https://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/12/zo-raakte-europa-verslaafd-aan-diesel-1597706-a1291378
Ik lees in dat artikel:
Tot dan toe zijn dieselauto’s vieze, trage, lawaaierige auto’s die niet willen starten in de winter. In Amerika en Azië hoeven ze ze niet.
Maar eind jaren 80 gaat Volkswagen TDI-motoren maken, waarin de brandstof direct de verbrandingskamer in wordt gespoten.
Volgens de auteur waren dus dieselauto's tot het einde van de jaren 80 trage, lawaaierige auto's die niet wilden starten in de winter. Je moet wel een Hollander zijn om zoveel leugens in één zin uit te kramen.
Traag? Ik heb een Mercedes 300 Turbodiesel W123 (1975 tot 1986) gehad, en haalde vlot 180 km/h.
Lawaaierig? Rijd eens met zo een wagen mee tegen 180 km/h, en rijd daarna eens mee in een 2CV tegen 100 km/h, je zult dan weten wat lawaaierig is. Trouwens, je moet eens met geopende motorkap luisteren naar de dieselmotor van mijn Mercedes 200 D W123 en naar een dieselmotor met direkte injectie. Deze laatste is véél lawaaieriger, het is ongelooflijk hoe ze hem langs alle kanten moeten kapselen om zijn geluid nog enigszins aanvaardbaar te houden.
Niet starten? Een diesel in goede staat start altijd probleemloos, ook bij -20° C. Vroeger geraakten er dan een aantal na enkele kilometers niet meer verder omdat de parafine van de diesel gestold was in de brandstoffilter, en de diesel toen nog niet winterbestendig was zoals nu. Al naar gelang de constructeur volstond het om wat normale benzine of petroleum bij de diesel te doen, en dan had je dat probleem nooit.
Werkelijk om het even welke onzin wordt door de fanatieke tegenstanders van de dieselwagens verkondigd. Met enige zinvolle technische gedachtenwisseling heeft het niets meer gemeen.
Als we Michel zouden geloven, zijn dieselrijders regelrechte misdadigers. Als we dan nog geen elektrische wagen willen kopen, zouden we maar naar een benzinemotor moeten overstappen. Michel, jij legt steeds de nadruk op de gevaren van de fijnste stofdeeltjes. Ik hoop dat je dan toch weet dat op dat vlak moderne benzinewagens met direkte inspuiting veel gevaarlijker zijn dan oudere benzinemotoren.
https://www.youtube.com/watch?v=ilmN-zmYbuU. Maar dat is geen probleem, het enige dat telt is dat het geen dieselmotor is.
Stel dat een niet onbelangrijk gedeelte van de dieselrijders zich er door de paniekvoetbal tegen de diesel laat toe overhalen om hun diesel voortijdig van de hand te doen. Waar gaan die karretjes naartoe, Michel? Niet naar de schrootpers zolang de overheid daarvoor geen aanzeinlijke premie uitkeert. Juist, naar Afrika. En de Afrikanen gaan er zich over verheugen dat ze voortaan al wat jongere diesels kunnen importeren. Want daar gaan die diesels nog heel vele jaren rondrijden. Wat doen wij dan? Juist, onze kankerverwekkende voertuigen uitvoeren naar arme landen. Het milieu houdt immers op aan de Europese grenzen, en dat de Afrikanen kanker krijgen is helemaal niet zo erg. Toch mooi van ons hé.
Wat die kanker betreft, ga ik mijn persoonlijk standpunt geven. Als de dokter mij morgen zegt dat ik kanker heb en nog hooguit 6 maanden te leven heb, dan maakt het mij totaal niets uit wat die kanker veroorzaakt heeft en of ik 1% of 99% kans had om kanker te krijgen: dood is dood, voor mij is het dan voorbij, maar het ergste is het dan voor mijn echtgenote.
Ik vind het jammer, Michel, dat je niet het minste begrip opbrengt voor de gefundeerde argumenten van de rijprof en Bert. Je wil niet inzien dat een elektrische wagen voor vele mensen nog altijd heel wat nadelen inhoudt in vergelijking met een benzine- of dieselwagen.
En dan de hamvraag: Michel, waarom rijd jij nog niet met een Tesla, nu ze toch zo goedkoop geworden zijn en het geringe rijbereik voor jou totaal geen rol speelt? Waar wacht je op?