Vooral al de voordelen van een Tesla S negeren Jozef, weten we ondertussen.
De Tesla is 100% elektrisch aangedreven, en vervuilt dus niet (maar de centrale die de stroom opwekt wel).
Klopt, maar volgens # degelijk onderzoek (# complete levenscyclus) vindt men nog geen beter alternatief als een pure E-wagen:
#
http://www.automotivescience.com/full-size-2015/4587769005Over de onveiligheid van die extreem schuine voorruit en de geringe hoofdruimte achteraan heb ik al geschreven.
En de relevantie met een E-auto is ? Ik zie geen cijfers van jouw kant die dat staven tov een klassieke auto.
Een Tesla S is zeker zo veilig als een vergelijkbare klassieke auto, Euroncap resultaat 2014 ***** :
http://www.euroncap.com/de/results/tesla/model-s/7897Wil je nog meer ruimte ? Al een Tesla Model X gezien ?
https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_XVoor de rest zie ik niet wat hij, behalve veel bagageruimte, meer zou bieden dat waardevol is dan een andere wagen uit die prijsklasse.
Dat is eerder persoonlijke smaak en daarover kan men moeilijk discuteren.
En vooral: gaan die enkelingen die zich een Tesla kunnen en willen veroorloven, veel veranderen aan het milieu? Natuurlijk niet, daarvoor hebben we in de eerste plaats behoefte aan een constructeur die elektrische wagens bouwt met dezelfde actieradius en prestaties als een wagen met een verbrandingsmotor, welke op evenveel plaatsen en even snel kunnen opgeladen worden als een andere wagen kan getankt worden, en welke pakweg 50% van de automobilisten kunnen en willen aanschaffen.
Waarom actieradius, die lijkt me nu al voldoende ? Hoeveel km rijdt de doorsnee pendelaar per dag ? Enkel thuis bijladen volstaat ruimschoots. Je hebt helemaal geen punt, enkel ongeduld. Tussen de Nissan Leaf met maar 24 kWh accu en een Tesla S -met min 70 kWh- is wel plaats voor een interessante versie, maar die gaat de Tesla model 3 vanaf 2017## zeker innemen (
wslk vanaf 60 kWh accupack, goedkoopste Tesla Model 3 voor de helft van de prijs als een Tesla S, basismodel Tesla S had vroeger 60 kWh nu 70 kWh
http://www.treehugger.com/cars/tesla-replaces-entry-level-60kwh-model-s-new-all-wheel-drive-70kwh-model.html )
##
http://www.extremetech.com/extreme/205252-tesla-targets-march-2016-for-35k-tesla-model-3-unveiling
The discussion always comes back to the price tag, though. It will make the Model 3 the least expensive Tesla ever — half that of the current base Model S 70D — but it certainly won’t be the least expensive electric car. The Nissan Leaf, the Mitsubishi i-MiEV, and lately with rebates, the Chevrolet Volt, all undercut it. But Tesla has the wind at its back, and the $35K Model 3 could really change the market for electric vehicles. Tesla is seen as a premium brand, and it’s pulling all sorts of stuff traditional automakers can’t, including direct sales, over-the-air (OTA) OS updates, a sophisticated super-fast charging network, and an ownership experience free of dealerships that profit on service. It’s any wonder people think Apple should buy the company.
We still have no idea what the Model 3 will look like. All of the photos floating around are renderings. You can bet that a $35,000 Tesla won’t have autonomous driving, and it probably won’t crack the Model S‘s 270-mile range, although Musk has indicated 200 miles as a target — still way more than the Leaf and competing lower-cost models offer. The Volt always delivered more range, but it has a small gasoline engine that charges the batteries and occasionally helps power the car, so it’s a little more like a plug-in hybrid.
Wat scheelt er aan de prestaties ? Zijn die té goed ?
Tesla S beschikt ook over een gratis snellaadnetwerk, moest men soms eens een lange rit willen doen. Dat weet je toch.
Veel tijd verliezen de Tesla-bestuurders amper (+ 10-15 %), en een beetje planning mag wel. Daarvoor laden ze gratis bij terwijl ze een rustpauze nemen (ondanks evtl eten en drinken), mss daarom hebben ze geen rekken/rekjes in de voordeuren en achterzetels.
De Tesla S is - ondanks zijn prijs - toevallig in juni 2015 momenteel de best verkochte E-auto in de wereld en in die tabel zijn de plug-in hybrides mee opgenomen:
http://ev-sales.blogspot.be/2015_07_01_archive.html
Pl WORLD June 2015 % '14Pl
1 Nissan Leaf 4.711 25.068 12 1
2 Tesla Model S 4.994 21.552 11 3
3 Mitsubishi Outlander PHEV 2.111 17.104 8 2
4 BYD Qin 4.015 16.477 8 7
5 BMW i3 1.564 10.554 5 6
6 Renault Zoe 2.498 8.528 4 9
7 Volkswagen e-Golf 1.180 7.150 4 21
8 Volkswagen Golf GTE 1.705 6.604 3 33
9 Chevrolet Volt (1) 1.389 6.362 3 4 -4k
Ongeduld ?
In bepaalde landen zoals Noorwegen (veel subsidie, en veel groene stroom) verkoopt een Tesla zoals een normale wagen...
Het is een prestigeprojekt ("kijk wat wij elektrisch kunnen") dat slechts een druppel water in de zee is.
En dan nog ?
Ik vraag me dan af waarom al die premiummerken naarstig op zoek gaan met E-auto´s om Tesla concurrentie te kunnen bieden vanaf 2018/2020.
Welke achterstand bedoelen die dan, welke diepe wonde hebben die dan opgelopen ?
http://www.sueddeutsche.de/auto/premium-e-autos-aus-deutschland-tesla-im-visier-1.2273151
Tesla scheint den deutschen Herstellern beim Elektroantrieb enteilt zu sein. Doch Audi, BMW, Porsche und Mercedes planen zahlreiche Modelle, um den Rückstand aufzuholen.
Audi will mit einem Crossover gegen Tesla punkten. Der Q6 e-tron soll in drei unterschiedlichen Ausführungen kommen. BMW setzt neben dem X5 Plug-In-Hybrid auf den Fünfer mit Elektroantrieb.
Porsche würde gern Elektroautos entwickeln, wird aber von Konzernmutter VW gebremst. Wahrscheinlich ist eine Kooperation mit Audi, um einen Elektro-Crossover auf den Markt zu bringen.
Mercedes scheint im Kampf gegen Tesla die besten Karten zu haben. Bis 2021 bringen die Schwaben eine ganze Reihe Elektroautos und Plug-In-Hybride auf den Markt.
Analyse von Georg Kacher
Die Wunde ist tief, und sie schmerzt. Was den Stolz der deutschen Oberklasse-Marken so nachhaltig verletzt hat, ist das Model S von Tesla, ein neu konzipiertes Premium-Elektroauto, dessen Werte aufhorchen lassen: bis zu 422 PS und 600 Nm, maximal 500 km Reichweite, dazu ein Netz von Schnellladestationen und eine konkurrenzlose Acht-Jahres-Garantie.
http://my.teslamotors.com/nl_BE/models/design : Dju slecht gelezen... (post # 20 heb ik aangepast) en ADAC dus ook slecht gelezen
? of om nahaken te vermijden de juiste prijs staat aan de rechterkant in de zwarte aankoopbestelling (aanklikken model -blauwe kader- en dan rechts kijken), ik had dus niet goed gekeken op Tesla.be. Het is dus misleidend die site want onderaan in de blauwe kader staat:
inclusief besparing op brandstofkosten.
De optie van 90 kWh of 3300 € is ook niet inbegrepen, dit enkel bij de 85 kWh-modellen mogelijk, dit vergroot het normrijbereik tot 6 %. (NEDC) Een 85 wordt dan pas een 90.Op Egear.be (die ik al postte) worden dan wel overzichtelijk alle prijzen vermeld van de 90 modellen (en beperkte ? optielijst):
Tesla Model S prijs
VERSIE RIJBEREIK (NEDC) PRIJS INCL. BTW
70 420 km 77.800€
70D 442 km 83.300€
85 502 km 88.800€
85D 528 km 94.300€
P85D 491 km 116.000€
90 532 km 92.100€
90D 560 km 97.600€
P90D 520 km 119.300€
http://www.egear.be/tesla-model-s-prijs/
De duurste Tesla
P90D kost dan iets meer als een Audi RS7, en niet minder zoals ik verkeerd las.
Maar ik zou sowieso voor de 90D opteren moest ik het geld hebben , er zullen zeker nog wat dure opties bijkomen ik schat > € 10.000.
Aja, van dat NEDC rijbereik zou ik pakweg tot 20 % aftrekken voor een realistisch rijbereik in de praktijk vooral als men nog vlotte snelheden op de snelweg rijdt en meerijdt met de snellere personenwagens (BE = 120-128 echte kmh). Rijdt men veel meer gewone weg aan 70 en amper 90 kmh, zou die NEDC zeker haalbaar moeten zijn.
Bij de Amerikaanse EPA-cyclus ligt het rijbereik van de Tesla modellen ca. 15 % lager als bij de "Nieuwe Europese cyclus NEDC..."
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Featuresof beter via EPA zelf ? :
EPA
285,3 miles voor de 90D = ~ 460 km rijbereik op de
US-snelweg (in de regel 120 kmh (75 mph) in de meeste staten). Blijkbaar kent EPA dat 6 % voordeel in reikwijdte (+ 27 km) niet toe, want de 85D krijgt dezelfde EPA waarde.
http://insideevs.com/breaking-tesla-model-s-90d-p90d-receive-official-epa-range-ratings/
EPA Data Sheet – From Left To Right – City/Highway/Combined
According to the EPA, there is no range advantage for the 90kWh option. However, as we’ve seen before with the Chevrolet Volt, it’s likely that Tesla didn’t submit the 90D or P90D for EPA testing, thus it’s stuck with same exact official figures as the 85 kWh version.
But Tesla does state time and again that the 90 kWh battery gets you approximately 6% more range, so figure a combined range of 286 miles for the 90D and 268 miles for the P90D.