Ja, maar ik denk dat dat er allemaal pas zal komen als er al lang gras op mijn buik groeit.
Een recent rapport stelt dat dit binnen 8 jaar al zal gebeuren. Als je kijkt waar we al staan na 3 jaar, lijkt me dat niet zo onredelijk.
Als je vervolgens het autonoom rijden koppelt aan een abonnement zoals Cambio waarbij je op afroep een autonoom rijdende auto kan vragen waarvoor je geen rijbewijs voor nodig hebt, en vervolgens ook niet moet wakker liggen over laden, parkeren, onderhoud, ... dan zie ik veel gezinnen beginnen tellen of het bezit van een eigen auto nog wel zo noodzakelijk is, zeker een tweede auto. De stijgende verzekeringstarieven voor klassieke auto's zal ook beginnen meetellen.
Is 8 jaar te kort? Goh, in 1987 had niemand een mobilofoon. In 1997 hadden veel mensen een GSM, in 2007 hadden diezelfde mensen wat men toen een smartphone noemde en in 2017 vind je nauwelijks nog gewone GSM's. De automarkt is altijd veilig gebleven door z'n hoge noodzakelijke investeringen om een rol van betekenis te spelen, maar ook weer hier is het de IT die disruptief blijkt en een computer die kan rijden maakt ipv een auto waarmee je op internet kan.
Overigens kan je nu al bij meerdere OEM's de nodige hardware en software aanschaffen om auto's autonoom te laten rijden. Je moet enkel als constructeur de nodige camera's voorzien, het OEM component (Nvidia, MobilEye, Bosch,...) inbouwen en de software aanpassen voor jouw model van auto.
Is het rapport fantasie? Is Tesla aan het overdrijven als ze stellen dat ze tegen het einde van dit jaar coast to coast een Tesla Model S autonoom kunnen laten rijden? Daimler Bosch verwachten tegen 2020 al zelfrijdende taxi's.