Auteur Topic: Toestel verwittigt ouders als kind te snel rijdt!  (gelezen 1190 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Toestel verwittigt ouders als kind te snel rijdt!
« Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 10:06:18 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20151005_01902953

Weer eens volle focus op snelheid. Alhoewel ze hier al iets specifieker worden.
Citaat
'Overdreven snelheid is de belangrijkste factor die de ernst van het ongeval en van de letsels bepaalt.'

Inderdaad, het zal de ernst van het ongeval mee bepalen. Maar was het de oorzaak van het ongeval? Dat is natuurlijk een andere vraag en die vraag ga je niet beantwoorden met een dergelijk loggertje. Bovendien is overdreven snelheid niet hetzelfde als het overschreiden van de max. snelheid. Door onze absurd lage limieten kan er dikwijls veilig 20 en zelfs 40 km/u te snel gereden worden op bepaalde wegen wanneer de omstandigheden het toelaten (iets wat op die plekken 5 à 10 jaar geleden trouwens nog perfect wettelijk mocht). Anderzijds kan 40 km/u onder de max. snelheid nog veel te snel zijn, bv. bij mist, hevige regen, grote drukte, ... Dit toestelletje houdt hier totaal geen rekening mee.

Mijn conclusie is simpel. We zijn hier in dit landje zo gebrainwashed dat we enkel snelheid nog als factor zien voor een veilig verkeer. Alle andere zaken kan je perfect negeren: voorrang, bochten afsnijden, riskant inhalen, verstrooid rijden, ... Dit is allemaal geen probleem zolang je je maar houdt aan de absurd lage limieten die we automatisch kunnen controleren. Is het niet veilig genoeg, dan zetten we de snelheid nog wat lager en zetten er een struikrover bij, dan verdienen we er nog iets aan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Toestel verwittigt ouders als kind te snel rijdt!
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 18:58:08 »
Weer ene die wil rijk worden met gebakken lucht te verkopen.

Maar liefst 149 Euro bij aankoop plus 15 Euro elke maand voor een ding dat nooit alle snelheidsbeperkingen kent.

Wat doet dat ding trouwens in de OBD (On Board Diagnose) aansluiting? Kans dat bij de volgende onderhoudsbeurt de mechatroniker het weggooit.

Bewijskracht nul.

En het is inderdaad een groot veiligheidsprobleem dat men overdreven focust op de snelheid, en dan niet op een veilige aangepaste snelheid, doch enkel op de maximum toegestane snelheid, die nu eens te hoog, dan weer te laag is om veilig te zijn.

Als mijn ouders mij zo een ding zouden willen opdringen om met hun wagen te mogen rijden, zou ik nogal gauw zeggen: "Steek het waar de zon niet schijnt, ik zal wel met de fiets of het openbaar vervoer gaan".

Maar zoals te verwachten was, staat uiteraard het BIVV achter zo een toestel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
Re: Toestel verwittigt ouders als kind te snel rijdt!
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 oktober 2015 - 19:06:11 »

Weer ene die wil rijk worden met gebakken lucht te verkopen.

Maar liefst 149 Euro bij aankoop plus 15 Euro elke maand voor een ding dat nooit alle snelheidsbeperkingen kent.

Wat doet dat ding trouwens in de OBD (On Board Diagnose) aansluiting? Kans dat bij de volgende onderhoudsbeurt de mechatroniker het weggooit.

Bewijskracht nul.

Tsja, ik kan nog geloven dat de technologie van vandaag de dag aardig precies in staat is om de juiste maximaal toegestane snelheid op een bepaalde plaats te herkennen.  Ik geef toe: de snelheidsaanduidingen die m'n ingebouwde GPS weergeeft, is -muv variabele signalisatie- zéér accuraat.  En zelfs voor variabele signalisatie, ben ik nog bereid te geloven dat de technologie het vandaag de dag kan toelaten om die nauwkeurig te herkennen.

Mààr .... zoals je zelf ook al aangeeft: het feit dat de maximum toegestane snelheid gerespecteerd wordt, maakt er daarom hoegenaamd nog géén aangepaste snelheid van.

Aan dit citaat, zie je trouwens al hoe snugger de maker terzake is:

Citaat
'Dagelijks zijn er zware en dodelijke ongevallen met jonge bestuurders, die vaak het gevolg zijn van onaangepaste snelheid', zegt Paul Janssens van DongleApps.

Juist: onaangepaste snelheid.  Iets wat dit toestelletje dus vooral ..... niet meet.  Die meet enkel en alleen of de bestuurder zich aan de maximum toegestane snelheidlimiet houdt of niet.  Of die snelheid ook aangepast is aan alle omstandigheden, is andere koek.

Slechtere reclame voor dit ding, kan ik mij alvast niet inbeelden.   ;D

Maar zoals te verwachten was, staat uiteraard het BIVV achter zo een toestel.

Ik zie het ZO voor mij: zoontjelief vlamt in de bebouwde kom de onoverzichtelijke kruispunten tegen nét geen 50 km/u over, zonder omkijken.  De volgende ochtend, is het dermate mistig dat men geen hand voor de ogen ziet.  Het vriest zelfs ietwat, waardoor het wegdek er her en der spiegelglad bijligt.  Zoontjelief trekt 't zich allemaal niet aan, en trapt vrolijk 119 km/u, terwijl hij nauwelijks 20 meter volgafstand houdt van zijn voorligger die al even roekeloos snel rijdt.  De twee ouders kijken naar het toestelletje, en besluiten: "Hmm, het toestelletje heeft vandaag nog niet 1x gepiept.  Wat is onze zoon toch een voorbeeldige chauffeur" ......  En de simpelen van geest bij het BIVV geven hen nog gelijk ook. 

En als zoontjelief tijdens een praktijkexamen aangesproken wordt op zijn onaangepaste snelheid, mag je eens 3x raden wat hun reactie is.  "Onze zoon is toch zo'n goed chauffeur meneer.  Hij rijdt NOOIT te snel.  Awel, ik rij nu al dertig jaar met de auto, dus ik wéét 't wel beter dan die prutser van een examinator: onze zoon is ne goeie chauffeur, meneer."  Jajaa ....

« Laatst bewerkt op: donderdag 08 oktober 2015 - 08:45:50 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone