Auteur Topic: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik  (gelezen 13221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 21 februari 2015 - 14:23:27 »
Joriske weet dat Febiac zich met de zaak moeit, dat Renault zich met de zaak moeit en dat grote lobby groepen met miljoenen euros budget zich met de zaak moeien. En Joriske weet dat de grote miljardenbusiness van de autoindustrie wil vermijden dat er een veroordeling komt. Het is vechten tegen de bierkaai. Om tenminste een kans te maken, is Vermassen ingeschakeld. Met een gewone huis- tuin en keukenadvocaat heb je bij voorbaat verloren. Het punt is dat je moet proberen want het verschil tussen echt en fictief verbruik loopt op met de jaren. Wat verbruik betreft was er een vergelijking tussen de Touran (om en bij de 6 liter geloof ik) en de Grand Scenic (4,5 liter stadscyclus dus), en de overweging was dat 1,5 liter per 100 km en 15.000 kilometer per jaar, een 225 liter verschil maakt. Je kan zeggen wat je wilt, maar als je meerdere jaren rijdt met de wagen komt dat op een aardig bedrag verschil. Als koper ga je op de brochures af en de getallen die erin staan, dat is normaal. En het is normaal dat je kiest voor het laagste verbruik. Als dat dan niet zo blijkt te zijn, dan vind ik dat je 100% recht in je schoenen staat om hier een zaak van te maken.

Inazuma:
1. De factoren die meespelen hebben hun belang, voorzeker en dat is de verdediging van Renault samengevat. Maar enerzijds heb je een grote vloot van wagens zoals Spritmonitor en TravelCard (die van werkelijkverbruik.nl) en over een grote steekproef van wagens gezien, komt steeds een verbruik van 6,5 liter naar voren. Met een mix van alles. 6,5 liter (gemiddeld) wijkt erg ver af van 4,5 liter (maximaal volgens Renault). Ik vind dat alleszins onaanvaardbaar zulke afwijking.

2. Je gaat me niet vertellen dat Renault geen steekproef had kunnen doen met de werkelijke wagen. Het feit dat men bewust wijzigingen aanbrengt die de resultaten verbeteren, verregaande ingrepen maakt
dat de wagen die getest wordt niet representatief kan zijn voor de wagen die verkocht wordt. Die manipulaties en het feit dat ze ze doen terwijl ze even goed gewoon de wagen zelf kunnen nemen zonder wijzigingen, toont onomstotelijk de intentie om te misleiden aan. Het is bewust gedaan. De WMPC is net opgesteld omdat de wetgever wilt dat de verkoper/fabrikant de juiste en essentiele kenmerken correct meldt aan de koper voor de aankoop. Er is een informatieplicht. Juridisch is hier geen speld tussen te krijgen, voor wat de consumenten betreft.

3. Joriske heeft een laag verbruik op de snelweg en Joriske baseert zich op de boordcomputer van Renault. Joriske heeft heel veel testen gedaan met de wagen. Op snelwegen tegen 100 per uur op cruise control, E19, E40, E17 en E313. En op 1110 en 120 op cruise control. Alle testen met lange afstand records voor wagens worden ook gedaan met wagens die een constante snelheid aanhouden en op vlakke weg. Constante snelheid en vlakke weg geven het beste verbruik bij een bepaalde snelheid, 70, 90, 120 dat hangt van het model af denk ik. Ik herinner me een lange afstand test met een Audi waar gekeken werd naar hoelang 1 tankinhoud meeging. Wel deze wagen reed steeds aan 70 km per uur, zo weinig mogelijk optrekken en afremmen. Om terug te komen op de snelweg, volgens de meting die Renault zelf doet in de wagen, dus wat op het dashboard komt, is het verbruik op snelwegen aanzienlijk lager. 5 liter per 100 km is haalbaar. Ik rijd veel met mijn eigen wagen van een Duits merk, die beloofde mij een verbruik van 5,5 liter per 100 km. Wel als ik over de E19 reed (zelfs met wat kleine wegen naar de E19 en kleine wegen na de E19), haalde ik volgens de boordcomputer 4,4 tot 4,6 liter per 100 km. Aan de pomp, noteerde ik de tank hoeveelheid en 4,5 liter komt ongeveer op 5 liter per 100 km. Op gewestwegen en stadsverkeer gemengd was het meestal rond de 6 liter per 100 km wat 6,5 was als je meet wat je tankt. Met een mix van snelweg en stadsverkeer kwam ik op ongeveer 10% meerverbruik. Met mijn eigen versie van ecodriving. Als ik niet bompa rijstijl reed was het verbruik hoger. Wat mij betreft was dit geen slechte situatie, en ik heb nooit vakantiereizen gedaan met die wagen, steeds het vliegtuig. Ik voelde me alleszins niet bedrogen. Bij Renault voelde ik me wel degelijk bedrogen. Tot slot, pulse en glide kan je geen normale manier van rijden noemen, gewoon constante snelheid op cruise control wel. Als je uiteindelijk de wagen uit vitesse zet en gewoon voort duwt zal uw verbruik heel erg laag zijn, maar dat kan men nooit verkopen als normaal rijdgedrag. Ik blijf erbij dat de beste indicatie van verbruik, statistisch gezien, travelcard en spritmonitor is.

4. Ik geloof dat een veroordeling niet allen moeilijk is door de sector die zijn hele gewicht er tegenaan gooit. Ook de gerechtsexpert die de zaak moest onderzoeken deed absoluut niet wat hem was opgedragen door de rechter. Ik som op:
- Bepaalde zaken weigerde hij te onderzoeken.
- Hij deed geen onderzoek, vroeg geen enkel document op bij Renault. Alles wat ze zeiden, hoe ridicuul ook, nam hij aan als waar. Hij had nochtans de opdracht om zaken te mogen opvragen.
- Onderdelen die losgekomen waren, begon hij zelf terug te monteren. Waarna ze een paar dagen na de expertise gewoon er terug afvielen.
- De airco werd gemeten in stilstand dus als de airco maximaal kon draaien. Normaal als je gas geeft wordt de compressor beperkt en bij planche zelfs volledig afgelegd.
- Het verbruik heeft hij niet gemeten op een correcte wetenschappelijke wijze, hij nam enkel een foto van de boordcomputer.
- De foutcodes die werden uitgelezen, die werden uitgelezen door Renault zelf. Er waren 5 ersntige fouten die uitgelezen werden. De garage zei dat ze ze niet konden
uitprinten en enkele dagen later wel zouden opsturen. Dus de beklaagde mag de bewijsstukken enkele dagen bijhouden. De expert maakte geen foto's van de fout boodschappen
en bijhorende km stand. Bv de faling van de spanningsregelaar kwam qua kilometer stand exact overeen met onze melding van reset van de console. Dat feit is niet meer
terug te vinden in het verslag. Ook zijn maar drie van de 5 ernstige fouten in het verslag geraakt, twee werden op misterieuze wijze verzwegen.Ondanks beloftes dat de eisende partij kopie
zou krijgen van de uitgelezen fouten, hebben ze die nooit overgemaakt. Antex expertise bureau zou de eisende partij bijstaan en eiser vroeg hen fotos te maken van de foutcodes
tijdens de expertise maar de "expert" van Antex kreeg op dat moment telefoon en begon wat afspraken telefonisch te regelen zodat hij de uitlezing helemaal niet bijwoonde.
- In eerste instantie had de gerechtsexpert een verslag opgesteld waar hij een verkeerd model van wagen (met merkbaar hoger verbruik) citeerde. Na het wijzen op zijn fout
paste hij het model aan maar hield de onjuiste en veel hogere officiele verbruikscijfers uit de brochure. Ook Antex liet na om de feiten na te kijken en ging ook uit
van de fouten van de gerechtsexpert. Antex werd aldus ruim verloond voor een verslag vol met fouten.
- De gerechtsexpert hanteerde steeds een verbruik van 5,4 liter ipv de correcte 4,5 liter. Zelfs nadat hij driemaal gewezen werd op zijn fout, legde hij toch een verslag
neer bij de rechtbank alsof de brochure cijfers 5,4 liter waren.
- De test van de airco tijdens de proefrit toonde aan dat de temperatuur in de wagen 30 graden was, de airco op 22 stond en dat er niet gekoeld werd.
Renault zei toen dat de arico op LO moest gezet worden (dwz onder 15 of 16 graden) en dan begon de airco wel te koelen. Maar van deze vaststellingen
werd niets opgenomen in het verslag van de gerechtsexpert. Het bewijst nochtans dat de airco die de temperatuur automatisch moet regelen,
alleen als manuele airco kan gebruikt worden. Als men een automatische belooft in de brochure moet ze verdorie automatisch zijn.
- De GPS die vastliep werd door Renault uitgelegd als een probleem met de SD kaart. De gerechtsexpert nam dat gewoon over. Nochtans is
dit geen bewijs. Renault wou ook geen uitleg geven hoe het komt dat de GPS vastloopt op een SD kaart die notabene van hen zelf is.
Ik wil een beschrijving van wat er gebeurt technisch gezien om zeker te zijn dat het probleem gekend is en op te lossen is. Maar Renault
heeft nooit enige uitleg noch bewijs geleverd van het probleem van het vastlopen van de GPS. Niet tegenstaande de gerechtsexpert een
mandaat had om het probleem na te gaan of meer info te vragen liet hij dit na.
- Tijdens het uitlezen van de foutcodes en toen bleek dat de problemen met de spanningsregelaar overeenkwamen met de klacht
van de eiser. Toen begon de chef van de macaniciens bedreigingen te uiten aan het adres van de eiser, Seffes plak ik u tegen de muur
en ander fraais. De gerechtsexpert werd gevraagd om deze bedreigingen te noteren omdat hij in deze getuige was. Maar hij heeft
dat nooit op papier gezet, wat Renault toevallig goed uitkwam.
- Tot slot citeerde de gerechtsexpert in zijn officieel verslag een website die de Renault Megane besprak. Zonder bronvermelding.
Na enig naspeurwerk bleek het om een citaat van de website autogetest.nl te gaan. De Renault Megane bleek volgens de website
een correct verbruik te hebben. Maar de Renault Megane is niet te vergelijken met de Grand Scenic. De vraag is waarom de "onafhankelijke"
expert Renault ter wille wou zijn door een verkeerde wagen te citeren? Temeer daar de correcte wagen wel degelijk op diezelfde website besproken
werd en die een verbruik van 1 op 13,2 aangaf voor stadsverkeer, zijnde 7,5 liter exact wat eiser beweerde. Dit laatste punt dat ik aanhaal
is uitermate belangrijk, en geeft aan hoe het officiele verslag van de gerechtsexpert op allerlei -soms absurde- manieren het gelijk
van Renault wou bewijzen. Dat is totaal maar dan ook totaal onaanvaardbaar. Het is duidelijk dat de gerechtsexpert die betaald werd door
de eisende partij (1700 EUR voor ocharme 4 uurtjes werk en een verslag op maat van Renault geschreven) ver over de grens
van het toelaatbare is gegaan.

