Auteur Topic: Einde fossiele brandstof?  (gelezen 13937 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 16:06:47 »
Weer de zoveelste klacht tegen de range. Met een benzinewagen doe je ook niet het vooropgestelde cijfer, maar daar klaagt niemand over. :-(

Het is aar dat het meer belang heeft wanneer je langer moet staan opladen, maar daar wordt nog aan gewerkt om dat te reduceren. Er zijn meer en meer wagens op komst, maar een camionette is natuurlijk niet echt aerodynamisch :-)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 17:36:08 »
Weer de zoveelste klacht tegen de range. Met een benzinewagen doe je ook niet het vooropgestelde cijfer, maar daar klaagt niemand over. :-(

Er zijn wel twee belangrijke verschilpunten.

Om te beginnen is er de sowieso al beperkte range van een elektrische wagen. Als een wagen slechts 900 km i.p.v. 1.000 km haalt, is dat geen drama. Als hij evenwel slechts 75 km i.p.v. 175 km haalt, wordt het wél problematisch.

Daar komt nog het enorme verschil in afwijking bij. 900 km i.p.v. 1.000 km is 10% minder, 75 km i.p.v. 175 km is 57% minder. Zeggen dat men het als een schandaal beschouwt als de werkelijke uitlaatwaarden van een benzinewagen veel minder afwijken van de testwaarden.

Citaat
Het is aar dat het meer belang heeft wanneer je langer moet staan opladen, maar daar wordt nog aan gewerkt om dat te reduceren.

Zoals zoveel met elektrische wagens: toekomstmuziek. Maar intussen worden de wagens al wel zeer duur verkocht.

Citaat
Er zijn meer en meer wagens op komst, maar een camionette is natuurlijk niet echt aerodynamisch :-)

Ik vermoed dat ze dat bij Nissan ook wisten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 18:55:36 »
Dag Jozef,

Je hebt uiteraard gelijk op vele vlakken. Maar de koper van deze wagen heeft duidelijk ook niet zijn huiswerk gemaakt. Wanneer je investeert in nieuwe technologie, dan doe je toch wat onderzoek en vertrouw je niet blindelings op de verkoopspraatjes.
En een EV kopen met 175km range als werkvoertuig, dat je dan nog eens qua gewicht fameus gaat verhogen is toch iets dat je in het achterhoofd hebt wanneer je deze keuze bewust maakt.

Het is zoals een batterij van een laptop: "je kan er 10u mee werken zonder opladen" Als je hem gewoon laat opstaan en niets doet, dan kan dat zeker. Probeer eens videobewerking ermee te doen en je komt evengoed maar op de helft uit.

Zelfs toen ik nog een Audi ging kopen, deed ik onderzoek naar realisme van cijfers. Dus ik kwam ook niet "bedrogen" uit wanneer ze adverteren dat hij 5,9L zou verbruiken maar ik op 7,9 uitkwam. Dat is ook al gauw meer dan 33% verschil.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 22:18:57 »
Zelfs toen ik nog een Audi ging kopen, deed ik onderzoek naar realisme van cijfers. Dus ik kwam ook niet "bedrogen" uit wanneer ze adverteren dat hij 5,9L zou verbruiken maar ik op 7,9 uitkwam. Dat is ook al gauw meer dan 33% verschil.
En 33 % valt zelfs nog mee...

Het gemiddeld verschil tussen opgegeven normverbruik en verbruik in de praktijk ligt namelijk bij 42 % ondertussen, 10 jaar geleden lag dat nog bij gemideld 15 %.

Wat wil je sinds de landen hun inschrijvings- en wegentaksen op basis van CO2-uitstoot vastleggen wat evenredig is met het normverbruik.
BE had zelfs ooit (vooral diesel)premies van 3/15 % (meer dan 4000 €) indien de CO2 laag genoeg was.

Dit volgens ICCT:

Citaat
http://www.autobild.de/artikel/spritverbrauch-herstellerangabe-gegen-test-1129421.html

Spritverbrauch: Herstellerangabe gegen Test — 17.11.2016

Mehrverbrauch so hoch wie nie

Eine neue ICCT-Untersuchung zeigt: Die Diskrepanz zwischen Herstellerangaben und echtem Verbrauch betrug 2015 im Schnitt 42 Prozent!

Mehrverbrauch so hoch wie nie

(dpa/cj/lhp) Der internationale Umweltforscher-Verbund ICCT (International Council on Clean Transportation) – Mitenthüller des VW-Abgasskandals – erhebt mit einer neuen Untersuchung schwere Vorwürfe gegen die Autoindustrie bezüglich des Klimakillers CO2. Laut der am Donnerstag (17. November 2016) vorgestellten Analyse verbrauchten neue Pkw 2015 auf der Straße im Schnitt 42 Prozent mehr Sprit, als die Hersteller im Prospekt offiziell angaben. Ein rapider Anstieg: Vor fünf Jahren hatte eine Studie noch einen Unterschied von 23 Prozent, vor zehn Jahren von 15 Prozent ergeben.

Weil die CO2-Werte direkt vom Verbrauch abhängen, dürften die Zahlen vor allem Klimaschützer aufschrecken. Finanziellen Schaden haben aber auch Autofahrer, die den Mehrverbrauch bezahlen müssen, sowie der Staat, dem Einnahmen aus der an den Verbrauch gekoppelten Kfz-Steuer entgehen.

Schlupflöcher werden systematisch genutzt

Das Erschreckende: "Ungefähr drei Viertel der Diskrepanz zwischen Real- und Testverbrauch sind darauf zurückzuführen, dass Fahrzeughersteller immer systematischer Schlupflöcher in der bestehenden Regulierung ausnutzen", meint ICCT-Europa-Chef Peter Mock. Gemeint sind zum Beispiel für Tests optimierte Reifen oder Batterien, um den Normverbrauch zu schrumpfen. Zudem spielten Faktoren hinein, die den Labor- gegenüber dem Straßenbetrieb sparsamer erscheinen lassen – wie die Abschaltung von Klimaanlage oder das Beschränkung der Höchstgeschwindigkeit auf dem Prüfstand auf 120 km/h. Eine genaue Analyse der gängigen Messverfahren, darunter der Neue Europäische Fahrzyklus (NEFZ), lesen Sie hier.
Daten von einer Million Autos ausgewertet

Die ICCT hatte zusammen mit dem niederländischen Institut TNO Daten von etwa einer Million Fahrzeuge aus sieben europäischen Ländern untersucht. Dabei griffen die Forscher auf Angaben privater Autonutzer bei spezialisierten Verbrauchs-Webseiten, Tankdaten von Leasingfirmen, Messungen von Autoclubs sowie Straßentests von Fachzeitschriften zurück – darunter auch von AUTO BILD. Die neuen Angaben decken sich mit Ergebnissen von AUTO BILD-Tests, in denen die Verbrauchswerte oft dreißig bis vierzig Prozent über den Angaben der Hersteller liegen.

Topic starter valt dus onder fait divers....

Bij electrische wagens is het natuurlijk ook niet anders, zeker als men aan realtief hoge snelheden rijdt...
Daarentegen kan men aan onrealistisch lage snelheden (bvb 35 kmh) wel veel minder dan het normverbruik verbruiken.
Een Tesla S haalde zo een rijbereik van 900 km. Maar dat staat natuurlijk niet in hln.be  ;D
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 januari 2017 - 22:34:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 22:29:19 »
Topic starter valt dus onder fait divers....

Ik vrees van niet. Het verschil tussen de aangekondigde range en de werkelijke range is in dit geval dermate groot, dat ik een goede kans zie dat een Belgische rechter zijn Nederlandse collega zal volgen en de verkoop nietig zal verklaren. Mogelijk weet de advocaat van de Belgische krantenhandelaar ook nog wat schadevergoeding wegens bedrijfsverliezen binnen te rijven.

Nissan heeft hiermee het imago van elektrische wagens geschaad.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 13 januari 2017 - 22:35:59 »
Topic starter valt dus onder fait divers....

Ik vrees van niet. Het verschil tussen de aangekondigde range en de werkelijke range is in dit geval dermate groot, dat ik een goede kans zie dat een Belgische rechter zijn Nederlandse collega zal volgen en de verkoop nietig zal verklaren. Mogelijk weet de advocaat van de Belgische krantenhandelaar ook nog wat schadevergoeding wegens bedrijfsverliezen binnen te rijven.

Nissan heeft hiermee het imago van elektrische wagens geschaad.

Het verschil is 57 %? Heb je bij bepaalde fossiele wagens wslk ook, zeker bij hybrides, daar kan het zelfs 100 % of meer zijn.

Wat denk je Jozef:

Citaat
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/vw-passat-gte-mercedes-c-350-e-plug-in-vergleich-10125286.html

Jaja, natürlich geht es offiziell vor allem ums Kraftstoffsparen. Und wir klären natürlich auch, was es mit den Normverbräuchen von 2,1 und 1,6 l/100 km bei Mercedes C 350 e und VW Passat GTE auf sich hat.
Als de kleine accu leeg is, eco-testverbruik:
Citaat
Um herauszufinden, wie sparsam die Verbrenner ohne Elektrounterstützung sind, haben wir Mercedes C 350 e und Passat GTE zudem mit leerem Akku auf die Eco-Runde geschickt. Auch da war der VW mit 5,2 l/100 km sparsamer. 6,2 l/100 km benötigt der Zweiliter im 350 e, sorgt aber für ein vehementeres Temperament.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 januari 2017 - 22:48:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017 - 16:07:13 »
Ik denk dat we een onderscheid moeten maken tussen 3 soorten verbruik:

- het verbruik opgegeven door de constructeur. Het zijn de alsmaar minder realistische eisen van de overheid welke de constructeurs ertoe dwingen waarden te publiceren die niet realiteitsgetrouw zijn. Dat betekent niet dat ze theoretisch niet haalbaar zijn. Alleen rijd ik niet met toegekleefde deurspleten, 4 bar bandendruk, zonder airco, enz.

- het in realistische omstandigheden haalbare verbruik, mits met alle regels voor een zuinig verbruik rekening gehouden wordt.

- het verbruik van vele bestuurders, die zich er geen zorgen om maken.

Grote verschillen blijken vooral bij hybrides voor te komen. Hier hangt het er immers sterk van af in welke mate al dan niet elektrisch gereden wordt.

Wat de Nissan EV betreft, sluit ik me aan bij de Nederlandse rechter, die oordeelde dat de praktische range te sterk afwijkt van de geadverteerde. De geadverteerde range was 200 km, de haalbare range 75 km, of amper 37,5% van de geadverteerde. Dit is geen aanvaardbare tolerantie meer.

Stel dat aan een tankstation een prijs van 1,10 Euro voor een liter brandstof aangegeven staat, en achteraf blijft dat je voor die prijs slechts 0,375 liter krijgt. Dan ga je dat ook niet aanvaarden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017 - 18:05:04 »
- het verbruik opgegeven door de constructeur.
Is in de regel nog de offficiele NEDC-norm op de rollenbank, waar de constructeur naar hartelust mag sjoemelen, ttz "optimaliseren" met allerlei middeltjes.

Citaat
Wat de Nissan EV betreft, sluit ik me aan bij de Nederlandse rechter, die oordeelde dat de praktische range te sterk afwijkt van de geadverteerde. De geadverteerde range was 200 km, de haalbare range 75 km, of amper 37,5% van de geadverteerde. Dit is geen aanvaardbare tolerantie meer.

Maar de Nissan EV is zeker niet alleen, aangezien de gemiddelde afwijking in 2015 zelfs 42 % was.

Gemiddeld 42 % wil zeggen dat daar zeker ook uitschieters van ver boven de 50 % bijzitten.
Maar blijkbaar gaan die niet allemaal naar de rechtbank.

Nochtans kan men dat (maar men moet het wel bewijzen met labo-testen, volgens mij kan dat laten doen bij #TÜV en DEKRA):
Hier staat alles wat men moet doen:
http://www.finanztip.de/spritverbrauch-reklamieren/

Zelfs vanaf 10 %, uitspraak OLG Hamm
# http://www.ksta.de/ratgeber/auto/-neuwagenkauf-recht-so-geben-sie-spritschlucker-zurueck-4874854
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 januari 2017 - 18:25:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #39 Gepost op: zaterdag 14 januari 2017 - 18:34:31 »
Wat de Nissan EV betreft, sluit ik me aan bij de Nederlandse rechter, die oordeelde dat de praktische range te sterk afwijkt van de geadverteerde. De geadverteerde range was 200 km, de haalbare range 75 km, of amper 37,5% van de geadverteerde. Dit is geen aanvaardbare tolerantie meer.
Geadverteerd 200 km lijkt me onwaarschijnlijk Jozef, want de gewone Nissan Leaf had maar 199 km NEDC vanaf het prille begin kan ik me herinneren.

