Auteur Topic: verbruiktopic  (gelezen 26269 keer)

Offline bibi585

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: verbruiktopic
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 21 juli 2006 - 23:46:52 »
Mijnen astra 1.7D break iets van een 6 liter, m'n vriendin haar mercedes 250D rond de 9 l/100 km en de twingo van haar dochter weten we nog niet, die hebben we pas aangekocht.
Zal een literke of 5,6 benzine zijn denk ik.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 00:46:12 »
Een MB 250 D 9 liter? Doet je vriendin voornamelijk korte trajecten in stadsverkeer, of heeft ze een heel zware voet? Ik zat destijds met mijn W124 250D dicht rond de 7 liter.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 01:32:01 »
Ik denk ook dat we in de toekomst in electrische wagens gaan rijden. Ze hebben verschillende voordelen tov de huidige verbrandingsmotoren. Ze hebben een betere koppel zoals JC zegt, ze zijn geluidsarm, opladen met stroom is ws makkelijker en goedkoper dan bandstof tanken, geen versnellingsbak betekent ook geen grote kosten door schade daaraan.
Ik denk wel dat de mensen enorm zullen moeten gaan wennen in het begin.

Citaat
Het probleem blijft natuurlijk het gewicht. Er is een vermogen nodig van 450 Watt per kg, dus ongeveer 1200 kg lithium batterijen. Reken daarbij nog 4 x 85 kg voor de electromotoren. En ook de prijs van de batterijen weegt zwaar door (ongeveer $0.7 per Wh).
De kans is groot dat die batterijen krachtiger en goedkoper zullen worden in de toekomst door innovaties. De verbrandingsmotor heeft al meer dan 100 jaar ontwikkeling achter de rug, zie eens wat voor vooruitgang ze daarmee hebben gemaakt.

Citaat
Die kan opgewekt worden met een zonnepaneel van 33 m².
Ik ken maar weinig mensen die een personenwagen hebben welk een dak heeft met zo'n groot oppervlak.
Zouden ze nu geen zonnepanelen kunnen uitvinden met meerdere lagen waarbij dmv een truucje (misschien iets met spiegels) het licht op alle lagen valt. Dan zou je een veel minder groot oppervlak hebben en worden zonnecollectoren ook voor huizen populairder.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 22 juli 2006 - 02:48:23 »
Een MB 250 D 9 liter? Doet je vriendin voornamelijk korte trajecten in stadsverkeer, of heeft ze een heel zware voet? Ik zat destijds met mijn W124 250D dicht rond de 7 liter.

Zot is ze niet maar schrik heeft ze er ook niet van, ik ook niet trouwens als ik ermee rij. Maar die is wel al 9 jaar oud en heeft bijna 300 000 km op de teller.
De trajekten zijn zowat de kleine helft stadsverkeer en de groten autoweg. +/- 30 000km/ jaar dus.

Is een zware lome auto he van rond de 2 ton en ik heb hem al de bijnaam gegeven van "de korbejaar".
In het optrekken kan die net mee (bijna) met m'n astra 1.7D.(6 jaar oud).
Beide voertuigen zijn breaks en de astra is omgebouwd tot lichte vracht. (5 deurs maar geen achterzetel)

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 29 juli 2006 - 10:17:08 »
Even hier neerpoten : Het waterstof-"sprookje" :

http://members.home.nl/johnmeilink/artWaterstof.htm

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 29 juli 2006 - 13:09:24 »
Dat waterstof nu uit fossiele brandstoffen gehaald wordt wist ik. Dat het moeilijk te transporteren en te stockeren is is volstrekt normaal, waterstof heeft immers de kleinste molecule van alle stoffen; om het bij te houden heb je dus een stof of mengeling van stoffen nodig met een intramoleculaire ruimte die nog kleiner is (vergelijk het met een zeef die knikkers moet tegenhouden: als de gaten in de zeef (= intramoleculaire ruimten) groter zijn dan de knikkers, vallen deze laatste er door).

De tekst gaat er wel van uit dat waterstof ter plaatse moet geproduceerd worden, gebruik makende van wind- of zonne-energie. Bovendien wordt ervan uitgegaan dat auto's rechtstreeks waterstof zouden moeten tanken.
Waterstof kan echter aangemaakt worden dmv elektrolyse in woestijngebieden op beperkte afstand van zeeën of oceanen. De elektrische energie kan dan via zonnecollectoren opgewekt worden. Een zonnecollector is niet hetzelfde als een zonnecel: een zonnecel wekt rechtstreeks een elektrische stroom op en is heel duur om te produceren; een zonnecollector gebruikt spiegels die het zonlicht concentreren in één punt, dat punt bereikt enorm hoge temperaturen en kan gebruikt worden om water op te warmen dat de klassieke stoomturbines kan aandrijven.
Het waterstofgas dat zo verkregen wordt kan dan gereduceerd worden in volume (gebruik makende van dezelfde elektrische energie) en getransporteerd met aangepaste tankers.
Aangekomen op de bestemming kan het waterstof gebruikt worden in elektrische centrales om elektriciteit op te wekken die op het net gezet wordt. "Klassieke" elektrische wagens (met oplaadbare batterijen) kunnen vervolgens opgeladen worden via het normale elektriciteitsnet.
Het netto rendement zal waarschijnlijk niet zo hoog liggen als het gebruik van fossiele brandstoffen, maar als die fossiele brandstoffen uitgeput raken, zijn er niet veel mogelijkheden meer om het persoonlijk vervoer zoals het nu bestaat in stand te houden.

