Ik denk dat we hier de mist al in gaan. Eerst spreek je over een hogeschooldiploma, en daarna haal je er opeens weer een A2 bij. Of ik zit gigantisch mis, maar een A2 is bij mijn weten nog steeds het gewone secundaire onderwijs.
Ik dacht dat je op de hogeschool 2 niveaus hebt; A1 en A2. Hoe dan ook, het lagere hogeschoolniveau lijkt mij passen bij de verantwoordelijkheid van de functie en de vereisten om deze functie goed uit te oefenen.
Ik zou niet weten waarom daar een hoger salaris aan moet vasthangen. Regel een dagelijkse sportactiviteit van een half uurtje per dag, bij in hun job, en klaar ben je toch. Je zal hier hoogstens een extra persoon voor moeten aanwerven.
Het sporten kost ook geld. Een half uur sporten is een half uur niet werken. Of wil je ze een half uur langer per dag laten werken? Dan zal je ze weer een half uur extra moeten betalen per dag. Zoals je zelf al opmerkt, er zou weer extra personeel nodig zijn en ook dat kost geld. Hoe je het ook wendt of keert, kwaliteit kost geld.
Niet? Als ik mijn diploma als professionele bachelor in de elektrotechnieken haal, en ik hier een geschikte job voor vind, is de kans groot dat ik boven de doorsnee elektricien zal staan. Mijn taak zal er dus ook voor een deel uit bestaan om deze mensen te helpen met zaken die zij niet alleen opgelost krijgen. Dus, wel meer verantwoordelijkheid.
Nogal een krasse stelling zonder onderbouwing. Je gaat in op de verantwoordelijkheid die een electrotechnieker eventueel kan krijgen maar je vergelijkt niet aangezien je niet ingaat op de verantwoordelijkheden die een politieagent eventueel kan krijgen.
Een politieagent die een beetje speedgunnen is heeft weinig verantwoordelijkheid maar wat te denken van bijvoorbeeld de Nederlandse politieagent die op het nippertje die schizofrene man kon neerschieten en zo voorkwam dat ook haar collega met messteekwonden in het ziekenhuis terecht zou komen.
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/10/14/141007_politiebureau.htmlErg verantwoordelijk. Iemand die goed getraind zou zijn in vechtsporten had hem wellicht het mes afhandig kunnen maken wat voor iederéén de beste oplossing zou zijn geweest.
Een extreem voorbeeld? Wat te denken van een meer dagelijkse gebeurtenis zoals het sussen van ruzies in cafés en zo gewonden voorkomen, het correct registreren van de feiten en verzamelen van bewijsmateriaal (fatsoenlijke foto's) bij een verkeersongeluk, het opmerken dat die ene man op straat wel erg verward overkomt en er voor zorgen dat die man ergens terecht komt waar hij hulp krijgt, het opmerken van een demente oude man die de weg kwijt is, het bemiddelen bij echtelijke ruzies, het simpelweg leefbaar houden van de buurt (voorkomen dat de stoep geblokkerd wordt door honderden fietsen, de kotbaas er op aanspreken dat hij niet 4 dagen van te voren de vuilzakken mag buitenzetten, het optreden tegen geluidsoverlast) enz.
Leg mij eens uit waarom de electrotechnieker die leiding geeft aan electriciens meer verantwoordelijkheid heeft? Alle respect voor deze job hoor, ze hebben veel kennis en de studie hiervoor is ongetwijfeld één van de zwaardere hogeschoolstudies. Maar meer verantwoordelijkehid?
Dat heb ik nergens gezegd.
Impliciet wel.
Dat je voor sommige jobs, hogeschool moet volgen, heeft er puur met te maken dat je meer verantwoordelijkheid zal krijgen, en anderen hun problemen moet kunnen oplossen.
Je stelt hier dat je voor die sommige jobs meer verantwoordelijkheid krijgt dan wanneer je een politieagent bent. Ok, je stelt hier niet dat het voor alle hogeschoolopleidingen geldt.
Laat ik dan mijn vraag veranderen. Leg mij eens uit waarom die electrotechnieker meer verantwoordelijkheid heeft dan een politieagent.
Voor zo veel jobs geldt een grote verantwoordelijkheid. Maat een advocaat een fout, dan kan dat als gevolg hebben dat zijn cliënt geruïneerd is of 20 jarenlang extra gevangenisstraf krijgt (in de USA kan het de cliënt zijn leven kosten). Maakt een bouwkundig ingenieur een fout dan kunnen honderden tot duizenden mensen sterven doordat het gebouw instort. Maakt een arts een fout dan kan het iemand zijn leven kosten.
Zo kan ik nog lang doorgaan.