Auteur Topic: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?  (gelezen 100637 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Waarvoor is een dieselpersonenwagen echt nog nodig ?
« Reactie #255 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 20:56:03 »
Kan men dag en nacht niet opladen thuis en ook op het werk niet, dan leeft je werkgever of die werkgever van je vrouw nog in de 19e eeuw en heeft nog nooit gehoord dat er werknemers kunnen zijn die met een E-wagen rijden.
Michel .... hoe vaak heb ik het nu al niet geschreven, dat de werkgever bij een boer de gelegenheid gekregen heeft de wagen te parkeren ?  En dat dat ergens in the middle of nowhere is ?  En dat net dàt één van de redenen is waarom we die vrachtwagen daar parkeren ?  Namelijk omdat we daar niemand tot last zijn.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #256 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 21:02:16 »
Kan men dag en nacht niet opladen thuis en ook op het werk niet, dan leeft je werkgever of die werkgever van je vrouw nog in de 19e eeuw en heeft nog nooit gehoord dat er werknemers kunnen zijn die met een E-wagen rijden.
Michel .... hoe vaak heb ik het nu al niet geschreven, dat de werkgever bij een boer de gelegenheid gekregen heeft de wagen te parkeren ?  En dat dat ergens in the middle of nowhere is ?  En dat net dàt één van de redenen is waarom we die vrachtwagen daar parkeren ?  Namelijk omdat we daar niemand tot last zijn.
OK Bert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juli 2017 - 21:20:00 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #257 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 22:10:52 »
Als dieseluitstoot zo schadelijk is voor de luchtkwaliteit had de overheid dat al veel vroeger moeten aanpakken.
Nu wil men snel-snel van diesels af en de gewone mensen betalen het gelag.
De meeste mensen zijn geen autofreaks, rijden gewoon met een auto die hen goed past en zijn zich vaak niet bewust van de milieu-impact.
De meeste mensen zijn daar echt niet mee bezig tot op een dag, veel te laat natuurlijk, dat de overheid botweg beslist dat diesels geweerd moeten worden op zeer korte termijn.
Jan modaal mag zelfs zijn ouder, maar betrouwbaar dieseltje niet 'op' rijden en krijgt er quasi niets meer voor op de tweedehandsmarkt.

Dank u, overheid, voor het slecht informeren en voor het 'te laat' inplannen van uw milieumaatregelen.
Jullie wisten het toch al zo lang.
Gaat u, overheid, de mensen die schade lijden omdat ze hun ouder karretje, waar ze niets meer voor krijgen, niet mogen 'op' rijden, vergoeden?
Gaat u, overheid, eens uitrekenen wat de milieu-impact is van het produceren van een nieuwe wagen?
Gaat u, overheid, eens meten welke uitstoot vrachtwagens produceren op de ring van Antwerpen in vergelijking met een klein aandeel oudere personenwagens?
Kunt u, overheid eens uitleggen waarom volle bak mag gereden worden op de ring met vervuilende diesels en niet meer op de vlak naast gelegen singel?
Kunt u, overheid, vlotte verbindingen garanderen met het openbaar vervoer naar het centrum met gratis parkings?
Zal u, overheid, elk afzonderlijk, per stad milieuheffingen vragen? (Mechelen, Gent, enz. ieder zijn eigen regelingen)
Waarom, overheid, hebben jullie vroeger diesels aangemoedigd, om ze nu weer af te straffen?
En, overheid, wie vervuilt het meest? Een iets ouder dieseltje (eco 3) dat eens sporadisch naar Antwerpen komt of een eco 4 die daar een hele dag rondtoert?

Er is hier allemaal nogal kortzichtig en zwart-wit over nagedacht.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #258 Gepost op: dinsdag 18 juli 2017 - 22:49:39 »
Als dieseluitstoot zo schadelijk is voor de luchtkwaliteit had de overheid dat al veel vroeger moeten aanpakken.
Waarom de schuld enkel bij de overheid leggen?

In veel landen heeft men de dieselpersonenwagen in toom gehouden, of helemaal niet toegelaten, maar niet daar waar geld belangrijker is dan de gezondheid:

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/12/zo-raakte-europa-verslaafd-aan-diesel-1597706-a1291378

http://www.huffingtonpost.fr/2013/03/04/diesel-france-taxe-fiscalite-psa-pollution-montebourg_n_2804743.html
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 juli 2017 - 23:03:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #259 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 00:34:30 »
Leerrijk filmpje ...
You're missing my point ... en dat is wat is dus in mijn bericht wil aangeven ...
Je antwoord niet op mijn uitleg, enkel aangeven met filmpje en linken hoe fout ik toch bezig ben, maar dat had ik al door.
Dus ja, ik weet dat ik fout bezig ben (op milieubasis), maar voor 't moment geef ik er niets om en dit vanwege allerhande redenen.

En ja, je hebt gelijk dat benzine en diesel slecht zijn voor mens en milieu maar er is voor mij alleszins geen waardig alternatief om de benzine-auto te vervangen door een elektrische. Daar ben ik niet de enige in maar dat is blijkbaar (nog) niet doorgedrongen als ik (onder andere) je conversatie met Bert hierboven las.
Voor jou, JC en nog vele anderen is de elektrische auto wel mogelijk, proficiat daarvoor en jullie passen jullie daaraan aan.

Wat mij betreft :
Woonwerk (36km H/T, Burcht > Kallo thv Terminal kaai1700, JC weet dat wel :) ) is enkel voor mij met auto of moto te doen.
GEEN openbaar vervoer daar gezien (ooit), laat staan op de uren die ik werk (6-14-22, soms WE en nachten)
Fiets ben ik veel te lui voor en op sommige punten zijn het onderweg zelfmoordbaantjes ...

Ik zeg dus vooral NIET dat elektrische auto's bij voorbaat slecht zijn, enkel dat 't nu niet voor mij is weggelegd.
Ze hebben hun voor- en nadelen, net zoals auto's op benzine, diesel, cng, lpg, hybride, ... die hebben, maar dat wil jij blijkbaar niet (meer) zien.

Offline svenn

• Gevorderde
« Reactie #260 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 00:55:07 »
Citaat van: svenn
(...)BTW : paar dagen geleden trouwens een Tesla (model X, rode kleur, nr-plaat 1-PUX-xxx) in panne op een vab-camion voorbij gereden op de expresweg E34 richting A'pen.
Mss iemand die je kent ? Wsl elektrische panne want geen schade rondom door een ongeval.
Mss kent JC dat voertuig, een rode Model X zal wel heel zelden zijn.
Lang zal die wagen daar niet staan hoor, maak je maar geen zorgen.  ;)
Die X is idd de eerste rode Tesla die ik zag, tevens de 1e Tesla X.
Alle anderen waren witte, zwarte of grijze Tesla S-modellen.

Ik zette het er maar bij, de Teslarijders zijn nog in de minderheid en mogelijk kon iemand die kennen, al dan niet via een Tesla-forum oid.

Hopelijk voor de eigenaar duurt het niet al te lang voor de reparatie, da's zo voor iedere pech-auto hé ? :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #261 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 00:59:24 »
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/12/zo-raakte-europa-verslaafd-aan-diesel-1597706-a1291378

Ik lees in dat artikel:

Citaat
Tot dan toe zijn dieselauto’s vieze, trage, lawaaierige auto’s die niet willen starten in de winter. In Amerika en Azië hoeven ze ze niet.
Maar eind jaren 80 gaat Volkswagen TDI-motoren maken, waarin de brandstof direct de verbrandingskamer in wordt gespoten.

Volgens de auteur waren dus dieselauto's tot het einde van de jaren 80 trage, lawaaierige auto's die niet wilden starten in de winter. Je moet wel een Hollander zijn om zoveel leugens in één zin uit te kramen.

Traag? Ik heb een Mercedes 300 Turbodiesel W123 (1975 tot 1986) gehad, en haalde vlot 180 km/h.

Lawaaierig? Rijd eens met zo een wagen mee tegen 180 km/h, en rijd daarna eens mee in een 2CV tegen 100 km/h, je zult dan weten wat lawaaierig is. Trouwens, je moet eens met geopende motorkap luisteren naar de dieselmotor van mijn Mercedes 200 D W123 en naar een dieselmotor met direkte injectie. Deze laatste is véél lawaaieriger, het is ongelooflijk hoe ze hem langs alle kanten moeten kapselen om zijn geluid nog enigszins aanvaardbaar te houden.

Niet starten? Een diesel in goede staat start altijd probleemloos, ook bij -20° C. Vroeger geraakten er dan een aantal na enkele kilometers niet meer verder omdat de parafine van de diesel gestold was in de brandstoffilter, en de diesel toen nog niet winterbestendig was zoals nu. Al naar gelang de constructeur volstond het om wat normale benzine of petroleum bij de diesel te doen, en dan had je dat probleem nooit.

Werkelijk om het even welke onzin wordt door de fanatieke tegenstanders van de dieselwagens verkondigd. Met enige zinvolle technische gedachtenwisseling heeft het niets meer gemeen.

Als we Michel zouden geloven, zijn dieselrijders regelrechte misdadigers. Als we dan nog geen elektrische wagen willen kopen, zouden we maar naar een benzinemotor moeten overstappen. Michel, jij legt steeds de nadruk op de gevaren van de fijnste stofdeeltjes. Ik hoop dat je dan toch weet dat op dat vlak moderne benzinewagens met direkte inspuiting veel gevaarlijker zijn dan oudere benzinemotoren. https://www.youtube.com/watch?v=ilmN-zmYbuU. Maar dat is geen probleem, het enige dat telt is dat het geen dieselmotor is.

Stel dat een niet onbelangrijk gedeelte van de dieselrijders zich er door de paniekvoetbal tegen de diesel laat toe overhalen om hun diesel voortijdig van de hand te doen. Waar gaan die karretjes naartoe, Michel? Niet naar de schrootpers zolang de overheid daarvoor geen aanzeinlijke premie uitkeert. Juist, naar Afrika. En de Afrikanen gaan er zich over verheugen dat ze voortaan al wat jongere diesels kunnen importeren. Want daar gaan die diesels nog heel vele jaren rondrijden. Wat doen wij dan? Juist, onze kankerverwekkende voertuigen uitvoeren naar arme landen. Het milieu houdt immers op aan de Europese grenzen, en dat de Afrikanen kanker krijgen is helemaal niet zo erg. Toch mooi van ons hé.

Wat die kanker betreft, ga ik mijn persoonlijk standpunt geven. Als de dokter mij morgen zegt dat ik kanker heb en nog hooguit 6 maanden te leven heb, dan maakt het mij totaal niets uit wat die kanker veroorzaakt heeft en of ik 1% of 99% kans had om kanker te krijgen: dood is dood, voor mij is het dan voorbij, maar het ergste is het dan voor mijn echtgenote.

Ik vind het jammer, Michel, dat je niet het minste begrip opbrengt voor de gefundeerde argumenten van de rijprof en Bert. Je wil niet inzien dat een elektrische wagen voor vele mensen nog altijd heel wat nadelen inhoudt in vergelijking met een benzine- of dieselwagen.

En dan de hamvraag: Michel, waarom rijd jij nog niet met een Tesla, nu ze toch zo goedkoop geworden zijn en het geringe rijbereik voor jou totaal geen rol speelt? Waar wacht je op?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #262 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 01:05:51 »
En ja, je hebt gelijk dat benzine en diesel slecht zijn voor mens en milieu maar er is voor mij alleszins geen waardig alternatief om de benzine-auto te vervangen door een elektrische.

En dat geldt momenteel nog voor heel vele automobilisten.

Citaat
Voor jou, JC en nog vele anderen is de elektrische auto wel mogelijk, proficiat daarvoor en jullie passen jullie daaraan aan.