Ik kan zo nog even doorgaan, het verslag van de gerechtsexpert staat vol fouten, onbewezen beweringen, sommige bewijsstukken of vaststellingen
die in het nadeel van Renault waren, zijn verdwenen enzovoort enzoverder. Dus ja, inderdaad, de zaak heeft mogelijk weinig kans maar dat komt
alleen omdat men de feiten en bewijzen niet wil zien en alles uit de kast haalt om Renault ter wille te zijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 februari 2015 - 14:28:10 door joriske »

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 21 februari 2015 - 15:20:11 »
Op 18 januari 2013 schreef Herve Naegels het volgende:

Geachte heer <verwijderd owv privacy>,

Uw bericht bewijst eens te meer uw herhaaldelijke aanpak om het euvel te omzeilen en uw 'wens' naar een oplossing steevast tegen te werken.
 
Behoudens vergissing van mijnentwege heb ik u, na uw voorlaatste e-mail, bevestigd dat het fenomeen van spontaan heropstarten van uw navigatiesysteem te wijten is aan een foutieve update-methode.
 
Ik betreur nadrukkelijk te moeten vaststellen dat u ons enkel via treiterende e-mails aanschrijft waarin u verwijst naar Internetfora die een dergelijke hypothese bevestigen.
 
Anderzijds kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat u, mede door uw aanhoudende vastberadenheid, de zaak met opzet doet escaleren.

Dit wordt enerzijds bevestigd door het feit dat u, in tegenstelling tot wat u pleit in uw voorgaande berichten, u enkel en alleen 'de e-mail' als communicatiemiddel gebruikt en u hiermee de betrokken doelgroepen lukraak aanschrijft en naar goeddunken verandert. Ik verzoek u dan ook dergelijk communicatiemethode achterwege te laten teneinde duidelijkheid en dus vooruitgang als enige doel in deze zaak te beogen.
 
Er is op geen enkel moment telefonisch contact opgenomen, noch met de garage, noch met mijzelf om uw euvel, waarvoor een eenvoudige, elementaire & definitieve oplossing bestaat, toe te passen.
 
U bent zich hiervoor trouwens sinds eind november 2012 dan ook niet meer bij de garage gaan aanbieden met uw wagen. U begrijpt ongetwijfeld dat dit de zaak verder ook niet vergemakkelijkt.
 
Daarenboven wens ik u nog even te informeren over de specifieke inzet van de garage Hanswijk te Mechelen die - ten commerciële titel - gezorgd heeft voor de uitvoering van een grondige aanpassing aan uw wagen en haar DVD-systeem ten einde deze te laten voldoen aan uw specifieke gebruikswensen.
 
Renault heeft hierin eveneens z'n toelating gegeven om alle primaire elementen van het multimediasysteem, evenals de bedrading ervan, preventief te vervangen met de bedoeling u gerust te stellen over diens werking. Dit ondanks het feit dat wij zelf nooit in de mogelijkheid zijn gesteld dit fenomeen vast te stellen of te reproduceren.
 
De speciale aandacht die uw dossier tot nu toe van ons genoot lijkt op irritante wijze als een normaliteit te worden beschouwd. Bovendien wijst u ons met vinger door te stellen dat wij - tevergeefs - naar een oplossing voor uw euvel zouden zoeken.
 
Nog moeilijker te begrijpen van een persoon die sinds <verwijderd owv privacy> Ingenieur in de Elektronica is en daarenboven <verwijderd owv privacy>, geen onmiddellijke poging onderneemt om een eenvoudige methode toe te passen die hoogstwaarschijnlijk soelaas brengt.
 
In diezelfde optiek, kan ik mij evenzeer moeilijk voorstellen dat met uw ervaring, u zelf zou kunnen geloven dat uw voertuig behept zou zijn met een ernstig gebrek. Zo ernstig dat deze volledig zou moeten worden gedemonteerd om een oplossing te vinden wetende dat dit verschijnsel een eenvoudige herstart/reboot van uw navigatiesysteem is. Dat dit zou kunnen lijden tot een gevaar op de openbare weg, zoals u het in uw e-mails stelt, is dus volledig uit de lucht gegrepen.
 
Met dit soort ongegronde argumenten voedt u natuurlijk uw gedachten die zich vertalen in een onredelijke & onaangepaste eis tot terugname van uw voertuig, zoals u ook daadwerkelijk vraagt in uw meest recente e-mails.
 
Aansluitend stel ik hierbij uw onbehouwen bedoelingen vast die voorts op geen enkele wijze zullen worden aanvaard.
 
Verder moet ik u eerlijkheidshalve ook toegeven erg vermoeid te worden van uw verraderlijke beledigingen ten aanzien van de garage Hanswijk en mijzelf, alsook van uw bijzonder minachtende houding. Ik aanvaard evenmin dat u de reputatie van ons merk ten onrechte en op een laffe wijze aantast door bepaalde instanties onnodig te alarmeren.
 
Om deze redenen richt ik een kopij van dit schrijven naar alle partijen om hen op de hoogte te stellen van uw brutale methodes en vraag ik aan de expert en de advocaat die door Euromex, in uw belang, werden aangesteld mij zo spoedig als mogelijk willen contacteren om een definitief einde te stellen aan dit dossier dat ons reeds lang en onnodig bezighoudt.
 
Indien uw bedoelingen rechtmatiger zouden zijn dan wat u in uw e-mails laat uitblijken en u daadwerkelijk ook opzoek bent naar een definitieve oplossing, nodig ik u uit mij rechtstreeks te contacteren ten einde een afspraak te maken samen met garage Hanswijk.
 
Met de meeste hoogachting.
 
Hervé Naegels

De bestemmelingen van zijn email waren de garage ECC Belgie,  Hanswijk, Autopartners, Carlos Ghosn (Franse vertaling erbij) en enkele anderen.
ECC Belgie heeft nooit iets ondernomen, zij kiezen zelf of het hen interesseert of niet. Merke ook op dat de CEO van Renault perfect op de hoogte is.

Als we bovenstaande email analyseren, kan je volgende zaken vaststellen:
1. Geen contact met de garage: dat was omdat alles via de advocaat/expert van de eiser liep. Alle problemen, bewijzen (foto en video) werden aan de advocaat bezorgd.
2. De expert van de eiser bleek achteraf goed bevriend met Naegels, de expert stuurde alle emails van eiser door aan Renault maar stuurde nooit de berichten door
van Renault die hij direct met Naegels uiwisselde.
3. Elke expert in de auto branche moet heel voorzichtig zijn met standpunten omdat de expert uiteraard ook in de toekomst nog wil
werken en opdrachten mogen uitvoeren.
4. De twee niet gerelateerde problemen van GPS freeze en het herstarten van de hele middenconsole wordt hier verklaard met een foutieve update methode (van garage Hanswijk maar dat
werd niet vermeld). De oplossing zou aldus zeer simpel zijn. Qua technische verklaring en waarom het beide problemen zou kunnen oplossen, bleven we op onze honger.
Tijdens de gerechtsexpertise werd het herstart probleem van de console gelinkt aan de spanningsregelaar, dus bleek wat Naegels hier schreef onwaar te zijn. Weet ook dat Renault alle problemen
en meldingen centraliseert en aldus zeer waarschijnlijk wist dat het reset/uitval probleem helemaal niets te maken had met een update probleem. Alleszins is het gissen omdat
Renault elke keer weer weigerde om hun theorieen technisch te verklaren of te onderbouwen.
5. Renault beweert in de pers (artikel nieuwsblad) dat "we hebben verschillende voorstellen gedaan maar de man is nooit tevreden". Renault wist van in het begin dat ik eiste dat ze de wagen
zouden terugnemen en terugbetalen. Ze hebben eenmaal een aanbod gedaan en dus geen verschillende voorstellen. En toen ik in januari aan Naegels vroeg hoe dat aanbod in de tijd evolueerde,
ttz ze wilden steeds een bepaald bedrag voor het gebruik van de wagen, kwam bovenstaande email. Mocht Naegels zijn ego hem niet in een Franse colere hebben doen schieten,
was de zaak toen opgelost geweest want ik had geen zin om nog een dag langer met die wagen te rijden. Echter Naegels schreef zeer duidelijk:

Met dit soort ongegronde argumenten voedt u natuurlijk uw gedachten die zich vertalen in een onredelijke & onaangepaste eis tot terugname van uw voertuig, zoals u ook daadwerkelijk vraagt in uw meest recente e-mails.


Naegels wou alvast de deur volledig dicht gooien, het op laster gooien en proberen om met een "alles is te herleiden tot een klein minuscuil makkelijk op te lossen update probleempje". En, de update werd inderdaad gedaan maar de console resette zich nog enkele malen achteraf, de datum van een bepaalde reset na de update, werd via de kilometerstand aan de spanningsregelaar gelinkt. Velen waren getuige van die vaststelling, Renault niet in het minst, toch haalde dat het verslag niet. Dit is het enige wat de gerechtsexpert meldt:

storing spanningsregelaar gestabiliseerde spanningsregeling rekeneenheid VOE wat aan de basis zou kunnen liggen van de klacht spontane reset van de volledige console.

Geen kilometerstand, geen link met de melding van storing. Vreemd?

De email van Naegels heeft geleid tot de dagvaarding.

Trouwens wat hij in verscheidene telefoongesprekken zei was heel anders dan zijn toon die hij in de email aansloeg. In deze email moest hij heel stoer doen richting Carlos Ghosn, CEO Renault. Wat hij later toegaf maar toen was de dagvaarding al bezorgd. Logisch dat ik email prefereer omdat een telefoongesprek juist niks bewijst.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 21 februari 2015 - 15:29:03 »
Tot slot wil ik de parktijken van het Mediahuis nog even blootleggen. De journalist van het artikel (titel van deze thread) belde omstandig met Renault. Zij konden wat zaken de wereld insturen die de eiser uiteraard betwist. Je zou dan denken dat ze ook het standpunt van de eiser vragen, u weet wel woord en wederwoord. De Standaard schreef op 14 maart 2013 een artikel "automakers manipuleren verbruikstests" waarin beide partijen iets mochten zeggen. Uiteraard wenste de journalist enkel het verbruik uit alles wat gezegd werd te filteren, maar goed, het was ten minste beide kanten. Deze keer kreeg ik

Beste,
 
bedankt voor de mail.
We wilden gewoon even weten of u deze keer wel met naam en toenaam in de krant wilde verschijnen.
Dat geeft het verhaal een menselijke touch.
Maar uit deze mail begrijp ik dat u daar niet op zit te wachten.
Waarvoor alle begrip.
 
Gr,
Wim
 
Verzonden: donderdag 5 februari 2015 17:53
Aan: Wim Brillouet
Onderwerp: persinfo Het Nieuwsblad
 
Beste Wim,
 
Ik verneem van mijn advocaat dat u mij wenst te spreken ivm
de rechtszaak tegen Renault. Ik mail u met een ander email
adres omdat ik absoluut niet met mijn naam in de pers
wil verschijnen. Dat was ook niet het geval toen uw collega
van De Standaard met mij sprak.
 
Wat wilt u weten?
 
Groeten,

En dat was het, geen vraag om een reactie, ze hadden een leuke uithaal van Renault "Wij hebben al enorm veel imagoschade geleden omdat de man een lastercampagne is gestart in de media." die ze dan aan mijn naam wilden linken. Dan kunnen toekomstige werkgever, huidige werkgever en eender wie die de naam googelt ten minste deze naam linken aan lastercampagnes. Geen wederwoord dus, enkel de naam
hadden ze nodig.

Wel, van zulke journalistiek moet ik overgeven.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 21 februari 2015 - 16:14:48 »
Test Aankoop zegt dat fabrikanten liegen over verbruikscijfers: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140923_01282966

Test Aankoop levert een groot aantal juryleden voor de JEP.

De JEP (en dus Test-Aankoop) trekt haar staart in om iets te doen op basis van een klacht:

Tenslotte informeren wij u erover dat artikel 2 van het JEP-reglement de Jury de mogelijkheid biedt om zich van een uitspraak te onthouden indien een gerechtelijke procedure hangende is, wat in casu het geval is. De Jury heeft in het verleden steeds gebruik gemaakt van deze mogelijkheid om te vermijden dat ze in een specifiek dosier betrokken partij zou worden.
Wij hopen derhalve dat u er begrip voor kan opbrengen dat wij geen procedure kunnen opstarten op basis van de gevoerde briefwisseling en u hiermede correct te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Bart Du Laing
Secretaris / Secrétaire
Jury d’Ethique Publicitaire / Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame

Bart Du Laing verwijst ook naar een beslissing van de jury: De Jurybeslissing van april 2013 waarnaar wij eerder verwezen lijkt evenwel wel degelijk haar relevantie te behouden voor de problematiek die u in uw bericht aankaart.

Ik geef even de beslissing ivm Reanult van 17/4/2013:

De Jury is van mening dat de gemiddelde consument zich er van bewust is dat de weergegeven informatie gebaseerd is op officiële theoretische testgegevens. Bovendien heeft de Jury er nota van genomen dat het betrokken labo tevens testen uitvoert in realistische omstandigheden en dat het vermelde brandstofverbruik betrekking heeft op de volledige testcyclus.

