Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100639 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #300 Gepost op: zondag 23 juli 2017 - 23:49:09 »
Als je de Alpen goed kent en je kan vergelijken over de laatste pakweg 30 jaar dan zie je dat er grote veranderingen aan de gang zijn.

Vooral de laatste 10 jaren zijn de veranderingen veel groter dan verwacht geweest.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #301 Gepost op: maandag 24 juli 2017 - 15:35:37 »
Enkele dagen geleden had ik het nog over een Renault Zoe 41 kWh met bijna 300 km praktisch rijbereik, dat begint er al langzaam op te trekken niet?
Citaat van: jozef
Neen, van geen kanten, daar moeten nog minstens 500 km bijkomen.

Wat mij betreft zou het rijbereik toch al richting 5-600km moeten gaan, dat is de afstand die ik met de icu "gewoon" ben.
Blijft op dat moment nog de laadtijd : benzine = 10 min <> elektr = ...???...

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #302 Gepost op: maandag 24 juli 2017 - 16:38:41 »
Voor de fun heb ik een traject naar Zwitserland door de routeplanner gehaald. Ik weet niet waar jij in Zwitserland op vakantie gaat, ik ging vroeger zeer regelmatig naar Valais. Ik heb een rit gepland van Mechelen naar Sion. Hierbij gebruik ik het traject Metz - Mulhouse - Basel - Bern - Montreux, zo'n 838 km.
(...)
 Met de wagen van Sven zou dat zo'n 64 l benzine zijn, voor een groot gedeelte in Lux getankt dus, huidige prijs met wat korting in Lux voor Euro 95 is 1,1 euro, in Belziek is het zo'n 1,3 (weer met wat korting). De brandstofkost zal zo rond de 75 euro draaien.
(...)
Bestemming Kandersteg (Berner Oberland) : 772km
Traject : A'pen > Brussel > GD Lux > Thionville > Metz > Straatsburg > Offenburg (D) > Basel > Bern > K'steg.

Mijn wagen weegt ong 1.400kg en ik gok op een 230kg lading (2 personen + rolstoel + bagage).
Reken idd 64L -800km à 8L/100km- maar ik tank wel euro98 sinds die Euro95-E10 is gekomen, prijs scheelt ni zo veel.
Ik neem gemakkelijkheidshalve het rijden H/T à ong 200 euro, dan zit de péage (24 euro) en het CH-wegenvignet (40 CHF/35E) er ook ineens bij.

Verder kan ik Zwitserland enkel maar aanraden !  8)
Ik kom daar al vanaf mijn geboorte, nu dus bijna 46 jaar, heb het niet bijgehouden maar mijn verblijfsaantal zal rond de 100 keer draaien intussen als 't ni meer is.   ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #303 Gepost op: maandag 24 juli 2017 - 19:23:18 »
Verder kan ik Zwitserland enkel maar aanraden !  8)

Mooi land, maar véééél te duur!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #304 Gepost op: maandag 24 juli 2017 - 23:31:32 »
Citaat
ik tank wel euro98 sinds die Euro95-E10 is gekomen, prijs scheelt ni zo veel.
Is dat niet schadelijker voor het milieu?...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #305 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 08:15:40 »
Gisteren na 450 km volgetankt en na 300 km nog eens bijgetankt om op mijn *bestemming te geraken. (95-benzine)
Ik ken onderussen al enkele tankstations waar men 20 cent liter spaart tov tanken op de snelweg.

In *Oostenrijk is de benzine het goedkoopst, daar tank ik dan nog eens vol.

Ik zou niet weten waarom men een rijbereik van ver boven 500 km zou nodig hebben, want ik ben minder dan 500 km gewend.

E-wagens zullen daarenboven in 2018 ook desnoods in 10 min tot 80% opgeladen kunnen worden.
Aan 350kW-laadpalen dan (vb CCS-laadpaal Porsche met foto: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5279.msg58994.html#msg58994 ),
... meer standaard zullen de 150 kW-CCS-laadpalen worden waar men dan ca. 20 minuten nodig heeft, of een ~ideale pauze.

Voor Tesla is het voorlopig nog 20-30 minuten naargelang men nodig heeft aan max 120 kW afname, maar die zijn wel vandaag al Europa-dekkend. Zwaardere laadpalen zullen later wel komen, eens het model 3 in Europa zich verpreid heeft.

Gisteren nog een Tesla S uit Noorwegen naast ons in de file/stokkend verkeer München  richting Salzburg, indien men gemiddeld 50kmh kan halen mag men daar al blij zijn. Die Tesla kon daar quasi al aan hypermiling doen bij dat langzaam getaffel.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017 - 09:19:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #306 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 10:08:38 »
Wat mij betreft zou het rijbereik toch al richting 5-600km moeten gaan, dat is de afstand die ik met de icu "gewoon" ben.
Blijft op dat moment nog de laadtijd : benzine = 10 min <> elektr = ...???...

Daar zijn we dus bijna. Een Model S 100D gaat richting 500 km. De laadtijd van een elektrische wagen is normaal gezien geen probleem. Enkel op lange ritten moet je een laadstop inlassen. Deze laadstop is normaalm gezien ook een welgekome pauze na meer dan 3 u rijden. In de praktijk laadt je 's nachts op of op je werk. Nog even wachten en de laadpalen vind je overal, ook voor de chauffeurs zonder garage of bereikbaar stopcontact.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #307 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 11:50:05 »
Gisteren na 450 km volgetankt en na 300 km nog eens bijgetankt om op mijn *bestemming te geraken. (95-benzine)
Ik ken onderussen al enkele tankstations waar men 20 cent liter spaart tov tanken op de snelweg.

In *Oostenrijk is de benzine het goedkoopst, daar tank ik dan nog eens vol.

Ik zou niet weten waarom men een rijbereik van ver boven 500 km zou nodig hebben, want ik ben minder dan 500 km gewend.

Als ik het goed begrijp, was de reden dat je na 300 km opnieuw ging tanken, niet omdat je wagen geen rijbereik meer had, maar wél omdat je de nodige euro's kon uitsparen door goed uit te zoeken waar het tanken voordeliger was.  Dat is op zich best verdedigbaar, je zou zelfs bijna gek zijn om dat financieel voordeel te laten liggen.  Tenzij je eraan zou zijn voor de moeite doordat je financieel voordeel al volledig verloren gaat aan de extra kilometers op weg naar je tweede tankbeurt.  Maar goed, jou kennende zal je dàt wel goed genoeg uitgedokterd hebben om zulke grap te vermijden.

Maar gelieve de zaken dan niet voor te stellen alsof een electrische wagen even snel opgeladen is met een vergelijkbaar rijbereik als een tankbeurt voor je huidige wagen met verbrandingsmotor.

Daar zijn we dus bijna. Een Model S 100D gaat richting 500 km. De laadtijd van een elektrische wagen is normaal gezien geen probleem. Enkel op lange ritten moet je een laadstop inlassen. Deze laadstop is normaalm gezien ook een welgekome pauze na meer dan 3 u rijden. In de praktijk laadt je 's nachts op of op je werk. Nog even wachten en de laadpalen vind je overal, ook voor de chauffeurs zonder garage of bereikbaar stopcontact.

Méér dan 3 uur, lijkt me zelfs al wat veel van 't goede.

Blijven desondanks toch nog een paar kleine obstakels die het electrisch rijden heeft tov rijden met verbrandingsmotor :

- op langere trajecten, is het zaak goed uit te zoeken waar er bijgeladen kan worden.  Met verbrandingstuf is dat niet nodig : weten welk land goedkoper is, en ff de snelweg verlaten volstaat gewoonlijk al.
==> onvoorziene files, kunnen er al makkelijk toe leiden dat de reistijd tot de volgende laadbeurt al snel aanzienlijk lànger duren dan nog aanvaardbaar is om voldoende geconcentreerd te blijven
==> wat als blijkt dat het punt waar je zou opladen onbereikbaar is ?  (onverwachte omleiding bvb).  Het duurt slechts seconden om de gps mij de weg te laten wijzen naar het dichtstbijzijnde tankstation.  Kan zulks ook voor een laadplaats ?
==> een tankbeurt, duurt slechts enkele minuutjes.  En geregeld las ik mijn rustpauze elders in, waar het rustiger is (en veiliger voor de kids).  Mijn rustpauzes zijn dus onafhankelijk van waar ik moet opladen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017 - 12:07:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #308 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 13:04:32 »
Méér dan 3 uur, lijkt me zelfs al wat veel van 't goede.

Blijven desondanks toch nog een paar kleine obstakels die het electrisch rijden heeft tov rijden met verbrandingsmotor :

- op langere trajecten, is het zaak goed uit te zoeken waar er bijgeladen kan worden.  Met verbrandingstuf is dat niet nodig : weten welk land goedkoper is, en ff de snelweg verlaten volstaat gewoonlijk al.
==> onvoorziene files, kunnen er al makkelijk toe leiden dat de reistijd tot de volgende laadbeurt al snel aanzienlijk lànger duren dan nog aanvaardbaar is om voldoende geconcentreerd te blijven
==> wat als blijkt dat het punt waar je zou opladen onbereikbaar is ?  (onverwachte omleiding bvb).  Het duurt slechts seconden om de gps mij de weg te laten wijzen naar het dichtstbijzijnde tankstation.  Kan zulks ook voor een laadplaats ?
==> een tankbeurt, duurt slechts enkele minuutjes.  En geregeld las ik mijn rustpauze elders in, waar het rustiger is (en veiliger voor de kids).  Mijn rustpauzes zijn dus onafhankelijk van waar ik moet opladen.

Drie uur rijden is inderdaad lang, twee uur is waarschijnlijk beter.

- uitzoeken waar er bijgeladen moet worden is geen issue met een Tesla. Het navigatiesysteem weet waar de superchargers zijn gelegen. Als je de superchargers gebruikt kom je bijna overal in Europa. Indien je andere laadmogelijkheden gebruikt, er bestaan meerdere apps om die te vinden.
- onvoorziene files betekenen, behalve wanneer ze extreem traag zijn, extra range voor je elektrisch voertuig. De snelheid waarbij een Model S het minste verbruikt is 40 km/u!
- gewone laadpalen staan ondertussen bijna overal, het zal geen probleem zijn ééntje te vinden.
- alvast aan de superchargers is er altijd wel iets te doen. Je hebt bijna altijd iets vlak in de buurt om te eten/drinken en meestal vind je zelfs iets voor de kinderen. Aan sommige SC's zijn er speeltuintjes aangelegd. Bijna altijd is er wel een fastfood restaurant in de buurt. Koop er een koffie/frisdrank en laat de kinderen even ravotten in de speeltuintjes die erbij horen. De 30 à 40 minuten wachttijd is zo voorbij.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #309 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 17:08:39 »
Ik zou niet weten waarom men een rijbereik van ver boven 500 km zou nodig hebben

Jij niet, maar vele anderen wel.

Citaat
... meer standaard zullen de 150 kW-CCS-laadpalen worden waar men dan ca. 20 minuten nodig heeft, of een ~ideale pauze.

Ik neem een pauze waar en wanneer ik het wil, niet waar mijn wagen het wil. Die krijgt 3 minuten om hem vol te tanken.

Citaat
Zwaardere laadpalen zullen later wel komen, eens het model 3 in Europa zich verpreid heeft.

Zoals zoveel wat elektrische wagens nog missen: het zal ooit later wel eens komen.

Citaat
Gisteren nog een Tesla S uit Noorwegen naast ons in de file/stokkend verkeer München  richting Salzburg, indien men gemiddeld 50kmh kan halen mag men daar al blij zijn. Die Tesla kon daar quasi al aan hypermiling doen bij dat langzaam getaffel.

