@ Michel,
Kosten Subaru XV ... jaarlijks (5 jaar) =>
aankoop = 25.000 // ba + omnium = 1.100 (5.500 E) // wegentaks = 270 (1.350 E) // onderhoud = 300 (1.500 E) // benzine (berekening zie onder) = 2.400 (12.000 E)
Samen na 5 jaar ruwweg 45-46.000 euro.
Tesla aankoop : 80-160.000 (S) // 100 - 170.000 (X)
Dus ong 10 jaar met de XV zit ik aan de aankoopprijs van de goedkoopste "S" en na ong 20 jaar aan de aankoopprijs van de duurste "X" ...
En idd, model3 zou 30 à 35.000 kosten, maar dan nog heb ik problemen met laadplaatsen en -tijden, in mindere mate het aantal keer laden.
Met de XV gemiddeld alle 2 weken à tien minuten, met de Tesla wekelijks en een veel langere tijd per keer laden.
Call me spoiled rotten, maar daar doe ik het niet voor ... (en velen met mij).
Maar geen probleem voor diegenen(n) die het wel doen, alle respect daarvoor.
Zij die thuis kunnen laden hebben dan idd een grote voorsprong op zij die niet thuis kunnen laden en op "de onnozelaars" die nog een icu rijden ...
Ik rij 20.000 km/jaar, waarvan woonwerk = 40/dag H/T x 225 dagen = 9.000km, daarnaast nog 1x CH (2.000km H/T), 1 of 2x buitenlands vakantiepark (naargelang waar tss 200 en 1.000km H/T) en meerdere keren per jaar een dagtrip van enkele 100'n kms.
20.000 km/jaar = gem 55 km per kalenderdag, gem per kalenderweek 385km.
20.000km/jaar - verbruik gem 8L/100km - gem prijs 1,5 E/L
dus 20.000 x 8 / 100 x 1,5 => 2.400 euro benzine, verrekend naar 5 jaar = 12.000 euro
= = = = = = = =
Bon, kwestie van laadpalen ...
De enige laadpaal die ik ken, is op 700m hiervandaan aan de Mc Donalds Burcht, 1 oplaadplaats.
Tijdens 't opladen kan ik eten/drinken/internetten daar, het opladen is gratis (welke voorwaarden

), de fast food kost tss 8 en 14 euro.
Ik heb eens even naar de TESLA-charger-site gesurft en "Zwijndrecht" als woonplaats ingegeven.
https://www.tesla.com/nl_BE/findus?redirect=no#/bounds/51.2610474,4.356199999999944,51.1854502,4.289289899999972,d?search=supercharger,store,service,destination%20charger,&name=2070%20Zwijndrecht,%20Belgi%C3%AB&place=dc10192Er zijn 7 (Tesla)laadstations in mijn "buurt" ...
- 4 in A'pen "centrum" => 10km verkeerde kant, 1 nog te bouwen en 3 "only for patrons" -enkel voor klanten dus-, laden à 6 - 8 en 22kW
- 1 in Edegem => 13 km verkeerde kant, à 22 kW, enkel voor klanten
- 1 in Aartselaar => 12 km verkeerde kant, Service Center
- 1 in Beveren => 22kW, publiek, 11km goede kant, ttz minder slechte richting.
Want na 6 km moet ik dan 5km afwijken van een tragere route naar 't werk.
Die laadpaal bij Bebronna-Kallo (JC en Steve) staat er niet op, wsl privé-/firmalaadpaal.
Dat zou 5km omrijden zijn van de scanner uit.
Opgelet : alle km-aantallen vd laadstations hierboven vermeld zijn enkele rit gerekend, dus heen/terug = x2.
= = = = = = =
Andere website
www.oplaadpunten.org , woonplaats "Zwijndrecht" ingegeven
Haha

, blijkbaar aan de sporthal Zwijndrecht eentje : laden à 2kW
Die aan de Mc Do Burcht vermeldde ik hierboven al : laden à 3,5kW
En aan de Auto5 (overkant Mc Do) : 48 en 50 kW maar maximum 30 minuten laden "per keer" (is dat max 1x per dag of meerdere keren die 30 minuten per dag ?).
Op LinkerOever (Frederik Van Eeden plein ergens) : 22kW
In A'pen centrum meerdere, allemaal in betaalparkings , laden tss 2 en 22 kW
In Kruibeke ook een : 7km afstand , laden à 5 kW
= = = = = = =
Ter vergelijking : in een straal van 5km (Burcht/Zwijndrecht/Melsele/LinkerOever) heb ik al 11 tankstations.
https://www.google.be/search?tbm=lcl&q=tankstations+in+zwijndrecht&oq=tankstations+in+zwijndrecht&gs_l=psy-ab.3..0i22i30k1.12954.14766.0.16036.11.11.0.0.0.0.182.1207.1j9.10.0....0...1.1.64.psy-ab..1.10.1204...0.60qf_JL99u8#rlfi=hd:;si:,51.22333523829947,4.319257736206055;mv:!1m3!1d15594.82312908689!2d4.33639807707516!3d51.212862466479905!3m2!1i1180!2i599!4f13.1I rest my case.