vehicles do not have an automatic right of way on the road. The overriding rule is, in all circumstances, proceed with caution.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2014 - 13:10:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 13:14:42 »
Citaat
ook Art 10 aangepaste snelheid naargelang...  is van geen tel meer.
Dat is de kern van de zaak.
Door standaardsnelheidsbeperkingen leert men het rijden met aangepaste snelheid af. Straks staat aan elke versmalling of bocht een precieze maximum snelheid , een C43 met 44 km/u, 68 km/u of 83 km/u. En wat doen we dan met de aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers, verkeersdrukte of de mogelijkheden van de auto en bestuurder? Gepersonaliseerde variabele borden?  ;D

Idd, wat met de (grote) rotondes hoe snel mag men op die rotonde 90 kmh ? ontbreken daar geen 4 C43´s van 30 kmh ?  ;D Grapje...


Rotonde R27-N29 Tienen


Btw ik heb uitgerekend dat Vlaanderen - moest Weyts en zijn verkeersbordenlobby IQSeventy - grofweg 124.000 km verharde wegen (twee richtingen) dan kan herzien, quasi elk kp controleren of de C43- Vmax afgestemd is... uiteraard ook alle C43-zoneborden en herhalingsborden... want als de 70 kmh-golf naar beneden doordramt worden consequent gezien bijna alle Vmax een trap trager...

C43-borden zonder plaatsing, en toebehoren paal enz... kosten 50 à 100 € stuk (ook bij grote hoeveelheid) wat ze met al die honderdduizenden of > miljoen 70-borden gaan doen ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 november 2014 - 13:43:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 14:55:53 »
Citaat
Wist je dat in Ierland -waar ze links rijden- ook VVR bestaat (zonder borden) maar niet aan T-kruispunten* waar de weg rechtdoor steeds voorrang geniet.
Wist ik niet. Geldt dit ook in UK?

Vrije begeleiding zou er ook kunnen, zoals in België,  heb ik van horen zeggen. Maar is dat zo, in een tamelijk verkeersveilig land?

Probleem bij ons is waarschijnlijk de bevolkingsdichtheid en lintbebouwing dat zorgt voor onveiligere wegen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 18:18:40 »
Citaat
Wist je dat in Ierland -waar ze links rijden- ook VVR bestaat (zonder borden) maar niet aan T-kruispunten* waar de weg rechtdoor steeds voorrang geniet.
Wist ik niet. Geldt dit ook in UK?
Weet 't niet zeker, zou best kunnen.
De voorrang pas je onbewust correct toe in GB.

Ofwel heb je B1 / Give Way, STOP voor je neus, da's zoals hier , ofwel enkele of dubbele dwarsstrepen over jouw helft van de rijbaan, vlak voor de dwarsrijbaan.

Tot het kleinste wegeltje in het kleinste hol van Pluto ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 18:21:16 »
  (het fietspad speelt geen rol...)

Oh jawel ...

De plaatsingsvoorwaarden voorzien niet dat het doorgetrokken wordt zonder B17
Vlaams Vademecum fietsvoorzieningen (geen wettelijk document) voorziet dat de wegmarkering niet aangebracht wordt bij VVR ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zeventig per uur wordt de norm op gewestwegen
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 29 november 2014 - 20:23:22 »
  (het fietspad speelt geen rol...)

Oh jawel ...

De plaatsingsvoorwaarden voorzien niet dat het doorgetrokken wordt zonder B17
Vlaams Vademecum fietsvoorzieningen (geen wettelijk document) voorziet dat de wegmarkering niet aangebracht wordt bij VVR ...
En wat zien we... juist.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I