Een paar dagen negatieve Temperaturen.
En wij moeten allemaal omschakelen naar elektrische auto's.
Niemand moet. Bijna van moeten kan wel binnen 20 jaar (mss als er weinig fossiele pompen zijn).
Vraag het anders eens aan de Noorwegers die wereldwijd de meeste electrische wagens/inwoners hebben.
1e in de wereld: Noorwegen.
http://elbil.no/english/norwegian-ev-market/2e in Europa: Zweden.
3e in Europa: Ijsland.
4e in Europa: Nederland
5e in Europa: Zwitserland
De generatortjes van 'den ALDI' gaan goed verkopen voor wie elektrisch wil (blijven) rijden.
Voor een Limburger liggen de kortsgelegen superchargerstations sowieso in Nederland.
Maar als er hypothetisch geen stroom zou zijn in bepaalde delen van BE, vraag ik me af hoe die fossiele auto´s gaan tanken (hebben tankstations noodgeneratoren?). Best nu al voltanken en al jerrycans bunkeren?
Elia heeft voor 750 MW aan strategische reserves klaar staan, die ervoor moeten zorgen dat er voldoende stroom is. Die reserves moeten komen van twee gascentrales in Vilvoorde en Seraing. Elia heeft die in het verleden nog nooit nodig gehad. "In het uiterste geval kunnen we aankloppen bij de buurlanden (wellicht Nederland en Duitsland) voor wat extra megawatt”, zegt Kathleen Iwens.
De maatschappij benadrukt dat er geen reden is voor paniek, of voor vrees dat de Belgen zonder stroom komen te zitten. Van een afschakelplan, waarbij bepaalde delen van het land tijdelijk zonder stroom worden gezet, is voorlopig geen sprake.
Stroombevoorrading is bovendien altijd Europees:En daar plukt Nederland dan weer de vruchten van: 'De Belgen zullen wel een beetje meer betalen nu, het zijn marktbedrijven die de stroom aanbieden. In Nederland hebben we veel verbindingen: met Engeland, Noorwegen, Duitsland, België en binnenkort ook Denemarken. Wij kunnen dan bijvoorbeeld goedkope stroom vanuit Duitsland krijgen, als die bijvoorbeeld een overschot hebben.'
Duitsland heeft bijna altijd een groot overschot, ze exporteren bijna zoveel stroom per jaar als BE verbruikt.
D exporteerde in 2015 gemiddeld 5,7 GWh of wat ~ 4 kerncentrales produceren.D importeert ook stroom van Frankrijk maar is dan vooral transitland naar andere landen. Nederland is ook transitland van Duitse stroom naar BE en zelfs UK. D exporteert ook via CH als transitland naar Italie.
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/deutsche-stromexporte-erloesten-im-saldo-rekordwert-von-ueber-2-milliarden-euro
Die durchschnittlich exportierte Leistung lag bei 5,7 GW, was der Leistung von vier Kernkraftwerken entspricht. Die höchsten Exporte flossen in die Niederlande, die den Strom teilweise auch nach Belgien und Großbritannien weiterleiten. Auf Platz zwei liegt die Schweiz, die den Strom fast vollständig nach Italien durchleitet. Die höchsten Importe kommen aus Frankreich. Hier dient Deutschland aber hauptsächlich als Transitland, das den Strom an andere Länder weiterleitet.
Waar komt de Duitse stroom vandaan? Ondertussen is 35 % aandeel al "groen":
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/stromerzeugung-in-deutschland-erneuerbare-energien-erreichten-2015-einen-anteil-von-rund-35-prozentNatuurlijk zijn er nog veel landen in Europa die veel (groene) stroomoverschotten hebben, zeker de Scandinavische (vooral N) en die zijn allemaal verbonden met Europa. Stroomexport volgens CIA:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2234rank.htmlBij een (korte) stroomuitval is de auto sowieso de allerminste zorg.
Want zonder stroom werkt er quasi niets (wat geen batterijen heeft), noodgeneratoren (ziekenhuizen) of nog beter zware huisbatterijen zijn dan een oplossing voor dat te overbruggen.