Auteur Topic: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele  (gelezen 22690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 12:59:14 »
Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken.

Die heb je als je wil. Rijd tegen 80 km/h, dan heb je al 10 km/h marge.

Citaat
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.

Dat wel. Maar als je op de staart van een file inrijdt en tegen 90 km/h vier personenwagens opplooit, dan zullen het er tegen 110 km/h zes zijn.

Daar komt nog het volgende bij.

Stel dat je tegen 90 km/h nog juist kunt stoppen. Bij droog weer leg je dan 25 m af tijdens de reactietijd en 41,67 m remweg, in totaal dus 66,67 m.

Rijd je tegen 110 km/h, dan wordt dat 30,56 m + 62,24 m = 92,8 m. Het obstakel dat zich op 66,67 m bevindt, rijd je dan nog aan tegen maar liefst 71,27 km/h.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

wooter

  • Gast
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 16:09:42 »
Jozef,

Enkele jaren terug was ik in Toronto op bezoek, en liep ik uit interesse een brandweerkazerne binnen.  Schone machines, daar!  Ik vroeg aan hen wat hun bevrijdingsmateriaal was, en de aanwezige brandweermannen hadden helemaal geen moeite om hun hebben en houden te showen voor een vreemde Belg.

Toen ik hen vroeg hoe men bevrijdingen uit vrachtwagens aanpakte, keek men mij vragend aan.  Hier hebben de meeste brandweerkorpsen uitvouwbare ladders en stellingen om geknelde truckers uit hun wrakken te halen, en stutten en spreiders om platgereden auto's open te krijgen.  In Toronto, een stad met één van de drukste snelwegnetwerken ter wereld, had men dit niet.  Men kwam niet verder dan "euh, ja, soms kantelt er eens een truck op een klaverblad, ja...".

Interessante feiten:
- Vrachtwagens zijn in Canada niét gelimiteerd;
- Truckers hebben géén tachograaf, maar een logboek;
- Er bestaat een pick-your-lane principe.  Een trucker kan je probleemloos langs rechts inhalen, of jij hem langs rechts.

Zou het aan de drukte liggen?  Met 12 rijstroken in elke richting die quasi stilstaan lijkt het me sterk dat een gemiddelde trucker niét in een file terechtkomt rond Toronto.  Het gebrek aan geknelde vrachtwagenchauffeurs kan je nog verklaren aan het feit dat men niet de vlakke neuzen zoals in Europa gebruikt, maar de grote Amerikaanse trucks met uitgerekte neus.  Maar hoe verklaar je dan het feit dat een trucker maar zelden achterop een file inrijdt?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 19:56:55 »
Maar hoe verklaar je dan het feit dat een trucker maar zelden achterop een file inrijdt?

Ik zou het niet weten, want ik ben niet bekend met het wegverkeer in Canada, maar ik vermoed dat meer verantwoordelijkheidszin en bekwaamheid om risico's in te schatten er alvast een rol bij spelen.

Ik ben benieuwd wat Benny hierover denkt, want hij en zijn echtgenote zijn Canada-kenners.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 20:32:11 »
Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Mag ik je een goede raad geven? Ga eerst een jaar of 5 met een vrachtwagen rijden, en trek dan conclusies...

Het spreekt voor zich dat de vrijheid van de chauffeur wat mij betreft gekoppeld moet zijn aan zijn kennis en vaardigheden en voldoende controles en voldoende zware straffen.
En hoe ga jij dan bepalen wie welke vrijheden toegekend krijgt? Chauffeur Jos, die al 25 jaar schadevrij rijdt, hoeft geen begrenzer op zijn wagen en chauffeur Pol, die alle weken ergens een stuk vrachtwagen verliest, moet begrensd worden op 80? En wat dan wanneer Jos met Pol zijn vrachtwagen moet rijden? Of omgekeerd?

Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.
Als ik zie hoeveel controles er dagelijks uitgevoerd worden, en wat daarvan het resultaat is, dan is dit net nog een krachtiger argument om de begrenzer te behouden.

Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik  een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.
Waarom zou men dan de begrenzer weghalen?

Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken. Nu kan in vele gevallen niet eens de toegelaten 90km/u gehaald worden.
Iedereen die wel eens een voertuig bestuurd en enig benul heeft van wat er rondom gebeurd weet wel dat kort versnellen vaak een redding is om uit gevaarlijke situaties te geraken en zo ongevallen kunnen vermeden worden.
Alsof een vrachtwagen zo vlug versnelt... met alle respect, maar dit vind ik echt uit je nek lullen. Even versnellen om uit een linke situatie te geraken kan met wat goede wil met een motorfiets of een krachtige auto. Niet met een vrachtwagen. De enige vrachtwagen die vlug kan optrekken is een trekker zonder oplegger met voldoende pk's, maar bij een dergelijke bruuske optrekpoging wordt het ding quasi onbestuurbaar.

De enige manier om ongevallen te vermijden is defensief rijden, anticiperen op wat voor, naast en achter je gebeurt of te gebeuren staat, en indien nodig je snelheid verlagen en/of proberen uit te wijken.

Een konstante snelheid van 110km/u vind ik persoonlijk te hoog met de huidige vrachtwagens.
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.
Hoe dikwijls gebeurt zoiets?

Als er nu een "kemel" op de autosnelweg op de rechterrijstrook als laatste in de fille achter een vrachtwagen gaat staan en die wordt platgewalst door een andere vrachtwagen die in de staart van de fille rijdt, dan heeft die geen kans.
Reed die vrachtwagen nu 80km/u of 100km/u dan blijft het resultaat hetzelfde.
Moest diezelfde "kemel" nu uit een vliegtuig springen die op een hoogte van 10.000 meter vliegt en die doet z'n parrachute niet open dan is de kans heel groot dat het ook gedaan is ermee. Dat vliegtuig maar niet meer toelaten aan de helft van de snelheid te vliegen en op 5.000 meter hoogte zal hier ook niet veel helpen.
Wat voor een vergelijking is dit?

Ik stond ten tijde van de invoering van de begrenzer (1995) ook vrij sceptisch af te wachten. Niet dat ik daarvoor sneller reed, ik hield me keurig aan 90. Ik merkte al vrij snel dat het rijden eigenlijk relaxter verliep met begrenzer: je moest niet meer aanhoudend controleren of je niet over de 90 kwam, het kon toch niet meer. Op cruise control rijden, zoals tegenwoordig, kon niet want dat hadden we nog niet aan boord.
Wanneer ik voor 1995 een andere vrachtwagen naderde die maar iets trager reed als ik, ging ik niet versnellen tot 95 of 100 om hem in te halen, maar vertraagde ik ook enkele km/u en bleef er achter.
En hetzelfde principe gebruik ik nu nog steeds en probeer ik door te geven aan nieuwe chauffeurs: je doet niemand een plezier door een kwartier op de linker rijstrook te rijden. Jezelf niet, de bestuurder achter je niet, je klant niet, zelfs je baas niet. Of denk je dat die 15 seconden die je gewonnen hebt hét verschil zullen maken?
Ik zal nog meer pleiten voor een begrenzer: bij Daf kan je de begrenzer zeer eenvoudig zelf instellen op elke gewenste maximum snelheid (onder de 90 natuurlijk). Dit is zeer handig om bv op een secundaire weg niet onbewust te snel te rijden. Je stelt hem in op 60 en je rijdt maximum 60, met bediening van je gaspedaal, dus niet op cruise control. Kan het nog relaxter?

Ik bedoel maar, geef de bestuurders (ALLE bestuurders) meer inzicht waar ze mee bezig zijn VOOR dat je ze loslaat in het verkeer.
Dat is een bijzonder goede redenering, maar hou er wel rekening mee dat bestuurders al losgelaten zijn in het verkeer, met of zonder (degelijke) opleiding. En hou er ook rekening mee dat de overgrote meerderheid van de bestuurders (en niet alleen van personenwagens) absoluut GEEN inzicht heeft in het verkeer.
Vandaar precies het grote belang van defensief en anticiperend rijden van diegenen die er wel hun hoofd bijhebben...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 januari 2008 - 23:55:14 »
Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken.

Die heb je als je wil. Rijd tegen 80 km/h, dan heb je al 10 km/h marge.

Ik neem aan dat dit, gezien de omstandigheden in dit topic, een nogal smakeloze grap is van iemand die zelf op regelmatige basis de snelheidslimiet grandioos te boven gaat.
Ik spreek hier enkel over de TOEGELATEN snelheid.

Citaat
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.

Dat wel. Maar als je op de staart van een file inrijdt en tegen 90 km/h vier personenwagens opplooit, dan zullen het er tegen 110 km/h zes zijn.

Daar komt nog het volgende bij.

Stel dat je tegen 90 km/h nog juist kunt stoppen. Bij droog weer leg je dan 25 m af tijdens de reactietijd en 41,67 m remweg, in totaal dus 66,67 m.

Rijd je tegen 110 km/h, dan wordt dat 30,56 m + 62,24 m = 92,8 m. Het obstakel dat zich op 66,67 m bevindt, rijd je dan nog aan tegen maar liefst 71,27 km/h.

Nogmaals, ik spreek hier niet over 110km/u. Wel over de toegelaten 90km/u weliswaar met een marge van 5 a 10km/u

Citaat
Citaat van: bibi585 op Vandaag om 04:10
Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik  een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 00:00:48 »
Maar hoe verklaar je dan het feit dat een trucker maar zelden achterop een file inrijdt?

Ik zou het niet weten, ...

Ik wel en wooter ook dacht ik want het staat er letterlijk.
Vreemd dat ik hier zoveel tegenwind krijg, zelfs van mensen die er zich schijnbaar ook mateloos aan ergeren en toch het tegendeel verdedigen. ::)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 02:36:45 »
Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Mag ik je een goede raad geven? Ga eerst een jaar of 5 met een vrachtwagen rijden, en trek dan conclusies...

Heb ik gedaan en doe ik terug nu na 2x een jaar te zijn gestopt.
Weliswaar meestal enkel in Westvlaanderen nu waar het nog te doen is met het verkeer en die 2 tot 3 keer per week dat ik richting Gent, Antwerpen of Brussel moet neem ik er maar bij.

Het spreekt voor zich dat de vrijheid van de chauffeur wat mij betreft gekoppeld moet zijn aan zijn kennis en vaardigheden en voldoende controles en voldoende zware straffen.
En hoe ga jij dan bepalen wie welke vrijheden toegekend krijgt? Chauffeur Jos, die al 25 jaar schadevrij rijdt, hoeft geen begrenzer op zijn wagen en chauffeur Pol, die alle weken ergens een stuk vrachtwagen verliest, moet begrensd worden op 80? En wat dan wanneer Jos met Pol zijn vrachtwagen moet rijden? Of omgekeerd?

Nope, Pol moet zo snel mogelijk z'n verantwoordelijk nemen (of krijgen) een andere job zoeken en z'n rijbewijs inleveren. Het is zo al erg genoeg in het verkeer.

Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.
Als ik zie hoeveel controles er dagelijks uitgevoerd worden, en wat daarvan het resultaat is, dan is dit net nog een krachtiger argument om de begrenzer te behouden.

Ik zou eerder het tegendeel beweren als je de cijfers bekijkt. Het aantal ongevallen is niet evenredig toegenomen met het aantal vrachtwagens op de weg... en al zeker niet met het aantal gereden kilometers/vrachtwagen in België.
Controles? Vroeger was het een koud kunstje om te sjoemelen met de schijven van een week en wanneer er controle was op het bedrijf wist niemand (zogezegt) waar de schijven van 5 jaar ver waren. (Er was net iemand met een paar dozen via de achterdeur naar de privewoning mee gelopen  ;))
Vandaag moet je reeds een maand ver sjoemelen met wat je in de vrachtwagen bij hebt, zelfs al heb je eens 5 minuten langer gereden omdat je in de fille stond of omdat er weer eens geen plaats was op de parking.

