Misschien nog snel even de tweede tabel aanhalen van 'battery versus RANGE' waarbij je de rode lijn WEL snel naar beneden ziet storten na 250.000 km van de bron https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/
Deze databron is... van 2017, maart (!) en bezorgd door Mattheo van het Belgisch/Nederlandse forum van Tesla bezitters, dus denk ik dat ik deze bron wel boven die van jou mag zetten...
Ik zie nergens iets naar beneden storten, je geeft ook geen antwoord op mijn vraag.
Sorry Jean Marc, ik citeerde dezelfde bron als eerste en het is dezelfde grafiek, blijkbaar heb je dat overlezen....
Mijn grafiek is enkel op een 100% schaalindeling, en dat laatste onrealistisch# stukje dalende trendline eindigt evenzo op ca. 88%, dit met
amper 1 Tesla echt boven 200.000 kms. En jij wilt uit dat laatste stukje rode lijntje van neerstorten spreken update 2 maart
Deze databron volg ik trouwens al enkele jaren, eigenlijk van beginaf aan, en toen al geciteerd op dit forum. Wil je een oude post voila van 15 nov 2015 citeerde ik die databank al:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4710.msg54236.html#msg54236kijk eens naar die trendline toch wat te snel dalend staartje eindigt naar 91 % op 150000 km, paniek
.
..en
welke % waarde staat de trendline vandaag terugwerkend naar 150000 km? ik plak ze er even onder:
... ruim boven de 93,3 % bij 150.000 km tot zover je voorbarig neerstorten, want na 17 maand een forse correctie door veel meer data, vooral warme data, daar kom ik nog op terug...
Ik heb de databank dus meer dan eens geanalyseerd. Jij blijkbaar niet met jouw overtrokken conclusie?
Volg gewoon eens de trend van
username Go4IT die de meeste kms heeft. En enkel hij bepaalt dat vallend lijntje maar eerder toevallig
met 3 koude batterij-aflezingen...
bron:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=1669966328Ja Jean Marc enkel extreemrijder Go4IT zorgt voor de laatste 4 grafiekpuntjes 200.000 km en erboven, de laatste uit de database van
23 maart 2017, overigens 91,65 %, die nog
niet verrekend is met de trendline en dat staartje dus zoals
na elke update omhoog kan laten gaan
Updated: Mar 2, 2017.
Er is nog één andere Tesla-geregistreerde onder username JCK die de 197700 km haalde op 31 dec 2016, restcap. 92%, maar het is zijn enige registratie, en in 2017 volgden er ook geen meer.
btw ... ook dit staat onder die grafiek:
I could not get the fit (red line) out of the picture. Obviously, the number of data points for high km/miles is too low to make a viable# fit in that region.
Nu toch ik al mijn tijd wat verspild heb nog
een c/p van username Go4IT en zijn geregistreerde resultaten:
Go4IT laadt dagelijks tot 100 % bij, en gebruikt 2 x maand de Suc, een paar maal per jaar rijdt hij tot de accu bijna leeg is (< 8 km rest), als extreemrijder zegt dat al wat,
telkens tot 100% laden is niet aanbevolen door Tesla, wel eerder tot 90%, maar het bliijkt weinig vat te hebben op de accu,
hij heeft er tenslotte 8 jaar en onbeperkte kms garantie op. Go4IT Model S P85 nieuw 10 sep 2013
reg.-datum kms % remaining original range (= typical range/original range)
19 sep 14 67000 km 96,25%
10 nov 14 73000 km 94,75%
25 nov 14 74500 km 95,00%
16 jan 15 84000 km 93,75% men ziet naargelang batterijtemperatuur(wintermaanden) de typical range dalen wat heel logisch is want een klein deel van de accustroom wordt gebruikt om de batterij sneller op te warmen voor betere efficiëntie, Tesla testen in Noorwegen te zien op YT tonen dat mooi aan, ggl mag...:
https://www.youtube.com/watch?v=JEPBkjmS2uE13 feb 15 90000 km 95,95%
14 apr 15 100000 km 96,20%
22 mei 15 105000 km 95,19%
29 juni 15 111000 km 94,18%
29 jul 15 120000 km 94,18% }
30 sep 15 131000 km 92,66% } Bepalen het herfst winter staartje op grafiek van 15 nov 15, Go4IT is de enige die toen > 120000 km haalde na amper 2 jaar rijden...
14 dec 14 144000 km 92,66%
20 jan 16 150000 km 90,13% ) winter tijd...
16 feb 16 155000 km 90,38% ) winter tijd...
05 apr 16 165000 km 92,66%
18 mei 16 172000 km 92,41%
11 jul 16 183000 km 92,66%
10 sep 16 200000 km 92,66%
28 nov 16 211500 km 90,63% ) winter tijd...
