Auteur Topic: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km  (gelezen 6726 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 31 december 2016 - 17:10:48 »
Waar ga je de europese e-wagens laden? Tesla heeft 279 superchargers uitgerold in Europa. Er zijn er nog een 10-tal in de vergunningsfase of in aanbouw. Dan hebben we het nog niet over de vele honderden destination chargers. Deze kan je allemaal gemakkelijk gebruiken. Gewoon inpluggen en laden.
Ook de evolutie mag gezien worden, maar is ook zeker nodig:
einde 2013: 13
einde 2014: 117
einde 2015: 210
einde 2016: 279
jan-feb 2017: 292 (2016+bouw-vergunningsfase > https://supercharge.info/  data | Europe)
dit met 1878 laadpalen of gemiddeld 6,5 laadpalen per station, eveneens stijgende.

"Volgens Tesla" zou dat aantal laadpalen ~ verdubbelen tegen 2019...
En alle Tesla´s geleverd na 1 april 2017 zullen in de regel altijd moeten betalen voor hun stroom (desnoods met kWh-credits bij aankoop).
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 december 2016 - 17:16:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 04 januari 2017 - 22:44:45 »
Tesla start massaproductie nieuwe accucellen 2170 voor model 3 en wslk ook andere doeleinden (in Gigafactory)

Het aandeel steeg vandaag weer met deze keer +4,6 % en heeft ondertussen de hoogste *koers sinds augustus 2016 ll.

Citaat
https://electrek.co/2017/01/04/tesla-2170-battery-cell-production-gigafactory-model-3/
Tesla starts mass production of new ‘2170’ battery cell at the Gigafactory, will be used in Model 3 in Q2

* http://www.marketwatch.com/story/tesla-starts-gigafactorys-battery-cell-production-2017-01-04
https://www.heise.de/newsticker/meldung/Teslas-Gigafactory-beginnt-Akku-Serienproduktion-3588510.html
« Laatst bewerkt op: woensdag 04 januari 2017 - 22:47:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 21 januari 2017 - 20:26:57 »
Tesla S/X 100D is nu ook officieel verkrijgbaar rijbereik 75 km meer dan de 90D die wslk in afzienbare tijd zal verdwijnen uit de bestellijst.

De 100D is daarvoor ook 7200€ duurder dan de 90D.

Het is niet alleen de 10 kWh maar de 100D heeft (zoals de P100D) een ander koelingsysteem om die 10 % meer kWh in dezelfde ruimte te krijgen en ook het gewicht te beperken#, en het zou zelfs kunnen dat men de batterijen iets langer maximaal kan belasten (voor de puristen) vooraleer het batterijvermogen teruggeregeld wordt voor de duurzaamheid: # http://www.teslarati.com/what-makes-tesla-100-kwh-battery-so-different/

De S 100D haalt dus het nieuw officieel rijbereikrecord, NEFZ 632 km, maar realistischer is het EPA-rijbereik van 540 km.
De zwaardere Telsa X 100D haalt respectievelijk NEFZ 565 km, beter EPA 474 km.

De P100D die al wat langer bestaat in minder zuinig dan de 100D.

https://www.tesla.com/nl_BE/models/design?redirect=no (voor de 100D op venster 90D klikken, dan ziet men de verschillen)

bron: http://teslamag.de/news/tesla-modellvariante100d-model-s-x-11889 ook met nieuws qua interieurkeuze.

*Het respectievelijk mogelijk rijbereik in de praktijk aan 120 kmh in goede omstandigheden, buitentemp. = 20° C:
60: 292 KM   
60D: 301 KM   
75: 354 KM   
75D: 368 KM   
90D: 406 KM   
100D: 471 KM (849/669 km aan Vlaamse 70/90 kmh )
P100D: 452 KM
   

*Het resp max rijbereik in de praktijk aan 120 kmh in de winter, ttz bij 0° C:
60: 254 KM   
60D: 260 KM   
75: 308 KM   
75D: 318 KM   
90D: 353 KM 
100D: 410 KM (659/555 km aan Vlaamse 70/90 kmh)       
P100D: 393 KM


*Bron: Tesla online berekening standaard banden 19", kan minder of meer zijn: onderaan https://www.tesla.com/nl_BE/models
*Het daadwerkelijke bereik van uw voertuig varieert afhankelijk van de gebruiksomstandigheden. Bekijk met ons simulatiemodel wat voor effect uw specifieke gebruiksomstandigheden op het bereik hebben. Het bereik van het voertuig is *afhankelijk van de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden.

