Ondanks de kostprijs,
is een diesel niet robuuster en gaat hij niet langer mee?
Denk je ? Welke motoren vergelijk je dan specifiek ?
En hoelang moet een motor wel meegaan, langer als de rest van de auto (bvb electronica, printplaten) meegaan, want dan heb je aan de motor niets hé ?
Waarom zou bvb een diesel die 184 PK uit een ~ 2000 cc haalt langer meegaan als een benzine die eveneens 184 PK uit ~ 2000 cc haalt ?
De PK-cijfers mogen lichtjes afwijken, het max-koppel over welk toentalbereik zal wel enorm verschillen.
De tijden dat een 72 PK diesel met een 122 PK benzine motor (beide atmosferisch 2000cc) vergeleken wordt zijn wel al lang achterhaald hoor.
vb Mercedes W124 vanaf Bj 1985:
http://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_Baureihe_124 (beide injectie atmosferisch)
De 72 PK diesel had toen een max-koppel van 123 Nm bij 2800 t/min op zijn krukas.
De 122 PK benzine had toen een max-koppel van 178 Nm bij 3500 t/min op zijn krukas.
Toen vergeleek men peren met tomaten (in de volksmond), en toen gingen de diesels idd langer mee. (ook in de praktijk)
De koppel-cijfers maken dat ook duidelijk.
Hopelijk doet men dat vandaag niet meer, of tien jaar geleden niet meer.
Je moogt de koppels van de huidige directe-injecties (turbo) van diesels en benzines zelf opzoeken, koppelkurve kan ik je hier gemakkelijk presenteren.
Vbn in overvloed VW groep, Mercedes, BMW enz... hebben vergelijkbare alternatieven met ~ gelijke PK´s maar enorme verschillen in koppelkurves.
Ik toon er onderaan 2 van BMW# , beide 3000 cc en beide ongeveer dezelfde PK´s (blauwe stippelijn),
vooral koppelkromme, de waardes kan men aflezen.
Een turboDI-diesel die evenveel PK´s als benzinealternatief (eveneens turboDI) haalt doet dat vooral op zijn hoger koppel, want een diesel heeft maar een beperkt toerentalbereik waar dat hoger koppel aanwezig is. Een benzine heeft een (minstens) dubbel zolang toerentalbereik waar hij zijn max koppel kan uitspelen, weliswaar navenant lager koppel maar daardoor is de motor (krukas tot wiel) en andere onderdelen ertussen (versnellingsbak en andere overbrengingsdelen) ook (veel) minder belast.
Vooral deze onderdelen die niet bij de motor behoren zijn meestal identiek en mag men zeker niet vergeten.
Ook dat maakt de diesel zwaarder want al die onderdelen moeten op dat hoger koppel berekend zijn.
De overbrengverhoudingen van een diesel zal daardoor (beperkt toerentalbereik) ook steeds veel hoger zijn als bij een benzine.
Een diesel kan men zien als een fietser die op pure macht steeds hoge versnellingen kan trappen.
Een benzine kan men zien als een fietser die eerder op souplesse en met minder macht lagere versnellingen trapt.
Beide rijden dan gemiddeld even snel.
Welke fietser zal langer meegaan, ttz welke fietser zal gemiddeld een lagere hartslag hebben
?Bekijk goed
het toerentalbereik van de koppelkurve (kracht in Nm), zeker de waarde, over het x-toerental geeft dat dan de PK-kurve (blauw schaal- kWh)
De bovenste(of links) is de benzine, onderaan(of rechts) de diesel.
Welke motor heeft de sterkste overbrengingsdelen nodig ?Drehmoment/Torque = koppel (waardeschaal links)
kopie van:
http://www.bmw.de/de/neufahrzeuge/5er/limousine/2013/motoren.htmlblijkbaar hebben ze geen koppelkromme van de 530 d, daarom zet ik de cijfers hieronder, de 530d heeft ook al 560 Nm (wel maar 190 kW), de koppelkromme is van 535d en 630 nM eveneens 3000 cc, de 535d heeft maar
5 kW meer als de 535i benzine, en dus beter vergelijkbaar.
Soit,
de best vergelijkbare diesel ~ 3000 cc zet dus ~ 58 % meer* koppel af op zijn krukas en vandaar verder...
(400 Nm
tov 630 nM*)
BMW 535i Limousine (benzine)
CO2-Emissionen in g/km 186,0 [169,0] [1]
Kombiniert in l/100 km 8,0 [7,2] [1]
Kombiniert in l/100 km, max. 8,4 [7,7] [1]
Zylinder/Ventile 6/4
Hubraum in cm³ 2979
Hub/Bohrung in mm 89,6/84,0
Leistung in kW (PS) bei 1/min. 225 (306)/5800-6400 [2]
Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 400/1200-5000
Verdichtung : 1 10,2
BMW 535d Limousine >> zie koppelkromme .
CO2-Emissionen in g/km - [138,0] [1]
Kombiniert in l/100 km - [5,3] [1]
Kombiniert in l/100 km, max. - [5,6] [1]
Zylinder/Ventile 6/4
Hubraum in cm³ 2993
Hub/Bohrung in mm 90,0/84,0
Leistung in kW (PS) bei 1/min. 230 (313)/4400 [2][/color]
Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 630/1500-2500
Verdichtung : 1 16,5
BMW 530d Limousine
CO2-Emissionen in g/km - [134,0] [1]
Kombiniert in l/100 km - [5,1] [1]
Kombiniert in l/100 km, max. - [5,5] [1]
Zylinder/Ventile 6/4
Hubraum in cm³ 2993
Hub/Bohrung in mm 90,0/84,0
Leistung in kW (PS) bei 1/min. 190 (258)/4000 [2]
Max. Drehmoment (Nm) bei 1/min 560/1500-3000
Verdichtung : 1 16,5
Te technisch ?
Ondanks de kostprijs,
is een diesel niet robuuster en gaat hij niet langer mee?
Wat als de benzine nu langer meegaat als de diesel ?
Hoeveel excuses gaat men nog zoeken ? Neen hoor ik zie echt geen reden waarom dieselpersonenwagens NODIG zijn.
Het NOx- en fijnstof- gezondheidsprobleem is je blijkbaar ontgaan in de context van de laaste topics ?
Alle beetjes helpen hoor, al is het maar 10-20 % minder giftige emissies in het totaal schadelijke emissies, er is nog ander transport en andere uitstoot en het economisch aspect...
Ik ga er geen getal op plakken, de wetenschappers en dokters weten het zelf nog niet 100 %, maar wel 95 % denk ik.
Bij asbeststof heeft het ook lang geduurd... (enkele dagen geleden hebben ze daar Roermond op zijn kop gezet en was het grote kuis...)
In elk geval worden al een tijdje (aggressieve) gevallen van Parkinson en Alzheimer ook toegeschreven aan ultrafijne roetdeeltjes. Google maar eens.
Bloedvatenziektes en kanker is alleszins al officieel (juni 2012)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_IARC_Group_1_carcinogens
Substances, mixtures and exposure circumstances in this list have been classified by the IARC as Group 1: The agent (mixture) is carcinogenic to humans. The exposure circumstance entails exposures that are carcinogenic to humans. This category is used when there is sufficient evidence of carcinogenicity in humans. Exceptionally, an agent (mixture) may be placed in this category when evidence of carcinogenicity in humans is less than sufficient but there is sufficient evidence of carcinogenicity in experimental animals and strong evidence in exposed humans that the agent (mixture) acts through a relevant mechanism of carcinogenicity.
[...
Mixtures[edit]
Aflatoxins (naturally occurring mixtures of)
Alcoholic beverages
Areca nut
Betel quid with tobacco
Betel quid without tobacco
Coal-tar pitches
Coal-tars
Household combustion of coal, indoor emissions from
Diesel exhaust[2]
Mineral oils, untreated and mildly treated
Phenacetin, analgesic mixtures containing
Plants containing aristolochic acid
Salted fish (Chinese-style)
Shale-oils
Soots
Tobacco products, smokeless
Wood dust
..]