Auteur Topic: art 12.4 in absurdistan  (gelezen 24773 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
art 12.4 in absurdistan
« Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 21:27:56 »
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.  ??
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
een paar bedenkingen

als je een maneuver uitvoert moet je voorrang geven aan de andere weggebruikers

1. een parkeerplaats oprijden

ik kom aangereden
ik zie een parkeerplaats en wil daar parkeren
de auto achter mij heeft die plaats ook gezien en wil daar ook parkeren
ik moet voorrang geven aan de andere en hij moet voorrang geven aan mij
wie mag parkeren

2. Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden

goed, maar
de fietser komt de rijbaan opgereden en moet dus voorrang geven aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
fietspad ligt buiten de rijbaan, en iedereen die de rijbaan oprijdt moet voorrang geven aan degenen die erop rijden


als er nog iemand iedeeen heeft

better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:15:37 »
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.

Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:17:46 »
2. Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden
goed, maar
de fietser komt de rijbaan opgereden en moet dus voorrang geven aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
fietspad ligt buiten de rijbaan, en iedereen die de rijbaan oprijdt moet voorrang geven aan degenen die erop rijden
Ik denk dat ge dat verkeerd leest, als het fietspad eindigt of overgaat op de rijbaan, doet hij geen maneuver, en heeft hij dus in feite voorrang want hij rijdt hier rechtdoor...  zie foto: fietspad is wel aanliggend en vloeit over in de rijbaan (is ook geen kruispunt).

Ik denk dat ze die foto er niet voor niets bijgezet hebben


Citaat van: Kunde
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.
Eens zo raar dat ze dan maneuvers gaan schrappen op het einde van de oorspronkelijke KB...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:30:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:22:19 »
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.
Zou het niet logisch zijn om alle maneuvres bij elkaar te groeperen? ???
Dat zou wel zo duidelijk zijn en duidelijkheid is nog altijd een van de grootste troeven voor de verkeersveiligheid.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:48:25 »
Dat zou wel zo duidelijk zijn en duidelijkheid is nog altijd een van de grootste troeven voor de verkeersveiligheid.
Idd, Art 12, en zeker 12.4 is toch wel het toppunt van onduidelijkheid.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 januari 2009 - 22:56:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #5 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 00:59:18 »
2. Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden
goed, maar
de fietser komt de rijbaan opgereden en moet dus voorrang geven aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
fietspad ligt buiten de rijbaan, en iedereen die de rijbaan oprijdt moet voorrang geven aan degenen die erop rijden
Ik denk dat ge dat verkeerd leest, als het fietspad eindigt of overgaat op de rijbaan, doet hij geen maneuver, en heeft hij dus in feite voorrang want hij rijdt hier rechtdoor...  zie foto: fietspad is wel aanliggend en vloeit over in de rijbaan (is ook geen kruispunt).

Ik denk dat ze die foto er niet voor niets bijgezet hebben


Citaat van: Kunde
De term inzonderheid heeft als synoniemen: bepaaldelijk, in het bijzonder, met name, speciaal, vooral, voornamelijk. Daaruit blijkt dat de opsomming van manoeuvers in het verkeersreglement niet limitatief is. Niet enkel de opgegeven verkeersbewegingen kunnen dus als manoeuver beschouwd worden.
Eens zo raar dat ze dan maneuvers gaan schrappen op het einde van de oorspronkelijke KB...
ik ben blij dat je zo volledig bent
maar
het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan
dus
als iemand van een fietspad op de rijbaan komt moet hij toch voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
dit ongeacht hij een maneuver uitvoert of niet
ze hadden maar het fietspad een deel van de rijbaan moeten laten

Citaat van: de wegcode
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 09:03:06 »
Het gaat de juiste richting uit.

Afschaffen de term maneuvers en een voorbeeld nemen aan de mogelijkheden in de andere(buitenlandse) reglementen .

ART 12.4 is geknoei.
Onze ganse wegcode is zoals jullie schrijven een lappendeken.

Schouppe had een nieuwe wegcode beloofd voor eind 2008????

Ben benieuwd wat  ze er van maken.

Als ik de Franse of de Duitse wegcode als voorbeeld neem stel je vast dat die veel eenvoudiger en duidelijk is opgesteld zodat je niet tussen de regels moet lezen om te weten wat ze bedoelen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #7 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 11:09:18 »
ik ben blij dat je zo volledig bent
maar
het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan
dus
als iemand van een fietspad op de rijbaan komt moet hij toch voorrang verlenen aan de weggebruikers die zich reeds op de rijbaan bevinden
dit ongeacht hij een maneuver uitvoert of niet
ze hadden maar het fietspad een deel van de rijbaan moeten laten
Citaat van: de wegcode

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
Ge bewijst de onduidelijkheid van Art 12 nog eens... het laat zich eveneens moeilijk lezen...

Uw uitleg klinkt bijna logisch Sniper, maar volgens de -lappendeken- is het niet zo, want ge knipt er een stuk lap uit:

ttz ge citeert de 2e zin van Art. 12.3.1 onvolledig hé, de betekenis is anders als ge ze volledig citeert (ge ziet dat dubbelpunt toch wel staan, in uw citaat valt het minder op  ;))

Citaat
12.3.1. - ...
-  De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt :
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
 B1         B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
Citaat
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen....



Waar staat daar een B1-tje of een B5- tje en haaientanden waar het fietspad in de rijbaan vloeit ?
(zie vb-foto onderaan als een fietser zelfs zijn voorrang verliest op een doorlopend fietspad...)

Art 12 moet ge ook in de ganse context begrijpen; lees eens achtereenvolgens:

Citaat
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
 Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
Het gaat over de verplichting voorrang te verlenen bij het gebruik van de openbare weg, waar het fietspad deel van uitmaakt (Art 2.7)
Citaat
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Daar is weinig aan toe te voegen, wie een maneuver wil doen, moet voorrang verlenen aan de andere - openbare- weggebruikers
Citaat
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg (ook fietspad) of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Een fietser die het einde van een fietspad "schuintjes" de rijbaan oprijdt - én geen B1 of B5 of whatever voor zich heeft - moet geen voorrang verlenen, want hij doe geen manoeuvre...  ;D

Hij moet zelfs geen teken doen met de linkerarm... want hij doet geen manoeuvre en geen wijziging van richting... want hij rijdt rechtdoor, wat hij doet is eigenlijk de versmalling van de openbare weg volgen door -geleidelijk- een half metertje naar links op te schuiven; want juist voor het obstakel gaat hij geen "45°-bokkensprong" doen.  ;)
(ik zou als fietser wel teken doen, en mijn gezond verstand gebruiken en voorrang geven aan een - eigenlijk inhalend - sneller voertuig..., maar hier gaat het om de "theorieregeltjes" van Art 12, en als we Art 16 er nog gaan bijhalen...
Citaat
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :
1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen:
a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
Dus er kan gevaar komen van een eventuele fietser op een eindigend én aanliggend fietspad die ik inhaal op de openbare weg, waar het fietspad deel van uitmaakt ... zzz.. enz)

Dus zelfs aan Art 13 is de (eventuele) fietser (volgens de foto) ook niet onderworpen.
Citaat
Artikel 13: Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.

Weet ge wanneer dat fotootje met zinnetje: "Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden" , ingevoerd werd ? In 2003-2004, en al in 2007 al een lap omgenaaid en een paar gaten gelaten...

Citaat
http://www.wegcode.be/actueel.php?nr=21

NIEUWE STRAATCODE

Op 8 mei verschenen in het Staatsblad een hele reeks belangrijke wijzigingen in het verkeersreglement. Een deel van de wijzigingen treedt in werking op 1 juni 2003, een ander deel op 1 januari 2004.
Het algemene doel van deze talrijke wijzigingen is de invoering van een nieuw concept, namelijk de zogeheten "straatcode". Deze omhelst een betere bescherming van de zwakke weggebruikers door een beter evenwicht te creëren tussen verschillende categorieën van weggebruikers, ondermeer door het afstemmen van het verkeersgedrag in functie van de omgeving.
De nieuwe code moet meer rekening houden met de plaats, de rechten en de verplichtingen van de verschillende weggebruikers op de openbare weg.
Dus voor de betere bescherming vd zwakke wegg...  ;D ;)

Wat vind ge van dit fotootje:
Een doorlopend fietspad waar de fietser dus zijn voorrang verliest door B1 + haaientanden op de rijbaanbestuurders die het fietspad kruisen...
en waar de voetganger die op het punt staat over te steken wel voorrang zou krijgen..., ah nu weet ik waarom die uitstappen en hun auto duwen...  ??? uhnn** ...  ;D
Citaat

Fietspad zonder voorrang op kruispunt met verkeersbord B1+M1

Let wel op!
Bijkomende signalisatie kan je voorrang ontnemen, zoals een verkeersbord B1 eventueel aangevuld met verkeersbord M1 (zie afbeelding). Dit verkeersbord geeft aan dat je voorrang moet verlenen. Vaak is dit gecombineerd met de zogenaamde haaientanden, een dwarse streep gevormd door witte driehoeken.

http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/nieuwsbriefarchief/1jg1_wegmarkeringen_fietser.jsp?referer=tcm:7-61947-64

**Vraagje: kan er iemand die foto uitvergroten ? Is echt voor in te kaderen, wat daar allemaal aan de hand is...  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 01 februari 2009 - 11:47:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #8 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 13:45:33 »
Uw uitleg klinkt bijna logisch Sniper, maar volgens de -lappendeken- is het niet zo, want ge knipt er een stuk lap uit:

ttz ge citeert de 2e zin van Art. 12.3.1 onvolledig hé, de betekenis is anders als ge ze volledig citeert (ge ziet dat dubbelpunt toch wel staan, in uw citaat valt het minder op  ;))

Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

 B1         B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.

12.3.2. Opgeheven (KB 29-01-2007, art. 1)


12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

zoals je ziet zijn 12.3.3 en 12.3.4 verschillende regels die eigenlijk niet veel met mekaar te maken hebben

12.3.3 gaat over een kruispunt tussen 2 rijbanen
de fietser in 12.3.4 komt van buiten de rijweg en komt zo een rijbaan opgereden
dus moet hij dezelfde regels volgen als laat zeggen, iemand die van een aanpalend eigendom de rijbaan opkomt
hij doet hierbij geen maneuver, maar moet toch voorrang geven aan alle weggebruikers die zich op de weg bevinden waarop hij zal oprijden
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #9 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 14:13:09 »
zoals je ziet zijn 12.3.3 en 12.3.4 verschillende regels die eigenlijk niet veel met mekaar te maken hebben

12.3.3 gaat over een kruispunt tussen 2 rijbanen
de fietser in 12.3.4 komt van buiten de rijweg en komt zo een rijbaan opgereden
dus moet hij dezelfde regels volgen als laat zeggen, iemand die van een aanpalend eigendom de rijbaan opkomt
Sorry Sniper, ik begrijp uw uitleg niet: 12.3.3 en 12.3.4 bestaan niet eens, of bedoelt ge 12.3 (.1/.2) en 12.4 ?

En het betreft enkel een uitzonderlijke situatie, en niet iets anders, gewoon de foto eens bekijken, en de betreffende regel 12.4.
Bij een maneuver moet men voorrang geven, de fietser maakt op die foto geen maneuver als hij de rijbaan oprijdt, dus ?
TITEL II Artikel 12 betreft alle regels betreft de verplichting voorrang verlenen, Sniper
Citaat
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
 Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
ook een maneuver uitvoeren hoort daar bij volgens 12.4, maar als men geen maneuver doet en er zijn geen andere voorrangsregels of borden die een voorrangsverplichting opleggen, dan heeft men in die speciale situatie voorrang omdat de regelgeving ontbreekt of mankt hé.

Waarom vermerkt men anders dat dan extra mét foto dat die eindefietspad-situatie GEEN MANEUVER is, en - gij zegt dan - dat het toch tot voorrang verplichtend is ?

EEN MANEUVER verplicht altijd tot voorrang verlenen  ::)
GEEN MANEUVER verplicht niet tot voorrang verlenen, en men wil de fietser -daar op de foto- extra meer beschermen... hallo Ring a Bell ?  ;)

Ge schrijft dat de fietser in die uitzonderlijke situatie daar geen maneuver doet, en toch behart ge op uw mening...  ???

Citaat
hij doet hierbij geen maneuver, maar moet toch voorrang geven aan alle weggebruikers die zich op de weg bevinden waarop hij zal oprijden
Hij doet geen maneuver OK, hoezo moet hij dan voorrang geven, wel in de situatie op de foto:

Citaat

Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.

Op basis van welk artikel juist ? Kunt ge - of iemand anders - eens citeren a.u.b ?  ???

Art 12.3.1 niet dus... er staan geen B1 of B5 of whatever...  OK ?

Geen andere kandidaten ?  :-\   

Help ! ben ik dan de enige die zegt dat de fietser -op de foto- daar niet verplicht is daar voorrang te verlenen ?
« Laatst bewerkt op: zondag 01 februari 2009 - 14:35:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #10 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 15:04:24 »
Citaat van: Michel
ah nu weet ik waarom die uitstappen en hun auto duwen...

Iemand die een rijwiel of een bromfiets voortduwt, is een voetganger.

Iemand die een motorfiets of een auto voortduwt, is een bestuurder. Voor hem gelden dus dezelfde voorrangsregels als voor een bestuurder die aan het stuurwiel zit.
Ook als het buiten 35° C is, moet diegene die een motrofiets voortduwt dus een goedgekeurde helm dragen.

Citaat
Help ! ben ik dan de enige die zegt dat de fietser -op de foto- daar niet verplicht is daar voorrang te verlenen ?

Daarin heb je volkomen gelijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #11 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 20:35:17 »
Citaat
Deze omhelst een betere bescherming van de zwakke weggebruikers

Deze omhelst een zwakkere bescherming voor de betere weggebruikers  ;D

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #12 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 20:50:59 »
                                                                                                                                                                                                                           

 Dit gaat over foto 1 einde fietspad is geen maneuver.
 
Fietser heeft voorrang als hij zijn weg gewoon rechtdoor vervolgt.
Het fietspad maakt deel uit van dezelfde o.w. dan de rijbaan.
Door de wegversmalling blijft de fietser zo rechts mogelijk zelfs al moet hij een halve meter uitwijken.
De bestuurders op de rijbaan moeten er alvorens de fietser te beginnen inhalen vanaf het einde vh fietspad rekening mee houden dat de weg over voldoende afstand vrij is en dat zij naar links kunnen uitwijken zonder de fietser of tegenliggers te hinderen.
Zij moeten daarenboven 1m vrije ruimte kunnen laten tussen hun voertuig en de fietser.
Het is op deze foto niet echt duidelijk of het een drempel is of niet, maar als de fietser op de drempel van het einde vh fietspad op de rijbaan komt,
dan is links inhalen zowieso  verboden en moeten de andere bestuurders achter de fietser blijven tot op het einde vd drempel.
 
 

 
 
 
 
Dit gaat over foto 2 waar de fietser een omgekeerde driehoek heeft met een wit bordje fiets eronder.



Bij deze foto durf ik geen antwoord te geven omdat ik niet genoeg informatie heb.
Ik kan niet uitmaken hoe de voorrangsregeling is voor de andere bestuurders op dit kruispunt.
De voorrangsregeling voor fietsers op kruispunten met borden die de voorrang regelen moet dezelfde zijn voor de fietsers dan voor de andere bestuurders.
Alleen op kruispunten met voorrang van rechts eventueel aangevuld met B17 kan, als de fietspaden over het kruispunt lopen, de voorrangsregeling anders zijn voor de fietsers dan voor de andere bestuurders.

« Laatst bewerkt op: zondag 01 februari 2009 - 20:53:02 door mazda »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #13 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 23:26:06 »
Iemand die een rijwiel of een bromfiets voortduwt, is een voetganger.
fout, dat geld enkel voor rijwielen, en bromfietsen vallen daar niet onder
Citaat
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.

Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: art 12.4 in absurdistan
« Reactie #14 Gepost op: zondag 01 februari 2009 - 23:36:01 »
of bedoelt ge 12.3 (.1/.2) en 12.4 ?

En het betreft enkel een uitzonderlijke situatie, en niet iets anders, gewoon de foto eens bekijken, en de betreffende regel 12.4.
Bij een maneuver moet men voorrang geven, de fietser maakt op die foto geen maneuver als hij de rijbaan oprijdt, dus ?
TITEL II Artikel 12 betreft alle regels betreft de verplichting voorrang verlenen, Sniper
Citaat
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
 Artikel 12: Verplichting voorrang te verlenen
ook een maneuver uitvoeren hoort daar bij volgens 12.4, maar als men geen maneuver doet en er zijn geen andere voorrangsregels of borden die een voorrangsverplichting opleggen, dan heeft men in die speciale situatie voorrang omdat de regelgeving ontbreekt of mankt hé.


Citaat
12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

 B1         B5

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.
ik probeer het nog een keer

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
b) wanneer hij uit ... of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt


Citaat
2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.

dus,
een fietser komt uit een fietspad een openbare weg met een rijbaan op
volgens art 12.3.1;b moet hij dus voorrang verlenen aan iedere bestuurder

hadden ze in de wegcode een fietspad een deel van de rijbaan gelaten had er geen probleem geweest
in hun 'voorzichtigheid' hebben ze echter een fout gemaakt waardoor de fietser toch voorrang moet verlenen
better a bad day at sea
than a good day at the office