Voor de Tesla´s met een zwaar accupack (en thuis volgeladen) die lange afstanden willen reizen zal de eerste Tesla-Supercharger in het buitenland liggen, en dus buitenlandse stroom...  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 22 januari 2017 - 11:57:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Gigafactory I
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 25 januari 2017 - 20:35:01 »
Officiele video, stand van de werken Gigafactory I, ca. 30 % zou nu af zijn, en in de modules die totaal afgewerkt zijn (de witte daken) is de productie al begonnen, naast de accupacks - powerwalls - zware powerpacks - zullen later ook de productie van E-motoren en overbrenging naar GF1 overgeheveld worden (nu nog Fremont).

De grootste en wslk groenste fabriek in aanbouw:  2 minuten
https://www.youtube.com/watch?v=Xmxi0FId3Pw

Citaat
http://teslamag.de/news/tesla-veroeffentlicht-neues-videomaterial-zum-baufortschritt-der-gigafactory-11924

Tesla veröffentlicht neues Videomaterial zum Baufortschritt der Gigafactory

Posted on 25. Januar 2017 by TK- Beitragsbild: Tesla

Tesla hat vor wenigen Tagen ein neues Video veröffentlicht, welches den aktuellen Baufortschritt der Gigafactory noch einmal aufzeigt. Das Video ist laut Tesla im Dezember entstanden, doch im Gegensatz zu den meisten Videos, die im Internet kursieren, ist dieses ein offizielles Video von Tesla. Im Video gibt es zudem einige Einblicke von nächster Nähe, sodass man beispielsweise in einzelne, noch leerstehende Stockwerke hineinsehen kann.

Wirklich interessant ist das zylinderförmige Gebäude ab der 16. Sekunde im Video. Dabei könnte es sich um einen Wasserspeicher handeln. Möglich wäre, dass es ein Speichertank für thermische Energie ist, zumal Tesla für ein solches Projekt mit Kosten in Höhe von 7 Millionen US-Dollar erst im September vom Staat Nevada eine Erlaubnis erhalten hat (via Teslarati).

Aktuell beträgt die Grundfläche der Gigafactory 1,9 Millionen Quadratfuß (ca. 176.516 qm), wobei eine nutzbare Fläche von 4,9 Millionen Quadratfuß (ca. 455.225 qm) verteilt auf mehreren Etagen zur Verfügung steht. Das entspricht gerade einmal 30 Prozent der finalen Größe der Gigafactory. Dennoch werden bereits seit Anfang des Jahres Batteriezellen für die Energy-Produkte von Tesla dort hergestellt.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Zuinigste E-wagen?
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 09 februari 2017 - 21:28:35 »
Tesla S/X 100D is nu ook officieel verkrijgbaar rijbereik 75 km meer dan de 90D die wslk in afzienbare tijd zal verdwijnen uit de bestellijst.

De S 100D haalt dus het nieuw officieel rijbereikrecord, NEFZ 632 km, maar realistischer is het EPA-rijbereik van 540 km.

Het model 3 gaat wslk de zuinigste E-wagen worden als we "de insidergeruchten" mogen geloven, slechts geschatte 14,3 kWh/100 km met de 70D-versie die ze aan´t testen zijn! Ook als ze 1 kWh te optimistisch zijn gaat daarmee het record van de Hyundai Ionic EV (15,54 kWh/100 km) gebroken worden.
Model 3 kleinere versies 60D -55-50 kWh? zijn in de regel dan ietsje zuinger dan een zwaardere 3 70D.

