Auteur Topic: verbruiktopic  (gelezen 26222 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: verbruiktopic
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 04:17:26 »
en in een aanvaring met mijn V40 weet ik waarin ik wil zitten  :-\

Khad het kunnen denken.
Thx voor de zoveelste bevestiging op vlak van m'n inzicht. ;)

Graag gedaan  :D

Maar je bent te snel voor mij ! Welke brilliante inzichtelijke uitspraken heb ik nu weer gemist ?  :D

Veel uitspraken heb ik hier nog niet gedaan daarover maar in veel gevallen, niet allemaal natuurlijk door allerlei aspecten, ligt de keuze van voertuig een beetje in lijn met karakter, rijstijl, enzomeer.
Kleur speelt ook vaak een rol.
Maja, das een persoonlijke visie die ik opgebouwd heb in de loop der jaren en vele kilometers op de weg. Ervaring dus. ;)
Nu en dan krijg je dan al dan niet bevestiging via allerlei kanalen, ook media soms.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 08:47:11 »
Oei, dan kom ik er met mijn Daewoo niet al te best uit waarschijnlijk !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 09:27:53 »
Veel uitspraken heb ik hier nog niet gedaan daarover maar in veel gevallen, niet allemaal natuurlijk door allerlei aspecten, ligt de keuze van voertuig een beetje in lijn met karakter, rijstijl, enzomeer.
Maja, das een persoonlijke visie die ik opgebouwd heb in de loop der jaren en vele kilometers op de weg. Ervaring dus. ;)
Nu en dan krijg je dan al dan niet bevestiging via allerlei kanalen, ook media soms.

Inderdaad. Zo begint er bijvoorbeeld op 2 september voor de eerste keer een autosalon voor homo's.

(Houd er bij jullie eventuele spontane reacties alsjeblieft rekening mee dat ik op dit forum geen discriminatie op basis van sexuele geaardheid mag toestaan. Met mijn beste dank voor jullie begrip hiervoor. ;))
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 02:27:02 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #33 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 09:30:56 »
Boah als ze roos zien als de homo-kleur: er zijn ook heel wat vrouwen die graag roos zien hoor, Nokia heeft dat al goed bezien in heel wat modellen :-)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #34 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 11:50:46 »
Citaat
  ???

Nu ben ´k benieuwd  :D
Ik heb al karakterverklaringen gehoord aan de hand van lijnen in de hand  ;),
schedelbouw en hond-mens relaties, maar een karakterverklaringen aan de hand van een auto is nieuw ! ;D

Ik heb nu een zwarte Volvo combi (en nog steeds te klein voor mijn rommel), het oude model V40 (uitgerijpter dan de V50), een diesel natuurlijk.

Daarvoor was het een klein, kwiek rood (écht waar, onder ´t stof en de vastgekoekte aarde, geloof mij !) daihatsuken, charade, een 1000-tje.

Nu is het aan jou, voorspel me mijn karakter.  ;D  ;D  ;D

Hey, is dat geen interessant forumonderwerp ? Iedereen beschrijft zijn huidige auto en aan de hand daarvan wordt onze horoscoop gemaakt  :D

Neen, alle gekheid op een stokje. Ik geloof echt wel dat je als vrachwagenchauffeur na voldoende jaren en duizenden van kilometers een soort van ´zesde zintuig´ krijgt voor de collegaweggebruikers. Mijn vriendin kijkt nu reeds op als ik zeg: "diene hier voor mij slaat de volgende straat rechts af, alleen weet hij ´t nog niet"... en ja hoor... 850 m verder draait-ie dan eindelijk en doet dan zijn richtingaanwijzer aan (inderdaad, in die volgorde  ;)). Als ze dan vraagt hoe ik dat wist, is het moeilijk te verklaren...
Komt erbij dat ik bijlaaaaange niet zoveel op de baan ben als een bescheiden vrachtwagenchauffeur, dus ik ben er zeker van dat we wat van die mannen te leren hebben... ook al willen we ´t niet steeds horen.

Gisteren nog hebben we ge-BBQ-ed met een kameraad van me (een vrachtwagenchauffeur), en wat die mannen soms te vertellen hebben van wat ze op de weg allemaal tegenkomen... ik denk ook dat dat een leven is waar je moet achterstaan, want ´t hoort zich hard aan...

Anderzijds, gezien we hier in ´t verbruiktopic zitten: eenvoudig, rustig achter een vrachtwagen aanrijden schijnt een goede manier te zijn om brandstof te sparen. Iemand daar ervaringen mee ? Ik weet in ieder geval dat, zodra het een beetje vol wordt op de ottostraat en je toch niet meer echt kunt doorrijden, het toffer is met een continue boemelgang achter een vrachtwagen te hangen dan op de hectische linkerspoor waar die kiezen kunt tussen versnellen en afremmen... Talk about verbruik. ;)
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 12:11:09 »
Als je dicht achter een vrachtwagen rijdt heb je veel minder last van rijwind en turbulentie (op een motor merk je die dingen vrij snel). Bovendien rijden vrachtwagens maar rond de 90km/h op autostrades, wat het verbruik ten goede komt.
Het nadeel van achter vrachtwagens rijden is dat je geen zicht op de weg hebt en de kans heel groot is dat je ook een vrachtwagen achter je hebt (in veel gevallen veel dichterbij dan comfortabel). Als een vrachtwagen plots moet remmen heb je dus niet eerst de remlichten van andere weggebruikers zien oplichten en, log als ze lijken, vrachtwagens kunnen soms goed doorremmen en vrij snel tot stilstand komen (al dan niet dwars op de rijrichting).

