Christophoros
Forumgemeenschap => Praatcafé => Topic gestart door: Michel op zondag 26 september 2010 - 21:58:26
-
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100926_027
Juister bericht, uitvoerig met videobeelden:
http://www.stern.de/panorama/13-tote-bei-busunglueck-fahrt-in-den-tod-reisebus-rast-gegen-bruecke-1607576.html
...
Der schwere Unfall passiert am Sonntagvormittag am Schönefelder Kreuz südlich von Berlin. Ein weinrotes Auto mit Berliner Kennzeichen will am gewöhnlich stark befahrenen Schönefelder Kreuz von der A113 auf die A10 auffahren. Die Frau, die am Steuer sitzt, verliert nach Angaben eines Polizeisprechers die Kontrolle und prallt gegen den vorbeifahrenden Reisebus. Der Fahrer verliert ebenfalls die Kontrolle und rast gegen einen Brückenpfeiler.
...]
Zeer weinig schade aan de Poolse bus...
Heeft ook wat met "lakse" gordeldracht te maken, nochtans quasi "Europees verplicht" vanaf 9 mei 2006 op alle voertuigen + 3,5 T, vooral moderne reisbussen die ermee uitgerust zijn... (aan de foto´s niet uit te maken)
Aja, in Duitsland geldt de gordelplicht voor bussen al in april 2004, aangezien het daar gebeurde, de Poolse bus moet er wel mee uitgerust zijn. (driepuntsgordel vooraan, bekkengordel op andere plaatsen)
http://www.gesund-vital-online.de/die-einhaltung-der-gurtpflicht-schuetzt-buspassagiere,793/
(http://www.gesund-vital-online.de/UserFiles/Image/Lifestyle/zug.jpg)(http://www.gesund-vital-online.de/UserFiles/Image/Lifestyle/zug2.jpg)
Eine EU-Richtlinie schreibt mittlerweile die Ausrüstung neuer Reisebusse mit Sicherheitsgurten zwingend vor. Wenn Gurte vorhanden sind, müssen sie auch angelegt werden, diese allgemeine Anschnallpflicht gilt in Deutschland schon seit April 2004.
De volledige EU-richtlijn:
Polen heeft het blijkbaar omgezet in nationale wetten [3], Be is bij de landen die uitzonderingen gevraagd hebben :
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/583&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=en
Road safety: new European rules on seat belt use
The latest European Directive[1] on the compulsory use of seat belts has to be incorporated into law in the Member States by 9 May 2006. Under the existing European legislation it was compulsory to use seat belts in vehicles below 3.5 tonnes fitted with restraints. This obligation has now been extended to all categories of vehicles. The Directive also requires the use of restraint systems specially adapted for children.
...
Twelve Member States[3] have informed the European Commission of their national measures for implementing Directive 2003/20/EC.
Six Member States[4] have asked the Commission to be allowed to grant exemptions.
See also : IP/05/612
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8 April 2003 amending Council Directive 91/671/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the compulsory use of safety belts in vehicles of less than 3.5 tonnes. Official Journal No L 115, 9.5.2003 pages 63 – 67.
[2] Study by ECORYS Research and Consulting. “Impact Assessment Road Safety Action Programme, 15 April 2005:
http://ec.europa.eu/transport/road/library/rsap_midterm/rsap_mtr_impact_assmt_en.pdf
[3] Austria, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Spain, Italy, Lithuania, Latvia, Malta, Poland, Portugal and Slovenia.
[4] Belgium, Denmark, France, Sweden, Spain and the UK.
ook in de krant:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article306304.ece/Gordel_vanaf_dinsdag_verplicht_in_touringcar
-
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1135369/28-belgen-overleden-na-busongeval-in-zwitserland.aspx
(http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2012/03/14/2188289/minstens-22-vlaamse-kinderen-overleden-na-busongeval-in-zwitserland-id2721429-515x334.jpg)
In Zwitserland zijn dinsdagavond minstens 28 mensen om het leven gekomen bij een zwaar busongeval. Onder de slachtoffers zijn 22 kinderen van ongeveer 12 jaar oud - 15 Belgen en 7 Nederlanders - en de twee chauffeurs.
Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.
Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest. Daardoor zijn het losse en zeer zware projectielen die door de bus vliegen en botsen.
In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.
De verplichte gordeldracht in Belgische* reisbussen zal weer in het nieuws komen.
* ook in de 5 andere landen [4] die een uitzondering op de EU-richtlijn van 2006 aangevraagd hebben en die richtlijn niet omgezet heeft in nationale wetten. Of al die andere 12 landen het gedaan hebben weet ik niet, maar volgens mij hebben 9 landen (die niet in de richtlijn opgesomd zijn) het al uitgevoerd in hun wetten, Duitsland bvb heeft het al in 2004 ingevoerd en niet gewacht op de EU-richtlijn.
Eine EU-Richtlinie schreibt mittlerweile die Ausrüstung neuer Reisebusse mit Sicherheitsgurten zwingend vor. Wenn Gurte vorhanden sind, müssen sie auch angelegt werden, diese allgemeine Anschnallpflicht gilt in Deutschland schon seit April 2004.
uit vorige post:
http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/06/583&format=HTML&aged=1&language=EN&guiLanguage=en
Road safety: new European rules on seat belt use
The latest European Directive[1] on the compulsory use of seat belts has to be incorporated into law in the Member States by 9 May 2006. Under the existing European legislation it was compulsory to use seat belts in vehicles below 3.5 tonnes fitted with restraints. This obligation has now been extended to all categories of vehicles. The Directive also requires the use of restraint systems specially adapted for children.
...
Twelve Member States[3] have informed the European Commission of their national measures for implementing Directive 2003/20/EC.
Six Member States[4] have asked the Commission to be allowed to grant exemptions.
See also : IP/05/612
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Directive 2003/20/EC of the European Parliament and of the Council of 8 April 2003 amending Council Directive 91/671/EEC on the approximation of the laws of the Member States relating to the compulsory use of safety belts in vehicles of less than 3.5 tonnes. Official Journal No L 115, 9.5.2003 pages 63 – 67.
[2] Study by ECORYS Research and Consulting. “Impact Assessment Road Safety Action Programme, 15 April 2005:
http://ec.europa.eu/transport/road/library/rsap_midterm/rsap_mtr_impact_assmt_en.pdf
[3] Austria, Cyprus, Czech Republic, Estonia, Spain, Italy, Lithuania, Latvia, Malta, Poland, Portugal and Slovenia.
[4] Belgium, Denmark, France, Sweden, Spain and the UK.
In vliegtuigen is het aangordelen van een bekkengordel verplicht (behalve i.p. eens in de lucht), in (onze) (reis)bussen (nog) niet ?
-
In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.
Het voertuig was zo goed als nieuw, preciseerde de procureur, en was uitgerust met veiligheidsgordels.
Zelfs als ze al gedragen werden heeft een impact tegen een massief blok natuurlijk dramatische gevolgen, waarbij het een verzwarende factor is dat het einde van zo'n inham loodrecht op de rijrichting staat ipv schuin. Zie achter de blauwe takelwagen op foto 21 http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842 (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842).
-
In Belgische bussen bestaat - nog altijd - geen gordelplicht, en zijn daardoor ook geen (bekken) gordels aanwezig.
Behalve op de voorzetels neem ik aan.
Het voertuig was zo goed als nieuw, preciseerde de procureur, en was uitgerust met veiligheidsgordels.
Zelfs als ze al gedragen werden heeft een impact tegen een massief blok natuurlijk dramatische gevolgen, waarbij het een verzwarende factor is dat het einde van zo'n inham loodrecht op de rijrichting staat ipv schuin. Zie achter de blauwe takelwagen op foto 21 http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842 (http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20120314_009&pid=1558842).
Dus ook in Belgische reisbussen vanaf x bouwjaar wslk is de gordel verplicht, ik kan die link nergens niet vinden vanaf welk bouwjaar.
-
Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.
Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest.
ze waren 20 minuten aan het rijden, dus indommelen zal er nog niet bijgeweest zijn
en als je het wrak van de bus bekijkt, hadden degenen die in de eerste helft van de bus zaten weinig kans (met of zonder gordel)
-
Zeer wslk is de chauffeur onwel geworden (of beroerte) of ingedommelt... ze weten het niet, en zullen het wslk nooit weten.
Beide chauffeurs zijn dood, (frontaal tegen tunnelpijler), de kinderen zijn zéér wslk niet aangegordeld geweest.
ze waren 20 minuten aan het rijden, dus indommelen zal er nog niet bijgeweest zijn
en als je het wrak van de bus bekijkt, hadden degenen die in de eerste helft van de bus zaten weinig kans (met of zonder gordel)
Ondertussen weet men idd meer.
Ik zou zeggen in het eerste 1/3 van de bus hadden ze weinig kans, ook aangegordeld. (heb alle 36/36 foto´s bekeken)
-
Foto uit hln.be enkel de achterste rij zetels hielden stand bij die enorme frontale klap... :o
(was die dwarswand maar schuin ...)
(http://static0.hln.be/static/photo/2012/5/9/10/20120314140829/media_xll_4692910.jpg)
http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1408570/2012/03/14/Slachtoffer-belt-vader-De-zetels-vlogen-om-ons-heen.dhtml
Tijdens de korte conversatie vroeg in de middag wist het meisje haar vader duidelijk te maken wat er met haar gebeurd was. "Ik voelde een harde knal. Daarna werd alles donker. Alle zetels raakten door de klap los en vlogen om ons heen. Ik werd naar voren geslingerd, en raakte gekneld tussen twee zetels", aldus het meisje over de telefoon."
hln.be breaking news (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1408365/2012/03/14/Live-Nog-drie-gewonden-liggen-in-coma.dhtml) : 24 kinderen hebben het -voorlopig- overleefd, daarvan 3 in coma.
-
Intrieste dag!
Ik neem aan dat deze slachtoffers in de Zwitserse statistieken gaan terecht komen, maar dan geven ze toch wel een vertekend beeld. Want alles lijkt hier veiligheidstechnisch (vooralsnog) in orde. Was dit soms een Setra (met VanHool opbouw?). Voor zover ik Top Tours op de baan tegenkom nooit iets op aan te merken. Heel droeving werd ik ook bij het interview van de vrouw van een van de chauffeurs. Autocarreizen blijft al bij al een veilig middel, tot het noodlot en de fataliteit om de hoek komt kijken.
Tenzij zo een scherpe rand. Inderdaad wat afgeschuind en de uitkomst was allicht veel minder zwaar. Spijtig ook dat de bus tegen de rechterwand is aangedrukt gebleven en niet links om zijn lengteas bewoog. Ik neem ook aan dat de voorwielen door het takelen weer naar voor zijn gebracht.
Mijn deelneming.
-
Innige deelneming.
Wij hebben zelf 2 kinderen 1 van 11 en 1 van 12 jaar, ik mag er niet aan denken....
-
Duitse ongevalsexpert: "Veiligheidsproblemen in tunnel"
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/aid1135903/duitse-ongevalsexpert-veiligheidsproblemen-in-tunnel.aspx
-
Warum wurde in der Röhre nicht nachgebessert?
Deutliche Abstriche bei der Sicherheit
http://www.bild.de/auto/auto-news/verkehrsunfall/tunnel-ausstattung-kritik-23137056.bild.html
-
:'(
Het nieuws pas deze namiddag vernomen wegens eigen familiale omstandigheden
:'(
-
Ach ja, beste mensen: het is natuurlijk weer voer voor de hoofdpagina van de media.
Toen mijn dochter in 2002 overleden is aan een ongeneeslijke ziekte, is dan in geen enkele krant verschenen.
Diezelfde dag zijn er mogelijk in België nog meer personen aan diezelfde en andere ongeneeslijke ziekten overleden dan nu op die bus. Is het dan enkel het feit dat er op die bus zovelen in één klap gedood werden, dat zoveel verschil maakt inzake sensatie?
De Nederlandse prins Friso heeft hier in Oostenrijk een skiongeval gehad, waarbij hij het risico genomen had om buiten piste te gaan skiëen. De media hebben er bol van gestaan. Nochtans zijn dergelijke ongelukken hier in de Alpen schering en inslag. Wat zou in Gods naam het ongeval van prins Friso belangrijker maken dan dat van een andere skiër? Sinds wanneer zou het leven van de ene mens meer waard zijn dan het leven van een andere mens? Toen Friso op de operatietafel lag, viel daar alleszins niets van te merken.
-
Op het moment dat het ongeval gebeurde was ik in Lommel ons filiaal aan het bevoorraden.
Vreemd toeval waar je toch effe stil van wordt.
Wat ik nog vreemd vind is dat, volgens de echtgenote, de chauffeur telkens iets liet weten wanneer hij ging rijden. Deze keer niet. ? ? ?
"Normaal laat hij mij altijd iets weten voor hij begint te rijden", vertelde de vrouw aan vtm. "Gisterenavond was dat niet het geval. Toen ik rond half 4 wakker werd en zag dat ik nog altijd geen boodschap had gekregen, werd ik ongerust. Mijn sms'jes kwamen niet aan, en toen ik probeerde te bellen kwam ik meteen op zijn voicemail terecht", vertelde ze. Uiteindelijk vernam ze het nieuws via het internet.
BRON (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1408601/2012/03/14/Vrouw-van-buschauffeur-verneemt-nieuws-via-internet.dhtml)
-
Ik ken het traject dat die bus heeft afgelegd vrij goed. De eerste keer dat ik daar in de buurt kwam was in 1984, als 14-jarige met CM. Wij zaten dan wel iets verden dan Saint-Luc, nl. in Chandolin. Sindsdien ben ik volledig weg van die streek en ben ik nog een 10-tal keer richting Val d'Anniviers gereden of Val d'Herens gereden. De afdaling vanuit Saint-Luc is voor een chauffeur m.i. prachtig, veel haarspeldbochten en een stijl traject. Ik kan me inbeelden dat een buschauffeur dit ook zo ziet. Mijn vader was buschauffeur en hij keek uit naar dergelijke trajecten. Als je dan éénmaal in Val d'Anniviers gekomen bent blijft het nog altijd een boeiend traject, zeker met een bus.
Die bus is dus afgedaald uit Saint-Luc naar Sierre, wat toch een 1000-tal m hoogteverschil is. In de media stelt men dat die chauffeur nog maar een 30 à 40 min aan het rijden was. Ik durf stellen dat hij al langer onderweg was, waarschijnlijk eerder richting een uur. Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.
In de media werd gisteren gemeld dat de bus wel was uitgerust met veiligheidsgordels, maar dat ze toch 10 jaar oud was. Daarmee spreken ze zichzelf voor een stuk tegen, zo recent was die wagen dus niet! Zelf vind ik het geen probleem om met een bus van meer dan 10 jaar oud mee te rijden als die prima onderhouden is. Wat wel eigenaardig is dat de zetels zo snel los komen en de voorliggende zetels en personen verpletteren.
-
Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.
Zeker dat laatste is pure speculatie, JC.
Jazeker, het kan inderdaad om een menselijke fout gaan. De chauffeur en zijn collega kunnen het ons in ieder geval niet meer vertellen. Beeld je even in (akkoord: ook speculatie, we weten het niet. Maar beeld 't je even in) dat hij van zijn baan afgeweken is omdat hij een beroerte gekregen heeft, of onwel geworden is. Dan kunnen zijn nabestaanden hier nu lezen dat het mogelijks (mede) door een koffietje zou kunnen komen....
Ach ja, beste mensen: het is natuurlijk weer voer voor de hoofdpagina van de media.
Toen mijn dochter in 2002 overleden is aan een ongeneeslijke ziekte, is dan in geen enkele krant verschenen.
Diezelfde dag zijn er mogelijk in België nog meer personen aan diezelfde en andere ongeneeslijke ziekten overleden dan nu op die bus. Is het dan enkel het feit dat er op die bus zovelen in één klap gedood werden, dat zoveel verschil maakt inzake sensatie?
Neen, voor diegenen die achterblijven, is het verlies van een dierbare vreselijk. En zeker als het dan nog je eigen kind is. Ipv hun plechtige communie te vieren, moeten die ouders nu plots de begrafenis van dat kind regelen. Zomaar, van 't ene moment op het andere.
Het is uiteraard voor iedereen verschillend. Maar ikzelf, zou er eigenlijk helemaal niet zo blij mee zijn met al die media-aandacht. Ik mag er niet aan denken dat 1 van m'n kids op vakantie vertrekt met een touringcar. Dat ik die avond-nacht door de politie uit mijn bed gehaald word. Omdat de touringcar waarin onze oogappel zat, zwaar gecrashed is. Dat er 22 kindertjes het niet overleefden, en de anderen gewond zijn. Waarvan nog 3 in coma. Alleen weet de politie dan nog niets over de toestand van onze oogappel. Die onzekerheid, dat moet ON DRAAG LIJK zijn. Ikzelf zou in dat geval het niet zo graag hebben dat ik vanalles en nog wat daarover moet lezen, en zien verschijnen in media allerhande.
Al is dat laatste uiteraard erg persoonlijk.
De Nederlandse prins Friso heeft hier in Oostenrijk een skiongeval gehad, waarbij hij het risico genomen had om buiten piste te gaan skiëen. De media hebben er bol van gestaan. Nochtans zijn dergelijke ongelukken hier in de Alpen schering en inslag. Wat zou in Gods naam het ongeval van prins Friso belangrijker maken dan dat van een andere skiër? Sinds wanneer zou het leven van de ene mens meer waard zijn dan het leven van een andere mens? Toen Friso op de operatietafel lag, viel daar alleszins niets van te merken.
Tja. Er gaan er daar idd wel meer onderuit, soms ook met fatale gevolgen. Als ze daarbij afgeweken zijn van de normale pistes, staan de meesten meteen klaar om de overleden skiër voor zot te verklaren.
Als het daarentegen de prins betreft, dan is het hele land meteen in diepe rouw. En durft niemand het aan om een kat een kat te noemen.
-
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??
-
Blijkbaar zaten ze toch in de veiligheidsgordels, maar hebben de ankerpunten van de stoelen het begeven - ook bij de kinderen die rond de 12 jaar toch aanzienlijk minder wegen dan volwassenen.
Probleem is natuurlijk dat de gordels in een bus aan de stoelen hangen.
Misschien moet men dat maar eens bekijken en verbeteren - bvb door stoelen en gordels elk apart te verankeren.
-
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??
Wat ik daarover gelezen heb, is dat men idd die piste onderzoekt. Maar het parket zou gesteld hebben dat er op camerabeelden daarvan niets te zien was.
-
HLN durft gewag te maken van een dvd wissel??
Wat ik daarover gelezen heb, is dat men idd die piste onderzoekt. Maar het parket zou gesteld hebben dat er op camerabeelden daarvan niets te zien was.
Dan is het toch puur giswerk.
-
Blijkbaar zaten ze toch in de veiligheidsgordels, maar hebben de ankerpunten van de stoelen het begeven - ook bij de kinderen die rond de 12 jaar toch aanzienlijk minder wegen dan volwassenen.
Probleem is natuurlijk dat de gordels in een bus aan de stoelen hangen.
Misschien moet men dat maar eens bekijken en verbeteren - bvb door stoelen en gordels elk apart te verankeren.
http://www.youtube.com/watch?v=2gvuGeRNHMU
Hier een frontale crashtest van een reisbus aan 56 kmh (35 mph) op een muur... de zetels hielden dat wel uit;
het verschil tussen aangordelen en niet-aangordelen is ook duidelijk te zien.
In Sierre is er sprake van 60 kmh-impact heb ik ergens gelezen, ik gis zelfs nog iets meer. (kE=M.V²)
In de tunnel mocht men 100 kmh waarom zou de bus daar niet 90 kmh rijden ? :-\
Als de 60 impact klopt moet de bestuurder nog net gereageerd hebben en geremd hebben (na 1sec reactietijd = 25 meter zonder vertraging bij 90 kmh dan x-remweg tot 60 kmh)
Die - onbeschermde- en dwarse muur op het einde van die pechhavens in die tunnel(s) was enorm gevolgverzwarend.
Een Duitse expert had hier terechte kritiek op. Een op zwaar verkeer berekende schuine vangrail op die plaats zou een simpele oplossing zijn.
-
Maar beeld 't je even in dat hij van zijn baan afgeweken is omdat hij een beroerte gekregen heeft, of onwel geworden is.
Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.
-
Het moet voor de chauffeurs van de twee andere bussen ook niet gemakkelijk geweest zijn. Ze werden via hun GSM verwittigd dat de derde bus verongelukt was, dat ze vooral niet mochten terugkeren, er niets mochten over zeggen en vermijden dat de kinderen er iets zouden over horen via de radio. Maak maar eens zo een lange reis terwijl dat door je hoofd spookt.
-
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:
http://www.goettinger-tageblatt.de/Nachrichten/Goettingen/Uebersicht/Heidkopftunnel-vier-Wochen-dicht
(http://www.goettinger-tageblatt.de/var/storage/images/gt-et/nachrichten/goettingen/uebersicht/heidkopftunnel-vier-wochen-dicht/15298998-1-ger-DE/Heidkopftunnel-vier-Wochen-dicht_ArtikelQuer.jpg)
De in 1:3 verhouding schuine begrenzingsmuur zou al 9 jaar voorschrift* zijn.
´CH denkt´ nu toch tenminste eraan die dwarsmuren af te schermen
( hoge stevige vangrails of ook zo´n betonmuurtje ?)
http://www.tagesschau.sf.tv/Nachrichten/Archiv/2012/03/15/Schweiz/Busunglueck-im-Wallis/Deutschland-Nischenwaende-muessen-seit-2003-schraeg-sein
Deutschland: Nischenwände müssen seit 2003 schräg sein
Marcel Anderwert
Donnerstag, 15. März 2012, 14:17 Uhr, Aktualisiert 17:16 Uhr
Nach dem verheerenden Busunglück von Siders stellt sich die Frage nach der Tunnelsicherheit. Der belgische Reisecar war frontal in die Betonwand einer Nothaltenische geprallt. Im Gegensatz zur Schweiz sind in Deutschland seit mehreren Jahren abgeschrägte Wände in Notbuchten vorgeschrieben.
«Seit 2003 besteht in Deutschland die Forderung, dass die Begrenzungswände von Pannenbuchten in Tunnels im Verhältnis von 1:3 abgeschrägt werden.» Dies erklärt Nicolas Adunka vom deutschen Automobil-Club ADAC gegenüber «SF Online».
Die Vorschrift sei seit neun Jahren Teil der RABT*, der «Richtlinien für die Ausstattung und den Betrieb von Strassentunnels». Ziel der Massnahme sei, einen frontalen Aufprall eines Fahrzeugs in die Nothaltenische zu erschweren. Allerdings sei auch bei abgeschrägten Wänden ein frontaler Aufprall möglich, gibt Adunka zu bedenken.
Forderung nach schrägen Wänden in der Schweiz
Auch in der Schweiz wird nach dem tragischen Busunglück die Forderung nach abgeschrägten Wänden bei den Nothaltenischen laut.
Niklaus Zürcher, Direktor des Automobilclubs der Schweiz (ACS), erklärte gegenüber «10vor10»: «Logischerweise müsste man eine Massnahme prüfen, dass es die rechte Wand, quer zur Fahrbahn, nicht mehr gibt.»
Bei bestehenden Tunnels könnte man diese Buchten möglicherweise nachrüsten, sagt Zürcher. Mit einem Ablenkungssystem, das ein Fahrzeug bei einer Kollision wieder auf die Fahrbahn leitet.
-
Eerlijk, Michel... Ik zie een bus los door dat muurtje rijden... Het zal de aanrijdingssnelheid met het rechte stuk muur in de tunnel wel verminderen, maar gemiddeld rijdt een bus of vrachtwagen zo een muurtje in puin.
Nu, het is natuurlijk een combinatie van factoren... Het controleverlies, de inham, een volgeladen bus, ...
-
Eerlijk, Michel... Ik zie een bus los door dat muurtje rijden... Het zal de aanrijdingssnelheid met het rechte stuk muur in de tunnel wel verminderen, maar gemiddeld rijdt een bus of vrachtwagen zo een muurtje in puin.
Kunt gij dat op die foto vaststellen ? Straf.
Tja als dat muurtje de grootste schok breekt en de bus ook nog naar links afketst ...
Ik denk dat er serieus meer achter dat "muurtje" zit... ;)
Deze foto is groter:
http://www.strassenbau.niedersachsen.de/live/institution/mediadb/mand_135/psfile/zoombild/49/P13000114f27a7ab26b37.jpg
andere foto´s:
http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_01.html
(http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_a2.jpg)(http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_a3.jpg)
Maar ik kan natuurlijk verkeerd zijn, alhoewel ik toch het gevoel heb dat Deutsche Gründlichkeit ook in tunnelinfra bestaat.
(die RABT-voorschriften kan men downloaden tegen betaling ;)
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/product_info.php?products_id=2192 )
-
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:
Ik vraag me af waarom de ontwerpers niet door hadden dat er een potentieel noodlottig aspect was aan hun ontwerp. Ik maak me sterk dat ik zoiets bij het tekenen direct zou zien.
Het zou mij niet verwonderen dat dit ligt aan een attitude om de bestaande voorschriften strikt, maar zonder inzicht, na te leven.
-
Vijgen na Pasen maar hier is de reden waarom er zoveel kritiek is vanuit D:
Ik vraag me af waarom de ontwerpers niet door hadden dat er een potentieel noodlottig aspect was aan hun ontwerp. Ik maak me sterk dat ik zoiets bij het tekenen direct zou zien.
Het zou mij niet verwonderen dat dit ligt aan een attitude om de bestaande voorschriften strikt, maar zonder inzicht, na te leven.
