Auteur Topic: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen  (gelezen 3027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 01:09:07 »
Ik ben even zo vrij, om hier een topic te starten, over een probleem dat we ook al in eigen land kennen, zie  >>> dit topic

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/einde-aan-trucjes-cbr-past-vragen-theorie-examen-aan
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 juli 2016 - 01:12:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 17:36:22 »
Of het nu met dergelijke trukjes is, of door te proberen de examenvragen te bekomen: ik vind elke poging om de cursisten aan een rijbewijs te helpen zonder dat ze straks in het verkeer een degelijke kennis van de reglementen hebben, en bijgevolg een verhoogd risico op een ongeval hebben, gewoon misdadig.

Dat dergelijke lieden evenwel succes hebben, toont aan dat vele cursisten niet bekommerd zijn om de verkeersveiligheid, doch enkel maar een rijbewijs willen behalen. Een droevige ingesteldheid.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 22:10:33 »
Wat is het objectief? Rijbewijs halen....
Diegene die zich inschrijven voor extra lessen bij de rijschool, die zich inschrijven voor een slipcursus, die hebben als objectief veiligheid.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 23:22:38 »
Wat is het objectief? Rijbewijs halen....
Diegene die zich inschrijven voor extra lessen bij de rijschool, die zich inschrijven voor een slipcursus, die hebben als objectief veiligheid.

Bij de rijschool ook làng niet altijd, hoor.  Ouders genoeg die wél vragen wanneer de zoon terug op examen kan, maar niet informeren naar wat er mis ging op een mislukt praktijkexamen, en waar nog oefening vereist is.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 23:44:04 »
Goca stelt hoe langer hoe meer vragen die niets met de wegcode te maken hebben.
Milieuvragen, technische vragen, vragen over documenten.

Geen wonder dat het pover gesteld is met de kennis van de wegcode wanneer deze moet worden toegepast in de praktijk.

Vragen beantwoorden met een simpele ja of neen kan het gokken tegengaan. Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 juli 2016 - 23:48:39 »
Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.

Maar daar heb je dan meestal niet zoveel tijd als op het examen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 09:13:45 »
ik lees net dat het praktisch examen gaat veranderen.  Er zou maar 1 zware fout meer mogen gemaakt worden, en qua maneuvers zou oa het in rechte lijn achteruit rijden er bij komen

Zoals het vroeger was dus. Toen ik mijn RB haalde was dat zo, en al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet.  We moesten kunnen rijden !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 11:21:28 »
Tenslotte moet je in het dagelijkse verkeer ook keuzes maken.

Maar daar heb je dan meestal niet zoveel tijd als op het examen.

En de mogelijkheid om nog van gedachte te veranderen, heb je gewoonlijk al evenmin.  (Op het theorie-examen, kan dat binnen de bedenktijd nog wél, tenzij je zélf doorskipt naar de volgende vraag).

ik lees net dat het praktisch examen gaat veranderen.  Er zou maar 1 zware fout meer mogen gemaakt worden, en qua maneuvers zou oa het in rechte lijn achteruit rijden er bij komen

Zoals het vroeger was dus. Toen ik mijn RB haalde was dat zo, en al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet.  We moesten kunnen rijden !

Dat gaat over het theorie-examen.  Ook zoals het vroeger was, dus.  Vroeger was de norm 32/40.  Maar je mocht maar 1 zware fout begaan hebben.  Je was dus gebuisd zodra je minder dan 32/40 behaalde.  En je was ook gebuisd als je 2 zware fouten had (ook al was de uitslag dan 38/40).

Kortom, wat afgeschaft werd, zou nu deels terugkomen.


http://m.gva.be/cnt/dmf20160714_02384461/rijexamen-wordt-strenger-en-duurder

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2795421/2016/07/14/Rijexamen-wordt-strenger.dhtml
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 juli 2016 - 20:07:17 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 19:36:18 »
Kortom, wat afgeschaft werd, zou nu deels terugkomen.

In Luxemburg noemen ze zoiets de processie van Echternach: 2 stappen vooruit en 1 stap achteruit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 20:08:24 »
In GVA lees ik :

Citaat
De tolkdiensten worden tot slot beperkt tot Frans, Engels en Duits.

