Auteur Topic: zware overtredingen, vlak voor agenten  (gelezen 10396 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: zware overtredingen, vlak voor agenten
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 oktober 2007 - 21:53:46 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 18 oktober 2007 - 23:38:36 »
Hoe kan je anders de boefjes te voet achtervolgen?

Met nen goeien verrekijker.  ;D ;D ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 19 oktober 2007 - 17:32:45 »
Ik denk dat we hier de mist al in gaan. Eerst spreek je over een hogeschooldiploma, en daarna haal je er opeens weer een A2 bij. Of ik zit gigantisch mis, maar een A2 is bij mijn weten nog steeds het gewone secundaire onderwijs.
Ik dacht dat je op de hogeschool 2 niveaus hebt; A1 en A2. Hoe dan ook, het lagere hogeschoolniveau lijkt mij passen bij de verantwoordelijkheid van de functie en de vereisten om deze functie goed uit te oefenen.

Citaat

Ik zou niet weten waarom daar een hoger salaris aan moet vasthangen. Regel een dagelijkse sportactiviteit van een half uurtje per dag, bij in hun job, en klaar ben je toch. Je zal hier hoogstens een extra persoon voor moeten aanwerven.
Het sporten kost ook geld. Een half uur sporten is een half uur niet werken. Of wil je ze een half uur langer per dag laten werken? Dan zal je ze weer een half uur extra moeten betalen per dag. Zoals je zelf al opmerkt, er zou weer extra personeel nodig zijn en ook dat kost geld. Hoe je het ook wendt of keert, kwaliteit kost geld.

Niet? Als ik mijn diploma als professionele bachelor in de elektrotechnieken haal, en ik hier een geschikte job voor vind, is de kans groot dat ik boven de doorsnee elektricien zal staan. Mijn taak zal er dus ook voor een deel uit bestaan om deze mensen te helpen met zaken die zij niet alleen opgelost krijgen. Dus, wel meer verantwoordelijkheid.
Nogal een krasse stelling zonder onderbouwing. Je gaat in op de verantwoordelijkheid die een electrotechnieker eventueel kan krijgen maar je vergelijkt niet aangezien je niet ingaat op de verantwoordelijkheden die een politieagent eventueel kan krijgen.
Een politieagent die een beetje speedgunnen is heeft weinig verantwoordelijkheid maar wat te denken van bijvoorbeeld de Nederlandse politieagent die op het nippertje die schizofrene man kon neerschieten en zo voorkwam dat ook haar collega met messteekwonden in het ziekenhuis terecht zou komen. http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/10/14/141007_politiebureau.html
Erg verantwoordelijk. Iemand die goed getraind zou zijn in vechtsporten had hem wellicht het mes afhandig kunnen maken wat voor iederéén de beste oplossing zou zijn geweest.
Een extreem voorbeeld? Wat te denken van een meer dagelijkse gebeurtenis zoals het sussen van ruzies in cafés en zo gewonden voorkomen, het correct registreren van de feiten en verzamelen van bewijsmateriaal (fatsoenlijke foto's) bij een verkeersongeluk, het opmerken dat die ene man op straat wel erg verward overkomt en er voor zorgen dat die man ergens terecht komt waar hij hulp krijgt, het opmerken van een demente oude man die de weg kwijt is, het bemiddelen bij echtelijke ruzies, het simpelweg leefbaar houden van de buurt (voorkomen dat de stoep geblokkerd wordt door honderden fietsen, de kotbaas er op aanspreken dat hij niet 4 dagen van te voren de vuilzakken mag buitenzetten, het optreden tegen geluidsoverlast) enz.
Leg mij eens uit waarom de electrotechnieker die leiding geeft aan electriciens meer verantwoordelijkheid heeft? Alle respect voor deze job hoor, ze hebben veel kennis en de studie hiervoor is ongetwijfeld één van de zwaardere hogeschoolstudies. Maar meer verantwoordelijkehid?

Citaat
Dat heb ik nergens gezegd.
Impliciet wel.
Citaat
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.
Je stelt hier dat je voor die sommige jobs meer verantwoordelijkheid krijgt dan wanneer je een politieagent bent. Ok, je stelt hier niet dat het voor alle hogeschoolopleidingen geldt.
Laat ik dan mijn vraag veranderen. Leg mij eens uit waarom die electrotechnieker meer verantwoordelijkheid heeft dan een politieagent.
Voor zo veel jobs geldt een grote verantwoordelijkheid. Maat een advocaat een fout, dan kan dat als gevolg hebben dat zijn cliënt geruïneerd is of 20 jarenlang extra gevangenisstraf krijgt (in de USA kan het de cliënt zijn leven kosten). Maakt een bouwkundig ingenieur een fout dan kunnen honderden tot duizenden mensen sterven doordat het gebouw instort. Maakt een arts een fout dan kan het iemand zijn leven kosten.
Zo kan ik nog lang doorgaan.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 19 oktober 2007 - 17:41:20 »
Ik heb overigens zeker geen al te hoge dunk van het huidige functioneren van de politieorganisatie. In een straal van 200 meter zie ik 4 chronische problemen waar de politie helemaal niets aan doet.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 19 oktober 2007 - 21:52:51 »
In België hebben politiemensen een zeer behoorlijk beroepsinkomen. De loonschalen vind je hier (ze dateren van 2001, daar komt dus nog 6 jaar indexverhoging bij). Daar komen nog allerlei toelagen bij, niet alleen voor werk dat gepresteerd wordt tijdens de nacht of op een zaterdag, zondag of wettelijke feestdag, maar ook om allerlei andere redenen (zie site).

Ik denk dat er weinig beroepen zijn die toegankelijk zijn met middelbaar onderwijs en dergelijke inkomens opleveren. Er zou dus gerust een langere opleiding kunnen opgelegd worden zonder daarom de lonen nog hoger te stellen.

Ter vergelijking een link naar de opleiding voor het middenkader bij de Bayerische Polizei (29 maanden). Dit is dus iets langer dan 3 jaar hogeschool (ongeveer 3 x 9 maanden = 27 maanden).

Nettolonen: de eerste drie hebben betrekking op de opleiding; toeslag van 150 Euro per maand voor ploegwerk.

Algemene eisen, testen en onderzoeken om toegelaten te worden. BBB, zou jij eens je mening willen geven, onder meer over de sporttest en het medisch onderzoek? (Meningen van anderen zijn uiteraard ook welkom)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 20 oktober 2007 - 00:42:40 »
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 oktober 2007 - 01:03:01 door Rafael »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 02:30:50 »
Algemene eisen, testen en onderzoeken om toegelaten te worden. BBB, zou jij eens je mening willen geven, onder meer over de sporttest en het medisch onderzoek? (Meningen van anderen zijn uiteraard ook welkom)
Ik weet niet in hoeverre mijn mening meer waard is dan die van de anderen. Ik heb de medische testen en sportproeven van zowel de Belgische- als de Duitse politie gelezen. Op het eerste oog vind ik de medische eisen in het algemeen terecht en goed opgesteld.
In zowel België als Duitsland wordt asthma als een probleem aanzien. Wanneer de ESW 20% of meer lager ligt agv bronchoprovocatie dan wordt de kandidaat afgewezen. Ik vraag me af ofdat dit terecht is maar ik ga nog moeten zoeken naar exacte getallen om hier met zekerheid een uitspraak over te kunnen doen.
Zelf heb ik mogelijk een lichte vorm van asthma. Wanneer ik krachtig uitadem dan vallen mijn luchtwegen veel te sterk dicht als gevolg waarvan de ratio  ESW/expiratoir volume bij mij 'te' laag ligt (gemeten met longfunctietest en tevens duidelijk hoorbaar).
Wanneer ik na een middelmatige tot stevige inspanning plotseling stop met sporten dan moet ik regelmatig hevig hoesten (indicator van inspanningsasthma). Ik reageer overgevoelig op tal van allergenen; huisstofmijt, pollen, katten, airco (lastig in sommige collegezalen).
Als kind had ik zware ademhalingsproblemen waarmee ik zeker ongeschikt zou zijn voor het politiewerk. De hevigheid van de asthma zoals ik het nu heb zou op geen enkele wijze hinderen aangezien ik onder normale omstandigheden ruim voldoende zuurstof kan inademen om alle aanwezige hemoglobine te verzadigen. Er zijn topsporters die asthma hebben zoals de Nederlandse schaats-Belg Bart Veldkamp.
Asthma wordt dus pas een probleem vanaf een bepaalde ernst. Ik ga daarom eens wat getallen moeten opzoeken om een beter oordeel hierover te kunnen vormen.

Wat betreft de sporttesten valt het mij op dat de eisen van de Duitse politie duidelijk iets selectiever zijn dan die van de Belgische politie.
Om de uithoudingstest van de Belgische politie met succes te volbrengen volstaat het wanneer jouw uithoudingsvermogen gelijk is aan dat van de gemiddelde persoon. Kijk en vergelijk met http://www.jobpol.be/default.asp?id=185&sub=122&et=5
http://www.cjsm.vlaanderen.be/gezondsporten/training/testen/coopertest.htm
http://www.gezondheid.be/INDEX.cfm?fuseaction=art&art_id=545
http://www.conditietesten.nl/coopertest.htm
Persoonlijk ben ik van mening dat het voor een politieagent belangrijk is dat zijn conditie beter is dan die van de gemiddelde persoon. Aangezien je in 3-6 maanden tijd al makkelijk een goede basisconditie kan opbouwen vind ik het billijk om de kandidaten daar vóór de opleiding al op te testen.

De evenwichtsproef vormt geen enkel probleem wanneer je een normaal werkend evenwicht hebt. Zelf heb ik het eens uitgeprobeerd op de voorgeschreven balk, ik vond het erg gemakkelijk (ik heb een gemiddeld evenwichtsgevoel).

Ik vind het moeilijk om in te schatten hoe moeilijk/makkelijk de 'shuttle run' is (volgens mij eerder een sprinttest dan een shuttle-run maar soit), het lijkt mij de zwaarste van de 3 testen.

Duidelijk is dat er in België maar een beperkt aantal onderdelen van de conditie worden getoetst, de eisen mbt het uithoudingsvermogen zijn zeer bescheiden. Sit-ups en push-ups worden helemaal niet getoetst terwijl dit mi een goede indicator is van iemands algehele conditie.
Een opvallend verschil tussen de Belgische- en de Duitse eisen is dat er in Duitsland nog wordt gekeken ofdat je een 'normaal' kan zwemmen, in België wordt daar niet op getoetst.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 oktober 2007 - 18:09:13 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 24 oktober 2007 - 15:55:40 »
Bedankt alvast voor deze info, BBB!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 22 november 2007 - 20:13:49 »
Valt dit ook onder deze topic?
Vandaag stond ik in een Brusselse gemeente mijn dochtertje op te wachten aan school (dus zone 30)
Zoals de meeste auto's rijdt een politiewagen aan een snelheid -naar schatting- van een 60 km voorbij.
Op dat ogenblik had je er overal kinderen.
Maar flitsen op hoofwegen als er bijna geen verkeer is, dat dan echt 'veiligheidsbeleid'.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 22 november 2007 - 20:28:39 »
Vandaag stond ik in een Brusselse gemeente mijn dochtertje op te wachten aan school (dus zone 30)
Zoals de meeste auto's rijdt een politiewagen aan een snelheid -naar schatting- van een 60 km voorbij.
Op dat ogenblik had je er overal kinderen.

Een verschijnsel dat zich zeer dikwijls voordoet.

Als je het opwerpt, krijg je steevast het antwoord: "Die politiemensen hadden wellicht een dringende opdracht."

Vraag je vervolgens waarom ze dan niet prioritair reden, dan luidt het antwoord: "Ze moesten een inbreker gaan pakken, en wilden niet dat hij hen hoorde aankomen."

Citaat
Maar flitsen op hoofwegen als er bijna geen verkeer is, dat dan echt 'veiligheidsbeleid'.

Dat is inderdaad een prioriteit. Het voorwendsel: de verkeersveiligheid. Het doel: kassa kassa.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 22 november 2007 - 20:38:33 »
De vader van m'n vriendin deze week, rijdt reeds 50 jaar met de wagen en nog geen enkele boete.
Krijgt hij deze week 2 brieven in de bus. 31 (eenendertig) km/u op een baan waar hij tientallen jaren perfekt wettelijk 60km/u (in zijn geval 55) heeft mogen rijden. 50 euro aan z'n been, dat kan je toch niet meer normaal noemen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 24 november 2007 - 00:35:52 door bibi585 »

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 11:43:31 »
Op geen enkel ogenblik krijg je het gevoel dat het beleid rond verkeer hier met veiligheid te maken heeft.
Controles heb je op plaatsen en ogenblikken waar en wanneer het elders veel 'nodiger' is.
Alleen snelheid lijkt een overtreding. Bumperkleven; middenstrookrijden; stoep, fietspad, links, en zebrapadparkeren; verkeerde of zonder lichten rijden; geen knipperlichten gebruiken, wegmarkeringen negeren, rijdend GSM-en, enzovoorts, enzovoorts, zijn overtredingen die schijnbaar geen gevaar vormen, er wordt (in mijn regio dan toch) zo goed als nooit tegen opgetreden

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 13:47:51 »
Ik weet niet uit welke regio jij komt maar in Leuven is het niet anders. :'(
Het enige waar ze tegen optreden is het 'te' snel rijden en het fout parkeren. Aangezien Leuven een studentenstad is is er tevens een repressief beleid tov fietsers; ze beboeten regelmatig wanneer je zonder licht fietst of wanneer je door rood licht rijdt, zelfs wanneer het enkel is omdat je een korte bocht naar rechts maakt terwijl de haakse rijrichting rood heeft.
Voor de rest kan je pretty much alles doen.

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 23 november 2007 - 14:07:30 »
Ik weet niet uit welke regio jij komt maar in Leuven is het niet anders.

Vlaams Brabant, Pajottenland (te) kort bij Brussel

Het enige waar ze tegen optreden is het 'te' snel rijden en het fout parkeren.

Eén maal in het Brussels gewest worden de auto's gewoon overal neergekwakt, er zijn straten waar nagenoeg geen enkele auto echt reglementair geparkeerd staat.
Er wordt alleen opgetreden waar je moet betalen om te parkeren.(!)