Eens citeren-lezen wat er in de link staat:
Citaat
Batterij leeg

  De E-NV200 is een elektrische bestelwagen die gebaseerd is op de bekende Nissan Leaf. De wagen is echter veel zwaarder en vangt veel wind, waardoor het bereik heel wat minder is. "In de brochures stond destijds een bereik van 200 kilometer aangegeven,  :o  de verkoper bracht dat terug op 175  ::)  , maar in werkelijkheid konden we de batterij nooit verder opladen dan 130 kilometer", vertelt Van Peteghem. Toch was de batterij nog sneller leeg dan verwacht. "Na 75 à 80 kilometer kon ik me aan de kant zetten. Ik heb nochtans op voorhand duidelijk gemaakt aan de verkoper dat ik er regelmatig mee naar Lokeren moest, er een krantenronde mee wilde doen en dat mijn partner daarna nog naar haar werk wilde met de wagen. Voldoende bereik was de belangrijkste voorwaarde om deze wagen te kopen", zegt de man.

Snelweg nefast
Op de snelweg rijden, bleek nefast te zijn voor de batterij. "De kilometers vliegen van de teller en als je 120 kilometer per uur rijdt, sta je binnen de kortste keren aan de kant. Ik moet met mijn wagen zo dicht mogelijk achter vrachtwagens gaan hangen om minder wind te vangen. Alleen zo geraak ik in Lokeren. We zijn misleid door Nissan en door de verkoper van de wagen", besluit Van Peteghem. "Hij heeft dan wel een wagen verkocht, maar helemaal niet naar onze behoeften geluisterd."

Voorstel
"De koper wou meer doen met de wagen dan hij eigenlijk aan kan", reageert Michaël Dauw van de CIAC-garage op de Antwerpsesteenweg. "Met die wagen kan je 130 kilometer rijden in stadsverkeer, maar hij wilde er grote afstanden op de snelweg mee afleggen. Daarvoor is zo'n wagen niet gebouwd. Door te remmen laadt de wagen weer een beetje op en zo kan men de kilometers halen. Maar gezien je op de snelweg nauwelijks remt, loopt de batterij snel leeg. We hebben deze zaak ernstig behandeld. Er is zelfs iemand van Nissan langsgeweest om het dossier te bekijken. We hebben een overnamevoorstel gedaan, maar daar was hij niet tevreden mee." De garagist verkoopt intussen wel alleen nog wagens van Toyota, Peugeot en Ford.

Bij Nissan Benelux was ondanks herhaaldelijk aandringen niemand bereikbaar voor commentaar.
De garagist maakt hier ook wel een punt.

Ik geef je een huidig folder-vb van de lichtere Nissan Leaf:
Citaat
De Nissan LEAF elektrische auto is ontworpen voor de echte wereld. Op de snelweg met de airconditioning aan kunt u tussen 100 en 160 kilometer (24 kWh batterij) of tussen 125 en 200 kilometer (30 kWh batterij) rijden. Voor de meeste mensen is dat ruim voldoende voor de dagelijkse rit van en naar het werk. De Nissan LEAF elektrische auto geeft u ook informatie om meer uit elke laadbeurt te halen. Deze bestaat uit energiebesparende rij-instellingen en een uitleg van de rijcomputer met multifunctioneel beeldscherm, die u informeert over verbruikt/geregenereerd vermogen, batterijvermogen, laadtijden en meer.
*Rijbereik geschat bij gemiddelde rijomstandigheden. Verschillende factoren kunnen het rijbereik beïnvloeden, zoals rijgedrag, de kwaliteit van de weg, de buitentemperatuur en airconditioning.[/color]
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/leaf/bereik-opladen.html
Geen sprake van NEDC rijbereik, de 24 kWh versie heeft een gecommuniceerd rijbereik tussen 100 km en 160 km!
Daar kan men Nissan in elk geval niet op pakken, zelfs de 30 kWh Nissan Leaf heeft maar een rijbereik tussen 125 en 200 km.

