Hiermee wil ik geenszins zeggen dat hij vermoeid was, ietwat chauffeur verwerkt dit zonder problemen.
De crash is gebeurd wanneer hij nog maar enkele minuten op de snelweg was. Een 'menselijke' fout lijkt me dan ook plausibel in deze situatie. De chauffeur heeft pakweg 50 min heel geconcentreerd gereden en komt op de snelweg en relaxed, dat is zeer menselijk. Misschien komt er op dat moment nog een koffietje bij, een kleine stuurfout en in dit geval verschrikkelijke gevolgen.
Zeker dat laatste is pure speculatie, JC.
Jazeker, het kan inderdaad om een menselijke fout gaan. De chauffeur en zijn collega kunnen het ons in ieder geval niet meer vertellen. Beeld je even in
(akkoord: ook speculatie, we weten het niet. Maar beeld 't je even in) dat hij van zijn baan afgeweken is omdat hij een beroerte gekregen heeft, of onwel geworden is. Dan kunnen zijn nabestaanden hier nu lezen dat het mogelijks (mede) door een koffietje zou kunnen komen....
Ach ja, beste mensen: het is natuurlijk weer voer voor de hoofdpagina van de media.
Toen mijn dochter in 2002 overleden is aan een ongeneeslijke ziekte, is dan in geen enkele krant verschenen.
Diezelfde dag zijn er mogelijk in België nog meer personen aan diezelfde en andere ongeneeslijke ziekten overleden dan nu op die bus. Is het dan enkel het feit dat er op die bus zovelen in één klap gedood werden, dat zoveel verschil maakt inzake sensatie?
Neen, voor diegenen die achterblijven, is het verlies van een dierbare vreselijk. En zeker als het dan nog je eigen kind is. Ipv hun plechtige communie te vieren, moeten die ouders nu plots de begrafenis van dat kind regelen. Zomaar, van 't ene moment op het andere.
Het is uiteraard voor iedereen verschillend. Maar ikzelf, zou er eigenlijk helemaal niet zo blij mee zijn met al die media-aandacht. Ik mag er niet aan denken dat 1 van m'n kids op vakantie vertrekt met een touringcar. Dat ik die avond-nacht door de politie uit mijn bed gehaald word. Omdat de touringcar waarin onze oogappel zat, zwaar gecrashed is. Dat er 22 kindertjes het niet overleefden, en de anderen gewond zijn. Waarvan nog 3 in coma. Alleen weet de politie dan nog niets over de toestand van onze oogappel. Die onzekerheid, dat moet ON DRAAG LIJK zijn. Ikzelf zou in dat geval het niet zo graag hebben dat ik vanalles en nog wat daarover moet lezen, en zien verschijnen in media allerhande.
Al is dat laatste uiteraard erg persoonlijk.
De Nederlandse prins Friso heeft hier in Oostenrijk een skiongeval gehad, waarbij hij het risico genomen had om buiten piste te gaan skiëen. De media hebben er bol van gestaan. Nochtans zijn dergelijke ongelukken hier in de Alpen schering en inslag. Wat zou in Gods naam het ongeval van prins Friso belangrijker maken dan dat van een andere skiër? Sinds wanneer zou het leven van de ene mens meer waard zijn dan het leven van een andere mens? Toen Friso op de operatietafel lag, viel daar alleszins niets van te merken.
Tja. Er gaan er daar idd wel meer onderuit, soms ook met fatale gevolgen. Als ze daarbij afgeweken zijn van de normale pistes, staan de meesten meteen klaar om de overleden skiër voor zot te verklaren.
Als het daarentegen de prins betreft, dan is het hele land meteen in diepe rouw. En durft niemand het aan om een kat een kat te noemen.