Auteur Topic: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof  (gelezen 29570 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 17:51:23 »
Het is uiteraard niet de bedoeling dat de concurrentie binnen de alternatieve brandstoffen, het eigenlijke voordeel tov diesel of benzine  opzij schuift ...


Alleen doet zo'n Tesla het voordeel dat een B-EV kan hebben tov CNG, weer teniet door het excessieve vermogen, en gewicht en grootte van het voertuig.
En dat voortsleuren en versnellen kost ook een hoop energie.
Zeker als het vermogen er is, en ook gebruikt zal worden ...


Net zoals met een EV, kan je met een CNG-voertuig meteen over op hernieuwbare energie (biogas uit afval, overtollige windenergie etc.) ipv fossiele of nucleaire brandstof.

Maar niet in België ...
NL schakelt intussen volledige CNG net over op biogas.
S : nu al 50%
D, CH, A , ... kwestie van kiezen waar je tankt (of hoeveel je betaalt) en je rijdt er op biogas.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 augustus 2015 - 17:55:43 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015 - 23:20:17 »
De Tesla: in die prijsklasse nog niet eens bergvakken in de portieren of een standaard bergvak in de middenconsole... Heel wat van de dure opties zijn op andere wagens uit deze prijsklasse standaard.

Beslist veel te duur in vergelijking met andere wagens. Draagt niets bij aan de doorbraak van de elektrische auto's bij de massa, want enkel bestemd voor de happy few die geld niet alleen kunnen, maar ook nog willen door deuren en vensters smijten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 00:43:11 »
Een Tesla Model S is dikwijls goedkoper als een vergelijkbare sportieve limousine.

Neem eens een Audi RS7 die vergelijkbare afmetingen heeft enz...

http://www.autowereld.com/nieuwe-autos/vergelijken  (ik neem ook de duurste Tesla... en heb nog + 40.000 € over  :))
Citaat
Merk Model Uitvoering   
 Audi RS 7        BMW Gran Coupe M6        Tesla Model S P90D
€ 160.930,-        € 172.000,-                        € 119.300,-

Topsnelheid   250 km/u   250 km/u   250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u   3.9 sec.   4.2 sec.        3.2 sec.
Vermogen                  561 pk          561 pk          701 pk

Rijklaargewicht   1995 kg   1850 kg   2239 kg

Afmetingen
Lengte   5012 mm   5007 mm   4976 mm
Breedte   1911 mm   1894 mm   1963 mm
Hoogte   1419 mm   1392 mm   1435 mm
Wielbasis   2915 mm   2968 mm   2959 mm

De kofferruimte van de Tesla is quasi onklopbaar, zelfs een grote Mercedes break (E350) heeft minder plaats.
https://www.youtube.com/watch?v=PhTL13ai_mU
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 augustus 2015 - 01:18:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 13:36:33 »
Indrukwekkende prestaties !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 14:42:13 »
 ;D ;D ;D

Michel heeft weer eens toegeslagen...

Audi RS 7: volgens Michel 160.930 € - volgens Audi 114.700 €

BMW M6 Gran Coupé: volgens Michel 172.000 € - volgens BMW 131.400 €

Een Tesla van 119.300 € vergelijken met een Mercedes-Benz E350 T-Modell van 58.429 € ... je kunt voor de prijs van die Tesla twee zulke Mercedessen kopen.

Je credit standing maakt een duikvlucht, Michel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 15:09:19 »
;D ;D ;D

Michel heeft weer eens toegeslagen...

Audi RS 7: volgens Michel 160.930 € - volgens Audi 114.700 €
Volgens de prijzen uit Nederland, en link uit Nederland Jozef. Dat zie je toch ?

Allez just is just, een RS7 kost in België:
Citaat
http://www.nl.audi.be/be/web/nl/models/a7/rs-7-sportback/engines.html

RS 7 Sportback
4.0 TFSI quattro tiptronic1
Basisprijs118.300,01 EURMeeruitvoering0,00 EUR
Adviesprijs 118.300,01 EUR
Jozef heeft weer eens toegeslagen ?

Citaat
BMW M6 Gran Coupé: volgens Michel 172.000 €
Banee Jozef volgens die website of die link die citeer ik toch ?

Citaat
Een Tesla van 119.300 € vergelijken

Hoezo 119.300 € ? Is die "Nederlandse" prijs van die website dan plots "juist" ?

De duurste Tesla kost standaard in België, en niet volgens mij, maar wel volgens Tesla Be-website:
Citaat
http://my.teslamotors.com/nl_BE/models/design

P85D : 106.500 €  EDIT € 116.440 (incl doc en transportkost), en voor de optie (+6% rijbereik) tot 90 kWh + € 3300 maakt € 119.740 voor het dan duurste model P90D !

Edit: Dus dat maakt de Audi RS7  € 1440 goedkoper als de Tesla P90D (beide standaardversie)
Daar koop ik nog een leuke extra kleinwagen voor.


Citaat
met een Mercedes-Benz E350 T-Modell van 58.429 € ... je kunt voor de prijs van die Tesla twee zulke Mercedessen kopen
Het gaat over de afmetingen en kofferruimte -in die context met die grote Mercedes Break versie- moest je het niet merken.  ;)
Dus uw reactie is naast de context.

Allez dan als we dan toch een vergelijkbare Mercedes Break nemen dan moet je al de AMG-versie nemen:
Citaat
   Mercedes-AMG E 63 4MATIC Break   410 kW
8 Cilinders   242-247 g/km
10,4-10,6 l/100 km   Automatische 7-traps versnellingsbak 7G-TRONIC AMG SPEEDSHIFT   118.096 euro   
   Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC Break   430 kW
8 Cilinders   242-247 g/km
10,4-10,6 l/100 km   Automatische 7-traps versnellingsbak 7G-TRONIC AMG SPEEDSHIFT   129.833 euro
mercedes-benz.be

En alweer een kleinwagen duurder als de duurste Tesla.   
 
Citaat
Je credit standing maakt een duikvlucht, Michel.
Banee Jozef, het is maar of je ook de link bekijkt die ik citeerde. Daar staat BPM vermeld enz... dus NL-prijzen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 augustus 2015 - 22:54:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 15:30:32 »
Het gaat over de afmetingen en kofferruimte -in die context met die grote Mercedes Break versie- moest je het niet merken.  ;)

Ja Michel, als het dan toch alleen maar daarover gaat, koop dan ineens een bestelwagen hé.

Citaat
Allez dan als we dan toch een vergelijkbare Mercedes Break nemen dan moet je al de AMG-versie nemen:

 ;D

Nu doe je de Tesla onrecht aan, Michel. Er zijn meer karakteristieken aan een wagen dan diegene die je opsomt, en als je daarmee rekening houdt, kan een Tesla uiteraard niet op tegen een AMG.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 16:09:58 »
Het gaat over de afmetingen en kofferruimte -in die context met die grote Mercedes Break versie- moest je het niet merken.  ;)

Ja Michel, als het dan toch alleen maar daarover gaat, koop dan ineens een bestelwagen hé.

Citaat
Allez dan als we dan toch een vergelijkbare Mercedes Break nemen dan moet je al de AMG-versie nemen:

 ;D

Nu doe je de Tesla onrecht aan, Michel. Er zijn meer karakteristieken aan een wagen dan diegene die je opsomt, en als je daarmee rekening houdt, kan een Tesla uiteraard niet op tegen een AMG.
Ik geef alleen maar wat tegengas op jouw ironische posten (over E-wagens) voordien. En die laatste zin is alweer eentje zonder enige staving.

Een Tesla kan gerust de vergelijking met vergelijkbare Mercedessen doorstaan, ook de AMG-versies.

Maar uiteraard kan en mag men hier blijkbaar een 100%-E-auto (zelfs al is die wat goedkoper) niet met een "petrolhead-auto" vergelijken.  ;D

Nochtans zijn er menige Duitsers die hun klassieke Mercedes S klasse bvb ingeruild hebben tegen een Tesla S, en dit niet alleen wegens het kostenplaatje:
Citaat
https://www.impulse.de/leben/10-laender-in-48-stunden-rekordfahrt-mit-dem-elektro-sportwagen/2051580/

19. MÄRZ 2015

10 Länder in 48 Stunden: Rekordfahrt mit dem Elektro-Sportwagen



...
Ein Schnäppchen ist so ein 430-PS-Tesla mit mehr als 90.000 Euro in der Anschaffung ja nicht gerade.

Das stimmt, aber Sie müssen vor allem auf die Betriebskosten schauen. So ist das Aufladen an den Supercharger-Stationen von Tesla kostenlos. So kostet uns die gesamte Fahrt genau null Euro. Im Vergleich zur S-Klasse zum Beispiel spare ich bei den Betriebskosten 90 Prozent. Das ist dann am Ende doch ein Schnäppchen!

90 Prozent?

Ja. Die S-Klasse hat mich mit Benzin, Wartungs- und anderen Kosten etwa 20.000 Euro pro Jahr gekostet, der Tesla kommt nur auf 2000 Euro – vor allem für die Versicherung und wenn ich den Wagen zuhause an der Steckdose lade statt an einer Tesla-Ladestation, wo es nichts kostet.



Citaat
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord/

20. MÄRZ 2015

Mit 111 km/h zum Weltrekord

Von Ladestation zu Ladestation: Wie der bayerische Unternehmer Michael Willberg mit seinem Elektro-Sportwagen in 48 Stunden zehn Länder durchquerte und dabei einen neuen Weltrekord aufstellte.
(en ze zeggen ook waarom zoals je kunt lezen)

Beslist veel te duur in vergelijking met andere wagens. Draagt niets bij aan de doorbraak van de elektrische auto's bij de massa, want enkel bestemd voor de happy few die geld niet alleen kunnen, maar ook nog willen door deuren en vensters smijten.

Zo iemand wie deze ondernemer Michael Willberg bedoel je ? ;D  (is natuurlijk open deur hé)

Citaat
Der bayerische Selfmade-Unternehmer Michael Willberg träumt vom Weltrekord: In nur zwei Tagen will er mehr als 4000 Kilometer mit einem Elektroauto zurücklegen. Was der Tesla-Fan mit seiner Extremtour durch halb Europa erreichen will, erzählt er im impulse-Interview.

Wie sich die Zeiten ändern: Als impulse vor genau drei Jahren Michael Willberg in seiner Firmenzentrale in der Nähe von München besuchte, da glitzerte vor der Tür eine silberne Mercedes S-Klasse in der Morgensonne. Heute schüttelt der Gründer des Kopfhörer-Herstellers Ultrasone nur noch mit dem Kopf, wenn er an seine automobile Vergangenheit und die damit verbundenen Benzinkosten denkt. Von dem Dickschiff aus Stuttgart hat sich der Unternehmer inzwischen getrennt, stattdessen steht nun ein Elektroauto des kalifornischen Herstellers Tesla in der Garage. Von dem ist Willberg so begeistert, dass er nun einen Weltrekordversuch wagt: In zwei Tagen durch zehn Länder Europas soll es gehen. Im Telefon-Interview mit impulse spricht der Elektro-Fan über die Rekordfahrt.

https://www.impulse.de/leben/10-laender-in-48-stunden-rekordfahrt-mit-dem-elektro-sportwagen/2051580/

Voor de objectievere kosten van een Tesla S -tov klassieke auto´s van zijn klasse- kun je best de tabellen van ADAC 2015 bekijken, die link had ik ooit eens gegeven. Die ondernemer overdrijft wel maar heeft wel een aantoonbaar punt. Een Tesla S "doet alleszins héél serieus mee op de klassieke markt".