Volgens de JEP jury (inclusief Test-Aankoop dus) worden de officiele testen in realistische omstandigheden uitgevoerd. Ze bedoelen aldus een band met betere rolweerstand nemen, andere smeerolie, te hard opgepompte banden, een door een robot uitgevoerde versnelling en vertraging die niet door een man kan gereproduceerd worden, het afplakken van openingen, verwijderen zijspiegels,  het loskoppelen airco en alternator, enz.

Het toont aan dat de JEP, hoewel Test-Aankoop een grote vinger in de pap heeft, vooral luistert naar de belangrijke en machtige adverteerders in plaats van na te gaan in hoeverre de kluit belazerd wordt.

http://www.jep.be/nl/faq/wat-is-de-jep/

Ze worden omschreven als lid burgermaatschappij maar zijn eigenlijk Test-Aankoop mensen:

Ivo Mechels
Caroline Koelman
Alain Anckaer
Jean-Philippe Ducart

Uit de JEP jaarverslagen:

-Test-Aankoop nr 528 van februari 2009 : « Test-Achats continue avec le JEP »
« (….) Douze mois plus tard, l’expérience de notre participation est largement positive. Nous
avons constaté, en effet, un très grand sérieux dans la préparation des dossiers et la gestion
des plaintes. La discussion au sein du Jury s’est révélée très ouverte, et les décisions prennent
régulièrement en compte le point de vue des consommateurs. Autre point positif : la rapidité
du traitement des plaintes, sensiblement supérieure à celle que l’on pourrait attendre d’un
tribunal (…) » (extrait de l’article).
- Budgets & droits nr 203 van maart / april 2009 : « Publicité. Tout n’est pas permis »
- Budgets & droits nr 206 van september / oktober 2009 : « Pub : le Jury d’Ethique élargi » :
« (…) Ce nouvel élargissement dans la composition du Jury de Première Instance est une
avancée positive : en regroupant autour d’une même table des entités issues de milieux
différents – et poursuivant a priori des intérêts divergents – le JEP réitère sa volonté de ne
plus s’inscrire dans un contexte d’autodiscipline, mais bien dans le contexte européen de la
corégulation » (extrait de l’article).

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #19 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 15:36:45 »
Joriske weet dat Febiac zich met de zaak moeit, dat Renault zich met de zaak moeit en dat grote lobby groepen met miljoenen euros budget zich met de zaak moeien. En Joriske weet dat de grote miljardenbusiness van de autoindustrie wil vermijden dat er een veroordeling komt.
Tuurlijk, het ondermijnt heel hun reclame-systeem, heel het systeem van heffingen ifv de nep-CO2 uitstoot etc ...

Misschien niet helemaal duidelijk, maar mijn sympathie hebben jullie wel.  :D
Ik blijf er wel realistisch onder ...


Citaat
Als koper ga je op de brochures af en de getallen die erin staan, dat is normaal. En het is normaal dat je kiest voor het laagste verbruik.
Maar dat haal je bij "normaal" rijden, eigenlijk nergens ...

Citaat
Met een mix van alles. 6,5 liter (gemiddeld) wijkt erg ver af van 4,5 liter (maximaal volgens Renault).
Minimaal ... niet maximaal.
De testverbruiken zijn de minimale verbruiken die men in de test kon laten optekenen.


Citaat
Juridisch is hier geen speld tussen te krijgen, voor wat de consumenten betreft.
We zullen zien ...



Citaat
Alle testen met lange afstand records voor wagens worden ook gedaan met wagens die een constante snelheid aanhouden en op vlakke weg.
Nope.
Die testomstandigheden (en daarmee ook de resultaten) worden deels bepaald door de fabrikant, en die bepaalt hoe ver men mag gaan.
Pulse & glide technieken wordt meestal niet toegelaten (wie rijdt zo ... quasi-niemand dus)
Drafting wordt meestal niet toegelaten

Of er zijn geen beperkingen - dat zijn dan doorgaans recordritten die niet officiëel door een merk gesteund worden.

Citaat
Constante snelheid en vlakke weg geven het beste verbruik bij een bepaalde snelheid,
Nope.

Citaat
Ik herinner me een lange afstand test met een Audi waar gekeken werd naar hoelang 1 tankinhoud meeging. Wel deze wagen reed steeds aan 70 km per uur, zo weinig mogelijk optrekken en afremmen.
Dan ga je eerder richting 45-50 in 5 moeten kijken

Maar stap af van de notie dat constante snelheid tot het laagste verbruik rijdt, dat is niet zo.

En de NEDC heeft ook maar korte stukjes aan constante snelheid.


 Om terug te komen op de snelweg, volgens de meting die Renault zelf doet in de wagen, dus wat op het dashboard komt, is het verbruik op snelwegen aanzienlijk lager.

Citaat
Tot slot, pulse en glide kan je geen normale manier van rijden noemen, gewoon constante snelheid op cruise control wel.
Punt is dat het VZVIW zelfs niet verboden is bij de NEDC tests ...
Constante snelheid is daar een klein aandeel.
Versnellen, vertragen, en stil staan is het allergrootste deel vd test.
(de vaak geclaimde 8% winst door start-stop haal je NOOIT in de praktijk)


Citaat
4. Ik geloof dat een veroordeling niet allen moeilijk is door de sector die zijn hele gewicht er tegenaan gooit. Ook de gerechtsexpert die de zaak moest onderzoeken deed absoluut niet wat hem was opgedragen door de rechter. Ik som op:
Da's anders wel mooi, een aangesteld expert die zijn opdracht niet of maar half-z'n-gat  uitvoert is een bonus voor jullie ...


Citaat
- Het verbruik heeft hij niet gemeten op een correcte wetenschappelijke wijze, hij nam enkel een foto van de boordcomputer.
Da's behoorlijk absurd ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #20 Gepost op: maandag 23 februari 2015 - 21:13:58 »
Citaat van: Joriske
Om tenminste een kans te maken, is Vermassen ingeschakeld.

De specialisatie van Jef Vermassen is strafrecht.

Gezien de gebreken aan het voertuig, lees ik nergens de ontbinding van de koopovereenkomst door de eigenaar van het voertuig.
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 12:54:48 »
(de vaak geclaimde 8% winst door start-stop haal je NOOIT in de praktijk)

Ik krijg het schijt van dat ding. Iedere keer opnieuw de vraag: ga ik lang genoeg moeten stilstaan om er voordeel bij te hebben, of zal ik hem maar beter uitschakelen?

Op onze BMW kun je die start-stop op 2 manieren uitschakelen. Permanent met een drukschakelaar, maar dan heb je er niets meer aan. Of per keer, door het rempedaal kort diep in te duwen, maar dat moet je dan wel exact doen op het moment dat hij al stilstaat en de motor nog niet afgeslagen is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 15:06:54 »
(de vaak geclaimde 8% winst door start-stop haal je NOOIT in de praktijk)
Ik krijg het schijt van dat ding.
staat bij velen dan ook af, waardoor de geclaimde brandstofbesparing helemaal nooit gerealiseerd wordt ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 17:51:13 »
Inderdaad, de specialisatie van Vermassen is strafrecht, maar zijn kantoor is iets groter dan alleen strafrecht. Ik wou enkel aantonen dat de advocaat om de hoek bij voorbaat verloren heeft, dat is mijn eigen mening uiteraard.

De bewering, het is algemeen geweten dat, daar ben ik niet mee akkoord. De WMPC verplicht de verkoper/fabrikant te informeren en als je pagina 21 (van 28) van de brochure leest dan is er geen enkele uitleg bij het verbruik, geen sterretje, geen kleine letters, niets. Het blad heet "technische kenmerken" en als dusdanig is het gemaakt zodat het lage verbruik zou aanzetten tot kopen. En daar denk ik dat ze zwak staan.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 18:05:19 »
(de vaak geclaimde 8% winst door start-stop haal je NOOIT in de praktijk)
Ik krijg het schijt van dat ding.
staat bij velen dan ook af, waardoor de geclaimde brandstofbesparing helemaal nooit gerealiseerd wordt ...

