Auteur Topic: 17-jarige fietser negeert voorrang op fietsostrade  (gelezen 5344 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: 17-jarige fietser negeert voorrang op fietsostrade
« Reactie #15 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 08:03:01 »
ik kan mij dood ergeren aan automobilisten die dit fenomeen nog verergeren door fietsers voorrang te geven waar ze die niet hebben

de gebrekkige kennis van de wegcode ligt ook hier aan de basis

Ik erger me daar ook aan dood. Het is zelfs zo erg aan het worden dat de grote meerderheid van de automobilisten de fietsers voorrang geven ook waar ze die niet hebben. Dan heb ik het niet enkel over een voorrang van rechts. Ik zie zelfs automobilisten stoppen en teken geven aan fietsers om door te rijden terwijl deze fietsers voor een rood licht staan.
De werkelijk criminele communicatie die nog altijd gebeurd, waarbij wordt gesteld dat een zwakke weggebruiker altijd 'in zijn recht' is, heeft hier natuurlijk veel mee te maken.

Er zijn dus duidelijk twee acties nodig:

- responsabilisering van de zwakke weggebruiker
- verbetering van de kennis van de wegcode (zowel bij automobilisten als zwakke weggebruikers)

Dat laatste punt is heel eenvoudig te verwezenlijken, althans voor de houders van een rijbewijs. Zorg ervoor dat je regelmatig terug een examen moet afleggen om je rijbewijs te behouden. Een eerste en zeer gemakkelijk uit te voeren stap is het invoeren van een regelmatig theoretisch rijexamen. Veilig rijden begint met het kennen van de wegcode. Als deze kennis ontbreekt, mag je je voertuig nog zo goed onder controle hebben als je wilt en je mag zo voorzichtig rijden als je wilt, een veilige chauffeur zal je er nog niet door zijn!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #16 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 13:50:41 »
Ik zie zelfs automobilisten stoppen en teken geven aan fietsers om door te rijden terwijl deze fietsers voor een rood licht staan.

Dergelijk teken, is ronduit levensgevaarlijk.  Er zijn wel situaties te bedenken waarbij het an sich niet verkeerd is om even hoffelijk te zijn en je voorrang af te geven.  Maar doe dan aub. NOOIT, JAMAIS, NIEMALS teken.  Het lijkt me maar redelijk, en zelfs een minimale vereiste dat de andere in zo'n geval zélf nog even kijkt en beslist of het veilig genoeg is om van die geste gebruik te maken of niet.

De reden ?  Beter dan met >>> dit ongeval, zou ik het niet kunnen illustreren.  Geen probleem om even de andere ruimte te geven als die z'n garage wil uitrijden, de file voor jou duurt toch even lang.  Mààr .....  geef in hemelsnaam géén teken naar die Mercedes dat je hem er tussenlaat, want zo lok je hem in het verkeer.  Laat de nodige ruimte, en laat vervolgens die bestuurder van die Mercedes zélf maar kijken (!) en beslissen of hij het veilig genoeg vindt om hier gebruik van te maken of niet.

(edit: uiteraard had die bestuurder van die Mercedes nooit blindelings op dit gebaar mogen vertrouwen, en had hij zélf nog even moeten kijken of het wel veilig was om de garage uit te rijden.  Maar door teken te doen, vergroot je onnodig het risico dat de bestuurder van die Mercedes dit nalaat).

« Laatst bewerkt op: maandag 28 september 2015 - 14:01:51 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #17 Gepost op: maandag 28 september 2015 - 14:14:39 »
Je kunt evenwel soms niet anders dan voortgaan op iemands aanwijzingen. In de Duitse wegcode is zelfs voorzien dat je daar in bepaalde gevallen toe verplicht bent:

Citaat
§10 Einfahren und Anfahren

Wer aus einem Grundstück, aus einer Fußgängerzone (Zeichen 242.1 und 242.2), aus einem verkehrsberuhigten Bereich (Zeichen 325.1 und 325.2) auf die Straße oder von anderen Straßenteilen oder über einen abgesenkten Bordstein hinweg auf die Fahrbahn einfahren oder vom Fahrbahnrand anfahren will, hat sich dabei so zu verhalten, dass eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist; erforderlichenfalls muss man sich einweisen lassen. Die Absicht einzufahren oder anzufahren ist rechtzeitig und deutlich anzukündigen; dabei sind die Fahrtrichtungsanzeiger zu benutzen. Dort, wo eine Klarstellung notwendig ist, kann Zeichen 205 stehen.

Toen we naar hier verhuisd zijn, liet bibi585 zich bij het achteruitrijden met de vrachtwagen door een andere helper gidsen. Deze keek nauwlettend toe naar een laag muurtje opdat de vrachtwagen het niet zou raken. "Kom maar"... boenk, tegen de dakgoot van de garages...  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 16:39:56 »
ik kan mij dood ergeren aan automobilisten die dit fenomeen nog verergeren door fietsers voorrang te geven waar ze die niet hebben
Zo rijden Vlamingen hé :
Voorrang geven waar ze die zelf hebben en voorrang nemen waar ze er geen hebben ...

We verdienen die verkeersdoden, elke dag weer
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 19:48:46 »
- verbetering van de kennis van de wegcode (zowel bij automobilisten als zwakke weggebruikers)

En dan vooral bij de flikken, die ze niet alleen ook zouden moeten naleven, maar op de naleving ervan bovendien toezicht moeten uitoefenen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 29 september 2015 - 21:30:07 »

En dan vooral bij de flikken, die ze niet alleen ook zouden moeten naleven, maar op de naleving ervan bovendien toezicht moeten uitoefenen.

Jozef, ik ben een realist ...
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 30 september 2015 - 08:52:27 »

Jozef, ik ben een realist ...

Juist. De meeste flikken behoren inderdaad tot de categorie van de onbeleerbaren.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: maandag 11 januari 2016 - 21:54:17 »
Wat lezen we vandaag in GvA

http://www.gva.be/cnt/dmf20160111_02060517/fietssluizen-vervangen-voorrang-op-kruispunten-met-fietsostrade

Dus toch fietssluizen aan de bewuste overgang totdat er verkeerslichten komen. Voor mijn part mogen ze die verkeerslichten nog zeer lang uitstellen! Verlos ons van de onbekwame schepen van mobiliteit hier in Mechelen!