Citaat
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf

duurste Tesla S, de P85D, 515 kW (€ 106.100):  154,9 cent/km = € 1936/maand alle mogelijke kosten.
enkel Betriebskosten: € 83 per maand, en - opmerkelijk- waardeverlies € 1476/maand

duurste A7-Audi, of RS7, 412 kW (€ 114.700) : 178,4 cent/km = € 2230/maand alle mogeljke kosten.
enkel Betriebskosten: € 195 per maand, waardeverlies € 1650/maand
Zwart op wit van ADAC, niet van mij.  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 augustus 2015 - 16:51:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 16:50:13 »
Een Tesla kan gerust de vergelijking met vergelijkbare Mercedessen doorstaan, ook de AMG-versies.

Al niet van vóór je ermee vertrekt, want hij heeft zelfs nog geen flessenrek in de portieren.  ;D

Succesvolle ondernemers zijn dikwijls excentriekelingen en early adopters, de fase in de levenscyclus van een product waarin het nog zeer duur is. Jij zegt dat hij zijn Mercedes niet alleen wegens het kostenplaatje ingeruild heeft tegen een Tesla, maar hij zegt: "Sie müssen vor allem auf die Betriebskosten schauen."

Vreemd overigens dat hij die Mercedes verkocht heeft. Gasten van zijn kaliber hebben doorgaans een drietal wagens in die prijsklasse.

Wat kan hij trouwens nu al weten over de kosten van een Tesla over meerdere jaren? Tenzij hij die natuurlijk, zoals dat in zijn sociale klasse hoort, ten laatste na 3 jaar wegdoet.

Overigens: welke ondernemer van zijn niveau kent de bedrijfskosten van zijn wagen? De verkoopsdirecteur van Jaguar in Wilrijk had bij een aantal klanten uit nieuwsgierigheid eens navraag gedaan naar het verbruik. Vrijwel geen enkele klant had er ook maar in de verste verte enig idee van. Als het lampje aangaat, gaan ze tanken, en of die kar nu 10 of 20 liter verbruikt, is het laatste van hun zorgen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 16:52:57 »
Wat kan hij trouwens nu al weten over de kosten van een Tesla over meerdere jaren? Tenzij hij die natuurlijk, zoals dat in zijn sociale klasse hoort, ten laatste na 3 jaar wegdoet.
Ik was nog mijn post nog aan ´t aanvullen, zeker dat citaat van ADAC over de kosten van een Tesla S P85D bvb tov een Audi RS7.

Citaat
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokostenuebersicht_47085.pdf  uitleg van de autokostenberekening in de eerste 2 bladzijden !

duurste Tesla S, de P85D, 515 kW (€ 106.100):  154,9 cent/km = € 1936/maand alle mogelijke kosten.
enkel Betriebskosten: € 83 per maand, en - opmerkelijk- waardeverlies € 1476/maand of minder als de Audi RS7.

duurste A7-Audi, of RS7, 412 kW (€ 114.700) : 178,4 cent/km = € 2230/maand alle mogeljke kosten.
enkel Betriebskosten: € 195 per maand, waardeverlies € 1650/maand

Vooral bepaalde voordelen/eigenschappen van een Tesla S nooit citeren Jozef, breek maar wat af (of vaag onduidelijk rondfietsen) als je nog iets vindt.  ;)

Dat de afwerking van oude Europese premiummerken enkele trappen hoger staat als een US-merk - dat amper maar 7 jaar op de markt verkoopt -  spreekt voor zichzelf, dat zou er nog aan mankeren...

Citaat
Al niet van vóór je ermee vertrekt, want hij heeft zelfs nog geen flessenrek in de portieren.
In onze kleine -smalste- Skoda past een 1,5 liter-fles in elke voordeur.  ;D
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 augustus 2015 - 17:09:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 17:12:36 »
Vooral al de voordelen van een Tesla S negeren Jozef, weten we ondertussen.

De Tesla is 100% elektrisch aangedreven, en vervuilt dus niet (maar de centrale die de stroom opwekt wel).

Over de onveiligheid van die extreem schuine voorruit en de geringe hoofdruimte achteraan heb ik al geschreven.

Voor de rest zie ik niet wat hij, behalve veel bagageruimte, meer zou bieden dat waardevol is dan een andere wagen uit die prijsklasse.

En vooral: gaan die enkelingen die zich een Tesla kunnen en willen veroorloven, veel veranderen aan het milieu? Natuurlijk niet, daarvoor hebben we in de eerste plaats behoefte aan een constructeur die elektrische wagens bouwt met dezelfde actieradius en prestaties als een wagen met een verbrandingsmotor, welke op evenveel plaatsen en even snel kunnen opgeladen worden als een andere wagen kan getankt worden, en welke pakweg 50% van de automobilisten kunnen en willen aanschaffen.

Het is een prestigeprojekt ("kijk wat wij elektrisch kunnen") dat slechts een druppel water in de zee is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 17:41:19 »
Vooral al de voordelen van een Tesla S negeren Jozef, weten we ondertussen.
De Tesla is 100% elektrisch aangedreven, en vervuilt dus niet (maar de centrale die de stroom opwekt wel).
Klopt, maar volgens # degelijk onderzoek (# complete levenscyclus) vindt men nog geen beter alternatief als een pure E-wagen:
# http://www.automotivescience.com/full-size-2015/4587769005

Citaat
Over de onveiligheid van die extreem schuine voorruit en de geringe hoofdruimte achteraan heb ik al geschreven.
En de relevantie met een E-auto is ? Ik zie geen cijfers van jouw kant die dat staven tov een klassieke auto.

Een Tesla S is zeker zo veilig als een vergelijkbare klassieke auto, Euroncap resultaat 2014 ***** : http://www.euroncap.com/de/results/tesla/model-s/7897

Wil je nog meer ruimte ? Al een Tesla Model X gezien ?
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_X



Citaat
Voor de rest zie ik niet wat hij, behalve veel bagageruimte, meer zou bieden dat waardevol is dan een andere wagen uit die prijsklasse.
Dat is eerder persoonlijke smaak en daarover kan men moeilijk discuteren.

Citaat
En vooral: gaan die enkelingen die zich een Tesla kunnen en willen veroorloven, veel veranderen aan het milieu? Natuurlijk niet, daarvoor hebben we in de eerste plaats behoefte aan een constructeur die elektrische wagens bouwt met dezelfde actieradius en prestaties als een wagen met een verbrandingsmotor, welke op evenveel plaatsen en even snel kunnen opgeladen worden als een andere wagen kan getankt worden, en welke pakweg 50% van de automobilisten kunnen en willen aanschaffen.
Waarom actieradius, die lijkt me nu al voldoende ? Hoeveel km rijdt de doorsnee pendelaar per dag ? Enkel thuis bijladen volstaat ruimschoots. Je hebt helemaal geen punt, enkel ongeduld. Tussen de Nissan Leaf met maar 24 kWh accu en een Tesla S -met min 70 kWh- is wel plaats voor een interessante versie, maar die gaat de Tesla model 3 vanaf 2017## zeker innemen (wslk vanaf 60 kWh accupack, goedkoopste Tesla Model 3 voor de helft van de prijs als een Tesla S, basismodel Tesla S had vroeger 60 kWh nu 70 kWh http://www.treehugger.com/cars/tesla-replaces-entry-level-60kwh-model-s-new-all-wheel-drive-70kwh-model.html  )

##
Citaat
http://www.extremetech.com/extreme/205252-tesla-targets-march-2016-for-35k-tesla-model-3-unveiling

The discussion always comes back to the price tag, though. It will make the Model 3 the least expensive Tesla ever — half that of the current base Model S 70D — but it certainly won’t be the least expensive electric car. The Nissan Leaf, the Mitsubishi i-MiEV, and lately with rebates, the Chevrolet Volt, all undercut it. But Tesla has the wind at its back, and the $35K Model 3 could really change the market for electric vehicles. Tesla is seen as a premium brand, and it’s pulling all sorts of stuff traditional automakers can’t, including direct sales, over-the-air (OTA) OS updates, a sophisticated super-fast charging network, and an ownership experience free of dealerships that profit on service. It’s any wonder people think Apple should buy the company.

