Uit De Standaard: "Trendbreuk in klimaatbeleid"
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161123_02587531Ik vat even samen wat betreft mobiliteit:
- uitdoven van de wagens met verbrandingsmotor tegen 2050
- halvering verkoop van wagens met verbrandingsmotor tegen 2030
- vraag aan Europa om tegen 2035 een verbod op verkoop van wagens met verbrandingsmotor uit te vaardigen
- fiets komt voor auto
- De Lijn mag vanaf 2019 alleen nog elektrische, hybride of waterstofbussen aankopen
- Vanaf 2025 mag De Lijn geen CO2 meer uitstoten in de stadscentra
Ik heb hierbij enkele bedenkingen.
CO2 in stadscentra is niet het probleem, ik snap niet dat men daarop focust. De fijnstofuitstoot in de stadscentra is dat echter wel. Ik zie dan ook op korte tot middellange termijn een aardgasbus als een oplossing. Aardgas kan ook duurzame energie zijn, het kan immers via biogasinstallaties bekomen worden.
Een halvering van de verkoop van wagens met verbrandingsmotor tegen 2030. Dat is nog maar ongeveer 14 jaar! In die tijd moet er veel dichter net aan snelle laadpalen worden geïnstalleerd. Laadpalen bijplaatsen met een laag vermogen is nog relatief éénvoudig. Meerdere locaties met grote aantallen snelle palen is wel wat anders. Daar moeten nieuwe elektriciteitsleidingen voor aangelegd worden. Bovendien moeten we nu snel werk maken van enkele GW extra geïnstalleerd vermogen. Met windmolens alleen zullen we er niet geraken.
Ik zou opteren om zo snel mogelijk een thorium-centrale te bouwen en terug een nucleaire expertise op te bouwen. Alleen zo kunnen we op korte termijn een deftig vermogen opwekken zonder CO2 uitstoot.