Auteur Topic: Einde fossiele brandstof?  (gelezen 13954 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 18 januari 2017 - 18:09:47 »
Een paar dagen negatieve Temperaturen.
En wij moeten allemaal omschakelen naar elektrische auto's. ::)

Niemand moet. Bijna van moeten kan wel binnen 20 jaar (mss als er weinig fossiele pompen zijn).

Vraag het anders eens aan de Noorwegers die wereldwijd de meeste electrische wagens/inwoners hebben.  8)
1e in de wereld: Noorwegen.
http://elbil.no/english/norwegian-ev-market/

2e in Europa: Zweden.
3e in Europa: Ijsland.
4e in Europa: Nederland
5e in Europa: Zwitserland

Citaat
De generatortjes van 'den ALDI' gaan goed verkopen voor wie elektrisch wil (blijven) rijden.

Voor een Limburger liggen de kortsgelegen superchargerstations sowieso in Nederland.  8)

Maar als er hypothetisch geen stroom zou zijn in bepaalde delen van BE, vraag ik me af hoe die fossiele auto´s gaan tanken (hebben tankstations noodgeneratoren?). Best nu al voltanken en al jerrycans bunkeren?  ::)

Citaat
Elia heeft voor 750 MW aan strategische reserves klaar staan, die ervoor moeten zorgen dat er voldoende stroom is. Die reserves moeten komen van twee gascentrales in Vilvoorde en Seraing. Elia heeft die in het verleden nog nooit nodig gehad. "In het uiterste geval kunnen we aankloppen bij de buurlanden (wellicht Nederland en Duitsland) voor wat extra megawatt”, zegt Kathleen Iwens.

De maatschappij benadrukt dat er geen reden is voor paniek, of voor vrees dat de Belgen zonder stroom komen te zitten. Van een afschakelplan, waarbij bepaalde delen van het land tijdelijk zonder stroom worden gezet, is voorlopig geen sprake.

Stroombevoorrading is bovendien altijd Europees:

Citaat
En daar plukt Nederland dan weer de vruchten van: 'De Belgen zullen wel een beetje meer betalen nu, het zijn marktbedrijven die de stroom aanbieden. In Nederland hebben we veel verbindingen: met Engeland, Noorwegen, Duitsland, België en binnenkort ook Denemarken. Wij kunnen dan bijvoorbeeld goedkope stroom vanuit Duitsland krijgen, als die bijvoorbeeld een overschot hebben.'
Duitsland heeft bijna altijd een groot overschot, ze exporteren bijna zoveel stroom per jaar als BE verbruikt.
D exporteerde in 2015 gemiddeld 5,7 GWh of wat ~ 4 kerncentrales produceren.
D importeert ook stroom van Frankrijk maar is dan vooral transitland naar andere landen. Nederland is ook transitland van Duitse stroom naar BE en zelfs UK. D exporteert ook via CH als transitland naar Italie.
Citaat
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/deutsche-stromexporte-erloesten-im-saldo-rekordwert-von-ueber-2-milliarden-euro

Die durchschnittlich exportierte Leistung lag bei 5,7 GW, was der Leistung von vier Kernkraftwerken entspricht. Die höchsten Exporte flossen in die Niederlande, die den Strom teilweise auch nach Belgien und Großbritannien weiterleiten. Auf Platz zwei liegt die Schweiz, die den Strom fast vollständig nach Italien durchleitet. Die höchsten Importe kommen aus Frankreich. Hier dient Deutschland aber hauptsächlich als Transitland, das den Strom an andere Länder weiterleitet.
Waar komt de Duitse stroom vandaan? Ondertussen is 35 % aandeel al "groen":
https://www.ise.fraunhofer.de/de/aktuelles/meldungen-2016/stromerzeugung-in-deutschland-erneuerbare-energien-erreichten-2015-einen-anteil-von-rund-35-prozent
Natuurlijk zijn er nog veel landen in Europa die veel (groene) stroomoverschotten hebben, zeker de Scandinavische (vooral N) en die zijn allemaal verbonden met Europa. Stroomexport volgens CIA:
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2234rank.html