We still have no idea what the Model 3 will look like. All of the photos floating around are renderings. You can bet that a $35,000 Tesla won’t have autonomous driving, and it probably won’t crack the Model S‘s 270-mile range, although Musk has indicated 200 miles as a target — still way more than the Leaf and competing lower-cost models offer. The Volt always delivered more range, but it has a small gasoline engine that charges the batteries and occasionally helps power the car, so it’s a little more like a plug-in hybrid.

Wat scheelt er aan de prestaties ? Zijn die té goed ?

Tesla S beschikt ook over een gratis snellaadnetwerk, moest men soms eens een lange rit willen doen. Dat weet je toch.
Veel tijd verliezen de Tesla-bestuurders amper (+ 10-15 %), en een beetje planning mag wel. Daarvoor laden ze gratis bij terwijl ze een rustpauze nemen (ondanks evtl eten en drinken), mss daarom hebben ze geen rekken/rekjes in de voordeuren en achterzetels.  :D

De Tesla S is - ondanks zijn prijs - toevallig in juni 2015 momenteel de best verkochte E-auto in de wereld en in die tabel zijn de plug-in hybrides mee opgenomen:
Citaat
http://ev-sales.blogspot.be/2015_07_01_archive.html

Pl   WORLD   June   2015   %   '14Pl
1   Nissan Leaf    4.711   25.068   12   1
2   Tesla Model S   4.994   21.552   11   3
3   Mitsubishi Outlander PHEV   2.111   17.104   8   2
4   BYD Qin   4.015   16.477   8   7
5   BMW i3   1.564   10.554   5   6
6   Renault Zoe   2.498   8.528   4   9
7   Volkswagen e-Golf   1.180   7.150   4   21
8   Volkswagen Golf GTE   1.705   6.604   3   33
9   Chevrolet Volt (1)   1.389   6.362   3   4 -4k
Ongeduld ?

In bepaalde landen zoals Noorwegen (veel subsidie, en veel groene stroom) verkoopt een Tesla zoals een normale wagen...

Citaat
Het is een prestigeprojekt ("kijk wat wij elektrisch kunnen") dat slechts een druppel water in de zee is.
En dan nog ?  ???
Ik vraag me dan af waarom al die premiummerken naarstig op zoek gaan met E-auto´s om Tesla concurrentie te kunnen bieden vanaf 2018/2020.

Welke achterstand bedoelen die dan, welke diepe wonde hebben die dan opgelopen ?  ;D
Citaat
http://www.sueddeutsche.de/auto/premium-e-autos-aus-deutschland-tesla-im-visier-1.2273151

Tesla scheint den deutschen Herstellern beim Elektroantrieb enteilt zu sein. Doch Audi, BMW, Porsche und Mercedes planen zahlreiche Modelle, um den Rückstand aufzuholen.

Audi will mit einem Crossover gegen Tesla punkten. Der Q6 e-tron soll in drei unterschiedlichen Ausführungen kommen. BMW setzt neben dem X5 Plug-In-Hybrid auf den Fünfer mit Elektroantrieb.

Porsche würde gern Elektroautos entwickeln, wird aber von Konzernmutter VW gebremst. Wahrscheinlich ist eine Kooperation mit Audi, um einen Elektro-Crossover auf den Markt zu bringen.

Mercedes scheint im Kampf gegen Tesla die besten Karten zu haben. Bis 2021 bringen die Schwaben eine ganze Reihe Elektroautos und Plug-In-Hybride auf den Markt.

