Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100494 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #330 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 19:42:05 »
Ja, het kan best zijn dat de motor afkomstig is van BMW.

Volgens die bron is het zo.
En via Wiki vind je het ook, bvb Avensis 1,6 diesel is sinds april 2015 van BMW, vervangt de eigene Toyota 2 liter dieselmotor:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Avensis#2015
Auf dem Genfer Automobilsalon im März 2015 wurde eine weitere Überarbeitung am Avensis angekündigt.[10]
... während der von BMW zugelieferte 1,6l-Vierzylinder-Diesel den bisherigen Zweiliter-Motor ersetzt.
Idem Toyota Verso:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Toyota_Verso#Modellpflege
Seit Anfang 2014 ergänzt ein 112 PS starker 1,6-Liter-Turbodiesel das Modellangebot. Der Vierzylinder-Motor stammt von BMW und wird in deren Werk in Steyr gefertigt.

Citaat
Maar ZO uniek, is dat nu ook weer niet.  De Opel Omega bijvoorbeeld, had op een bepaald ogenblik ook een dieselversie waarbij de dieselmotor van BMW fabrikaat was.  We schrijven dan ergens begin jaren 90.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Omega
Tijdelijk wslk, ik dacht enkel de V6 2,5 diesel van BMW.

Maar daarover ging het toch niet?
Het gaat toch erover dat Toyota (en andere Japanners) geen eigene diesels meer verder ontwikkelen sinds ergens 2015, doet Opel dat dan ook niet meer voor de opvolgmodellen van de Omega?
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 20:00:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #331 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 20:30:58 »
Citaat van: Michel
En waarom zou ik nu een E-wagen moeten hebben? Of binnen 3 of 5 jaar ? En dan ?

Natuurlijk moet je dat niet. Maar de tegenstelling tussen de overdreven mate waarmee je elektrische wagens bewierrookt en het feit dat je er zelf geen hebt, heeft wel iets van "luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden".

Citaat
Bwah, die vandaag nog een nieuwe diesel koopt (ipv een benzine of milieuvriendelijker alternatief), alhoewel dat zeker voor hun de slechtste keus is, noem ik nog altijd domme of onwetende Jan modaal. Mijn mening hé.

Een mening die van een grondig gebrek aan respekt tegenover heel wat medemensen getuigt.

Citaat
En zakelijk is lekker vaag blijven en vooral niets luidop mogen denken?

Neen, zakelijk zijn houdt in dat je andere mensen niet voor dommeriken verslijt, alleen maar omdat ze jouw opvattingen niet delen.

Citaat
Jan modaal kwam overigens van een post van Rijprof

Met Jan modaal is niets mis, wel met domme Jan Modaal.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #332 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 21:01:04 »

Met Jan modaal is niets mis, wel met domme Jan Modaal.
Dom heeft heel veel synoniemen, daar is niets mis mee.

dom = onwetend is men immers op heel veel gebieden. Ik ben dat ook hoor, en na wat zelfstudie is men dikwijls niet meer onwetend. Ik heb duidelijk geargumenteerd waarom iemand onwetend kan zijn.

Ik zal in het vervolg onwetende Jan modaal gebruiken. Of is dat ook onbeleefd taalgebruik?

Aangezien ik niet wist dat domme Jan modaal hier misgeplaatst is was ik dom op dat gebied.  ;D

Citaat
Neen, zakelijk zijn houdt in dat je andere mensen niet voor dommeriken verslijt, alleen maar omdat ze jouw opvattingen niet delen.
Zo kan iedereen het uitleggen, maar bewijzen dat het ook zo door mij bedoelt is, is heel wat anders hé.
Ik ontdek 2 misgeplaatse woorden.

« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 21:18:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #333 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 21:37:07 »
Citaat
Zo kan iedereen het uitleggen, maar bewijzen dat het ook zo door mij bedoelt is, is heel wat anders hé.

