Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100641 keer)

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #285 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 23:05:47 »
Citaat
2008 is dus 9 jaar vóór de invoering van de LEZ in België.
Mijn dieseltje is van 2003 (eco 3).
Ja toen wisten we nog van niets en wat in Duitsland gebeurt volgen we ook niet op de voet.

Hoe je het draait of keert de overheid is hier laks geweest (te laat) en jaagt nu de mensen op kosten.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #286 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 23:08:55 »
Citaat
2008 is dus 9 jaar vóór de invoering van de LEZ in België.
Mijn dieseltje is van 2003 (eco 3).
Ja toen wisten we nog van niets en wat in Duitsland gebeurt volgen we ook niet op de voet.

Hoe je het draait of keert de overheid is hier laks geweest (te laat) en jaagt nu de mensen op kosten.

Heb je die nieuw gekocht of tweedehands? Als die nieuw was kan je toch een auto vinden die minder per km kost!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #287 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 23:14:41 »
tweedehands in 2007.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #289 Gepost op: vrijdag 21 juli 2017 - 23:26:54 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #290 Gepost op: zaterdag 22 juli 2017 - 01:25:49 »
Een programma waarbij oude diesels (EURO3 en vroeger) worden verschroot en de eigenaar een faire prijs krijgt zou veel kunnen helpen. Die eigenaar moet daarna wel een propere benzine of bij veelrijders een CNG kopen.

Een faire prijs is dan wel de waarde die de wagen nog zou gehad hebben als er geen hetze tegen de diesels ontstaan was. En wagens met een propere benzinemotor bestaan niet.

Citaat
Bovendien is het veel goedkoper.

Vandaag. Zodra er een relatief groot aantal mensen geënvesteerd hebben in een CNG-wagen, verhoogt de overheid de BIV, de verkeersbelasting en de accijnzen voor CNG-wagens. Zelfs toen er nog maar een geringe toename was van het aantal LPG-wagens, kwam daarop al een bijkomende belasting.

Citaat
Kan je je het veroorloven en begrijp je de voor- en nadelen van een elektrische wagen dan koop je elektrisch!

Dat is wel extreem kort door de bocht.

Ten eerste: ik kan morgen een wagen van 100.000 euro contant betalen zonder dat ik daar een boterham minder moet voor eten, maar ik heb er geen budget voor. Met andere woorden: ik wil niet zoveel geld aan een wagen besteden.

Ten tweede: juist iemand die de voor- en nadelen van een elektrische wagen begrijpt, kan daardoor ook tot de conclusie komen dat hij geen elektrische wagen wil. Ik ben bereid een elektrische wagen te kopen zodra hij niet meer kost dan een vergelijkbare wagen met verbrandingsmotor, 1.000 km rijbereik heeft, en ik hem om de 50 km op hooguit 5 minuten voldoende kan opladen om weer 1.000 km te rijden. En liefst komt hij dan van een constructeur die al jarenlang betrouwbare wagens bouwt.

Citaat
In de scheepvaart wordt ook behoorlijk wat diesel verbruikt.

Alleen al de 15 grootste schepen ter wereld veroorzaken meer schadelijke uitstoot dan alle 785 miljoen motorvoertuigen van de hele wereld samen (zie Video). Als wij onze dieseltjes wegdoen, is dat op wereldvlak gezien dus de spreekwoordelijke druppel in de zee.

Tesla draagt dan ook bij tot de milieuvervuiling door de verscheping van haar voertuigen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #291 Gepost op: zaterdag 22 juli 2017 - 19:42:54 »
@ Michel,

Kosten Subaru XV ... jaarlijks (5 jaar) =>
aankoop = 25.000  //   ba + omnium = 1.100 (5.500 E)   //   wegentaks = 270 (1.350 E)   //   onderhoud = 300 (1.500 E)   //   benzine (berekening zie onder) = 2.400 (12.000 E)
Samen na 5 jaar ruwweg 45-46.000 euro.

