Auteur Topic: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik  (gelezen 13219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 12:01:49 »

Citaat
Met een mix van alles. 6,5 liter (gemiddeld) wijkt erg ver af van 4,5 liter (maximaal volgens Renault).
Minimaal ... niet maximaal.
De testverbruiken zijn de minimale verbruiken die men in de test kon laten optekenen.

Juridisch gezien staat in de brochure een verbruik vermeld. Er staat niets bij, niets over NEDC, niets over manipulaties, geen disclaimers over luchtdruk, temperatuur,
rijstijl, niets. Men heeft aldus duidelijk de klant willen te kennen geven dat het verbruik tussen 4,1 en 4,5 ligt. Aldus heeft de consument de kenmerken (zoals de WMPC
voorschrijft) gekregen, namelijk tussen 4,1 en 4,5. Men heeft nooit aangegeven dat het verbruik hoger zou kunnen zijn en waarom.

Men moet enkel naar de brochure kijken, en kijken wat men vermeld heeft en dat is het enige waarop men zich kan baseren om te poneren dat het verbruik tussen
4,1 en 4,5 ligt.

Wat evident is hoeft men toch niet in een brochure aan te geven, in de regel staan altijd de NEDC cijfers in de brochure, enkel die zijn gebaseerd op de  betreffende Europese richtlijn:  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31970L0220&from=NL  met alle details van de EU- genormeerde verbruikstest.

Een autoconstructeur zou nogal dom en naïef zijn bepaalde maximumverbruikscijfers in zijn brochure te zetten als de andere constructeurs steeds het NEDC-verbruik erin zetten.
In bepaalde autotijdschriften is dat max-verbruik wel plusminus te vinden.

Over het Juridische laat ik me niet uit, tenzij nog even dit uit de USA (waar het gerecht anders is... en geen EU-normverbruikscyclus).
Daar zijn schadeloosstellingen uitgekeerd wg niet-realistische aangegeven verbruikscijfers:

Citaat
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/geschoente-verbrauchswerte-bmw-muss-angaben-beim-mini-korrigieren-a-999742.html#ref=plista

Offizielle Verbrauchswerte in den USA viel höher als in Europa

Wie sehr Autofahrer in Europa hinters Licht geführt werden, zeigt der Vergleich mit den offiziellen US-Verbrauchswerten einzelner Modelle. Diese sagen tatsächlich etwas darüber aus, wie viel Sprit ein Auto schluckt.

Der Mini Cooper S verbraucht in den USA nach Behördenangaben nun satte 8,4 Liter auf hundert Kilometern. In Deutschland beträgt der offizielle Wert für dasselbe Modell gerade einmal 5,8 Liter.

Dus daar zullen best alle buitenlandse constructeurs andere verbruikscijfers in hun brochure moeten zetten, voor de Mini Cooper S 8,4 liter ipv 5,8 liter...
In USA zijn de EPA-cijfers de norm...

Citaat
So geht die EPA in den USA häufig vor: Auch Mercedes-Benz, Ford und Hyundai/Kia mussten ihre Angaben korrigieren. Mal sind es routinemäßige Prüfungen, mal lösen Autofahrer, die vom tatsächlichen Verbrauch enttäuscht sind, die Untersuchungen aus.
Für Hyundai und Kia wurde es sogar richtig teuer. Nachdem die Behörde zu hohe Verbrauchswerte festgestellt hatte, änderten die Hersteller die Angaben bei jedem dritten Modell und versprachen den wütenden Autofahrern Entschädigungen. Pro Kunde mehr als 700 Dollar, wie Hyundai vorrechnet. Der Schaden addierte sich für die koreanischen Hersteller laut einer Analystenschätzung auf 362 Millionen Dollar. Hinzu kam ein veritabler Imageschaden.

Auch BMW hat nun ein Problem. Allerdings haben die Münchener Angaben korrigiert, nach denen sie die betroffenen Mini-Halter finanziell entschädigen werden. "Da es sich nur um eine geringfügige Änderung der Verbrauchsangaben handelt, sind Zahlungen an Kunden nicht vorgesehen", teilte ein Unternehmenssprecher manager magazin mit. Zunächst hatte BMW die Frage nach Entschädigungen gegenüber manager magazin bejaht und erklärt, die US-Händler gingen aus diesem Grund jetzt auf die Fahrer zu.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 12:23:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline joriske

  • Starter
  • *
  • Berichten: 14
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 12:31:57 »
Wat evident is hoeft men toch niet in een brochure aan te geven, in de regel staan altijd de NEDC cijfers in de brochure, enkel die zijn gebaseerd op de  betreffende Europese richtlijn:  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31970L0220&from=NL  met alle details van de EU- genormeerde verbruikstest.
Een autoconstructeur zou nogal dom en naïef zijn bepaalde maximumverbruikscijfers in zijn brochure te zetten als de andere constructeurs steeds het NEDC-verbruik erin zetten.
In bepaalde autotijdschriften is dat max-verbruik wel plusminus te vinden.

Er zijn twee kanten aan het verhaal. De constructeur kent de NEDC en alle testprocedures van buiten. Vraag echter de gemiddelde burger naar NEDC en 95% van de respondenten zullen hierover niets kunnen zeggen. Daarom is de WMPC er gekomen en daarom moeten essentiele kenmerken van een product duidelijk uitgelegd worden aan de potentiele kopers. Evident is geen juridisch argument. Het is evident dat iedereen de regel van drie kent, recent verscheen er nog een artikel in de pers en het werd ook in Reyers laat aangekaart is dat er eigenlijk heel veel studenten zijn die deze elementaire kennis die eigenlijk in het lager onderwijs moet verworven zijn, niet kennen. Evident is niet altijd evident. Daarom ook dat bv in consumentenleningen "geld lenen kost ook geld" verplicht moet vermeld worden. Duh, zal je zeggen, maar de wetgever heeft geoordeeld dat er gewoon veel te veel consumenten zich laten misleiden/verleiden met deze dure consumentenleningen. Mijn standpunt is en blijft dat je van de doorsnee koper van een wagen niet mag verwachten dat ze de NEC kennen en weten hoe de verbruikscijfers worden geproduceerd. Het is een informatieplicht die rust op de verkoper/constructeur.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 13:08:22 »
Wel, bij ons staat hij altijd op dwz, we hebben er DVD schermen bij gekocht, 500 EUR voor twee (in de winkel vind je ze voor minder dan 200 maar soit). Dus bij elke stop valt de wagen stil en dus vallen de DVD schermen ook uit.
Da's  redelijk absurd  ???

'k weet niet hoe die aangesloten zijn ...
Bij mijn koekdoosje blijft de 12V aansluiting gewoon stroom krijgen als de motor stopt met S/S.
En als je accessoires elektrisch "vast" inbouwt, hang je die toch aan een stroomvoorziening die stroom houdt terwijl de motor even uitrust  ???
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 14:03:23 »
Ik heb schermen die ingebouwd zijn. De opbouw schermen kunnen gemakkelijk gestolen worden want ze zijn in elke auto bruikbaar. Door de inbouw heb ik geen problemen met de stroomvoorziening, ze zijn geïntegreerd met het audiosysteem, maar kunnen ook alleen via hoofdtelefoon beluisterd worden. De kwaliteit van de schermen is bovendien stukken beter dan van die opbouw schermpjes.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: proces: man eist 27.000 euro terug van Renault wegens te hoog verbruik
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 25 februari 2015 - 16:52:15 »
Wat evident is hoeft men toch niet in een brochure aan te geven, in de regel staan altijd de NEDC cijfers in de brochure, enkel die zijn gebaseerd op de  betreffende Europese richtlijn:  http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31970L0220&from=NL  met alle details van de EU- genormeerde verbruikstest.
Een autoconstructeur zou nogal dom en naïef zijn bepaalde maximumverbruikscijfers in zijn brochure te zetten als de andere constructeurs steeds het NEDC-verbruik erin zetten.
In bepaalde autotijdschriften is dat max-verbruik wel plusminus te vinden.

Er zijn twee kanten aan het verhaal. De constructeur kent de NEDC en alle testprocedures van buiten. Vraag echter de gemiddelde burger naar NEDC en 95% van de respondenten zullen hierover niets kunnen zeggen. Daarom is de WMPC er gekomen en daarom moeten essentiele kenmerken van een product duidelijk uitgelegd worden aan de potentiele kopers. Evident is geen juridisch argument. Het is evident dat iedereen de regel van drie kent, recent verscheen er nog een artikel in de pers en het werd ook in Reyers laat aangekaart is dat er eigenlijk heel veel studenten zijn die deze elementaire kennis die eigenlijk in het lager onderwijs moet verworven zijn, niet kennen. Evident is niet altijd evident. Daarom ook dat bv in consumentenleningen "geld lenen kost ook geld" verplicht moet vermeld worden. Duh, zal je zeggen, maar de wetgever heeft geoordeeld dat er gewoon veel te veel consumenten zich laten misleiden/verleiden met deze dure consumentenleningen. Mijn standpunt is en blijft dat je van de doorsnee koper van een wagen niet mag verwachten dat ze de NEC kennen en weten hoe de verbruikscijfers worden geproduceerd. Het is een informatieplicht die rust op de verkoper/constructeur.

Dat verandert weinig aan wat ik schreef. De constructeurs zijn helemaal niet bang van die WMPC.
Zij richten zich zéér wslk enkel naar deze Europese richtlijn:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31999L0094&from=NL

Richtlijn 1999/94/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 1999 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over het brandstofverbruik en de CO²-uitstoot bij de verbranding van nieuwe personenauto's
...
(1)
...
(6) Overwegende dat de aanwezigheid van etiketten op gebruikte auto's in het verkooppunt kopers van nieuwe personenauto's kan beïnvloeden ten gunste van weinig brandstof verbruikende auto's, omdat met deze factor rekening zal worden gehouden wanneer de auto wordt doorverkocht; dat daarom bij de eerste herziening van deze richtlijn moet worden overwogen de werkingssfeer uit te breiden tot gebruikte auto's die vallen onder Richtlijn 93/116/EG van de Commissie van 17 december 1993 tot aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 80/1268/EEG van de Raad inzake het brandstofverbruik van motorvoertuigen(4);

(7) Overwegende dat het derhalve nodig is een brandstofverbruiksetiket te ontwikkelen voor alle in een verkooppunt uitgestalde personenauto's;

(8 ) Overwegende dat een brandstofverbruiksetiket gegevens dient te bevatten over het brandstofverbruik en de specifieke CO2-uitstoot die zijn bepaald in overeenstemming met de geharmoniseerde normen en methoden, vastgelegd in Richtlijn 80/1268/EEG van de Raad van 16 december 1980 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten inzake het brandstofverbruik van motorvoertuigen(5);

(9) Overwegende dat het nodig is dat zowel in het verkooppunt als door een hiertoe aangewezen instantie elke lidstaat in een hiertoe geschikte vorm aanvullende genormaliseerde informatie over het brandstofverbruik en de specifieke CO2-uitstoot van alle versies op de markt voor nieuwe personenauto's wordt verschaft; dat dergelijke informatie van nut kan zijn voor de consument die, alvorens de toonzaal binnen te gaan, zijn aankoopbeslissing reeds heeft geformuleerd of die zonder tussenkomst van een dealer of zonder bezoek aan een toonzaal tot aankoop van een personenauto wenst over te gaan;

(10) Overwegende dat het belangrijk is dat potentiële autokopers in het verkooppunt bewust worden gemaakt van de meest brandstofefficiënte modellen van personenauto's die in dat verkooppunt beschikbaar zijn;

(11) Overwegende dat alle door fabrikanten en dealers aangemaakte en bij de verhandeling van nieuwe personenauto's gebruikte reclameteksten en in voorkomend geval, al het andere reclamemateriaal gegevens over het relevante brandstofverbruik en de CO2-uitstoot voor de betreffende modellen van personenauto's zou moeten bevatten,
....
HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Deze richtlijn beoogt te verzekeren dat gegevens over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's die in de Gemeenschap voor verkoop of leasing worden aangeboden, voor de consument beschikbaar worden gesteld, zodat deze met kennis van zaken een keuze kan maken.


Artikel 2
In deze richtlijn wordt verstaan onder:
1. "personenauto":  ...]
...
5. "officieel brandstofverbruik": het door de typegoedkeuringsinstantie aangenomen brandstofverbruik overeenkomstig Richtlijn 80/1268/EEG** en vermeld in bijlage VIII van Richtlijn 70/156/EEG, bij het EG-typegoedkeuringsformulier of in het certificaat van overeenstemming. Wanneer verscheidene uitvoeringen en/of versies onder één model zijn gegroepeerd, is de op te geven waarde voor het brandstofverbruik van dat model gebaseerd op de uitvoering en/of versie met het hoogste officiële brandstofverbruik binnen die groep;

6. "officiële specifieke CO2-uitstoot van een personenauto": de uitstoot gemeten overeenkomstig Richtlijn 80/1268/EEG en vermeld in bijlage VIII van Richtlijn 70/156/EEG, en gehecht aan het EG-typegoedkeuringsformulier of in het certificaat van overeenstemming. Wanneer verscheidene uitvoeringen en/of versies onder één model zijn gegroepeerd, zijn de op te geven CO2-waarden van dat model gebaseerd op de uitvoering en/of versie met de hoogste officiële CO2-uitstoot binnen die groep;

7. "brandstofverbruiksetiket": een etiket met gegevens ten behoeve van de consument over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO2-uitstoot van de auto waarop het is aangebracht;  ....]

**
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:31980L1268&from=NL

3. ALGEMENE SPECIFICATIES

3.1. Het brandstofverbruik wordt bepaald aan de hand van de volgende proeven: 3.1.1. Een cyclus van gesimuleerde stadsritten, zoals beschreven in bijlage III van Richtlijn 70/220/EEG*** van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen (1), laatstelijk gewijzigd bij Richtlijn 78/665/EEG (2) (zie punt 5);

Richtlijn 70/220/EEG*** = NEDC !
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus

Im Verlauf des Jahres 1992 wurde der Fahrzyklus der Richtlinie 70/220/EWG über den Stadtverkehr hinaus erweitert.[4] Die Europäische Kommission (EC) wird in solchen Belangen von einem EC-Gremium namens Motor Vehicle Emissions Group (MVEG) beraten.[5] Der erweiterte Fahrzyklus wird Neuer Europäischer Fahrzyklus (NEFZ) genannt, englisch New European Driving Cycle (NEDC).
Seit dem Jahr 1997 muss der Kraftstoffverbrauch aus der Abgasmenge berechnet werden, die im Fahrzyklus der Abgasnorm ermittelt wird.[6] Die daraus folgenden Angaben des Kraftstoffverbrauchs waren etwa 8% höher als der Drittelmix.[7] Mit der Abgasnorm Euro 3 entstand aus dem Neuen Europäischen Fahrzyklus der Modifizierte Neue Europäische Fahrzyklus (MNEFZ), bei dem zeitgleich mit dem Kaltstart bei rund 25 °C sofort die Messung beginnt, nicht wie vorher erst nach 40 Sekunden.[8]
Im Juni 2007 wurde die Aufhebung der Richtlinie 70/220/EWG zum Januar 2013 beschlossen  :-\ und der auch anderweitig definierte Fahrzyklus einer Prüfung empfohlen.[9 ! ]
Euhm de NEDC-cyclus moet met proefen onderzocht worden wordt aanbevolen....

WMPC ? die de gemiddelde burger amper kent, in tegenstelling tot het normverbruik van de wagen, die (tesamen met de CO2) meestal in koeien van letters op een infobord#  naast elke auto vermeld wordt, ook het verplicht energielabel genoemd ik denk sinds 2011# verplicht ? in de meeste Europese landen.

Citaat
http://www.energielabel.nl/autos
Energielabel -auto -voorbeeld



Wat staat er op het energielabel voor auto's

Het energielabel voor auto's bevat diverse informatie. Behalve het model en de brandstofsoort waarop de auto rijdt, staan ook onderstaande zaken vermeld (zie ook de afbeelding):

Het verbruik volgens de officiële opgave van de fabrikant, in liters brandstof per honderd kilometer. De auto uit het voorbeeld verbruikt per honderd kilometer 7,2 liter benzine.

Het brandstofverbruik in kilometers per liter, in dit voorbeeld: 13,9 km op een liter brandstof.

De klasse van zuinigheid, aangeduid met de letters A (zeer zuinig met brandstof) tot en met G (zeer onzuinig).

De CO2-uitstoot in gram per kilometer.

Praktijk minder zuinig

Het aangegeven verbruik op het energielabel is gebaseerd op een laboratoriumsetting en zul je in de praktijk niet halen. Wil je weten wat de modellen van jouw voorkeur in de praktijk verbruiken, kijk dan op www.ecotest.eu. Aangezien het rijgedrag en de bediening van elektronica het brandstofgebruik beïnvloeden, heeft ook hetzelfde model in de praktijk vaak een verschillend verbruik. Je praktijkverbruik vergelijken met anderen kan het best op www.spritmonitor.de, www.autoweek.nl of (voor lease-rijders) werkelijkverbruik.nl.
# Duitsland: energielabel sinds december 2011: http://www.vcd.org/co2-label.html


Dat die normverbruikswaardes maar zelden in de praktijk gehaald worden is algemeen bekend en heb ik al voldoende gepost.
Iemand die een auto koopt kan toch de verkoper vragen wat die auto in de praktijk echt verbruikt, neem ik toch aan.

Ik heb nog in september 2012 een nieuwe Skoda gekocht, ik wist alleszins dat het werkelijk verbruik meestal 1 à 1,5 liter/100 km boven het normverbruik ligt. De verkoper zal dat zonder omwegen ook toegeven.
Maar ook het normverbruik heb ik al kunnen halen in de zomer tijdens een rustig ecoritje als men niet boven de 80 kmh op gewone wegen rijdt en niet boven de 100 kmh op de snelweg, en vooral véél en zo lang mogelijk uitbollen aan 0,0 l/100 km en dus zeer vooruitziend/anticiperend rijden, als men het traject kent is het wel eenvoudiger.

De inschrijvingstaks BIV wordt voornamelijk bepaald door de CO2 (g/km) dat gewoon het normverbruik (l/100 km NEDC) is met een vaste formule omgerekend naargelang brandstof. Gaat men die dan ook aanvechten en méér betalen ?   ;)

Soit volgens de nog geldende Europese richtlijnen (edit: niet meer geldig want sinds 1.1.1013 vervallen) hoeft de constructeur enkel het normverbruik op basis van de NEDC (labo-test) te vermelden...

(9 !) Sinds 2 januari zou die richtlijn 70/220/EWG ingetrokken of een andere naam krijgen zijn volgens dit:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:32007R0715&from=de

1.   De volgende Richtlijnen worden ingetrokken met ingang van 2 januari 2013:

Richtlijn 70/220/EEG,
Maar ik denk dat het enkele wegens de nieuwe schadelijke emissiegrenzen is specifiek euro 5 en euro 6 norm, de andere richlijn is niet ingetrokken.

Even verder neuzen door wat Richtlijn 70/220/EEG (NEDC) vervangen wordt:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/de/ALL/?uri=CELEX:31970L0220

Date of end of validity: 01/01/2013; Aufgehoben durch 32007R0715
Niet gevonden, maar de NEDC wel officieel beeindigd...:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/HTML/?uri=CELEX:01970L0220-20130102&from=EN

Dan moet die andere richtlijn**
5. "officieel brandstofverbruik": het door de typegoedkeuringsinstantie aangenomen brandstofverbruik overeenkomstig Richtlijn 80/1268/EEG**
ook off. beeindigd zijn, idd:
Citaat
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:31980L1268

Date of end of validity: 01/01/2013; Repealed by 32007R0715
Tja de NEDC heeft geen EU-richtlijnbasis meer... sinds 01.01.2013... voor zover ik gezocht heb.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015 - 19:09:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I