Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100564 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #315 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 14:57:09 »
Is dat nu het énige wat je kan schrijven omdat ik ff niet naar je pijpen dans, en te kennen geef dat een electrisch voertuig voor mij nog niet meteen de éérste optie zal zijn ?  Klasse !
Het enige? Klasse ! Alweer ben jij op je tenen getrapt, naar iemand zijn pijpen dansen via een discussieforum...
  :D Hoe gaat dat laatste ???

Citaat
Waarom trouwens met scherp schieten naar iedereen die (nog) géén electrisch voertuig wil aanschaffen, ... 
En alweer zie jij spoken, pang pang.

Ik geef je gewoon de info over de mogelijke laadtijden van bepaalde E-wagens, en de evolutie van laadpalen. Doet dat ergens pijn ofzo?  :-\
Citaat
... terwijl je er zélf nog geen hebt ?
Zie je het gaat toch, integendeel tot jou doet me dat helemaal niets.
We hebben 2 benzinewagens. Is nu zeer populair geworden. Schiet ik nu met scherp op diegene die een dieselwagen of wat anders heeft?   :D

En waarom zou ik nu een E-wagen moeten hebben? Of binnen 3 of 5 jaar ? En dan ? ???
Moet men bvb dan nu een CNG-wagen hebben om het nu over een aardgaswagen te hebben?  ???
Moet men bvb dan nu een dieselwagen hebben om het nu over een dieselwagen te hebben?  ???

Citaat
Is dat voor iedereen zo ?  Ook voor wie in een verdere toekomst zich een Tesla zal kunnen permitteren ?  Ik kan mij vergissen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Tesla deze actie nu (tijdelijk ?) uitbreidt.
Vanaf nieuwe inschrijvingen ergens 2017? (website Tesla) zal het zeker voor iedereen betalen zijn, per jaar is er wel een ca. 1600 km gratis stroom voorzien, ook voor het model 3.
Maar de occasie S en X behouden wel levenslang hun gratis supercharger, overdraagbaar op nieuwe eigenaar.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 15:14:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #316 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 15:28:58 »
En alweer zie jij spoken, pang pang.
(...)
Ik geef je gewoon de info over de mogelijke laadtijden van bepaalde E-wagens, en de evolutie van laadpalen. Doet dat ergens pijn ofzo?  :-\

Juist, objectieve, zakelijke info, meer niet ? 

Kwamen ondermeer de woorden "domme Jan modaal" over diegenen die nog een diesel kochten, niet van jou misschien ?  Welke spoken (pang pang) zou ik dan wel zien ?

Citaat
Zie je het gaat toch, integendeel tot jou doet me dat helemaal niets.
We hebben 2 benzinewagens. Is nu zeer populair geworden. Schiet ik nu met scherp op diegene die een dieselwagen of wat anders heeft?   :D

En waarom zou ik nu een E-wagen moeten hebben? Of binnen 3 of 5 jaar ? En dan ? ???
Moet men bvb dan nu een CNG-wagen hebben om het nu over een aardgaswagen te hebben?  ???
Moet men bvb dan nu een dieselwagen hebben om het nu over een dieselwagen te hebben?  ???

Je kan het er over hebben, en op een zakelijke manier erover van gedachten wisselen.

Of men zou kunnen doen zoals jij : iedereen die wat anders kocht dan je zélf zou doen afschilderen als "domme Jan Modaal"....

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 15:31:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #317 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 15:33:47 »
Bert, misschien eens naar een VW Caddy kijken? Akkoord, het ding ziet er niet uit, maar!

- goed uitgerust voor minder dan 25 000 euro
- CNG
- automaat
- veel ruimte
- tot 32 kg aardgas (zo'n 750 km bereik)
- 110 pk, niet echt veel, maar voldoende om te trekken, ik trok vroeger een caravan over de Alpen met 116 pk

Zelf zou ik het nooit kopen, ik vind die dingen spuuglelijk. Ik heb echter een collega gehad die er zeer tevreden over was. Hij heeft zijn diesel Caddy trouwens vervangen door een CNG Caddy.

Zou an sich iets of wat in de buurt kunnen komen, ja.  Alleen idd. écht spuuglelijk.  Maar bon, niemand zegt dat binnen dit en twee jaar er nog niet méér op de markt zou kunnen zijn op CNG.  Wanneer de vraag groot genoeg is, kan dat ongetwijfeld inspirerend werken voor de aanbieders (in casu, de constructeurs dus).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #318 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 16:02:00 »
Citaat van: bert.covens link=topic=4500.msg59135#msg
Kwamen ondermeer de woorden "domme Jan modaal" over diegenen die nog een diesel kochten, niet van jou misschien ?
Bwah, die vandaag nog een nieuwe diesel koopt (ipv een benzine of milieuvriendelijker alternatief), alhoewel dat zeker voor hun de slechtste keus is, noem ik nog altijd domme of onwetende Jan modaal. Mijn mening hé.

Citaat
Welke spoken (pang pang) zou ik dan wel zien ?
Je hebt net eentje genoemd: "domme Jan modaal die niets anders dan diesels kent en de vooruitgang van de andere verbrandingsmotoren gemist heeft, of het interesseert hem geen bal"

Citaat
Je kan het er over hebben, en op een zakelijke manier erover van gedachten wisselen.
En zakelijk is lekker vaag blijven en vooral niets luidop mogen denken?

Citaat
Of men zou kunnen doen zoals jij : iedereen die wat anders kocht dan je zélf zou doen afschilderen als "domme Jan Modaal"....
Dat is enkel het spook wat jij ervan maakt, en jouw beschuldiging naar mij toe.

En nog maar eens, antwoord al gegeven.

Maar Bert toch citeer toch eens de context erond, pik er toch niet de zinnetjes uit.
Dit heb ik ook geschreven:
Citaat
Ik wil niemand overtuigen, ik informeer enkel de algemeenheid aan de hand van een vb, iedereen zijn eigen vrije keus.

Jan modaal kwam overigens van een post van Rijprof over "pineut in een LEZ zone Antwerpen die met zijn oude diesel euro 3 die te dom is die diesel in te ruilen voor een benzine, en ik maakte er in die context domme Jan modaal van. Gaat niemand van dood, ook Rijprof niet  ;). En die mening ben ik nog altijd. Dom = onverstandig, onnadenkend, onwijs enz... klinkt dat zakelijker?  ::)  :P

Citaat
als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
onverstandig (bn):baardeloos, dom, dwaas, onberaden, onberedeneerd, onbezonnen, ondoordacht, onnadenkend, onoordeelkundig, onredelijk, onwijs
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=onverstandig

dom (bn):bête, ezelachtig, geesteloos, hardleers, kortzichtig, onbenullig, onbezonnen, onnozel, onverstandig, onwetend, onzinnig, simpel, stom, stompzinnig, stupide, suf, uilig, verstandeloos
http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=dom
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 16:42:10 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #319 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 16:42:50 »
Maar Bert toch citeer toch eens de context erond, pik er toch niet de zinnetjes uit.

DIT was je quote ....  oeps .... ik zie géén zinnetjes errond die ik zou vergeten zijn.

Jan modaal is de pineut.
Correctie, domme Jan modaal.

Jan modaal kwam overigens van een post van Rijprof over "pineut in een LEZ zone Antwerpen die met zijn oude diesel euro 3 die te dom is die diesel in te ruilen voor een benzine, en ik maakte er in die context domme Jan modaal van. Gaat niemand van dood, ook Rijprof niet  ;). En die mening ben ik nog altijd. Dom = onverstandig, onnadenkend, onwijs enz... klinkt dat zakelijker?  ::)  :P

Citaat
onverstandig (bn):baardeloos, dom, dwaas, onberaden, onberedeneerd, onbezonnen, ondoordacht, onnadenkend, onoordeelkundig, onredelijk, onwijs

dom (bn):bête, ezelachtig, geesteloos, hardleers, kortzichtig, onbenullig, onbezonnen, onnozel, onverstandig, onwetend, onzinnig, simpel, stom, stompzinnig, stupide, suf, uilig, verstandeloos

Ik rij geen dieselwagen, ben ik nu niet domme Jan modaal? Joepie!  :D

Welja, zo schilder je élke diesel-rijder dus af. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #320 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 16:47:05 »

DIT was je quote ....  oeps .... ik zie géén zinnetjes errond die ik zou vergeten zijn.

Jan modaal is de pineut.
Correctie, domme Jan modaal.

Citaat

Ik rij geen dieselwagen, ben ik nu niet domme Jan modaal? Joepie!  :D

Welja, zo schilder je #élke diesel-rijder dus af.

Maar natuurlijk! Proficiat nog van datte! Laat je gaan! Zeer hoog Calimerogehalte!

Even nog aan mijn startpost herinneren - ruim 2 jaar voor de LEZ in Antwerpen ingevoerd werd -
of hoe alle dieselrijders afgeschilderd worden.

Citaat
Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?

« Gepost op: vrijdag 19 december 2014 - 13:20:16 »

Ik zou echt niet weten waarom.

Tenzij voor een #kleine minderheid die zeer veel kms afleggen,
ttz de overheid zal dan bepalen of het zich nog gaat lonen (door een hogere dieselaccijns, die er komt).
Maar ook die beroepen moeten hun klanten (per dag) in de toekomst, ook in steden, vlot kunnen bereiken.

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 17:00:48 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #321 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 17:01:40 »
Maar natuurlijk! Proficiat nog van datte! Laat je gaan! Zeer hoog Calimerogehalte!

Ik voel me heus niet persoonlijk aangevallen.  Ik stel alleen maar vast dat je wat tegen diesel hebt.  Enfin, om het maar ff eufemistisch te stellen.

Punt is toch simpel : Een dieselrijder is voor jou per definitie dom ...  Zeg het maar als ik je woorden verkeerd begrepen zou hebben.

Waarschijnlijk is élke autoverkoper of dealer die nu nog diesels aan de man brengt, dat ook ?  Of een bedrieger volgens jou ?
Waarschijnlijk zijn dus constructeurs die vandaag de dag nog steeds onderzoek doen om hun dieselmotoren nog te verbeteren dat dan ook allemaal collectief ? 
==> Ik kan wat over 't hoofd zien, maar ik ken niet meteen een constructeur die die ooit diesels bouwde die vandaag de dag beslist (heeft) om definitief geen diesels meer te vervaardigen of aan te bieden

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #322 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 17:03:39 »

Ik voel me heus niet persoonlijk aangevallen.  Ik stel alleen maar vast dat je wat tegen diesel hebt.  Enfin, om het maar ff eufemistisch te stellen.

Punt is toch simpel : Een dieselrijder is voor jou per definitie dom ...  Zeg het maar als ik je woorden verkeerd begrepen zou hebben.

Waarschijnlijk is élke autoverkoper of dealer die nu nog diesels aan de man brengt, dat ook ?  Of een bedrieger volgens jou ?
Waarschijnlijk zijn dus constructeurs die vandaag de dag nog steeds onderzoek doen om hun dieselmotoren nog te verbeteren dat dan ook allemaal collectief ? 
==> Ik kan wat over 't hoofd zien, maar ik ken niet meteen een constructeur die die ooit diesels bouwde die vandaag de dag beslist (heeft) om definitief geen diesels meer te vervaardigen of aan te bieden

Citaat
Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?

« Gepost op: vrijdag 19 december 2014 - 13:20:16 »

Ik zou echt niet weten waarom.

Tenzij voor een #kleine minderheid die zeer veel kms afleggen, ttz de overheid zal dan bepalen of het zich nog gaat lonen (door een hogere dieselaccijns, die er komt).
Maar ook die beroepen moeten hun klanten (per dag) in de toekomst, ook in steden, vlot kunnen bereiken.

Citaat
Ik kan wat over 't hoofd zien, maar ik ken niet meteen een constructeur die die ooit diesels bouwde die vandaag de dag beslist (heeft) om definitief geen diesels meer te vervaardigen of aan te bieden
Alle Japanners, Chinezen, en alvast enkele Koreanen. Volvo is de volgende.
Ondertussen ook automerken uit India. De wereld is groter dan Europa alleen.

Binnen 5 jaar kan men zeggen dat men enkel nog in Europa dieselwagens (beperkt) tolereert.
Ergens anders voldoen ze niet aan de emissienormen en krijgen geen homologatie.

Zelfs de uitvinder van de dieselmotor zal daaraan gedacht hebben, want zijn laatste plannen waren een dieselmotor op biodiesel (link al gegeven).
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 17:17:15 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #323 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 17:21:07 »

Mis ik wat ?  Voor zover ik kan zien, biedt Toyota van pakweg de Verso nog steeds een dieselversie aan :

https://nl.toyota.be/modellen/verso/index/prijzen

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #324 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 17:24:47 »

Mis ik wat ?  Voor zover ik kan zien, biedt Toyota van pakweg de Verso nog steeds een dieselversie aan :

Voor Europa?
© Koning Willem I

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #325 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 17:55:42 »
Citaat
ik tank wel euro98 sinds die Euro95-E10 is gekomen, prijs scheelt ni zo veel.
Is dat niet schadelijker voor het milieu?...
Schadelijker voor het milieu weet ik niet, wel mogelijk schadelijk(er) voor de motor en alles waar de benzine doorstroomt (leidingen, filter, ...).

Ik -geheelonthouder- vergelijk het een beetje met wijn ...  :)
Een volle fles wijn (100% wijn) heeft "een bepaalde smaak", een fles met 95% wijn en 5% water smaakt iets minder maar wsl nog doenbaar.
Een fles wijn met 10% water in drink je niet meer uit. 
Komt nog bovenop dat die laatste fles duurder is dan de vorige hoewel er nog minder echte wijn in zit ...
(duurder in B toch, andere landen goedkoper)

Op zich ben ik niet zo'n technische uitlegger maar volgende link knippen-en-plakken is gemakkelijker en verstaanbaarder :)

https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/campaigns/95-e10-petrol/index.aspx

Mijn XV is van 2014 (BJ13) en kan normaalgezien tegen die Euro95E10, toch vertrouw ik het van geen kanten.
Mijn invoerder bevestigt per mail dat 't gene kwaad kan, mijn garagist vertrouwt het ook niet.
Altijd is er wel een disclaimer en indien er toch iets is schuiven ze het probleem toch op de klant ...
Ik betaal liever een paar centen meer per liter dan een risico te lopen.
De XV-motor werd gebouwd om op Euro 95 te kunnen rijden, dus kan zonder probleem op Euro 95 - 98 en 102 (in D) bollen ...
Dus waarom mogelijk een risico lopen als die op 98 en 102 evengoed bolt ?
Hieronder de link met kleine uitleg over het octaangehalte.

http://www.mvwautotechniek.nl/Woordenboek/o/octaangetal/octaangetal.htm

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #326 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 18:15:58 »

Voor Europa ?

Ik heb het via toyota.BE gevonden.  Zou Toyota daar modellen aanprijzen die niet voor de Europese markt zijn ?  Zou me sterk lijken.

Ook de Auris Touring Sports Hybride is voor zover ik kan zien zelfs nog steeds als diesel beschikbaar op de Belgische markt.

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 18:40:15 door bert.covens »

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #327 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 18:17:37 »
Verder kan ik Zwitserland enkel maar aanraden !  8)

Mooi land, maar véééél te duur!
Inderdaad, en zeker nadat ze halverwege januari 2015 op een nacht hun munt loskoppelde van de Euro ...
Van 1 euro = ong 1,20 chf naar 1 op 1, gelukkig na enkele weken/maanden stillekesaan terug gestabiliseerd naar 1 euro = ong 1,10 chf.

En zoals overal hangt 't er ook in CH vanaf waar je heengaat en waar je eet, verblijft, tankt, en wat je koopt, ...
Maar algemeen genomen is CH idd (soms veel) duurder dan B.

De Zwitsers verdienen veel meer dan ons in vergelijkbare beroepen, in mijn  beroep x 2 à 2,5 ...  :o

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #328 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 18:41:25 »

Voor Europa ?

Ik heb het via toyota.BE gevonden.  Zou Toyota daar modellen aanprijzen die niet voor de Europese markt zijn ?
Diesels aanbieden doen ze nog, enkel voor de Europese markt wslk, maar het zijn wslk geen Toyota-diesels maar #BMW dieselmotoren.

Volgens dit artikel investeren alle Japanse merken, behalve Mazda, niet meer in de ontwikkeling van nieuwe dieselmotoren:

Citaat
https://www.welt.de/wirtschaft/article148700471/Toyota-laeutet-das-Ende-des-Diesel-Motors-ein.html

Toyota läutet das Ende des Diesel-Motors ein

Von Nikolaus Doll | Veröffentlicht am 11.11.2015

Die japanische Autoindustrie verabschiedet sich schrittweise vom Dieselantrieb. Toyota hat angekündigt, künftig keine neuen Dieselmotoren mehr zu entwickeln. Honda, Nissan und Mitsubishi erklärten, die Entwicklungsstrategie ihrer Pkw-Flotten auf vollkommen schadstofffreie Modelle auszurichten – also in Zukunft ganz auf Autos mit Verbrennungsmotoren verzichten zu wollen.

Einzige Ausnahme ist der Hersteller Mazda, der allerdings häufig und erfolgreich Sonderwege geht. Doch auch Mazda will sein Modell 6 nicht wie geplant als Dieselvariante auf den US-Markt bringen. „Wir haben dieses Projekt vorerst zurückgestellt“, sagte ein Sprecher.

Wat die #Toyota Verso dieselversie betreft het zal wel een BMW-dieselmotor zijn, gekocht van BMW:
1,6 en 2 l dieselmotoren van BMW.

Citaat
http://www.handelsblatt.com/unternehmen/industrie/autobranche-bmw-dieselmotoren-in-autos-von-toyota/5908100-2.html

BMW-Dieselmotoren in Autos von Toyota

BMW und Toyota wollen bei der Grundlagenforschung für die Batterietechnik zusammenarbeiten, vor allem bei der Weiterentwicklung der Lithium-Ionen-Technologie, die als wichtige Schlüsseltechnologie für die Entwicklung der Elektromobilität gilt. „Es macht eindeutig Sinn für zwei erfahrene und innovative Unternehmen, ihre Kraft und Erfahrung zu bündeln“, sagte BMW-Entwicklungsvorstand Klaus Draeger. Toyota gilt etwa bei Hybrid-Antrieben als führend. Die Batterien sind sowohl für die Kopplung von Verbrennungs- und E-Motoren wichtig, aber auch für reine Elektrofahrzeuge wohl das entscheidende Bauteil.

BMW wird zudem Toyota sowohl 1,6 als auch 2,0 Liter Dieselmotoren liefern. Der japanische Branchenriese will die sparsamen Aggregate vor allem nutzen, um die eigene Palette verbrauchsarmer Fahrzeuge zu erweitern. Über Stückzahlen und die finanziellen Rahmendaten machten die Firmen keine Angaben.

Die BMW dieseldeal met Toyota werd namelijk 2011 afgesloten, en de BMW-dieselmotoren werden voor vele modellen vanaf 2014 geleverd, ook voor de Verso, het gaat dus over euro 6-diesels:
Citaat
http://www.autobild.de/artikel/bmw-und-toyota-kooperation-2320442.html

BMW und Toyota: Kooperation — 01.12.2011
BMW-Motoren für Toyota

BMW und Toyota wollen künftig zusammenarbeiten. Toyota bekommt fürs Europageschäft BMW-Motoren, außerdem werden die beiden Marken alternative Antriebe entwickeln.

BMW und Toyota werden künftig eng zusammenarbeiten. BMW wird für das Europageschäft von Toyota emissionsarme Dieselmotoren ("Efficient Dynamics") liefern. Das erste Fahrzeug mit einem BMW-Motor kündigte Toyota-Europa-Chef Didier Leroy (im Bild links, neben BMW-Vertriebs-Chef Ian Robertson) für 2014 an, ohne sich dabei auf ein Modell festzulegen. Es wird damit gerechnet, dass Toyota für die Modelle Avensis, Verso und Auris auf die Entwicklung eines Euro-6-Dieselmotors verzichtet und stattdessen den Zweiliter-Diesel des bayerischen Partners anbieten wird. Auch ein 1,6-Liter-Diesel aus BMW-Produktion ist im Gespräch. Der kleine 1,4-Liter-Selbstzünder für die Modelle Yaris und Auris wird weiterhin von Toyota gebaut.
Toyota ontwikkelt dus geen eigene Euro 6 diesels meer, maar koopt ze van BMW.
Euro 6b is verplicht tenlaatste 1 september 2015, de nog strengere euro 6c (WTLC-normtest) tenlaatste 1 sept 2018:
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Dieselmotor

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 19:08:06 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #329 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 19:14:16 »
Ja, het kan best zijn dat de motor afkomstig is van BMW. 

Maar ZO uniek, is dat nu ook weer niet.  De Opel Omega bijvoorbeeld, had op een bepaald ogenblik ook een dieselversie waarbij de dieselmotor van BMW fabrikaat was.  We schrijven dan ergens begin jaren 90.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 19:16:59 door bert.covens »