Auteur Topic: Einde fossiele brandstof?  (gelezen 13936 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Einde fossiele brandstof?
« Gepost op: woensdag 23 november 2016 - 23:11:06 »
Uit De Standaard: "Trendbreuk in klimaatbeleid"

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161123_02587531

Ik vat even samen wat betreft mobiliteit:

- uitdoven van de wagens met verbrandingsmotor tegen 2050
- halvering verkoop van wagens met verbrandingsmotor tegen 2030
- vraag aan Europa om tegen 2035 een verbod op verkoop van wagens met verbrandingsmotor uit te vaardigen
- fiets komt voor auto
- De Lijn mag vanaf 2019 alleen nog elektrische, hybride of waterstofbussen aankopen
- Vanaf 2025 mag De Lijn geen CO2 meer uitstoten in de stadscentra

Ik heb hierbij enkele bedenkingen.

CO2 in stadscentra is niet het probleem, ik snap niet dat men daarop focust. De fijnstofuitstoot in de stadscentra is dat echter wel. Ik zie dan ook op korte tot middellange termijn een aardgasbus als een oplossing. Aardgas kan ook duurzame energie zijn, het kan immers via biogasinstallaties bekomen worden.
Een halvering van de verkoop van wagens met verbrandingsmotor tegen 2030. Dat is nog maar ongeveer 14 jaar! In die tijd moet er veel dichter net aan snelle laadpalen worden geïnstalleerd. Laadpalen bijplaatsen met een laag vermogen is nog relatief éénvoudig. Meerdere locaties met grote aantallen snelle palen is wel wat anders. Daar moeten nieuwe elektriciteitsleidingen voor aangelegd worden. Bovendien moeten we nu snel werk maken van enkele GW extra geïnstalleerd vermogen. Met windmolens alleen zullen we er niet geraken.
Ik zou opteren om zo snel mogelijk een thorium-centrale te bouwen en terug een nucleaire expertise op te bouwen. Alleen zo kunnen we op korte termijn een deftig vermogen opwekken zonder CO2 uitstoot.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 00:27:57 »
China zet vol door op pure electrische bussen: (BEV bijna x 8 op amper 1 jaar)
Citaat
https://cleantechnica.com/2016/09/23/plug-electric-bus-sales-china-explode-2010-2015/

          2010  2011  2012  2013  2014  2015
BEV     523  1136 1904 1672   12760  94260
PHEV      -  1478  313   2637  16500  23051
HEV    3804 2825 5825   6111   797         -
Batterijen en zeer zware laadinfra lijken daar geen probleem te zijn.

Bepaalde bussen met supercondensatoren worden ultrasnel (10-15 seconden flashcharging) bijgeladen aan bepaalde haltes:
https://cleantechnica.com/2015/08/06/fastest-charging-electric-bus-charges-in-10-seconds-in/

Wordt in Zwitserland ook al gebruikt: (ABB heeft zijn hoofdzetel in Zürich)
http://www.abb.com/cawp/seitp202/e9c15605f3724a3bc1257fed0034c30b.aspx

verschil tussen supercapacitor en Li-ions:
http://batteryuniversity.com/learn/article/whats_the_role_of_the_supercapacitor

China: pure electrische bussen haalden 20 % marktaandeel in mei 2016: 
Citaat
http://www.reportlinker.com/p03158302-summary/China-Electric-Bus-Industry-Report.html

In 2015, 88,248 pure electric buses were produced, accounting for 78.52%. In January-May 2016, 22,105 units were produced, including 4,400 units from Zhongtong Bus& Holding Co., Ltd., which as the dark horse of the pure electric bus market saw market share rising from 9.28% in 2015 to 19.90% in 2016.

CNG-bussen is na elec het milieuvriendelijkste, vooral veel minder giftige uitstoot zoals fijnstof en NOx (daarnaast ook 25 % minder CO2)
Metropool Los Angeles heeft sinds 2011 zijn allerlaatste dieselbus vervangen door CNG:
https://www.metro.net/news/simple_pr/metro-retires-last-diesel-bus/

(LA was ook bekend om zijn smog, nog erger en veel vroeger was London waar ooit eens 4000 doden vielen in 1952:
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Smog_of_London
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 november 2016 - 00:53:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 10:36:30 »
China, ja, waar ze electriciteit opwekken met bruinkool

op dagen met weinig wind zie je in de steden 's avonds de zon niet meer vanals ze op ongeveer 30° boven de horizon zit, door de smog veroorzaakt door hun electriciteitscentrales ...

Als men hier spreekt over luchtvervuiling, moet je dringend daar eens gaan kijken, dan zal je zien wat luchtvervuiling is

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 11:06:14 »
@JC: waarom niet de nood aan snelle laadpalen gedecentraliseerd oplossen en werken met zonnepanelen en/of kleine windturbines en batterijen?
Thorium is inderdaad een oplossing, maar je blijft met radioactief afval zitten, waar we nog altijd geen degelijke en duurzame oplossing voor hebben. Germanium zonnepanelen zijn veel efficiënter dan de siliciumpanelen die we nu hebben, maar ook dat is te duur en wordt dus niet massaal geproduceerd.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 12:38:47 »
China, ja, waar ze electriciteit opwekken met bruinkool
Bron? Je bedoelt vooral -nog- steenkool.

Citaat
Als men hier spreekt over luchtvervuiling, moet je dringend daar eens gaan kijken, dan zal je zien wat luchtvervuiling is
De Chinezen weten dat maar al te goed en verminderen elk jaar drastisch hun aandeel stroomproductie op fossiele brandstoffen, dit sinds 2006.
Bij windenergie en zonne-energie bvb zijn ze n°1 in de wereld qua GWh productie:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Renewable_energy_in_China
 The next few years will demonstrate whether these ambitious targets can be delivered. As of the end of 2015 the world leading countries in wind power by installations (although the USA generated slightly more wind power at 190 TWh as of 186.3 TWh in China)[4] were: 1. China 2. Usa 3. Germany 4. India 5. Spain and 6. UK, and in solar power installations: 1. China 2. Germany 3. Japan. 4. United States 5. Italy and 6. UK.

Qua aandeel groene stroomproductie hebben ze Duitsland ingehaald einde 2014 al gelijkstand:
Citaat
http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/erneuerbare-energien-china-ueberholt-spitzenreiter-deutschland-a-990915.html

Hamburg - Strom aus Wind, Sonne und Wasser boomt in China wie in keinem anderen Land der Welt. Deutschland, bisher der unbestrittene Spitzenreiter, wird seine führende Position in Kürze einbüßen. Zwar deckten die deutschen Ökostrom-Kraftwerke im ersten Halbjahr 2014 etwa 31 Prozent der Stromerzeugung, gut sechs Prozent mehr als im Vorjahr. Doch China liefert sich - mit knapp 30 Prozent im vergangenen Jahr - ein Kopf-an-Kopf-Rennen mit Deutschland.

http://www.energycomment.de/wp-content/uploads/2013/04/stromerzeugung-in-china-nach-energietr%C3%A4ger-650x356.jpg



De Chinezen moet je niets meer leren qua groene stroom, ze kunnen ook niet anders wegens hun record luchtvervuiling in hun miljoenensteden, wslk is het in India nog veel erger door hun vele dieselvoertuigen (2e na Europa), daar werd onlangs bij smog nog de scholen gesloten:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/buitenland/2016/11/scholen-india-dicht-wegens-luchtvervuiling



Het is dikwijls verrassend dat vooral veel arme landen de milieuvriendelijkste stroomproductie hebben...
Over Belgium zullen we maar niet stoefen...
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_electricity_production_from_renewable_sources

This list is based on EIA - International Energy Statistics.[5]

Country Year Total renewable (GWh)   Hydropower (GWh) Wind power (GWh)   Biomass (GWh)   Solar power (GWh) Geothermal (GWh) % of total generation   
Lesotho   2012   486   486   -   -   -   -   100.00%   
Bhutan Bhutan   2012   6,745   6,745   -   -   -   -   99.99%   
Paraguay Paraguay   2012   59,630   59,630   -   -   -   -   99.99%   
Albania Albania   2012   4,245   4,245   -   -   -   -   99.98%   
Iceland Iceland   2012   17,423   12,214   -   -   -   5,209   99.98%   
 Mozambique   2012   14,994   14,994   -   -   -   -   99.87%   
 Zambia   2012   11,696   11,696   -   -   -   -   99.71%   
 Democratic Republic of the Congo   2012   7,852   7,852   -   -   -   -   99.58%   
Nepal Nepal   2012   3,498   3,498   -   -   -   -   99.49%   
Ethiopia Ethiopia   2012   6,594   6,549   29   -   -   16   99.43%   
Burundi Burundi   2012   200   200   -   -   -   -   99.01%   
Norway Norway   2012   142,412   140,473   1,556   363   20   -   98.47%   
Belize Belize   2012   409   209   -   200   -   -   96.69%   
 Tajikistan   2012   16,731   16,731   -   -   -   -   95.45%   
 Kyrgyzstan   2012   14,037   14,037   -   -   -   -   93.79%   
 Costa Rica   2012   9,273   7,162   528   179   2   1,402   92.24%   Renewable energy mix reached 100% in 2015[9]
Laos Laos   2012   11,140   11,140   -   -   -   -   92.04%   
 Namibia   2012   1,591   1,591   -   -   -   -   88.59%   
 Malawi   2012   1,900   1,900   -   -   -   -   87.16%   
 Central African Republic   2012   155   155   -   -   -   -   85.64%   
 Togo   2012   93   88   -   5   -   -   85.32%   
Brazil Brazil   2012   451,476   411,189   5,050   35,237   -   -   83.98%   
 Uganda   2012   2,525   2,425   -   100   -   -   82.92%   
Colombia Colombia   2012   47,661   47,106   55   500   -   -   82.44%   
Afghanistan Afghanistan   2012   710   710   -   -   -   -   80.32%   
Austria Austria   2012   50,881   43,352   2,463   4,728   337   1   78.39%   
 Mali   2012   724   724   -   -   -   -   76.29%   
Kenya Kenya   2012   6,187   4,256   15   316   1   1,599   76.17%   
 Georgia   2012   7,151   7,151   -   -   -   -   75.47%   
Cameroon Cameroon   2012   4,558   4,494   -   64   -   -   74.05%   
 Burma   2012   7,688   7,688   -   -   -   -   73.39%   
New Zealand New Zealand   2012   31,564   22,665   2,074   631   -   6,194   72.93%   
Sudan Sudan   2012   7,063   6,553   -   510   -   -   72.73%   
Angola Angola   2012   3,940   3,940   -   -   -   -   71.96%   
North Korea North Korea   2012   13,365   13,365   -   -   -   -   71.25%   
Zimbabwe Zimbabwe   2012   5,396   5,333   -   63   -   -   69.75%   
 Sierra Leone   2012   100   100   -   -   -   -   68.97%   
 Ghana   2012   7,990   7,990   -   -   -   -   68.26%   
 Guatemala   2012   6,250   4,413   -   -   246   -   68.08%   
Latvia Latvia   2012   4,073   3,670   114   289   -   -   67.79%
[....................]
China   2014   1,064,337   856,350   156,078   44,437   29,229   125   24.40%   [8]
[....................]
Belgium   2012   10,473   353   2,750   5,222   2,148   -   13.76%
[.......]   
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 november 2016 - 13:04:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 13:01:47 »
China, ja, waar ze electriciteit opwekken met bruinkool
Bron? Je bedoelt vooral -nog- steenkool.
Ik ben de bron, heb het met eigen ogen gezien, of het nu steenkook is of bruinkool daar wil ik vanaf, maar alleszins fossiel en extreem vervuilend

nog andere bronnen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2015/12/15/deze-landen-gaan-het-meeste-last-krijgen-van-de-ban-op-steenkool-a1463997
http://atlas.media.mit.edu/nl/profile/hs92/2702/
https://www.iea.org/newsroom/graphics/20150909-china-electricity-generation-by-source-and-co2-intensity.html

Maar inderdaad, uit deze bronnen blijkt ook dat ze het aan het afbouwen zijn, zelfs in sneltempo schijnbaar.
Het probleem was/is dan ook gigantisch.  Zo'n luchtvervuiling heb ik in onze streken nooit gekend, en ik ben een kind uit de vroege 70-ties

« Laatst bewerkt op: donderdag 24 november 2016 - 13:11:02 door KV »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 13:12:46 »
China, ja, waar ze electriciteit opwekken met bruinkool
Bron? Je bedoelt vooral -nog- steenkool.
Ik ben de bron, heb het met eigen ogen gezien, of het nu steenkook is of bruinkool daar wil ik vanaf, maar alleszins fossiel en extreem vervuilend
Steenkool. Zoals in Genk-Langerlo sinds 1976.  ;D
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_elektriciteitscentrales_in_Belgi%C3%AB

Het probleem was/is dan ook gigantisch.  Zo'n luchtvervuiling heb ik in onze streken nooit gekend, en ik ben een kind uit de vroege 70-ties
Tja veel metropolen in China hebben ook meer inwoners dan gans BE..

En en het vervoer heeft daar de allergrootste evolutie gekend, tot in de 90´s reden ze daar bijna allemaal met de fiets...
http://www.theurbancountry.com/2013/02/photos-chinas-history-of-bicycles.html
« Laatst bewerkt op: donderdag 24 november 2016 - 13:18:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 november 2016 - 15:51:08 »
Steenkool wordt in China niet alleen gebruikt voor de elektriciteitsproductie. Het is daar nog altijd een brandstof die veel in huishoudens wordt gebruikt, o.a. om op te koken. Ze gebruiken daarvoor een soort bricket die ze onder hun wokken stoken. Een elektriciteitscentrale is niet zo'n probleem, behale dan voor de CO2. Het is nl. mogelijk om er een deftige rookgasreiniging op te plaatsen. Het decentraal gebruik van steenkool  is dan wel wat anders.
Om nog even in te pikken op de radioactiviteit van bv. een thoriumcentrale. Steenkoolcentrales stoten meer radioactiviteit uit dan een nucleaire centrale!
De smog in China heeft trouwens nog andere bronnen. Het verkeer in China is op 10 jaar tijd enorm toegenomen en helaas rijden ze niet allemaalmet de meeste recente voertuigen. Ondertussen zijn hun eisen ook wel verstrengd, maar de enorme toename aan auto's neemt veel van deze verbetering weg.
Het ergste staaltje luchtvervuiling dat ik heb gezien was in mei 2016. Ik was toen de eerste keer in China bij mijn schoonouders. Zij wonen in Baoji, zo'n 160 km ten westen van Xi'an in de provincie Shaanxi. In het zuiden van deze provincie vindt het Qingling gebergte (woonplaats van de Panda's), net ten noorden van dit gebergte begint het leemplateau. Op het leempleateau plant men veelal wintertarwe en die wordt geoogst rond mei. Daarna komt er een tweede oogst op de velden, meestal maïs.
Na de tarweoogst steekt men de stoppelvelden in brand om ze zo snel mogelijk klaar te maken voor de volgende oogst. Natuurlijk geeft dit dikke rookwolken. Zo'n velden branden immers niet maar smeulen eerder. Doe dat in een provincie die meer dan 6x groter is dan België en je kan je inbeelden wat effect dat heeft.
De eerste twee weken in China kon ik niet verder kijken dan 1 à 2 km en op windstille dagen soms maar zo'n 300 m. Blauwe lucht kon je natuurlijk vergeten.


Er is trouwens wel een oplossing voor het radioactieve afval. Je kan deze perfect bergen in zeer stabiele en niet watervoerende gesteentes. Dan denk ik bv aan oude graniet schilden. Daar kan dat materiaal perfect meerdere miljoenen jaren opgeslagen worden. Ondertussen wordt er nog altijd onderzoek gedaan naar transmutatie van radioactief afval.
Een thoriumcentrale is interessant omdat er meer dan voldoende thorium aanwezig is (veel meer dan uranium). Bovendien kan men met een thoriumcentrale geen plutonium aanmaken wat gebruikt zou kunnen worden in kernwapens. Het reactorprincipe is inherent veilig. Het uitvallen van alle koeling resulteert in het uitvallen van de kernreacties en dit volledig via de principes van fysica, er is geen complex systeem nodig!
Photovoltaïsch elektriciteit opwekken kan natuurlijk, maar dan heb je nog altijd heb probleem van opslag. Vele elektrische auto's kunnen dit systeem natuurlijk helpen oplossen. Maar het zal nog altijd nodig zijn om in vele gevallen direct snel te kunnen laden, ook al is het 's nachts en is het windstil.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:12:17 »
Ik heb geen probleem met 'het einde van fossiele brandstoffen' voor vervoer.
Als een elektrische (of een andere niet-fossiel systeem) auto/vrachtauto/bus een volwaardig even betaalbaar alternatief is.
Ik heb ooit de kans een paar dagen in Marrakech en omgeving te vertoeven. Hetzelfde voor Tunis en omgeving.
Het lijkt dat alle moeite zoals die wij hier doen om zo proper mogelijk te rijden bij hen helemaal geen punt is.
Ik vermoed sterk dat nergens anders op dat continent (misschien buiten wat grootsteden) het terugdrijven van de vervuiling ook maar voor het minste hun bezorgdheid is.
Wat doen in landen als Australië (of andere) waar afstanden tussen twee punten ver over de actieradius van de huidige elektrische auto's kunnen liggen?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 10:14:02 door e49Memling »

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:14:52 »
Citaat
Wat doen in landen als Australië (of andere) waar afstanden tussen twee punten ver over de actieradius van de huidige elektrische auto's kunnen liggen?

Wat Tesla nu aan het doen is: een netwerk van superchargers uitbouwen

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:21:33 »
Citaat
Wat doen in landen als Australië (of andere) waar afstanden tussen twee punten ver over de actieradius van de huidige elektrische auto's kunnen liggen?

Wat Tesla nu aan het doen is: een netwerk van superchargers uitbouwen
Elke 200 km/u in de woestijn?

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:32:30 »
Citaat
Wat doen in landen als Australië (of andere) waar afstanden tussen twee punten ver over de actieradius van de huidige elektrische auto's kunnen liggen?

Wat Tesla nu aan het doen is: een netwerk van superchargers uitbouwen
Elke 200 km/u in de woestijn?

Dit lijkt me geen probleem. Een plaats vinden voor de supercharger mag daar geen probleem zijn. Zonne-energie is er ook voldoende in de woestijn. Poot er een supercharger neer onder een afdak en leg het dak vol met PV-cellen. Je staat in de schaduw en je kan laden. Zorg ervoor dat de energie lokaal wordt opgeslagen, bv. in een deftige batterij (iets zoals een Tesla Powerwall) en het probleem is opgelost.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:39:14 »
Met een heropleving van de baancafé's, waar men tijdens het laden iets kan verbruiken, moet inderdaad mogelijk zijn.
Waar de uitbater dan ook een oogje in het zeil houdt.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 10:52:00 »
Op de site van Tesla kan je al zien hoe dicht het netwerk van superchargers is. Ik ga daar regelmatig kijken en dan zie je toch dat het zeer regelmatig uitbreidt. Een goed jaar geleden waren er geen superchargers in Italië en Spanje. In Italië geraak je nu al in Napels en in Spanje is er één corridor tot het zuiden met voldoende superchargers, verwacht maar dat het verder uitbreidt.
Ook buiten Europa breidt het netwerk uit (China, Australië).

Een heropleving van de baancafés moet je niet direct verwachten. De superchargers liggen dikwijls in de buurt van bestaande faciliteiten. Dit kunnen bestaande benzinestations zijn of in de buurt van een fastfood restaurant. Gelukkig kan je daar behalve hamburgers ook koffie krijgen :-).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 11:08:01 »
In de komende jaren gaat het superchargernetwerk nog verdubbelen (zowel nieuwe locaties als meer stalls) en moet het destination charging netwerk vertienvoudigen. Het plan is er en via het feit dat het superchargen betalend wordt, haalt Tesla zo ook geld op om het uit te voeren aan versneld tempo.
Als je bedenkt dat er in 2012 geen enkele supercharger was en nu 264 superchargers actief zijn (met minimaal 4, maar meestal 8 stalls), 10 in aanbouw en 3 momenteel gepland, dan gaat het heel hard vooruit. Neem Spanje, waar begin dit jaar 1 supercharger was en vandaag 7, met nog 2 in aanbouw. Uitbreiding in Polen is nu bezig en verder naar het oosten volgt volgend jaar...
Natuurlijk zijn er links en rechts nog wat gaten in het netwerk en als je net daar moet zijn, is het niet altijd evident. Maar naast het Tesla netwerk heb je natuurlijk ook nog altijd het tragere (maar perfect bruikbare) publieke netwerk van laadpalen.
Ik denk er geen 2 seconden over na om er overal mee naartoe te trekken. Waar er elektriciteit is, kan je laden. Dat is het enige wat je moet weten ;-)