17 jan 17 222000 km 90,25% ) op basis van 3 "koude accupackdata gaf die trendline rekenkundig naturlijk een dalende trend, zoals herfst winter 2015 ook.
Elke trend zeker die eindigen in de winter zullen een sterker dalend staartje krijgen, wachten we toch eens update einde zomer 2017 af 1 maart 17 230000 km 91,14% )
23 maart 17 235000 km lentebegin de typical range trekt weer aan... 91,65% nog niet in de grafiek- trendline meegerekend! Die rode trendline zal zich binnen enkele jaren of minstens 10-50 bijkomende data (hopende niet allemaal van Go4IT) dus serieus corrigeren op oude trenddaling, vooral ook omdat daar dan de warmere maanden meegerekend worden!!Bovendien is het niet eerlijk een trendline door te trekken op basis van èèn wagen en dan nog naar 250000 km zonder voldoende warme batterijtemperaturen in te calculeren [/b]
user JCK
31 dec 16 sep 197700 km 92,00% uitstekende waarde voor de tijd van het jaar indien bij niet voorgewarmde batterij afgelezen ( kan als kleine bevestiging dienen dat er zeker Teslas het beter gaan doen dan Go4IT., die wel onder de 91 % zat in wintertijd 2017 en 200000 km.
Wat zei je daar: 500.000 km en 1.000.000 km? Kun je het iets meer onderbouwen nu?
Tiens ik dacht MILES te lezen, ( ik hoor nog goed)
Sorry Jean Marc, maar dat heb ik al onderbouwd lees nog maar eens, het zijn blijkbaar de woorden van Elon Musk CEO van Tesla. Ik ga daar niets aan veranderen ik kan er alleen mijn gedacht van zeggen.
CEO Elon Musk once referred to a battery pack Tesla was testing in the lab. He said that the company had simulated over 500,000 miles on it and that it was still operating at over 80% of its original capacity. It sounds crazy. The car itself is more likely to give up than the battery pack at this kind of mileage, but based on this new data, it looks a lot more plausible.
The next step is a 1 million-mile battery pack. Considering Tesla is aiming for its drive unit to last 1 million miles, it would make sense to have the same goal for the battery pack.
(maar ik denk dat Musk het over de de nieuwe 2170 accucellen heeft bestemd voor het Model 3 en wslk de volgende S/X modellen vanaf 2018) Elke nieuw ontwikkeld accupack zal ondanks goedkopere productie zeker duurzamer zijn dan de vorige, bewijs is al geleverd)№ zoveel in herhaling vallen...
Liegt die site, liegt Musk? en waarom? Want Jean Marc dan zal je me ook even moeten uitleggen dat deze andere CEO Sven Bauer ook liegt indien hij zegt dat het accupack van de BMW i3 wel 21 jaar kan meegaan tot ze 80 % restcapaciteit hebben, bron:
http://www.bauer-office.eu/wp-content/uploads/2014/12/ADAC.pdf21 jaar aan 30000 km/jaar is 630.000 km, dat past dus niet?
Met constructieve groeten maar denkende aan het oude Vlaamse spreekwoord van een van mijn 'meesters' uit mijn jeud "ik ben goed, ik ben heel goed maar geen speelgoed"
Jouw wantrouwen is evenzo groot als jouw voorlopige onwetendheid, je slaat er voorbarig met je klak naar...
Dus na 200.000 km (enkel de veelrijders dus) misschien de batterijpack laten vervangen door een nieuwe.
Op garantie zal het niet gaan er is immers niks kapot. En hij zit nog boven 90%, zelfs nog niet een "beetje versleten na 235000 km" JCK - doet het met bijna 200000 km en 92 % restcapaciteit in de winter quasi 1% beter dan Go4IT, neem ik aan.
Geef me nu eens eindelijk 1 reden waarom men een accu zou moeten vervangen als die nog zoveel capaciteit haalt?
De auto rijdt geen sikkepit trager hoger en dat tikje minder rijbereik kan al gecompemseerd door enkele kmh trager te rijden, of wat meer rugwind is ook al voldoende.
Wat ik kan concluderen is dat Go4IT na 235.000 km nog 91,65 % van zijn max capaciteit vogens datatabel heeft en blijkbaar nog overal vlot geraakt. Trouwens men weet het toch op voorhand.
Iemand die vandaag een Tesla 75 kWh koopt omdat volgens specifieke behoefte al genoeg rijbereik heeft, gaat geen 100 kWh kopen wegens 25 % meer capaciteit. En iemand die een 100 kWh kocht gaat zijn accupack niet laten vervangen omdat die nog ooit na xxx.000 km maar 80 % van zijn max rijbereik heeft. Hij heeft dan nog altijd een 80 kWh, of kan een liefhebber voor een 80 kWh zoeken.
Je weet trouwens ook dat batterijpacks ook verslijten van in de kast te liggen, hé? Ik verdeel ook al sinds jaar en dag als informaticus portables, dus het probleem van batterijen van draagbare computers en nu ook smartphones, zal je wel voldoende bekend zijn.
Ik weet niet hoor maar notebooks smartphones enzo of E-autos die gaat men meestal tot dagelijks meermaals gebruiken? Kast liggen? Oplaadbare die leg ik in een kastje ja maar dar zijn geen li-ions met vloeibare koeling/verwarming heb jij die ?
opladen doe ik zeker nooit tot 100% voor te lageren...
En? Je maakt de typische fout accupacks van autos te willen vergelijken met simpele statische accupacks zonder uitgekiend temperatuurmanagement en verwarming/koeling om toch zoveel mogelijk op ideale duurzame temperatuur te kunnen werken in de mate van het mogelijke. Het verschil met het Tesla Roadster accupack - met dezelfde accucellen formats - zal wslk 3 maal groter zijn( %-punten), zoek het maar eens op wat die aan capaciteit verloren na 160.000 km -> ggl mag.
De passieve accupacks van mijn grasmaaier zijn trouwens van 2007 en liggen elke winter in de kast. Droog en koel en best 60% opgeladen alvorens in november te kasten...
Binnenkort ga ik dan met 10 jaar oude li-ions mijn gras maaien, enkel laden moet ik eerder wg wat capaciteitsverlies.
maar ik doe wel een snelle accuwissel. Wie weet na een nieuw mes kan ik nog 5 jaar maaien.
Btw ik was tot 2009 actief radar-electronicus en alle diverse electronica, maar ik leer graag bij, maar je moet dan wel lezen... en zulke elec dingen, ik heb daar gene schrik van. En wat ik vooral heb is ervaring in de evolutie van electronica..., ik heb know how van het electronenbuistijdperk tot vandaag...
En dingen worden veel beter, maar sommige niet altijd...
Dus waar haal ik de ECHTE info van levensduur van batterijen:
1. Mijn echte Tesla klanten die nu al langer rijden met de Tesla. Tesla heeft NIET opgegeven waarom de VOLLEDIGE batterijpack van mijn eerste klant al werd vervangen.
Hoeft ook niet, dat gebeurt wel eens ook bij normale autos.
Had het met die branden te zien? Nee, er was duidelijk al 11% achteruit gegaan en vooral: het acceleratievermogen van mijn klant was voelbaar achteruit gegaan.
Die branden? waar brand? Dus als er ergens 1 Tesla door een bepaald defect brand sleur je dat overal bij in je zinnen?
Aha, voelbaar, dat is een reden tot garantie, de batterij kan niet meer voldoende stroom afgeven enkele defecte modules, x van de 16, gemakshalve wordt dan het ganse pack omgewisseld, dat gaat heel rap zelfs maar enkele minuten.
(Dat pack wordt natuurlijk nog hersteld of beter de bruikbare delen terug gebruikt voor andere doeleinden, dat is jouw zorg niet)
Waarom kreeg hij zo gemakkelijk een volledig nieuw batterijpack? Omdat hij een zeer invloedrijk persoon is en gerenommerd internationaal informaticus (ook mijn klant te Waregem zit in de internationale computerbusiness).
Ik denk nu even luid, dat is gewoon quatsch, een klant die garantie heeft heeft er recht op, of die nog dik of dun is, rijk of arm, blond of donker...
Dus voor mij is het doel van baas Musk voor 1 miljoen kilometer waanzin
Tesla heeft al labotesten gedaan tot 800000 km duurzaamheid, en jij trekt conclusies... waarom?
Men noemt zoiets vooruitgang, ondernemerschap, wat Musk doet met SpaceX was voor vele ook een jaar geleden ondenkbaar, en nu kan hij de ruimte-contracten niet meer bijhouden.... wie gaat hem helpen?
Maar technisch is het natuurlijk onzin een accupack voor een auto zolang te laten meegaan, want na 15 jaar zal de chemie of samenstelling sowieso te ver voorbijgestreefd zijn, zodat een wissel al technisch gezien opportuun is. De Tesla roadster upgrade 3.0 is daar een voorbeeld van, de eerste worden nu 9 jaar. Die meer rijbereik willen -tot 40% meer- kunnen dan 25k investeren, daar is niets mis mee. Die hun rijbereik voldoende vinden kunnen nog wat wachten.
Maar moest Tesla met Space X accus willen ontwikkelen voor de ruimte en eens gelanceerd naar Mars ofzo, dan hebben die wel een reden 30 jaar lang mee te gaan. ( en bijgeladen worden door zonne-energie)
Uw echte info was dat?