Het vermoedelijk EPA-rijbereik voor de 3 70D zou dan met ca. 490 km ergens tussen de Tesla S 90D (473 km) en de 100D (539 km) kunnen liggen.

"Insiderbron" 8 feb 2017:
Citaat
https://electrek.co/2017/02/08/tesla-model-3-test-mule-battery-pack-dual-motors/
Exclusive: Tesla is testing a Model 3 mule with a 70 kWh battery pack and dual motors (Model 3 70D)

Sources familiar with the program confirmed to Electrek that Tesla has been testing third generation systems in a Model 3 test mule configured with dual motors and a 70 kWh battery pack, which would make it a “Model 3 70D”.

The only working prototypes that Tesla allowed people to ride in have been the gray prototype and the matte black prototype both unveiled at the original launch event in March 2016.

At least for the gray prototype (pictured above and below), an engineer giving test rides confirmed that the drivetrain was an all-wheel-drive with dual motors, but they never confirmed the size of the battery pack.

It’s not clear if the Model 3 70D test mule is one of those prototypes since, of course, they had no badging, or if it’s an all new vehicle.

The fact that Tesla is testing a Model 3 with a 70 kWh battery configuration doesn’t necessarily mean that it would be an option after the test mule program is over, but it’s the best indicator of an actual Model 3 configuration we have so far.
[...]

A Model 3 70D configuration could enable close to 300 miles of range on a single charge, which would be in-line with our report from last year that Tesla was aiming for the high-end version of the car to have over 300 miles of range.

Tesla’s dual motor configuration is also more efficient than its rear-wheel-drive option since it can adjust the torque between the two axles. Considering the vehicle is about 20% smaller than the Model S and Tesla aims for a 0.21 drag coefficient, it could achieve something close to ~230 Wh per mile on average, which would add up to about 304 miles on a charge. That’s only our estimate.

A Model 3 70D would certainly be more expensive than the $35,000 base version. We know that Tesla aims for the 2wd base vehicle to travel over 215 miles of range on a single charge. Based on the similar efficiency estimates, it would make the pack between 50 and 55 kWh. The Chevy Bolt, with much worse drag/aerodynamics, gets 238 miles from a 60kWh battery.

We should know more relatively soon since a final reveal event is expected in the coming weeks based on a comment by Elon Musk last year. At the event, Tesla is expected to release all the details about the Model 3 and possibly even start letting reservation holders configure their vehicles ahead of the start of production during the second half of the year.

Citaat
http://teslamag.de/news/tesla-model3-kwh-akkupaket-doppelmotor-12387

Tesla testet offenbar Model 3 mit 70 kWh-Akkupaket und Doppelmotor

Posted on 9. Februar 2017

Nun will der Branchendienst Electrek von mit der Angelegenheit vertrauten Personen erfahren haben, dass Tesla einen Model 3-Technikträger mit 70 kWh-Akkupaket und Doppelmotor testet. Dieses Model 3 70D muss nicht zwingend eine neuere Produktion sein, schließlich gab es bereits im April letzten Jahres zwei voll funktionsfähige Prototypen, die für Probefahrten genutzt wurden.

Bei dem 1. Enthüllungs-Event, wo auch die Probefahrten angeboten wurden, bestätigte ein Tesla-Ingenieur, dass es sich dabei um Fahrzeuge mit Allradantrieb und Doppelmotor handelte. Es wurden jedoch keine Details über die verwendeten Akkupakete verraten. Zudem hatte Tesla verständlicherweise auch keinen Modellschriftzug am Heck der Fahrzeuge angebracht.

Da das Model 3 circa 20 Prozent kleiner als das Model S ist und einen Strömungswiderstandskoeffizienten von 0,21 haben soll, könnten laut Electrek Durchschnittswerte um 230 Wh pro Meile erreicht werden. Das würde beim Model 3 70D eine Reichweite von circa 304 Meilen (ca. 490 km) pro Akkuladung ermöglichen. Zum Vergleich: Der Chevy Bolt mit deutlich schlechterem cw-Wert schafft 238 Meilen (ca. 380 km) mit einem 60 kWh-Akkupaket.