In plaats van 700 miljoen wagens uit te rusten met een 400kg zware waterstoftank die evenveel kost als de rest van de wagen, is het dus beter om enkele duizenden aangepaste waterstoftankers te laten rondvaren.

Hoe je het ook draait of keert, het gebruik van waterstof zal altijd omslachtig blijven. Ik zie eigenlijk meer toekomst in Stirlinggeneratoren; deze produceren bewegingsenergie (waarmee een generator kan aangedreven worden) uit een warmteverschil, en dit met een enorm hoog rendement. Een Stirlingmotor werkt door het uitzetten en inkrimpen van een gas, als gevolg van warme en koudebronnen. Om warmte te genereren kunnen uiteraard fossiele brandstoffen worden verbrand, maar evengoed kan geothermische energie worden gebruikt: er is immers altijd een verschil tussen de temperatuur van de grond op een diepte van enkele meters en de luchttemperatuur.
Hoe groter het temperatuurverschil dat aangewend wordt in een Stirlingmotor, hoe meer energie er opgewekt wordt. Op huishoudelijke schaal kan restenergie van de centrale verwarming gebruikt worden, of geothermische energie (eventueel in combinatie met een zonneboiler). Op industriele schaal kunnen weer zonnecollectoren worden gebruikt.
Er zijn uiteraard ook nadelen aan een Stirlingmotor: de belangrijkste is dat de efficiëntie afhankelijk is van het gas dat wordt gebruikt in de motor; het beste gas is waterstof. Aangezien het gas echter gebruikt wordt en niet verbruikt, moet het enkel aangevuld worden doordat het vervliegt door de behuizing.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land
« Reactie #21 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 16:59:20 »
Citaat van: Gazet van Antwerpen

07/08 Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land

De wagen op zonne-energie waarmee studenten van de Leuvense hogeschool Groep T vorig najaar deelnamen aan de World Solar Challenge in Australië, is maandagmorgen gestart aan een tour van duizend kilometer door België om aan te tonen dat zonne-energie ook in België mogelijkheden biedt.

De tour doet samen met een tentoonstelling verschillende locaties aan en eindigt op 19 augustus op de dijk van Blankenberge.

De World Solar Challenge is het wereldkampioenschap voor wagens op zonne-energie. In het kader van deze wedstrijd moest in september 2005 3.000 kilometer afgelegd worden. Het Belgische team eindigde elfde op 23 deelnemers. De wagen haalde een gemiddelde snelheid van 63 kilometer per uur. De topsnelheid die de wagen haalde op een testcircuit, bedroeg 109 km/uur. Bij de volgende editie van de World Solar Challenge in 2007 zal opnieuw een wagen van Groep T meedingen.

Een studentenwoordvoerder stelde maandag te hopen dat de tour met de zonnewagen velen kan overtuigen "dat zonne-energie effectief werkt".

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #22 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 17:12:15 »
Zonneenergie is inderdaad de laatste tijd sterk in rendement gestegen, in se de collectoren natuurlijk   ;)
Zal dat de komende decenntia ook nog wel blijven doen, tenzij JC gelijk krijgt en het hier neig winter wordt of global dimming (http://www.globalissues.org/EnvIssues/GlobalWarming/globaldimming.asp) optreedt  ;D

Echter, die wagens zijn nog steeds zeer licht (rara, waarom) en in een aanvaring met mijn V40 weet ik waarin ik wil zitten  :-\

Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 17:55:16 »
en in een aanvaring met mijn V40 weet ik waarin ik wil zitten  :-\

Khad het kunnen denken.
Thx voor de zoveelste bevestiging op vlak van m'n inzicht. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land
« Reactie #24 Gepost op: maandag 07 augustus 2006 - 17:58:02 »

07/08 Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land

De wagen op zonne-energie waarmee studenten van de Leuvense hogeschool Groep T vorig najaar deelnamen aan de World Solar Challenge in Australië, is maandagmorgen gestart aan een tour van duizend kilometer door België om aan te tonen dat zonne-energie ook in België mogelijkheden biedt.

