Kameraad van mij is in Dilbeek verantwoordelijk is voor de afdeling ´agressiebeheersing´ 2e dan Hapkido. Naar ´t schijnt is dat de meest aangeleerde sport aan de politieagenten in Brussel en omgevingen.
Het is Koreaans van oorsprong, met inderdaad veel gelijkenissen met aikido.
Spijtig genoeg ken ik in Leuven nog geen club waar ik deze sport kan volgen, lijkt me best interessant om eens wat proeftrainingen te doen.
Idem voor aikido, ook daarvan weet ik niet ofdat het in Leuven wordt gegeven. Ik ben het nog niet tegengekomen.
3 van de vaste leden van onze canyoninggroepjes zijn flikken. Enne, ik denk er nog niet aan met één van hen op de vuist te gaan, zelfs al hebben ze een hand op de rug gebonden...
Tuurlijk zijn er agenten die een zeer goede fysiek hebben. Sterker, de modale agent heeft een betere fysiek dan de modale leeftijdsgenoot. Ik constateer enkel dat de minimumeisen wel heel erg povertjes zijn, dat moet jij als sportmens toch ook vinden.
Denk er aan dat jouw steekproef allesbehalve aselect is
zo eenvoudig is dat helaas enkel in de films van Steven Segal...
klein voorbeeldje: je achtervolgt een jong handtassendiefje, je haalt hem in, hij draait zich om, haalt uit en...
Ik chargeer wat. Toen was jij nog niet lid en kwam ik er nog mee weg
In alle ernst, het is niet zó simpel. Het maakt wel veel verschil uit. Als je een goede techniek hebt (gericht op politiewerk) voorkom je juist dat je de ander zijn gezondheid beschadigt. Hoe meer techniek hoe minder lomp geweld. Als je een goede polsklem plaatst (wat agenten standaard proberen) dan zal de verdachte weinig tegenspurtelen wat het risico op een blessure en blauwe plekken veel kleiner maakt. Het is dan vooral belangrijk dat de agent goed kan balanceren. Te los en de verdachte begint tegen te spurtelen, te strak en de verdachte wordt aggressief van de pijn. Op het moment dat hij tegenspurtelt iets strakker totdat de verdachte de boodschap begrijpt en dan ook weer losser maar niet te los. Kwestie van logisch nadenken.
Je kent je techniek, voert die bliksemsnel uit, de jongen verschrikt zich en werpt zich naar achter om zich los te rukken. Gevolg: gebroken schouder: politiegeweld tegen een minderjarige...
Gebroken schouder bij een ude gatame?
Het kan maar toch niet zo snel aangezien het in principe een klem op het ellebooggewricht is. Inderdaad kan het bij een verkeerde uitvoering een klem op de schouder worden. De bedoeling is natuurlijk dat je de arm dermate goed controleert dat de verdachte weinig beweegt en ook niet geblesseerd kan raken.
Desalniettemin is dit een zeer goed punt wat jij aandraagt. Er is een verschil tussen iemand overmeesteren en iemand overmeesteren met een zo'n klein mogelijk risico op kwetsuren. Dit is, eerlijk is eerlijk, een lastige klus voor agenten. Desalniettemin heb ik van de reality-tv sterk de indruk dat de politieagenten in Engeland en de USA wat beter hun mannetje kunnen staan dan de Belgische collega's.
Correctie: hebben ze geen tijd meer om te sporten en hun technieken te onderhouden...
Dat lijkt me sterk. Bij mijn weten mag een poltieagent maar maximaal 38 uur per week werken. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn maar als je 38 uur werkt dan heb je toch tijd genoeg om in jouw vrije tijd aan sport te doen. Niet dan?
Wellicht is het een idee voor politiekorpsen om pauzes en sporten te combineren. Een half uur langer pauze als je in de middag een uur aan sport doet. Het is maar een ideetje.
Mijn punten:
100% behalve:
Tolerantie 67 %
Botsing 17 %
Meteen negatief reageren maakt duidelijk dat je het gedrag van de anderen vervelend vindt. Maar ga je daar een fysieke botsing mee uit de weg? Wist je dat je als politieagent moet leren conflicten te vermijden. Niet alle gedrag vraagt om een reactie. Je zal moeten zoeken naar een manier om tegelijkertijd duidelijk te zijn en toch gewelddadigheid te vermijden. Doe eens de uitgebreide test.
Het is dan maar goed dat jij blijkbaar wel in staat bent een bedrijfje te runnen. Dat zou ik waarschijnlijk weer niet zo goed kunnen
Wat voor bedrijfje run jij eigenlijk?