Het zou me dus sterk verwonderen moest de E-NV200 of de bestelwagenuitvoering van de Leaf ook hetzelfde rijbereik in de folders hebben of zelfs 175 km vind ik overdreven.

Ik zie dat de 3 versies van de E-NV200 enkel maar met #24 kWh geleverd wordt, dus moet het rijberijk een stuk minder zijn dan 100 à 160 km geschat rijbereik bij gemiddelde rijomstandigheden.
#
Citaat
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/e-nv200/specificaties.html
E-NV200 24KWH BUSINESS* FLEX

En wat lezen we, plots het sjoemel-NEDC rijbereik of zelfs tot 170* km... (en de NEDC test is vooral een stadscyclus of gemiddeld minder dan 34 kmh...:
Citaat
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/e-nv200/bereik-opladen.html
https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/e-nv200/bereik-opladen.html  NL idem

ONTWORPEN VOOR UW ECHTE RIJGEDRAG
EEN HELE DAG BEREIK

De Nissan e-NV200 elektrische bestelwagen is ontworpen voor de echte wereld. Het NEDC-bereik tot 170 km*  ::)  is voor de meeste bedrijven voldoende voor de dagelijkse business. De Nissan e-NV200 elektrische bestelwagen geeft u ook de tips en informatie om meer uit elke oplaadbeurt te halen. Deze bestaan uit energiebesparende rij-instellingen en de rijcomputer met multifunctioneel beeldscherm, die u informeert over verbruikt/geregenereerd vermogen, batterijvermogen, laadtijden en meer.
*Op basis van de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). De werkelijke resultaten kunnen verschillen.

De rechter zal wel oordelen, als het ooit zover komt, want het absoluut max rijbereik van een bestelwagen e-NV200 24 kWh is maar 170 km* NEDC of al 10 km meer dan de Nederlandstalige BE-folder van de lichtere Nissan Leaf 24 kWh..., maar de NEDC is wel 199 km*

De Nissan Leaf 24 kWh heeft een NEDC van 199 km*.
De Nissan Leaf 30 kWh heeft NEDC 250 km*:
Citaat
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf/reichweite-aufladen.html

Tanken erhält mit dem NISSAN LEAF eine ganz neue Bedeutung. Einfach den Stecker einstecken und schon können Sie mit der 30 kWh Batterie eine maximale Reichweite von 250 km** (nach NEFZ) und mit der 24 kWh Batteriekapazität eine maximale Reichweite von 199 km** (Nach NEFZ) erreichen. Bitte beachten Sie, dass die tatsächliche Reichweite von Faktoren wie Fahrweise, Geschwindigkeit, Topografie und Nutzungsgrad elektrischer Verbraucher abhängt.

In de Duitse onlinefolder heeft de e-NV 200 echter 163 km NEDC! Die spelen al een beetje meer op zekerheid of is het een andere versie? LOL
Citaat
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/e-nv200.html
Bis zu 163 km Reichweite nach NEFZ⁴
Is een andere versie, want hieronder is het ook 163 à 170 km NEDC:
Citaat
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/e-nv200/reichweite-aufladen.html

Der NISSAN e-NV200 Kastenwagen und Kombi wurde für den alltäglichen Gebrauch entwickelt. Mit einer NEFZ-Reichweite von bis zu 163 /170 km***
***Die Berechnung basiert auf dem Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ). Die tatsächliche Reichweite kann jedoch je nach Fahrstil, Straßenbedingungen, Klimaautomatik und anderen Faktoren, die wir nicht beeinflussen können, variieren.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 januari 2017 - 19:28:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #40 Gepost op: zondag 15 januari 2017 - 19:41:14 »
Eens citeren-lezen wat er in de link staat:
Citaat
Batterij leeg

  De E-NV200 is een elektrische bestelwagen die gebaseerd is op de bekende Nissan Leaf. De wagen is echter veel zwaarder en vangt veel wind, waardoor het bereik heel wat minder is. "In de brochures stond destijds een bereik van 200 kilometer aangegeven,  :o  de verkoper bracht dat terug op 175  ::)  , maar in werkelijkheid konden we de batterij nooit verder opladen dan 130 kilometer", vertelt Van Peteghem. Toch was de batterij nog sneller leeg dan verwacht. "Na 75 à 80 kilometer kon ik me aan de kant zetten. Ik heb nochtans op voorhand duidelijk gemaakt aan de verkoper dat ik er regelmatig mee naar Lokeren moest, er een krantenronde mee wilde doen en dat mijn partner daarna nog naar haar werk wilde met de wagen. Voldoende bereik was de belangrijkste voorwaarde om deze wagen te kopen", zegt de man.

Snelweg nefast
Op de snelweg rijden, bleek nefast te zijn voor de batterij. "De kilometers vliegen van de teller en als je 120 kilometer per uur rijdt, sta je binnen de kortste keren aan de kant. Ik moet met mijn wagen zo dicht mogelijk achter vrachtwagens gaan hangen om minder wind te vangen. Alleen zo geraak ik in Lokeren. We zijn misleid door Nissan en door de verkoper van de wagen", besluit Van Peteghem. "Hij heeft dan wel een wagen verkocht, maar helemaal niet naar onze behoeften geluisterd."

Voorstel
"De koper wou meer doen met de wagen dan hij eigenlijk aan kan", reageert Michaël Dauw van de CIAC-garage op de Antwerpsesteenweg. "Met die wagen kan je 130 kilometer rijden in stadsverkeer, maar hij wilde er grote afstanden op de snelweg mee afleggen. Daarvoor is zo'n wagen niet gebouwd. Door te remmen laadt de wagen weer een beetje op en zo kan men de kilometers halen. Maar gezien je op de snelweg nauwelijks remt, loopt de batterij snel leeg. We hebben deze zaak ernstig behandeld. Er is zelfs iemand van Nissan langsgeweest om het dossier te bekijken. We hebben een overnamevoorstel gedaan, maar daar was hij niet tevreden mee." De garagist verkoopt intussen wel alleen nog wagens van Toyota, Peugeot en Ford.

Bij Nissan Benelux was ondanks herhaaldelijk aandringen niemand bereikbaar voor commentaar.
De garagist maakt hier ook wel een punt.
Mag ik zo kritisch zijn om mij af te vragen hoe correct het advies was van de garagist aan de klant ?  Heeft de garagist dat ook zo meegedeeld aan de klant ?  Of komt hij daar pas nu mee af ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #41 Gepost op: maandag 16 januari 2017 - 12:18:07 »
Mag ik zo kritisch zijn om mij af te vragen hoe correct het advies was van de garagist aan de klant ?  Heeft de garagist dat ook zo meegedeeld aan de klant ?  Of komt hij daar pas nu mee af ?
Alles kan, de waarheid zal wel ergens tussenin liggen...

Maar moest de garagist of verkoper het werkelijk praktisch rijbereik niet uitgelegd hebben (op basis van NEDC 170 km) vind ik dat een grove nalatigheid en eigenlijk bedrieglijk, want het praktisch rijbereik moet altijd 10-20 % minder zijn dan bij de folder van de Leaf-personenwagen (100-160 km) en dan weet men dat men 80-140 km moet communiceren voor de Nissan E-camionette en geen 175 km zoals de klant beweerde. Maar mijn sterk vermoeden is dat de verkoper die Nissan camionette nog snel wou slijten want ondertussen verkoopt hij geen Nissans meer...

In elk geval lijkt het erop dat de garagist een heel slecht geweten heeft, en om zijn naam niet verder te besmeuren natuurlijk probeert hij er vanaf te geraken...:
Citaat
We hebben deze zaak ernstig behandeld. Er is zelfs iemand van Nissan langsgeweest om het dossier te bekijken. We hebben een overnamevoorstel gedaan, maar daar was hij niet tevreden mee." De garagist verkoopt intussen wel alleen nog wagens van Toyota, Peugeot en Ford.
« Laatst bewerkt op: maandag 16 januari 2017 - 12:21:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 17 januari 2017 - 12:07:52 »
Nog wat tussengas geven : einde fossiele auto´s ?