Waarbij JC en Steve, ondanks hun enthousiasme, veel genuanceerder zijn dan Michel (wat niet moeilijk is).

Citaat
Ze hebben hun voor- en nadelen, net zoals auto's op benzine, diesel, cng, lpg, hybride, ... die hebben, maar dat wil jij blijkbaar niet (meer) zien.

Niet meer? Ik herinner mij niet dat hij ze ooit heeft willen zien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #263 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 10:18:46 »
Excuseer voor beide links die ik gepost heb.   ;D
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #264 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 11:51:33 »
Hoe je het ook draait of keert een dieselwagen is vervuilend. Men heeft ze zwaar gepromoot om de CO2-uitstoot omlaag te halen en niets meer. Elektrische wagens stoten niets uit. De uitstoot van de elektrische wagens gebeurt aan de elektriciteitscentrales en kan daar veel makkelijker beheerst worden dan aan elke uitlaat. Het is zelfs mogelijk om de CO2 uit de verbrandingsgassen van de centrale te halen, iets wat Noorwegen al doet! Bovendien hoeft die elektriciteit niet uit een fossiele centrale te komen, windmolens, PV, waterkracht, ... kan ook gebruikt worden. Vooral op het gebied van de photo-voltaïsche cellen is er al veel winst geboekt. Een zonnepaneel haalt tegenwoordig makkelijk een rendement van 20% en het kan nog een pak hoger (experimenteel gaat men al boven de 40%).
De milieuwinst van een elektrische wagen is groot. Natuurlijk wordt het internet overspoeld door bedenkelijke studies die de elektrische wagen als zeer vervuilend willen bestempelen. Een grondige lezing ervan laat je snel de tekortkomingen of zelfs leugens van deze studies vinden.
Er blijven momenteel nog twee bezwaren. Het eerste is de prijs. Binnen zeer korte termijn zal dit opgelost zijn en zullen er elektrische wagens voor een aanvaardbare prijs beschikbaar zijn. Trouwens men mag niet enkel naar de aankoopprijs kijken. Zelfs al ligt die een pak hoger bij een EV, de gebruikskost is een pak lager, vooral door het lager onderhoud en lagere brandstofkost.
Het tweede bezwaar is het bereik. Ook dat zal op zeer korte termijn opgelost zijn. Waar een 5-tal jaar geleden een EV typisch 100 à 200 km ver geraakte staan er nu modellen aan te komen die vlot over de 400 km gaan, 500 km ligt binnen bereik. Tesla was het eerste merk dat een grotere range kon aanbieden. Ondertussen lukt het andere merken ook zoals GM, Renault, ...

Wil je echt niet elektrisch rijden dan is er nog altijd een milieuvriendelijke optie, nl. CNG. CNG-wagens zijn bij de meeste merken beschikbaar en rijden zeer aangenaam. Ze zijn stiller, goedkoper in het gebruik en milieuvriendelijker. Je kan ze snel tanken aan de ondertussen vele CNG-stations. Zie je de elektrische wagen nog niet zitten omwille van prijs, range en laadtijd, koop dan een CNG-wagens. Wanneer je hem binnen 5 à 10 jaar verkoopt zijn de bezwaren van de elektrsiche wagen weggewerkt!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #265 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 15:31:24 »
Trouwens men mag niet enkel naar de aankoopprijs kijken. Zelfs al ligt die een pak hoger bij een EV, de gebruikskost is een pak lager, vooral door het lager onderhoud en lagere brandstofkost.

Allemaal goed en wel, maar je moet die hogere aankoopprijs kunnen ophoesten hé. En daarna verlies je tijdens al die jaren intresten op het geïnvesteerde spaargeld of betaal je intresten op het geleende geld.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #266 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 17:40:11 »
Trouwens men mag niet enkel naar de aankoopprijs kijken. Zelfs al ligt die een pak hoger bij een EV, de gebruikskost is een pak lager, vooral door het lager onderhoud en lagere brandstofkost.

Allemaal goed en wel, maar je moet die hogere aankoopprijs kunnen ophoesten hé. En daarna verlies je tijdens al die jaren intresten op het geïnvesteerde spaargeld of betaal je intresten op het geleende geld.

1 - Intrest op het verschil in spaargeld? Dat zal de moeite niet zijn, intrest is pakweg gemiddeld 0,5%
https://www.spaargids.be/sparen/spaartarieven.html

op € 15.000 is 0,5 % = € 75/jaar of wslk veel minder dan de inflatie.
Een volle tank per jaar...

2. - Ook intresten op eventueel extra geleend geld is relatief zeer weing, omdat de intresten nu eenmaal zo laag staan:

ca € 300 totale intrest indien je 15000 € op 36 maanden afbetaald.
ca € 500 totale intrest indien je 15000 € op 60 maanden afbetaald.
bron: https://www.spaargids.be/sparen/vergelijk/autolening.html

Wat wel de moeite nog kan zijn is het jaar van inschrijving, bvb de Vlaamse premie:
Citaat
Cataloguswaarde van 31.000 euro tot 40.999,99 euro
2017: 3500 €
2018: 2500 €
2019: 1500 €
2020: 0 €
https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-nieuwe-elektrische-wagen-wagen-op-waterstof
bvb tussen een inschrijving in december 2017 of januari 2019 ligt 2000 €...
2020 en later worden wel wat goedkopere E-wagens verwacht, en vooral meer keus, maar men mist wel €2500 premie tov 2018 bvb.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 juli 2017 - 18:14:17 door Michel »
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #267 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 19:34:02 »

Dat klopt! Maar misschien kan het interessant zijn om een gedeelte van het geld te lenen, zeker zoals Michel al vermelde door de lage interesten.

Maar ik herhaal mijn punt. Heb je het geld niet voor een elektrische wagen dan is er een alternatief. Rij je weinig km per jaar is een benzine gunstiger. Rij je veel kilometers is een CNG-wagen de betere keuze. De diesel is de vervuilend om het nog lang vol te houden.

Diesel motoren zullen nog een tijdje een noodzakelijk kwaad zijn, vooral dan in de transportsector, maar ook daar komt de elektrische truck eraan. Trouwens, CNG-truckes bestaan ook!

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #268 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 22:14:19 »
Volledig akkoord met de visie voor de toekomst. Maar wat gedaan met het heden, nu?
Er rijden nu eenmaal veel diesels rond in België. Wat moeten we daarmee? Weggooien of naar Afrika exporteren?
Waarom is men (de overheid) niet 'eerder' begonnen met de mensen te informeren en diesels te ontmoedigen?

Citaat van: Michel
Waarom de schuld enkel bij de overheid leggen?
In veel landen heeft men de dieselpersonenwagen in toom gehouden, of helemaal niet toegelaten, maar niet daar waar geld belangrijker is dan de gezondheid
Wie is in deze zin 'men', de overheid toch.
In België heeft de overheid vroeger de diesels aangemoedigd om ze nu zwaar af te straffen.
Dus mensen kochten massaal diesels (meer dan 65 % van het wagenpark) en nu moeten die plots allemaal zo snel mogelijk verdwijnen.

De overheid reageert schromelijk laat en schiet hier dus duidelijk te kort. Wie anders?
Jan modaal is de pineut.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #269 Gepost op: woensdag 19 juli 2017 - 22:49:10 »
1 - Intrest op het verschil in spaargeld? Dat zal de moeite niet zijn, intrest is pakweg gemiddeld 0,5%

Michel, we hebben het hier over TOC (total cost of ownership). Dan praten we niet alleen over wagens die voor 3 jaar geleased worden. Auto's worden als maar ouder tegen dat ze op het autokerkhof belanden. Voor België was dat in 2001 12,9 jaar, in 2014 al 15,1 jaar, intussen evolueren we naar 18 jaar. Wat garandeert jou dat de intresten nog zo lang zo abnormaal laag gaan blijven als nu? Of heb je ook op financieel vlak een glazen bol?