Tesla aankoop : 80-160.000 (S) // 100 - 170.000 (X)

Dus ong 10 jaar met de XV zit ik aan de aankoopprijs van de goedkoopste "S" en na ong 20 jaar aan de aankoopprijs van de duurste "X" ...
En idd, model3 zou 30 à 35.000 kosten, maar dan nog heb ik problemen met laadplaatsen en -tijden, in mindere mate het aantal keer laden.
Met de XV gemiddeld alle 2 weken à tien minuten, met de Tesla wekelijks en een veel langere tijd per keer laden.
Call me spoiled rotten, maar daar doe ik het niet voor ... (en velen met mij).
Maar geen probleem voor diegenen(n) die het wel doen, alle respect daarvoor.
Zij die thuis kunnen laden hebben dan idd een grote voorsprong op zij die niet thuis kunnen laden en op "de onnozelaars" die nog een icu rijden ...

Ik rij 20.000 km/jaar, waarvan woonwerk = 40/dag H/T x 225 dagen = 9.000km, daarnaast nog 1x CH (2.000km H/T), 1 of 2x buitenlands vakantiepark (naargelang waar tss 200 en 1.000km H/T) en meerdere keren per jaar een dagtrip van enkele 100'n kms.
20.000 km/jaar = gem 55 km per kalenderdag, gem per kalenderweek 385km. 

20.000km/jaar - verbruik gem 8L/100km - gem prijs 1,5 E/L
dus 20.000 x 8 / 100 x 1,5 => 2.400 euro benzine, verrekend naar 5 jaar = 12.000 euro

= = = = = = = =

Bon, kwestie van laadpalen ...
De enige laadpaal die ik ken, is op 700m hiervandaan aan de Mc Donalds Burcht, 1 oplaadplaats.
Tijdens 't opladen kan ik eten/drinken/internetten daar, het opladen is gratis (welke voorwaarden ???), de fast food kost tss 8 en 14 euro.

Ik heb eens even naar de TESLA-charger-site gesurft en "Zwijndrecht" als woonplaats ingegeven.
https://www.tesla.com/nl_BE/findus?redirect=no#/bounds/51.2610474,4.356199999999944,51.1854502,4.289289899999972,d?search=supercharger,store,service,destination%20charger,&name=2070%20Zwijndrecht,%20Belgi%C3%AB&place=dc10192

Er zijn 7 (Tesla)laadstations in mijn "buurt" ...
- 4 in A'pen "centrum" => 10km verkeerde kant, 1 nog te bouwen en 3 "only for patrons" -enkel voor klanten dus-, laden à 6 - 8 en 22kW
- 1 in Edegem => 13 km verkeerde kant, à 22 kW, enkel voor klanten
- 1 in Aartselaar => 12 km verkeerde kant, Service Center

- 1 in Beveren => 22kW, publiek, 11km goede kant, ttz minder slechte richting.
Want na 6 km moet ik dan 5km afwijken van een tragere route naar 't werk.

Die laadpaal bij Bebronna-Kallo (JC en Steve) staat er niet op, wsl privé-/firmalaadpaal.
Dat zou 5km omrijden zijn van de scanner uit.

Opgelet : alle km-aantallen vd laadstations hierboven vermeld zijn enkele rit gerekend, dus heen/terug = x2.

= = = = = = =

Andere website www.oplaadpunten.org , woonplaats "Zwijndrecht" ingegeven

Haha  ;D , blijkbaar aan de sporthal Zwijndrecht eentje : laden à 2kW
Die aan de Mc Do Burcht vermeldde ik hierboven al : laden à 3,5kW
En aan de Auto5 (overkant Mc Do) : 48 en 50 kW maar maximum 30 minuten laden "per keer" (is dat max 1x per dag of meerdere keren die 30 minuten per dag ?).
Op LinkerOever (Frederik Van Eeden plein ergens) : 22kW

In A'pen centrum meerdere, allemaal in betaalparkings , laden tss 2 en 22 kW
In Kruibeke ook een : 7km afstand , laden à 5 kW

= = = = = = =

Ter vergelijking : in een straal van 5km (Burcht/Zwijndrecht/Melsele/LinkerOever) heb ik al 11 tankstations.

https://www.google.be/search?tbm=lcl&q=tankstations+in+zwijndrecht&oq=tankstations+in+zwijndrecht&gs_l=psy-ab.3..0i22i30k1.12954.14766.0.16036.11.11.0.0.0.0.182.1207.1j9.10.0....0...1.1.64.psy-ab..1.10.1204...0.60qf_JL99u8#rlfi=hd:;si:,51.22333523829947,4.319257736206055;mv:!1m3!1d15594.82312908689!2d4.33639807707516!3d51.212862466479905!3m2!1i1180!2i599!4f13.1

I rest my case.  :)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #292 Gepost op: zaterdag 22 juli 2017 - 23:13:35 »
Sven, een goede poging tot analyse maar je gebruikt de juiste bronnen niet. Blijven zoeken, start eens met www.chargemap.com voor het opladen. Wat betreft de berekening van de totale kostprijs, het is een mooie aanzet maar het is nog steeds veel te summier. Misschien eens met een accountant praten die iets kent van deze materie.

Als je thuis niet kan laden is een EV nog niet voor jou. Maar dat zal snel veranderen. Er zullen snel laadplaatsen bijkomen in een stedelijke omgeving. Tesla is er alvast mee bezig. Trouwens met het aantal km dat je per dag rijdt zal je maar 1 à 2 x per week moeten laden met bv. een Model 3.

In Burcht staat inderdaad een Chademo, theoretisch max. 50 kW. Hoeveel hij effectief levert hang af van de laadtoestand van je batterij. Kijk het maar eens na, de videos van Björn Nyland op youtube zijn daar een goede bron voor.

Fastfood aan 8 à 14 euro? Zoveel betaal ik nooit. Trouwens al je geen honger hebt kan je in elke McDo ook een kop koffie krijgen, kost je maar een fractie!

Die lader bij Bebronna is wel degelijk beschikbaar, dat hoef je niet in twijfel te trekken. We hebben die tweemaal gebruikt. Die is dus niet privé en mag door iedereen gebruikt worden, kijk maar eens op chargemap.

Blijf verder zoeken en uiteindelijk geraak je bij de correcte cijfers. Voor je het weet rijd je met een EV! ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #293 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 08:36:01 »
Idd overvloed, want met de duurdere BMW-benzine moet ik in de regel ook alle 450-550 km tanken.
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".  ;D

;D ;D ;D  Lolbroek...

BMW 740i - gecombineerd verbruik 6,6 l/100 km - tankinhoud 78 l - rijbereik 1.182 km
Echte lolbroek.  ;D

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4908_BMW_740i_Automatic/BMW_740i_Automatic.pdf

Testverbruik ADAC eco gereden: 8,3 liter/100km, 960 km rijbereik dankzij 80 liter tank.

En sowieso weinig zin, want op lange afstanden neemt men een rustpauze na tenlaatste 400-500 km. Men moet ook eens op WC, ook evtl andere  (vrouw of passagier). Indien men dan tankt is dat inbegrepen in de rusttijd.

De Duitse autoboekjes zoals autozeitung.de geven tot max 25 punten op het thema rijbereik, dit op een totaal van 5000,
of 0,5 % zoveel is hun rijbereik waard: verwaarloosbaar klein.

En iemand die een BMW7 alleen gaat rijden(voor zaken) zal eerder een veel sneller vliegtuig prefereren op lange verplaatsingen.
Zelfs goedkoper met de lowcostvluchten dit incl autohuur terplaatse. Vooral de gewonnen tijd=geld geeft hier de doorslag, toch voor iemand met een BMW7 die op (haastige) zakenreis moet.

Het rijbereik zo op te blazen als drogreden is toch al zo afgezaagd, of iets van 5 jaar geleden, de pre-Tesla tijd.  :D

Een E-rijder met 60 kWh-batterij zal daar vandaag eerder eens heel hard om lachen.
Citaat
http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-test-186748.html
 31.05.2017
Opel Ampera-e (2017): Reichweiten-Test

Ampera-e mit glänzendem Testergebnis

Schwächeln zahlreiche E-Autos bei der Reichweite im Alltagsbetrieb, schlägt sich der Opel Ampera-e (2017) im Reichweiten-Test des ADAC gut. Das ergab das realitätsnahe Testverfahren!