Een Hyndai Ionic EV heeft een cd van 0,24, een Tesla 3 zou cd 0,21 halen dat zal de voornaamste reden zijn.
Een Chevrolet Bolt EV=Ampera e zou een zeer matige cd 0,32 hebben, vandaar ook zijn relatief hoog verbruik van 28 kWh/100 mi of 17,4 kWh/100 km:
https://electrek.co/2016/08/08/chevy-bolt-disaster-aero-lead-designer-drag-coefficient-of-0-32/

voorlopige EPA-stand: (onderaan xx kWh/100 mi per auto, voorlopige top 7 al getest door EPA)
https://electrek.co/2016/11/21/hyundai-ioniq-electric-efficient-electric-car-epa/


N.B. de USA EPA-norm heeft (sinds 2008) een deel aggressive driving (extra snelwegcyclus US06) waar een snelheid tot 129,2 kmh gehaald wordt, en bijna de helft van de cyclus is boven de 100 kmh is, gemiddeld 78 kmh.
Ook de normale snelwegcyclus heeft 77,7 kmh gemiddeld.

Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
The current procedure has been updated in 2008 and includes four tests: city driving (the FTP-75 proper), highway driving (HWFET), aggressive driving (SFTP US06), and optional air conditioning test (SFTP SC03).

https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#US06
The cycle represents an 8.01 mile (12.8 km) route with an average speed of 48.4 miles/h (77.9 km/h), maximum speed 80.3 miles/h (129.2 km/h), and a duration of 596 seconds.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 februari 2017 - 22:06:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #20 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 19:21:05 »
Ook het EPA verbruik is niet realistisch. Reken met een S op een gemiddeld verbruik van 200Wh/km. Ik doe zelf 220Wh/km lifetime (dus winters meegerekend) in een Performance versie. Dan kom je met een uitzonderlijk hoog bruikbaar gedeelte van 97kWh van de beschikbare 102kWh in de batterij (de rest is voor bescherming van de batterij, om ze niet volledig leeg te trekken) op een realistisch rijbereik van 485km.
Met mijn P100D schat ik uit te komen op 450km met een volle batterij.

Voor een X ligt het verbruik door het extra gewicht en de mindere aerodynamica al snel boven de 260Wh/km volgens de X-rijders die ik persoonlijk ken. Dan zit je al direct maar met een rijbereik van maximaal 373km voor dezelfde batterij. Op zich heb ik dat nu ook met mijn S P85D, dus dat is wel perfect doenbaar om overal mee naartoe te gaan.

Om maar te zeggen dat je niet mag verwachten dat deze wagens in normaal gebruik boven de 500km gaan uitkomen op dagdagelijkse basis. Als je aan "hyper miling" gaat doen, dan gaan we met de S 100D cijfers tegen de 800km zien verschijnen. Maar dan is dat heel dat stuk aan 40km/u ofzo rijden. Fun als test en recordpoging misschien, maar niet echt praktisch haalbaar.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #21 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 20:04:04 »
Dan zit je al direct maar met een rijbereik van maximaal 373km voor dezelfde batterij.

Tegen 80 km/h heeft onderstaande cabrio ongeveer hetzelfde rijbereik. Maar zijn tank van 25 liter is wel op 1 minuut gevuld.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #22 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 20:07:39 »
Daar zet je 7 kuikentjes op een rij in, maar geen 7 volwassenen op een comfortabele manier ;-)