Analyse von Georg Kacher

Die Wunde ist tief, und sie schmerzt. Was den Stolz der deutschen Oberklasse-Marken so nachhaltig verletzt hat, ist das Model S von Tesla, ein neu konzipiertes Premium-Elektroauto, dessen Werte aufhorchen lassen: bis zu 422 PS und 600 Nm, maximal 500 km Reichweite, dazu ein Netz von Schnellladestationen und eine konkurrenzlose Acht-Jahres-Garantie.

http://my.teslamotors.com/nl_BE/models/design : Dju slecht gelezen... (post # 20 heb ik aangepast) en ADAC dus ook slecht gelezen ?  ;D  :D
of om nahaken te vermijden de juiste prijs staat aan de rechterkant in de zwarte aankoopbestelling (aanklikken model -blauwe kader- en dan rechts kijken), ik had dus niet goed gekeken op Tesla.be. Het is dus misleidend die site want onderaan in de blauwe kader staat: inclusief besparing op brandstofkosten.  ::) :P
De optie van 90 kWh of 3300 € is ook niet inbegrepen, dit enkel bij de 85 kWh-modellen mogelijk, dit vergroot het normrijbereik tot 6 %. (NEDC) Een 85 wordt dan pas een 90.

Op Egear.be (die ik al postte) worden dan wel overzichtelijk alle prijzen vermeld van de 90 modellen (en beperkte ? optielijst):

Citaat
Tesla Model S prijs

VERSIE RIJBEREIK (NEDC)  PRIJS INCL. BTW

70   420 km   77.800€
70D   442 km   83.300€
85   502 km   88.800€
85D   528 km   94.300€
P85D   491 km   116.000€
90   532 km   92.100€
90D   560 km   97.600€
P90D   520 km   119.300€

http://www.egear.be/tesla-model-s-prijs/
De duurste Tesla P90D kost dan iets meer als een Audi RS7, en niet minder zoals ik verkeerd las.  :-[

Maar ik zou sowieso voor de 90D opteren moest ik het geld hebben  :D , er zullen zeker nog wat dure opties bijkomen ik schat > € 10.000.

Aja, van dat NEDC rijbereik zou ik pakweg tot 20 % aftrekken voor een realistisch rijbereik in de praktijk vooral als men nog vlotte snelheden op de snelweg rijdt en meerijdt met de snellere personenwagens (BE = 120-128 echte kmh). Rijdt men veel meer gewone weg aan 70 en amper 90 kmh, zou die NEDC zeker haalbaar moeten zijn.

Bij de Amerikaanse EPA-cyclus ligt het rijbereik van de Tesla modellen ca. 15 % lager als bij de "Nieuwe Europese cyclus NEDC..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Features
of beter via EPA zelf ? :

EPA 285,3 miles voor de 90D = ~  460 km rijbereik op de US-snelweg (in de regel 120 kmh (75 mph) in de meeste staten). Blijkbaar kent EPA dat 6 % voordeel in reikwijdte (+ 27 km) niet toe, want de 85D krijgt dezelfde EPA waarde.
Citaat
http://insideevs.com/breaking-tesla-model-s-90d-p90d-receive-official-epa-range-ratings/


EPA Data Sheet – From Left To Right – City/Highway/Combined

According to the EPA, there is no range advantage for the 90kWh option.  However, as we’ve seen before with the Chevrolet Volt, it’s likely that Tesla didn’t submit the 90D or P90D for EPA testing, thus it’s stuck with same exact official figures as the 85 kWh version.

But Tesla does state time and again that the 90 kWh battery gets you approximately 6% more range, so figure a combined range of 286 miles for the 90D and 268 miles for the P90D.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 29 augustus 2015 - 23:22:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 23:26:14 »
Een Tesla S is zeker zo veilig als een vergelijkbare klassieke auto, Euroncap resultaat 2014 ***** : http://www.euroncap.com/de/results/tesla/model-s/7897

Ik heb uitgelegd waarom die extreem schuine voorruit zo gevaarlijk is.

Jazeker, bij Euroncap haalt de Tesla 5 sterren. De Volvo S60 waarmee ik mijn ongeval gehad heb, had daar ook 5 sterren. Intussen weet ik wat merken als Volvo onder veiligheid verstaan: 5 sterren halen bij de aanrijdingen die Euroncap test, bij alle andere aanrijdingen mag je morsdood zijn. Ik ben bij slechts 30 km/h en met een perfect gedragen gordel stevig tegen de dakrand geknotst, maar desondanks vond Volvo Germany het normaal dat mijn airbag niet geactiveerd werd, maar die rechts vooraan (waar niemand zat) wel.

