Wat alerter zijn OK, maar waarom verbinden sommige (jij @ mazda blijkbaar ) voorzichtigheid altijd aan de gereden snelheid van het voorrangsverkeer en niet andersom ?
Omdat Mazda de voorrang van rechts wat te vlot wou nemen, volgens de politie en daarvoor werd aangesproken.
(
Jij had ik nadien doorgestreept)
@ mazda blijkt even afwezig te zijn, maar in topicstarter (zoals ik hierboven schreef) heeft hij het in zijn verduidelijking
niet over VVR,
maar wel eerst over voorrangswegen: Daar doelde ik op, niet op die andere post over VVR.
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen
12.2. De bestuurder die een kruispunt oprijdt moet dubbel voorzichtig zijn ten einde alle ongevallen te voorkomen.
Vraag : is artikel 12.2 van toepassing voor elke bestuurder, of alleen voor de bestuurders die voorrang moeten verlenen volgens de titel van artikel 12?
Verduidelijking : moet een bestuurder die op een weg met B9 waar 90 km per uur gereden mag worden op elk kruispunt, (dus bij elke zijstraat waar een B1 of B5 staat) zijn snelheid aanpassen aan de zichtbaarheid om dubbel voorzichtig het kruispunt te kunnen oprijden?
Dank voor antwoord
Hij legt dus enkel de link dubbel-voorzichtig-te-zijn <=> met de gereden snelheid van de voorrangshebbende
op een absolute voorrangsweg. Waarom
?Een snelweg/autoweg is ook een absolute voorrangsweg waar aan het einde van de snelle opritten B1-´s staan. Niemand gaat hier inhoudelijk op in.
Ik vraag dus nog maar eens waarom behandelt men(@mazda) de evidentie dat men aan een bepaalde snelheid mag (en soms moet=snelweg) blijven rijden steeds als een factor van onvoorzichtigheid als er meestal één iemand uit een ondergeschikte weg voorrang moet verlenen op soms massa´s andere voertuigen op de voorrangsweg
? Maar voorrang niet verlenen - om allerlei (soms drog-) redenen - is toch de ongevaloorzaak N° 1 !
Waarom dat onderkruipgedoe ten gunste van meestal die éne (vooraan aan het kp) die daar steeds
verplicht is voorrang te verlenen?De regels in Art 12 zijn nochtans duidelijk genoeg.
Iedereen weet toch dat men - op voorrangswegen rijdend - andere (soms honderde) volgende voertuigen niet onnodig mag hinderen tenzij om echte veiligheidsredenen
? (Art 10)
Waarom zou men dan überhaupt moeten gas lossen of vertragen aan een kp waar men absolute voorrang geniet en waar men het verkeer ziet aankomen of staat te wachten?
Sorry hé maar misbegrepen onvoorzichtigheid "snelheid= foei" is dan het zéér gevaarlijk uitlokken van irritaties, evtl (inhaal)maneuvers bij de volgers, ook opstoppingen tot kettingbotsingen.
Ik ben nog vóór de ingevoerde snelheidsbeperkingen in BE naar Duitsland verhuist, en ben nu al 20 jaar terug in BE.
Maar zo´n onderkruipmentaliteit of watjesgedoe - die met de jaren hier blijkbaar zo ontstaan is - tegen enkele sukkeltjes die te lomp zijn voorrang te verlenen waar het steeds moet, begrijp ik niet. Of dat heb ik in D helemaal niet zo ervaren.
Minister Galant deed een oproep dat de overheid het zelf niet meer weet hoe men de verkeersdoden in BE kon laten dalen, awel pak dan eens de echte hoofdoorzaken aan en niet die uit onze nationale nattevingerpropaganda.
Als ik zie dat in BE maar
0,2 % van de verkeersboetes voorrangsdelicten zijn, en in D voorrangsdelicten op de derde plaats met
9,5 % in de stafpuntendatabank genoteerd zijn
# dan moet die factor
x 50 verschil toch bij iedereen de klokken toch doen luiden
?# http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4513.msg51195.html#msg51195daar staan de echte ongevaloorzaken (Duitse offic. statistiek en Oostenrijkse detailstudie van de overheid) en niet die uit de flitspropaganda.
# Als men nu een diepgaander degelijk onderzoek doet naar ongevaloorzaken doet ziet het er eerder zo uit:
(enkel autobestuurder)
http://versa.bmvit.gv.at/fileadmin/versa/strassenverkehr/Beobachtungsstelle/Unfallursachenanalyse_bei_PKW-Lenkern.pdf uit Oostenrijk
Unfallursachenanalyse bei PKW - Lenkern
Gregor BARTL & Barbara HAGER
via:
http://www.alles-fuehrerschein.at/lexikon/index.php5?title=UnfallursachenUiteraard zijn er nog de kwetsbare weggebruikers die ~ 50 % van de verkeersdoden gaan uitmaken...
Dan neem ik daarvan de fietsers en de klassieke ongevalregistratie door bvb Polizei Paderborn:
(ongevaloorzaken kleuren clockwise, of 34 % verkeerde richting-spookrijden, verkeerde rijplaats = niet op het fietspad ?
Quelle: Kreispolizeibehörde Paderborn
http://www.radfahrsicherheit-paderborn.de/hauptunfallursachen/