Auteur Topic: Volgend jaar weer 50 extra flitspalen  (gelezen 9313 keer)

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Volgend jaar weer 50 extra flitspalen
« Gepost op: vrijdag 16 november 2007 - 14:46:27 »
« Laatst bewerkt op: maandag 08 augustus 2011 - 00:27:06 door jozef »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Van kwaad naar erger
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 november 2007 - 18:31:42 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat toegestane alcoholgehalte is gelukkig vooralsnog een federale materie, waar het Vlaams gewest alleen niets kan aan veranderen.

Dat de pakkans verhoogt wordt, OK. Maar die 0,2 promille is er voor mij wel teveel aan. De brave man die eens één keer iets over 0,2 promille zit, en nog veel veiliger rijdt dan vele anderen die niet gedronken hebben, zou het moeten bekopen voor al diegenen die weten waar de alcoholcontroles plaatshebben (en bestaan daaromtrent wel degelijk lekken, net als over de snelheidscontroles) en elk week-end opnieuw met 2 promille rondrijden.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: Volgend jaar weer 50 extra flitspalen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 november 2007 - 19:22:55 »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 17 november 2007 - 00:17:07 »
Toen ze de 0.8 promile nog langs geen kanten konden handgaven verlaagden ze de grens naar 0.5.
Vandaag kunnen de ze 0.8 promile nog steeds langs geen kanten handgaven ( zelfs 2.0 niet) en zal onze prent nog eens met iets nieuws voor de dag komen.
Het zoveelste duidelijk bewijs dat er met de pet wordt gezwaaid door iemand die geen benul heeft waarmee ze bezig is.
Zelf drink ik zelden of nooit alcohol en heb door de loop der jaren, door ervaringen, zelfs een ietwat afkeer gekweekt voor alcohol(mis)(ge)bruikers maar dit vind ik toch wel heel erg.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Van kwaad naar erger
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 november 2007 - 01:52:03 »
Dat toegestane alcoholgehalte is gelukkig vooralsnog een federale materie, waar het Vlaams gewest alleen niets kan aan veranderen.

Dat de pakkans verhoogt wordt, OK. Maar die 0,2 promille is er voor mij wel teveel aan. De brave man die eens één keer iets over 0,2 promille zit, en nog veel veiliger rijdt dan vele anderen die niet gedronken hebben, zou het moeten bekopen voor al diegenen die weten waar de alcoholcontroles plaatshebben (en bestaan daaromtrent wel degelijk lekken, net als over de snelheidscontroles) en elk week-end opnieuw met 2 promille rondrijden.
Ach, zolang ze nauwelijks controleren en wanneer ze al controleren enkel vragen ofdat je gedronken hebt hoef je weinig te vrezen.
Persoonlijk ben ik van mening dat een 0-limiet, met een compensatie voor fysiologische verschillen, het beste zou zijn.
De één reageert anders op drank dan de ander, zelf voel ik na 2 of 3 pintjes als enig effect wanneer ik ze binnen bijvoorbeeld een half uur tot een uur drink.
Veel mensen kunnen bovendien geen maat houden en juist het drinken van alcohol bevordert dit probleem.
Ook zou er een duidelijk signaal uitgaan van zo'n 0-limiet; 'alcohol wordt niet getolereerd in het verkeer.

De brave man (extreme uitzondering daargelaten) zit normaal gesproken niet per ongeluk boven de limiet, de bestraffing is erg mild voor een lichte overschrijding van deze limiet. Waat heet, de bestraffing is meestal zelfs erg mild wanneer je zwaar boven de limiet zit en een BAC van meerdere promilles hebt, in België althans.

PS, ik heb toevallig straks nog een Hoegaarden gedronken en ik zou dit niet doen wanneer ik weet dat ik nog zou rijden.

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 november 2007 - 23:30:05 »
EN ze wil overal 30-50-70. 90 moet de uitzondering worden  ::)

Het zal fraai worden... nu die 70 is reeds een pest, enkel dat men nu ontelbare borden moet plaatsen (of 'slimme' oplossing met zone 70). Maar waarom? Dit is een modeverschijnsel, maar zijn er ooit al cijfers gepubliceert van specifieke plaatsen waar men 20 peruur omlaag is gegaan, en een hoop minder ongevallen telt? Nee dus!

En ter referentie misschien ook even wat snelheidscontroles op die plekken reeds opgebracht hebben  :-X

Wordt Van Brempt niet vervangen als er een nieuwe regering komt? Ik hoop het. Als je nu een voorbeeld van een onwetende doordrammende linkse kool wil....

Ben ik dan de enige 'Belg' die graag resultaten wil zien van ingrijpende veranderingen om te evalueren of het juiste spoor bereden wordt?

En Wie is de Waalse tegenhanger dan? want die dringt het aantal ongevallen blijkbaar toch terug ZONDER een hoop kassa's op palen en snelheden om bij te slapen.... (als ze in de walen of de ardennen een bord 70 plaatsen is dat omdat je bij 72 anders garanti de bocht uitgaat)

Vlaanderen mag een groot bakkes hebben deze dagen, maar op dat gebied (en anderen) mag men wel een voorbeeld nemen aan onze zuiderse collega's

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 01 december 2007 - 16:21:13 »
De overdaad aan borden met 70 km/uur wordt veroorzaakt doordat Vlaanderen niet zelfstandig die snelheid op dat soort wegen standaard naar 70 km/uur kan verlagen voor dat soort wegen.
Dit is een prachtige illustratie van het feit dat de kunstmatige samenwerking van het Franstalige Wallonië en het Nederlandstalige Vlaanderen enorm veel geld kost. Als ik er aan denk hoeveel geld er zo wordt verspild dan word ik daar wat triestig van. :'(

Offline vlammerke

• Starter
  • *
« Reactie #7 Gepost op: zondag 02 december 2007 - 11:24:53 »
het feit dat de kunstmatige samenwerking van het Franstalige Wallonië en het Nederlandstalige Vlaanderen enorm veel geld kost. Als ik er aan denk hoeveel geld er zo wordt verspild dan word ik daar wat triestig van. :'(

Ja, elke eurocent die we aan de walen geven....

Mocht mijn frans wat beter zijn, ik zou gaan wonen en werken in de ardennen of luxemburg.

Het stuk wallonie met vlaamse mentaliteit (ze haten ook die luie walen) en ze hebben 1 flitswagen voor de ganse provincie luxemburg  ;D ;D ;D

Mijn voormalige schoonouders hadden een huisje in La Roche, toen reed ik daar nog vrijwel alle weekends naartoe... vanaf ik de E411 af was vol op het gas zonder risico :D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 03 december 2007 - 20:01:29 »
Daarnaast wil ze de toegelaten alcoholnorm verlagen tot 0,2 promille en het aantal verkeerscontroles fors opvoeren.

Met 0,2 kan 1 pintje of een glas wijn al te veel zijn.
Sorry, hou het op 0,5; ik wil nog altijd graag bij mijn eten of gewoon 's avonds een pintje of een glas wijn kunnen drinken, en ondanks dit, als mijne kleine van de trap tottert hem zonder in overtreding te zijn, zelf naar de kliniek kunnen voeren.
Je bent in een gezin nooit zeker dat je niet meer weg moet.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 01:37:34 »
Daarnaast wil ze de toegelaten alcoholnorm verlagen tot 0,2 promille en het aantal verkeerscontroles fors opvoeren.

Met 0,2 kan 1 pintje of een glas wijn al te veel zijn.
Sorry, hou het op 0,5; ik wil nog altijd graag bij mijn eten of gewoon 's avonds een pintje of een glas wijn kunnen drinken, en ondanks dit, als mijne kleine van de trap tottert hem zonder in overtreding te zijn, zelf naar de kliniek kunnen voeren.
Je bent in een gezin nooit zeker dat je niet meer weg moet.
Als jouw kleine van de trap zou vallen en hierbij ernstig gewond raakt dan is het zeer onverstandig wanneer jij, als ongetraind persoon (wat ik nu even veronderstel), hem zelf naar de kliniek brengt.
Dan doe je er beter aan om de ambulance te laten komen.

Je zal dus iets anders moeten verzinnen om dat ene glas te legitimeren. ;)
Wanneer je van te voren weet dat je gaat rijden, drink dan gewoon niets in de laatste uren voordat je vertrekt, dan weet je zeker dat het goed is (en ik heb het nu niet over de wet maar over iemands eigen verantwoordelijkheid). Alcohol en verkeer gaan niet samen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 december 2007 - 01:39:47 door BBB »

wooter

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 07:07:30 »
BBB, er zijn genoeg accidentjes met kinderen die geen ambulance vereisen, maar misschien wel een paar hechtingen...

Nu, ik drink gewoon niet... :)

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 10:51:13 »
Als jouw kleine van de trap zou vallen en hierbij ernstig gewond raakt dan is het zeer onverstandig wanneer jij, als ongetraind persoon (wat ik nu even veronderstel), hem zelf naar de kliniek brengt.

Niet ieder kind dat zich kwetst is in levensgevaar (het was een voorbeeld, het kan ook gelijk wat anders zijn!) Als het ernstig is zal de ambulance wel geroepen worden.
Ik weet niet of jij een gezin of kinderen hebt?  Als ze (voorbeeld!) met een een wonde afkomen die moet gehecht worden, waar zeker geen ambulance voor nodig is, ga ik eerst geen uren rondbellen om iemand te vinden die niets heeft gedronken. Dan ben ik zelf weg, en ik zit nooit over de 0,5, maar drink wel graag een glaasje (zoals zo velen )

Drinken en rijden gaan niet samen, inderdaad.
De norm nu maakt het mogelijk om, zoals ik schreef, om na, wat voor veel mensen een normale maaltijd is (met een glaasje wijn of een pintje) toch nog onder de 0,5 in onverwachte omstandigheden de straat op te kunnen.

De 0,2 norm maakt dat je in een gezin nooit meer een glaasje zou kunnen drinken, dat is wat ik bedoel.
En echt, de reacties doen mij denken dat ik het verantwoord vind een dronken iemand de weg op te sturen. (dt-fout  :(rechtgezet)

Trouwens, ongevallen die voorkomen uit alcoholverbruik zijn echt niet van diegenen die onder de 0,5 norm zitten, maar van diegenen die er (veel) boven zitten
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 december 2007 - 19:11:39 door e49Memling »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 14:35:04 »
Citaat van: e49Memling
Ik weet niet of jij een gezin of kinderen hebt?

Neen, nog niet. Onze Nederlandse vriend BBB is student geneeskunde in Leuven.

Citaat
Trouwens, ongevallen die voorkomen uit alcoholverbruik zijn echt niet van diegenen die onder de 0,5 norm zitten, maar van diegenen die er (veel) boven zitten

En van diegenen die helemaal niet moeten gedronken hebben om gevaarlijk te rijden.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 16:47:53 »
BBB, er zijn genoeg accidentjes met kinderen die geen ambulance vereisen, maar misschien wel een paar hechtingen...

Nu, ik drink gewoon niet... :)

Citaat van: BBB
Als het kind niet ernstig gewond geraakt dan kan je vaak wel even wachten totdat iemand anders het kind naar het ziekenhuis brengt. Nu zal het er ook van af hangen hoeveel je gedronken hebt, hoe goed je tegen de alcohol kan, de omstandigheden waaronder je hebt gedronken (bijvoorbeeld wel of niet nuchter) en het individu zijn rijvaardigheid.
Het linke van alcohol is dat de persoon zelf niet in de gaten heeft dat zijn vaardigheden tijdelijk zijn verminderd door de alcohol aangezien zelfoverschatting nu juist één van de symptomen is. 
Ik zeg niet dat het in alle omstandigheden not done is om te rijden als je kort daarvoor wat alcohol hebt gedronken maar als je het ook maar enigzins kan vermijden dan is het verantwoordelijker om niet te rijden.

Wanneer het wel ernstig is en het kind bijvoorbeeld bewusteloos is of mogelijk pijn heeft aan zijn nek/rug blijf dan vooral van hem af en laat hem liggen. Wanneer er bijvoorbeeld een wervel is verschoven dan kan het kind ernstige schade oplopen aan zijn zenuwen wanneer hij beweegt.

Citaat
Ik weet niet of jij een gezin of kinderen hebt?
Ik ben zelf kind geweest. ;)
In mijn buurt kenden de mensen elkaar nog.
Was er iets dan kon je altijd terecht bij één van de vele buren met wie we contact hadden (er was altijd wel iemand thuis). ;)
Dus ook om bijvoorbeeld eventjes het kind van de 'buren' naar het ziekenhuis te brengen, dat deed je daar gewoon voor elkaar.
Andersom hebben we eens voorgehad dat een kind van de buren werd gebeten (bij haar thuis) door een konijn en dat zij dan bij ons aanbelde en dat mijn moeder haar vervolgens eventjes naar het ziekenhuis bracht voor een tetanusinjectie.

Citaat
De norm nu maakt het mogelijk om, zoals ik schreef, om na, wat voor veel mensen een normale maaltijd is (met een glaasje wijn of een pintje) toch nog onder de 0,5 in onverwachte omstandigheden de straat op te kunnen.
Voor sommige mensen is dit een normale maaltijd. Er zijn waarschijnlijk meer mensen die geen alcohol drinken tijdens het eten. Ik raad om gezondheidsredenen iedereen aan om gemiddeld niet meer dan 3 alcoholische consumpties per dag te drinken.

Citaat
De 0,2 norm maakt dat je in een gezin nooit meer een glaasje zou kunnen drinken, dat is wat ik bedoel.
Ik vraag me af ofdat dit wel waar is. Volgens mij kan je ook met die 0,2-norm nog wel 1 glaasje wijn drinken hoor. http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_Alcohol_Content

Citaat
Dat is jouw geloof. 
1-3 pintjes is ook zeker al genoeg om een lagere alertheid te hebben, je eigen te overschatten en een slechter beoordelingsvermogen en een slechtere coördinatie te hebben. Al deze factoren zorgen er al voor dat het risico op een ongeval groter wordt. We kunnen nu gaan soebatten over gradaties in risico maar een risicostijging is er.
Drink je nog wat meer, waarbij het exacte aantal glazen afhangt van het individu en de omstandigheden, dan komt er nog eens bovenop dat jouw dieptezicht en periphere zicht verslechteren, dat jouw visie minder snel herstelt na verblinding (zonlicht, koplampen van tegenligger), dat jouw redeneervermogen verslechtert en dat jouw reflexen minder goed worden.
Natuurlijk kan een goede rijvaardigheid deze risico's verminderen doordat je meer marge krijgt om verkeerde inschattingen te compenseren maar ik zou hier toch niet al te veel op rekenen al is het maar dat 90% van de chauffeurs van zichzelf denkt dat ze goed kunnen rijden terwijl maar een kleine minderheid van de chauffeurs inderdaad goed kan rijden.

Ik ben een voorstander van de 0,2-norm, voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen. Wel is dit symboolpolitiek zolang de politie er zo weinig op controleert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 december 2007 - 16:52:13 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 16:59:19 »