http://www.gva.be/cnt/dmf20161121_02582647/handsfreekit-verviervoudigt-kans-op-ongeval?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=gva&utm_content=article&utm_campaign=seedingMoeten we daar nu écht een expert en een duur onderzoek voor betalen ? Is dat nu écht nodig ?
Iedereen met een béétje gezond boerenverstand, weet toch vanzelf dat élke bijkomende handeling die een bestuurder stelt, zijn aandacht iets of wat kan doen verslappen van zijn/haar taak als chauffeur ? Denk ondermeer aan :
- aan je radio prutsen, of een cd'tje wisselen
- al rijdend prutsen aan je gps of al rijdend gps instellen ipv deftig in te stellen alvorens weg te rijden
- een geanimeerd gesprek met je passagier
- ruzie tussen kinderen op de achterbank
- kijken naar het landschap om je heen (of een ongeval in de andere rijrichting) ipv kijken waar men zélf rijdt
- een sigaretje opsteken
- eten of drinken (opgelet voor verslikken)
- ....
En zo zijn er nog tal van handelingen op te sommen. Is het doenbaar om letterlijk àlles in regeltjes te gieten ? Neen, tuurlijk niet. Nog veel minder zou het doenbaar zijn om al die regeltjes ook nog 's door controles en beteugeling af te dwingen. Daarom meen ik, dat Ben Weyts voor 1x geen ongelijk heeft als hij het handsfree bellen niet expliciet verbiedt. Het gaat niet op, om de éne handeling te verbieden en meanwhile een andere handeling die evenveel aandacht doet verslappen nog even vrolijk toe te laten.
Niet vergeten dàt er al een artikel bestaat :
8.3. Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.