Poll

hoe snel vindej jullie dat een 16jarige met rijbewijs zou mogen gaan met de brommer?

20-25
1 (6.7%)
35-45
6 (40%)
45-60
2 (13.3%)
60-70
5 (33.3%)
sneller als 70
1 (6.7%)

Totaal aantal stemmen: 15

Auteur Topic: snelheidscontrole brommers en motorfietsen  (gelezen 23279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #60 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 21:50:38 »
Ik zeg ook niet dat 16-jarigen niet volwassen kunnen zijn hoor. Er zijn er genoeg die het wel zijn. Maar veel bromfietsers zijn johnnen die stoer willen doen en allesbehalve verantwoordelijk zijn.
Over dat van meisjes in vergelijking met jongens ga je toch wat vlug door de bocht :p (Hoewel ik een meisje meer zou vertrouwens op een brommer dan een jongen)
Maar ik vind dat het verschil in maturiteit tussen een 14-jarig meisje en een 16-jarige jongen echt wel groot is. Je weet natuurlijk ook niet wat die onderzoekers als 'volwassen' beschouwden, en er zijn verschillende fases van evolutie en de ene gaat al sneller dan de andere. Die 1.5 jaar is ook slechts een statistische uitkomt, en ik denk dat je veel nog incompetente bestuurders zo de baan op zou laten.

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #61 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 22:04:23 »
Maar ik vind dat het verschil in maturiteit tussen een 14-jarig meisje en een 16-jarige jongen echt wel groot is. Je weet natuurlijk ook niet wat die onderzoekers als 'volwassen' beschouwden, en er zijn verschillende fases van evolutie en de ene gaat al sneller dan de andere. Die 1.5 jaar is ook slechts een statistische uitkomst, en ik denk dat je veel nog incompetente bestuurders zo de baan op zou laten.
Net als dat die 16 jaar een statistische uitkomst is. ;)
14 en 16 moet je lezen als 14,5 en 16 of 14 of 15 en 16,5. ;)
Ik kan het niet helpen, dit is ene biologisch feit. Meisjes zijn gemiddeld 1,5 jaar eerder volwassen, dat blijkt uit de hormoonspiegels en de ontwikkeling van de secundaire geslachtsorganen.
Één nuance die ik daar op kan aanbrengen is dat 14,5-jarige meisjes 1,5 jaar minder levenservaring hebben dan de even volwassen 16-jarige jongens. Dan nog zouden ze toch zeker eerder een bromfiets veilig kunnen besturen dan jongens, nietwaar?

Ik ben zelf overigens een jongen.

Offline Scarface

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 114
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #62 Gepost op: dinsdag 11 september 2007 - 22:17:08 »
Maar ik vind dat het verschil in maturiteit tussen een 14-jarig meisje en een 16-jarige jongen echt wel groot is. Je weet natuurlijk ook niet wat die onderzoekers als 'volwassen' beschouwden, en er zijn verschillende fases van evolutie en de ene gaat al sneller dan de andere. Die 1.5 jaar is ook slechts een statistische uitkomst, en ik denk dat je veel nog incompetente bestuurders zo de baan op zou laten.
Net als dat die 16 jaar een statistische uitkomst is. ;)
14 en 16 moet je lezen als 14,5 en 16 of 14 of 15 en 16,5. ;)
Ik kan het niet helpen, dit is ene biologisch feit. Meisjes zijn gemiddeld 1,5 jaar eerder volwassen, dat blijkt uit de hormoonspiegels en de ontwikkeling van de secundaire geslachtsorganen.
Één nuance die ik daar op kan aanbrengen is dat 14,5-jarige meisjes 1,5 jaar minder levenservaring hebben dan de even volwassen 16-jarige jongens. Dan nog zouden ze toch zeker eerder een bromfiets veilig kunnen besturen dan jongens, nietwaar?

Ik ben zelf overigens een jongen.
Het zijn dan wel allebei statistische uitkomsten, maar ik denk dat je bij de maturiteit van jongens op 16 jaar minder afwijkende gevallen zal krijgen dan bij het verschil in maturiteit tussen jongens en meisjes. Als er al afwijkende gevallen zitten bij jongens (en meisjes) alleen, zit de kans erin dat die nog sterker gaan doorwerken bij het berekenen van het verschil in gemiddelde leeftijd waarop jongens en meisjes volwassen worden.
Je zegt dat het een biologisch verschijnsel is dat aangetoond is met hormonen, maar je zei daarnet zelf nog dat maturiteit meer is dan hormonen alleen :p

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #63 Gepost op: woensdag 12 september 2007 - 14:45:45 »
Ik denk dat heel die materie ook en vooral te maken heeft met het juridisch aspekt. Meerderjarig, minderjarig, aansprakelijkheid, zelf kunnen voorzien in levensbehoeften, zelfstandigheid dus. Ergens moet men een lijn trekken want het is zo al ingewikkeld genoeg.

Offline diskeletlietje

  • Starter
  • *
  • Berichten: 17
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #64 Gepost op: maandag 03 december 2007 - 23:54:10 »
Ik denk dat heel die materie ook en vooral te maken heeft met het juridisch aspekt. Meerderjarig, minderjarig, aansprakelijkheid, zelf kunnen voorzien in levensbehoeften, zelfstandigheid dus. Ergens moet men een lijn trekken want het is zo al ingewikkeld genoeg.

een lijn vind ik pas moeilijk, je word volwassen op de second van u 18'e verjaardag van kind naar volwassen ???
ik vind dat ze een paar lijnen mogen gebruiken maar dat ze die wat duidelijker mogen trekken



Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 01:09:03 »
Ik denk dat heel die materie ook en vooral te maken heeft met het juridisch aspekt. Meerderjarig, minderjarig, aansprakelijkheid, zelf kunnen voorzien in levensbehoeften, zelfstandigheid dus. Ergens moet men een lijn trekken want het is zo al ingewikkeld genoeg.
een lijn vind ik pas moeilijk, je word volwassen op de second van u 18'e verjaardag van kind naar volwassen ???
ik vind dat ze een paar lijnen mogen gebruiken maar dat ze die wat duidelijker mogen trekken
Volwassen worden is een mythe, je kan enkel 'volwassener' worden. Een mens is nooit uitgeleerd of uitontwikkeld. Als alles goed gaat dan ben je met 45 bijvoorbeeld ook weer een stuk wijzer en capabeler dan wanneer je 35 bent.
Alleen vind ik het zo verdomd jammer dat een mens na een bepaalde leeftijd fysiek aftakelt. :(

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: snelheidscontrole brommers en motorfietsen
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 04 december 2007 - 01:54:24 »
Alleen vind ik het zo verdomd jammer dat een mens na een bepaalde leeftijd fysiek aftakelt. :(

Niet alleen fysiek, dikwijls ook mentaal, wat vaak niet minder ernstig is.

Mensen krijgen nu kwalen die ze vroeger niet zouden gehad hebben, omdat ze al eerder zouden gestorven zijn, terwijl de geneeskunde nu probeert hen langer in leven te houden.

In 1980 werd ik geopereerd door een chirurg die terecht een goede reputatie genoot, ook al was hij een kettingroker en aan de drank. Hij vertelde mij: "Voor mij is mijn levensduur niet belangrijk. Ik wil kunnen doen wat ik graag doe. En voor het geval het misloopt, heb ik altijd wel een tabletje op zak om er een einde aan te maken."

Ik wou dat ik ook zo een tabletje op zak had.

Tijdens mijn laatste bezoek aan mijn 25-jarige dochter op 23 februari 2002, toen ze al anderhalf jaar een zware lijdensweg doorgemaakt had en er geen uitzicht meer was op verbetering, zei ze mij: "Papa, ik weet dat je veel verdriet zult hebben als ik er niet meer ben, maar ik kan het leven echt niet meer aan." Ik heb toen heel veel moed nodig gehad om haar te antwoorden: "Ik begrijp jou, meisje, en niemand zal het jou kwalijk nemen." 3 dagen later heeft ze, toen ze weer een crisis doormaakte, niet meer de knop van het belletje ingedrukt, en is ze overleden.

Mijn 82-jarige vader schreef mij onlangs: "Ik ben nog niet geveld, maar eens komt de dag waarop ik van alle lijden zal verlost zijn." Ik begrijp hem.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."