Eigenaar van Renault diesel eist veel geld omdat zijn wagen ~ 60 % teveel verbruikt tov "beloofde cijfers":

Citaat
Man eist 27.000 euro van Renault omdat zijn auto te veel verbruikt

Door: redactie
6/02/15

Voor de Mechelse rechtbank van koophandel is vandaag een man verschenen die een schadevergoeding eist van autobouwer Renault. De man meent dat de wagen die hij kocht niet overeenstemt met wat hem beloofd was en wil zijn geld terug. Renault zegt dat het al verschillende voorstellen deed, maar dat de man "nooit tevreden" is.
Klager was zelf niet aanwezig op de zitting, maar liet zich vertegenwoordigen door zijn advocate. Volgens haar zijn er problemen met de airco, de start-stopfunctie van gps en dvd en ligt het verbruik van de wagen veel hoger dan wat bij verkoop was gezegd. De Renault Grand Scénic 110 DCi eco-versie zou zogezegd 4,5 liter per honderd kilometer voor stadsverkeer verbruiken, maar de eigenaar zou al snel een echt verbruik van 7 tot 7,5 liter hebben vastgesteld. Hij vraagt nu dat Renault de wagen zou terugnemen en hem een vergoeding van iets meer dan 27.000 euro zou betalen, de aankoopprijs van de wagen en enkele gemaakte kosten.

6.000 kilometer
Volgens de raadsman van Renault werd in het verleden reeds een schadevergoeding aangeboden, maar ging de man daar niet op in. "We hebben verschillende voorstellen gedaan maar de man is nooit tevreden", klonk het. "Telkens kwam hij met een nieuwe klacht die wij steeds hebben hersteld of aangepakt: een krakende deur, een klemmend raampje, noem maar op. Pas nadat hij meer dan 6.000 km met de wagen had gereden, kwam hij met het verhaal dat het verbruik te hoog was. Wij hebben al enorm veel imagoschade geleden omdat de man een lastercampagne is gestart in de media."

De rechtbank doet volgende maand uitspraak.

In D is er rechtspraak van 2013 dat men een vergoeding mag eisen, zelfs tot teruggave van de wagen, vanaf 10 % meerverbruik, maar dan wel in labo-omstandigheden waar de EU-normcyclus herhaalt wordt met het eigen voertuig (zonder sjoemelen dus).
Citaat
http://www.kfz-versicherungen.com/recht/geld-zurueck-fuer-spritschlucker/

Oberlandesgericht Hamm (Az. I-28 U 94/12)
Geld zurück für Spritschlucker
Verbraucht ein Neuwagen mehr als 110 Prozent dessen an Kraftstoff, was im Verkaufsprospekt angegeben wurde, kann der Käufer vom Vertrag zurücktreten. Das geht aus einem Urteil des Oberlandesgerichtes Hamm (Az. I-28 U 94/12) hervor.

Im betreffenden Fall ging es um einen Autofahrer aus Herne, dessen neu erworbener Renault Scénic trotz Nachbesserungen deutlich mehr Sprit verbrauchte als im Verkaufsprospekt angegeben. Die Richter sahen darin eine erhebliche Pflichtverletzung und urteilten, dass der Käufer den Kaufvertrag annullieren und sein Geld zurückbekommen kann.
Eine Einschränkung gab es : für die Fahrzeugnutzung vom Zeitpunkt des Kaufs bis zur Rückgabe musste der Käufer einen Abzug von rund 3.000 Euro vom Kaufpreis hinnehmen.

Volgens Zeit.de zijn er wel twijfels... bij wie het echt gaat controleren of die organisaties - die bevoegd zijn deze CO2-verbruikstesten af te nemen - het wel 100 % correct doen... Want ze werken tenslotte ook voor hun broodheren, de autoconstructeurs...
ACE (Auto Club Europa) haakt en vraagt na...

(jarenlang dieselgesjoemel hebben ze tenslotte ook niet ondekt, wel de de Amerikanen...)

Citaat
http://www.zeit.de/mobilitaet/2015-11/vw-abgas-skandal-tuev-dekra-prueforganisationen/komplettansicht

Prüfer mit zwei Auftraggebern

TÜV und Dekra sollen im staatlichen Auftrag objektive CO2- und Verbrauchswerte liefern. Wie kann das funktionieren, wenn sie zugleich Dienstleister der Autobranche sind?

Von Christof Vieweg
9. November 2015, 21:14 Uhr 33 Kommentare

Die wenigen Sätze, die zum VW-Skandal aus Wolfsburg kommen, muss man sehr genau lesen. Vorige Woche schrieb Volkswagen, bei der "Typzulassung" sei es zu "Unregelmäßigkeiten" gekommen: Der Konzern räumte ein, dass bei der "CO2-Zertifizierung einiger Fahrzeugmodelle zu niedrige CO2- und damit auch Verbrauchsangaben festgelegt wurden".

