Neem de bomen weg ....
Vraagt niemand ... >> de factsheet van SWOV
En de roekelozen knallen wel ergens anders tegen. Mss knalt 'm nu niet meer tegen een boom, maar tegen een huis (ineens ook maar afbreken dan ?)
Ik wist niet dat huizen (ver) buiten de bebouwde kom, op 1 meter van de wegrand staan, waarom die excuses en stropoppen toch?
Hoeveel % roekelozen zijn er op 100%-weggebruikers en inzittenden, Bert?
Het gaat enkel over bomen en andere obstakels direct aan de wegrand, dit op vlotte wegen buiten de bebouwde kom, of de gewestwegen bubbk bij ons. Lees de factsheet van SWOV, vooral 80 kmh - en ook 100 kmh-wegen. Autowegen en snelwegen hebben dat principe al altijd gehad. Behalve in Vlaanderen waar ik nog enkele gevaarlijke snelwegen bereden heb onlangs nog richting Beveren. Ik kan je de onbeschermde bomen tonen direct langs de kaarsrechte snelweg. Een bekende voetballer is er een tijdje geleden nog dodelijk op geland, wslk een microslaap, of uitgeweken voor een dier. Deze actiegroep heeft niets opgeleverd:
http://www.gva.be/cnt/aid717599/actiegroep-wil-dat-overheid-bomen-langs-autoweg-verbiedtNiets, noppes is daar veranderd er moeten daar nog doden vallen.
, een betonnen duiker in de gracht (ineens ook maar afbreken dan ?
Hoever ligt die betonnen duiker, hoeveel zijn er, kan die betonnen duiker op een minder gevaarlijke plaats?
Mag er nagedacht worden vooraleer men een betonnen duiker op een bepaalde plaats aanlegt?
Natuurlijk bestaan er al lang botsvriendelijke duikers of andere oplossingen.
of tegen een andere weggebruiker. Als er geen boom meer is, zal de inzittende het nu mss overleven, maar die fietser op het fietspad àchter die boom mss niet meer .....
Daar sta je dan met je gedachte dat er minder verkeersdoden zouden vallen .....
Yup die fietsers langs de vlotte gewestwegen buiten de bebouwde kom, die zoek ik dikwijls met een vergrootglas...
Meteen dan maar boompjes planten tussen aanliggend fietspad en rijbaan Bert? Hoever uit mekaar? 2 meter?
Vision Zero betreft ook het extra beschermen van de zwakke weggebruikers.
Dat is dus geen gedacht dat is quasi statistisch aangetoond.
UK, Zweden, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zwitserland, *Duitsland, andere... bekijk hun verkeersdoden eens per inwoner.
* DVR 2007:
http://www.verkehrswacht-vechta.de/produktbilder/1217353425vision%20zero.pdf* DVR 2016:
http://www.dvr.de/download2/p3042/3042_0.pdfAls Nederland meent dat daar pakweg 50 doden per jaar minder door vallen, wie ben jij dat niet willen te geloven?
Bekijk de studies over Vision Zero.
Mooi filmpje met uitleg:
http://www.visionzeroinitiative.com/
The Vision Zero is the Swedish approach to road safety thinking. It can be summarized in one sentence: No loss of life is acceptable. The Vision Zero approach has proven highly successful. It is based on the simple fact that we are human and make mistakes. The road system needs to keep us moving. But it must also be designed to protect us at every turn.
Maar laat maar anders verliezen de toekomstige boomplanters en boomsnoeiers hun ongevalgevolgverhogende job bij Wegen en Verkeerd.
Laten we toch gemakkelijk enkel en altijd de schuld leggen bij de weggebruiker. Zij moeten tenslotte perfect zijn in elke situatie en omstandigheid, donkerheid of gladde baan, ook roekelozen moet men perfect kunnen uitwijken als die plots een bocht afsnijden of inhalen en op ons rijvak zitten... menselijke zwakheden kent men helemaal niet in het wegverkeer. Natuurlijk is aan de oorzaken werken belangrijker als de symptomen zalven.
Vision Zero aanvaard de menselijke zwakheden en tekortkomingen in het wegverkeer, en wil ook de ongevalgevolgen
-zeker waar het eenvoudig gaat-
onnodig bomen planten is niet gratis, minimaliseren, zoals dat in de luchtvaart altijd al gedaan wordt, daar houdt men altijd rekening met de menselijke zwakheden, zelfs van professionele piloten.
Net een Vlaams handboek van 65 paginas gevonden van vergevingsgezinde wegen van Wegen en Verkeer datum 2014, zou dat in de prullemand liggen?
https://docs.wegenenverkeer.be/Vademecums/Vademecum%20Vergevingsgezinde%20wegen.pdfpagina 24 met foto:
Het is aan te raden om bij het ontwerp van grachten en andere waterpartijen die zich binnen de stopstrook bevinden, te kiezen voor aangepaste, botsvriendelijkere kopmuren voor de duikers.
pagina 29 bomen...
naja ik had het moeten weten... stamomtrek factor pi verschil... ik heb het ook slecht gelezen mea culpa.
4.5. Bomen – groen
Bomen met een diameter kleiner dan 10cm (omtrek kleiner dan 31,5cm) worden als voldoende botsvriendelijk beschouwd.
Houd er rekening mee dat een boom groeit en soms snel groeit. Populieren bv. kunnen tot 3cm per jaar in dikte groeien. De meeste bomen ouder dan 10 jaar hebben hoe dan ook een stamomtrek van meer dan 30 cm.
Struikgewas en hakhout daarentegen wordt niet beschouwd als obstakel. Het zal eerder een positieve impact hebben op het gecontroleerd tot stilstand brengen van een voertuig.
Hakhoutbeheer zal zich dan ook in eerste instantie moeten richten op hetzij traag groeiende bomen, hetzij intensiever onderhoud. Stronken moeten op maximum 10 cm boven het maaiveld afgezaagd.
Struikgewas is veel beter... Waarom dan bomen planten tussen struikgewas en rijbaanrand zoals ik dikwijls kan zien op bepaalde vlotte wegen die door het groen lopen? (Limburg heeft nog wat groen
)
Die bomen moeten dat plezant vinden, zijn ze eens 10 cm dik worden ze tot hun hielen afgezaagd, meestal amper 10 jaar oud, wie weet staan ze er maar 5 jaar, want bij diameter vanaf 5 cm worden die in de regel ingeplant.
In elk geval heeft wegbomenplantbeheer en hakhoutbeheer nu een extra bezigheid.
En natuurlijk boomomtrekmeetbeheer ook, lintmeters worden ondertussen besteld.
Boomafzaagmeetbeheer is een andere sectie, die controleert de afgezaagde stronkhoogte boven het maaiveld
Nog eens gezocht waar ze die max 10 cm diameter als referte kunnen halen... blijkbaar USA-engineers van wegonderhoud, namelijk 4 duim diameter...
http://safety.transportation.org/htmlguides/trees/app12.htm
Traditionally, engineers consider a tree with a diameter greater than the wood post used for sign supports as a hazard to vehicles striking them.7 This typical post size is 4 inches by 4 inches with a nominal width of 3 5/8 inches. To simplify the measurements, some engineers have standardized the measurement to 4 inches. Therefore, trees with diameters of 4 inches measured at 2 feet above the ground are frequently considered hazardous to errant vehicles. It is easier to measure the circumference of a tree with a tape measure, rather than directly measuring the diameter. Exhibit 12-4 provides the recommended measurements to determine if a tree is hazardous to errant vehicles.
7 Federal Highway Administration. Vegetation Control for Safety - A Guide for Street and Highway Maintenance Personnel. FHWA 90-003 Washington, D.C. 1990
Een bron van USA 1990, in de tijd dat de USA wslk een van de verkeersonveiligste landen was van de Westerse wereld...
En de gemiddelde US-auto woog wslk ook 0,5 ton meer dan een Europese...
https://de.wikipedia.org/wiki/Verkehrstod#Get.C3.B6tete_im_internationalen_Vergleich
Gesamtanzahl Verkehrstote pro 1 Mio. Einwohner (30-Tage-Frist)
Land 1980 1990 2000 2004 2006 2008 2010
Deutschland 193 140 91 71 62 55 45
Niederlande 142 92 68 50 45 43 32
Österreich 265 203 120 107 88 81 65
Schweiz 192 139 83 69 49 46 42
USA[16] 225 179 152 145 142 123 105