Wel, bij ons staat hij altijd op dwz, we hebben er DVD schermen bij gekocht, 500 EUR voor twee (in de winkel vind je ze voor minder dan 200 maar soit). Dus bij elke stop valt de wagen stil en dus vallen de DVD schermen ook uit. Nochtans was beloofd dat de DVD schermen batterijen zouden hebben. Maar het was of de systemen aan een kopsteun bevestigen of een batterij monteren. Dus je verkoopt DVD schermen voor in de wagen te monteren met een start/stop wagen zodat de schermen uitvallen bij elk rood licht.

Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 22:02:28 »
Ivo Mechels van test aankoop is destijds substituut procureur des Konings geweest in Antwerpen. Dit even terloops...


Offline Panza

  • Starter
  • *
  • Berichten: 22
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015 - 22:32:23 »
Rechtspraak:

• Burrgerlijke Rechtbank te Antwerpen,14e B Kamer – 11 april 2008, R.W. 2010-2011, 115:

A.Z. en F.R. t/ BVBA E.

I. Feiten

Op 24 juli 2006 kochten A.Z. en F.R. (hierna dhr. en mevr. Z.) de tweedehandsauto Kia Sportage bij de BVBA E. (hierna E.) tegen 5.950 euro. Door E. wordt in verband met deze aankoop een bestelbon en een factuur voorgelegd.

Op 7 november 2006 werden dhr. en mevr. Z. geconfronteerd met panne. Naar aanleiding daarvan deden zij een beroep op de VTB/VAB die de auto naar de garage van E. sleepte. Omdat dhr. en mevr. Z. verwachtten dat E. het probleem zou oplossen en dit een maand later nog niet was gebeurd, stelde hun raadsman E. op 4 december 2006 in gebreke. E. meldde dat de cilinderkop stuk was en dat dit het gevolg was van externe inslag. De herstelprijs bedroeg 3.098,93 euro.

Begin 2007 is mevr. Z. met een door haar geraadpleegde garagist naar E. gegaan. Deze garagist heeft op haar verzoek de auto op dat ogenblik weggetakeld bij E. Op 9 januari 2007 heeft hun raadsman E. aangemaand om de prijs van de auto terug te betalen, vermeerderd met de gemaakte kosten en interesten. Op 13 januari 2007 protesteerde E. deze aanmaning.

II. Vordering

Op 22 februari 2007 hebben dhr. en mevr. Z. E. gedagvaard. Hun vordering strekt ertoe te horen zeggen voor recht dat de overeenkomst tussen partijen ontbonden is. Tevens vorderen zij veroordeling van E. tot betaling van 6.743,50 euro, vermeerderd met de moratoire en de gerechtelijke interesten vanaf 7 november 2006, telkens tot de dag van de volledige betaling.

III. Beoordeling

III.1. Probleemstelling

1. Dhr. en mevr. Z. voeren aan dat hun voertuig op 7 november 2006 in panne viel en dat de oorzaak hiervan gelegen is in een defecte cilinderkop en radiator. Zij beweren dat dit gebrek een gebrek aan overeenstemming is in de zin van art. 1649quater B.W., waarvoor E. verantwoordelijk is. Omdat E. niet vrijwillig tot herstelling ervan is overgegaan, menen zij op grond van art. 1649quinquies B.W. gerechtigd te zijn op ontbinding van de overeenkomst en een aanvullende schadevergoeding.

2. E. voert aan dat dhr. en mevr. Z. geweigerd hebben het voertuig aan een expertise op tegenspraak te onderwerpen, zodat zij hun klachten niet afdoende bewijzen.

Daarnaast voert E. aan dat dhr. en mevr. Z. er uitdrukkelijk mee akkoord zijn gegaan om een auto te kopen die behept was met gebreken, waaronder een te herstellen radiator. Zij zouden E. bijgevolg niet voor deze gebreken kunnen aanspreken.

Ten slotte werpt E. op dat dhr. en mevr. Z. de ontbinding niet kunnen vorderen en hoogstens recht hebben op herstel van de auto met verrekening van de meerwaarde ten laste van dhr. en mevr. Z.

III.2. Bewijs van de realiteit en anterioriteit van het ingeroepen gebrek

1. Het is aan dhr. en mevr. Z. om het bestaan van het gebrek te bewijzen op grond waarvan zij E. aanspreken. Dit bewijs kan met alle middelen van recht geleverd worden, waaronder de erkenning door E. dat het aangevoerde gebrek zich inderdaad heeft voorgedaan (zie art. 1354 B.W.).

E. betwist niet dat de Kia op 7 november 2006 in panne is gevallen en dat dhr. en mevr. Z. de auto daarna terug bij haar hebben binnengebracht.

Evenmin betwist E. dat zij toen heeft vastgesteld dat de cilinderkop stuk was en dat de auto daardoor heel wat schade had opgelopen. Dit blijkt ook expliciet uit:

– het door E. opgestelde bestek van 13 december 2006, waarin wordt vermeld «cilinderkop stuk» en waarin een opsomming wordt gegeven van de onderdelen van de auto die beschadigd waren en moesten worden hersteld,

– de aangetekende brief van E. van 13 januari 2007 waarin wordt aangegeven: «Hieruit blijkt een beschadiging aan de radiator met een gescheurde cylinderkop tot gevolg».

Hierdoor is bewezen dat er zich op 7 november 2006 een gebrek aan de op 27 juli 2006 verkochte Kia heeft gemanifesteerd en dat dit gebrek bestond uit een gescheurde cilinderkop en schade aan de radiator.

Gelet op dit duidelijk bewijs van de aanwezigheid en de aard van het gebrek, is een expertise op tegenspraak daaromtrent niet nodig. Omdat E. van meet af aan het bestaan en de aard van dit gebrek heeft erkend (zie bestek van 13 december 2006), kan het dhr. en mevr. Z. dan ook niet worden verweten niet te zijn overgegaan tot een expertise op tegenspraak van het gebrek.

2. Opdat dhr. en mevr. Z. E. met succes kunnen aanspreken voor dit gebrek, moet vaststaan dat dit gebrek bestond op het tijdstip van de levering van de wagen (art. 1649quater B.W.).

E. voert aan dat de oorzaak van de beschadigde radiator een externe inslag was en suggereert hiermee dat het gebrek niet bestond op het ogenblik van de levering. E. verwijt dhr. en mevr. Z. dat zij niet ingegaan zijn op haar eis om tot een expertise op tegenspraak over te gaan, zodat zij niet bewijzen dat het gebrek op het ogenblik van de levering reeds bestond.

Het gebrek deed zich voor binnen zes maanden na aankoop van de wagen. Art. 1646quater, § 4, B.W. bepaalt dat als het gebrek zich binnen deze termijn voordoet, het vermoeden geldt tot bewijs van het tegendeel dat het gebrek op het ogenblik van de verkoop bestond, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

Mevr. en dhr. Z. kunnen zich bijgevolg op dit vermoeden beroepen om E. aan te spreken voor het gebrek dat zich op 7 november 2006 manifesteerde. Wegens dit vermoeden rust de bewijslast van het feit dat het gebrek nog niet aanwezig was bij de levering van de wagen op E. Het was bijgevolg aan E. om dienaangaande eventueel een expertise op tegenspraak uit te lokken. Hoewel zij daartoe in staat was, want het voertuig is twee maanden bij haar gestald geweest, heeft zij nagelaten dit te doen. E. heeft het bijgevolg enkel aan zichzelf te wijten dat het vermoeden ten voordele van dhr. en mevr. Z. niet weerlegd wordt.

III.3. Bewijs van een gebrek in de zin van art. 1649ter, § 1, B.W.

1. E. voert voorts aan dat alleszins duidelijk was overeengekomen dat een gebrekkig goed werd verkocht, zodat dhr. en mevr. Z. zich niet op de wettelijke garantie inzake niet-conformiteit van het gekochte goed kunnen beroepen.

Een professionele verkoper kan inderdaad aan een consument een gebrekkig goed verkopen, in welk geval deze zich nadien niet over dat gebrek kan beklagen. Voorwaarde daarvoor is wel dat de gebreken waarmee het goed wordt verkocht, duidelijk worden gecommuniceerd aan de koper en de koper uitdrukkelijk akkoord gaat met deze gebreken (A. Van Oevelen, «Het nieuwe begrip «conformiteit»», in Het nieuwe kooprecht, De wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen, S. Stijns en J. Stuyck (red.), Antwerpen, Intersentia, p. 37).