Hoe vaak gebeurd het niet dat je er 4u30 over doet om van in Ternat tot in Leuven te rijden? Wanneer je reeds van Gent vertokken was zit je over de limiet en veel plaats om te parkeren is er niet tussen Ternat en Leuven.
Voor een auto, geen enkel probleem maar de vrachtwagenchauffeurs zullen wel weer afdokken.

Zo kan ik nog uren doorgaan met voorbeelden.
Parijs bvb.:
S'nachts doe je er een uur over, in normale omstandigheden, van de peage in Senlis tot de eerste peage op de A6 richting Bordeaux. Overdag kun je er makkelijk 5 uur over doen, in de zomer met de toeristen erbij kan je er zelfs nog een paar uur bijdoen (ook s'nachts).
Voor de toerist, die vaak meer kilometers doet in die drie weken dan over het ganse jaar, is het geen enkel probleem om 12uur nonstop achter het stuur te zitten (je moet ze dan eens zien zwalpen soms).
Maar iemand die gewoon is om grote afstanden te overbruggen, en bovendien nog een veel comfortabeler zithouding heeft en beter uitzicht op het verkeer, kan een maand nadat die es 4u35. gereden heeft er nog zwaar voor beboet worden.

Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik  een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.
Waarom zou men dan de begrenzer weghalen?

Weghalen zeg ik toch niet.

Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken. Nu kan in vele gevallen niet eens de toegelaten 90km/u gehaald worden.
Iedereen die wel eens een voertuig bestuurd en enig benul heeft van wat er rondom gebeurd weet wel dat kort versnellen vaak een redding is om uit gevaarlijke situaties te geraken en zo ongevallen kunnen vermeden worden.

Voila een deel van het antwoord op bovenstaande vraag.

Alsof een vrachtwagen zo vlug versnelt... met alle respect, maar dit vind ik echt uit je nek lullen. Even versnellen om uit een linke situatie te geraken kan met wat goede wil met een motorfiets of een krachtige auto. Niet met een vrachtwagen. De enige vrachtwagen die vlug kan optrekken is een trekker zonder oplegger met voldoende pk's, maar bij een dergelijke bruuske optrekpoging wordt het ding quasi onbestuurbaar.

Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Als er een voertuig voor je zit die echt z'n snelheid niet kan houden en voortdurend van snelheid wisseld (vooral traag(gsm bvb.)) dan moet je echt niet als een raket uit je starblokken schieten om die in te halen.
Zelden kom ik voertuigen tegen die daar lange tijd zullen achter blijven hangen en wachten tot ze volledig in de fille zitten ingesloten.
Tevens moet men zich dan veel te veel focussen op de steeds weerkerende onverwachte bewegingen van dat voertuig, ook afremmen enzomeer, en kan men minder aandacht geven aan de rest van het verkeer. Vroeg of laat komen daar bijna zeker brokken van met achterliggers ofzo.



De enige manier om ongevallen te vermijden is defensief rijden, anticiperen op wat voor, naast en achter je gebeurt of te gebeuren staat, en indien nodig je snelheid verlagen en/of proberen uit te wijken.

Volmondig mee eens, behalve wanneer je stilstaat is het wa moeilijk om je snelheid nog te verlagen. ;D

Een konstante snelheid van 110km/u vind ik persoonlijk te hoog met de huidige vrachtwagens.
Of de impakt nu met 10, 20, 50 of zelfs met 100% verhoogd bij volle impakt doet mijn inziens eigenlijk minder ter zake want als je nu met 80km/u of met 100km/u, met volle lading, op een betonnen muur kwakt is het gedaan met zowel voertuig, lading als inzittenden.
Hoe dikwijls gebeurt zoiets?.

Nog veel te vaak als je het mij vraagt.
Die muur kan ook een fille zijn.
http://www.metacafe.com/watch/3658/crashing_into_a_wall/

Als er nu een "kemel" op de autosnelweg op de rechterrijstrook als laatste in de fille achter een vrachtwagen gaat staan en die wordt platgewalst door een andere vrachtwagen die in de staart van de fille rijdt, dan heeft die geen kans.
Reed die vrachtwagen nu 80km/u of 100km/u dan blijft het resultaat hetzelfde.
Moest diezelfde "kemel" nu uit een vliegtuig springen die op een hoogte van 10.000 meter vliegt en die doet z'n parrachute niet open dan is de kans heel groot dat het ook gedaan is ermee. Dat vliegtuig maar niet meer toelaten aan de helft van de snelheid te vliegen en op 5.000 meter hoogte zal hier ook niet veel helpen.
Wat voor een vergelijking is dit?

Treffend...even onnozel.
Ik zal NOOIT op de rechterrijstrook achter een vrachtwagen gaan staan in de fille als ik met de wagen ben, eerder tweede of derde rijstrook.

Vandaag nog tegengekomen in Gent. We staan een paar kilometer aan te schuiven op de R4 voor de verkeerslichten. Vrachtwagens rechts, auto's links. Een paar honder meter voor ik aan de verkeerslichten kom zijn er daar 3 auto's die willens nillens tussen mij en die vrachtwagen voor me forceerden. Ik laat ze er dan maar domweg tussen omdat ik dacht "die moeten er net als ik ook af aan de afrit voor de lichten".
Jaja zal wel, da kieken voor mij blijft zo'n 70 meter achter z'n voorligger staan net aan het begin van de afrit zodanig dat ik ook kon wachten tot het nog maar eens groen werdt en meneer goesting had om een meter of 2 vooruit te rijden.

Ik stond ten tijde van de invoering van de begrenzer (1995) ook vrij sceptisch af te wachten. Niet dat ik daarvoor sneller reed, ik hield me keurig aan 90.

Ik reed ook niet sneller maar had er wel reeds ene aan m'n been begin 1994. (83km/u)

Ik merkte al vrij snel dat het rijden eigenlijk relaxter verliep met begrenzer: je moest niet meer aanhoudend controleren of je niet over de 90 kwam, het kon toch niet meer.

Voila, de oorzaak van veel ongevallen. Zogenaamd relaxter maar toch just in time. Duw maar planché en kijk wat TV.
Een goeie vrachtwagenchauffeur heeft zelden de teller nodig om te weten of die aan 90km/u zit. Die voelt dat aan, ziet dat en hoort/voelt dat aan het toerental van de motor. Sinds ik met begrenzer rij kijk ik minimaal 10 keer meer naar de teller dan voordien.

Op cruise control rijden, zoals tegenwoordig, kon niet want dat hadden we nog niet aan boord.

Inderdaad, toen gebruikte men een steen of een stok om het gaspedaal naar beneden te krijgen en geen krampen te krijgen. De gevorderden hadden een gashendel die met de hand kon bediend worden.
Cruise control treed tenminste nog buiten werking van zodra de koppeling of rem wordt aangeraakt.

Wanneer ik voor 1995 een andere vrachtwagen naderde die maar iets trager reed als ik, ging ik niet versnellen tot 95 of 100 om hem in te halen, maar vertraagde ik ook enkele km/u en bleef er achter.
En hetzelfde principe gebruik ik nu nog steeds en probeer ik door te geven aan nieuwe chauffeurs: je doet niemand een plezier door een kwartier op de linker rijstrook te rijden. Jezelf niet, de bestuurder achter je niet, je klant niet, zelfs je baas niet. Of denk je dat die 15 seconden die je gewonnen hebt hét verschil zullen maken?
Ik zal nog meer pleiten voor een begrenzer: bij Daf kan je de begrenzer zeer eenvoudig zelf instellen op elke gewenste maximum snelheid (onder de 90 natuurlijk). Dit is zeer handig om bv op een secundaire weg niet onbewust te snel te rijden. Je stelt hem in op 60 en je rijdt maximum 60, met bediening van je gaspedaal, dus niet op cruise control. Kan het nog relaxter?

Je moet dan vaak stil gestaan hebben ofja er was dan ook een stuk minder verkeer. Ben je zelf vertrokken bij je laatste werkgever(s) in de transport?

wooter

  • Gast
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 09:43:40 »
Kan het nog relaxter?
Het is net die reden waarom de overheid denkt dat er zoveel ongevallen gebeuren, getuige het verbod op cruise control op de E313 en andere snelwegen.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 11:25:38 »
Een verbod op cruise-control, wat een mop ! Dit is weer zo'n onzinnige regel waarvan we er de laatste tijd veel hebben gehad. Als je een wetgeving opsteld dan moet je er ook voor zorgen dat er aan handhaving wordt gedaan. Het gebruik van een cruise-control is niet te controleren, dus waarom zetten ze dat bod er dan ?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 13:25:03 »
Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken.

Die heb je als je wil. Rijd tegen 80 km/h, dan heb je al 10 km/h marge.

Ik neem aan dat dit, gezien de omstandigheden in dit topic, een nogal smakeloze grap is van iemand die zelf op regelmatige basis de snelheidslimiet grandioos te boven gaat.

Neen hoor. Ik rijd met onze VW Bora meestal niet sneller dan 180 km/h, zodat ik nog een marge van 20 km/h heb (hoewel vinnig optrekken er dan ook niet meer bij is). :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 16:48:54 »
Een verbod op cruise-control, wat een mop ! Dit is weer zo'n onzinnige regel waarvan we er de laatste tijd veel hebben gehad. Als je een wetgeving opsteld dan moet je er ook voor zorgen dat er aan handhaving wordt gedaan. Het gebruik van een cruise-control is niet te controleren, dus waarom zetten ze dat bod er dan ?

Euh... wie heeft er gesproken over een verbod op cruise control?  ??? ???

edit: (oops) te vlug geantwoord, net de post van wooter gelezen...

Het is waar dat dit niet gecontroleerd kan worden, maar toch vind ik dat die borden nut hebben, al was het maar om de chauffeurs die zelf het verstand niet hebben dat ze de cc daar beter uitschakelen, er attent op te maken. Dat had men evenwel beter met een aanwijzingsbord gedaan dan met een verbodsbord.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 januari 2008 - 18:20:52 door xantingo »
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline xantingo

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 110
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 18:52:29 »
Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Mag ik je een goede raad geven? Ga eerst een jaar of 5 met een vrachtwagen rijden, en trek dan conclusies...

Heb ik gedaan en doe ik terug nu na 2x een jaar te zijn gestopt.
Weliswaar meestal enkel in Westvlaanderen nu waar het nog te doen is met het verkeer en die 2 tot 3 keer per week dat ik richting Gent, Antwerpen of Brussel moet neem ik er maar bij.
Dat weet ik; mijn goede raad was gericht aan BBB, die hier commentaar levert op zaken waar hij niets van af weet.

Het spreekt voor zich dat de vrijheid van de chauffeur wat mij betreft gekoppeld moet zijn aan zijn kennis en vaardigheden en voldoende controles en voldoende zware straffen.
En hoe ga jij dan bepalen wie welke vrijheden toegekend krijgt? Chauffeur Jos, die al 25 jaar schadevrij rijdt, hoeft geen begrenzer op zijn wagen en chauffeur Pol, die alle weken ergens een stuk vrachtwagen verliest, moet begrensd worden op 80? En wat dan wanneer Jos met Pol zijn vrachtwagen moet rijden? Of omgekeerd?

Nope, Pol moet zo snel mogelijk z'n verantwoordelijk nemen (of krijgen) een andere job zoeken en z'n rijbewijs inleveren. Het is zo al erg genoeg in het verkeer.
Met het tekort aan chauffeurs van tegenwoordig, wordt zijn plaats dan ofwel ingenomen door niemand, dus een werkloze meer, of door Swa, die misschien nog erger is, of door Stanislav, die geen twee woorden Vlaams verstaat, en bij elke overtreding doet of zijn neus bloedt. (let op: ik wil hier zeker niet alle buitenlandse chauffeurs over één kam scheren!)

Er zijn meer manieren om verantwoord rijgedrag te enforcen dan met enkel een technische begrenzer.
Als ik zie hoeveel controles er dagelijks uitgevoerd worden, en wat daarvan het resultaat is, dan is dit net nog een krachtiger argument om de begrenzer te behouden.

Ik zou eerder het tegendeel beweren als je de cijfers bekijkt. Het aantal ongevallen is niet evenredig toegenomen met het aantal vrachtwagens op de weg... en al zeker niet met het aantal gereden kilometers/vrachtwagen in België.
Schaf de begrenser dan maar af, je zal de cijfers dan wel zien omhooggaan…

Controles? Vroeger was het een koud kunstje om te sjoemelen met de schijven van een week en wanneer er controle was op het bedrijf wist niemand (zogezegt) waar de schijven van 5 jaar ver waren. (Er was net iemand met een paar dozen via de achterdeur naar de privewoning mee gelopen  ;))
De schijven van 5 jaar terug hoeven ze ook niet te tonen, ze moeten de schijven bijhouden van 1 jaar.

Vandaag moet je reeds een maand ver sjoemelen met wat je in de vrachtwagen bij hebt, zelfs al heb je eens 5 minuten langer gereden omdat je in de fille stond of omdat er weer eens geen plaats was op de parking.
Als je een geldige reden hebt om de termijn van 4u30 te overschrijden, mag dat. Je moet dan wel de reden daarvoor op de achterkant van je registratieblad vermelden. Je kan dat dus geen onbeperkt aantal keren doen, maar in geval van nood mag het wel.

Laat me duidelijk zijn dat ik zeker niet wil dat de toegelaten snelheid verhoogd op een autosnelweg.
De huidige 90km/u vind ik  een gepaste snelheid voor een vrachtwagen.
Waarom zou men dan de begrenzer weghalen?

Weghalen zeg ik toch niet.
Neen, aanpassen naar 110 komt op hetzelfde neer…


Alsof een vrachtwagen zo vlug versnelt... met alle respect, maar dit vind ik echt uit je nek lullen. Even versnellen om uit een linke situatie te geraken kan met wat goede wil met een motorfiets of een krachtige auto. Niet met een vrachtwagen. De enige vrachtwagen die vlug kan optrekken is een trekker zonder oplegger met voldoende pk's, maar bij een dergelijke bruuske optrekpoging wordt het ding quasi onbestuurbaar.

Is het dan echt reeds zolang geleden dat je nog met een vrachtwagen gereden hebt?
Vorige week… en de week daarvoor, en de week daarvoor…

Ik merkte al vrij snel dat het rijden eigenlijk relaxter verliep met begrenzer: je moest niet meer aanhoudend controleren of je niet over de 90 kwam, het kon toch niet meer.

Voila, de oorzaak van veel ongevallen. Zogenaamd relaxter maar toch just in time. Duw maar planché en kijk wat TV.
Een goeie vrachtwagenchauffeur heeft zelden de teller nodig om te weten of die aan 90km/u zit. Die voelt dat aan, ziet dat en hoort/voelt dat aan het toerental van de motor. Sinds ik met begrenzer rij kijk ik minimaal 10 keer meer naar de teller dan voordien.
En goeie vrachtwagenchauffeur kijkt geen tv. Ik hoefde vroeger ook niet naar mijn teller te kijken. En als jij nu 10 keer meer naar dat ding kijkt dan vroeger, is dat omdat je sneller zou willen dan de begrenzer toelaat. Je kijkt om te zien of je wel degelijk het maximum uit je mogelijkheden haalt…


Je moet dan vaak stil gestaan hebben ofja er was dan ook een stuk minder verkeer. Ben je zelf vertrokken bij je laatste werkgever(s) in de transport?
Ja, met veel spijt. Om privé redenen. Na enkele omzwervingen, waarin vrachtwagens telkens wel een rol gespeeld hebben, heb ik mijn huidige job gevonden. Waarin ik gelukkig veel vrije tijd heb, zodat ik in bijberoep terug kan gaan rijden…

Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8)

gratis rijbewijs online-forum
wegcode.be

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 19:53:54 »
Citaat van: xantingo
Het is waar dat dit niet gecontroleerd kan worden, maar toch vind ik dat die borden nut hebben, al was het maar om de chauffeurs die zelf het verstand niet hebben dat ze de cc daar beter uitschakelen, er attent op te maken.

Nu ja, verstand ... vanaf daar ontstaan er zeer dikwijls files, maar niet iedereen kan dat weten.

Maar het had een matrixbord moeten zijn. Want dikwijls is het daar inderdaad aangewezen om de cruise control uit te schakelen; maar op andere ogenblikken heeft men daar totaal geen baat bij. Daardoor draagt ook dit vast bord bij aan het ondermijnen van de geloofwaardigheid van de talrijke verboden die geen rekening houdt met de omstandigheden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 25 januari 2008 - 21:54:43 »
Waar ik om ijver is dat men een veiligheidsmarge heeft om uit gevaarlijke situaties weg te geraken.

Die heb je als je wil. Rijd tegen 80 km/h, dan heb je al 10 km/h marge.

Ik neem aan dat dit, gezien de omstandigheden in dit topic, een nogal smakeloze grap is van iemand die zelf op regelmatige basis de snelheidslimiet grandioos te boven gaat.

Neen hoor. Ik rijd met onze VW Bora meestal niet sneller dan 180 km/h, zodat ik nog een marge van 20 km/h heb (hoewel vinnig optrekken er dan ook niet meer bij is). :D

Zou België (en Duitsland) nog groot genoeg zijn moest men verplicht er een begrenzer op plaatsen aan 100km/u? Ik dacht het niet, je zou nogal rondspringen zeker. ;D

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Wegenwerker komt om bij aanrijding op E34 in Melsele
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 26 januari 2008 - 00:16:16 »
Ik vrees echter dat die begrenzer nu juist wel zorgt voor meer ongelukken.
Mag ik je een goede raad geven? Ga eerst een jaar of 5 met een vrachtwagen rijden, en trek dan conclusies...

Heb ik gedaan en doe ik terug nu na 2x een jaar te zijn gestopt.
Weliswaar meestal enkel in Westvlaanderen nu waar het nog te doen is met het verkeer en die 2 tot 3 keer per week dat ik richting Gent, Antwerpen of Brussel moet neem ik er maar bij.
Dat weet ik; mijn goede raad was gericht aan BBB, die hier commentaar levert op zaken waar hij niets van af weet.
Eh, ik heb hier zelf zeer nadrukkelijk voorbehoud gemaakt in mijn eerder reactie in dit topic (de enige tot nu toe), dus dat mag wat vriendelijker.
Ik weet dat er een tijd terug vermoedelijk een ongeluk gebeurde doordat vrachtwagens in een treintje achter elkaar reden en dat zo'n treintje sneller ontstaat wanneer ze allemaal ongeveer dezelfde maximumsnelheid kunnen halen. Je weet wel, dat ongeluk waarbij iemand te laat wegenwerken opmerkte. Dat zal niet gebeuren wanneer er een autootje voor hem rijdt. Zouden vrachtwagens net zo veel in een treintje rijden wanneer ze een beetje variatie in snelheid hebben.
Ik weet dat veel vrachtwagenchauffeurs het niet kunnen laten om collega's in te halen met 1 km/uur snelheidsverschil en dat ze hierdoor het verkeer hinderen.
Ik weet dat velen niet actiever en alerter achter hun stuur zitten wanneer ze de hele tijd dezelfde snelheid rijden door plankgas te geven.
Waarvoor is zo'n begrenzer nodig wanneer de chauffeursopleidingen voldoende goed georganiseerd zijn? Of ben ik nu te idealistisch?

Citaat
Schaf de begrenser dan maar af, je zal de cijfers dan wel zien omhooggaan…
Waar baseer je dit op?

Verder zal ik me in deze topic bescheiden opstellen en de 2 praktijkdeskundigen de discussie laten voeren.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 januari 2008 - 00:31:14 door BBB »