Vlaanderen is maar 200 km "breed"...
O sorry, ik wist niet dat je 35.000 Euro moet neertallen voor een wagen die enkel maar bedoeld is om er in Vlaanderen mee te rijden.
Jozef, een Opel Ampera E kan (moest die nu al verkrijgbaar zijn) natuurlijk niet gebruik maken van zware DC-laadpalen van 120-130 kW (huidige Tesla), maar moet het voorlopig stellen met DC-laadpalen van 50 kW, daarom nog die voorlopig lange laadtijd. Maar daar kan snel verandering in komen want de standaard CCS van vandaag 50 kWh gaat in afzienbare tijd naar 150 kWh gebracht worden, en dan mag men nog eens rekenen.
Ja Michel, dat is nu de hele hype rond elektrische wagens: gebakken lucht. Altijd weer hetzelfde liedje: "een xxx kan natuurlijk niet ... maar moet het voorlopig nog stellen met ... maar daar kan snel verandering in komen want ...". Altijd maar toekomstmuziek. Liever één vogel in de hand dan tien in de lucht, zegt het spreekwoord.
Tja Jozef zo is het nu eenmaal, maar ik kijk wel uit naar mijn eerste E-wagen, waar geen enkele fossiele wagen aan kan rieken, die verkwisten namelijk vooral lucht, en stinken bovendien en de rest van de nadelen...
Liever propere lucht als stinkend-giftige lucht zegt het spreekwoord.
Een Tesla Model 3 gaat dat probleem natuurlijk niet hebben met zware laadpalen die zijn er al een heel tijdje, en ook die gaan zwaarder worden (wslk 200 kW), naja als men schrik heeft van een laadkabel en eerder kikt op fossiele dampen is men natuurlijk totaal ongeschikt voor een E-wagen.
Bij het nieuw rijgevoel dat een (toekomstige) E-wagen geeft stelt een fossiele wagen nog maar heel weinig voor.
Voor 1/2 van de prijs heeft men al betere prestaties en aandrijfkomfort dan een vervuilende fossiele wagen.
Een Tesla S
P85 (
niet de zuinigste) haalde in maart 2015 al een gemiddelde van
111 kmh op Europese snelwegen, dit laadtijden en gratis stroom inbegrepen, dit bij een 4000 km trip door 10 landen in Europa. Dus weinig of
geen verschil met een benzine-auto.Voor een Tesla Model 3 zal het niet veel anders zijn, wslk nog wat sneller voor het duurdere model, en met zwaardere laadpalen sowieso. Voor die 111 kmh gemiddeld moest men wel wat sneller rijden dan de plaatselijke limieten neem ik aan:
http://www.impulse.de/leben/mit-111-kmh-zum-weltrekord
Mit 111 km/h zum Weltrekord 20. März 2015
[...]
Wie schnell waren Sie unterwegs?
In der Spitze waren es zwischen 140 und 150 km/h, im Durchschnitt lagen wir bei 111 km/h, wenn man die Staus herausrechnet. Das ist also kein Unterschied zu einem Auto mit Benzinmotor. Das Entscheidende für den Rekord waren aber die kurzen Ladezeiten: Wir haben die Strecke so geplant, dass die Batterien möglichst leer waren, wenn wir eine Ladestation angesteuert haben, weil sie sich dann am schnellsten aufladen lassen. Das ist wie beim Handy: je leerer der Akku, desto schneller geht das Aufladen.
Haben Sie es immer bis zur nächsten Ladestation geschafft?
Ja, sonst wäre der Rekord auch futsch gewesen. Die längste Strecke zwischen zwei Supercharger-Ladestationen war die zwischen Ljubljana in Slowenien und Verona in Italien. Da sind wir maximal 120 km/h gefahren, um etwas Strom zu sparen und die Batterie hat durchgehalten.
http://www.autobild.de/artikel/tesla-model-s-elektro-rekord-5684138.html
Die Strecke führte durch zehn europäische Länder: Deutschland, Österreich, Slowenien, Italien, Schweiz, Frankreich, Luxemburg, Belgien, Niederlande und Dänemark. Während der Fahrt hielten die Bayern eine staubereinigte Durchschnittsgeschwindigkeit von 111 km/h. Willberg sagte der Online-Ausgabe der Zeitung "Donaukurier": "Es ging nicht darum, so schnell wie möglich zu fahren, sondern so effizient wie möglich." Die Spitzengeschwindigkeit (210 km/h) des 421-PS-Tesla hätten sie nicht ausgenutzt, sondern seien maximal 180 Kilometer in der Stunde gefahren
(
de afstand Ljubljana-Suc tot Verona-Suc is 338 km, nu liggen er natuurlijk meer Sucs)
(een 2016-Tesla S 90D zal natuurlijk navenant beter doen, want die heeft ca. 50 km meer rijbereik)111 kmh is niet ver van de gemiddelde gemeten snelheid op de Europese (beperkte) snelwegen:
http://www.bivv.be/publications/Nationale%20gedragsmeting%20%E2%80%9Csnelheid%20op%20autosnelwegen%E2%80%9D%20-%202011/Nationale%20gedragsmeting%20%E2%80%9Csnelheid%20op%20autosnelwegen%E2%80%9D%20-%202011.pdfblz 27-28 tabel 5 en figuur 20, 9 landen in een Europees vergelijk.
Gemiddeld gemeten snelheden autosnelweg
Land (jaar): ~ snelheid : limiet
DK (2011): 121,2 kmh : 130 kmh}
DK (2011): 115,8 kmh : 110 kmh}
D (*1992): 120,4 kmh : aanbevolen 130 kmh dus enkel handhaving andere verkeersregels, zoals afstand, voorrang enz...
A (2006) : 119,9 kmh : 130 kmh
BE (2011) : 117,9 kmh: 120 kmh
Finland (2007): 115,1 kmh: 120 kmh
Nederland (2006): 114,3 kmh: 120 kmh
Frankrijk(2010): 114,0 kmh: 130 kmh}
Frankrijk (2010): 104,0 kmh: 110 kmh}
UK (2010): 111 kmh : 112,7 kmh (70 mph)
Ierland (2006): 110 kmh : 120 kmh
Zwitserland (2010): 108 kmh : 120 kmh
(voor wat de metingen objectief waard zijn. maar de BIVV zet ze wel in een tabelletje + grafiek, de nuanceringen van de metingen staan in de pdf)* http://www.umweltbundesamt.de/sites/default/files/medien/publikation/long/3136.pdf