Hoe zit dat eigenlijk in de ons omringende landen ?  Zijn bvb in Duitsland of Frankrijk rijexamens mogelijk met tolk ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 21:00:55 »
In GVA lees ik :

Citaat
De tolkdiensten worden tot slot beperkt tot Frans, Engels en Duits.

Hoe zit dat eigenlijk in de ons omringende landen ?  Zijn bvb in Duitsland of Frankrijk rijexamens mogelijk met tolk ?

In Duitsland alvast wel. Bijvoorbeeld de Russische baas van een nabijgelegen hotel waar Leslie vroeger gewerkt heeft, heeft zijn examens in het Russisch mogen afleggen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 21:12:26 »
Die het examen in hun taal met tolk afleggen zijn nog de goeden! Veel immigranten behalen (lees kopen) een rijbewijs in het land van herkomst en laten het hier gewoonweg omzetten in een Belgisch rijbewijs.

De FOD zit hier behoorlijk mee verveeld maar ze moeten omwille van verdragen. Ik weet dat ze hierbij wel eens moeilijk willen doen. Het land waar het rijbewijs is uitgegeven moet zo regelmatig een voorbeeld van de laatste vorm naar de FOD sturen, is dit niet gebeurd wordt er niet gewisseld.

Ik ken er echter een groot aantal die op die manier in België rondrijden. Een Chinees rijbewijs werd in China 'bekomen' en hier omgewisseld. Van de voorrangsborden kennen ze werkelijk niets! Gelukkig zijn er dan nog die uitleg vragen, maar de meesten zijn zich van geen kwaad bewust.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 14 juli 2016 - 23:50:34 »
Citaat van: KV
al die theorie over milieu en andere toestanden hadden we niet.  We moesten kunnen rijden !
Zeer juist, back to basics, maar het gaat de omgekeerde richting uit met veel ballast, net zoals er steeds meer verkeersborden bijkomen en ingewikkelde infrastructuur i.p.v. het eenvoudig en duidelijk te houden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 15 juli 2016 - 02:19:44 »
Ik kan alleen maar hopen dat, als België nog enkel tolkdiensten in het Frans, Engels en Duits toelaat, ze weer eens op hun smikkel zullen gaan voor het Europees Gerechtshof, waar ze dat al zeer dikwijls deden.

Frans en Duits zijn officiële Belgische landstalen, en Engels nemen ze er wellicht bij omdat het een wereldtaal is, want Groot-Brittannië is binnenkort hoogstwaarschijnlijk geen lidstaat van de EU meer. Ze negeren dus straal de officiële landstalen van de andere EU-landen.

Binnen de EU zijn er officieel erkende landstalen van lidstaten, en is elke discrinatie van burgers uit andere lidstaten verboden. Bijvoorbeeld een Hongaar die in België woont en er een rijbewijs wil behalen, moet dat met een Hongaarse tolk kunnen doen. Zelfs op de rechtbanken heeft hij daar recht op.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: ook CBR Nederland moet komaf maken met goedkope trucjes theorie-examen
« Reactie #14 Gepost op: maandag 18 juli 2016 - 13:28:36 »
http://www.gva.be/cnt/dmf20160718_02389531/vlaamse-regering-keurt-vernieuwd-rijexamen-goed

Soek de vaudten:

Citaat
Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren -kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen.

Complete bullshit natuurlijk.  Het attest dat je geslaagd bent in het theorie-examen, is drie jaar geldig.  Men kan dan opteren voor een voorlopig rijbewijs mét begeleider (36 maanden), of eentje zonder begeleider (18 maanden) (na minimaal 20 uren rijles in erkende rijschool + bekwaamheidsattest).  Enkel wie zijn voorlopig rijbewijs laat vervallen, moet nu drie jaar wachten om opnieuw een voorlopig rijbewijs aan te vragen.  Echter, wie tijdig omschakelt van het éne type voorlopig rijbewijs naar het andere, kan perfect 36 maanden + 18 maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs én een praktijkexamen afleggen.  Worst case scenario even opnieuw slagen in het theorie-examen.  Want om een nieuw vrb aan te vragen, en/of praktijkexamen af te leggen, mag het niet langer dan drie jaar gelden zijn dat de kandidaat geslaagd is in zijn theorie-examen.


(oeps, mss had ik beter een ander topic geopend ?)
« Laatst bewerkt op: maandag 18 juli 2016 - 13:48:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone