Auteur Topic: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....  (gelezen 3454 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 16 februari 2017 - 11:58:14 »
wat ik  niet snap is al die heisa over "nieuwe" maneuvers
zo was het nl in mijn tijd ook al, bijna identiek: dezelfde 6 maneuvers die we moesten kennen, en we moesten er 2 uitvoeren

daar kwam dan wel nog het "bergop vertrekken vanuit stilstand" bij, maar tegenwoordig hebben veel auto's daar een hulpsysteem voor natuurlijk
en wij mochten wél door de zijruit kijken ipv volledig op de spiegels achteruit te rijden, dat moest wel in een vloeidende beweging, iets wat inderdaad toch wel moeilijk wordt als je 3 spiegels in de gaten moet houden.  Persoonlijk rij ik nu meestal ook op mijn spiegels achteruit (alleen al om mijn chronische sinusitis niet wakker te maken  :P), maar dat is dan niet meer in één écht vloeiende beweging (is wel een beetje subjectief natuurlijk wat is "vloeiend")

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 februari 2017 - 12:22:07 »
wat ik  niet snap is al die heisa over "nieuwe" maneuvers
zo was het nl in mijn tijd ook al, bijna identiek: dezelfde 6 maneuvers die we moesten kennen, en we moesten er 2 uitvoeren

Ik heb ze destijds allemaal moeten doen, op privéterrein :

- vertrekken op een helling
- opstellen naast twee rijen paaltjes, vooruit rijden, en zich vóór die rijen paaltjes opstellen, en daarna achteruit in 1 vloeiende beweging achteruit tussen die twee rijen paaltjes rijden
- vooruit de garage inrijden, en er achteruit weer uit rijden (naar de andere kant draaiend)
- rechts achterwaarts parkeren tussen twee bakens die geparkeerde auto's voorstelden

Iemand die hier sneuvelde, ging simpelweg de openbare weg niet op.

daar kwam dan wel nog het "bergop vertrekken vanuit stilstand" bij, maar tegenwoordig hebben veel auto's daar een hulpsysteem voor natuurlijk
en wij mochten wél door de zijruit kijken ipv volledig op de spiegels achteruit te rijden, dat moest wel in een vloeidende beweging, iets wat inderdaad toch wel moeilijk wordt als je 3 spiegels in de gaten moet houden.  Persoonlijk rij ik nu meestal ook op mijn spiegels achteruit (alleen al om mijn chronische sinusitis niet wakker te maken  :P), maar dat is dan niet meer in één écht vloeiende beweging (is wel een beetje subjectief natuurlijk wat is "vloeiend")

De examinatrice maakt mi de terechte opmerking dat hij uitsluitend door zijn linkerraam kijkt, terwijl de obstakels (geparkeerde wagens) zich rechts van hem bevinden.  Hij controleert op geen énkel moment wat er voor hem, en vooral ook rechts naast hem gebeurt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 februari 2017 - 13:15:47 »
De examinatrice maakt mi de terechte opmerking dat hij uitsluitend door zijn linkerraam kijkt, terwijl de obstakels (geparkeerde wagens) zich rechts van hem bevinden.  Hij controleert op geen énkel moment wat er voor hem, en vooral ook rechts naast hem gebeurt.
tja, inderdaad; zolang er niets beweegt is er geen probleem natuurlijk door heel dicht bij de kant te rijden waar je wél zicht hebt, daar je dan weet dat je de andere kant sowieso plaats genoeg hebt. 
Dan veronderstel je natuurlijk ook dat iedereen het verstand heeft om niet in de baan van een achteruitrijdend voertuig te komen.

Spiegels is beter, maar in die tijd hadden veel auto's nog geen rechter buitenspiegel !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 februari 2017 - 16:31:12 »
"Een loting kiest twee van de zes maneuvers uit waarop je zal beoordeeld worden." Goed zo. Achteraf in de praktijk kun je immers ook altijd kiezen welk maneuver je gaat uitvoeren, of niet soms?

Citaat van: KV
daar kwam dan wel nog het "bergop vertrekken vanuit stilstand" bij, maar tegenwoordig hebben veel auto's daar een hulpsysteem voor natuurlijk

Dat hulpsysteem belet niet dat er zijn die er met een handbediende versnellingsbak in slagen dat de motor stilvalt of de voering van de koppelingsplaat half opsmoort.

Citaat
dat moest wel in een vloeidende beweging

Wat is een vloeiende beweging? Als ik voortdurend van de linker naar de rechter kant en omgekeerd rijdt, en daarbij mooie S-vormige bewegingen maak, is dat toch vloeiender dan wanneer ik recht achteruit rijd?

Citaat
Spiegels is beter, maar in die tijd hadden veel auto's nog geen rechter buitenspiegel !

Met een tot aan het dak volgeladen break of een gesloten aanhangwagen heb je ook nu nog aan de binnnenspiegel niet veel.

Hoe rijdt een vrachtwagenbestuurder achteruit? "Tuut... tuut... tuut" en maak dat je wegkomt, want vlak achter zijn vrachtwagen ziet hij niets.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 februari 2017 - 20:07:28 »
Citaat van: Jozef
Goed zo. Achteraf in de praktijk kun je immers ook altijd kiezen welk maneuver je gaat uitvoeren, of niet soms?
Inderdaad, een gokspelletje op dat (examen-)moment.

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170216_02733919?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Wat de examinator er na de proef over denkt: “Je hebt even met de voorbanden de boordsteen geraakt. Dat mag absoluut niet en levert een “slecht” op.
Klopt niet! Je mag de boordsteen zacht raken of aftasten... Op of over de boordsteen rijden, levert 'slecht' op.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 februari 2017 - 20:24:02 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 17 februari 2017 - 08:48:26 »
tja, inderdaad; zolang er niets beweegt is er geen probleem natuurlijk door heel dicht bij de kant te rijden waar je wél zicht hebt, daar je dan weet dat je de andere kant sowieso plaats genoeg hebt. 

Ik heb al te vaak spiegels en bumpers zien sneuvelen, waarbij het excuus achteraf luidde "Jamaar, ineens staat daar een boom".  Alsof die boom ineens uit de lucht kwam gevallen.  Neen, die boom staat daar al méér dan vijftig jaar.  Maar hij wordt pas zichtbaar vanaf een bepaald punt, én op voorwaarde dat de bestuurder àl z'n spiegels blijft controleren.

Doe mij daarom maar een bestuurder die àl z'n spiegels voortdurend blijft controleren.  Een bestuurder die ten allen tijde wil weten wat er zich voor hem, achter hem, en aan beide kanten naast hem bevindt, én wat er daar allemaal gebeurt.

Dan veronderstel je natuurlijk ook dat iedereen het verstand heeft om niet in de baan van een achteruitrijdend voertuig te komen.

Oei, geloof me vrij, dat is in ons landje een wel héél gevaarlijke veronderstelling.

Spiegels is beter, maar in die tijd hadden veel auto's nog geen rechter buitenspiegel !

Vandaag de dag gelukkig wél.  Dus waarom zouden we er dan geen gebruik van maken ? 

Inderdaad, een gokspelletje op dat (examen-)moment.

Nu kiest men de verplichte doorgangspunten, en de vooraf gevraagde controles dmv lot-trekking.  Bij inschrijving wordt er aan de kandidaat gevraagd een cijfer van 1 tot 10 te geven.  Dat cijfer is dan bepalend, en verschijnt ook op de examen-uitslag.

Maar ... finaal .... denk ik dat de examinator toch z'n eigen ding kan doen als hij wil.  Hoe ga je immers achteraf als kandidaat of begeleider nog kunnen controleren welke doorgangspunten en vooraf gevraagde controles er die examenrit hoorden bij het cijfer dat je vooraf aan het loket gegeven hebt ?

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170216_02733919?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Wat de examinator er na de proef over denkt: “Je hebt even met de voorbanden de boordsteen geraakt. Dat mag absoluut niet en levert een “slecht” op.
Klopt niet! Je mag de boordsteen zacht raken of aftasten... Op of over de boordsteen rijden, levert 'slecht' op.

Inderdaad, die bedenking had ik mij ook al gemaakt.  Zachtjes raken mag zeker. 

Maar als ik de beelden zie, kan ik mij toch niet van de indruk ontdoen dat hij met zijn rechterwiel toch héél eventjes OP de boordsteen gereden is.  Ik vermoed eerder dat het gewoon in het artikel verkeerd verwoord geweest is.

"Een loting kiest twee van de zes maneuvers uit waarop je zal beoordeeld worden." Goed zo. Achteraf in de praktijk kun je immers ook altijd kiezen welk maneuver je gaat uitvoeren, of niet soms?

Het is niet écht zo dat je zélf kan kiezen.  Je geeft bij inschrijving een nummer, dat bepalend zal zijn.  De kandidaat moet ze dus allemaal beheersen, aangezien hij vooraf niet kan weten welke 2 van de 6 er hem gevraagd zullen worden.  (dat is althans toch het uitgangspunt).

Wat is een vloeiende beweging? Als ik voortdurend van de linker naar de rechter kant en omgekeerd rijdt, en daarbij mooie S-vormige bewegingen maak, is dat toch vloeiender dan wanneer ik recht achteruit rijd?

Ik vergelijk eventjes met het huidige examen categorie C.  Sommige kandidaten hebben de neiging om 2 meter achteruit te rijden en te stoppen, weer 2 meter achteruit rijden en nog 's stoppen, enz.  Dat is hetgeen men wil vermijden.

Met een tot aan het dak volgeladen break of een gesloten aanhangwagen heb je ook nu nog aan de binnnenspiegel niet veel.

Ik denk dat we allebei wel weten dat er aan de lading die we vervoeren, een aantal regels verbonden zijn :

Artikel 45. Lading van de voertuigen : algemene voorschriften

45.1. De lading van een voertuig moet zodanig geschikt zijn dat ze bij normale wegomstandigheden :


1° de zichtbaarheid van de bestuurder niet kan hinderen;
2° geen gevaar voor de bestuurder, de vervoerde personen en de andere weggebruikers kan vormen;
3° geen schade kan veroorzaken aan de openbare weg, zijn aanhorigheden, aan de erin liggende kunstwerken of aan de openbare of privé-eigendommen;
4° niet op de openbare weg kan slepen of vallen;
5° de stabiliteit van het voertuig niet in het gedrang kan brengen;
6° de lichten, de reflectoren en het inschrijvingsnummer niet onzichtbaar kan maken.


« Laatst bewerkt op: vrijdag 17 februari 2017 - 10:25:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 17 februari 2017 - 12:40:04 »
"Een loting kiest twee van de zes maneuvers uit waarop je zal beoordeeld worden." Goed zo. Achteraf in de praktijk kun je immers ook altijd kiezen welk maneuver je gaat uitvoeren, of niet soms?

Het is niet écht zo dat je zélf kan kiezen.  Je geeft bij inschrijving een nummer, dat bepalend zal zijn.  De kandidaat moet ze dus allemaal beheersen, aangezien hij vooraf niet kan weten welke 2 van de 6 er hem gevraagd zullen worden.  (dat is althans toch het uitgangspunt).

Het komt er nog altijd op neer dat slechts 2 maneuvers gecontroleerd worden, terwijl je ze in de praktijk alle 6 kunt nodig hebben.

Maar goed, dat is een examen: men controleert niet de kennis van de volledige leerstof, en als je niet alles kent, is het een kansspel. Iets wat helaas velen er achteraf in de praktijk ook van maken.

Citaat
Ik vergelijk eventjes met het huidige examen categorie C.  Sommige kandidaten hebben de neiging om 2 meter achteruit te rijden en te stoppen, weer 2 meter achteruit rijden en nog 's stoppen, enz.  Dat is hetgeen men wil vermijden.

Dan heb ik er liever ene die om de 2 meter stopt om te controleren of alles nog OK is dan ene die ineens 10 meter achteruitrijdt en daarbij over een afstand van 8 meter andere voertuigen beschadigt.

Citaat
Met een tot aan het dak volgeladen break of een gesloten aanhangwagen heb je ook nu nog aan de binnnenspiegel niet veel.

Ik denk dat we allebei wel weten dat er aan de lading die we vervoeren, een aantal regels verbonden zijn.

Mag je dan met een gesloten aanhangwagen niet achteruit rijden misschien?

Goed, neem dan een gesloten bestelwagentje zonder achteruitrijcamera.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #8 Gepost op: zondag 19 februari 2017 - 17:57:51 »
Ik doe die proeven beter als die reporter, zelfs met trekker oplegger, zelfs met niet sturende semi dieplader 3assen.
Als je zelfs sukkelt met manoeuvre 5, haaks achteruit parkeren, tja wat moet je daarop zeggen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #9 Gepost op: maandag 20 februari 2017 - 11:21:54 »
Wat ik niet begrijp, is dat de meesten die sukkelen met maneuvers, er niets voor over hebben om daaraan iets te verbeteren. Enkele uren oefenen met een begeleider die zelf de maneuvers behoorlijk kan uitvoeren en ook nog de knepen goed kan uitleggen, kunnen wonderen doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 21 februari 2017 - 12:07:22 »
En die 2m overschot hebben (1m langs elke kan) is ook geen realistische situatie.

Ik ben altijd heel bang te bedenken dat het parallel leren parkeren niet meer op een oefenterrein gebeurt, maar op de openbare weg. Dan hoop ik altijd dat dit niet rond mijn wagen gebeurt, want het risico op krassen is wel erg groot. Gelukkig heb ik voor zo'n zaken wel een dashcam, maar dan nog. Je zit er dan toch maar mee als een aspirant chauffeur het nog niet onder de knie heeft.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #11 Gepost op: zondag 05 maart 2017 - 14:15:31 »
En die 2m overschot hebben (1m langs elke kan) is ook geen realistische situatie.

Ik ben altijd heel bang te bedenken dat het parallel leren parkeren niet meer op een oefenterrein gebeurt, maar op de openbare weg. Dan hoop ik altijd dat dit niet rond mijn wagen gebeurt, want het risico op krassen is wel erg groot. Gelukkig heb ik voor zo'n zaken wel een dashcam, maar dan nog. Je zit er dan toch maar mee als een aspirant chauffeur het nog niet onder de knie heeft.

Is het dan nu beter, denk je ?

Ik zie menig bestuurder wanhopig een parkeerplekje zoeken, terwijl er plaats genoeg voorhanden is ... ttz: ALS de bestuurder ook maar een iets of wat inschatting kan maken van de lengte en breedte van zijn voertuig en de beschikbare ruimte.

En verder.  Ik moet maar op een gemiddelde weekdag eender welke parking van een supermarkt, ziekenhuis, ... oprijden om te zien hoe erbarmelijk het gesteld is met de vaardigheid om zich in een haaks parkeervak op te stellen.  Schots en scheef, daarbij vaak deels in het ene parkeervak en deels in het parkeervak ernaast.  En dan zwijg ik nog over de vele krassen, deukjes die menig auto er oplopen.  En ja, dat gebeurt niet zelden door iemand in het bezit van een rijbewijs.  De reden is dan simpel.  De bestuurder heeft dergelijke simpele beweging nooit moeten aanleren om te kunnen slagen in een praktijkexamen, en dus ook nooit de moeite gedaan om het deftig onder de knie te krijgen.

Geef je rijles met de vrachtwagen, dan sla je soms steil achterover hoe menig leerling niet weet hoe de voorwielen van de trekker staan.  Of hoe ze dààr zouden kunnen achter komen.  Lastige vraag, nochtans voor leerlingen die al jàren met hun personenauto rijden.

Enfin, wat ik nu een béétje vrees.  Een tijdelijke toename in het aantal mislukkingen.  Een grote, onderliggende reden is namelijk dat menig leerling het praktijkexamen té vroeg vastlegt.  Eigenlijk is de leerling dan nog niet examen-klaar.  De bediening gaat nog niet vlot genoeg, de leerling mist nog verkeersinzicht, .... enz.  Nu velen rap-rap examen willen afleggen voor de vermoedelijke deadline van 1 juni, zou het mij niet verbazen mocht het aantal kandidaten dat véél te vroeg examen wil afleggen, aardig zou stijgen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #12 Gepost op: zondag 05 maart 2017 - 18:41:49 »
Enfin, wat ik nu een béétje vrees.  Een tijdelijke toename in het aantal mislukkingen.  Een grote, onderliggende reden is namelijk dat menig leerling het praktijkexamen té vroeg vastlegt.  Eigenlijk is de leerling dan nog niet examen-klaar.  De bediening gaat nog niet vlot genoeg, de leerling mist nog verkeersinzicht, .... enz.  Nu velen rap-rap examen willen afleggen voor de vermoedelijke deadline van 1 juni, zou het mij niet verbazen mocht het aantal kandidaten dat véél te vroeg examen wil afleggen, aardig zou stijgen.

En wie werkt dat in de hand? Juist:
Citaat
Belangrijk!!! Geef uw klasgenoten en vrienden de raad om zo snel mogelijk te slagen voor het theorie-en praktijkexamen. Als gevolg van de staatshervorming heeft men de rijopleiding herbekeken en zowel het theorie-examen als het praktijkexamen zal in Vlaanderen veel moeilijker worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #13 Gepost op: zondag 05 maart 2017 - 22:59:03 »
Enfin, wat ik nu een béétje vrees.  Een tijdelijke toename in het aantal mislukkingen.  Een grote, onderliggende reden is namelijk dat menig leerling het praktijkexamen té vroeg vastlegt.  Eigenlijk is de leerling dan nog niet examen-klaar.  De bediening gaat nog niet vlot genoeg, de leerling mist nog verkeersinzicht, .... enz.  Nu velen rap-rap examen willen afleggen voor de vermoedelijke deadline van 1 juni, zou het mij niet verbazen mocht het aantal kandidaten dat véél te vroeg examen wil afleggen, aardig zou stijgen.

En wie werkt dat in de hand? Juist:
Citaat
Belangrijk!!! Geef uw klasgenoten en vrienden de raad om zo snel mogelijk te slagen voor het theorie-en praktijkexamen. Als gevolg van de staatshervorming heeft men de rijopleiding herbekeken en zowel het theorie-examen als het praktijkexamen zal in Vlaanderen veel moeilijker worden.
:'(
als je dit leest, kan je helaas alleen besluiten dat de auteur niet begaan is met veiligheid

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #14 Gepost op: maandag 06 maart 2017 - 11:33:30 »
als je dit leest, kan je helaas alleen besluiten dat de auteur niet begaan is met veiligheid

Wat hij al vele jaren telkens weer bewijst. Het enige dat voor hem telt is dat de jongeren zo gemakkelijk mogelijk aan een rijbewijs geraken, niet dat ze leren autorijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."