Al blijven de eendjes/geitjes wel grappige autootjes in hun eigen recht...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #23 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 21:01:03 »
Ook het EPA verbruik is niet realistisch. Reken met een S op een gemiddeld verbruik van 200Wh/km. Ik doe zelf 220Wh/km lifetime (dus winters meegerekend) in een Performance versie. Dan kom je met een uitzonderlijk hoog bruikbaar gedeelte van 97kWh van de beschikbare 102kWh in de batterij (de rest is voor bescherming van de batterij, om ze niet volledig leeg te trekken) op een realistisch rijbereik van 485km.
De 100 accupacks zou volgens deze bron zelfs tot 98,4 kWh bruikbaar hebben (102.4 - 4), ze spreken van 4 kWh veiligheidsbuffer voor de grote accupacks:
Citaat
http://teslamag.de/news/demontage-des-100-kwh-akkupakets-enthuellt-tatsaechlichen-energiegehalt-von-102-kwh-12040
- P100D/100D: 102,4 kWh geteld, waarbij 98,4 kWh bruikbaar (4 kWh Puffer).
- 90D/P90D: ca. 85,8 kWh Energiegehalt, ca. 81,8 kWh nutzbar
- 85/P85/85D/P85D: ca. 81,5 kWh Energiegehalt, ca. 77,5 kWh nutzbar
- 75/75D: 75 kWh Energiegehalt, ca. 72,6 kWh nutzbar
- Originales 70 kWh-Akkupaket: ca. 71,2 kWh Energiegehalt, ca. 68,8 kWh nutzbar
- Softwarelimitierte 70 kWh-Akkupaket: 65,9 kWh nutzbar
- Softwarelimitierte 60 kWh-Akkupaket: 62,4 kWh nutzbar
- Originales 60 kWh-Akkupaket: ca. 61 kWh Energiegehalt, ca. 58,5 kWh nutzbar

Citaat
Als je aan "hyper miling" gaat doen, dan gaan we met de S 100D cijfers tegen de 800km zien verschijnen. Maar dan is dat heel dat stuk aan 40km/u ofzo rijden. Fun als test en recordpoging misschien, maar niet echt praktisch haalbaar.
Naja volgens de Tesla tool is 70 kmh in ideale bewolkte omstandigheden (20°C, AC uit/verwarming uit, 19" velgen)) bvb ´s nachts? is goed voor 849 km met een S 100D.
Bij 80/90 kmh (idem parameters) zakt dit naar 756/669 km, dus blijf je op "Vlaamse 1+1-wegen-limieten 50-70-zelden 90, dan is 750 km zelfs haalbaar.

Of een zonnige 10°C-15°C, verwarming uit, haal je bij 70 kmh ook 833 km bij 10°C, 15 °C is niet selecteerbaar maar zou meer rijbereik geven.
https://www.tesla.com/nl_BE/models

Het hyper miling record bij precies *35,4 km/h gemiddeld was namelijk al #886 km bij een S 85D gehaald, die maar over netto bruikbare 77,5 kWh zou beschikken.
Indien je dat rijbereik evenredig moest extrapoleren naar 98 kWh zit je ruim boven 1000 km.

Citaat
https://ecomento.tv/2015/09/18/tesla-model-s-elektroauto-reichweiten-rekord-886-km/  (met video)
18-09-2015
Der US-Amerikaner Corey Spencer hat mit einem Elektroauto vom Typ Tesla Model S 85D einen neuen „Hypermiling“-Rekord aufgestellt und #550,3 Meilen (885,62 Kilometer) am Stück abgespult, ohne die Batterien zwischendurch aufzuladen. Beim „Hypermiling“ geht es darum, möglichst viele Kilometer aus der eingesetzten Energiequelle herauszuholen.

Spencer nahm für die Rekordfahrt einige Strapazen in Kauf: Um Strom zu sparen schlich er für über 26 Stunden mit gerade einmal *35,4 km/h auf der Straße voran. Möglich gemacht hat die hohe Reichweite zudem Teslas „Dual Motor“-Technologie, bei der sich zwei Elektromotoren auf Basis fortschrittlicher Software stets um die bestmögliche Leistungsausbeute kümmern.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #24 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 21:07:57 »
20°-25° geeft je praktisch meer bereik omdat de batterijen mee verwarmd worden. Deze hebben het graag wat warmer en zijn optimaal rond de 23°C. Daar ga je de beste range krijgen qua temperatuur, ook omdat de airco lang niet zoveel verbruikt dan de verwarming.