Bij deze tekening heeft men er wel duideljk aan gedacht:
http://fis.server.de/servlet/is/12019/
(http://fis.server.de/servlet/is/12019/Bild17k.JPG)
Abbildung 1: Grundriss einer Pannenbucht an einer Richtungsfahrbahn [RABT 2006]
Sinds RABT 2003 zouden alle vluchthavens zo gebouwd moeten worden of nagerust (betonwand < of = 1:3).
Die veranderingen moeten er gekomen zijn sinds die ongevallen - met brand - in Alpentunnels, ook een Belgische vrachtwagen herinner ik mij.
Vanaf toen heeft men potentiele gevaren anders bekeken, die schuine betonwand is er vermoedelijk een van, want voordien was het niet zo (in D).
Deze tekst wijst erop: (een EU-richlijn volgde in 2004)
Vor dem Hintergrund der schweren Brandunfälle in einigen Straßentunneln der Alpenländer wurden in den letzten Jahren mögliche Maßnahmen zur Erhöhung der Nutzersicherheit ausführlich untersucht. In diesem Zusammenhang wurde von der EU-Kommission (KOM) die "Richtlinie 2004/54/EG des Europäischen Parlamentes und des Rates vom 29. April 2004 über Mindestanforderungen an die Sicherheit von Tunneln im transeuropäischen Straßennetz" (EG-Tunnelrichtlinie) bekannt gegeben. Zur erforderlichen nationalen Umsetzung wurden die "Richtlinien für die Ausstattung und den Bereich von Straßentunneln" (RABT), Ausgabe 2003, überarbeitet und ergänzt, und zwar im Wesentlichen hinsichtlich der in der EG-Tunnelrichtlinie geforderten Organe (Verwaltungsbehörde, Tunnelmanager, Sicherheitsbeauftragter und Untersuchungsstelle), der verkehrsrechtlichen und verkehrstechnischen Regelungen (Verkehrszeichen und Hinweisschilder), des Berichtswesens, der Sicherheitsdokumentation, der Risikoanalyse sowie der baulichen und betrieblichen Maßnahmen.
Die RABT, Ausgabe 2006, ersetzen die gleichnamigen Richtlinien aus dem Jahr 2003.
http://www.fgsv-verlag.de/catalog/product_info.php?products_id=2192
http://www.kfv.at/uploads/media/0624_VMS_Tunnel_defektesKfz.pdf
http://de.wikipedia.org/wiki/Tauerntunnel_(Autobahn)#Tunnelbrand 1999
-
Punt blijft dat men er hier te lande niet te veel kritiek op moet geven.
Die tunnel is beter toegerust met veiligheidsvoorzieningen dan eender welke tunnel in België waar ik ooit doorgereden ben.
Stellen dat die tunnel onveilig zou zijn, betekent stellen dat alle Belgische tunnels meteen dicht moeten.
De Duitsers hebben de schuine wand er ook maar achteraf aan toegevoegd - zoals duidelijk te zien is op de foto.
Dat is duidelijk niet origineel, en zo verkort men uiteraard ook de nis aanzienlijk (zo'n 7,5m bij 1:3).
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.
Belgische bestuurders en tunnels, het schijnt inderdaad slecht samen te gaan.
Bij de 2 grootste wegtunnel-drama's in vele jaren, spelen we helaas de hoofdrol. :(
-
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.
???
-
In de onderste foto kan je zo te zien ook voldoende rechts rijden en de schuine kant alsnog missen.
???
(http://www.goettinger-tageblatt.de/var/storage/images/gt-et/nachrichten/goettingen/uebersicht/heidkopftunnel-vier-wochen-dicht/15298998-1-ger-DE/Heidkopftunnel-vier-Wochen-dicht_ArtikelQuer.jpg)
Helemaal rechts tegen de tunnelwand, is er geen afgeschuind stukje muur voor gezet.
Men kan ook nog op de hoek van een vluchtdeur knallen, die zijn evenmin afgeschuind.
-
Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.
Ho!
Er zijn geen elementen gevonden die daarop wijzen. Dat betekent echter nog niet, dat het volledig uitgesloten is. Ook stelt de procureur dat hij op dit ogenblik geen enkele verklaring van een kind heeft, dat de chauffeur een dvd zou willen wisselen. Er is ook geen alcohol gevonden in het bloed van de chauffeurs.
>>> KLIK (http://www.deredactie.be/permalink/1.1246915).
Tot er zeker is wat er precies gebeurd is, hoe, waarom ...... vind ik 't gevaarlijk om meteen met een beschuldigend vingertje te willen wijzen.
-
Dat zou volgens de autopsie uitgesloten zijn.
Ho!
Er zijn geen elementen gevonden die daarop wijzen. Dat betekent echter nog niet, dat het volledig uitgesloten is.
Dat is gebruikelijk in de medische wereld. Een arts zal nooit verklaren dat een patiënt een bepaalde aandoening niet heeft; hij verklaart enkel dat hij ze niet vastgesteld heeft. Maar het artikel waar je naar verwijst, bevestigt wel degelijk:
Dus blijven er maar twee mogelijkheden, zegt het Zwitserse gerecht: een defect aan de bus of een kleine onoplettendheid met grote gevolgen.
Mij lijkt een defect aan de bus geenszins zeker, doch wel het meest waarschijnlijk. Die bus ging immers naar de technische controle in België, en daar is het al wel meer gebeurd dat er als bij louter toeval een bankbriefje tussen de papieren zit.
-
een defect roulement lijkt mij heel aannemelijk. Dat is trouwens imho niet op voorhand vast te stellen bij keuring oid
-
een defect roulement lijkt mij heel aannemelijk. Dat is trouwens imho niet op voorhand vast te stellen bij keuring oid
Zou kunnen maar dat lijkt me sterk dat dat, noch vooraf door de bestuurder, nog tot op heden door de onderzoekers niet zou vastgesteld zijn.
Tenzij ze nog niet gekeken hebben naar die achterste (stuur)as of tenzij er zeer recent ergens een roulement of onderdeel in de stuurinrichting vernieuwd werd waardoor een eventuele fabricagefout niet onmiddellijk duidelijk zichtbaar is.
Het zou best kunnen dat ze daar nog een hele tijd mee bezig zijn om alle mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Vandaag heb ik beelden gezien van iemand die het traject volgde.
Die vluchthaven is eigenlijk maar een nis die nauwelijks langer is dan de bus zelf en om daar in te geraken is hij op 1 of andere manier (zichtbaar aan de bandensporen) bovenop die stootbanden, die tot tegen de muur in de beton zitten, geraakt.
Die betonnen stootbanden zijn een kleine halve meter hoog (40cm als ik me niet vergis) en daar rij je niet zomaar effe overgeen met zowel je voorwiel en je achterwielen.
"Iets" moet dat veroorzaakt hebben dat hij daarop geraakt is en dat "iets" moet nog redelijk veel impact gegeven hebben, anders schamp je gewoon af de andere richting uit.
Eens daarop was de bus, naar mijn mening, compleet stuurloos.
-
(http://static0.hln.be/static/photo/2012/5/9/10/20120314140829/media_xll_4692910.jpg)
Even over deze foto... (heb niet heel het topic gelezen tothiertoe)
Ik begrijp niet dat die rechts van de rechterrijstrook onderbroken lijnen zijn? Het lijkt alsof er een rijstrook bijkomt op die manier!
-
Het moet voor de chauffeurs van de twee andere bussen ook niet gemakkelijk geweest zijn. Ze werden via hun GSM verwittigd dat de derde bus verongelukt was, dat ze vooral niet mochten terugkeren, er niets mochten over zeggen en vermijden dat de kinderen er iets zouden over horen via de radio. Maak maar eens zo een lange reis terwijl dat door je hoofd spookt.
brrrrrrr...
-
(http://static0.hln.be/static/photo/2012/5/9/10/20120314140829/media_xll_4692910.jpg)
Even over deze foto... (heb niet heel het topic gelezen tothiertoe)
Ik begrijp niet dat die rechts van de rechterrijstrook onderbroken lijnen zijn? Het lijkt alsof er een rijstrook bijkomt op die manier!
Dat zijn maar heel korte streepjes zoals je ook ziet in 5-6 posten eerder (Duitse tunnel). Zo -met die stippelijnen- duidt men nu eenmaal zulke havens internationaal aan*. Fietspaden hebben ook onderbroken korte lijnen, dat is toch zeer duidelijk te onderscheiden van rijstrooklijnen. Of gaan moto´s op aanliggende fietspaden rijden ? ;D
Die zeer korte pechhaven - enkel in nood te gebruiken - is trouwens op voorhand in´t groot aangekondigd door de klassieke borden met x00 meters, anders geraakt men niet op tijd vertraagd om die pechhaven te gebruiken.
Duits bord : (http://fis.server.de/servlet/is/12019/328.JPG)
http://fis.server.de/servlet/is/12019/
NL : (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/05/Nederlands_verkeersbord_L14.svg/100px-Nederlands_verkeersbord_L14.svg.png) http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchthaven_(autoverkeer) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vluchthaven_(autoverkeer))
Belgsiche wegcode F98:
(http://www.wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/F/F98.png)
-
Men kan ook nog op de hoek van een vluchtdeur knallen, die zijn evenmin afgeschuind.
Men "kan" overal "tegen knallen en afschampen" zelfs tegen de tunnelmuren. ;)
Deze fotolink -van mijn eerdere post - zelfde plaats andere foto, ttz schuin genomen had je nog niet aangeklikt?
Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ... (http://www.strassenbau.niedersachsen.de/live/institution/mediadb/mand_135/psfile/zoombild/49/P13000114f27a7ab26b37.jpg)
want dat is de rijrichting/zicht van de bestuurder
(http://www.goettinger-tageblatt.de/var/storage/images/gt-et/nachrichten/goettingen/uebersicht/heidkopftunnel-vier-wochen-dicht/15298998-1-ger-DE/Heidkopftunnel-vier-Wochen-dicht_ArtikelQuer.jpg)
... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden... :'(
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden... :-[ >:(
(http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2012/03/16/2190807/overledenen-in-colonne-naar-huis-gebracht-id2730103-1000x800-n.jpg)
Bron: hbvl.be
-
we worden overal berucht http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1411533/2012/03/20/Zwitserse-journaliste-over-busramp-Natuurlijk-een-Belgische-autocar.dhtml (http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongeval-Zwitserland/article/detail/1411533/2012/03/20/Zwitserse-journaliste-over-busramp-Natuurlijk-een-Belgische-autocar.dhtml)
De volledige tekst vind ik niet meer
-
waar de lijkwagens naar Lommel reden...
(http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2012/03/16/2190807/overledenen-in-colonne-naar-huis-gebracht-id2730103-1000x800-n.jpg)
Bron: hbvl.be
waarom rijden die op het linkse vak??
als alle lijkwagens dat gaan doen, zal ik hier dikwijls in de file staan
-
waar de lijkwagens naar Lommel reden...
(http://s1.hbvl.be/ahimgpath/assets_img_gvl/2012/03/16/2190807/overledenen-in-colonne-naar-huis-gebracht-id2730103-1000x800-n.jpg)
Bron: hbvl.be
waarom rijden die op het linkse vak??
schrik van die bomenrij bij die "hoge" snelheid ?
En er rijdt maar ene links, die anderen willen allemaal inhalen... :-X
-
Deze fotolink -van mijn eerdere post - zelfde plaats andere foto, ttz schuin genomen had je nog niet aangeklikt?
Dat laatste stuk tegen de tunnelwand lijkt me nog steds niet schuin.
Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ...
Natuurlijk kan dat ook.
Het gaat enkel fortuinen kosten om ooit nog een tunnel te bouwen ...
In een tunnel doe je bouwtechnisch niet wat je wil.
Zoals je ziet is alles cilindrisch opgebouwd om de druk op te vangen.
De nis is een buis met grotere diameter - en hogere kosten.
De schuine kant langer maken / voorzien kost dus een pak meer doordat er over een grotere lengte en grotere diameter geboord of geblast moet worden.
... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden... :'(
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden...
En dan maar klagen over "onveilige" Zwitserse tunnels ...
Een Zwitserse correspondente had het al over de Belgisering van de Europese wegen, het exporteren van de foute Belgische "oplossingen" naar veilige landen ...
't Mens heeft er veel Flak voor gekregen, maar haar analyse - ook de politieke kant - is finaal wel juist.
-
Dat laatste stuk tegen de tunnelwand lijkt me nog steds niet schuin.
Dan hebben ze wslk een klein stukje vergeten. :-\
Als het volgens het *BAST-voorschrift is zou het minstens 3 : 1 schuin moeten zijn. (alle Duitse tunnels zijn daar aan onderworpen)
Zoals deze 9e pechhaven: (wel in een gevaarlijkere 1-1 tunnel toch 2 || 2 tunnel, en ze heeft soms zelfs een plat plafond hier en daar..., geboord wordt altijd cilindrisch)
(http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_a2.jpg)
http://www.stadt-naumburg.de/Radarfo/Thueringen/Renn_01.html
zou de Rennsteigtunnel zijn Pannenbucht 9, ttz de langste tunnel van D
http://de.wikipedia.org/wiki/Rennsteigtunnel
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/29/Rennsteintunnel.jpg/300px-Rennsteintunnel.jpg)
Nog fotos: Rennsteigtunnel
(http://images.google.be/search?sourceid=navclient&ie=UTF-8&hl=nl&rlz=1T4GPEA_deBE432BE433&q=Rennsteigtunnel&biw=1024&bih=641&sei=DsdoT4abE8qXOqCsvbUK&tbm=isch)
Natuurlijk kan men die dwarse nismuur -met nooddeur- niet zo beveiligen gelijk de andere kant waar de botskans véél hoger is ...
Natuurlijk kan dat ook.
Maar niet zo gelijk de andere kant. ;)
Het gaat enkel fortuinen kosten om ooit nog een tunnel te bouwen ...
Die kosten al fortuinen, een beetje beveiliging (of minstens 3 : 1 - betonstukje*) meer is te verwaarlozen.
In een tunnel doe je bouwtechnisch niet wat je wil.
Klopt maar zoals je ziet doet men het met dat stuk betonwand -minimum 3:1- wel.
Zoals je ziet is alles cilindrisch opgebouwd om de druk op te vangen.
De nis is een buis met grotere diameter - en hogere kosten.
De schuine kant langer maken / voorzien kost dus een pak meer doordat er over een grotere lengte en grotere diameter geboord of geblast moet worden.
Die pechhaven ZELF is idd relatief kostelijk (is nu eenmaal verplicht om de 600 meter in tunnel van minimum 900 meter ; bron: http://fis.server.de/servlet/is/12019/ ).
Die nis+pechhaven zal mss wel ooit een kettingsbotsing kunnen verhinderen door een in panne gevallen voertuig dat net in een tunnel problemen kreeg...
... van tegen knallen gesproken dit is een -ca 7 jaar voltooide uch.. uch - Be-120 kmh-autoweg (A24/N74) waar de lijkwagens naar Lommel reden... :'(
middenbermbeveiliging... ? als er plaats is voor "dodelijke jonge bomen" te planten doen ze het in Belziek, de wet van Murphy moet zoveel mogelijk uitgedaagd worden...
En dan maar klagen over "onveilige" Zwitserse tunnels ...
Idd, de CH tunnels horen bij de veiligste van de wereld... maar ...
Een Zwitserse correspondente had het al over de Belgisering van de Europese wegen, het exporteren van de foute Belgische "oplossingen" naar veilige landen ...
't Mens heeft er veel Flak voor gekregen, maar haar analyse - ook de politieke kant - is finaal wel juist.
Helemaal ongelijk heeft ze idd niet, Be is vergeleken met de Europese top bijna een derdewereldland qua veilige weginfra/ruimtelijke orde, en dat zei ze zelfs nog niet. ;D