Bij een (korte) stroomuitval is de auto sowieso de allerminste zorg.
Want zonder stroom werkt er quasi niets (wat geen batterijen heeft), noodgeneratoren (ziekenhuizen) of nog beter zware huisbatterijen zijn dan een oplossing voor dat te overbruggen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 januari 2017 - 19:38:18 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #46 Gepost op: woensdag 18 januari 2017 - 19:58:40 »
Als de stroom uitvalt kan je maar beter niet met de auto gaan rijden. Alle verkeerslichten vallen immers ook uit. De overwegen van de spoorwegen gaan in alarm. Benzinepompen zullen inderdaad ook niet werken en 's nachts is er geen verlichting. De perfecte cocktail voor een enorme chaos op de baan. Thuis blijven is het beste wat je dan kan doen.
Helaas zullen de mensen met zonnepanelen ook geen stroom hebben. De manier waarop hun installaties zijn opgezet zorgt ervoor dat zij ook geen stroom zullen hebben. Als je een installatie hebt die je toelaat om off-grid te leven kan het natuurlijk wel. Dit is trouwens een projectje waar ik al geruime tijd rond zit te rekenen. Met een gunstig gelegen dak en een stevige batterij (Tesla Powerwall?) is het perfect haalbaar. Enkel in de winter zal je extra stroom nodig hebben. Die zou je kunnen halen uit een mini warmtekrachtkoppeling (aardgas, houtpellets, mazout, ...). De momenten dat je extra stroom nodig hebt zijn de momenten dat je ook extra warmte nodig hebt!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 08:01:03 »
Want zonder stroom werkt er quasi niets (wat geen batterijen heeft), noodgeneratoren (ziekenhuizen) of nog beter zware huisbatterijen zijn dan een oplossing voor dat te overbruggen.

Batterijen zijn inderdaad slechts een oplossing bij een kortstondige stroomuitval.

Bij de bank hadden we drie dieselgroepen die binnen de 20 seconden hun volle vermogen konden leveren. Dat was ook nodig, want intussen was de temperatuur in de computerzaal al een halve graad gestegen, meer dan goed is voor mainframe computers.

De brandstofvoorraad was toereikend voor 3 maanden.

De dieselgroepen werden om de 6 maanden getest. Telkens kregen we de volgende dagen massaal klachten van buurtbewoners wegens de enorme vervuiling.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 10:34:15 »
De dieselgroepen werden om de 6 maanden getest. Telkens kregen we de volgende dagen massaal klachten van buurtbewoners wegens de enorme vervuiling.  ;D

Wij hadden op het werk (Vlieggroep 10W Tac KB) ook ooit een zware dieselgenerator (die regelmatig getest moest worden) die stond in een aanliggend gebouw (uitlaat door de muur natuurijk), en natuurlijk tesamen met een hoop jerrycans diesel. Daar waren natuurlijk nergens buurtbewoners midden op een luchtmachtbasis.

Ergens 2004-2005 herinner ik werd die dieselgenerator dan vervangen door een groot batterijpack die 1/2 kamer innam  die wel betrouwbare 80 Ah x xxx V leverde en direct constante spanning voor de stroom aan het radarmaterieel enz... kon leveren. Dit quasi geruisloos en zonder stank. Ook de regelgroep en beveiligingen werd natuurlijk af en toe preventief nagekeken.
Het waren natuurlijk geen Li-ions. Eindelijk 21e eeuw dus.

Citaat
Batterijen zijn inderdaad slechts een oplossing bij een kortstondige stroomuitval.
Dat hangt natuurlijk van de grootte af, en of ze regelmatig bijgeladen worden (door PV en-of wind). En waarvoor ze dienen, dus hoeveel ze moeten leveren.

Zo heeft Tesla een afgelegen eiland van goed 600 inwoners volledig onafhankelijk gemaakt van diesel (nodig voor dieselgeneratoren).
Citaat
http://teslamag.de/news/tesla-und-solarcity-ruesten-eine-komplette-insel-auf-solarstrom-um-10754



Die Insel Taʻū (auch Tau) ist mit einer Fläche von 45.7 km² die größte der Manuʻainseln von Amerikanisch-Samoa. Auf der fast 6.500 km von der US-Westküste entfernten Insel leben derzeit etwa 600 Einwohner. Für die Erzeugung von Strom werden Stromgeneratoren mit Dieseltreibstoff betrieben. Dafür werden mehr als 109.500 Gallonen Diesel (ca. 414.500 Liter) pro Jahr benötigt.

Die Situation der Einwohner von Taʻū hat sich mittlerweile geändert. Durch ein neues Microgrid-System (regionales, in sich geschlossenes intelligentes Stromverteilungsnetz) wird nahezu 100% des Energiebedarfs der Insel mittels Solarenergie und Batteriespeichern gedeckt. Durch diese umweltfreundliche Alternative sind die Einwohner nicht mehr auf Dieseltreibstoff angewiesen.

Das Netz besteht aus einer Solarstromanlage, die 1,4 Megawatt an Stromleistung zur Verfügung stellt. Dafür wurden 5.328 Solarmodule von SolarCity und 60 Powerpacks von Tesla installiert. Die Batteriespeicher von Tesla verfügen insgesamt über eine Kapazität von sechs Megawattstunden. Das gesamte Projekt wurde innerhalb von nur einem Jahr umgesetzt.

Een zware Powerwall kan zeker een klein huishouden voor een week van stroom voorzien.
Wil men meer dan zijn er powerpacks à 100 kWh/stuk denk ik (zie foto link)

« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2017 - 10:49:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 10:41:07 »
Zonnepanelen/windmolentjes en een thuisbatterij (een paar 10-tal kAh is voldoende) die bij een onderbreking onafhankelijk van het net de stroomvoorziening  kan overnemen, en op piekmomenten bijgeschakeld kan worden in de algemene stroomvoorziening. Dat blijft voor mij de oplossing. Op dalmomenten vult die mee de batterij van een elektrisch voertuig.
Als we massaal (moeten) overschakelen op elektriciteit voor de auto, en daarvoor elektriciteit gebruiken geleverd door fossiele brandstof-centrales, dan zijn we nog verder weg.
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 10:52:55 »
Zonnepanelen/windmolentjes en een thuisbatterij (een paar 10-tal kAh is voldoende) die bij een onderbreking onafhankelijk van het net de stroomvoorziening  kan overnemen, en op piekmomenten bijgeschakeld kan worden in de algemene stroomvoorziening. Dat blijft voor mij de oplossing. Op dalmomenten vult die mee de batterij van een elektrisch voertuig.
Als we massaal (moeten) overschakelen op elektriciteit voor de auto, en daarvoor elektriciteit gebruiken geleverd door fossiele brandstof-centrales, dan zijn we nog verder weg.
Als...

Ook een electrische auto zal 95 % van 24/24/7 op 7 stilstaan.

Er is ook nog kernernergie (moderne kerncentrales dan) en de steeds talrijkere hernieuwbare energie. Fossiele brandstofcentrales worden langzaam afgebouwd. Er zijn landen die volledig op hernieuwbare energie draaien en dan ook nog massaal stroom exporteren (Noorwegen). De Alpenlanden hebben bvb veel waterkrachtcentrales. Ook die zullen naargelang (dooi)seizoen veel stroom kunnen exporteren.

Denk nu maar niet dat kernenergie de volgende 50 jaar gaat verdwijnen, op enkele uitzonderlijke landen na (Duitsland mss).
De politiek kan zich snel weer voor kernenergie uitspreken vb Japan: (kan ook in D gebeuren)

Citaat
https://www.vice.com/nl/article/japan-kiest-gewoon-weer-voor-kernenergie-net-als-de-rest-van-de-wereld

De rest van de wereld lijkt niet eens te twijfelen.
Vlak nadat reactor 3 van kerncentrale Fukushima ontplofte, werd kernenergie doodverklaard. Japan zelf stopte er meteen mee, Duitsland zweerde het volledig af en ook veel andere landen liepen door hun veiligheidsplannen heen en dachten: moeten we dit wel willen?

Het antwoord op die vraag is - drie jaar later - een schouderophalende "ja, op zich eigenlijk wel." Vorige maand kwam in Japan het Basic Energy Plan uit, waarin de regering van minister-president Shinzo Abe terugkwam op eerdere beloftes om kernenergie vaarwel te zeggen. Het plan sust en tut-tut-tut nog een beetje aan de randjes, maar waar het op neerkomt is dat Japan gewoon weer voor kernenergie kiest. Niks einde van een tijdperk. Het plan noemt kernenergie "de fundering" van het Japanse energiebeleid.

Japan kan ook bijna niet anders. Het zit niet zoals de Verenigde Staten op een door God gegeven gasbel of een door Allah gezonden zee van olie. Het is een vulkanische eilandengroep waar rijstkorrels het ontzettend goed doen, maar waar verder weinig uit de grond te halen valt. (Dat gebrek was ooit overigens ook de aanleiding voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific, maar dat terzijde.) Natuurlijk zeiden de Japanners na Fukushima dat ze niks meer te maken wilden hebben met kernenergie, maar nu noemt minister-president Abe die opvatting "onverantwoordelijk voor een grondstofarm land".

