Spectaculair! Dan ga je je natuurlijk wel afvragen hoe dat met andere merken zit... Mijn broer heeft gisteren proefgereden in een Renault Captur, die hij via autoscout had gevonden (ja, de meesten hier zijn tegen dieselauto's, maar hij rijdt erg veel dus zou het toch goedkoper zijn). De auto zou de energienorm 6 halen. Weet er iemand of er een kans is dat dat toch niet zo is? En ik weet er niet alteveel vanaf, maar is er bij benzine ook een gevaar dat de uitstoot meer is dan wordt aangegeven?
Alvast bedankt voor de hulp!
Euh dat is de euronorm 6 of een
emissienorm welke bepaalde emissiegrenswaardes betekend per km, wel tijdens een prutslabo test die voor iedereen gelijk is...
En ik zie in die link dat die benzineversie van die Renault Captur goedkoper is...
Tja wat is goedkoper rijden -met een diesel- als je na #4-6 jaar een groter waardeverlies hebt omdat men die diesel wslk nog maar moeilijk kwijt geraakt ? De onderhoudskosten zijn sowieso al duurder.
# Je weet toch ook dat de diesel aan de pomp wslk al begin 2018 even duur wordt als de benzine (geleidelijk vanaf 1.1.2016), en wie weet later nog duurder ? (wie weet nog sneller als er extra geld moet gevonden woden)
http://gocar.be/nl/autonieuws/actualiteit/Wordt-diesel-straks-even-duur-als-benzine--3689076dus die huidige 22 cent voordeel smelt langzaam af en na 2018 is het glazen bol wat de accijnzen en dus literprijs betreft (hangt ook van de moed versus hypocrisie van de politiekers af).
Die euronorm 6 heeft zeer weinig te betekenen als het een diesel is, men meet (nog maar eens) NIET de giftigheid van de emissies enkel de hoeveelheid (massa), bij de roetdeeltjes eindelijk sinds euro 6 ook het aantal, wat het ook mag betekenen die 600 miljard deeltjes per km....
Dieselroet is officieel kankerverwekkend verklaard in 2012 Categorie I (zoals asbeststof), in 1988 was dieselroet al waarschijnlijk kankerverwekkend categorie 2A. Daarentegen is benzineroet (hetzelfde IARC onderzoek 2012) nog altijd mogelijk kankerverwekkend categorie 2B of dus niet verandert sinds 1988. Deze links zijn ook op dit forum te vinden, even een Nederlandstalige zoeken, hierzie:
http://www.vmx.be/who-diesel-kankerverwekkendVoor zover ik weet hebben ze totnutoe geen problemen met benzines euronorm 6, ook het laatste TNO-onderzoek toonde dat aan, waar quasi alle diesels euronorm 6 door de mand vielen qua NOx:
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2023708/2014/09/01/Stikstofuitstoot-nieuwe-Euro-6-dieselwagens-zes-keer-hoger-dan-toegelaten.dhtmlWaarom zou ook de euro 6 benzine problemen hebben want de euronorm 6 is niet strenger als de euronorm 5
https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Pkw_mit_Ottomotor enkel het aantal roetdeeltjes wordt geteld 6 biljoen per km...
behalve dan in de toekomst met de euronorm 6c dan is het 600 miljard deeltjes per km directe benzineinjectie met turbo geeft ook veel meer roetdeeltjes als indirecte injectie, dat zal dan nog verfijnd moeten/kunnen worden, zeker bij koude motor, hoe homogener het mengsel over het ganse toerental (verhouding lucht/benzine 14,7 /1**) hoe zuiverder de verbranding en hoe minder roetdeeltjes, desnoods gaat men terug naar de indirecte injectie zonder turbo. Benzine gaat de emissietoekomst langer overleven.
**
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdawaarde_(motortechniek)Diesels echter werken altijd met directe injectie en bovendien altijd met veel luchtoverschot wat tot veel giftige roetdeeltjes leidt, een roetfilter helpt ook helemaal niet bij het verminderen van de 100 nanoroetdeeltjes (PM 0,1, de schadelijkste) die vliegen er los door.