Auteur Topic: Agressieve chauffeur in cel  (gelezen 15554 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Agressieve chauffeur in cel
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 25 juli 2006 - 11:22:35 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 25 juli 2006 - 19:19:58 »
Dat is wel heel erg sadistisch Rafael.
Het is mij een raadsel waarom dat nou een probleem zou zijn dat hij een bril draagt, hij kan toch gewoon lenzen dragen?
Ik draag geen bril maar ik ben wel wat bijziend (zoals ik al eens verteld heb), ik heb -0,5 en -1,5. Dat zal ws. nog niet zo'n probleem zijn.

Dat doet me denken aan de selectie voor de opleiding van straaljagerpiloot. Ze beginnen met de medische keuring maar daarvoor nog meten ze de lengte van jouw bovenbenen en jouw totale lengte. Ben je te lang, dan heb je pech gehad.
Daarna volgt de medische keuring en pas dan de conditionele keuring en de psychologische testjes.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 juli 2006 - 19:21:56 door BBB »

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 22 augustus 2006 - 23:30:06 »
Citaat
De technieken die de politie gebruikt bij bv. arrestaties komen voor een stuk uit Aikido.
Kameraad van mij is in Dilbeek verantwoordelijk is voor de afdeling ´agressiebeheersing´ 2e dan Hapkido. Naar ´t schijnt is dat de meest aangeleerde sport aan de politieagenten in Brussel en omgevingen.
Het is Koreaans van oorsprong, met inderdaad veel gelijkenissen met aikido.

Citaat
Een paar jaartjes vechtsportervaring en een goed fysiek en de kans op klappen (let op: meervoud) is al heel wat kleiner. No offence cops 

3 van de vaste leden van onze canyoninggroepjes zijn flikken. Enne, ik denk er nog niet aan met één van hen op de vuist te gaan, zelfs al hebben ze een hand op de rug gebonden...

Citaat
dan kan je vrij makkelijk de meeste gewelddadige verdachten aanhouden zonder dat de gearresteerde daar enige fysieke schade of pijn aan overhoudt
zo eenvoudig is dat helaas enkel in de films van Steven Segal...

klein voorbeeldje: je achtervolgt een jong handtassendiefje, je haalt hem in, hij draait zich om, haalt uit en...

Citaat
Ik zou zelf eerder voor een ude-garami kiezen als ik dan toch de arm op de rug zou leggen, uiteraard kan je die ude-garami in meerdere richtingen plaatsen.

Je kent je techniek, voert die bliksemsnel uit, de jongen verschrikt zich en werpt zich naar achter om zich los te rukken. Gevolg: gebroken schouder: politiegeweld tegen een minderjarige...

Citaat
Ik vind zoiezo dat de fysieke toelatingseisen om agent te worden nogal laag liggen, daarnaast hoeven ze niet verplicht te sporten en hun technieken te onderhouden.
Correctie: hebben ze geen tijd meer om te sporten en hun technieken te onderhouden...

Citaat
Zijn ogen waren dus niet goed genoeg.. Leuk dat ze zoiets tot op het einde houden, heb je tenminste bezigheidstherapie met je examens te maken.

Ambetant... dus toch eerst fysiek ?

Mijn punten:
100% behalve:

Tolerantie 67 %
Botsing 17 %
Meteen negatief reageren maakt duidelijk dat je het gedrag van de anderen vervelend vindt. Maar ga je daar een fysieke botsing mee uit de weg? Wist je dat je als politieagent moet leren conflicten te vermijden. Niet alle gedrag vraagt om een reactie. Je zal moeten zoeken naar een manier om tegelijkertijd duidelijk te zijn en toch gewelddadigheid te vermijden. Doe eens de uitgebreide test.

Ben waarschijnlijk geen goede politieagent  ;D

Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 04:14:56 »
Citaat
Kameraad van mij is in Dilbeek verantwoordelijk is voor de afdeling ´agressiebeheersing´ 2e dan Hapkido. Naar ´t schijnt is dat de meest aangeleerde sport aan de politieagenten in Brussel en omgevingen.
Het is Koreaans van oorsprong, met inderdaad veel gelijkenissen met aikido.
Spijtig genoeg ken ik in Leuven nog geen club waar ik deze sport kan volgen, lijkt me best interessant om eens wat proeftrainingen te doen.
Idem voor aikido, ook daarvan weet ik niet ofdat het in Leuven wordt gegeven. Ik ben het nog niet tegengekomen.

Citaat
3 van de vaste leden van onze canyoninggroepjes zijn flikken. Enne, ik denk er nog niet aan met één van hen op de vuist te gaan, zelfs al hebben ze een hand op de rug gebonden...
Tuurlijk zijn er agenten die een zeer goede fysiek hebben. Sterker, de modale agent heeft een betere fysiek dan de modale leeftijdsgenoot. Ik constateer enkel dat de minimumeisen wel heel erg povertjes zijn, dat moet jij als sportmens toch ook vinden.
Denk er aan dat jouw steekproef allesbehalve aselect is  ;)

Citaat
zo eenvoudig is dat helaas enkel in de films van Steven Segal...

klein voorbeeldje: je achtervolgt een jong handtassendiefje, je haalt hem in, hij draait zich om, haalt uit en...
Ik chargeer wat. Toen was jij nog niet lid en kwam ik er nog mee weg  ;D
In alle ernst, het is niet zó simpel. Het maakt wel veel verschil uit. Als je een goede techniek hebt (gericht op politiewerk) voorkom je juist dat je de ander zijn gezondheid beschadigt. Hoe meer techniek hoe minder lomp geweld. Als je een goede polsklem plaatst (wat agenten standaard proberen) dan zal de verdachte weinig tegenspurtelen wat het risico op een blessure en blauwe plekken veel kleiner maakt. Het is dan vooral belangrijk dat de agent goed kan balanceren. Te los en de verdachte begint tegen te spurtelen, te strak en de verdachte wordt aggressief van de pijn. Op het moment dat hij tegenspurtelt iets strakker totdat de verdachte de boodschap begrijpt en dan ook weer losser maar niet te los. Kwestie van logisch nadenken.

Citaat
Je kent je techniek, voert die bliksemsnel uit, de jongen verschrikt zich en werpt zich naar achter om zich los te rukken. Gevolg: gebroken schouder: politiegeweld tegen een minderjarige...
Gebroken schouder bij een ude gatame?  ???
Het kan maar toch niet zo snel aangezien het in principe een klem op het ellebooggewricht is. Inderdaad kan het bij een verkeerde uitvoering een klem op de schouder worden. De bedoeling is natuurlijk dat je de arm dermate goed controleert dat de verdachte weinig beweegt en ook niet geblesseerd kan raken.
Desalniettemin is dit een zeer goed punt wat jij aandraagt. Er is een verschil tussen iemand overmeesteren en iemand overmeesteren met een zo'n klein mogelijk risico op kwetsuren. Dit is, eerlijk is eerlijk, een lastige klus voor agenten. Desalniettemin heb ik van de reality-tv sterk de indruk dat de politieagenten in Engeland en de USA wat beter hun mannetje kunnen staan dan de Belgische collega's.

Citaat
Correctie: hebben ze geen tijd meer om te sporten en hun technieken te onderhouden...
Dat lijkt me sterk. Bij mijn weten mag een poltieagent maar maximaal 38 uur per week werken. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn maar als je 38 uur werkt dan heb je toch tijd genoeg om in jouw vrije tijd aan sport te doen. Niet dan?
Wellicht is het een idee voor politiekorpsen om pauzes en sporten te combineren. Een half uur langer pauze als je in de middag een uur aan sport doet. Het is maar een ideetje.

Citaat
Mijn punten:
100% behalve:

Tolerantie 67 %
Botsing 17 %
Meteen negatief reageren maakt duidelijk dat je het gedrag van de anderen vervelend vindt. Maar ga je daar een fysieke botsing mee uit de weg? Wist je dat je als politieagent moet leren conflicten te vermijden. Niet alle gedrag vraagt om een reactie. Je zal moeten zoeken naar een manier om tegelijkertijd duidelijk te zijn en toch gewelddadigheid te vermijden. Doe eens de uitgebreide test.
Het is dan maar goed dat jij blijkbaar wel in staat bent een bedrijfje te runnen. Dat zou ik waarschijnlijk weer niet zo goed kunnen  ;)
Wat voor bedrijfje run jij eigenlijk?

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 22:13:15 »
Citaat
Denk er aan dat jouw steekproef allesbehalve aselect is

:D Lichtjes biased, ja  :D

Citaat
Ik chargeer wat. Toen was jij nog niet lid en kwam ik er nog mee weg
... en ik trap er natuurlijk vol in  ;D

Citaat
Op het moment dat hij tegenspurtelt iets strakker totdat de verdachte de boodschap begrijpt en dan ook weer losser maar niet te los. Kwestie van logisch nadenken.
Weet jij wat er gebeurt als je in een stresssituatie je tegenstander niet overdreven pijn doet?
Hij denkt dat hij nog niet verloren heeft, dat er nog een beetje hoop is te winnen.
Weet jij hoe sterk hoop is ? Hoe sterk dat sparkeltje hoop kan worden als je het ééns hebt toegelaten ? Je tegenstander zal zich optrekken aan dat éne sprankeltje hoop en trachten te ontkomen. Dan doe je hem pijn, je zet de klem aan. De pijn zet adrenaline vrij, hij wordt krachtiger en voelt minder pijn, zijn hoop te ontkomen wordt groter. Hij tracht nogmaals te ontkomen, aangevuurd door zijn woede. Woede omdat je hem pijn doet, woede omdat hij schrik heeft te verliezen, maar vooral woede omdat hij zijn zijn hoop verliest.

Dat kleine kiertje mag je hem niet laten, in het echt moet je van de eerste seconde absoluut alle hoop van je tegenstander ontnemen. Dus je klem hard aanzetten, volledige immobilisatie... met alle risico´s vandien...

Citaat
De bedoeling is natuurlijk dat je de arm dermate goed controleert dat de verdachte weinig beweegt en ook niet geblesseerd kan raken.
De ude gatame bij judo wordt vaak uitgevoerd op de grond. Met een xtra knietje op zijn ribben lukt het wel. Al rechtstaand kan er wel degelijk wat misgaan als je niet met een geoefende partner traint.

Citaat
dan heb je toch tijd genoeg om in jouw vrije tijd aan sport te doen. Niet dan?
Als mijn chef van mij verwacht dat ik steeds up-to-date ben van de laatste GIS ontwikkelingen, moet hij mijn opleidingen betalen. Als van een docter in een ziekenhuis verwacht wordt dat hij persoonlijk alle patienten inlicht over mogelijke complicaties bij een operatie, moet zijn tijd daarvoor betaald worden. Als van een politieagent verwacht wordt dat hij zo´n goede vechttechniek heeft dat hij vrijwel iedere misdadiger zonder hem te kwetsen kan ontwapenen, moet hij tijd krijgen voor zijn opleiding, voor zijn sport. Er kan dan niet verwacht worden dat hij deze technieken -inherent aan zijn beroep- buiten zijn uren nog beoefent.

Citaat
Dat zou ik waarschijnlijk weer niet zo goed kunnen 

Ik zeg ook niet dat ik dat kan  :D
ik denk af en toe sterk eraan om in ´t onderwijs te gaan. Hier in Duitsland heb je dan dagelijks vanaf 13:00 u vrij !

Citaat
Wat voor bedrijfje run jij eigenlijk?
Ik ben bedrijfslijder van een vrijetijdsparkje, net zoals mijn vriendin...
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 22:57:43 »

Ik ruik hier een bewuste spelfout !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 23:03:05 »
Citaat
Dat kleine kiertje mag je hem niet laten, in het echt moet je van de eerste seconde absoluut alle hoop van je tegenstander ontnemen. Dus je klem hard aanzetten, volledige immobilisatie... met alle risico´s vandien...
Het is balanceren op een dunne balk. Bij wijze van spreken dan.

Citaat
De ude gatame bij judo wordt vaak uitgevoerd op de grond. Met een xtra knietje op zijn ribben lukt het wel. Al rechtstaand kan er wel degelijk wat misgaan als je niet met een geoefende partner traint.
Ik ben nogal groot dus bij mij zou de tegenstander meestal kleiner zijn waardoor ik waarschijnlijk nog wel mijn elleboog zou kunnen plaatsen op de verdachte zijn schouder ;)
Het is inderdaad een extra risico wat mede verklaart waarom de politie altijd een polsklem probeert aan te brengen.

Citaat
Er kan dan niet verwacht worden dat hij deze technieken -inherent aan zijn beroep- buiten zijn uren nog beoefent.
Als je het hebt over de technieken dan kan ik nog wel akkoord gaan tot op zekere hoogte. Daarom ook mijn voorstel om dat tijdens de pauze te doen. Je verlengt de pauze met een half uur als beloning.
Ik vind wel dat je van een politieagent mag verwachten dat hij sportief onderlegd is, het is gewoon een vereiste voor de job. Dit kan je het best bereiken met strengere toelatingseisen waardoor je automatisch de juiste mensen selecteert. Dan heb je natuurlijk wel het probleem dat een kleiner percentage van de mensen geschikt is waardoor je er voor moet zorgen dat er in absolute zin meer sollicitanten zijn. Om dit te bereiken moeten de arbeidsvoorwaarden verbeterd worden.
Conclusie: het komt weer eens neer op geld.

Citaat
Dat zal vast plezant zijn. Allemaal relaxte mensen tijdens een uitstapje  :)
Ongetwijfeld zal je ook in jouw job wel eens wat stress hebben maar in ieder geval heb je normaal gesproken geen depressieve of chagrijnige klanten.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 23:03:40 »

Dat mag je toch zo spellen?  ??? Maar eens aan Rafael vragen, hij is de taaldeskundige  ;)
Ik weet natuurlijk wel waar jij op doelt  ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 23 augustus 2006 - 23:03:51 »

L(ij)d zoals ik in het bedrijf van mijn vriendin. ;D ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 00:38:53 »
Eliomys valt wel mee als bedrijfsleider. Bovendien is zijn parkje de moeite waard. Geen mega, multinational park maar een eerlijk domeintje met verantwoorde attracties. Voor de rest speelt hij wat met treintjes, elke keer ik er naar toe ga voel ik me weer kind, en daar gaat het eigenlijk wel om. Hij kan me binnen 2 jaar regelmatig verwachten als mijn vrouw een wolk van een baby op de wereld heeft gezet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 00:54:10 »
Eliomys valt wel mee als bedrijfsleider. Bovendien is zijn parkje de moeite waard. Geen mega, multinational park maar een eerlijk domeintje met verantwoorde attracties. Voor de rest speelt hij wat met treintjes, elke keer ik er naar toe ga voel ik me weer kind, en daar gaat het eigenlijk wel om. Hij kan me binnen 2 jaar regelmatig verwachten als mijn vrouw een wolk van een baby op de wereld heeft gezet.

Ik overweeg al een tijdje om één keer per jaar eens samen te komen met de forumleden die het wensen. Misschien moeten we dan maar eens naar Eliomys trekken. Dat lijkt me in elk geval leuker dan een parochiezaaltje.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 19:47:27 »
Citaat
Ik ? Ik zou niet durven fout te spelen  :D

Citaat
Ik ben nogal groot dus bij mij zou de tegenstander meestal kleiner zijn waardoor ik waarschijnlijk nog wel mijn elleboog zou kunnen plaatsen op de verdachte zijn schouder

Da´s een oplossing, maar niet iedereen is groter dan den relatieven mensch en vele aiki technieken zijn niet bepaald voor groter-dan-gemiddelde-mensen uitgedacht, dacht ik...  :)

Citaat
Conclusie: het komt weer eens neer op geld.
The circle of life  :(

Citaat
Citaat
Ik ben bedrijfslijder van een vrijetijdsparkje,

Dat zal vast plezant zijn. Allemaal relaxte mensen tijdens een uitstapje

Eugh, in theorie is de kans om in zo´n job in een duister steegje om 03:14 neergestoken te worden door een wegvluchtende handtasjesdief die zo high is dat hij tijdens de achtervolging nog een oud dametje tracht aan te randen, minder groot... Vandaar dat ik voor veel politiemensen ontzag heb en in geval van twijfel nog wel eens de kant van de flikken durf te verdedigen (hadden jullie nog niet gemerkt hé ?)  :P ...

Citaat
Ongetwijfeld zal je ook in jouw job wel eens wat stress hebben maar in ieder geval heb je normaal gesproken geen depressieve of chagrijnige klanten.

Het is een parkje dat de laatste jaren sterk in verval geraakt is, dus het is inderdaad een hele opgave om dat weer op te bouwen met bescheiden middelen uit een bewust laag gehouden inkomprijs.
Eén of twee chagerijnige klanten heb je dagelijks, hoor  :-X
Maar 80% van de tijd tracht ik buiten te werken tussen het geluid van spelende kinderen, ja.

Citaat
L(ij)d zoals ik in het bedrijf van mijn vriendin.
Ach, en, was dat een bewuste keuze ? Op basis van welke overwegingen ? Geeft dat wrijvingen ?  ???
Een vriendin die een vervoersbedrijfje heeft ?

Citaat
Voor de rest speelt hij wat met treintjes,...
Ach, een bescheiden modelspoorknutselwerkje  ;)

Citaat
Misschien moeten we dan maar eens naar Eliomys trekken
Wel, ´t parkje is voornamelijk voor kleine kinderen, maar ook grote kinderen zijn welkom hoor  ;D
Volgende zomer hebben we ideeen om een grote voilière te bouwen met ´Perruchen´, met Heilige Ibissen en met Doodskopaapjes. Wandelen in de bossen aan ´t overkant van de straat (ongeveer 2 à 4000 ha) is ook tof  :D

Citaat
Dat lijkt me in elk geval leuker dan een parochiezaaltje.
Een zaaltje kan ik wel regelen, ja, maar verwacht niet dat ik ga bidden   ::)
Socrates

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 22:09:59 »
Ik zal het hier maar op het forum gooien, de vriendin van Eliomys heeft een kartingcircuit in haar parkje liggen. Ik denk dat er nu al veel meer naar ginder willen trekken.  ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 23:41:15 »
Citaat
L(ij)d zoals ik in het bedrijf van mijn vriendin.
Ach, en, was dat een bewuste keuze ? Op basis van welke overwegingen ?

Toeval, deed dat al van voor we elkaar kenden.

Geeft dat wrijvingen ?

Nope.

Een vriendin die een vervoersbedrijfje heeft ?

Nope, shoes.  ;) ;D ;D ;D

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 24 augustus 2006 - 23:42:50 »
Ik zal het hier maar op het forum gooien, de vriendin van Eliomys heeft een kartingcircuit in haar parkje liggen. Ik denk dat er nu al veel meer naar ginder willen trekken.  ;D

Met meer overtuiging in ieder geval.  ;) ;D ;D