In 1989 reed ik hier al een aantal keren rond met een golfje diesel met 100% biodiesel. Waarschijnlijk zal dit het scenario worden voor de eerste 10 à 15 jaar. Er wordt steeds meer biodiesel bij de diesel gemengd. In Frankrijk is dit ondertussen al meer dan 5%. Vermits deze biodiesel in een cyclus zit en de CO2 zal gerecycleerd worden in de gewassen is dit dus CO2 neutraal voor de dampkring.
Voor de benzinewagens zal alsmaar meer alcohol bijgemengd worden, wat nu al op grote schaal gebeurd in de USA. Je kan daar al wagens kopen die 100% op alcohol draaien. Deze alcohol is een perfect antiklopmiddel zodat de huidige antiklopmiddelen kunnen afgebouwd worden. Een win-win situatie want die nieuwe antiklopmiddelen zijn soms nog giftiger dan het vroegere tetra-ethyl-lood.
Momenteel volledig overschakelen op H2 zal moeilijk zijn, zelfs met het aanspreken van het geothermisch potentieel van IJsland. Het grootste probleem is het transport en opslag van H2. Omdat het zo'n klein molecule is ontsnapt het traag uit elk recipient. Je kan het lokaal natuurlijk maken door electrolyse, maar dan zal er veel electriciteit opgewekt moeten worden. Het enige om dit op zo'n grote schaal te doen is massaal te investeren in kernenergie. Momenteel wordt H2 aangemaakt op basis van aardolie en dit is nu nog altijd de goedkoopste manier, op korte termijn nog geen oplossing dus. Zeker omdat er een volledig nieuw distributienetwerk dient uitgebouwd te worden.
Als we eerst overschakelen op biobrandstof kopen we tijd om de H2 productie op gang te brengen en nog verder te investeren in brandstofcel-efficiëntie. Aardgas is een goed alternatief, hier in België is er al een (zij het beperkt) distributienetwerk. Ik dacht dat enkele nutsmaatschappijen vrachtwagens op aardgas hebben rijden. Zo vindt je o.a. een aardgas tankstation aan het station van Berchem en in Mechelen-noord.
Uiteindelijk zullen we toch onze gewoonten moeten veranderen en minder gaan rijden. Ik zag in China in de steden al massa's electrische fietsen rondrijden, die dingen zijn vrij snel en komen ver genoeg op één lading voor een normaal daggebruik, je kan ze bovendien ook overal opladen. Industriezones zullen slimmer ingepland moeten worden, m.a.w. beter bereikbaar met het openbaar vervoer.