ik tank wel euro98 sinds die Euro95-E10 is gekomen, prijs scheelt ni zo veel.
Is dat niet schadelijker voor het milieu?...
Schadelijker voor het milieu weet ik niet, wel mogelijk schadelijk(er) voor de motor en alles waar de benzine doorstroomt (leidingen, filter, ...).
Ik -geheelonthouder- vergelijk het een beetje met wijn ...

Een volle fles wijn (100% wijn) heeft "een bepaalde smaak", een fles met 95% wijn en 5% water smaakt iets minder maar wsl nog doenbaar.
Een fles wijn met 10% water in drink je niet meer uit.
Komt nog bovenop dat die laatste fles duurder is dan de vorige hoewel er nog minder echte wijn in zit ...
(duurder in B toch, andere landen goedkoper)
Op zich ben ik niet zo'n technische uitlegger maar volgende link knippen-en-plakken is gemakkelijker en verstaanbaarder
https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/campaigns/95-e10-petrol/index.aspxMijn XV is van 2014 (BJ13) en kan normaalgezien tegen die Euro95E10, toch vertrouw ik het van geen kanten.
Mijn invoerder bevestigt per mail dat 't gene kwaad kan, mijn garagist vertrouwt het ook niet.
Altijd is er wel een disclaimer en indien er toch iets is schuiven ze het probleem toch op de klant ...
Ik betaal liever een paar centen meer per liter dan een risico te lopen.
De XV-motor werd gebouwd om op Euro 95 te kunnen rijden, dus kan zonder probleem op Euro 95 - 98 en 102 (in D) bollen ...
Dus waarom mogelijk een risico lopen als die op 98 en 102 evengoed bolt ?
Hieronder de link met kleine uitleg over het octaangehalte.
http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/o/octaangetal/octaangetal.htm