Auteur Topic: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars  (gelezen 3221 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Gepost op: woensdag 18 februari 2015 - 11:31:28 »
Citaat van: GVA
Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars

[...]
Vorig jaar kreeg dat Tariferingsbureau bijna 30.000 aanvragen, 6.500 meer dan in 2013 en zelfs 11.000 meer dan in 2012. Een stijging van ruim 60 procent.
[...]

http://www.gva.be/cnt/dmf20150218_01535303/nooit-zo-veel-te-riskante-chauffeurs-geweigerd-door-verzekeraars
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 februari 2015 - 23:54:14 »
Harde economische wetten spelen hier hun rol. Winst daalt...
Verzekeraars zijn sommige klanten liever kwijt dan rijk.
Vanzelfsprekend moet je risico-bestuurders 'straffen' (bonus-malus), maar helemaal niet meer willen verzekeren is een brug te ver.

Stel eventueel voorwaarden, bv. theorie of rijtest doen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 00:23:01 »
Vanzelfsprekend moet je risico-bestuurders 'straffen' (bonus-malus), maar helemaal niet meer willen verzekeren is een brug te ver.
Stel eventueel voorwaarden, bv. theorie of rijtest doen.

Maar wat doe je als verzekeraar BA met een verzekerde die 3 keren per jaar aansprakelijk gesteld wordt omdat hij weer eens een andere auto in de prak gereden en de inzittenden ervan in het gasthuis geholpen heeft?

Zelfs als je hem op de hoogste bonus-malus graad zet, blijf je er dik je broek aan scheuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 09:51:39 »
Daarom is bonus-malus niet altijd afdoende en
Citaat van: de rijprof
Stel eventueel voorwaarden, bv. theorie of rijtest doen.
Het solidariteitsprincipe moet blijven gelden, eventueel aan voorwaarden gekoppeld.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2015 - 09:53:43 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 11:02:25 »
Het solidariteitsprincipe moet blijven gelden, eventueel aan voorwaarden gekoppeld.

Solidariteit, ook met de onbeleerbare roekelozen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 12:50:06 »
waarom hebben die nog een rijbewijs ?
Omdat ze helemaal niet roekeloos waren en gewoon pech hadden ?  Omdat ze zich perfect aan de snelheidslimiet houden ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 13:33:55 »
Verzekeringen krijgen het steeds moeilijker... en nemen dan zulke maatregelen die het verlies ombuigen naar winst.

Verzekeringen zijn er genoeg ? moest men eens pech hebben en een reeks onverschuldende ongevallen achter mekaar krijgen.
Op TV kwam ene die had 3 parkeerongevallen opgelopen op 1 jaar waar hij niet bij was, oeps als risico-klant buiten (= parkeert op gevaarlijke plaatsen/buurten  ;D). Met een bonus malus 0 mag het geen probleem zijn een andere verzekering te krijgen, of niet ?

Zelfs voor echte brokkenmakers zijn er nog oplossingen:
http://mijn-autoverzekeringen.be/krijgt-geen-autoverzekering-meer-het-tariferingsbureau-biedt-een-oplossing/

alleszins beter als zonder verzekering brokken maken...  >:D

« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2015 - 13:38:06 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 15:25:22 »
zo weten we ineens waarom De Lijn haar eigen bussen verzekert ...  >:D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 17:30:23 »
waarom hebben die nog een rijbewijs ?
Omdat ze helemaal niet roekeloos waren en gewoon pech hadden ?  Omdat ze zich perfect aan de snelheidslimiet houden ?
Wel ja pech, als je het ongevalsformulier bvb. niet juist invult dan kun je van in uw recht naar 50/50 aansprakelijk of volledig aansprakelijk gaan, als je pech hebt.
Weet je bvb. dat de beide handtekeningen enkel gelden voor het middelste deel? en niet voor wat je onderaan elk apart als uitleg hebt geschreven?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 20:10:50 »
Op TV kwam ene die had 3 parkeerongevallen opgelopen op 1 jaar waar hij niet bij was, oeps als risico-klant buiten (= parkeert op gevaarlijke plaatsen/buurten  ;D). Met een bonus malus 0 mag het geen probleem zijn een andere verzekering te krijgen, of niet ?

Mij beschouwden ze ook als een risicofactor die ze niet langer wensten te verzekeren.

De reden ?  Neen, geen ongeval.  Het enige schadegeval, betrof een geval van vandalisme aan mijn auto (dader gekend + in een verklaring toegegeven).  En dan hebben ze me nog een goedkope klojo als advocaat gegeven (wist ik veel), die een ijzersterk dossier als een eerste communicantje vakkundig naar de knoppen geholpen heeft ook. 

Soit, de reden dat ze mij niet langer wilden verzekeren nu.    Ik had bij hen m'n auto verzekerd, die een maximaal sleepvermogen heeft van 1.300 kg.  En tevens had ik bij hen een aanhangwagen verzekerd, 2.000 kg MTM.  De auto is perfect ingeschreven, en jaarlijks gekeurd.  Het keuringsbewijs vermeldt zelfs expliciet "trekker van aanhangwagens".  Mijn rijbewijs is sowieso geldig (B+E, C+E, medische keuring OK).

Na twee jaar, viel er bij hen een kwartje.  Ik kreeg een aangetekend schrijven met de vraag met welke auto ik die aanhangwagen trok ?  Ja, jongens .... ik dacht ff dat er ergens een verborgen camera hing toen ik de brief las.  Met mijn wagen, die ik bij jullie verzekerd heb, tiens.  M'n echtgenote en ik hébben maar 1 wagen.  Kreeg ik niet lang daarna nog een aangetekend schrijven dat ik wettelijk niet in orde was.  Heb hen een beleefd aangetekend schrijven teruggestuurd, met de vraag welke wettelijke bepaling ik volgens hen dan wel overtrad ?  Goed wetende dat de MBT van mijn aanhangwagen NOOIT groter was dan het maximale sleepvermogen van mijn wagen én mijn rijbewijs sowieso geldig was.  Duurde twee weken, eer ik bericht kreeg waarin men mij meedeelde dat ik volgens hen contractbreuk gepleegd had.  Oeps, de vraag wélke wettelijke bepaling ik overtreden zou hebben, daarover werd ineens met geen woord meer gerept.  Nog maar eens een aangetekend schrijven teruggestuurd met de vraag welke bepaling ik dan wel overtreden had.  Een vraag waarop ik nooit een antwoord gekregen heb, want het volgende aangetekend schrijven was om me te melden zij bij hun standpunt bleven en de polis éénzijdig opzegden.  Wat hun standpunt was, heb ik evenwel nooit geweten.  Ik kreeg namelijk nooit antwoord op de vraag welke wettelijke bepaling, of welke polisvoorwaarde ik dan wel zou overtreden hebben.

Soit, Baloise heeft er gelegen.  Nog 's anderendaags ben ik naar een andere verzekeringsmaatschappij gestapt, en zijn AL m'n polissen bij Baloise ook opgezegd.  Heb nog ne keer of twee telefoon gekregen.  De eerste keer om te vragen waarom al die polissen opgezegd zijn ?  Heb hen beleefd geantwoord dat ik mij niet wens te laten bedriegen.  "Jama, kom 's langs.  Bij een tas koffie, kunnen we mss 1 en ander uitklaren, en bekijken hoe we uw auto en uw aanhangwagen dan 't voordeligste kunnen verzekeren.  Dit moet een misverstand zijn".  Nee meneer, ik kan al sinds het eerste studiejaar lezen.  En al sedert 't einde van de lagere school, heb ik de kunst van "lezen" nog weten om te zetten naar "begrijpend lezen" ook.  Lees anders jullie eigenste aangetekende brieven er eens op na, ja ?  Uwe koffie moogt ge houden.  Ik was bij jullie klant om mij behoorlijk te verzekeren, en niet om mij te laten bedriegen.  En koffie kan ik thuis ook wel drinken, of ergens in een koffiebar in 't Shopping Center (bvb als ik geen goesting heb om mee in de winkel te staan als m'n echtgenote kleren staat uit te kiezen).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 22:38:03 »
Op TV kwam ene die had 3 parkeerongevallen opgelopen op 1 jaar waar hij niet bij was, oeps als risico-klant buiten (= parkeert op gevaarlijke plaatsen/buurten  ;D). Met een bonus malus 0 mag het geen probleem zijn een andere verzekering te krijgen, of niet ?

Mij beschouwden ze ook als een risicofactor die ze niet langer wensten te verzekeren.

De reden ?  Neen, geen ongeval.  Het enige schadegeval, betrof een geval van vandalisme aan mijn auto (dader gekend + in een verklaring toegegeven).  En dan hebben ze me nog een goedkope klojo als advocaat gegeven (wist ik veel), die een ijzersterk dossier als een eerste communicantje vakkundig naar de knoppen geholpen heeft ook. 

Soit, de reden dat ze mij niet langer wilden verzekeren nu.    Ik had bij hen m'n auto verzekerd, die een maximaal sleepvermogen heeft van 1.300 kg.  En tevens had ik bij hen een aanhangwagen verzekerd, 2.000 kg MTM.  De auto is perfect ingeschreven, en jaarlijks gekeurd.  Het keuringsbewijs vermeldt zelfs expliciet "trekker van aanhangwagens".  Mijn rijbewijs is sowieso geldig (B+E, C+E, medische keuring OK).

Na twee jaar, viel er bij hen een kwartje.  Ik kreeg een aangetekend schrijven met de vraag met welke auto ik die aanhangwagen trok ?  Ja, jongens .... ik dacht ff dat er ergens een verborgen camera hing toen ik de brief las.  Met mijn wagen, die ik bij jullie verzekerd heb, tiens.  M'n echtgenote en ik hébben maar 1 wagen.  Kreeg ik niet lang daarna nog een aangetekend schrijven dat ik wettelijk niet in orde was.  Heb hen een beleefd aangetekend schrijven teruggestuurd, met de vraag welke wettelijke bepaling ik volgens hen dan wel overtrad ?  Goed wetende dat de MBT van mijn aanhangwagen NOOIT groter was dan het maximale sleepvermogen van mijn wagen én mijn rijbewijs sowieso geldig was.  Duurde twee weken, eer ik bericht kreeg waarin men mij meedeelde dat ik volgens hen contractbreuk gepleegd had.  Oeps, de vraag wélke wettelijke bepaling ik overtreden zou hebben, daarover werd ineens met geen woord meer gerept.  Nog maar eens een aangetekend schrijven teruggestuurd met de vraag welke bepaling ik dan wel overtreden had.  Een vraag waarop ik nooit een antwoord gekregen heb, want het volgende aangetekend schrijven was om me te melden zij bij hun standpunt bleven en de polis éénzijdig opzegden.  Wat hun standpunt was, heb ik evenwel nooit geweten.  Ik kreeg namelijk nooit antwoord op de vraag welke wettelijke bepaling, of welke polisvoorwaarde ik dan wel zou overtreden hebben.

Soit, Baloise heeft er gelegen.  Nog 's anderendaags ben ik naar een andere verzekeringsmaatschappij gestapt, en zijn AL m'n polissen bij Baloise ook opgezegd.  Heb nog ne keer of twee telefoon gekregen.  De eerste keer om te vragen waarom al die polissen opgezegd zijn ?  Heb hen beleefd geantwoord dat ik mij niet wens te laten bedriegen.  "Jama, kom 's langs.  Bij een tas koffie, kunnen we mss 1 en ander uitklaren, en bekijken hoe we uw auto en uw aanhangwagen dan 't voordeligste kunnen verzekeren.  Dit moet een misverstand zijn".  Nee meneer, ik kan al sinds het eerste studiejaar lezen.  En al sedert 't einde van de lagere school, heb ik de kunst van "lezen" nog weten om te zetten naar "begrijpend lezen" ook.  Lees anders jullie eigenste aangetekende brieven er eens op na, ja ?  Uwe koffie moogt ge houden.  Ik was bij jullie klant om mij behoorlijk te verzekeren, en niet om mij te laten bedriegen.  En koffie kan ik thuis ook wel drinken, of ergens in een koffiebar in 't Shopping Center (bvb als ik geen goesting heb om mee in de winkel te staan als m'n echtgenote kleren staat uit te kiezen).

Ik had lang geleden met een "Ethias-medewerker" een "akkefietje" toen ik enkel het deel glasschade wou opzeggen van één auto omdat ik die echt te duur vond (en niet de moeite meer), schrapten zij toch plots (schriftelijk) ook diefstal en brand en boden ze als alternatief een andere mini-omnium polis aan, wat ik helemaal niet gevraagd had.

Blijkbaar moest ik plots een ander contract hebben (kleine-omnium) waar dit niet meer afzonderlijk mogelijk was, het was alles te nemen(mini-omnium) of alles te laten (enkel BA)... maar ik had geen ander contract ondertekend en was daar al bijna 15 jaar verzekerd... waar men zulke zaken afzonderlijk kan verzekeren, zelfs de restwaarde van de auto mocht men zelf bepalen.

Ik belde wat later eens terug en vroeg een hogergeplaatste medewerker en legde de zaak uit, en vroeg of ik nu mijn verzekeringen moest opzeggen van  - dan 2 auto´s - bij hun... oeps moment mijnheer... plots vonden ze snel de oplossing en plots kon men de glasschade wel afzonderlijk schrappen en behield ik mijn oude polis.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 februari 2015 - 22:42:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 23:12:52 »
Op TV kwam ene die had 3 parkeerongevallen opgelopen op 1 jaar waar hij niet bij was, oeps als risico-klant buiten (= parkeert op gevaarlijke plaatsen/buurten  ;D).

Weet je wat mijn zoon als antwoord kreeg? "Teveel dossierskosten met al die ongevallen".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 19 februari 2015 - 23:35:51 »
Het solidariteitsprincipe moet blijven gelden, eventueel aan voorwaarden gekoppeld.

Solidariteit, ook met de onbeleerbare roekelozen?
Solidariteit onder voorwaarden. Er zijn grenzen, natuurlijk.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 20 februari 2015 - 14:10:34 »
Mijn enige probleem met Baloise / Mercator is dat hun prijzen bleven stijgen terwijl mijn BM steeds verder zakte, ik "voor altijd" in 0 zat (of was het -2 ?)

Paar jaar opgezegd en elders verzekerd geweest, nu zijn ze weer de goedkoopste .

Verzekeringsshoppen helpt blijkbaar ook.
Tarieven voor "nieuwe" klanten zijn bij meerdere maatschappijen beter dan die voor wie reeds klant is.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline os2lover

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 497
  • Geslacht: Man
    • BASM
Re: Nooit zo veel “te riskante” chauffeurs geweigerd door verzekeraars
« Reactie #14 Gepost op: zondag 22 februari 2015 - 21:09:51 »
Sommige firma's maken het hun werknemer anders niet lastig als ze een ongeval hebben, met schuld. Extract uit de car policy van mijn firma :

Citaat
De vrijstelling voor elk ongeval waarbij de bestuurder in fout is of waarbij geen tegenpartij betrokken is, bedraagt (als referentieperiode nemen we de 12 maanden van een kalenderjaar) :

Eerste schadegeval : 0 euro
Tweede schadegeval : 80 euro
Derde schadegeval : 160 euro

Deze bedragen worden gehalveerd voor de 'field engineers'.

Als ik u hierbij dan vertel, dat zowat iedereen bij ons de functie "field engineer" heeft, zelfs degenen, die enkel op en af rijden naar het hoofdgebouw van onze firma, moet ik je niet vertellen, dat er bij ons zijn die echt rijden gelijk gekken. Ik ben elke dag blij te zien dat er geen doodsbrieven bijgekomen zijn :-(
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen