Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Mag ik je een goede raad geven? Ga eerst een jaar of 5 met een vrachtwagen rijden, en trek dan conclusies...
Heb ik gedaan en doe ik terug nu na 2x een jaar te zijn gestopt.
Weliswaar meestal enkel in Westvlaanderen nu waar het nog te doen is met het verkeer en die 2 tot 3 keer per week dat ik richting Gent, Antwerpen of Brussel moet neem ik er maar bij.
Het spreekt voor zich dat de vrijheid van de chauffeur wat mij betreft gekoppeld moet zijn aan zijn kennis en vaardigheden en voldoende controles en voldoende zware straffen.
En hoe ga jij dan bepalen wie welke vrijheden toegekend krijgt? Chauffeur Jos, die al 25 jaar schadevrij rijdt, hoeft geen begrenzer op zijn wagen en chauffeur Pol, die alle weken ergens een stuk vrachtwagen verliest, moet begrensd worden op 80? En wat dan wanneer Jos met Pol zijn vrachtwagen moet rijden? Of omgekeerd?
Nope, Pol moet zo snel mogelijk z'n verantwoordelijk nemen (of krijgen) een andere job zoeken en z'n rijbewijs inleveren. Het is zo al erg genoeg in het verkeer.
Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.
Als ik zie hoeveel controles er dagelijks uitgevoerd worden, en wat daarvan het resultaat is, dan is dit net nog een krachtiger argument om de begrenzer te behouden.
Ik zou eerder het tegendeel beweren als je de cijfers bekijkt. Het aantal ongevallen is niet evenredig toegenomen met het aantal vrachtwagens op de weg... en al zeker niet met het aantal gereden kilometers/vrachtwagen in België.
Controles? Vroeger was het een koud kunstje om te sjoemelen met de schijven van een week en wanneer er controle was op het bedrijf wist niemand (zogezegt) waar de schijven van 5 jaar ver waren. (Er was net iemand met een paar dozen via de achterdeur naar de privewoning mee gelopen

)
Vandaag moet je reeds een maand ver sjoemelen met wat je in de vrachtwagen bij hebt, zelfs al heb je eens 5 minuten langer gereden omdat je in de fille stond of omdat er weer eens geen plaats was op de parking.
Hoe vaak gebeurd het niet dat je er 4u30 over doet om van in Ternat tot in Leuven te rijden? Wanneer je reeds van Gent vertokken was zit je over de limiet en veel plaats om te parkeren is er niet tussen Ternat en Leuven.
Voor een auto, geen enkel probleem maar de vrachtwagenchauffeurs zullen wel weer afdokken.
Zo kan ik nog uren doorgaan met voorbeelden.
Parijs bvb.:
S'nachts doe je er een uur over, in normale omstandigheden, van de peage in Senlis tot de eerste peage op de A6 richting Bordeaux. Overdag kun je er makkelijk 5 uur over doen, in de zomer met de toeristen erbij kan je er zelfs nog een paar uur bijdoen (ook s'nachts).
Voor de toerist, die vaak meer kilometers doet in die drie weken dan over het ganse jaar, is het geen enkel probleem om 12uur nonstop achter het stuur te zitten (je moet ze dan eens zien zwalpen soms).
Maar iemand die gewoon is om grote afstanden te overbruggen, en bovendien nog een veel comfortabeler zithouding heeft en beter uitzicht op het verkeer, kan een maand nadat die es 4u35. gereden heeft er nog zwaar voor beboet worden.
Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.
Waarom zou men dan de begrenzer weghalen?
Weghalen zeg ik toch niet.
Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken. Nu kan in vele gevallen niet eens de toegelaten 90km/u gehaald worden.
Iedereen die wel eens een voertuig bestuurd en enig benul heeft van wat er rondom gebeurd weet wel dat kort versnellen vaak een redding is om uit gevaarlijke situaties te geraken en zo ongevallen kunnen vermeden worden.
Voila een deel van het antwoord op bovenstaande vraag.
Alsof een vrachtwagen zo vlug versnelt... met alle respect, maar dit vind ik echt uit je nek lullen. Even versnellen om uit een linke situatie te geraken kan met wat goede wil met een motorfiets of een krachtige auto. Niet met een vrachtwagen. De enige vrachtwagen die vlug kan optrekken is een trekker zonder oplegger met voldoende pk's, maar bij een dergelijke bruuske optrekpoging wordt het ding quasi onbestuurbaar.
Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Als er een voertuig voor je zit die echt z'n snelheid niet kan houden en voortdurend van snelheid wisseld (vooral traag(gsm bvb.)) dan moet je echt niet als een raket uit je starblokken schieten om die in te halen.
Zelden kom ik voertuigen tegen die daar lange tijd zullen achter blijven hangen en wachten tot ze volledig in de fille zitten ingesloten.
Tevens moet men zich dan veel te veel focussen op de steeds weerkerende onverwachte bewegingen van dat voertuig, ook afremmen enzomeer, en kan men minder aandacht geven aan de rest van het verkeer. Vroeg of laat komen daar bijna zeker brokken van met achterliggers ofzo.