Rund 800.000 Autos sollen davon betroffen sein, schätzt das Unternehmen. Sie stoßen offenbar mehr Kohlendioxid aus als in den amtlichen Zulassungsurkunden vermerkt. Auf Nachfrage der Nachrichtenagentur dpa ergänzte Volkswagen, dass die falschen CO2-Werte entweder durch "Manipulationen im Messvorgang" oder durch "manipulierte Testwagen" zustande gekommen sein sollen.

Unregelmäßigkeiten bei der Typzulassung? Wie kann das sein, da die Typprüfungen neu entwickelter Autos doch gar nicht von VW, sondern von externen Prüforganisationen vorgenommen werden? Haben deren Prüfer etwa mit den VW-Leuten gemeinsame Sache gemacht und getrickst?

So droht auch ein Prüfskandal. Denn jetzt geht es nicht mehr nur um eine trickreich versteckte Mogelsoftware in der Motorsteuerung, sondern offenbar auch um manipulierte Testabläufe bei den Verbrauchs- und Abgasmessungen. Die werden aber nicht von den Herstellern vorgenommen, sondern sollen unter der Regie staatlich beauftragter Prüfinstitute stattfinden. So jedenfalls regeln es die EU-Vorschriften: Wer in Europa ein neu entwickeltes Automodell auf den Markt bringen will, muss eine Reihe gesetzlich vorgeschriebener Typprüfungen absolvieren. Werden dabei alle Vorgaben erfüllt, erteilt die Kontrollbehörde dem neuen Modell eine Allgemeine Betriebserlaubnis.

In Deutschland ist dafür das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) zuständig. Weil dieses aber keine eigenen Prüfstände besitzt, beauftragt es "Technische Dienste" mit der sogenannten Gesamtfahrzeugprüfung. Das sind derzeit elf Institute: verschiedene regionale TÜV-Gesellschaften sowie Dekra, Fakt, GTÜ und KÜS. Diese Organisationen ermitteln, wie viel Sprit ein neues Modell verbraucht und wie hoch die Schadstoffemissionen sind. Diese Werte werden als Typprüfwerte festgeschrieben und veröffentlicht.

Dass die Prüfer dabei objektiv und unabhängig sein sollen, versteht sich eigentlich von selbst. Doch in jüngster Zeit kommen Zweifel auf. "Es muss kritisch hinterfragt werden, wie abhängig die Prüforganisationen von den Herstellern sind und ob sie wirklich unabhängig agieren können", sagt Constantin Hack vom (ACE). Es sei "jetzt Aufgabe der Staatsanwaltschaft herauszufinden, welche Rolle die Prüforganisationen bei den falschen CO2-Werten gespielt haben". [...]
« Laatst bewerkt op: dinsdag 17 januari 2017 - 12:24:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 18 januari 2017 - 13:20:44 »
Een paar dagen negatieve Temperaturen.
En wij moeten allemaal omschakelen naar elektrische auto's. ::)
De generatortjes van 'den ALDI' gaan goed verkopen voor wie elektrisch wil (blijven) rijden.   ;D
Nog veeel werk aan de winkel...

BNR:
http://www.limburger.nl/cnt/dmf20170116_00034382/dreigend-stroomtekort-in-belgie-door-extreem-koud-weer
De Limburger.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10316601/stroomtekort-in-belgie?disableUserNav=true

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 18 januari 2017 - 17:23:17 »
En wij moeten allemaal omschakelen naar elektrische auto's. ::)
De generatortjes van 'den ALDI' gaan goed verkopen voor wie elektrisch wil (blijven) rijden.   ;D
Nog veeel werk aan de winkel...

Typisch.

"Allé mannen, rijdt op LPG!" LPG komt amper van de grond, of er komt LPG taks.

"Allé mannen, koopt nu allemaal nen diesel!" Tot de helft met een diesel rondrijdt.

"Onnozelaars! Smijt die diesel weg en koopt allemaal een elektrische wagen! Maar denk eraan, we hebben nu al stroom tekort."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."