De tour doet samen met een tentoonstelling verschillende locaties aan en eindigt op 19 augustus op de dijk van Blankenberge.

De World Solar Challenge is het wereldkampioenschap voor wagens op zonne-energie. In het kader van deze wedstrijd moest in september 2005 3.000 kilometer afgelegd worden. Het Belgische team eindigde elfde op 23 deelnemers. De wagen haalde een gemiddelde snelheid van 63 kilometer per uur. De topsnelheid die de wagen haalde op een testcircuit, bedroeg 109 km/uur. Bij de volgende editie van de World Solar Challenge in 2007 zal opnieuw een wagen van Groep T meedingen.

Een studentenwoordvoerder stelde maandag te hopen dat de tour met de zonnewagen velen kan overtuigen "dat zonne-energie effectief werkt".

Volgende week zaterdag dus.
Kzal eens moeten gaan kijken want is vlakbij hier.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 03:19:23 »
Ik vind het mooi dat er steeds meer mensen mee doen aan deze race. Ik ben echter niet onder de indruk van de cijfers. Vergelijk het maar met de auto van TUdelf.
Zij hebben de vorige 4 jaren 3 keer gewonnen (wonnen met overmacht bij hun debuut ;D) en hebben de druk enorm opgevoerd op de concurrenten wat natuurlijk bevordelijk is voor de ontwikkeling van zo'n auto.
Die ene keer dat ze niet wonnen dezen ze gewoon niet mee.
Nu heeft de TUDelft één grote troef die oa groepT niet heeft; ze krijgen hulp van ESA (Europes ruimtevaartorganisatie). De drijvende kracht achter het succes van de auto's van de TU is Wubbo Ockels, een voormalige astronaut die ook hoofd opleiding van de Europese astronauten is geweest. Hij is nu hoogleraar duurzame technologie en gebruikt natuurlijk zijn connecties om de studenten een handje te helpen. Dit zijn veelal studenten Aerospace engineering die dus veel verstand hebben van aërodynamica, metaalbewerking, zonnecellen enz.
De afgelopen jaren had hun auto bijvoorbeeld zonnecellen die normaal voor satellieten, MIR enz worden gebruikt.
Ook hebben die studenten de beschikking over verschillende windtunnels.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 03:32:53 »
Ik heb dat voertuig vanavond gezien op het nieuws en ik vrees er een beetje voor dat die niet zelfstandig rijdend zal toekomen in Blankenberge binnen 2 weken.
Rekening houdend met de manier waarop die van dat kleine hoogteverschil moest geholpen worden om niet uiteen te vallen en de staat van het wegdek hier in België. ;D ;D ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 09:04:43 »
Ik las vandaag in de krant dat ze dat geval verhoogd hadden om compatibel te zijn met de Belgische verkeersdrempels. Het ding moet Leuven nog uitgeraken en daar liggen nogal wat 'onwettelijke' verkeersdrempels, dat zal inderdaad nog een avontuur worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Reinigingswagen in Hasselt rijdt op koolzaadolie
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 18:05:23 »

08/08 Reinigingswagen in Hasselt rijdt op koolzaadolie

Vanaf volgende week zal één van de reinigingswagens van de Hasseltse stadsdiensten op pure plantaardige olie (PPO) rijden.

Dat maakten schepen van openbare werken en stadsreiniging Dirk Stockmans en schepen van welzijn Toon Hermans bekend. De omvorming van de vrachtwagen kostte 6.000 euro. Rijden op koolzaadolie levert het stadsbestuur jaarlijks een besparing van 2.500 euro op, aldus schepen Hermans. De stad beschikt momenteel al over twee hybride wagens en twee elektrische voertuigen.

In 2004 werd in Hasselt ook een proefproject opgestart waarbij een aantal bussen van De Lijn omgebouwd werden om op koolzaadolie te rijden.
Dat project toonde aan dat koolzaadolie perfect als brandstof kan gebruikt worden en geen enkel negatief gevolg heeft voor de motor en ook geen aanleiding gaf tot een verhoogde motorslijtage. Momenteel rijden zo'n 70 bussen van De Lijn in Hasselt op koolzaadolie.

Volgens Hermans is het stadsproject met koolzaad uniek in de zin dat het "als het begin van een groot gebeuren" moet beschouwd worden dat goed is voor het milieu én de portemonnee.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 08 augustus 2006 - 18:16:31 »
en in een aanvaring met mijn V40 weet ik waarin ik wil zitten  :-\

Khad het kunnen denken.
Thx voor de zoveelste bevestiging op vlak van m'n inzicht. ;)

Graag gedaan  :D

Maar je bent te snel voor mij ! Welke brilliante inzichtelijke uitspraken heb ik nu weer gemist ?  :D
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates