Wat de Nissan EV betreft, sluit ik me aan bij de Nederlandse rechter, die oordeelde dat de praktische range te sterk afwijkt van de geadverteerde. De geadverteerde range was 200 km, de haalbare range 75 km, of amper 37,5% van de geadverteerde. Dit is geen aanvaardbare tolerantie meer.
Geadverteerd 200 km lijkt me onwaarschijnlijk Jozef, want de gewone Nissan Leaf had maar 199 km NEDC vanaf het prille begin kan ik me herinneren.
Eens citeren-lezen wat er in de link staat:
Batterij leeg
De E-NV200 is een elektrische bestelwagen die gebaseerd is op de bekende Nissan Leaf. De wagen is echter veel zwaarder en vangt veel wind, waardoor het bereik heel wat minder is. "In de brochures stond destijds een bereik van 200 kilometer aangegeven, de verkoper bracht dat terug op 175 , maar in werkelijkheid konden we de batterij nooit verder opladen dan 130 kilometer", vertelt Van Peteghem. Toch was de batterij nog sneller leeg dan verwacht. "Na 75 à 80 kilometer kon ik me aan de kant zetten. Ik heb nochtans op voorhand duidelijk gemaakt aan de verkoper dat ik er regelmatig mee naar Lokeren moest, er een krantenronde mee wilde doen en dat mijn partner daarna nog naar haar werk wilde met de wagen. Voldoende bereik was de belangrijkste voorwaarde om deze wagen te kopen", zegt de man.
Snelweg nefast
Op de snelweg rijden, bleek nefast te zijn voor de batterij. "De kilometers vliegen van de teller en als je 120 kilometer per uur rijdt, sta je binnen de kortste keren aan de kant. Ik moet met mijn wagen zo dicht mogelijk achter vrachtwagens gaan hangen om minder wind te vangen. Alleen zo geraak ik in Lokeren. We zijn misleid door Nissan en door de verkoper van de wagen", besluit Van Peteghem. "Hij heeft dan wel een wagen verkocht, maar helemaal niet naar onze behoeften geluisterd."
Voorstel
"De koper wou meer doen met de wagen dan hij eigenlijk aan kan", reageert Michaël Dauw van de CIAC-garage op de Antwerpsesteenweg. "Met die wagen kan je 130 kilometer rijden in stadsverkeer, maar hij wilde er grote afstanden op de snelweg mee afleggen. Daarvoor is zo'n wagen niet gebouwd. Door te remmen laadt de wagen weer een beetje op en zo kan men de kilometers halen. Maar gezien je op de snelweg nauwelijks remt, loopt de batterij snel leeg. We hebben deze zaak ernstig behandeld. Er is zelfs iemand van Nissan langsgeweest om het dossier te bekijken. We hebben een overnamevoorstel gedaan, maar daar was hij niet tevreden mee." De garagist verkoopt intussen wel alleen nog wagens van Toyota, Peugeot en Ford.
Bij Nissan Benelux was ondanks herhaaldelijk aandringen niemand bereikbaar voor commentaar.
De garagist maakt hier ook wel een punt.
Ik geef je een huidig folder-vb van de lichtere Nissan Leaf:
De Nissan LEAF elektrische auto is ontworpen voor de echte wereld. Op de snelweg met de airconditioning aan kunt u tussen 100 en 160 kilometer (24 kWh batterij) of tussen 125 en 200 kilometer (30 kWh batterij) rijden. Voor de meeste mensen is dat ruim voldoende voor de dagelijkse rit van en naar het werk. De Nissan LEAF elektrische auto geeft u ook informatie om meer uit elke laadbeurt te halen. Deze bestaat uit energiebesparende rij-instellingen en een uitleg van de rijcomputer met multifunctioneel beeldscherm, die u informeert over verbruikt/geregenereerd vermogen, batterijvermogen, laadtijden en meer.
*Rijbereik geschat bij gemiddelde rijomstandigheden. Verschillende factoren kunnen het rijbereik beïnvloeden, zoals rijgedrag, de kwaliteit van de weg, de buitentemperatuur en airconditioning.[/color]
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/leaf/bereik-opladen.html
Geen sprake van NEDC rijbereik, de 24 kWh versie heeft een gecommuniceerd rijbereik tussen 100 km en 160 km!
Daar kan men Nissan in elk geval niet op pakken, zelfs de 30 kWh Nissan Leaf heeft maar een rijbereik tussen 125 en 200 km.
Het zou me dus sterk verwonderen moest de E-NV200 of de bestelwagenuitvoering van de Leaf ook hetzelfde rijbereik in de folders hebben of zelfs 175 km vind ik overdreven.
Ik zie dat de 3 versies van de E-NV200 enkel maar met #24 kWh geleverd wordt, dus moet het rijberijk een stuk minder zijn
dan 100 à 160 km geschat rijbereik bij gemiddelde rijomstandigheden.#
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/e-nv200/specificaties.html
E-NV200 24KWH BUSINESS* FLEX
En wat lezen we, plots het sjoemel-NEDC rijbereik of zelfs tot 170* km... (en de NEDC test is vooral een stadscyclus of gemiddeld minder dan 34 kmh...:
https://nl.nissan.be/voertuigen/nieuw/e-nv200/bereik-opladen.html
https://www.nissan.nl/voertuigen/nieuw/e-nv200/bereik-opladen.html NL idem
ONTWORPEN VOOR UW ECHTE RIJGEDRAG
EEN HELE DAG BEREIK
De Nissan e-NV200 elektrische bestelwagen is ontworpen voor de echte wereld. Het NEDC-bereik tot 170 km* is voor de meeste bedrijven voldoende voor de dagelijkse business. De Nissan e-NV200 elektrische bestelwagen geeft u ook de tips en informatie om meer uit elke oplaadbeurt te halen. Deze bestaan uit energiebesparende rij-instellingen en de rijcomputer met multifunctioneel beeldscherm, die u informeert over verbruikt/geregenereerd vermogen, batterijvermogen, laadtijden en meer.
*Op basis van de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC). De werkelijke resultaten kunnen verschillen.
De rechter zal wel oordelen, als het ooit zover komt, want het absoluut max rijbereik van een bestelwagen e-NV200 24 kWh is maar 170 km* NEDC of al 10 km meer dan de Nederlandstalige BE-folder van de lichtere Nissan Leaf 24 kWh..., maar de NEDC is wel 199 km*
De Nissan Leaf 24 kWh heeft een NEDC van 199 km*.
De Nissan Leaf 30 kWh heeft NEDC 250 km*:
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/leaf/reichweite-aufladen.html
Tanken erhält mit dem NISSAN LEAF eine ganz neue Bedeutung. Einfach den Stecker einstecken und schon können Sie mit der 30 kWh Batterie eine maximale Reichweite von 250 km** (nach NEFZ) und mit der 24 kWh Batteriekapazität eine maximale Reichweite von 199 km** (Nach NEFZ) erreichen. Bitte beachten Sie, dass die tatsächliche Reichweite von Faktoren wie Fahrweise, Geschwindigkeit, Topografie und Nutzungsgrad elektrischer Verbraucher abhängt.
In de Duitse onlinefolder heeft de e-NV 200 echter
163 km NEDC! Die spelen al een beetje meer op zekerheid of is het een andere versie? LOL
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/e-nv200.html
Bis zu 163 km Reichweite nach NEFZ⁴
Is een andere versie, want hieronder is het ook 163 à 170 km NEDC:
https://www.nissan.de/fahrzeuge/neuwagen/e-nv200/reichweite-aufladen.html
Der NISSAN e-NV200 Kastenwagen und Kombi wurde für den alltäglichen Gebrauch entwickelt. Mit einer NEFZ-Reichweite von bis zu 163 /170 km***
***Die Berechnung basiert auf dem Neuen Europäischen Fahrzyklus (NEFZ). Die tatsächliche Reichweite kann jedoch je nach Fahrstil, Straßenbedingungen, Klimaautomatik und anderen Faktoren, die wir nicht beeinflussen können, variieren.