De enige manier om ongevallen te vermijden is defensief rijden, anticiperen op wat voor, naast en achter je gebeurt of te gebeuren staat, en indien nodig je snelheid verlagen en/of proberen uit te wijken.
Volmondig mee eens, behalve wanneer je stilstaat is het wa moeilijk om je snelheid nog te verlagen.

Een konstante snelheid van 110km/u vind ik persoonlijk te hoog met de huidige vrachtwagens.
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.
Hoe dikwijls gebeurt zoiets?.
Nog veel te vaak als je het mij vraagt.
Die muur kan ook een fille zijn.
http://www.metacafe.com/watch/3658/crashing_into_a_wall/Als er nu een "kemel" op de autosnelweg op de rechterrijstrook als laatste in de fille achter een vrachtwagen gaat staan en die wordt platgewalst door een andere vrachtwagen die in de staart van de fille rijdt, dan heeft die geen kans.
Reed die vrachtwagen nu 80km/u of 100km/u dan blijft het resultaat hetzelfde.
Moest diezelfde "kemel" nu uit een vliegtuig springen die op een hoogte van 10.000 meter vliegt en die doet z'n parrachute niet open dan is de kans heel groot dat het ook gedaan is ermee. Dat vliegtuig maar niet meer toelaten aan de helft van de snelheid te vliegen en op 5.000 meter hoogte zal hier ook niet veel helpen.
Wat voor een vergelijking is dit?
Treffend...even onnozel.
Ik zal NOOIT op de rechterrijstrook achter een vrachtwagen gaan staan in de fille als ik met de wagen ben, eerder tweede of derde rijstrook.
Vandaag nog tegengekomen in Gent. We staan een paar kilometer aan te schuiven op de R4 voor de verkeerslichten. Vrachtwagens rechts, auto's links. Een paar honder meter voor ik aan de verkeerslichten kom zijn er daar 3 auto's die willens nillens tussen mij en die vrachtwagen voor me forceerden. Ik laat ze er dan maar domweg tussen omdat ik dacht "die moeten er net als ik ook af aan de afrit voor de lichten".
Jaja zal wel, da kieken voor mij blijft zo'n 70 meter achter z'n voorligger staan net aan het begin van de afrit zodanig dat ik ook kon wachten tot het nog maar eens groen werdt en meneer goesting had om een meter of 2 vooruit te rijden.
Ik stond ten tijde van de invoering van de begrenzer (1995) ook vrij sceptisch af te wachten. Niet dat ik daarvoor sneller reed, ik hield me keurig aan 90.
Ik reed ook niet sneller maar had er wel reeds ene aan m'n been begin 1994. (83km/u)
Ik merkte al vrij snel dat het rijden eigenlijk relaxter verliep met begrenzer: je moest niet meer aanhoudend controleren of je niet over de 90 kwam, het kon toch niet meer.
Voila, de oorzaak van veel ongevallen. Zogenaamd relaxter maar toch just in time. Duw maar planché en kijk wat TV.
Een goeie vrachtwagenchauffeur heeft zelden de teller nodig om te weten of die aan 90km/u zit. Die voelt dat aan, ziet dat en hoort/voelt dat aan het toerental van de motor. Sinds ik met begrenzer rij kijk ik minimaal 10 keer meer naar de teller dan voordien.
Op cruise control rijden, zoals tegenwoordig, kon niet want dat hadden we nog niet aan boord.
Inderdaad, toen gebruikte men een steen of een stok om het gaspedaal naar beneden te krijgen en geen krampen te krijgen. De gevorderden hadden een gashendel die met de hand kon bediend worden.
Cruise control treed tenminste nog buiten werking van zodra de koppeling of rem wordt aangeraakt.
Wanneer ik voor 1995 een andere vrachtwagen naderde die maar iets trager reed als ik, ging ik niet versnellen tot 95 of 100 om hem in te halen, maar vertraagde ik ook enkele km/u en bleef er achter.
En hetzelfde principe gebruik ik nu nog steeds en probeer ik door te geven aan nieuwe chauffeurs: je doet niemand een plezier door een kwartier op de linker rijstrook te rijden. Jezelf niet, de bestuurder achter je niet, je klant niet, zelfs je baas niet. Of denk je dat die 15 seconden die je gewonnen hebt hét verschil zullen maken?
Ik zal nog meer pleiten voor een begrenzer: bij Daf kan je de begrenzer zeer eenvoudig zelf instellen op elke gewenste maximum snelheid (onder de 90 natuurlijk). Dit is zeer handig om bv op een secundaire weg niet onbewust te snel te rijden. Je stelt hem in op 60 en je rijdt maximum 60, met bediening van je gaspedaal, dus niet op cruise control. Kan het nog relaxter?
Je moet dan vaak stil gestaan hebben ofja er was dan ook een stuk minder verkeer. Ben je zelf vertrokken bij je laatste werkgever(s) in de transport?