Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?
Ik heb iets veel duidelijkers dan mijn vraag gevonden.
Want raffinaderijen voor benzine-diesel-... blijken toch grote stroomverslinders van de industrie,
zeker per afgelegde kms waarvoor hun eindproduct vooral dient (en personenwagens hebben daar het grootste aandeel aan, bij wegvervoer toch).
Per liter benzine/diesel dat een raffinaderij produceert heeft men namelijk 1,5 à 1,8 kWh stroom nodig.Voor een fossiele personenwagen die 7 liter/100 km verbruikt is dat dus
10,5 à 12,6 kWh extra stroom per 100 km.
Dat is quasi de helft van het verbruik van een zware Tesla, of zelfs bijna het verbruik van en kleine-E-wagen.
Of bij zware wagen die 11 liter/100 km verbruikt quasi 16 à 20 kWh/100 km extra.
M.a.w voor een E-voertuigenpark is de extra stroombehoefte nog minder dan ik al dacht.
Bronnen en refertes:
http://e-auto.tv/woher-kommt-der-strom.html
Wie viel Strom verbrauchen eigentlich Raffinerien?
Eine einfache Beantwortung dieser Frage ist schwer möglich, da die benötigten Daten kaum zu erhalten sind. Aber es gibt dokumentierte Beispiele im Netz aus glaubwürdig erscheinenden Quellen (Robert Llewellyn mit Fully Charged, Jack Rickard mit EVTV.me „Friday Shows“, 2005: Jahresstromverbrauch von Raffinerien weltweit: http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Energy/Electricity/Consumption-by-petroleum-refineries ).
Daraus ergibt sich in Kurzform: Pro erzeugtem Liter Benzin müssen in der Raffinerie 1,5 bis 1,8 kWh Strom eingesetzt werden. Ein durchschnittliches Verbrennungsfahrzeug mit 7 Litern/100 km benötigt somit indirekt zusätzlich 10,5 – 12,5 kWh/100 km Strom. Das ist fast schon der Gesamtverbrauch eines kleinen Elektroautos.
Zu Ende gedacht: Egal, wie viele Elektroautos einen Verbrenner ersetzen, der gesamte Strombedarf steigt damit nur noch marginal. Denn aus eigenen Erfahrungen liegt der reale Verbrauch eines E-Autos lediglich bei 13-18 kWh/100 km.
Nog bronnen;
http://www.elektroauto-zoe.de/sprit-braucht-strom/http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline (waar naar verdere refertes vewezen wordt)
How much electricity is used refine a gallon of Gasoline? -video added!
The short answer: 6 kilowatt hours. [...] (gallon = 3,78 liter)
[...]
The documents referenced herein are publicly available, as follows:
Wang, M. (2008), “Estimation of Energy Efficiencies of U.S. Petroleum Refineries,” Center for Transportation Research, Argonne National Laboratory, www.transportation.anl.gov/modeling_simulation/GREET/pdfs/energy_eff_petroleum_refineries-03-08.pdf
Davis, S., Susan W. Diegel, and Robert G. Boundy (2009), Transportation Energy Data Book, edition 28, National Transportation Research Center, Oak Ridge National Laboratory, cta.ornl.gov/data/
NAS (2009), Hidden Costs of Energy: Unpriced Consequences of Energy Production and Use, The National Academies Press, www.nap.edu/openbook.php?record_id=12794&page=1
Dit is ook een Duits forum opgevallen:
http://www.goingelectric.de/forum/allgemeine-themen/5-642-000-000-kwh-t5043.html
5.642.000.000 kWh
Beitragvon JuergenII » Mi 14. Mai 2014, 05:30
5.642.000.000 kWh Das ist genau die Summe, die die Britische Petro-Industrie in 2005 (seitdem werden die Zahlen nicht mehr veröffentlicht) zum raffinieren ihrer Produkte benötigt hat.
Oder anders ausgedrückt: Diese Strommenge würde alleine ausreichen um 20 Millionen EV' zu laden, die damit 20 Trillionen Meilen fahren könnten.
Daarom dat de Duitse wikipedia (over de electrische auto en hun nodige stroom) dat ook uitdrukkelijk vermelde in een betreffende zin:
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Gesamtstromverbrauch
Energiebedarf: Anteil am Gesamtstromverbrauch
2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[209] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des Pkw-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh.[210] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa 27 % gesteigert werden. Dabei wird aber noch nicht berücksichtigt, dass der Stromverbrauch in den deutschen Raffinerien zur Diesel- und Benzinproduktion deutlich sinken wird.
Het wegverkeer verbruikt ca 35 % van alle brandstoffen (vb NL):
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80101nedPersonenwagens daarvan wslk 50-60 %, dat moet ik nog eens opzoeken, BE cijfers zijn wslk anders.
Neem ik de Belgische Petrolfed, daar staan alle olieproducten, en dus ook de stookolie (huisbrandolie) zelfs bij, ook smeerolie enz...
Daar is het aandeel autobenzines en diesel zelfs 37 %, wel in kton uitgedrukt (
8435 / 22938 = 36,77 %):
http://www.petrolfed.be/nl/petroleumindustrie/economie/verbruik-van-petroleuproducten-belgi%C3%AB
Levering van afgewerkte producten voor verbruik in België (duizend ton)
2015 (2)
Autobenzines 1.368
Vliegtuigbrandstoffen 1.414
Diesel 7.067
Huisbrandolie 3.823
Residuele stookolie 91
Nafta(1) 5.505
Andere producten 4.670
ALLE PRODUCTEN 22.938
(1) het betreft hier de hoeveelheden nafta voor petrochemisch verbruik in België, geleverd door de petroleummaatschappijen en onderworpen aan de verplichte aangifte voor de statistiek van de Federale Overheidsdiest Economie
(2)voorlopige cijfers
Bron: Federale Overheidsdienst Economie, petroleumbalans
Of met ca. 18 à 22 % personenwagenaandeel aan het totaal brandstoffen zal ik er niet ver langszitten (50 à 60%*37%).
(E-wagens hebben bovendien ook geen verse motorolie nodig om de xx.000 km)