Ik bekijk wat er op het forum geschreven wordt en wat jij als reactie daarop schrijft. Wat je bedoelt, moet jij duidelijk maken, ik niet.

Citaat
Ik ontdek 2 misgeplaatse woorden.

Toch niet. "Je" wordt al jarenlang veel gebruikt waar vroeger "men" geschreven werd.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #334 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 21:53:37 »
Toch niet. "Je" wordt al jarenlang veel gebruikt waar vroeger "men" geschreven werd.
Dat klopt natuurlijk, maar men mag men nog altijd gebruiken.
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #335 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 22:43:19 »
Citaat
Bwah, die vandaag nog een nieuwe diesel koopt (ipv een benzine of milieuvriendelijker alternatief), alhoewel dat zeker voor hun de slechtste keus is, noem ik nog altijd domme of onwetende Jan modaal. Mijn mening hé.
Wie vandaag...
Mensen met een eco 3 kochten 'em meer dan 12 jaar geleden. Toen was er nog weinig sprake van een LEZ.
Pas 2 jaar geleden werd het duidelijk wat men in Antwerpen van plan was.
Is Jan Modaal dan zo dom om zijn betrouwbaar dieseltje te ruilen voor een onbekend misschien minder betrouwbaar en gulziger benzine?

Men (de overheid) heeft de mensen veel te laat geïnformeerd en nu moet iedereen snel-snel hun dieseltje verkopen en iets anders zoeken. Ik snap echt niet waarom mensen hun betrouwbaar en goedkoop dieseltje niet gewoon mogen op rijden.

De fout ligt niet bij Jan Modaal maar bij de overheid die de mensen op veel te korte termijn voor een voldongen feit zet.

Ik heb niets tegen milieumaatregelen maar als 'slimme' beleidsmensen zo laat Jan Modaal informeren en hem zo weinig overgangstermijn gunnen, vraag ik mij af wie er 'dom' (of in de verborgen agenda,  sluw) is.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #336 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 22:57:21 »
Maar daarover ging het toch niet?
Het gaat toch erover dat Toyota (en andere Japanners) geen eigene diesels meer verder ontwikkelen sinds ergens 2015, doet Opel dat dan ook niet meer voor de opvolgmodellen van de Omega?

Michel, ik schreef :

Ik kan wat over 't hoofd zien, maar ik ken niet meteen een constructeur die die ooit diesels bouwde die vandaag de dag beslist (heeft) om definitief geen diesels meer te vervaardigen of aan te bieden

en daarop was jouw antwoord :

Alle Japanners, Chinezen, en alvast enkele Koreanen. Volvo is de volgende.
Ondertussen ook automerken uit India. De wereld is groter dan Europa alleen.

Toyota is een Japans automerk, dat vandaag de dag nog wel degelijk diesels in haar gamma heeft.  Dat de dieselmotor van BMW makelij is, doet daar niet de minste afbreuk aan.  Er zijn heus wel méér merken die mekaars onderdelen gebruiken.

Het is dus vooralsnog manifest onjuist van jou om te beweren dat Toyota ervoor gekozen zou hebben om géén diesels meer te vervaardigen of aan te bieden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 26 juli 2017 - 22:59:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #337 Gepost op: woensdag 26 juli 2017 - 23:25:37 »
Inderdaad, men blijft maar diesels aanbieden en verkopen en aan de andere kant legt de overheid de milieulat steeds hoger.
Hoeveel jaar kunnen deze huidige dieselkopers met hun auto kunnen rijden?
Wat en hoe informeert de overheid?
En wat doet de overheid om de producenten te ontmoedigen?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #338 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 09:08:49 »
Mensen met een eco 3 kochten 'em meer dan 12 jaar geleden. Toen was er nog weinig sprake van een LEZ.
Is Jan Modaal dan zo dom om zijn betrouwbaar dieseltje te ruilen voor een onbekend misschien minder betrouwbaar en gulziger benzine?
En waarom zou een benzine minder betrouwbaar kunnen zijn dan een diesel?
Bij diesel ken ik nog altijd een relatief hoge risicokost indien men minder dan 15000 km/jaar rijdt en op minder vlotte wegen.

Tja en tijden veranderen, ondertussen of sinds pakweg 2010, bestaan er betrouwbare *directe injectie-benzines, dus benzines die nauwelijks meer verbruiken dan een diesel, en bovendien goedkoper dan diesels indien men minder dan 15000 km per jaar rijdt : bron VAB studie april 2011: https://www.duurzame-mobiliteit.be/artikel/vab-studie-kiezen-tussen-benzine-en-diesel
- VAB legde in 2011 duidelijk de nadelen en de vervuiling van een diesel bloot op redelijk korte afstanden, bvb Antwerpen-Brussel:
https://www.vab.be/nl/nieuws/2011/3/22/verdieselijking

De gemiddelde Belg rijdt 15000 km/ jaar.
(de eerste TSi van de VW Group bestond 2005, 5 jaar rijpen lijkt me genoeg)

- Met de nieuwe BIV en wegentaks in 2012 en duurdere dieselprijzen is dat in 2013 zelfs naar 30000 km/ jaar als omslagpunt. #Studie VAB 2013. En nog altijd 3,5 jaar voor de invoering van de LEZ Antwerpen. Langzaam moet het toch doordringen bij Jan modaal...

# https://www.vab.be/nl/nieuws/2013/4/7/budgettest-dieselwagen
# details: https://www.vab.be/~/media/vab/files/dossiers/vab-dossier_budgettest2013.ashx?la=nl
# http://www.autofans.be/nieuws/officieel/25622-dieselwagen-rendeert-pas-bij-30000-kmjaar
uiteraard kwam dat toen allemaal op het nieuws en stond in alle kranten, een hervorming van BIV en wegentaks is geen fait divers...
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #339 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 19:23:26 »
Tja en tijden veranderen, ondertussen of sinds pakweg 2010, bestaan er betrouwbare *directe injectie-benzines, dus benzines die nauwelijks meer verbruiken dan een diesel, en bovendien goedkoper dan diesels indien men minder dan 15000 km per jaar rijdt

Michel, soms vind ik het voor mezelf beter om eens te lachen met wat je hier verkondigt in plaats van me er druk over te maken, maar nu ga je wel mijlen te ver.

In het complexe debat rond technieken van verbrandingsmotoren en hun toekomst bezoeken vele mensen dit forum in de hoop er terzake enig waardevol houvast te vinden, en omdat ze weten dat het op dit forum de gewoonte is om, zeker als het over veiligheid en gezondheid gaat, de onderwerpen op een ernstige wijze te behandelen.

Het kan dan ook niet de bedoeling zijn dat jij hier benzinemotoren met direkte inspuiting, welke vele malen schadelijker zijn voor de gezondheid dan om het even welke andere techniek voor verbrandingsmotoren, als een aanvaardbaar alternatief komt voorstellen. Het maakt nog maar eens overduidelijk dat het milieu en de gezondheid bij jouw ongebreidelde strijd tegen de dieselwagens totaal geen rol spelen, integendeel.

Ik nodig de bezoekers van dit forum uit om even deze video (slechts 6 minuten) te bekijken. Voor diegenen die niet zo goed Duits verstaan, vat ik hier het voornaamste samen:

De emissies van een benzinemotor met direkte inspuiting zijn tot 10.000 maal hoger dan die van een oude dieselmotor met roetfilter. Deze benzinemotoren zijn daardoor uiteraard schadelijker voor de gezondheid dan moderne dieselmotoren; ze hebben als gevaarlijk neveneffect het duidelijk verhoogd aantal aan ultrafijne partikels, waarmee ze vele malen de Euro 5 norm voor diesels overschrijden. Zodoende zijn de benzinemotoren met direkte inspuiting de schadelijkste voor de gezondheid van alle technieken. Daarbij komt nog dat deze benzinemotoren voor de Euro 6 norm drie jaar uitstel kregen, tijdens dewelke ze tot 10 maal zoveel voor de gezondheid schadelijke stoffen mochten uitstoten als de dieselmotoren.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #340 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 20:15:21 »
Misschien net daarom dat ik hier al een tijdje probeer aan te tonen dat CNG een oplossing is voor de middellange termijn. CNG is de laatste ICE technologie die nu aanvaardbaar is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #341 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 21:34:06 »
Misschien net daarom dat ik hier al een tijdje probeer aan te tonen dat CNG een oplossing is voor de middellange termijn. CNG is de laatste ICE technologie die nu aanvaardbaar is.
... tot ze hun kar tegen cng draaien zoals ze bij diesel deden.  ;D

Heb het al eens gezet ...
Eerst "studies en onderzoeken" zodat 't goed en geloofwaardig overkomt, dan "subsidiëren en oversubsidiëren" om daarna kapot te belasten want dan blijkt na onderzoeken en studies dat 't slecht is ...
Voorbeelden genoeg van de overheid die als een goede huisvader wil overkomen om nadien zonder blikken of blozen 180° te draaien ...

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #342 Gepost op: donderdag 27 juli 2017 - 21:56:37 »
Citaat
@ Michel Je antwoordt naast de kwestie. Jij spreekt over recente ingespoten benzines die heel wat meer geld gaan kosten dan gewoon het ouder dieseltje op te rijden. Ze blijken dan volgens Jozef nog gevaarlijk vervuilend te zijn.

Svenn vat het volgens mij mooi samen:
Citaat
... tot ze hun kar tegen cng draaien zoals ze bij diesel deden.  ;D

Heb het al eens gezet ...
Eerst "studies en onderzoeken" zodat 't goed en geloofwaardig overkomt, dan "subsidiëren en oversubsidiëren" om daarna kapot te belasten want dan blijkt na onderzoeken en studies dat 't slecht is ...
Voorbeelden genoeg van de overheid die als een goede huisvader wil overkomen om nadien zonder blikken of blozen 180° te draaien ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #343 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017 - 00:42:13 »
Tja en tijden veranderen, ondertussen of sinds pakweg 2010, bestaan er betrouwbare *directe injectie-benzines, dus benzines die nauwelijks meer verbruiken dan een diesel, en bovendien goedkoper dan diesels indien men minder dan 15000 km per jaar rijdt

Michel, soms vind ik het voor mezelf beter om eens te lachen met wat je hier verkondigt in plaats van me er druk over te maken, maar nu ga je wel mijlen te ver.

In het complexe debat rond technieken van verbrandingsmotoren en hun toekomst bezoeken vele mensen dit forum in de hoop er terzake enig waardevol houvast te vinden, en omdat ze weten dat het op dit forum de gewoonte is om, zeker als het over veiligheid en gezondheid gaat, de onderwerpen op een ernstige wijze te behandelen.

Het kan dan ook niet de bedoeling zijn dat jij hier benzinemotoren met direkte inspuiting, welke vele malen schadelijker zijn voor de gezondheid dan om het even welke andere techniek voor verbrandingsmotoren, als een aanvaardbaar alternatief komt voorstellen. Het maakt nog maar eens overduidelijk dat het milieu en de gezondheid bij jouw ongebreidelde strijd tegen de dieselwagens totaal geen rol spelen, integendeel.

Ik nodig de bezoekers van dit forum uit om even deze video (slechts 6 minuten) te bekijken. Voor diegenen die niet zo goed Duits verstaan, vat ik hier het voornaamste samen:

De emissies van een benzinemotor met direkte inspuiting zijn tot 10.000 maal hoger dan die van een oude dieselmotor met roetfilter. Deze benzinemotoren zijn daardoor uiteraard schadelijker voor de gezondheid dan moderne dieselmotoren; ze hebben als gevaarlijk neveneffect het duidelijk verhoogd aantal aan ultrafijne partikels, waarmee ze vele malen de Euro 5 norm voor diesels overschrijden. Zodoende zijn de benzinemotoren met direkte inspuiting de schadelijkste voor de gezondheid van alle technieken. Daarbij komt nog dat deze benzinemotoren voor de Euro 6 norm drie jaar uitstel kregen, tijdens dewelke ze tot 10 maal zoveel voor de gezondheid schadelijke stoffen mochten uitstoten als de dieselmotoren.
Dat moderne directe injectie benzinemotoren zelfs veel meer deeltjes uitstoten dan diesels ontkent niemand, maar het is de schadelijkheid die telt en die blijft ook in 2012 onveranderd volgens WHO IARC. Directe injecties benzines, van de VW groep bvb, bestaan sinds 2005.

Die video van jou bewijst dus wetenschappelijk niets betreffende de schadelijkheid, het WHO en IARC van juni 2012 legt de verschillen tussen diesel- en benzineuitlaatgassen wel duidelijk bloot:

officieel persverslag, Engels: https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

Of dieseluitlaatgassen zijn sinds JUNI 2012 bewezen kankerverwekkend of classificatie Cat I (daarvoor 2A =waarschijnlijk kankerverwekkend) , terwijl benzineuitlaatgassen dezelfde classificatie sinds 1988 behouden of cat 2B mogelijk kankerverwekkend, dus overanderd.

Citaat
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkend

WHO: "Diesel is kankerverwekkend"

Op een bijeenkomst begin deze maand van internationale deskundigen van het Internationale Agentschap voor Onderzoek naar Kanker (IARC), dat deel uitmaakt van de World Health Organization (WHO), heeft de groep deskundigen dieseluitlaatgassen van de motor als kankerverwekkend voor de mens geklasseerd.

Hierdoor komt de uitstoot terecht in groep 1 en niet meer in groep 2A. Reeds in 1988 was waarschijnlijk dat de uitlaatgassen kankerverwekkend waren voor de mens, maar op basis van voldoende bewijs is nu duidelijk gesteld dat blootstelling geassocieerd wordt met een verhoogd risico op longkanker.

Voldoende gegevens
Het wetenschappelijk bewijs is grondig herzien door de werkgroep en de algemene conclusie was dat er voldoende gegevens zijn bij de mens voor de carcinogeniteit van dieseluitlaatgassen. De werkgroep vond voldoende bewijs dat dieseluitlaatgassen een oorzaak zijn van longkanker en heeft ook nota genomen van een positieve (beperkte) associatie met een verhoogd risico op blaaskanker.

De werkgroep concludeerde dat ook benzine-uitlaat (groep 2b) mogelijk kankerverwekkend is voor de mens, een bevinding die onveranderd is ten opzichte van de vorige evaluatie in 1989.

Blootgesteld aan verschillende uitlaatgassen
Grote populaties zijn blootgesteld aan dieseluitlaatgassen in het dagelijks leven door hun beroep of door de omgevingslucht. Zo worden mensen niet alleen blootgesteld aan auto-uitlaten, maar aan uitlaten van andere dieselmotoren van bijvoorbeeld dieseltreinen, schepen generatoren, toestellen, …

Ideale basis voor (inter)nationale regelgeving

Gezien de strenge en onafhankelijke beoordeling van door de werkgroep, hebben overheden en andere besluitvormers met deze bevindingen een waardevolle bewijsgrond waarop men milieunormen voor diesel en andere uitstoot van uitlaatgassen kan baseren. Ook kan het de brandstoffabrikanten blijven aansporen om hun doelstellingen met betreffende de technologie blijven aansturen.

Het verhogen van de aandacht voor het milieu in de afgelopen twee decennia heeft geleid tot regelgeving in Noord-Amerika, Europa en elders met strengere emissienormen voor zowel diesel- en benzinemotoren. Er is een sterke wisselwerking gekomen tussen normen, technologie en de aandrijftechniek.

Voor dieselmotoren vereiste dit wijzigingen in de brandstofsamenstelling zoals een duidelijke afname van het zwavelgehalte, veranderingen in het motorontwerp om de dieselbrandstof efficiënter te verbranden en de vermindering van de uitstoot door uitlaatgassen door de besturingstechniek.

Hoewel de hoeveelheid deeltjes sterk gereduceerd is, alsook de chemische samenstelling, is het niet duidelijk welke kwantitatieve en kwalitatieve veranderingen er zijn geweest die naar een beter volksgezondheid kunnen worden vertaald. Hiervoor is nog verder onderzoek nodig.

“Uitstoot en blootstelling sterk beperken”
Dr Christopher Portier, voorzitter van de IARC-werkgroep: "Het wetenschappelijk bewijs was dwingende en de conclusie van de werkgroep was unaniem: diesel uitlaatgassen van de motor zorgen voor longkanker bij de mens. Gezien de extra gezondheidseffecten van dieseldeeltjes, moet de blootstelling aan dit mengsel worden beperkt."

“Waarschijnlijk teken van meer”
Dr. Kurt Straif, hoofd van de IARC monografieën Program, gaf aan dat "de belangrijkste studies die hebben geleid tot deze conclusie waren in situaties waar werknemers in hoge mate waren blootgesteld. We hebben echter geleerd van andere kankerverwekkende stoffen, zoals radon, dat de eerste risicostudies bij bijzonder beroepsgroepen werden gevolgd door ook positieve bevindingen voor de algemene bevolking. Derhalve zijn maatregelen om blootstelling te verminderen voor werknemers en de gehele bevolking noodzakelijk."

“Maatregelen gegrond voor volksgezondheid”

Dr. Christopher Wild, directeur, IARC, zei dat "De IARC de taak heeft de bewijsgrond vast te stellen voor reglementaire besluiten op nationaal en internationaal niveau. Deze bevindingen zijn dan ook een krachtig signaal dat maatregelen gegrond zijn voor een goede volksgezondheid. Deze nadruk is wereldwijd nodig, onder meer bij de meer kwetsbare de bevolking in ontwikkelingslanden waar nieuwe technologie en beschermende maatregelen vaak lang niet voor handen zijn bij de technologische ontwikkeling."

"Bevoordeel diesel niet langer"

Naar aanleiding van de studie riep Brussels minister van Leefmilieu en Energie Evelyne Huytbroeck de federale regering op “om haar beleid van de diesel, die de grenzen laat zien, te verlaten. De federale overheid moet haar verantwoordelijkheid nemen en zorgen voor een duurzaam antwoord op dit probleem voor de volksgezondheid. Ze moet dan ook afstand doen van het voordeling beleid ten opzichte van de diesel en de verantwoordelijkheid te nemen van voor de fouten en burgers niet te gijzelen."

Meer details over de studie, vindt u in dit document.
https://www.iarc.fr/en/media-centre/pr/2012/pdfs/pr213_E.pdf

(Bron: IARC, Kabinet Huytebroeck)
Naast giftigere fijnstofdeeltjes stoot de dieselmotor ook nog eens veel meer NOx uit dan benzines, zie post 225 voor verschillen en veroorzaakte vroegtijdige sterftes:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4500.msg58998.html#msg58998

Oranje: NOx uitstoot dieselwagens, evolutie volgens euronormen, cijfer
Grijs: NOx uitstoot benzinewagens, evolutie volgens euronormen, cijfer
Het lijntje in de balk met het cijfer is de gedoogde grenswaarde naargelang euronorm-evolutie.

FEIT: Men weert (oude) diesels uit de steden, zelfs euro 3 diesels, terwijl elke euro 1 benzine geen probleem heeft een LEZ binnen te mogen.

Citaat
http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/uitlaatgassen-van-diesel-veroorzaken-longkanker/article-normal-58527.html

'Uitlaatgassen van diesel veroorzaken longkanker'

13/06/12 om 16:17 - Bijgewerkt om 16:17

"Uitlaatgassen van diesel veroorzaken longkanker bij mensen." Een nieuw rapport van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) windt er geen doekjes om.

Sinds 1988 stonden uitlaatgassen van dieselmotoren op de WHO-lijst van 'Waarschijnlijk kankerverwekkend'. Verschillende wetenschappelijke studies stelden echter vast dat het kankerverwekkende effect van diesel sterker is dan eerst gedacht. Een werkgroep van de Wereldgezondheidsorganisatie boog zich over alle resultaten. Haar conclusie was unaniem. Uitlaatgassen van diesel zijn ongetwijfeld kankerverwekkend, staat in haar rapport te lezen.

40 procent
De impact van dieseluitlaatgassen zijn inderdaad niet min. Mensen die er regelmatig mee in contact komen, zoals vrachtwagenchauffeurs of spoorwegarbeiders, hebben tot 40% meer kans om longkanker te krijgen. Bovendien lopen ze ook meer risico op blaaskanker. Dat plaatst de gassen in dezelfde categorie als plutonium en zonlicht.

Wat het effect is op mensen die in mindere mate blootgesteld worden aan de gassen, is niet geweten. "Voor de meeste kankerverwekkende stoffen is het risico groter, wanneer de blootstelling groter is. Bij een lagere blootstelling, is het risico ook lager", zegt dokter Kurt Straif, van het International Agency for Research on Cancer (IARC).

Preventie

Dat neemt niet weg dat de blootstelling aan dieseluitlaatgassen zo veel mogelijk beperkt moet worden. "Gezien de impact van de gassen op de gezondheid, moet de blootstelling eraan over de hele wereld beperkt worden", zegt dokter Christopher Portier, voorzitter van de IARC-werkgroep. "Wanneer er een risico is voor mensen die er vaak aan blootgesteld worden, is er ook een risico voor de hele bevolking", treedt Straif hem bij. "Er moeten dus maatregelen genomen worden."

Ook de ontwikkelingslanden verdienen aandacht, vindt dokter Christopher Wild van het IARC. "Daar duurt het anders te lang om nieuwe technologieën en beschermingsmaatregelen in te voeren."

Benzine

Het rapport heeft het ook kort over de schadelijkheid van benzine-uitlaatgassen. Die werden in 1989 op de lijst van 'Mogelijk kankerverwekkend' geplaatst. De WHO past die inschatting in haar recentste rapport niet aan. (GM)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 juli 2017 - 02:22:01 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #344 Gepost op: zaterdag 29 juli 2017 - 01:43:17 »
Citaat
@ Michel Je antwoordt naast de kwestie. Jij spreekt over recente ingespoten benzines die heel wat meer geld gaan kosten dan gewoon het ouder dieseltje op te rijden. Ze blijken dan volgens Jozef nog gevaarlijk vervuilend te zijn.
En jij antwoord helemaal niet op mijn vraag.

Directe injectie benzines stoten veel meer deeltjes uit dan indirecte injecties, maar desondanks is de diesel nog altijd veel vervuilender, anders zouden ze de die moderne benzines toch uit de steden weren nietwaar?

Dan rij je betrouwbaar dieseltje toch gewoon op.

Natuurlijk kun je ook een wat oudere indirecte injectie benzine kopen, als je meer waarde aan milieu hecht dan aan minimaal verbruik. Keus in overvloed.

Citaat
Svenn vat het volgens mij mooi samen:
Mooi, dan is jouw probleempje toch opgelost.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 juli 2017 - 01:52:14 door Michel »
© Koning Willem I