Der Opel Ampera-e (2017) ist ein alltagstaugliches Elektroauto, wie der Reichweiten-Test vom ADAC zeigt. Es setzt sowohl bei der Reichweite als auch in puncto Sicherheit einen neuen Maßstab - so das Fazit der Testingenieure. Mit fünf Sternen im ADAC EcoTest bekommt der Stromer auch die bestmögliche Umweltvisitenkarte ausgestellt. Eine volle Batterie bringt im strengen, realitätsnahen Testverfahren des Clubs 340 Kilometer Reichweite. Bei ruhiger und vorausschauender Fahrweise, möglichst unter 120 km/h, sind um die 400 Kilometer möglich. Mehr Strecke bewältigt nur ein deutlich teureres Modell von Tesla. Der Opel Ampera-e (2017) erzielt gute Fahrleistungen und hat für seine Fahrzeuggröße ein großzügiges Platzangebot. Die Serienausstattung ist umfangreich. Opel will sein E-Auto zwar erschwinglich machen, trotzdem kostet er noch mehr als 44.000 Euro - immerhin ist davon die staatliche Elektroprämie abzuziehen.

Opel Ampera-e (2017): Preis
Ampera-e mit Prämie für 34.950 Euro
Citaat
http://www.autozeitung.de/opel-ampera-e-2017-preis-technische-daten-122123.html

Rüsselsheim wagt einen neuen Anlauf in der Kategorie Elektro-Fahrzeuge, schiebt mit dem Opel Ampera-e (2017) im Sommer einen attraktiven Kleinwagen zu den Händlern. Und jetzt verrät Opel auch den Preis: Für 39.330 Euro startet der E-Flitzer und mit der von Staat und Hersteller geförderten E-Auto-Prämie sinkt der Preis auf 34.950 Euro. Doch auf das Basismodell muss man noch ein bisschen warten, denn zum Marktstart wird zunächst eine First Edition ins Rennen geschickt. Mit Prämie kostet der Ampera-e dann 39.680 Euro (44.060 Euro ohne Förderung).
In Vlaanderen -zie uitlopende premie- vanaf ca 36.000 voor het basismodel, de first edition die het eerste verkrijgbaar is ca 4700€ meer, zie link onderaan:
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-nieuwe-elektrische-wagen-wagen-op-waterstof premie 3500 € aanmelding 2017, premie 2500 € aanmelding 2018,...

Of vandaag al een E-wagen vanaf ~36k met comfortabel rijbereik, hoeft zelfs nooit meer een tankstation zien indien men thuis kan volladen.
Tenzij men van Limburg naar de kust rijdt, maar naar de kust rijden doet men ook voor een daguitstap, dus ergens daar even aan de lader hangen waar de auto sowieso achtergelaten wordt. Tenzij men schrik heeft van een laadkabel, deze personen raad ik zeker geen E-wagen aan.  ;)

Een E-wagen van 35k mag 12-15 k duurder zijn dan een fossiele want dat verschil zal hij na 8 jaar 160.000 km wslk al gerecupereerd zijn aan minder verbruikskosten en minder onderhoud:
bron en proef op de som: http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

Renault Zoe 40 Life Q90 B-buy vergelijk met Renault Clio Energy TCe 120 EDC Limited (5d) 118pk
- Elektrisch Zoe Prijs € 33.650,- incl. BTW
- versus Benzine Clio  Prijs € 19.350,- incl. BTW
of maar even 14,3 k verschil in aankoop...

Na 8 jaar en 160.000 km was het verschil in totaalkost 96 €...
Citaat
Totale kosten (op 8 jaar)
Renault ZOE 40 kWh (Battery Buy)
49.987 €
Renault Clio
49.891 €
QED nog iemand beter? Die tool is van dec 2016 en zal wslk binnenkort eens aangepast worden, als de nieuwe modellen echt in de prijslijst staan.

In 2018 zullen er vermoedelijk minstens 3 modellen 60 kWh op de markt zijn, Opel Ampera e, Tesla Model 3, en Nissan Leaf IDS, mss Hyundai Ionic ook.
Dit tussen wslk 36k en 45k, indien men niet vergeet zijn milieupremie aan te vragen...

Hopelijk ex-dieselland-Be lijkt wel een E-tweederangsmarkt van Europa, vraag me niet meer waarom...
Citaat
http://www.egear.be/opel-ampera-e/

De Opel Ampera-e is een elektrische auto met een officieel rijbereik van 380 km (WLTP). De wagen komt tegen de zomer van 2017 op de markt in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Noorwegen. België volgt pas in 2018.