Ik haal met woon-werkverkeer en af en toe een langere tour (aan snelheden tussen 50 en 90km/h) gemiddeld een 360km met één tank van 19l (record is 394km). Toen ik enkele weken terug eens één dagje naar de kust ben geweest haalde ik amper 317km en steeg mijn verbruik tot 5.5l/100km; een gevolg van het rijden aan 120km/h.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #36 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 13:05:12 »
De luchtweerstand neemt quadratisch toe met de snelheid.

Voor de spellingsfanaten, ik kies bewust voor de meer internationale Engelse spelling. Dat velen mij mogen volgen, het witte boekje voorop ;)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 13:08:09 »
want ´t hoort zich hard aan...

waar die kiezen kunt tussen versnellen en afremmen...

Eliomys, je zit precies al te lang in Duitsland, met al die germanismen !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 13:21:59 »
De luchtweerstand neemt quadratisch toe met de snelheid.

Voor de spellingsfanaten, ik kies bewust voor de meer internationale Engelse spelling. Dat velen mij mogen volgen, het witte boekje voorop ;)

Dat klopt, maar ik de efficiëntie van de motor kan fel variëren i.f.v. het toerental. Het is dus goed mogelijk dat het optimale verbruik pas bij een relatief hoge snelheid bereikt wordt. Bij een motor is het effect van de luchtweerstand veel groter dan bij een auto. Hoe aerodynamisch ze er ook uitzien, meestal valt door de vele uitsteeksels de luchtweerstand serieus tegen.

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 13:58:59 »
Hoe aerodynamisch ze er ook uitzien, meestal valt door de vele uitsteeksels de luchtweerstand serieus tegen.
Inderdaad; en als je, zoals ik, op een naked bike rijdt zonder windscherm ben je zelf het grootste uitsteeksel. Er bestaan wel oplossingen om de luchtweerstand te verkleinen, zoals de pakken van RadicalSpeed.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 09 augustus 2006 - 14:43:46 »
Citaat
Eliomys, je zit precies al te lang in Duitsland, met al die germanismen !

Daarom probeer ik af en toe ook een beetje op dit forum te mijn Vlaams weer te oefenen ;D
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 04:31:10 »
Neen, alle gekheid op een stokje. Ik geloof echt wel dat je als vrachwagenchauffeur na voldoende jaren en duizenden van kilometers een soort van ´zesde zintuig´ krijgt voor de collegaweggebruikers. Mijn vriendin kijkt nu reeds op als ik zeg: "diene hier voor mij slaat de volgende straat rechts af, alleen weet hij ´t nog niet"... en ja hoor... 850 m verder draait-ie dan eindelijk en doet dan zijn richtingaanwijzer aan (inderdaad, in die volgorde  ;)). Als ze dan vraagt hoe ik dat wist, is het moeilijk te verklaren...

Voila, je begint het ook te kennen.
Van die duizenden kilometers kan je in mijn geval er 3à4 miljoen van maken. ;)

Komt erbij dat ik bijlaaaaange niet zoveel op de baan ben als een bescheiden vrachtwagenchauffeur, dus ik ben er zeker van dat we wat van die mannen te leren hebben... ook al willen we ´t niet steeds horen.

:-X

Anderzijds, gezien we hier in ´t verbruiktopic zitten: eenvoudig, rustig achter een vrachtwagen aanrijden schijnt een goede manier te zijn om brandstof te sparen. Iemand daar ervaringen mee ? Ik weet in ieder geval dat, zodra het een beetje vol wordt op de ottostraat en je toch niet meer echt kunt doorrijden, het toffer is met een continue boemelgang achter een vrachtwagen te hangen dan op de hectische linkerspoor waar die kiezen kunt tussen versnellen en afremmen... Talk about verbruik. ;)

Ervaring?..... Ja.
Als je dat met een vrachtwagen doet dat de kans groot is dat je daarvoor een fikse boete aan je been hebt.

Anders (als je de eerste rijd) dat daar soms korte tot langere stukken iets aan je gat hangt (fietsers, bromfietsers, motoren, auto's, bestelwagens,...) die ieder moment ertegen kunnen rijden zonder dat je iets merkt (of net wel) of die na lange tijd een poging doen om in te halen (net wanneer je er effe niet op let natuurlijk) maar er niet voorbij geraken of (als de wind goed zit of bij bergaf) net wel en dan een hele tijd aan een slakkegangetje voor je neus zitten terwijl jij met een dead-line zit en 40ton, 2,5meter breed, 4meter hoog en 18 meter lang in bedwang moet houden. :-\ :-X
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 augustus 2006 - 04:34:45 door bibi585 »

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 15:32:44 »
Citaat
Als je dat met een vrachtwagen doet dat de kans groot is dat je daarvoor een fikse boete aan je been hebt.

Bitte ? Ik bedoel, wablieft ?

Die vrachtwagens vormen toch steeds één continu doorlopende lijn op de rechterrijstrook. Is dat dan illegaal ?

Ik moet toegeven, je er tussendoor persen als je de volgende afrit af moet is niet altijd even evident...
maar ´illegaal´, dat had ik niet gedacht.
Socrates

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 15:36:47 »
Artikel 18.1:  Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

Artikel 18.2: Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:05:45 »
Is het niet gewoon zo simpel dat je minder verbruikt achter een vrachtwagen omdat je minder luchtweerstand hebt?
De lucht buigt (noodgedwongen) om de vrachtwagen heen waardoor jouw auto minder frontale weerstand heeft en dus het verbruik lager ligt.
Bij normaal rijden, vooral met hogere snelheid, is het immers zo dat de motor voor een positieve versnelling zorgt terwijl de wind voor een negatieve versnelling zorgt. De resulterende kracht is de netto versnelling en die wordt groter als de negatieve versnelling kleiner wordt dus.

Simpel gezegd: de vrachtwagen vangt de wind voor jou op.