De A8 München-Salzburg is een ramp. Enkele weken geleden heb ik 3 uur gedaan over 160 km, voornamelijk autosnelweg.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #310 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 22:17:22 »
Als ik het goed begrijp, was de reden dat je na 300 km opnieuw ging tanken, niet omdat je wagen geen rijbereik meer had, maar wél omdat je de nodige euro's kon uitsparen door goed uit te zoeken waar het tanken voordeliger was.  Dat is op zich best verdedigbaar, je zou zelfs bijna gek zijn om dat financieel voordeel te laten liggen.  Tenzij je eraan zou zijn voor de moeite doordat je financieel voordeel al volledig verloren gaat aan de extra kilometers op weg naar je tweede tankbeurt.  Maar goed, jou kennende zal je dàt wel goed genoeg uitgedokterd hebben om zulke grap te vermijden.
Dat heb je goed begrepen, ik ga niet nog in Duitsland voltanken aan 1,52 euro aan de snelweg als ik weet dat ik in Oostenrijk aan ~ 1,14 kan tanken. Zo zie je maar dat ook de prijs  en de plaats bepalend kan zijn waar men gaat tanken.
Rijdt men in D van de snelweg af, wat ik deze keer sowieso moest kan men tanken aan 1,32. Even voor 20 euro erbij en ik geraak tot aan mijn bestemming in Oostenrijk.
In Spittal zag ik later in de namiddag zelfs een discount-pomp met euro95 aan 1,08, de Jet stond 1,11.

Citaat
Maar gelieve de zaken dan niet voor te stellen alsof een electrische wagen even snel opgeladen is met een vergelijkbaar rijbereik als een tankbeurt voor je huidige wagen met verbrandingsmotor.
Nu vraag ik me toch af waarom net jij dat hier schrijft. Wat bedoel je onder "een electrische wagen"? En wat is alsof? en in welke post heb ik dat nu precies zo geschreven? Waarom citeer je die zinnen niet?

Kort antwoord:  een bepaalde E-wagen is zo snel (in de regel tot 80%) opgeladen als een bepaalde openbare laadpaal vermogen kan geven en tegelijkertijd die bepaalde batterij-techniek daarop voorzien is. En in enkele jaren gaat dat idd in 10-15 minuten zijn naargelang de grootte van de batterij, via bron Porsche. Als jij vindt dat Porsche onzin schrijft wend je tot Porsche of het samenwerkingsverbond CharIN:
http://charinev.org/about-us/mission/

Dus gelieve voor uw grieven Bert >>>http://charinev.org/about-us/mission/

Ik geef je een figuurtje met de mogelijke laadtijden in de toekomst...  getekend CharIN, dus Bert je volgende reklamaties stuur je maar naar daar hé.

tekening via: http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/

« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017 - 23:38:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #311 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 22:36:58 »
Ik zou niet weten waarom men een rijbereik van ver boven 500 km zou nodig hebben
Jij niet, maar vele anderen wel.
Vele anderen ook, maar jij weet dat niet.

Citaat

Citaat
Ik neem een pauze waar en wanneer ik het wil, niet waar mijn wagen het wil. Die krijgt 3 minuten om hem vol te tanken.
Ik neem een langere pauze zoals vele anderen dat doen, zelfs meer dan 80% doen dat.
Citaat
http://www.gva.be/cnt/dmf20160617_02343681/belgen-maken-veel-brokken-door-te-lang-achter-stuur-te-zitten

“Belgen maken veel brokken door te lang achter stuur te zitten”

Gisteren om 06:48 | Bron: BELGA

Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) waarschuwt vrijdag naar aanleiding van de nakende vakantie-uittocht voor de gevolgen van vermoeidheid achter het stuur. “In juli en augustus is een op de drie ongevallen op de autosnelweg het gevolg van vermoeidheid”, luidt het. “Belgische chauffeurs stoppen gemiddeld pas na 2 uur en 54 minuten ononderbroken rijden. Dat is langer dan de aanbevolen twee uur.”

Daarnaast gebeuren ook vier keer meer ongevallen in de laatste 100 kilometer van een autoreis, zegt het BIVV. “Goed uitgerust vertrekken en minstens elke twee uur even stoppen, is dus een must.” Het instituut raadt ook aan om niet te rijden tussen 2 en 6 uur en 14 en 16 uur. “Dat zijn de gevaarlijkste uren: zo is de kans dat je indut drie keer groter om 16 uur dan om 10 uur. Als je een klop van de hamer krijgt, zet je dan aan de kant en sluit 15 tot 20 minuten de ogen.”

Gevaarlijk en onveilig willen rijden is de rekening van "de brokkenpiloten":
http://www.euroreizen.be/dossiers/reisinfo/fit-achter-stuur

Citaat
Citaat
Zwaardere laadpalen zullen later wel komen, eens het model 3 in Europa zich verpreid heeft.

Zoals zoveel wat elektrische wagens nog missen: het zal ooit later wel eens komen.
Nu is het sowieso nog niet echt nodig. De batterijfabrieken moeten eerst op toerental komen.  ;D

Enkel Tesla-wagens S-X zie je dikwijls lange afstanden doen, bovendien ook nog eens gratis opladen.
Blijkbaar missen die helemaal niets.  :D

« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017 - 23:52:15 door Michel »
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #312 Gepost op: dinsdag 25 juli 2017 - 22:48:05 »
Citaat
Misschien moeten we eens nadenken over hoe verwend we wel zijn en alles naar ons hand proberen te zetten voor ons eigen comfort, tegenover de milieu-impact die we veroorzaken.
We gaan hoe dan ook in de toekomst anders moeten omgaan met het milieu en moeten leren om een beetje af te stappen van onze oude (slechte) gewoontes waarbij we veel willen, het onderste uit de kan, maar zwaar het milieu belasten.
Niet enkel voor onze verplaatsingen maar denk ook aan onze vleesconsumptie, waterverbruik, overdreven veel lange afstandsvluchten en...(we horen het soms niet graag en klinkt onethisch) de geboortebeperking drukt ook de ecologische voetafdruk omlaag. Verder consumeren we veel goederen die we zouden kunnen missen en plunderen we grondstoffen en brandstoffen die op hun beurt het milieu zwaar belasten.

Ik ben pro electrische auto's. Nu zijn ze nog iets te duur voor mij. Maar verder zou ik er kunnen leren mee leven, denk ik.
Meestal relatief korte dagtrips. (woon-werk of uitstapjes meestal minder dan 250 km.)
Ik overweeg over enkele jaren een BMW i3, een Renault Zoe, Nissan Leaf , maar momenteel wil ik liever mijn ouder eco 3 dieseltje oprijden zodat ik goed kan sparen  ;)
Er bestaan ook vliegtuigen en sneltreinen om langere afstanden te overbruggen + huurauto.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2017 - 22:49:59 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #313 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 11:20:18 »
Nu vraag ik me toch af waarom net jij dat hier schrijft.

Omdat de strekking van je posting mij volkomen ontgaat.

Wat bedoel je onder "een electrische wagen"?

Ik veronderstel dat ik toch geen Chinees schrijf ?  Soit, ik bedoel dus zo'n wagen op electriciteit, zoals bvb een Tesla.

Kort antwoord:  een bepaalde E-wagen is zo snel (in de regel tot 80%) opgeladen als een bepaalde openbare laadpaal vermogen kan geven en tegelijkertijd die bepaalde batterij-techniek daarop voorzien is. En in enkele jaren gaat dat idd in 10-15 minuten zijn naargelang de grootte van de batterij, via bron Porsche. Als jij vindt dat Porsche onzin schrijft wend je tot Porsche of het samenwerkingsverbond CharIN:
http://charinev.org/about-us/mission/

Dus gelieve voor uw grieven Bert >>>http://charinev.org/about-us/mission/

De pot verwijt hier de ketel ......

Wààr heb ik geschreven, of zelfs nog maar gesuggereerd dat Porsche onzin zou schrijven ?  Ik pas mij volledig aan jouw schrijfstijl aan, en vraag jou wederkerig (en uiteraard ook in het vet) : Waarom citeer je die zinnen niet ? 

Bij m'n verbrandingstuf, duurt een tankbeurt (zoals ook Jozef al aangaf trouwens) : iets van hooguit drie minuten.  Ik heb van de gelegenheid nog ff gebruik gemaakt om m'n bandenspanning weer op peil te brengen.  Totale duurtijd : welgeteld 5 minuten.  Al veronderstel ik, dat het ook met een electrisch voertuig géén kwaad kan om geregeld de bandenspanning te checken.

Toen ik het tankstation verliet, gaf de boordcomputer als rijbereik : 960 km aan.  Ik was amper 5 minuten weg, toen de boordcomputer deze range al herberekend had naar 1060 km.  In de praktijk haal ik die 1060 km uiteraard zelden.  Als het ganse gezin meerijdt tegenover ikzelf alleen in de wagen, of met wat méér gerief in de laadruimte, of wanneer de aanhanger erachter hangt, krijgt m'n tuf natuurlijk al wat méér dorst....

Trouwens, nu je het over Porsche hebt.  Er is niks mis met een Porsche an sich, voor wie het zich kan veroorloven.  Maar in ons gezin, hebben wij slechts één auto. Dus àls ik mij een wagen aanschaf, moet die voldoen aan onze persoonlijke noden :

- hoog bovenaan mijn eisen: een automaat
- iets of wat betaalbaar (sorry, de nieuwprijs voor een Porsche of Tesla zit er voor mij écht niet in)
- er moet een gezin meekunnen, (inclusief bagage als we op vakantie gaan) : twee volwassenen, een dochter van nu 13, een zoon van nu 11, en een dochter van nu 5
==> drie volwaardige zitplaatsen achterin, en een beetje béénruimte achterin, en niet opgevouwen zitten tegen het dak achterin is noodzakelijk.  Ikzelf ben 1,86 m (en 't ziet ernaar uit dat m'n zoon minstens die richting uitgaat)
==> ik was bvb gecharmeerd geraakt door een Mazda 6, een jonge occasiewagen, showroommodel of directiewagen bvb, maar omwille van déze noden gaat Mazda zo goed als zeker afvallen.  Ook de overige modellen trouwens (Cx 6 bvb)
- het vermogen hebben om iets of wat aanhanger te trekken zonder dat hij in de problemen komt bij de minste helling
- qua brandstof : sowieso géén diesel meer voor mij.
==> Ik heb al gekeken in de richting van CNG, maar écht m'n gading zit er vooralsnog niet bij.  De Opel Zafira komt nog het dichtst in de buurt, maar stelt niks voor qua trekkracht
==> Hybride is ook nog te overwegen, maar dan heb ik nog altijd een 2de aandrijflijn en de hybride modellen bij bvb Toyota zijn nu ook niet meteen goedkoop te noemen

Ik zie het wel, wat er binnen minstens een jaar, twéé jaar op de markt zal zijn.  Maar de kans dat het een electrisch voertuig wordt, is op dit hoogst eigenste ogenblik nog niet bijster groot.

Ik geef je een figuurtje met de mogelijke laadtijden in de toekomst...  getekend CharIN, dus Bert je volgende reklamaties stuur je maar naar daar hé.

tekening via: http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/

Is dat nu het énige wat je kan schrijven omdat ik ff niet naar je pijpen dans, en te kennen geef dat een electrisch voertuig voor mij nog niet meteen de éérste optie zal zijn ?  Klasse !
Waarom trouwens met scherp schieten naar iedereen die (nog) géén electrisch voertuig wil aanschaffen, terwijl je er zélf nog geen hebt ? 

Enkel Tesla-wagens S-X zie je dikwijls lange afstanden doen, bovendien ook nog eens gratis opladen.
Blijkbaar missen die helemaal niets.  :D

Is dat voor iedereen zo ?  Ook voor wie in een verdere toekomst zich een Tesla zal kunnen permitteren ?  Ik kan mij vergissen, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat Tesla deze actie nu (tijdelijk ?) uitbreidt. 
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 11:41:05 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #314 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 12:35:20 »
Bert, misschien eens naar een VW Caddy kijken? Akkoord, het ding ziet er niet uit, maar!

- goed uitgerust voor minder dan 25 000 euro
- CNG
- automaat
- veel ruimte
- tot 32 kg aardgas (zo'n 750 km bereik)
- 110 pk, niet echt veel, maar voldoende om te trekken, ik trok vroeger een caravan over de Alpen met 116 pk

Zelf zou ik het nooit kopen, ik vind die dingen spuuglelijk. Ik heb echter een collega gehad die er zeer tevreden over was. Hij heeft zijn diesel Caddy trouwens vervangen door een CNG Caddy.