Opel Ampera-e prijs
Opel België heeft nog geen prijzen vrijgegeven. In Nederland kost de auto 40.995€ en we verwachten een gelijkaardig prijskaartje voor België.
« Laatst bewerkt op: zondag 23 juli 2017 - 10:34:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #294 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 17:30:35 »
Idd overvloed, want met de duurdere BMW-benzine moet ik in de regel ook alle 450-550 km tanken.
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".  ;D

;D ;D ;D  Lolbroek...

BMW 740i - gecombineerd verbruik 6,6 l/100 km - tankinhoud 78 l - rijbereik 1.182 km
Echte lolbroek.  ;D

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT4908_BMW_740i_Automatic/BMW_740i_Automatic.pdf

Testverbruik ADAC eco gereden: 8,3 liter/100km, 960 km rijbereik dankzij 80 liter tank.

Ik heb mij gebaseerd op de theoretische cijfers van de constructeur. ADAC komt bij zijn test uiteraard op een iets hoger verbruik uit en rondt de werkelijke inhoud van de tank van 78 liter op naar 80 liter.

Maar in het artikel staat een rijbereik van 964 km. Juist omdat die 4 km verschil met wat jij schrijft, onbeduidend zijn, ontgaat het me waarom je daarover wil liegen.

Bovendien: of het rijbereik nu 1.182 km of 964 km is, het toont in ieder geval aan dat je weer maar eens onzin van formaat uitgekraamd hebt door te beweren dat je met die wagen al na 450-550 km zou moeten gaan tanken. Nu de nadruk leggen op een gering verschil in rijbereik is natuurlijk gemakkelijker dan toe te geven dat je weer maar eens een bok van formaat geschoten hebt.

Citaat
En sowieso weinig zin, want op lange afstanden neemt men een rustpauze na tenlaatste 400-500 km. Men moet ook eens op WC, ook evtl andere  (vrouw of passagier). Indien men dan tankt is dat inbegrepen in de rusttijd.

Ach zo, tanken vind jij rusttijd. Wel, ik kan mij tijdens een pauze wel prettigere dingen voorstellen. Alleen bij het leger vond ik tanken plezant, als we uit een jerrycan 1 liter nodig hadden om vol te tanken en de overige 19 liter dan maar in de goot kapten om discussies te vermijden over hoeveel er nog in de jerrycan was met de volgende die kwam tanken. Want er vertrok dan een werkopdracht naar de chef van de garage, die moest uitzoeken hoe het kwam dat we na een rit van amper 5 km 20 liter hadden moeten bijtanken.

Citaat
De Duitse autoboekjes zoals autozeitung.de geven tot max 25 punten op het thema rijbereik, dit op een totaal van 5000, of 0,5 % zoveel is hun rijbereik waard: verwaarloosbaar klein.

Voor mij is het rijbereik geenszins verwaarloosbaar. Dat is het ook niet voor de vertegenwoordiger die ik eerder aanhaalde, en die met een Tesla zijn job niet kan uitvoeren omdat hij dan maar 4 in plaats van 5 klanten per dag kan bezoeken.

Citaat
En iemand die een BMW7 alleen gaat rijden(voor zaken) zal eerder een veel sneller vliegtuig prefereren op lange verplaatsingen.
Zelfs goedkoper met de lowcostvluchten dit incl autohuur terplaatse. Vooral de gewonnen tijd=geld geeft hier de doorslag, toch voor iemand met een BMW7 die op (haastige) zakenreis moet.

Dikke kwatch. Een zakenman neemt uiteraard geen lowcost-vlucht, en in totaal duurt een reis met het vliegtuig van pakweg Berlin naar München véél langer dan met de auto.

Citaat
Het rijbereik zo op te blazen als drogreden is toch al zo afgezaagd, of iets van 5 jaar geleden, de pre-Tesla tijd.  :D

Neen, dat is geen drogreden, Michel. Je weet maar al te best dat het beperekte rijbereik één van de voornaamste redenen is waarom zeer vele mensen nog geen elektrische wagen willen. Jij bent het buitenbeentje, omdat jij denkt dat jij te bepalen hebt waar andere mensen genoegen zouden moeten mee nemen.

Ik ben mij bewust van de voordelen van elektrische wagens, maar ook van hun nadelen die nog moeten overwonnen worden, en ik ben ervan overtuigd dat de constructeurs daarin zullen slagen. Ik kan mensen begrijpen die er geen moeite mee hebben om er de huidige nadelen bij te nemen, maar geen mensen zoals jij, welke die nadelen ontkennen. Je kan zeggen dat jij er zelfs geen probleem mee zou hebben als je iedere 100 km een half uur zou moeten bijladen, dat is je goed recht, maar doe dan niet alsof alle mensen die dat niet zo zien zitten, onnozelaars zouden zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #295 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 18:51:02 »
Bovendien: of het rijbereik nu 1.182 km of 964 km is, het toont in ieder geval aan dat je weer maar eens onzin van formaat uitgekraamd hebt door te beweren dat je met die wagen al na 450-550 km zou moeten gaan tanken. Nu de nadruk leggen op een gering verschil in rijbereik is natuurlijk gemakkelijker dan toe te geven dat je weer maar eens een bok van formaat geschoten hebt.
Nope Jozef ik heb het namelijk over mijn BMW.  :D

Ik ben nog net in de garage geweest daar staat geen BMW-7.

Of sinds wanneer moet ik vreemde BMWs tanken?

Citaat
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".
We hebben thuis 2 benzinewagens een Skoda en de BMW, als ik tegen kennissen praat die me kennen zeg ik soms, ik kom met de BMW.

"Bokken" ken ik alleen maar uit Bayern.  ;)

Citaat
Je kan zeggen dat jij er zelfs geen probleem mee zou hebben als je iedere 100 km een half uur zou moeten bijladen, dat is je goed recht, maar doe dan niet alsof alle mensen die dat niet zo zien zitten, onnozelaars zouden zijn.
Waar haal je het toch uit altijd op de man te spelen over iets wat ik nooit geschreven kan hebben zelfs in de verste verte niet. Enkele dagen geleden had ik het nog over een Renault Zoe 41 kWh met bijna 300 km praktisch rijbereik, dat begint er al langzaam op te trekken niet?

Ik wil niemand overtuigen, ik informeer enkel de algemeenheid aan de hand van een vb, iedereen zijn eigen vrije keus.

Het is ook geen wonder dat enkel E-wagens met voldoende rijbereik nog afzet kennen, vb BE, zelfs de Golf E met nu 36 kWh batterijpack kende een heropleving, en haalde een "all time high" in mei 2017:
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Belgium

Despite being a minority, BEV models are also reaching record levels, with both Teslas reaching record deliveries in off-peak months (Model S: 64 deliveries, Model X: 60), while the VW e-Golf hit an all time high of 23 deliveries last May. It seems the 36kWh battery is doing wonders for the German electric hatchback...
Golf E met 24 kWh accupack :
december 2016: 6 verkocht
januari 2017: 1 verkocht
febr 2017: 0 verkocht
maart 2017: 0 verkocht
april 2017: 0 verkocht   Source: FEBIAC

Golf E met 36 kWh, mei 2017 : 23 verkocht   Source: FEBIAC

En voor de mensen die me al een beetje kennen, ben ik persoonlijk liever fan van E-wagens met +350 km praktisch rijbereik, en ook jij hebt die post gelezen neem ik aan...
Citaat
In 2018 zullen er vermoedelijk minstens 3 modellen 60 kWh op de markt zijn, Opel Ampera e, Tesla Model 3, en Nissan Leaf IDS, mss Hyundai Ionic ook.
Dit tussen wslk 36k en 45k, indien men niet vergeet zijn milieupremie aan te vragen...
« Laatst bewerkt op: zondag 23 juli 2017 - 20:12:27 door Michel »
© Koning Willem I

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #296 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 20:40:31 »
start eens met www.chargemap.com
Ik heb me er maar een kwartiertje mee bezig gehouden, dus niet alles tot het draadje uitgepluisd. :)
Ik zal op die link ook eens zien sebiet.

Citaat
Wat betreft de berekening van de totale kostprijs, het is een mooie aanzet maar het is nog steeds veel te summier.
Weet ik, daarom zette ik ook "ruwweg".
Ik heb hier thuis een berekening tot op de cent, beetje freak daar in.
Het was enkel om aan te tonen met die paar algemene gegevens dat ik in de huidige situatie veel goedkoper af ben met een icu dan een Tesla.
De rest van mogelijke electro-/hybridewagens heb ik niet nagekeken. 

Citaat
Als je thuis niet kan laden is een EV nog niet voor jou. (...)
Trouwens met het aantal km dat je per dag rijdt zal je maar 1 à 2 x per week moeten laden met bv. een Model 3.
"Maar" 1 à 2x per week laden ... met excuses, maar nu met de XV tank ik eens om de 2 weken ong en in 10 minuten.
Hoeveel tijd moet ik met de model-3 laden als die op pakweg 20% staat (weet niet of je er een gedacht van hebt, desnoods de laadtijd van de uwe bij 20%).

Citaat
In Burcht staat inderdaad een Chademo, theoretisch max. 50 kW. Hoeveel hij effectief levert hang af van de laadtoestand van je batterij.
Neem als voorbeeld dat er nog 20% juice inzit, ik ga die Mc Do niet als dagelijkse halte nemen. :D
Als ik theoretisch gezien in jouw voorbeeld ongeveer 1 à 2 keer per week zou moeten bijladen.
Neem wekelijks, dan heb ik 5x 40km woonwerk gereden en dan het weekend erbij, zou gem 250-300 km voor een week zijn.

Citaat
Fastfood aan 8 à 14 euro? Zoveel betaal ik nooit.
Trouwens al je geen honger hebt kan je in elke McDo ook een kop koffie krijgen, kost je maar een fractie!
Sorry, grote eter ... :)  en als ik dan toch een tijdje zou moeten wachten tijdens 't laden, ineens maar er een wekelijkse would-be maaltijd van maken.
Koffie is idd goedkoper, maar krijg ik echt ni binnen, zal er een cola van maken.
Ik begrijp wat je wil zeggen hoor. :)

Citaat
Die lader bij Bebronna is wel degelijk beschikbaar, dat hoef je niet in twijfel te trekken. We hebben die tweemaal gebruikt.
Die is dus niet privé en mag door iedereen gebruikt worden, kijk maar eens op chargemap.
Ik zag die niet in die twee links staan, dus ik veronderstelde het als dusdanig.
Bedankt voor de rechtzetting.
Zal ik eens nakijken.

Citaat
Voor je het weet rijd je met een EV! ;D
De eerste jaren ziet 't er ni naar uit, gewoon alleen als de onmogelijkheid om thuis, op 't werk of voor de deur op te laden. 
Maar moest ik het ooit van plan zijn, kom ik wel eens bij jou aankloppen ! :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #297 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 21:12:11 »
Nope Jozef ik heb het namelijk over mijn BMW.  :D

Ach zo. Eerst ga je in op mijn gegevens over een BMW 740i, maar nu had je het zogezegd plots over jouw BMW. Dat kan niet, hé Michel, want je had het over een duurdere BMW; wat is die van jou nog waard?

Citaat
Ik ben nog net in de garage geweest daar staat geen BMW-7.

Moest je dan echt naar de garage gaan om dat te weten? Ik heb hier 3 garages, en ik weet wat er in elke garage staat.

Citaat
Met een E-wagen hoef ik dat helemaal niet, en zal ik daar dus geen tijd "verspillen".

Voor jou is tanken toch geen tijdverspilling, want je schreef dat je het als rusttijd beschouwt.

Citaat
Waar haal je het toch uit altijd op de man te spelen over iets wat ik nooit geschreven kan hebben zelfs in de verste verte niet.

Ach, om de haverklap maak je hier verwijten aan mensen die jouw opvattingen niet delen. Zoals die "domme" Jan Modaal.

Citaat
Enkele dagen geleden had ik het nog over een Renault Zoe 41 kWh met bijna 300 km praktisch rijbereik, dat begint er al langzaam op te trekken niet?

Neen, van geen kanten, daar moeten nog minstens 500 km bijkomen.

Ik wil niemand overtuigen, ik informeer enkel de algemeenheid aan de hand van een vb, iedereen zijn eigen vrije keus.

Je informeert niet. Enkel jouw overtuigingen zijn juist, enige nuancering of differentiering is jouw volkomen vreemd. Tegen iedereen die jouw overtuiging niet deelt, trek je ten strijde als een duivel die in een wijwatervat gevallen is.

Citaat
En voor de mensen die me al een beetje kennen, ben ik persoonlijk liever fan van E-wagens met +350 km praktisch rijbereik, en ook jij hebt die post gelezen neem ik aan...

