Even een woordje over diesel/kerosine zuigermotoren in de luchtvaart en de link met de auto-industrie.
Tot voor kort vond men voor zuigermotoren enkel versie die op Avgas draaien. Dit is een gelode variant van diesel, met hoog octaangetal dat speciaal voor de luchtvaart wordt gemaakt (is ook wel populair onder motocrossers). De motoren die dit stoken zijn over het algemeen van een zeer oud design (lycomings, ook wel gekend als lycosaurus). Deze motoren verbruiken veel en hebben relatief weinig vermogen. Een voorbeeld: de motor in de sleper van de zweefclub is een 4 cylinder boxer, met ongeveer 5 l inhoud die slechts 180 pk levert. Het verbruik bij vol vermogen gaat tot 60 l / u !
Enige jaren geleden besloot men om de nieuwe turbo diesels met directe injectie te avioniseren, m.a.w. geschikt maken en certifiëren voor gebruik in de luchtvaart. De kleine diesel die men bijvoorbeeld in de mercedes A klasse terugvindt, met een inhoud van 1,7 l was één van de eerste. In de luchtvaart is die motor gekend als de Thielert Centurion 1,7. Later heeft men de inhoud opgevoerd tot 2,0 l en er werden ook tests gedaan met de 4,0 l diesel van Mercedes. Helaas is het bedrijf Thielert failliet gegaan. De grootste gebruiker van de diesel luchtvaart motoren (Diamond) is nu bezig met een eigen diesel te bouwen, Austrodiesel.
Deze diesels kunnen allemaal op auto diesel draaien, maar indien mogelijk tanken ze natuurlijk kerosine, wat veel goedkoper is. Misschien zijn er wel wat aanpassingen nodig aan het motormanagement, maar het gebruik van deze motoren in de luchtvaart bewijst wel dat het perfect mogelijk is om op kerosine te draaien.
Het is wel zo, dat het niet toegelaten is om op kerosine te rijden, bij een controle gaat men dit zeer waarschijnlijk wel opmerken.
Het gebruik van diesels in de luchtvaart is zo gek nog niet. Voor de tweede wereldoorlog kwam het wel meer voor. Vooral Duitsland stond erg ver met het gebruik van diesel in vliegtuigmotoren. Na de oorlog heeft men eerder Amerikaanse en Engelse motoren gebruikt waardoor de (betere) diesel technologie op de achtergrond kwam. Meestal ging het dan om tweetakt diesels met turbocharger of supercharger. Er is een Duits bedrijf dat dit soort motoren nog blijkt te ontwikkelen, nl. Zoche. De website is echter al jaren oud en ik heb daar verder geen nieuws van.
Een diesel in de luchtvaart heeft enkele grote voordelen. Een diesel motor is veel efficiënter waardoor het verbruik veel lager uitkomt. De brandstof is veel goedkoper, kerosine is ongeveer 4x goedkoper dan Avgas. Een diesel heeft een groot koppel bij een laag toerental. Bij voorkeur draaien propellers traag (efficiënter, minder lawaai), dikwijls vermijdt men een 'versnellingsbak' om het toerental van de motor om te zetten in een voor de propeller verteerbaar toerental. Een diesel vergt minder onderhoud en is uiterst betrouwbaar. De moderne diesels zijn éénvoudig in het gebruik, meestal volstaat gewoon een gashendel, dus geen geknoei met het bijstellen van de mix. Bovendien is kerosine lichter dan Avgas (scheelt meer dan 10% meestal). Op een brandstofvoorraad van enkele honderden liters maakt dit toch al snel een merkelijk verschil uit.