Auteur Topic: auto of wandelen en komkommertijd  (gelezen 6666 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
auto of wandelen en komkommertijd
« Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 01:55:23 »
Uit het Belang van Limburg:

Citaat
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Mijn prof ecologie had er het indertijd al over. Bij de productie van voedsel wordt er zeer fossiele energie geïnvesteerd . Voor veel producten wordt zelfs meer dan de energie-inhoud van het gewas verbruikt aan fossiele energie.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 06 augustus 2011 - 02:03:22 door jozef »
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

• Gast
Re: auto of wandelen en komkommertijd
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 07:40:18 »
Het idee dat het gratis weggeven van kleine plastieken zakken bijdraagt aan de afvalberg is ook onzin; alleszins wij én m'n ouders houden alle zakken bij - genoeg keren dat we zelf iets moeten meenemen, en een oude GB-zak is daar even goed voor en kost minder energie dan een duur uitgevoerde nylon of plastic tas.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 12:44:08 »
Het aangehaalde artikel toont in ieder geval aan dat ecologische aspekten niet zelden eenzijdig behandeld worden en losgerukt uit hun verband.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 20:50:56 »
Citaat
Andere manieren om energie te sparen: "Koop niets uit de supermarkt en niets dat van ver moet komen."
Een maat van mij die bioloog is vertelde mij vorig jaar hoeveel energie er verspild wordt door de import van groenten en fruit die uit het buitenland komen, vaak uit een ander werelddeel. Ik wist niet dat dat zo veel verschil maakt. Als je zo jouw kcal aanvult, dan kan ik me nog voorstellen ook dat wandelen milieuonvriendelijker is dan autorijden. Anderzijds vergeet deze deskundige een belangrijke factor: minder beweging = meer ziekten. Het is dus inderdaad allemaal niet zo simpel.

Citaat
Zo zouden papieren boodschappentassen slechter zijn voor het milieu dan plastieken tassen omdat er meer energie voor nodig is om ze te maken en te transporteren.
Dit klopt, heb ik laatst ook gehoord van een milieudeskundige. Ik schrok er nogal van.

Citaat van: Wooter
Het idee dat het gratis weggeven van kleine plastieken zakken bijdraagt aan de afvalberg is ook onzin;
Niet eens. Kleine plastic zakjes hebben voor eenzelfde volume een veel groter oppervlakte (dit zal JC en Eliomys bekend in de oren klinken ;D) waardoor er veel meer plastic verspild wordt. Daarnaast was het een groot probleem dat ze 'gratis' (je betaalt gewoon via de boodschappen hoor ;)) werden gegeven waardoor veel mensen niet zoals jij ze hergebruiken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 21:03:53 »
Citaat van: BBB
Anderzijds vergeet deze deskundige een belangrijke factor: minder beweging = meer ziekten.

Zo lineair zal dat verband wel niet zijn zeker. Ik denk niet dat iemand die voor voldoende weldoende beweging in prettige omstandigheden zorgt, er nog veel baat zal bij hebben om daarnaast 5 km verder door drukke straten in de uitlaatgassen met een bolderwagen kratten bier en tonnen waspoeder te gaan halen als het buiten 35° C is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 21:14:03 »
Dus zou het goed zijn wanneer het verkeer in de woongebieden zo veel mogelijk wordt beperkt. Maak juist in de steden het fietsen populairder en het autorijden minder populair. Één goed middel hiervoor is door de infrastructuur hier op aan te passen.
Persoonlijk ben ik ook een groot voorstander van de autoloze zondagen. Het kan wellicht helpen om de mentaliteit te veranderen, in ieder geval zijn er dan eens 1 dag in het jaar geen auto's. Záálig. :)
Helaas doet Leuven hier (nog) niet aan mee. Wel zijn er tijdens het locale kermiskoersje minder auto's doordat veel wegen dan zijn afgezet.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 21:30:59 »
Dus zou het goed zijn wanneer het verkeer in de woongebieden zo veel mogelijk wordt beperkt. Maak juist in de steden het fietsen populairder en het autorijden minder populair. Één goed middel hiervoor is door de infrastructuur hier op aan te passen.

In woongebieden: akkoord. Maar in de stadscentra zijn vele winkels waarvan de goederen niet zonder auto kunnen vervoerd worden, en die ook niet thuisgeleverd worden. Als je zo de winkels uit de stadscentra verjaagd, sterven ze uit.

Citaat
Persoonlijk ben ik ook een groot voorstander van de autoloze zondagen. Het kan wellicht helpen om de mentaliteit te veranderen, in ieder geval zijn er dan eens 1 dag in het jaar geen auto's. Záálig. :)

Discriminatie.

Of krijgen de automobilisten ook eens een fietsloze zondag?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 21:42:26 »
Citaat
In woongebieden: akkoord. Maar in de stadscentra zijn vele winkels waarvan de goederen niet zonder auto kunnen vervoerd worden, en die ook niet thuisgeleverd worden. Als je zo de winkels uit de stadscentra verjaagd, sterven ze uit.
De woongebieden zou in ieder geval een mooie start zijn.

Citaat
Discriminatie.

Of krijgen de automobilisten ook eens een fietsloze zondag?
Fietsers veroorzaken lang niet zo veel overlast als automobilisten.
Ik durf zelfs te stellen dat fietsers geen overlast veroorzaken voor de bewoners en weinig overlast veroorzaken tov de voetgangers.
Hooguit heeft de automobilist zo nu en dan last van de fietser omwille van zijn onvoorspelbare gedrag. ;)

De automobilist veroorzaakt veel luchtvervuiling en lawaai, wanneer je pech hebt ook ongevallen.
Daarnaast is het gewoon prettig om eens een dag geen auto's te hebben, het is simpelweg veel relaxter. Wat mij betreft zou er elke maand in de stad een autoloze zondag mogen zijn.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 22:10:19 »
Fietsers veroorzaken lang niet zo veel overlast als automobilisten.

Vind je? Rijd eens, op zo een ogenblik waarop er, zoals je elders schreef, in Leuven meer fietsers dan auto's zijn, met de auto door die stad.

Citaat
De automobilist veroorzaakt veel luchtvervuiling en lawaai, wanneer je pech hebt ook ongevallen.

Fietsers veroorzaken ook ongevallen. En ze verstoren de rust door te brullen en te vloeken als ze het niet eens zijn met een automobilist.

Citaat
Daarnaast is het gewoon prettig om eens een dag geen auto's te hebben, het is simpelweg veel relaxter. Wat mij betreft zou er elke maand in de stad een autoloze zondag mogen zijn.

Ik ben meer gesteld op permanent autoloze stadsgedeelten (enkel op bepaalde uren van de dag voor leveranciers toegankelijk met de auto).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 07 augustus 2007 - 22:32:42 »
Het is vooral het lawaai en de milieuvervuiling wat ik zo vervelend vind aan auto's, je moet toch onderkennen dat fietsers minder lawaai én minder luchtvervuiling veroorzaken? ;).

Citaat
Ik ben meer gesteld op permanent autoloze stadsgedeelten (enkel op bepaalde uren van de dag voor leveranciers toegankelijk met de auto).
Enerzijds zou ik het wel mooi vinden. Anderzijds gaat het openbaar vervoer dan wel beter moeten worden aangezien je nu eenmaal soms moet reizen; familie, sporttoernooien...
Maar ach, als overal de auto's uit de stad zouden worden geweerd dan zou de rest daar ook wel op aangepast worden zeker?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 08 augustus 2007 - 13:49:23 »
Maar ach, als overal de auto's uit de stad zouden worden geweerd dan zou de rest daar ook wel op aangepast worden zeker?

Kijk, als ik in een stad bijvoorbeeld kleding of een klein huishoudapparaat of een verlichtingsarmatuur ga kopen, dan wil ik daar wel een kilometer of zo mee stappen tot ik aan de rand van het autoloze gedeelte bij mijn auto geraak. Maar ik ga er geen halve stad mee doorlopen, er dan op een bus mee kruipen waar we als sardientjes tegen elkaar geplakt ons moeten rechtop zien te houden en je bij warm weer je neus moet dichtknijpen om aan de transpiratiegeuren te ontsnappen, en als ik dan afstap er nog eens een kilometer mee sleuren tot ik thuis ben.

Ik ging vroeger geregeld winkelen in het Antwerpse stadscentrum, nu al jaren niet meer. Ze doen er al het mogelijke om het de automobilist onaangenaam te maken, en parkeren kost er een fortuin. Op die tijd en voor dat geld rijd ik ofwel naar het Wijnegem Shopping Center, waar je gratis kan parkeren en alles onder één dak vindt, of naar de Antwerpse Kempen, waar je langsheen de gewestwegen alle mogelijke winkels met ruime parkeergelegenheid vindt, en die zijn zelfs op zondag geopend. De gelegenheden waar je terecht kan voor een natje en een droogje beschikken er over veel meer ruimte om je een aangename omgeving aan te bieden.

Idem voor een bioscoopbezoek. Het bioscoopcomplex Metropolis ligt voor mij heel wat verder dan het stadscentrum. Maar ik geraak er sneller, er is gratis parkeerruimte, en je hebt er een grote keuze uit talrijke comfortabele bioscoopzalen.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 08 augustus 2007 - 14:01:06 »
Ik vind dat Metropolis complex toch ongezellig. Er zijn inderdaad talrijke zalen, dat is een voordeel. Buiten de bioscoop heb je er echter niet zoveel
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 08 augustus 2007 - 15:02:52 »
Ik irriteer me ook mateloos aan de luidruchtige (ja, ook in de zalen) 'Ollanders die Antwerpen wel 'leuk' vinden.

Nou wordt ie mooi, zeg! :D

Daar staan Nederlanders wel bekend voor (maar vele Duitsers doen het in het buitenland niet beter).

@ BBB: Heb jij daar een verklaring voor? Is dat in Nederland ook zo, of enkel in het buitenland?

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 08 augustus 2007 - 15:46:30 »
Het valt mij soms ook wel op dat Nederlanders wat luidruchtiger zijn. Ik denk dat het voortkomt uit het meer ongeremd zijn. Wat daar de verklaring voor is weet ik ook niet.

Ik erger me bij de bioscoop sowieso aan het onvermogen van mensen om even geen lawaai te maken en stil te zitten, ook hier in Leuven.
Zakken chips, popcorn, drank, halverwege de film gaan opstaan om te urineren en het ergst van al; met de GSM spelen.
Kunnen de mensen niet gewoon even vooraf naar de wc? Kunnen ze de chips, het SMS-en enz. niet na de film doen? ???
Zelf wil ik gewoon de film zien, daarvoor kom ik. Drinken, eten, urineren, SMS-en; dat doe ik wel na de film.
« Laatst bewerkt op: woensdag 08 augustus 2007 - 15:50:56 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 09 augustus 2007 - 01:39:14 »