Ja, ik moet hier helaas alles lezen, en dat is dikwijls om er het vliegend sch@#t van te krijgen.

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #298 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 22:07:01 »
(...)
Dikke kwatch. Een zakenman neemt uiteraard geen lowcost-vlucht, en in totaal duurt een reis met het vliegtuig van pakweg Berlin naar München véél langer dan met de auto.
(...)
Idd, ik heb ook eens berekend dat ik in principe (los van files, werken of ander ongein onderweg) sneller van hier thuis in Zwijndrecht/Burcht naar het vakantieadres in Zwitserland dan iemand met het vliegtuig.
Met dien verstande : gerekend samen vertrekken van de huisdeur tot de vakantiedeur, is net geen 800km en ik ben iets langer 8u onderweg.
.
.
Ik reken uit dat ik met genoeg reserve (ong 100km) na 2,5u en 270 km in GD-Lux (Berchem/Capelle) aankom en daar dan bomvoltank.   
Dan kom ik na 5u en 510km met ruime overschot (ong 300km volgens BC) toe op 10km voor vakantieadres.
Daar tank ik dan weer vol voor een volgende 600-650-700km, alwaar ik in B tank rond de 500km.
In CH verbruik ik MINSTENS 1,5 L/100km MINDER dan hier ...
Bij momenten hallucinant daar het weinige verbruik ondanks de hellingen en bergtrippen die ik daar doe ...
De verkeersinfra daar is prachtig, duidelijk en overzichtelijk, de verkeersmentaliteit stukken vriendelijker dan hier.

BW zou eens naar ginder moeten gaan voor "een studie" ... kzal 'm wel eens rondleiden daar ... :D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #299 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 23:13:29 »
Voor de fun heb ik een traject naar Zwitserland door de routeplanner gehaald. Ik weet niet waar jij in Zwitserland op vakantie gaat, ik ging vroeger zeer regelmatig naar Valais. Ik heb een rit gepland van Mechelen naar Sion. Hierbij gebruik ik het traject Metz - Mulhouse - Basel - Bern - Montreux, zo'n 838 km. Ik gebruik hiervoor een Model X 90D en neem behoorlijk wat lading mee (500 kg). Ik zou over dat traject zo'n 9u doen, laad- en ruststops ingebrepen. Natuurlijk is alles gepland rekening houdende met de max. snelheid. Thuis werd gestart met 100% batterijlading. Stel dat ik die 100% volledig zelf moest betalen kost die volledige rit mij aan brandstof ongeveer 18 euro. Met de wagen van Sven zou dat zo'n 64 l benzine zijn, voor een groot gedeelte in Lux getankt dus, huidige prijs met wat korting in Lux voor Euro 95 is 1,1 euro, in Belziek is het zo'n 1,3 (weer met wat korting). De brandstofkost zal zo rond de 75 euro draaien.

Dit doet me weer dromen over de vakantie van volgend jaar. Een bestemming is nog niet vastgelegd. Zwitserland is echter weer een kandidaat. Ik zal eens kijken of ik het gezin kan overtuigen om lange bergwandelingen te maken. Het gebied dat ik het beste ken is Val d'Herens en Val d'Anniviers. Ik heb goede herinneringen aan meerdaagse tochten in het hooggebergte en lange passages over gletsjers. De klim vanuit Arolla naar Cabannes des Vignettes en vervolgens de volgende morgend naar Pigne d'Arolla. Andere prachtige beklimmingen die met weinig middelen te doen zijn: Tête Blanche, Pointe de Vaisson, Pigne de la Lé, Bella Tolla, ...
Ik ben er al jaren niet meer geweest en ergens heb ik er schrik van om er terug naar toe te gaan. Mijn eerste bezoek aan de regio was in 1984. Zelfs in de jaren '80 zag ik de gletsjers al afsmelten. Mijn eerste passage over de Haut Glacier d'Arolla was in 1985, 3 jaar later was die al enkele honderden meters korter. Die gletsjer is er nog, maar Glacier d'Arolla is gewoon weg, althans het stuk onder Mont Collon!
Als je de Alpen goed kent en je kan vergelijken over de laatste pakweg 30 jaar dan zie je dat er grote veranderingen aan de gang zijn.
Uit voorzorg lijkt het me niet verstandig om ongebreideld fossiele brandstof te stoken.