Citaat
Het hyper miling record bij precies *35,4 km/h gemiddeld was namelijk al #886 km bij een S 85D gehaald, die maar over netto bruikbare 77,5 kWh zou beschikken.
Indien je dat rijbereik evenredig moest extrapoleren naar 98 kWh zit je ruim boven 1000 km.
Ik voel een uitdaging opkomen op een mooie lentedag wanneer mijn P100D gearriveerd is. Zal wel een extreem lange dag worden dan...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #25 Gepost op: maandag 13 februari 2017 - 21:17:57 »
20°-25° geeft je praktisch meer bereik omdat de batterijen mee verwarmd worden. Deze hebben het graag wat warmer en zijn optimaal rond de 23°C. Daar ga je de beste range krijgen qua temperatuur, ook omdat de airco lang niet zoveel verbruikt dan de verwarming.

Citaat
Het hyper miling record bij precies *35,4 km/h gemiddeld was namelijk al #886 km bij een S 85D gehaald, die maar over netto bruikbare 77,5 kWh zou beschikken.
Indien je dat rijbereik evenredig moest extrapoleren naar 98 kWh zit je ruim boven 1000 km.
Ik voel een uitdaging opkomen op een mooie lentedag wanneer mijn P100D gearriveerd is. Zal wel een extreem lange dag worden dan...
Neem toch maar 70 kmh dan... van 19h00-07h00 ergens... (Noord-Nederland?)  ;D

Ik zou toch maar fast miling verkiezen, ik lees net dat er een lang verwachte update daar is van Suc-info die de bezettingsgraad van de Sucs weergeeft (op autodisplay), eveneens een app-update voor de smartphone:
http://teslamag.de/news/neue-mobile-app-anzeige-supercharger-12402

vb Suc Emsbüren:
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2017 - 21:32:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 14 februari 2017 - 06:56:34 »
Daar zet je 7 kuikentjes op een rij in, maar geen 7 volwassenen op een comfortabele manier ;-)

Euh... dat rijbereik, was dat met enkel een bestuurder van 60 kg of met 7 volwassenen van 130 kg en hun bagage aan boord?  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 14 februari 2017 - 07:32:16 »
Voor een X kan ik niet uit persoonlijke ervaring spreken, maar in het gemiddelde verbruik van mijn S zitten ettelijke road trips met de vrouw, 3 kinderen en een hoop baggage bij. Dus zal niet ver ernaast zitten voor de X met 7 personen.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 25 maart 2017 - 21:25:09 »
Brak net weer mijn vorige record van de Renault Trafic met de New Vivaro (Opel, maar is zelfde wagen):

2400 km in 37 uur van Bulgarije naar Belgium met:
5,3 l/100 km = 127,20.

Hier kan een Tesla niet aan, bovendien zijn er geen laadstations op minder dan. 1000 km van Sofia.

Zeker als je de toxiteit en de zuurvoetafdruk van de batterijen bekijkt op milieuvlak. Geen enkele energievorm is milieuneutraal. Maar de elektrische trolleybussen en trams en metro's zijn al 100 jaren eigenlijk even 'goed' als elektrische auto's. Soms heb ik het gevoel dat mensen altijd denken dat ze iets nieuws uitvinden... wat onze voorouders al lang hadden.

Een 44 tonner met elektriciteit of een vliegtuig of tanker met elektriciteit... nee: niet alles is voor dit segment. Elektrische auto's in combinatie met kernenergie zijn wetenschappelijk gezien de meest milieuvriendelijke oplossingen. +je
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 maart 2017 - 21:27:37 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Nog een elektrische wagen met een bereik >600 km
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 29 maart 2017 - 12:51:10 »
2400 km in 37 uur van Bulgarije naar Belgium met:
5,3 l/100 km = 127,20.

Dat kan ik goed geloven. 2400 km op 37 uur, dat is een gemiddelde snelheid van nog net geen 65 km/h.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."