Er is hier al veel geschreven over hoe het leven met een elektrische wagen eruit ziet. Ik zal één dag met een elektrische auto beschrijven en wat dat betekent, zelfs bij grondige wijziging van de planning.
Vandaag stond een rit van Mechelen naar Bredene en terug op het programma, dat is 145 km enkele rit. Heen en terug is dus 290 km waardoor ik ruim marge heb. Ik had de dag ervoor de wagen thuis ingeplugd waardoor hij 's morgens klaar stond met 100% batterijlading. Dat is voldoende om 350 km te rijden met nog wat reserve. De planning was om 's morgens naar de zee te rijden, met de kinderen op het strand te zitten tot ik mijn dochter mocht oppikken die in Bredene op danskamp was.
's Morgens bleken mijn beide zonen goed verkouden te zijn waardoor enkele uren op het strand misschien niet aangewezen was. Wijziging van de planning dus! Mijn oudste zoon had een nieuwe fiets nodig en die koop ik bij een fietsenmaker die ik vertrouw ergens in de Kempen (in de buurt waar mijn moeder woont). De rit naar de fietsenwinkel (en de korte rit naar de bakker voor ontbijt) leverde al zo'n 110 km op. Thuis laad ik aan 3 kW wat mij zo'n 12 km laden per uur oplevert. Ik moest mijn dochter oppikken om 14:30, tijd om thuis te laden was er niet veel en die paar km maken het verschil niet. Ik ben dus met de batterij op wat meer dan 70% richting zee vertrokken. In principe haal ik daar in de zomer zo'n 250 km mee. Als ik rustig zou rijden was ik nog net thuisgeraakt, want dan zijn zo'n 280 à 300 km mogelijk. Echt comfortabel rijden is dat echter niet, ik ben met een normale rijstijl naar Bredene vertrokken.
De plek waar we in Bredene steeds gaan eten na het danskamp bleek niet meer te bestaan waardoor we maar naar Oostende zijn gereden. Weer extra km, maar toch niet te veel. Het gevolg hiervan is een vertrek in Oostende richting Mechelen met zo'n 23% batterijlading over en dat voor een rit van 136 km. Als het echt moet zou het kunnen, maar dan moet je echt gaan hypermilen. Als je een wereldrecord nastreeft is dit nog fun, maar anders zeker niet. Bovendien reed mijn vrouw terug en die is al helemaal niet goed in hypermilen en rijdt veel minder anticiperend dan ikzelf. De wagen gaf aan dat hij nog 92 km ver zou geraken. Niet genoeg dus!
Er is echter een supercharger in Gent! Vroeger was deze druk bezet maar sinds er 4 stalls zijn bijgekomen valt het daar wel mee. De afstand tot de supercharger was 66 km. Door de minder zuinige rijstijl van mijn vrouw zijn we daar toegekomen met zo'n 5% lading (ik schat dat ik er zou toegekomen zijn met 8%). De SC ligt vlak aan de snelweg, omrijden is er haast niet bij. Inpluggen in de SC gaf een laadsnelheid van 110 kW. De kindjes konden hun benen strekken, even met zijn allen naar de WC wandelen, snel een koffietje, ... We waren nog niet aan de wagen wanneer ik een bericht kreeg op mijn smartphone dat de batterij voldoende geladen was om verder te rijden. De wagen neemt hier trouwens een grote veiligheidsmarge. De rit naar huis is zo'n 70 km. Een stop van minder dan 10 min was genoeg geweest.
Morgen staat er Mechelen - Pulle - Zwijnaarde - Pulle - Mechelen op de planning. In totaal zo'n 280 km. Ik heb de wagen ingesteld om tot 90% te laden, wat meer dan voldoende moet zijn. De kans is trouwens zeer groot dat ik op mijn bestemming in Gent kan laden. Als dat mogelijk zou zijn neem ik die kans wel: "Any juice is good juice as long as you don't have to wait for it!". Moest er weer een grondige wijziging in de planning komen kan ik nog altijd laden bij mijn moeder in Pulle, bovendien ligt mijn bestemming in Gent op slechts een paar honderd meter van de supercharger daar en op de terugrit naar Mechelen kan ik nog besluiten om via de supercharger in Aartselaar te rijden. "Range anxiety - no way".
Ik plan graag mijn dagen, dat is de aard van het beestje, ik ben niet voor niets al meer dan 15 jaar project manager. Hierdoor kijk ik even hoeveel km ik verwacht te rijden de volgende dag. Eigenlijk is dit allemaal niet nodig. Als je thuis kan opladen aan 11 kW is je auto altijd vol na een normale nachtrust, zelfs als hij echt bijna volledig plat gereden was. Zelfs al laad je maar tot 90% (beter voor batterij) is met de Model X 300 km nog altijd geen enkel probleem. Dat is voor de meeste mensen al een dag met behoorlijk wat auto-km. Moest je dan nog in de problemen geraken zijn er nog meer dan voldoende opties. Zet je navigatie aan en de auto verwittigt ruim op voorhand dat je er niet gaat geraken. Hij zal je via superchargers proberen te sturen. Daarvan staan er ondertussen al heel wat in België, op die langere ritten kom je gegarandeerd in de buurt van één (Kortrijk, Gent, Antwerpen, Brussel, Nijvel, Heusden-Zolder, Verviers, Aarlen en binnenkort ook in Brugge, Doornik, nr2 in Gent, nr2 in Antwerpen en Luik. Dan spreek ik nog niet over de laadpalen op je bestemming waarvan er ook steeds meer komen.