Citaat
Tesla S beschikt ook over een gratis snellaadnetwerk, moest men soms eens een lange rit willen doen.

Bedoel je dat je een lange rit moet willen doen om bij zo een oplaadpunt te geraken?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015 - 23:53:31 »
Een Tesla S is zeker zo veilig als een vergelijkbare klassieke auto, Euroncap resultaat 2014 ***** : http://www.euroncap.com/de/results/tesla/model-s/7897

Ik heb uitgelegd waarom die extreem schuine voorruit zo gevaarlijk is.
Andere auto´s hebben ook extreem schuine ruiten, dus daar is niets gevaarlijks aan.

Citaat
Jazeker, bij Euroncap haalt de Tesla 5 sterren. De Volvo S60 waarmee ik mijn ongeval gehad heb, had daar ook 5 sterren. Intussen weet ik wat merken als Volvo onder veiligheid verstaan: 5 sterren halen bij de aanrijdingen die Euroncap test, bij alle andere aanrijdingen mag je morsdood zijn. Ik ben bij slechts 30 km/h en met een perfect gedragen gordel stevig tegen de dakrand geknotst, maar desondanks vond Volvo Germany het normaal dat mijn airbag niet geactiveerd werd, maar die rechts vooraan (waar niemand zat) wel.
Ah daarom... wie weet is het bij een Tesla anders...

Citaat
Citaat
Tesla S beschikt ook over een gratis snellaadnetwerk, moest men soms eens een lange rit willen doen.

Bedoel je dat je een lange rit moet willen doen om bij zo een oplaadpunt te geraken?  :D
Neen dat bedoel ik niet, zulke gratis snellaadpunten (superchargers) liggen pakweg om de 200 km in de nabijheid van snelwegafritten, in zeldene gevallen 250-300 km of iets meer: huidig aantal voor D.  Als jij dat ver vindt weet ik toch niet ? Ik bedoel maar dat men na 3 uur rijden in de regel toch een rustpauze inlast, ik ga er geen tekening van maken hé Jozef. Anders lees je deze link maar, 10 landen passeren met een Tesla S op 48 uur of 4000 km van supercharger tot supercharger:
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord/

Als je telkens gratis kunt bijladen is het niet erg dat je voor spijs en drank betaald (en een beetje omweg is dan ook minder erg).  :)

Ik rij trouwens ook in de regel van de snelweg af als ik voor 20 €cent/liter goedkoper kan tanken. (met Navigatiehulp fluitje van een cent)
Tank jij altijd op snelwegtankstations ?
« Laatst bewerkt op: zondag 30 augustus 2015 - 00:11:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Efficientie van aardgas als voertuigbrandstof
« Reactie #29 Gepost op: zondag 30 augustus 2015 - 00:11:09 »
Andere auto´s hebben ook extreem schuine ruiten, dus daar is niets gevaarlijks aan.

Ach zo: een constructie is niet gevaarlijk van zodra er zo nog andere auto's zijn.

In 1960 was er een auto die nog geen veiligheidsgordels had. Maar daar was niets gevaarlijks aan, want er waren er zo nog.

Ik heb aan den lijve ondervonden en uitgelegd waarom zo een extreem schuine voorruit gevaarlijk is. Je mag dat gerust tegenspreken, maar dan graag met ietwat logischere argumenten.

Citaat
zulke gratis snellaadpunten (superchargers) liggen pakweg om de 200 km, in zeldene gevallen 250-300 km

Reken er nog wat reserve bij om toch niet tot op het allerlaatste nippertje te rijden en voor als je in een file terechtkomt, en we spreken van 350 km. Een Tesla moet je dus al opladen als je er niet zeker van bent dat hij nog minstens 350 km kan rijden. Da's wel dikwijls.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."