Als bewijs van de stelling dat een gebrekkig goed werd verkocht, verwijst E. naar de bestelbon. Op de achterzijde daarvan komt een opsomming van 96 onderdelen van de wagen voor. Bij elk onderdeel is aangekruist of het onderdeel in orde is, sporen van slijtage vertoont dan wel «te herstellen» is. Onder meer bij het onderdeel «radiator» is vermeld «te herstellen». E. leidt hieruit af dat dhr. en mevr. Z. met kennis van zaken een voertuig met een te herstellen radiator hebben gekocht, zodat ze zich nadien niet meer over dit gebrek konden beklagen.

Dhr. en mevr. Z. betwisten de bestelbon, zoals deze wordt voorgelegd door E., ondertekend te hebben. Zij beweren een gebruiksklaar voertuig te hebben gekocht met als enige beperking dat het niet kon worden gebruikt voor off-road activiteiten, wat vermeld is op de factuur. Zij zouden nooit geweten hebben en er zeker niet mee akkoord zijn gegaan dat de wagen talrijke gebreken vertoonde, waaronder een te herstellen radiator.

De rechtbank stelt vast dat onder de lijst met 96 onderdelen een handtekening voorkomt en dat deze handtekening identiek is aan de handtekening op de factuur, waarop de handtekening van F.R. voorkomt. Er is dan ook bewezen dat F.R. haar handtekening onder de lijst met 96 onderdelen van de wagen heeft geplaatst, waarop onder meer het onderdeel «radiator» is aangeduid als «te herstellen».

De rechtbank is echter van oordeel dat niet bewezen is dat dhr. en mevr. Z. door deze lijst te ondertekenen er uitdrukkelijk mee akkoord zijn gegaan een gebrekkig goed te willen aankopen.

Dhr. en mevr. Z. hebben de wagen op 24 juli 2006 gekocht. Dit blijkt uit de voorzijde van de bestelbon. Op dat ogenblik was de wagen nog niet gekeurd. E. heeft het voertuig op 25 juli 2006 laten keuren, waarna een keuringsbewijs werd afgeleverd, geldig voor één jaar. Uit de factuur, die dateert van 27 juli 2006, blijkt dat de wagen op die datum, met geldig keuringsbewijs, is afgeleverd.

Ook de lijst met de opsomming van de onderdelen van de wagen is op 27 juli 2006 ondertekend. Deze datum is uitdrukkelijk vermeld naast de handtekening van F.R. Dit betekent dat E. pas bij de levering, drie dagen na het sluiten van de overeenkomst, F.R. deze lijst heeft laten ondertekenen. Bijgevolg is niet bewezen dat dhr. en mevr. Z. bij het sluiten van de koop-verkoopovereenkomst de in die lijst vermelde gebreken kenden en zich ermee akkoord verklaarden. Het referentiepunt voor de kennis van het gebrek, waardoor men geen beroep meer kan doen op de wettelijke garantie, is immers het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst, niet dat van de levering (vgl. C. Cauffman, «De nieuwe wet op de consumentenkoop», T.P.R. 2005, 815).

Er is voorts geen enkele aanwijzing dat dhr. en mevr. Z. bij het sluiten van de overeenkomst op 24 juli 2006 op de hoogte waren van enig gebrek aan de wagen dat verband zou houden met de panne waarmee zij op 7 november 2006 geconfronteerd werden. In de publiciteit op het internet voor de Kia, werd deze wagen voorgesteld als instapklaar (zie stuk dossier dhr. en mevr. Z.). En op de eerste bladzijde van de bestelbon, ondertekend op 24 juli 2006, wordt met verwijzing naar art. 5 van de algemene voorwaarden vermeld dat er één jaar garantie is. En dit art. 5 bepaalt onder meer: «De verkoper garandeert dat het voertuig conform de bestelling en gebruiksklaar is».

De rechtbank acht hierdoor dan ook bewezen dat op het ogenblik van het sluiten van de verkoopovereenkomst niet was overeengekomen tussen partijen dat de Kia gebreken vertoonde. De wettelijke garantie van art. 1649bis e.v. B.W. is dus onverminderd van toepassing op de tussen partijen gesloten overeenkomst.

2. Het geleverde goed wordt geacht in overeenstemming te zijn met het gekochte goed als het goed cumulatief aan een aantal kwaliteiten voldoet, die worden opgesomd in art. 1649ter, § 2, B.W. Zodra de consument bewijst dat het goed niet beantwoordt aan één van deze eigenschappen, wordt het geleverde goed geacht niet in overeenstemming te zijn met het gekochte goed (A. Lenaerts, «Het nieuwe begrip conformiteit in het Belgisch en Duits kooprecht», T.B.B.R. 2006, 84). Dhr. en mevr. Z. moeten dus aantonen dat de problemen in verband met de cilinderkop en de radiator meebrengen dat de wagen niet (meer) beantwoordt aan één of meer van de kwaliteiten opgesomd in art. 1649ter, § 2, B.W.

Art. 1649ter, § 2, B.W. bepaalt onder meer dat een goed geacht wordt conform te zijn als het geschikt is voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen en de kwaliteit en de prestaties biedt die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten, gelet op de aard van het goed en de door de verkoper publiekelijk gedane mededelingen. Er moet dus worden nagegaan voor welk gebruik de Kia bestemd was en welke kwaliteit en prestaties dhr. en mevr. Z. redelijkerwijs van de Kia mochten verwachten. En of het in het raam van dit gebruik en de redelijk te verwachten kwaliteit en de prestaties normaal is dat men binnen drie maanden na de levering ervan te kampen heeft met een gebroken cilinderkop waardoor de auto, bij gebrek aan herstel ervan, buiten gebruik is.

Wanneer men bij een professionele handelaar een tweedehandsauto koopt die in de publiciteit wordt voorgesteld als instapklaar, waarvoor een keuringsbewijs wordt afgeleverd dat geldig is voor één jaar, zonder vermelding van enig mankement, en waarvoor door de verkoper een wettelijke garantie van één jaar wordt gegeven, is het een normale verwachting dat men hiermee minstens één jaar kan rijden zonder te worden geconfronteerd met een dergelijk gebrek. Nu deze verwachting geen werkelijkheid bleek, is er een gebrek aan overeenstemming in de zin van art. 1649ter B.W.

III.4. Gevolg van dit gebrek aan overeenstemming

1. In tegenstelling tot wat dhr. en mevr. Z. beweren, kan de consument volgens de regels van de consumentenkoop niet vrij kiezen tussen herstel van het gebrek of ontbinding van de koop. De ontbinding van de overeenkomst en de prijsvermindering zijn slechts subsidiair aan de orde, wanneer herstelling en vervanging onmogelijk zijn of wanneer de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder enige ernstige overlast de herstelling of de vervanging heeft verricht (S. Stijns, «De remedies van de koper bij niet-conformiteit», in Het nieuwe kooprecht, De wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen, S. Stijns en J. Stuyck (red.), Antwerpen, Intersentia, p. 61).

Dhr. en mevr. Z. hebben de auto op 7 november 2006 bij E. binnengebracht, onmiddellijk nadat het gebrek zich had gemanifesteerd. De wagen is dan twee maanden bij E. geweest, zonder dat E. is overgegaan tot kosteloze herstelling of heeft aangeboden om de wagen kosteloos te herstellen. E. is bijgevolg niet binnen een redelijke termijn tot herstel overgegaan, zodat dhr. en mevr. Z. thans een prijsvermindering of de ontbinding van de overeenkomst kunnen vorderen.

2. In beginsel kan de koper, eens dat de herstelling en de vervanging niet meer aan de orde zijn, vrij kiezen tussen een vordering tot ontbinding of een vordering tot prijsvermindering, tenzij het gebrek van geringe betekenis zou zijn. Deze regel lijdt evenwel uitzondering wanneer de koper een houding aanneemt die onverzoenbaar is met de uitoefening van het recht op ontbinding van de overeenkomst. In dat geval overschrijdt de koper kennelijk de grenzen van de normale uitoefening van dit recht op ontbinding door een voorzichtig en zorgvuldig persoon (I. Samoy, «Gebruiksaanwijzing voor verborgen gebreken? Het gebruik van de gebrekkige zaak en gevolg voor het keuzerecht tussen ontbinding en prijsvermindering», R.W. 2001-02, 1032).

In deze zaak stelt de rechtbank vast dat, niettegenstaande dhr. en mevr. Z. de ontbinding van de overeenkomst vorderen, wat de teruggave van de auto impliceert, zij deze auto begin januari 2007 door een autohersteller hebben laten wegtakelen bij E. Sindsdien zijn zij onafgebroken in het bezit geweest van de auto, en hun vordering tot ontbinding gaat niet gepaard met het aanbod om de auto terug te geven aan E. Dit is een houding die niet verzoenbaar is met een vordering tot ontbinding.

3. Dhr. en mevr. Z. hebben dan ook slechts recht op een passende prijsvermindering. De mindere prijs waartegen de Kia verkocht zou zijn, is de betaalde prijs, verminderd met de door E. geraamde prijs voor het herstel van deze gebreken, zodat dit bedrag van 3.098 euro wordt toegekend.

Op grond van art. 1649quinquies, § 1, B.W. hebben dhr. en mevr. Z. recht op een aanvullende schadevergoeding, voor zover zij het bestaan van aanvullende schade bewijzen. De takelkosten van 643 euro worden bewezen, de gevorderde administratie- en verplaatsingskosten echter niet.

...

NOOT – Bovenstaand vonnis werd bevestigd door Hof Antwerpen, 7e Kamer, 16 november 2009, onuitgegeven, A.R. 2008/2445.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 11:34:17 »
Interessant vonnis. Wat het probleem met de middenconsole uitval betreft, dat is binnen de eerste 6 maanden na aankoop gemeld. De vriend van Herve Naegels (Renault Belgie Luxemburg) die eigenlijk onafhankelijke expert moest zijn, heeft de hele console laten vervangen maar dat heeft het probleem niet opgelost. Renault heeft nooit enige verklaring gegeven waarom de console spontaan uitvalt en heropstart zonder error code te registreren. Pas bij de gerechtsexpertise is een foutcode ivm de spanningsregelaar en een km stand vastgesteld. Maar zoals gezegd heeft de gerechtsexpert deze info niet in het verslag opgenomen.

Om aan te tonen hoe een gerechtsexpert een zaak kan maken of kraken geef ik hier zijn opdracht mee:

en werd belast met een opdracht dewelke aanvaard werd en luidt:

-   de personenenwagen Renault Grand Scenic Collection 2012 Bose Edition Energy dCi 110 5p, met chassisnr <verwijderd om privacy redenen>, type JZ14 te onderzoeken, na te gaan of deze behept is met gebreken die deze ongeschikt maken tot het gebruik waartoe deze wagen normalerwijze bestemd is, of die het gebruik ervan zodanig verminderen dat de koper, indien hij de gebreken gekend had, de wagen niet zou hebben gekocht.
-   in voorkomend geval de gebreken te beschrijven en advies te geven over het algemeen, over alle schade die eiseres lijdt ingevolge de gebreken waarmee de verkochte wagen is aangetast.
-   tevens advies te geven over de vraag of, aan de hand van alle gegevens waarover men beschikt, gesteld kan worden dat de vastgestelde gebreken reeds bestonden of in de kiem aanwezig waren op de dag van de verkoop, en machtigt de deskundige daartoe voor zoveel als nodig alle terzake dienstige inlichtingen in te winnen.
 -   tevens het brandstofverbruik van het voertuig Renault Grand Scenic Collection 2012 Bose Edition Energy dCi 110 5p, met chassisnummer <verwijderd om privacy redenen>, type JZ14 te onderzoeken en vast te stellen.
-   verder te antwoorden op alle nuttige en relevante vragen en opmerkingen van partijen, deze vragen en antwoorden dienen betrekking te hebben op de opdracht.


1. Het eerste punt werd zeer algemeen en subjectief behandeld door de "expert" zonder afdoende juridische motivering of bewijzen.
2. De gebreken werden voornamelijk algemeen beschreven en er werd geen enkele schade vastgesteld of vermeld in het verslag.
3. De expert werd gemachtigd alle dienstige inlichten in te winnen maar heeft geen enkele inlichting ingewonnen dwz tijdens de expertise mocht Renault een uitleg doen die woord voor woord door de expert werd overgenomen. Geen enkel bewijsstuk of document over de wagen, elektrische schema's, overzicht van gemelde gebruikersproblemen, ... werden door de expert opgevraagd ter ondersteuning van de beweringen van Renault.
4. Het brandstofverbruik werd niet onderzocht noch vastgesteld, er werd alleen een foto van het dashboard genomen met het verbruik dat Renault zelf berekent. Zonder na te gaan of deze getoonde waarde
juist is en zonder de berekeningswijze van het verbruik op te vragen. Bij dit soort metingen van korte en lange ritten over tienduizenden kilometers, heeft men wiskundig gezien altijd last van afrondingsfouten die een bewijsbaar effect hebben op de getoonde display waarde. Zowiezo weet men dat Renault nooit een berekende waarde zal tonen die hoger ligt dan het werkelijke verbruik, want daarmee schieten ze zich in eigen voet.

Waar ik absoluut niet tegen kan is de wijze waarop dingen worden vastgesteld door een zogenaamde expert. Bijvoorbeeld de airco vaststelling is bewust misleidend in het verslag:

"""Bij een omgevingstemperatuur van 27°C wordt een temperatuur van de ingevoerde lucht gemeten van 8°C.
-   werking airco: naarmate het verschil tussen de ruimtetemperatuur en de ingestelde waarde kleiner wordt, neemt het blaasvolume af waardoor in warme omstandigheden (donker voertuig) geen ruimtetemperatuur van 21 of 22°C bereikt wordt gezien de opwarming van het voertuig gelijk is aan de koelcapaciteit van de ingevoerde lucht. Indien de instelling op het minimum gezet wordt, geeft de airco constant het volledige vermogen."""


De meting werd gedaan bij stilstand dwz dat de airco geen last heeft van de motor, normaal als je gas geeft wordt de compressor van de airco verminderd tot zelfs volledig afgelegd (zo begreep ik het toch).
Daarenboven werd tijdens de rit de temperatuur gemeten terwijl de airco op 22 graden stond afgesteld en de temperatuur in de wagen tijdens het rijden was hoger dan 30 graden. De airco begon pas te koelen op stand LO dat eigenlijk de stand is die maximale koeling geeft zonder enige regeling. Het feit dat de airco die ingesteld is op 22 graden een temperatuur in de wagen van 30 graden geeft, is essentieel om te bewijzen dat de airco geen automatische airco blijkt te zijn.

Nog een voorbeeld:

-   eerder spontaan wissen van het geheugen radiozenders (1x voorgevallen): waarschijnlijk gevolg van de onvolledige herprogrammatie door de garage na vervangen van de componenten middenconsole.

Hiervoor is geen enkel bewijs. En de expert had bij het begin van de expertise al laten blijken dat hij het dossier niet gelezen had noch de bewijsstukken bekeken had. De eisende partij vroeg of hij de CD bekeken had en hij zei "welke CD", hij deed zijn map open en toen viel de CD op tafel. Hij wist aldus niet dat er op diverse fora in Frankrijk, Duitsland, Nederland, ... melding werd gemaakt van de heropstart van het systeem en tegelijk het verdwijnen van de voorgeprogrammeerde posten. Aldus is het gebrek dat beschreven wordt als de reset van de middenconsole direct gelinkt aan het wissen van de zenders. En dat kan aan de spanningsregelaar gelinkt worden. En dan moet de expert normaal gezien de elektrische schema's opvragen en details over hoe de radio posten worden opgeslagen. Als de posten in RAM zitten die op de permanente voeding van de spanningsregelaar hangen dan heb je direct een plausibele technisch onderbouwde verklaring gevonden.

Nog eentje om het af te leren:

-   blokkeren van de GPS installatie op het beginscherm: reeds eerder werd de volledige multimedia installatie + bijhorende bekabeling vervangen waardoor een fout in de hardware m.i. uitgesloten is. Het probleem werd tot op heden niet door de garage vastgesteld doch wel door <verwijderd wgens privacy> op beeld vastgelegd. Vermoedelijk is de oorzaak van dit sporadisch probleem te zoeken in een communicatiestoornis tussen toestel en informatiedrager (SD kaart).


Echt waar, een expert die de toestemming krijgt om eender welke informatie op te vragen bij Renault schrijft dat het vermoedelijk is wat Renault beweert. Dat is verregaand onaanvaardbaar voor een onafhankelijk expert. Dat is geen expertise, dat is gewoon neerschrijven wat Renault beweert. De GPS loopt vast net na het scherm waarop wat waarschuwingen staan en een OK button verschijnt, je hoeft niet op OK te drukken, het scherm verdwijnt na enkele seconden en krijg je het GPS scherm.

De bedenkingen die ik maak zijn:
- Hoe kan iets dergelijk in een wagen optreden, heeft men dit systeem wel voldoende getest alvorens dit op de markt te brengen.
- Ook van dit probleem zijn heel wat meldingen terug te vinden op internet fora in verschillende talen.
- Wat mij nog altijd stoort is "een communicatiestoornis tussen toestel en SD kaart" dat werd mij nooit verklaard. Renault weigerde het te verklaren en de expert deed geen moeite om de verklaring te vragen van Renault. Ik vraag mij nog steeds af, welke bug er voor zorgde dat een systeem vastloopt op een SD kaart. Een lees of schrijfactie? Een file die er niet op staat? Elke junior programmeur weet dat fouten bij lezen of schrijven of lezen van een file die niet bestaat, heel makkelijk te ondervangen is. Ik kan mij echt niet voorstellen dat dergelijke fout in het systeem zou zitten, een systeem dat volgens diverse standaarden en kwaliteitsprocedures is moeten gaan.

Belangrijkste punt is dat een technische verklaring duidelijkheid kan scheppen over het probleem vergezeld van een bewijs dat het opgelost is (en op welke wijze). Dat verwacht ik van een expertise.

De gerechtsexpertise en het bijhorende verslag waren voor mij een zeer ontnuchterende ervaring. Het feit dat Renault zelf de foutcodes mocht uitlezen, beweerde dat ze niet ter plaatse konden afgedrukt worden en dan deze cruciale bewijzen zelf later mocht doorsturen (zonder te weten wat er met die gegevens gebeurde) en deze enkel en alleen aan de gerechtsexpert overgemaakt werden en niet aan eisers, dat had ik mij eigenlijk nooit kunnen voorstellen. Het feit dat bepaalde foutcodes die vastgesteld waren niet terug komen in het verslag en dat de km stand van de fout van de spanningsregelaar verdwenen blijkt te zijn (omdat deze overeen kwam met het moment van onze melding van een spontane reset), dat spreekt voor zich. De opdracht van de rechtbank werd niet naar de letter uitgevoerd en over de gebreken waar technisch onderzoek naar moest gebeuren, is enkel de statements van Renault vermeld in het verslag (stuk over de expertise, later volgt wel wat eiser poneert maar ook zonder onderzoek).

Dit is aldus mijn mening over de expertise en het verslag, ik meen dat er voldoende punten zijn die maken dat ik geen enkel vertrouwen heb ik de gerechtsexpert en zijn verslag.
Wat ik uiteraard betreur omdat ik vele werkdagen spendeerde aan research en het zoeken naar bewijzen op diverse Renault fora.

Als ik volgende pagina lees, weet ik dat mijn wantrouwen volledig terecht is:

http://www.gerechtsdeskundige.net/gerechtsdeskundige/opdracht.php

En ook:
http://www.gerechtsdeskundige.net/gerechtsdeskundige/eigenschappen.php

In de doctrine van "Het deskundigenonderzoek in burgerlijke zaken." van de RUG kan je het volgende lezen:

"De Associatie van Belgische Experten (A.B.E.X.) definieert de persoon van de deskundige als volgt:
"Mag alleen als "expert" betiteld worden, hij of zij die door ervaring en praktijk een voldoende vakkennis verworven heeft. Diegene die het beroep van expert uitoefent, moet over de verreiste kennis beschikken voor de uitoefening van zijn opdracht en dient de bekwaamheid te bezitten deze kunst te beoefenen. Deze beoefening omvat niet alleen de nodige ervaring in het beleid van de expertise, maar vergt eveneens een bijzondere zin voor ontleding, synthese, kritiek, logica en gevolgtrekking. Technische specialisatie en bekwaamheid omvatten niet noodzakelijk deze hoedanigheden. De expert moet de feiten vaststellen en de schijnbare tegenstellingen die in het geschil voorkomen duidelijk ophelderen, de hem voorgelegde opmerkingen en argumentatie beantwoorden, de oorzaken en de gevolgen weerhouden en de besluiten in een gemotiveerde uiteenzetting opstellen. In een vrije en onafhankelijke geest, los van alle soms hartstochtelijke verwikkelingen die zich in een zaak kunnen voordoen, moet hij bekwaam zijn de hem voorgelegde problemen te omschrijven en een oplossing voor te leggen.""

Samenvatting:

We kunnen stellen dat de deskundige niet alleen wetenschappelijk enorm bekwaam moet zijn, hij moet ook over voldoende communicatievermogen beschikken om een wetenschappelijk probleem zo goed en snel mogelijk te kunnen beschrijven. In het process van de expertise moet hij de partijen als gelijken behandelen en de tegenspraak ten volle garanderen.

Quod erat demonstrandum

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 11:46:42 »
Ivo Mechels van test aankoop is destijds substituut procureur des Konings geweest in Antwerpen. Dit even terloops...

Dat wist ik niet en ik kan het ook niet direct terugvinden. Wat ik wel weet is dat hij bij de CVP aan de slag is geweest (1987).
10 jaar aan de slag geweest en vermoedelijk een uitstekend netwerk binnen de politiek. Test-Aankoop is trouwens een
dubbele organisatie, een VZW en een vennootschap (CVBA) aldus een winstmakende organisatie. Ik herinner me nog
goed hoe ze Kaupthing aangeraden hebben aan hun leden. Wat ik aldus niet begrijp is hun dubbele houding, enerzijds
via de JEP die reclames toestaat ivm (misleidend) verbruik en hun huidige campagne waarbij hun Italiaanse poot bewijs leverde
dat zelfs met de officiele procedures en de manipulaties van de wagens zoals de constructeurs doen, de opgegeven
waarden niet te halen zijn. Ik zag ze direct een proces beginnen tegen de NMBS baas over een uitspraak maar zie
niet direct concrete acties ivm de verbruikscijfers die misleidendend zouden zijn. Als men dingen aantoont, zoals
in Italie gebeurde, zou men best direct juridisch in actie schieten om de consument bij te staan. Het kan want die kerel
die een "groepsaankoop" organiseerde naar aanleiding van de prijsverhoging van Telenet hebben ze direct gecontacteerd
en daar hebben ze een samenwerking mee opgezet.

Just my 2 cents.

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 11:51:52 »

Citaat
Met een mix van alles. 6,5 liter (gemiddeld) wijkt erg ver af van 4,5 liter (maximaal volgens Renault).
Minimaal ... niet maximaal.
De testverbruiken zijn de minimale verbruiken die men in de test kon laten optekenen.

Juridisch gezien staat in de brochure een verbruik vermeld. Er staat niets bij, niets over NEDC, niets over manipulaties, geen disclaimers over luchtdruk, temperatuur,
rijstijl, niets. Men heeft aldus duidelijk de klant willen te kennen geven dat het verbruik tussen 4,1 en 4,5 ligt. Aldus heeft de consument de kenmerken (zoals de WMPC
voorschrijft) gekregen, namelijk tussen 4,1 en 4,5. Men heeft nooit aangegeven dat het verbruik hoger zou kunnen zijn en waarom.

Men moet enkel naar de brochure kijken, en kijken wat men vermeld heeft en dat is het enige waarop men zich kan baseren om te poneren dat het verbruik tussen
4,1 en 4,5 ligt.