China en talrijke andere landen blijven pro kernenergie en bouwen massaal kerncentrales bij, daar zijn stats van.
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2017 - 11:05:26 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 11:01:18 »
Zonnepanelen/windmolentjes en een thuisbatterij (een paar 10-tal kAh is voldoende) die bij een onderbreking onafhankelijk van het net de stroomvoorziening  kan overnemen, en op piekmomenten bijgeschakeld kan worden in de algemene stroomvoorziening. Dat blijft voor mij de oplossing. Op dalmomenten vult die mee de batterij van een elektrisch voertuig.
Als we massaal (moeten) overschakelen op elektriciteit voor de auto, en daarvoor elektriciteit gebruiken geleverd door fossiele brandstof-centrales, dan zijn we nog verder weg.
Er is ook nog kernernergie (moderne kerncentrales dan) en de steeds talrijkere hernieuwbare energie. Fossiele brandstofcentrales worden langzaam afgebouwd.

Ook een electrische auto zal 95 % van 24/24/7 op 7 stilstaan.

Als de kern-fusiecentrales er door komen, dan verliezen de kernenergietegenstanders  (bijna) alle argumenten.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 11:06:50 »
Zonnepanelen/windmolentjes en een thuisbatterij (een paar 10-tal kAh is voldoende) die bij een onderbreking onafhankelijk van het net de stroomvoorziening  kan overnemen, en op piekmomenten bijgeschakeld kan worden in de algemene stroomvoorziening. Dat blijft voor mij de oplossing. Op dalmomenten vult die mee de batterij van een elektrisch voertuig.
Als we massaal (moeten) overschakelen op elektriciteit voor de auto, en daarvoor elektriciteit gebruiken geleverd door fossiele brandstof-centrales, dan zijn we nog verder weg.
Er is ook nog kernernergie (moderne kerncentrales dan) en de steeds talrijkere hernieuwbare energie. Fossiele brandstofcentrales worden langzaam afgebouwd.

Ook een electrische auto zal 95 % van 24/24/7 op 7 stilstaan.

Als de kern-fusiecentrales er door komen, dan verliezen de kernenergietegenstanders  (bijna) alle argumenten.
Tussenstap thoriumreactor?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 11:11:50 »
Zonnepanelen/windmolentjes en een thuisbatterij (een paar 10-tal kAh is voldoende) die bij een onderbreking onafhankelijk van het net de stroomvoorziening  kan overnemen, en op piekmomenten bijgeschakeld kan worden in de algemene stroomvoorziening. Dat blijft voor mij de oplossing. Op dalmomenten vult die mee de batterij van een elektrisch voertuig.
Als we massaal (moeten) overschakelen op elektriciteit voor de auto, en daarvoor elektriciteit gebruiken geleverd door fossiele brandstof-centrales, dan zijn we nog verder weg.
Er is ook nog kernernergie (moderne kerncentrales dan) en de steeds talrijkere hernieuwbare energie. Fossiele brandstofcentrales worden langzaam afgebouwd.

Ook een electrische auto zal 95 % van 24/24/7 op 7 stilstaan.

Als de kern-fusiecentrales er door komen, dan verliezen de kernenergietegenstanders  (bijna) alle argumenten.
Tussenstap thoriumreactor?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor

Dank je lijkt heel interessant.
Dat ga ik eens op mijn gemak lezen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 19 januari 2017 - 11:32:57 »
Dank je lijkt heel interessant.
Dat ga ik eens op mijn gemak lezen.

En dit hieronder mag je ook lezen. PV-centrale (met kleine hulpjes) in de Mojavewoestijn genoeg voor een stad zoals Gent.

Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Energy_Generating_Systems

The plants have a 354 MW net (394 MW gross) installed capacity. The nameplate capacity, which operating continuously, would dеliver the samе net power output, coming only from the solar source is around 75 MWe —, representing a 21% capacity factor. In addition, the turbines can be utilized at night by burning natural gas.

NextEra claims that the solar plants power 232,500 homеs (during the day, at peak power) and displace 3,800 tons of pollution pеr year that would have been produced if the electricity had bееn providеd by fossil fuels, such as oil.[3]

The facilities have a total of 936,384 mirrors and cover more than 1,600 acres (647.5 ha). Lined up, the parabolic mirrors would extend over 229 miles (369 km).

As an example of cost, in 2002, one of the 30 MW Kramer Junction sites required $90 million to construct, and its operation and maintenance cost was about $3 million per year (4.6 cents per kilowatt hour).[4] With a considered lifetime of 20 years, the operation, maintenance and investments interest and depreciation triples the price, to approximately 14 cents per kilowatt hour.
Natuurlijk moet je wel 648 ha hebben... en vooral zon genoeg.
Maar er zijn kustgebieden die hebben voldoende zon én wind...

De prijs/kwaliteit van PV panelen wordt steeds beter en de efficientie zal ook nog verder verbeteren. En hetzelfde scenario voor de batterijopslag.
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_panel  (zie grafiek efficientie)
« Laatst bewerkt op: donderdag 19 januari 2017 - 11:40:33 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I